Annons:
Etikettutsatta-djur
Läst 2961 ggr
Roslyn
9/8/11, 8:03 PM

Kaniner i Göteborg

Hej!

Tänkte be om råd eller snarast moraliskt stöd. Våra grannar har skaffat 4 kaniner. Peoblemet är att barnen behandlar dem som leksaker. Jagar runt dem. Hissar dem i luften , låter dem åka rutchkana o.sv. Jag är där varje dag och säger till. De är lugna en stund "när hemska tanten" varit där sedan är cirkusen i gång igen. Har även pratat med föräldrarna so inte tycker jag har med det att göra.

De ser sin chans att deras son (som är förståndshandikappad) får med sig vänner hem kan jag tro.

Jag ser tre möjligheter.

1. Anmäla

2. Kidnappa dem och stoppa in leksakskaniner i buren istället. ( Har redan ett jourhem

3. Försöka få någon kaninkunnig ungdom att hålla en kaninskötarkurs för dem.

Vad blir bäst?

Annons:
ingvarisbjorn
9/8/11, 8:14 PM
#1

Usch vad tråkigt! Om jag hade varit i din situation och inte fått gehör från barnens föräldrar hade jag faktiskt anmält. Folk måste lära sig att det är brottsligt att behandla djur illa. Hoppas det ordnar sig för de stackars kaninerna!

BusBella
9/8/11, 8:23 PM
#2

Jag skulle gjort alltihopa.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Lena
9/8/11, 8:25 PM
#3

Det verkar inte som något vidare utgångsläge. Skulle nog inte ha djur alls där. Nog viktigt att handla innan kaninerna blir skadade.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Liz-arden
9/8/11, 9:28 PM
#4

Jag tycker du skall anmäla men det kan ju bli svårt att bevisa. Det vore bra om du kunde filma eller på annat sätt ha bevis för hur kaninerna blir behandlade.

Kaniner är ömtåliga och lättstressade och inte lämpliga barndjur alls tycker jag

Silvestris
9/8/11, 9:31 PM
#5

Om du inte får gehör hos föräldrarna ska du självklart anmäla. Kaniner är lättstressade djur och mår sannolikt mycket dåligt av denna behandling.

Kattprinsessa
9/9/11, 8:33 PM
#6

Roslyn, jag var med om en liknande händelse för några år sedan. Och utgången var inte lycklig. Det handlade om en liten kanin som satt i en alldeles för trång bur på gaveln av en radhuslänga. Där satt han i ur och skur, i stekande sol och i isande blåst, i snö och kyla ner till 20 minusgrader. Han hade knappt något hus att gå in i och hans vatten var fruset på vintern. Där satt han alldeles ensam dag efter dag i total tristess. Och gräsmattan som buren stod på hade han trampat ner till lera. Då och då kom några barn och kastade honom fram och tillbaka och retade eller plågade honom. Denna lilla kanin bodde inte där jag bor, utan vi såg honom vid tillfällen när vi var ute och gick. Vi visste inte heller vem som ägde honom. Jag var väldigt upprörd över vanskötseln och kontaktade en djurskyddsinspektör. Jag fick till svar att så länge kaninen hade ett hus att gå in i och något lite att äta, så var hans behov tillgodosedda. Så de kunde inte göra något. Så klart var jag väldigt upprörd över detta svaret. Då började jag fundera i andra banor och försökte övertala min sambo att vi helt enkelt skulle gå dit och ta honom med oss. Jag fick inte något riktigt bra gehör för detta, eftersom sambon ansåg att det skulle vara stöld. Jag gjorde ändå en plan om hur vi skulle gå tillväga och snabbt få med den lilla kaninen därifrån. Men hur det än var, så blev det aldrig av. Och det ångrar jag, och tänker väldigt mycket på fortfarande. Och vi slutade att gå förbi, för jag stod inte ut med att se det lilla djuret mera. Men en dag kom vi tillbaka, och det vi såg då, glömmer jag aldrig. Den lilla kaninen var eländigare, magrare och tovigare än någonsin. Och någon hade också stuckit ut hans ena öga. Och då blev goda råd dyra. Vi bestämde då ändå att ta honom med oss vid första lämpliga tillfälle. Något annat fanns inte att göra. Men det var försent, den lilla kaninen var redan alltför eländig och sjuk, för när vi kom tillbaka låg han redan död i buren. Jag tänker ofta på detta, och att jag gjorde fel, som inte stod på mig och bara tog honom med mig, när det fortfarande fanns chans. Vi skulle helt enkelt inte brytt oss så mycket om "respekten för andras egendom". Utan bara brytt oss om den lilla kaninen och hans vanmakt och lidande. Med denna berättelse så förstår du säkert vilken min rekommendation är. Djurskyddslagens regler, och de som skall se till att den efterlevs, är inget att hålla i handen i sådana här fall. Utan här måste man agera själv, och jag ångrar fortfarande väldigt bittert att jag inte följde mina första impulser. De små kaniner som du nu har uppmärksammat, de kommer att gå liknande öden till mötes som "min" kanin. Så om du har ett jourhem, tveka inte, sådana familjer som denna skall inte ha några levande varelser alls!! P.S Simon mår som en prins, men jag tänkte skicka en särskild hälsning från honom här på sajten!! :-)

Annons:
Delfinen
9/9/11, 8:46 PM
#7

Tycker absolut att du skall anmäla.

Detta är vanskötsel sen spelar det ingen roll om det beror på bristande kunskap.Du har ju även försökt prata med både barnen och föräldrarna utan gehör så absolut anmäl snarast till länstyrelsen.

Om du samtidigt talar om att du har jourhem årdnade för dom små liven så kanske dom är mer villiga att aggera då dom slipper ansvaret för dom små.

Jag själv hade anmält i första hand, om jag inte fått gehör hade jag helt enkelt tagit dom därifrån trots att det räknas som stöld i lagens mening. Och risken finns att det kan bli efterföljder om föräldrarna väljer att anmäla och du blir tvungen att lämna tillbaka dom.

Lorita
9/10/11, 9:23 AM
#8

4. prata med föräldrarna

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




kattassen
9/10/11, 10:22 AM
#9

#8 Det är ju det bästa för då kanske det blir en lösning snabbast.

DOCK - läser vi i #0 att Roslyn redan har pratat med föräldrarna som anser att hon inte har med det att göra!!Skrikandes

Med andra ord - någon samarbetsvilja verkar ju inte finnas…

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
9/10/11, 11:01 AM
#10

Har man redan försökt tala med föräldrarna utan något gehör alls är det inte mycket att hoppas på där. I alla fall inte när det gäller bättre handhavande av kaninerna. Där faller även alternativ 3 (djursköterkurs).

Om Djurskyddet hade fungerat som det skulle hade det självklara valet varit att kontakta Lst.

Frågan är om familjen verkligen vill ha kvar kaninerna. Hur reagerar de om man säger att man kommer att kontakta Lst då deras hålling av djuren bryter mot lagen och i samma veva frågar dem hur de tänker sig det hela framöver? Många skaffar husdjur till ungarna utan djupare eftertanke och tröttnar sedan. De kanske tycker det vora bra om någon annan erbjöd sig att ta hand om kaninerna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Roslyn
9/11/11, 1:53 PM
#11

Jag ska göra ett nytt försök att prata med dem. Har köpt en kaninbok och ska försöka hitta någon på kaniner i fokus som kanske kan hjälpa till att "undervisa". Tänker att det blir lite REDE-projekt över det hela. Svårt bara för barnen (de flesta) kommer ju bara dit efter skolan. (bor inte där).

Funkar inte detta så tar jag dem. Tyvärr är de inte så förtjusta i mina katter så jag hoppas de inte blir hämdlystna = (

Men som Kattprinsessa säger ibland får man stå över sådant . Skulle ångra mig om jag lät det vara.

Lorita
9/11/11, 2:36 PM
#12

#11 kan du inte få kontakt med skolan och få komma in och prata empati/anti mobbing /lika värde ???

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Kattprinsessa
9/11/11, 8:50 PM
#13

En väldigt bra strategi, Roslyn!! Pröva först igen med upplysning, och går inte det så måste kaninernas väl och ve gå först. Se bara till att du gör det du måste obemärkt…. Kram från Simon och mig!! :-)

Annons:
Roslyn
11/11/12, 11:55 AM
#14

OBS Samma ärende som innan men familjen blir vräkt nu och kaninerna har det inte bra. Smutsigt och för lite mat. Satt ut nödrop enligt nedan på lite olika platser. Har försökt mata dem men de blir hysteriska när man kommer i närheten och jag är livrädd att de ska sticka om jag öppnar dörren. Kan inget om kaniner. Gråter

**Hjälp!

Finns kaniner i närheten som lever i form av misär. Funderar på att köpa loss dem. Kan inget om kaniner och har inte plats för dem. Finns någon i Gbg som är intresserad av att ta hand om någon/några. Finns ca 10 kaniner i olika åldrar och hårlag. De lever utomhus i fin bur och är inte magra eller sjuka ännu men blir inte skötta ordentligt.
De finns i Göteborg.**

Lena
11/11/12, 12:02 PM
#15

Vad kommer att hända med kaninerna när familjen blivit vräkt? Har du varit i kontakt med Kanin iFokus? Skrivit om ärendent där? Där kanske det kan finnas någon/några som kan hjälpa till.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Roslyn
11/11/12, 12:24 PM
#16

Ska ta kontakt med kanin i fokus.Allt var lite bättre ett tag, me nu förstår jag att familjen inte orkar med det riktigt. Ingen aning vad som ska hända med dem.  Många grannar oroar sig men tycker att jag som är "djurvolontär i deras mening ska lösa detta.Rynkar på näsan

MSH
11/11/12, 12:29 PM
#17

Hemskt, stackars kaniner! Kaniner är inte särskilt lämpade för (ouppfostrade oansvariga vilda BARN)!! De ska inte ha några djur övertaget!! Hoppas att du hittar en lösning, synd att grannarna inte kan hjälpa till bättre ?!!

Uppkatten
11/11/12, 1:12 PM
#18

Finns ju de som har omplaceringsverksamhet för marsvin, finns inget liknande för kaniner?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
11/11/12, 1:23 PM
#19

tigerharen`?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
11/11/12, 2:55 PM
#20

Ja Tigerharen hjälper alla utsatta djur. De är även mycket seriösa.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: