Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 10827 ggr
Jourhemmet
8/25/11, 10:49 AM

84 katter avlivade

50 katter i ett vanvårdshem i Sundsvall sköt direkt på plats.

st.nu

Annons:
Alexej
8/25/11, 11:25 AM
#1

http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.3839906-man-i-skyddsmundering-avlivar-drygt-50-vanvardade-katter

Vilket lidande och vilken panik katterna måste ha fått. Var de inte ens värda en lugn död?? Gråter Skjuta på 50 katter i en lägenhet, det kallar jag också för värsta djurplågeri! Total panik och ingen chans att komma undan…

Fanns säkert också en del kattungar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
8/25/11, 11:56 AM
#2

Känner mig helt knäckt. Hur fan kan de skjuta av 50 katter i en lägenhet? Det finns katthjälpen i Sundsvall, ett utmärkt katthem för skygga katter. Med lite planering hade det kunnat gå att rädda 50 liv på oskyldiga katter.

Vi fångade in 5 katter igår i en lägenhet och de var totalt panikslagna fast vi försökte ta det så lugnt som möjligt. Då kan jag förställer mig hur katterna hade det genom myndigheternas blodbad. Dör med värsta paniken och dödsångesten. Fan tar de alla!!

Killen på Utöya får sitter i fängelse resten av livet (hoppas jag) men här fick de skjuta på värnlösa katter utan minsta straff. Vad är skillnaden??

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Linnea
8/25/11, 12:35 PM
#3

Verkar helt vansinnigt.. Så blir det när kontorsnissar och byråkrater får bestämma.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Vinterdag
8/25/11, 12:43 PM
#4

Ett fall för Djurens jurister!

UlrikaD
8/25/11, 12:46 PM
#5

De går in i en lägenhet, skjuter en fruktansvärd mängd med katter, LÄMNAR minst tio kvar för att komma tillbaka och skjuta resten idag.

Vilken dödsångest har inte de tio katterna haft tills idag då?

Det är ju helt fruktansvärt, får det verkligen gå till så. Det är ju avrättning. Och om man skjuter katter som rör sig i en lägenhet. Hur många katter dog inte av första skottet utan behövde ett till?

Det måste ju räknas som djurplågeri och onödigt lidande och allt vad det så fint heter i paragraferna?

Ankie
8/25/11, 12:46 PM
#6

men alltså, de fick ju inte ens en chans ju…..

Annons:
Gullimat
8/25/11, 12:47 PM
#7

Tycker också detta är fruktansvärt, vilken panik det måste blivit hos de stackars katterna. Får det verkligen gå till på detta vis i Sverige. Fy f*n

Imasy
8/25/11, 12:55 PM
#8

Går det att kontrkta LST i detta län och be dem skjuta på avlivning och försöka hitta nytt hem?

ingvarisbjorn
8/25/11, 1:56 PM
#9

Jaha, så kvinnan är nu misstänkt för djurplågeri - men det är alltså helt lagligt att gå in och skjuta ner femtio katter i en lägenhet? Som UlrikaD (#5) skrev, hur många avled direkt utan att plågas?

Jag tycker för övrigt att det är extra sorgligt att kattkropparna körs till soptippen Gråter

Imasy
8/25/11, 1:59 PM
#10

#9

Det är väl inte ens lagligt att dumpa djurkroppar på tippen?

ingvarisbjorn
8/25/11, 2:04 PM
#11

#10 Jag vet faktiskt inte, men såhär står det: "Kattkropparna har samlats ihop i sopsäckar och sedan körts till Blåbergstippen."

Mona22
8/25/11, 3:18 PM
#12

Stackars djurRynkar på näsan. varför var alla tvugna att dö?

Om en katt dör av en kula så märker den ju inget men de andra har ju hunnit höra massor med skott innan det blev den kattens tur. sedan att se deras döda kompisar, och såna som kanske inte dog direkt, usch vad hemskt för de som lämnades till idag.

Hawknestgrove
8/25/11, 7:51 PM
#13

Ja, själva döden för de som  dog, är ju krasst nog något de inte ens visste om. MEn  nog anser jag, att de hade kunnat ta med en vet, som avlivat dem åtminstone.  Ok Sundsvalls katthjälp, de stackarna har väl fullt, de som alla andra. ORdet Blåbergstippen är nog bara namn, det är nog till 100% en förbränningsanläggning där. Fruktansvärt att det fått gå så långt. Ingen  som bott  där  på 4 månader……Arma djur.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Sidentass
8/25/11, 8:04 PM
#14

Åhhhh så tragiskt, så fruktansvärt och så sorgligt…finner helt enkelt inga ord..och på det sätt avlivningen gått till kan jag inte ens skriva om…fyyyyy…:-(

annebeate
8/25/11, 8:28 PM
#15

Stackars katter, vilken skräckfylld död som mötte dem.Gråter Gå in på www.st.nu där du kan kommentera och protestera.

Hawknestgrove
8/25/11, 8:45 PM
#16

gjort. Tack för länken

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[neveragain]
8/25/11, 9:04 PM
#17

# 10 Det handlar inte om att det skulle vara lagligt eller inte att kasta mördade djur på en soptipp. Du gör inte så med människor så varför ska vanvårdade mördade djur kastas på soptippen?

# 14 Lika lite var själva döden för de på Utöya något de visste om. Gör det saken mindre hemskt? Oavsett om djur inte uttrycker sin ångest på samma vis som människor så står det helt utan tvivel att dessa katter måste ha haft ett helvete när de började skjuta i lägenheten. :(

Imasy
8/25/11, 9:18 PM
#18

Har begärt ut dessa dokument från LSt nu, både för denna avlivningsturné samt den föregående då de avlivade 48 katter.

Jag bad också om en förteckning över de katter som de har avlivat, men är de skyldiga att bokföra katterna på något vis?

Jag har nämligen fått ut en sådan lista i ett annat ärende, där hade de listat katterna med kön, förg, ålder samt id-nummer, samt om de hade blivit avlivade eller ej. Men jag vet ju inte om detta var på deras eget initiativ eller om det är lag på det?

Imasy
8/25/11, 9:21 PM
#19

#17

Jag tycker inte det är moraliskt rätt att gå in och leka vila västern med en pickadoll heller och hoppas på att man skjuter rätt med första skottet heller, men uppenbarligen så verkar det ju ha gått till så enligt den info som ges i tidningen.

Men nu undrade inte jag om vad som är rätt och fel moraliskt, utan rent lagligt.

Hawknestgrove
8/25/11, 9:38 PM
#20

Helt sakligt det är ett normalt förfarande är att döda djur tas till förbränningsanläggningar. Så även dessa. Elelr har du regelrätt begravning och separat kremering för alla de katter som dör eller tyvärr tvingas avlivas på ert katthem? Knappast. Ni avlivar hos vet och betalar för förbränning troligen på Renova. Som är att betrakta som en SOP förbränningsstation.

Sluta att jämställa djur med människor. OCh alla ni som ser framför er bilder av Rambotyper som springer och skjuter hej vilt inne i en  lägenhet, be att få en korrekt och saklig beskrivning av vad som skedde. Jag försvarar inte agerandet, tvärtom. Men rent sakligt, så är en kula i nacken ett totalt smärtfritt sätt att avliva på. Som jag har sagt tidigare, en kulas hastighet är snabbare än ljudet, så djuret uppfattar inte att det dör ens. Men vackra lik det får man inte. OCh jag skulle aldrig  ens tänka tanken att avliva så om annat alternativ finns.

Vad gäller begravning, så är väl  vi väldigt lyckligt lottade i vår lilla förening. Sambon är ju grävare. Vi sparar många slantar i vår lilla förening genom att jag tar hem eventuella döda katter inom föreningen och låter sambon gräva ner dem. Nu är det tack och lov inte så många. men med tanke på att förbränningskostnad är 3-400 kr ( de skickas till Renovas SOPförbränningsanläggning)så är ju den slanten bättre att satsa på vaccineringar och kastreringar än på döda djur.

ANM: En smärre justering har skett av detta inlägg då det var onödigt vasst. // Lena - sajtvärd

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
brutt
8/25/11, 10:17 PM
#21

Vidrigt1

Hade länsstyrelsen istället följt upp och utvärderat ärendet sett till att de två katter som ägaren fick behålla blivit kastrerade av de första 48 katterna som tidigare "omhändertagits" då som först hade något gjorts. Vad är detta en evig djurmisshandel som slutar med skottlossning i en lägenhet mot värnlösa djur? Kan inte nog uttrycka mitt missnöje.

Josefa
8/25/11, 11:05 PM
#22

Stackars djur.

Sherwood
8/26/11, 1:32 AM
#23

Men vad är det för människor som så kallblodigt kan gå in i lägenheten och skjuta ihjäl nästan femtital katter, finns det några känslor hos dessa barbarer. Vi funderade hur Breivik kunde utföra sitt dåd, men det här är nästan lika djävulskt.

[MadameAhlin]
8/26/11, 6:39 AM
#24

Tur katterna slipper denna jävla värld!! MEN hur sjutton kan man gå in och bara skjuta ner dem utan minsta hänsyn? Det finns ju sprutor!! Det är människan som förstört vår jord inte djuren. De gör den bättre! Djuren ska aldrig behöva sätta livet till på detta vis. Jag blir så arg. Jag miste själv min katt när jag var 11 år när en jävel sköt honan & ungarna och kastade dem i en sopsäck i älven!

INGEN ska ha rätt att döda ett djur som inte är väldigt skadat eller sjukt. och då ska det vara vanlig ren avlivning med narkos! Inget jävla skjutande! Önskar vi kunde skriva i ett forum där de jä----rna kunde läsa detta!

Alexej
8/26/11, 7:19 AM
#25

Jag jämställer djur med människor! Och varför inte, ett liv är ett liv oavsett vem det tillhör. Att går in i en lägenhet där det finns en massa rädda katter och bara skjuta av de kan inte vara lagligt. Katterna satt knappast stilla och väntade på skotten. Måste ha varit värsta blodbadet där inne.

Ett djur får inte utsättas för lidande. Nu gjorde tom Lst det själva.

Ska också begära handlingar, blir intressant:(

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
8/26/11, 8:02 AM
#26

totalt fanns det 84 katter i lägenheten, de yngsta 7 veckor:(((

http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.3842960-totalt-fanns-det-84-katter-i-lagenheten

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[neveragain]
8/26/11, 8:27 AM
#27

# 20 Jag har inte reagerat alls på vad du skrev om att djur ska förbrännas, läs mitt svar igen. Jag skrev till Imasy att man inte heller kastar mördade människor på soptippen.

Det jag reagerade på vad gäller dig är att du bagitaliserar det som har hänt genom att skriva att själva döden inte är så farligt, och jag drar då en paralell med vad som har hänt på Utöya, för dem var ju också själva döden något de inte visste om.

Varför ska man inte kunna jämföra dessa situationer, där levande varalser som kan känna ångest bir jagade och ihjälskutna?
Är upplevelsen mindre hemskt för katterna just för att de "bara" är katter?

Jag vet inte hur långt du har kommit i dina uppfattningar men jag utgår ifrån att du inte hänger kvar i tiden där man trodde att djur inte hade känslor, att de inte kunde känner glädje, ångest, smärta etc? Hur kan du då säga att man inte ska jämföra djur med männsiskor när det gäller desse liknande situationer?

Annons:
Imasy
8/26/11, 9:14 AM
#28

Lite lustigt att de kastade kattkropparna på soptippen, för jag mailade detta till miljö/hälsa på Sundsvalls kommun igår:

Hej!

En fråga ang döda djurkroppar. Får man dumpa dem på Blåbergstippen eller finns det några särskilda bestämmelser kring detta?

Jennie

Svaret jag fick vaar:

Hej Jennie. Det finns särskilda bestämmelser kring djurkroppar och jag vet att Blåbergets avfallsanläggning inte kan ta emot detta. Jag tycker ändå att du skall kontakta kundservice hos Reko Sundsvall (060-19 16 50). Dom borde kunna hjälpa till med information om hur man tar om hand döda djur. Alternativt kan du ringa till Miljökontoret, ring till kommunväxeln (060-19 10 00) och fråga efter någon på Miljökontoret som ansvarar för avfallsfrågor.

Med vänlig hälsning

Sven-Åke Westman
Miljöhandläggare

Jourhemmet
8/26/11, 9:53 AM
#29

Idag stod det i metro att det var 70 katter och att Länsstyrelsen gav ägaren ngr dagar på sig att lösa problemet. Då beslutade sig ägaren för att ta dit en person som tydligen får utträtta såna här avlivningar. Så enligt metro så var det ägarens beslut.

Imasy
8/26/11, 10:05 AM
#30

#29

Fast frågan är ju vad LST hade gjort om kvinnan sagt nej till avlivning?

annebeate
8/26/11, 10:07 AM
#31

Det är angeläget att vi får klarhet i omständigheterna kring denna fruktansvärda massavlivning. Om uppgiften att ägaren tidigare fått cirka 50 katter avlivade är riktig bör länsstyrelsens agerande därefter klarläggas. Har ingen uppföljning därefter skett? Vad med länsveterinärens roll i detta ärende? Här finns många frågor som behöver utredas och besvaras.  Det är angeläget att detta ärende inte bara försjunker ner i glömska. Ni som har synpunkter kan gärna gå in på www.st.nu och kommentera och ge uttryck för er uppfattning. Det kan betyda en hel del för vad som händer framöver.

Mona22
8/26/11, 10:25 AM
#32

#27 tror inte du förstått hur hon menar. Hon försvarar inte skjutandet, ingenstans gör hon det, men skriver att katten inte märker att den är död och det gör den ju inte om den blir korrekt skjuten.Sedan skriver hon att hon inte skulle avliva så. Jag ser ingenstans i hennes inlägg att hon tycker det är okej men du kanske läser annorlunda än mig? Självklart är det ju idiotiskt att jaga katter inomhus och skjuta dem.

#25 självklart var denna slakt inte okej men vilka djur ska enligt dig jämföras med människor. Hur medveten måste de vara? Eller gäller det Alla sorters djur överhuvudtaget? Detta är inget på hopp, bara intresserad då jag inte riktigt kan jämföra så.

Alexej
8/26/11, 10:26 AM
#33

84 katter, det måste ha varit många som visste om det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mona22
8/26/11, 10:29 AM
#34

#33 jo man tycker ju det. ingen som kunde gjort något innan? det lär ju luktat förfärligt. Kanske hade man kunnat rädda några av dem om någon sagt till i tidRynkar på näsan

Annons:
Imasy
8/26/11, 10:30 AM
#35

En sak som jag funderar över, är att om ägaren fick ha endast 2 katter kvar för fyra månader sedan, hur i hela friden har dessa katter kunnat föröka sig från 2 till 84 st på så kort tid?

Det kan ju inte vara möjligt att deras ungar har fått ungar som har fått ungar osv på den korta tiden?

Kan denna kvinna ha plockat andras katter, och att de har avlivat saknade "stulna" katter?

annebeate
8/26/11, 10:37 AM
#36

#35 Imasy- du väcker en fråga som jag bara inte tänkt på. Hur kan detta vara möjligt???? Det är en fråga som kräver förklaring. Skulle du kunna gå in på www.st.nu och kommentera ärendet med just denna frågeställning vore det bra.

[neveragain]
8/26/11, 10:41 AM
#37

# 32 Jag förstor precis vad som menas. Det är inte så farligt att skjuta djur, för de är "bara" djur.

Imasy
8/26/11, 10:48 AM
#38

#36

Har ställt frågan och väntar på publicering. Jag säger absolut inte att denna kattägare har stulit andras katter, men på något sätt måste hon ju ha fått alla dessa katter i sitt hem.

Det kan ju omöjligt vara avkommer enbart från de två som hon fick behålla sedan föregående gång.

Vet dock att det förekommit att ägare har gömt undan djur vid en inspektion, och det finns ju de som tror att alla katter ute på egen hand är hemlösa och förbarmar sig över denne.

Nu ska jag inte anklaga denna kvinna för något då jag inte har alla fakta på bordet. Har kontaktat LST i Sundsvall och bett om alla handlingar från denna gång samt om den förra gången så många katter avlivades.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Mona22
8/26/11, 1:49 PM
#42

#41 håller med, det är bara man själv som vet vad man menar. det är svårt för andra då man bara skriver. Hade man setts ansikte mot ansikte hade man lättare kunnat läsa av den andra.

Det är ju jätteenkelt att missuppfatta varandra på ett forum. om jag skriver meningen:

"jag gillar inte utekatter".

betyder det att jag kommer slå ihjäl alla jag ser eller är jag kanske bara trött på oansvariga ägare ?

Så lätt är det att missuppfatta andra.

Hawknestgrove
8/26/11, 2:40 PM
#43

Neveragain svarade inte på vad de gör på deras katthem med de döda djurkropparna. Ok  de kanske har så gott om pengar, så de kan låta destruktionsanläggningen ta hand om dem. Renova. Där de bränns, som andra sopor. OCh än en gång, djur är djur och inte människor. De saknar vad vi har slutledningsförmåga. Att de sedan kan känna adrenalin och fruktan, visst. Återigen så försöker denna neveragain att få mig att framstå som en barbarisk djurplågare med gamla åsikter. Det dröjer väl inte länge förrrän hon skriver  här att jag tycker det är Ok att dränka katter.

Sen är det väl antagligen en miss från journalistens sida, att tro att man fraktade de döda djurkropparna till den avfallsanläggningen. OCh oklarhet i vem som förordade denna helt idiotiska massavlivning. att katterna tyvärr fick avlivas, det kan  man på sätt och vis förstå. För alla som skriker om att de kunde ha räddats, ni har  inte heller möjlighet att ta hand om dem. KAnske 2? Eller 4? Vilka skulle ni välja? App lapp sa att du slapp att dö… Eller va?

ANM: Delar av inlägget redigerat då det går över gränsen för våra regler. Det gäller att hålla en sansad diskussion även med dem som tycker annorlunda. // Lena - sajtvärd

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
UlrikaD
8/26/11, 7:00 PM
#47

Någon som vet förresten hur många katter/hur mycket kiss det egentligen krävs för att det ska tränga ut genom en lägenhetsdörr?

En dörr är väl ganska tjock?

Imasy
8/26/11, 7:03 PM
#48

#47

Det räcker med en ganska smutsig låda tror jag :/

Annons:
UlrikaD
8/26/11, 7:05 PM
#49

#48 Det är såpass lätt att det tränger ut? Nu blev jag nästan lite nervös. Får nog springa ut i trapphuset och lukta lite. Även om man tömmer kattlådor varje dag så är de ju smutsiga någon gång på dygnet liksom.

Har nog aldrig riktigt tänkt på det förut.

Imasy
8/26/11, 7:18 PM
#50

#48

Tror också mycket kan bero på vilken typ av sand man har och vart lådan är placerad.

Har kännt ut i trapphus hos dem som använt tex Eldorados den där röda superbilliga sanden, trots att de städat lådorna minst en gång/dag och bara ägt 1-2 katter tex.

Likadant papperspellets tycker jag kan lukta en bit bort från lådan.

UlrikaD
8/26/11, 7:21 PM
#51

#50 Tack för infon, tror jag ska gå och möblera om. Jag har en kattlåda vid ytterdörren, tror jag ska gå och flytta den.

Imasy
8/26/11, 7:28 PM
#52

#51

Kanske du gör klokt i. Jag brukade när jag bodde i lägenhet, ställa soppåsen med lådinnehållet vid ytterdörren tills nästa gång man gick ut till sophuset, och under den lilla stund soppåsen stog vid dörren kunde jag känna att det luktade ut i trapphuset.

Ska väl tillägga att jag använder då bättre sorten sand/pellets, men det luktade ut från påsarna endå.

UlrikaD
8/26/11, 7:33 PM
#53

#52 Jag vill ha ett eget hus, utan grannar!

Bara lite OT här men när jag hade iller det första året var det ingen som sa nåt, för ingen visste om det. Sen fick granntanten reda på att jag hade illrar. Då fick jag klagomål på att det luktade i "hela" trapphuset.

Så man känner väl det man vill också.

Någon som har ett hus mitt ute i skogen till mig så är det bara att säga till:)

Lena
8/26/11, 8:43 PM
#54

Jag har varit inne i den här tråden och redigerat några inlägg, samt även tagit bort några helt. Detta då de innehöll personangrepp. Har även tagit bort ett par inlägg som i sig inte bröt mot reglerna, men som var svar på borttagna inlägg.

Som så ofta tidigare klarar vissa av er inte av att föra en diskussion med medlemmar som är olikatänkande i en fråga.  Istället urartar det i personangrepp mot den/de som tycker annorlunda. Det är okey att ha olika syn i en sakfråga, det är dock inte acceptabelt att gå till öppet angrepp mot den som tycker annorlunda.

I de fall ni inte klarar av att föra en diskussion med en viss medlem, är det bättre att inte bemöta den medlemmen över huvud taget.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

brutt
8/26/11, 10:12 PM
#55

38.Jättebra att du har begärt in handlingarna från Lst både från den här avskjutningen i lägenheten och från det förra "omhändertagandet" då av 48 katter.

Många frågetecken blir det när tidningen skrev om två katter kvinnan fått behålla och att det kunde handla om att de förökat sej.Men var det bara fyra månader emellan så är det ju ingen förlaring till 84 katter hade det däremot handlat om många år så.

Det här djurplågeriet behöver verkligen få en förklaring.Usch det är så hemskt hur katterna har fått haft det och i vilken panik deras liv blev avslutade.Om de ändå hade sluppit att födas iställetGråter.

Annons:
annebeate
8/26/11, 10:46 PM
#56

Imasy har väckt en sådan viktig fråga i tråden. Var kommer alla katterna ifrån? Kan andras katter rent av finnas bland de  katter som efter bara 2 dagar och som jag förstått det utan närmare kontroll av dem skjutits ihjäl.

Puma77
8/26/11, 11:11 PM
#57

#56 ja det vore ju inte första gången i så¨fall.

 

//Pia

Lena
8/26/11, 11:32 PM
#58

Det här fallet verkar vara bland det mera underliga måste jag säga. Minst sagt förvirrande och väcker många frågor. Jättebra Imasy att du försöker bringa klarhet runt det hela. Ett mycket obehagligt ärende som man lätt får mardrömmar av. :(

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Imasy
8/27/11, 12:15 AM
#59

Japp, skrev samma frågeställning i kommentarsfältet som jag ställde i inlägg #35 på st.nu, men det passar sig inte att publicera den.

Skrev den före lunch idag, så jag vet inte om det var en känslig fråga?

Imasy
8/27/11, 12:45 AM
#60

Är det bara jag som har fått mina kommentarer bortplockade på ST.nu?

En jag skrev i förmiddags blev inte publicerad alls, och en annan kommentar jag skrev tidigare är helt plötsligt bortplockad.

Jag kritiserade förvisso LST ganska hårt. Man kanske inte får göra det? För övrigt så varken svor jag eller på annat sätt använde ovårdat språk.

brutt
8/27/11, 1:03 AM
#61

Ska kolla det!

OberonsMatte
8/27/11, 1:10 AM
#62

#35 I den här länken står det att det var för fem år sedan 48 katter avlivades och kvinnan fick behålla två:

http://www.hemhyra.se/Sidor/Ett-femtiotal-vanvardade-katter-i-lagenhet-avlivas.aspx

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
8/27/11, 10:51 AM
#63

#60 blir ju väldigt konstigt om LST städar bland kommentarer och kritik för det inte passar dem….så länge man inte bryter några lagar in kommentarer/ inlägg är det skrämmande när de selekterar så. Trodde vi hade yttrandefrihet i detta land….fast tydligen bara om vi säger okritiska saker då

Imasy
8/27/11, 11:08 AM
#64

#63

Mitt senaste inlägg har blivit publicerat men inte det som jag skrev innan. Det var en kopia på det inlägg jag skrev i #35.

Lena
8/27/11, 11:44 AM
#65

#64 Knepigt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
8/27/11, 11:54 AM
#66

Mina inlägg på nättidningen har kommit in utan några ändringar.  Jag vill uppmana alla som har möjlighet att under dagen gå in på www.st.nu och kommentera- det är inte bara på detta forum som diskussionen är i full gång. Allmänhetens intresse och upprördhet kan få de ansvariga  f n Länsstyrelsen att tvingas ut och offentligen redogöra för vad som föregått massavlivningen och vad myndigheterna gjort sedan förra ingripandet mot ägaren.

Lena
8/27/11, 12:15 PM
#67

#66 Har skrivit en kommentar så får vi se om den kommer in.

Ser att många skjuter skulden på oss djurvänner och undrar var vi var när katterna led inne i lägenheten. Ungefär som att bara för att vi inte var på plats och gjorde något åt situationen innan ska vi nu inte ha rätt att kritisera Rambo-avskjutningen. Också knepigt resonemang!

Som jag ser det borde väl alla i omgivningen ha reagerat! Grannar, medmänniskor i stort och framförallt myndigheterna i ett ärende som redan tidigare var känt.

Sedan det här snacket att det inte finns något att göra. Det gör det ju faktiskt alltid. Tänker på Yrokshireterrierna i Stockholm och andra fall som varit där.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Slampen
8/27/11, 12:46 PM
#68

Jag har pratat med ett par av mina veterinärer om detta och de ruskar på huvudet. Jag tänkte även maila veterinärförbundet, för att få deras syn på att en länsveteronär tipsar om jägare. En kontakt som jag har som är med vid omhändertagande, trodde inte att det var sant det jag berättade. Det få inte gå till på ett sådant sätt som det har gjorts i detta fall.

Jag vet inte om ni kommer ihåg Eskils, dvs ministerns, uttalande gällande katter, som är hemlösa, för ett par år sedan. Det är väl bara att skjuta dem. Är detta en konskevens av ett sådant uttalande?

Förresten gällande stanken. Ja, det blir stank. Men det är inte bara att skriva detta. Lst har mätutrustning, så de kan mäta halterna av ammoniak. Frågan är om det gjorts. Att sedan katterna inte dokumenteras är inte ovanligt. Man kan fråga sig hur det kommer att kunna drivas ett mål om djurplågeri i detta fall, när man inte dokumenterat bevisen, dvs katterna. Eftersom länsveterinären tipsade om jägaren, så har han ju faktiskt, sett till att frångå den plikt och skyldighet han har att beivra brott.

Detta skulle ha överlämnats till polisen direkt eftersom det finns brottsmisstanke. Frågan är om det är så att man inte förväntar sig fällande dom? Man kan ju krasst säga att han gav djurägaren en chans att undanröja bevis!

annebeate
8/27/11, 12:49 PM
#69

Det finns en kommentar från dig nu Lena. Hoppas andra följer efter. Så viktigt att allmänheten visar på sitt engagemang när det gäller detta ärende. Så fortsätt kommentera!

Annons:
Lena
8/27/11, 1:55 PM
#70

#68 Ja ju mera man funderar ju knepigare och suspektare blir det här fallet. Rena vilda västern! Med tanke på att det var andra gången som djurägaren samlade på sig så mycket katter borde de ju inte fått chansen att undanröja bevisen bara sådär hux flux.

I Astrids blogg kan ni också läsa om fallet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
8/27/11, 2:10 PM
#71

Jag blir alldeles olycklig när jag läser sånt här… och det här ska vara Sverige där vi tar så bra hand om våra djur Gråter

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

OberonsMatte
8/27/11, 2:35 PM
#72

Enligt nedanstående länk gjordes aldrig någon anmälan till Länsstyrelsen förra gången:

http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.3846422-annu-en-lagenhet-forstordes-av-katter

Sajtvärd Katter iFokus

Lena
8/27/11, 3:05 PM
#73

#72 Det blir som sagt bara mer och mer underligt det här. Hur kan sådant här fortgå i det tysta?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
8/27/11, 3:40 PM
#74

Här finns olika uppgifter om när förra avlivningen ägde rum, från 5 år till 4 månader. Om det skedde före den 1 januari 2009 var det väl kommunen som hade ansvaret för djurskyddet och inte länsstyrelsen. Nog finns här mycket att klarlägga.

OberonsMatte
8/27/11, 3:54 PM
#75

#74 Jag har tolkat det som att ingen djurskyddsmyndighet blev inkopplad öht angående katterna i förra vändan.

Sajtvärd Katter iFokus

Lena
8/27/11, 3:54 PM
#76

Frågan är om det hänt ännu flera gånger än dessa två?Fallet i #72 skulle ha hänt för några år sedan och då handlat om 10 talet katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
OberonsMatte
8/27/11, 4:03 PM
#77

#76 Nja, det står 10-tals, och i nedanstående länk står det ett 40-tal:

http://www.hemhyra.se/Sidor/Ett-femtiotal-vanvardade-katter-i-lagenhet-avlivas.aspx

Det är med all sannolikhet samma tillfälle som beskrivs, dvs 48 katter i kattägarens tidigare bostad för 5 år sedan. Då behöll hon 2 katter, flyttade eftersom hon blev vräkt, och lät dessa katter och deras avkommor föröka sig fritt i 5 år i sin nya bostad.

Sajtvärd Katter iFokus

Lena
8/27/11, 4:56 PM
#78

#77 Ja där kom det fram lite mera fakta i målet! Isses säger jag bara!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
8/29/11, 11:47 AM
#79

OK, inte för att ta myndigheterna i försvar, men VAR står det om så kallad Ramboavskjutning? ÄR det verkligen sanning i det påståendet? Man kan faktiskt inte skjuta vilt omkring sig inne i en lägenhet. Du ramponerar ju hela lägenheten ännu mera med skotthål i väggarna….. Nä, jag vill gärna veta EXAKT hur det gått till. KAn inte förstå att man skjuter katter när det går att fånga dem med håv och ge dem en spruta. För vi kan väl lugnt vara ense om, att ingen kunde ta hand om kattstackarna i alla fall.

tror att mycket är väldigt uppblåst i det här ärendet och mycket är väldigt klantigt skött av samtliga.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[neveragain]
8/29/11, 2:13 PM
#80

Det har skjutits ihjäl 84 katter i en lägenhet, vad ska man annars kalla det för än Ramboavlivning?

Det räcker med enbart det faktum att 84 katter har skjutits ihjäl på ett och samma ställe, inom två dager, utan att "blåsa upp något", för att förstå att det har skett ett massmord, en massaker, med anda ord Ramboavllivning. Eller?

Hawknestgrove
8/29/11, 2:28 PM
#81

#80Vad vet du om det? Det är därför fakta måste komma fram! För mig är inte Ramboskjutning när man fångar in i en bur och skjuter där. Osmakligt, ja. inget jag skulle göra, men dock lagligt. Ramboskjutning, bara namnet säger väl vad som menas med  det? Det är alltså vilt skjutande på rörliga föremål i en lägenhet. Nej, den går jag inte på. OCh 84 katter? ÄR vi alla så säkra på det? Sen var det  faktiskt tveksamheter om, vilka personer som utförde skjutningen och på vems uppdrag? MAssmord, massaker, snälla rara, vad är det  som åsyftas? Holocaust?

Det hade alltså varit bättre att låta dem vara kvar så de fick leva, ja? OCh vem skulle ta hand om dem? Svara på den frågan. Inte med facit i handen, för det är  ju alltid väldigt lätt. Vi skulle ha kunnat…. jo visst. dags att servera, när alla gästerna gått…….

Sen är dagspress inte alltid till hundra tillförlitlig i vad de säger. Bristande information, dåliga journalister som inte tar reda på fakta. Som exempel att de döda katterna skulle ha lämnats på den avfallshanteringsplatsen som skrivs i artikeln. Vilken människa med mer bildning än mellanstadiet borde faktiskt ha så pass mycket innanför pannbenet, att de VET, att man inte får behandla kadaver på det viset. Det strider mot alla regler. Ska du vara petnoga, så får du egentligen knappt ens begrava ditt eget husdjur på din tomt. OCh häng inte upp er på ordet kadaver. För tyvärr, det är precis vad det är i lagens mening.

Dessutom är det nog hög tid, att många lär sig lite mer om vapen och vad som händer när man avfyrar ett skott. Aldrig hört talas om rikoschett? Tips, ta jägarexamen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[neveragain]
8/29/11, 3:41 PM
#82

Jag behöver inte lära mig mer om vapen då jag tar avstånd från alla former av våld, mot både djur och männskor.

Det är dags att vi i Sverige börjar sluta slå oss själva för bröstet och säga att vi har världens bästa djurskyddslag när man, med myndigheternas stöd, samtidigt får skjuta ihjäl katter och slå ihjäl katttungar och valpar, och där man avlivar i princip alla djur som omhändertas av myndigheter.  Att skjuta och slå ihjäl och avliva vanvårdade djur har  ingenting med djurskydd att göra. Det är att göra sig av med "problemet" på det snabbaste och enklaste sättet. För det är väl ingen som tror att inte en enda av dessa katter kunde ha räddats? Hade det handlat om tävlingshästar så hade man inte gjort samma sak då dessa har ett ekonomiskt värde. Det har alltså ingenting  att göra med att det skulle vara det mest humana för katterna. Deras liv är inte värd något rent ekonomiskt och därför har de alla fått ett skott i pannan.

Hade vi verkligen haft ett bra djurskydd så hade det funnits statliga, proffsiga djurhem, typ de som finns i USA och England, där man faktiskt har beredskap att ta emot stora grupper med djur samtidigt och där de får en ärlig chans till ett bättre liv.

I många storstäder i USA och Englandd driver man djurhem med no-kil policy, dvs att man aldrig vägrar ta emot ett djur som behöver hjälp och att aldrig avlivar djur som är friska eller går att behandla/rehabilitera. Men det kostar pengar och de är precis det den svenska regeringen inte vill spendera på djur. Så länge man får folk att tro att myndigheterna verkligen "omhändertar" djur som far illa och inte berättar för dem att man med "omhänderta" egentligen  menar avlivning, så kan man ju säga att man har världens bästa djurskydd och få folk att tro på  det också.

Ni som vill veta hur dessa djurhem klarar av att rädda tusentals djur om året, gå gärna in på http://www.nokilladvocacycenter.org/index.html

Hawknestgrove
8/29/11, 4:49 PM
#83

JA men då ska man inte fara ut med eventuella osanningar heller. För vilken vapenkunnig person som helst förstår, att man inte kan skjuta vilt omkring sig inne i en lägenhet.

HEla denna soppa luktar  fi donc. MEn man ska  leka inkvisition mot myndigheter, förrän man vet vad som verkligen har hänt! Nu verkar det som Imasy rotar i denna dyngstack. Toppenbra av henne. Troligen så kommer det verkligen att börja lukta sen. MEn att idka panisk hetsjakt och uppvigling och rida på vågtopparna av folks känslor och anta att det var si och så, det vinner vi aldrig något med. Fakta, fakta och åter fakta det är vad som behövs!

Nä, vi har inte världens bästa djurskydd. MEn som jag har frågat så många gånger när ni rosar  många andra europeisk länder för att de är så bra, Vad gör djurägare som INTE får sina djur avlivade hos vet? Är alla snälla och gulliga och finns det hur många djurhem som helst som kan svälja hemlösa djur?

Inbilla inte mig  detta, jag har en mycket god vän från Tyskland, som säsongsarbetar här i Sverige och han ser ut som ett levande frågetecken, när jag frågar om det verkligen stämmer, att veter inte avlivar friska djur i Tyskland. Likaså dräller det av hemlösingar även där han bor. MEn det är klart, han bor i FD öst, så han kanske är en person som inte är att räkna med fullt ut då?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[neveragain]
8/29/11, 5:24 PM
#84

Jag har inte skrivit någonting om avlivning av ägda djur hos veterinär. Det jag anser saknas totalt i Sverige är beredskap från myndighetssida att verkligen ta hand om vanvårdade och hemlösa djur, så som det görs i länder där de har ett mycket bra utvecklat djurhemsarbete.

brutt
8/29/11, 5:59 PM
#85

84. Instämmer helt det saknas!

Imasy
8/29/11, 7:27 PM
#86

Och jag kan berätta att det har fortfarande inte kommit några handlingar, trots att de fick mailet i torsdags.

Slampen
8/30/11, 11:00 AM
#87

Hej!

Jag har fått handlingar, delvis. Det är med bilder. De är vidarebefodrade. Man kan se en del bilder på katter och med tanke på att det skulle vara så hög halt av ammoniak, så kan man undra varför katternas ögon inte rinner. Om det nu var så besvärligt för människorna att vara därinne, vad borde det då vara för katterna. Det är lätt att säga att det luktar!

I rapporten står det att djurägaren kontaktat djurhem/pensionat i Söråker om de kunde sälja katterna. Hon hade även tänkt sätta ut annons eller med hjälp av veterinär avliva dem. För det hade hon sparat pengar.

Vid besöket diskuterades även jägare. Hon ville ha kontakt med en sådan, eftersom hon inte visste någon själv. Dagen efter besöket ringde djurskyddshandläggare upp och berättade att en av kommunens skyddsjägare var villig till det.

Länsstyrelsen anser följande om katterna:

"HL meddelar X att länsstyrelsen anser det olämpligt att sälja katter där det finns stora risker för att det är inavel samt att länsstyrelsen anser att en del katter kan behöva veterinärvård."

I det föreläggandet som hon fick står det följande:

  1. Hålla max 4 katter.

  2. Hålla utrymmen där katterna vistas tillfredsställande rena.

  3. Inte hålla katter i utrymmen där ammoniakhalten överstiger 10 ppm.

  4. Tillse att katter som är sjuka, skadade eller visar tecken på ohälsa får nödvändig vård, vid behov veterinärvård, eller avlivas.

att, senast 4 veckor efter att du tagit del av detta beslut, åtgärda följande:

  1. Se till att de könsmogna katterna är kastrerade.

Från länsstyrelsen meddelades det mig att det finns även 32 tjänsteanteckningar, varav en del kan komma att sekretessbeläggas. Det är dock överklagningsbart. Jag har begärt att få dem!

ANM: Inlägget redigerat då det innehöll en namnuppgift vilket inte är tillåtet enligt PUL.// Lena - sajtvärd

Imasy
8/30/11, 11:29 AM
#88

#87

Du får gärna skicka dem till min mail, ittas_imasy@yahoo.se

Hawknestgrove
8/30/11, 12:39 PM
#89

neveragain, vem ska betala det? HAr du tänkt på det? Ska det gå via skattemedel? Är ALLA Sveriges skattebetalare villiga att betala en del av sin skatt till djurskydd, mer än de gör nu? För  det gör faktiskt vi redan nu. OCh jag tog till det med avlivning av ägda djur för det är också något som brukar basuneras ut att Sverige är ensamt om.

Slampen, kolla om de har haft mätare med sig. För då ska mätresultat finna dokumenterat. Att bara gå efter näsan är visserligen för  min del det enklaste, men tyvärr itne tillförlitligt. JAg kan  desssutom tänka mig, att 10ppm är ganska mycket. JAg ska höra om sånt går att få prova…..har känningar inom miljö och hälsa här….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
8/30/11, 6:50 PM
#90

Här togs över 50 katter från en kattägare (i en två:a) och med lite planering gick det att katterna fick komma till ett katthem.

Skattemedel? Så länge en del av mina slattemedel går tillförsvaret behöver väl ingen ha dåligt samvete om djurskydd går genom skattemedel.

Och i Tyskland är det förbjudit att avliva friska sällskapsdjur. En veterinär kan bli anmält för det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[neveragain]
8/30/11, 7:22 PM
#91

# 89 Det är gratis att ropa ha världens bästa djurskydd, och ja, det kostar pengar att verkligen ha världens bästa djurskydd.  Kan man i USA eller England så kan man i Sverige också.

Hawknestgrove
8/30/11, 8:32 PM
#92

JAg har inte nånsin sagt att vi har världens bästa djurskydd. MEn det kan ingen annan  säga heller.

Sen får man faktiskt tänka på, att ALLA är inte så djurtänkande som vi. OCh jag har inget att klaga på  att försvaret får pengar.

Tänk även på att skolor, äldrevård, polis  ska ha pengar. Tänk bara, så många som knorrar över att vi ger bistånd till fattiga länder. Vilket ramaskri det skulle bli om djurskydd skulle få bidrag.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Slampen
8/31/11, 11:56 AM
#93

Jag har ställt frågan till länsstyrelsen om det mättes med instrument. När det gäller detta med skattepengar, så är det några som tänker på att staten tar 25% i moms på all djursjukvård. Frågan är var dessa pengar tar vägen.

Sedan är det så när det gäller betalningar, att djurägare kan få gå från hus och hem pga hur länsstyrelserna far fram. Det finns ett blogginlägg nu på Astrids blogg, hur fyra katter och en häst omhändertogs. De sattes på ett pensionat, drivet av fd poliser. Det fattades efter ett tag beslut om avlivning av alla djuren. Det finns inga signalement på katterna, så att det kan bekräftas att det är hennes katter.

Enligt uppgift kostar det 140 kr/dygn på pensionatet. Den slutliga räkningen för djurägaren kommer upp i 36 025. Det är förvaring och hämtning. Till det kommer räkningen från djursjukhuset. En av de katter, som sägs komma från djurägaren, avlivas i mars, ca en månad efter omhändertagandet. Den är skadad. Antingen är det så att den har skadats på pensionatet eller så är det en katt, som hittats påkörd. Det är mao inte säkert att det är djurägarens katt….Hur som helst har man lyckats att tjäna rätt så bra på katter, som länsstyrelsen benämner "värdelösa"!

Så finansieras djurskyddet! Eller åtminstone vissas plånböcker!

Hawknestgrove
8/31/11, 12:36 PM
#94

ja, men all moms läggs ju i samma pott. OCh det där är nog en fråga för politik i fokus. Om det är så, att du inte är intresserad av djur så vill du nog knappast att mer pengar ska gå till djurskydd.

Glöm sen inte bort vad alla alkoholrelaterade skador kostar samhället. 8 miljarder och det kommer in 2 miljarder på alkoholskatt. Så bara där ligger samhället, dvs vi 6 miljarder back. Detta är gamla siffror….

Sen tvivlar jag på, att det är så bra att ha häxprocesser mot LST. Vi som har föreningar och som jobbar för hemlösa katters väl och ve borde tänka lite på att hålla sig väl med dem. Att vara anti  ger knappast någon hjälp.

MEn som sagt, jag tvivlar på att hela den här historien är korrekt dokumenterad. Den är illa skött. Mycket kan vi nog lasta senstionslystna tidningar för som vill sälja lösnummer.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[neveragain]
8/31/11, 1:46 PM
#95

Har sett handlingarna, det som skrivs i tidningarna stämmer.

# 94 "Sen tvivlar jag på, att det är så bra att ha häxprocesser mot LST. Vi som har föreningar och som jobbar för hemlösa katters väl och ve borde tänka lite på att hålla sig väl med dem. Att vara anti  ger knappast någon hjälp."skriver du.

Vad menar du med det? Att man ska hålla tyst när de hela tiden gör grova övertramp mot en själv och andra? Att de utan befogenhet bryter sig in i ens hem, att de klär ut  sig till poliser, att de sprider information som de har fått ta del av genom sin yrkesroll och snackar skit till utomstående? No way. De har ett offenligt uppdrag vilket betyder att de har ett jättestort ansvar att sköta sina uppgifter klanderfritt och så som bland annat förvaltningslagen föreskriver. Klarar man inte av det så ska man inte ta ett sådant jobb.

En hel del inspektörer har tagit sig alldeles för stora friheter just pga att ingen säger emot och det blir bara värre. De har tagit på sig den kontrollerande och den dömande rollen, de leker polis och domare. Så får det inte vara i ett demokratiskt sammhälle.

Om du inte redan gör det, börja läsa Astrids miljöblogg.
http://forysta.bloggspace.se/r28449/Djur-och-djurskydd/

Vinterdag
8/31/11, 3:22 PM
#96

Katter betalar faktiskt skatt. Moms på veterinärvården, kattmaten mm.

De pengarna borde komma tillbaka till katterna.

Slampen
8/31/11, 4:26 PM
#97

Svar från länsstyrelsen. Om det gjorts mätningar med instrument, så står det i handlingarna, enligt länsveterinären!

Håller helt med neveragain! Det görs sådana övertramp av lst, att det är under all kritik. Djur avlivas, som skulle kunna tas om hand, men lst kan välja att fatta de besluten, för att ingen annan skall få möjlighet att ta hand om dem.

Efter inspektioner, kan djurägare få lov att söka akut hjälp på sjukhus, för att de är helt knäckta. En del får hjärtinfarkter, andra tar livet av sig.

Det är inte bara för djurens skull vi skall kämpa, utan även för dem som blir utsatta för denna hantering.

Att stå och bocka för lst är inte längre min melodi. Men varje gång man utsätts för dem och deras inspektioner är det som om man krymper ihop och undrar vad de ska hitta på eller se, eller inte se.

Det finns idag dagen-efter-piller, för kvinnor. Jag önskar att man kunde forska fram ett besöken-efter-piller både för djur och människor när lst varit på besök.

Annons:
Hawknestgrove
9/1/11, 6:03 PM
#98

#95 Nu är det faktiskt så, att INGEN inte ens polisen har rätt att ta sig in i din bostad/utrymme utan en begäran om husrannsakan. Så pass lätt bevandrad i svensk Juridik borde du vara. Jo, EN person. Kronofogden. INGEN ANNAN!

OCh om polisen har papper på att de får göra husrannsakan, då är det misstanke om brott och det är åklagaren som ger det tillståndet.

Allt annat är hemfridsbrott.

Detta som du påstår ska jag faktiskt ta upp med LST i Västra Götaland. För något mer hårresande har jag aldrig hört talas om…. Klär ut sig till poliser…. Aldrig hört något så dumt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
9/1/11, 6:06 PM
#99

OCh katter har skjutits hej vilt på fri hand i en lägenhet?Inomhusjakt???? Nänänä…… det köper jag inte…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
9/1/11, 9:01 PM
#100

#98 Den utklädda polisen var i Skåne län och det finns dokumenterat i Astrids blogg med bild och allt. Händelsen utreds.

Där står även att läsa om alla katterna som avlivats i lägenheten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Loveradio
9/1/11, 9:45 PM
#101

Sinnessjukt! Fyfan säger jag bara…… Stackars, stackars katter..

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Gronstedt
9/2/11, 9:40 AM
#102

Vem är denna Astrid, att h*n är ett sanningsvittne rörande allt och alla och inte kan ifrågasättas på något sätt?

Imasy
9/2/11, 11:32 AM
#103

En vecka har nu passerat och jag har fortfarande inte fått några handlingar :/

Lena
9/2/11, 2:16 PM
#104

#102 Astrid har en mycket känd blogg som granskar vad som händer i samhället. En avdelning handlar om just djurskydd. Där tas sådant upp som förekommer i media men även är baserat på utredningar som Länstyrelsen själva har skrivit.

Gronstedt allt i vår omvärld kan ifrågasättas. Precis allt! Så ock Länsstyrelsen. Eller framförallt Lst och andra myndigheter. Myndigheterna bör hela tiden granskas eftersom de genom att utöva lagar och bestämmelser är en del av demokratin. Det är t.ex journalisternas huvuduppgift att utöva den granskningen.

Astrids Miljö- och samhällsblogg

Lite OT men mycket intressant: Idag kan vi på Astrids blogg läsa om Djurskyddsinspektörernas tillsyn av grishållningen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Hawknestgrove
9/2/11, 2:43 PM
#105

Vad jag vill komma fram till, är att det INTE kan ha förekommit hej vild avskutning på fri hand inne i en lägenhet! OCh fortfarande. JAg är skeptisk till sanningshalten i just såna saker. Hm….grishållning…. Alltså är detta en vegan, till och med  kanske militant? Då har jag mina starka dubier när det gäller  en sån person.

Vilket inte rättfardigar hela denna snuskiga historia. OCh har man inte fått svar på en vecka, då stöter man på. ligg i som en blodigel.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
9/2/11, 2:53 PM
#106

Ok, om ni nu precis som jag läser bloggen, så fritas  faktiskt LST helt från avskjutningen. Elelr är det bara frågan om att sätta en elak stämpel på LST+

JAg kopierar INTE in något här, utan den som vill kan ju faktiskt läsa själv.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Selma99
9/2/11, 7:33 PM
#107

#105 man behöver inte vara militant vegan för att tycka att det är viktigt med djurskyddsfrågor som tex. grishållning. Jag har själv varit engagerad i djurskyddsfrågor i många år och jag är varken vegan eller militant….

Alexej
9/2/11, 7:54 PM
#108

Länsstyrelsen gör ofta ett bra jobb men de är underbemannade och det brister ofta i uppföjlningar.Sedan är alla djurskyddsinspektörer vanliga människor med olika maktbehov eller intresser. Det finns djurskyddsinspektörer som inte gillar katter…

Jag har varit med om ganska många omhändertagande nu och det har ofta varit problem på något sätt. Ärende som avslutades innan alla katter fångades in, anmälningar som inte togs upp, anmälningar som slutade i avlivning av tama friska katter osv.

Det finns djurskyddinspektörer som tycker att alla rädda hemlösa katter ska avlivas, som vill skjuta av kattungar för att de är rädda för människor och när någon "katträddare" vill ta in skygga katter blir de hotade med hembesök efter en vecka. Är de inte tama då blir det avlivning. Göteborg gillar inte skygga katter och de har direktiv från deras chefer att skygga katter ska skjutas för en skygg katt blir aldrig tam.

Googlar på hästmannen, då kan man bara gråta.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
9/2/11, 11:16 PM
#109

#106 Det är ju aldrig Lst personligen som står för själva avskjutningen. De begär bara att den ska utföras.

______

Jag har nu fått tillgång till tjänsteanteckningarna från Länstyrelsen i Västernorrland  i det här ärendet, som jag gått igenom. Jag gör en sammanställning av anteckningarna där jag tagit med det mesta utom personuppgifterna. Det är ingen vidarer trevlig läsning varför jag vill varna er.

Det rör sig om flera kortare tjänsteanteckningar med start onsdag 17/8 efter att fastighetsskötaren varit inne i lgh och konstaterat att läget var värre än väntat. Han hade sett 20 katter som var skygga men inte sjuka eller misskötta i övrigt. Lägenheten hade varit en sanitär olägenhet.

Kattägaren kontaktas samma dag av Lst. Denne säger sig vara medveten om problemet och vill ordna upp situationen på egen hand.

Torsdag 18/8 Fastighetsägaren kontaktar Lst onyå och är bekymrad över situationen. Nu talas det om 40 katter i lgh och om att Fastighetsägaren talat med Kattägaren flera gånger om att h*n måste göra något åt situationen vilket h*n lovar utan att något sedan händer. Lst lovar att göra en kontroll omgående.

Samma dag kontaktar Lst kattägaren inför en kontroll utan att lyckas nå denne. Lst lämnar meddelande på telefonsvarare till kattägaren att ett föreläggande kommer att utfärdas om att katterna inte får vara kvar i miljön, samt att avyttrande ska ske omgående. Anledning olämplig miljö. Lst kontakter även Sundsvalls Kommun angående jägare.

Fredag 19/8 får Lst kontakt med djurägaren på dennes arbete. H*n bli rinformerad om att skyddsjägare än kontaktad och erbjudit sig att avyttra katter på måndag och tisdag i veckan därpå (läs 22-23/8). Kattägaren säger sig vara införstådd med att det är olämpligt att hålla katterna i befintlig miljö. Lst avråder vederbörande från att sälja katterna då de kan vara inavlade samt att det kan finnas katter som kan behöva veterinärvård. Om inte katterna har avyttrats senast tisdag (23/8) kommer Lst att överväga ett omhändertagande. Kattägaren säger att h*n förstår situationen och själv är med på att ordna upp detta.

Måndag 22/8 Fastighetsägaren ringer Lst och berättat att Kattägaren har bytt lås och att han därför inte kan komma in i lgh. Lst försöker nå Kattägaren på jobbet utan att lyckas då h*n är sjukskriven. De försöker även nå vederbörande på en mobiltfn men kommer bara till ett mobilsvar. Lst söker även kattägaren via dennes barn. Lämnar meddelande via en av dem.

Tisdag 23/8 Lst lyckas få kontakt med Kattägaren och meddelar att de överväger ett omhändertagande av katterna om inte h*n själv engagerar sig i avyttrandet. Kattägare förstår detta och kommer själv att kontakta skyddsjägaren för att denne ska kunna börja arbetet med avyttrandet av katterna.

Senare samma dag ringer kattägaren Lst om de fyra katter h*n tänker behålla. Dessa är instängda i ett rum. Lst poänterar att dessa katter måste flytta ut under dagen. Kattägaren lovar att katterna kommer att flyttas under kvällen och vara hos olika släktingar och senare flyttas till ett katthem i avvaktan på ny bostad.

Onsdag 24/8 Lst kontaktar kattägaren som berättar att de fyra katterna är placerade hos olika släktingar.

Senare samma dag ringer en person anonymt och frågar om det verkligen är lagligt att skjuta katter på fastigheten. Lst meddelar att skyddsjägaren har tillstånd för detta. Personen som ringer undrar om det är sant att kattägaren får behålla fyra katter om dessa flyttas till annan bostad. Lst menar att ärendet inte är avslutat ännu och att de kommer att utreda kattägarens möjlighet att ta hand om katterna fortsättningsvis. Personen upplyser även Lst att samma sak hänt för några år sedan då kattägaren bodde på ett annat ställe och blev vräkt för sin katthållning. Då avlivades 48 katter.

Efter samtalet kontaktar Lst Miljökontoret i Sundsvall som inte hittar några uppgifter om kattägaren sedan tidigare.

Torsdag 25/8 En privatperson ringer och är upprörd över att katterna skjuts istället för omplaceras. H*n hade varit villig att ta hand om katterna. Vederbörande hade varit i lgh på onsdagen för att se hur situationen var. Det hade då varit blod på golvet och en ungkatt hade suttit i en bur. Lst menar att katterna kan vara skadade av amoniaklukten de växt upp i, samt att det troligen kan vara inavel. Lst menar även att de troligen har prarasitangrepp och att några lider av diarré. Andra sjukdomar kan inte heller uteslutas menar Lst. Privatpersonen vill ändå ta hand om åtminstonde någon katt. Lst hänvisar henne då till djurägaren då Lst inte har omhändertagit katterna.

Senare samma dag ringer TV4 Sundsvall och begär ut handlingar.

Lst har under dagen kontakt med jägaren som avlivat 69 katter. Det finns dock flera katter kvar i lgh och han kommer att åka dit igen.

Fredag 26/8 En journalist från Sundsvalls Tidning ringer och begär ut handlingar i ärendet.

Lst har kontakt med fastighetsägaren. 84 katter har nu avlivats. Under gårdagens kväll hade ytterligare 15 katter funnits i lgh som hade gömt sig bakom spisen, kylskåpet och i garderober. Fastighetsägaren var påväg till lgh för att förvissa sig om att den nu var tom på katter.

Lst har under dagen kontakt med Kattägaren och frågar om samma situation inträffat tidigare. H*n berättar att det har hänt för några år sedan när vederbörande bodde i en annan lgh. Lst vill veta var de fyra kvarvarande katterna befinner sig för att kunna göra en kontroll. Något som inte kattägaren vill uppge då h*n inte tror att de som har katterna vill bli inblandade. Lst vill ha uppgifter om vart katterna finns på tisdag (30/8).

Lst får ett brev daterat 26/8 från en person som haft kontakt med en vän till kattägaren och dennes familj. Vännen hade berättat om kattägarens sjuka hantering av katter och att h*n vräkts från sin tidigare bostad. Att det fortfarande pågår en rättsprocess angående ersättningsanspråk från fastighetsbolaget. Den här vännen och många andra vänner har försökt tala kattägaren tillrätta utan någon respons. Vännen anser att ett djurförbud måste till med uppföljning för att få slut på djurinnehavet.

Lst har den 26/8 tfnkontakt med tidigare hyresvärden. Det visar sig att kattägaren blivit avhyst pga obetald hyra. Det hade även förekommit klagomål från grannar på sanitär olägenhet. Kattägaren hade dock vägrat släppa in hyresvärden. Det var först efter avhysningen de kunde gå in. Lägenheten visade sig då vara totalförstörd. En död katt hade hittats under diskbänken.  saneringskostnaden hade gått på 1 miljon och bekostats av hyresvärden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
9/2/11, 11:42 PM
#110

Vilken sorglig läsning.Gråter Enligt fastighetsägaren kunde han inte se att de var sjuka eller misskötta de 20 katter han såg. Ingen närmare kontroll har heller skett av katterna utan bara spekulationer betr. deras hälsotillstånd . Stackars små katter, vilket lidande de måste ha upplevt under den massavlivning som skedde förutom när det gäller  den första eller andra katten. Vilken skräck de måste han  upplevt.  84 oskyldiga katter sköts ihjäl, för mig så ofattbart GråterGråterGråter

bymaruska
9/2/11, 11:54 PM
#111

O fy!

Jag blir upprörd över hela situationen, så många katter och hur kan det bara gå så snett??

Hur kan en myndighet bara göra så här? jag kan förstå att många av katterna var sjuka och det inte fanns något alternativ än de fick somna in. Men utan kontroll av hälsostatusen av katterna?? utan bara gå in och skjuta av. Vad är det för jägare LST använder sig av måste vara en galning en seriös jägare vet vad som är vilt och vad som är tamt!!! 

LST måste väl förstått att det skulle bli en media händelse. Att då som myndighet inte ta hand om ärendet med hjälp humana insatser visar bara ännu en gång hur låg status katten faktiskt har i Sverige.

Fy vad förbannad jag blir.

//M-H

Annons:
Lena
9/2/11, 11:57 PM
#112

#110 Ja det finns mycket kvar att önska i det här ärendet. En annan sak som gör mig både fundersam och illa berörd är frånvaron av ID-kontroll. Vem vet vart katterna kommer ifrån? Kan det månne ha varit andras katter som kattägaren tagit in?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
9/3/11, 12:01 AM
#113

Det här är också knepigt: Larmade om kattproblemen för ett år sedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Selma99
9/3/11, 12:23 AM
#114

#112 Håller med dig. Hur kan man veta vems katterna överhuvudtaget är. Det vore ju inte den första "katt-samlaren" som plockar in andras katter. Usch och fy så illa skött, man blir så illa berörd. Gråter

martdat
9/3/11, 9:03 AM
#115

Tack Lena för du ordnade handlingarna,  Blir oxå väldigt ledsen när jag läser att de inte såg dem sjuka , och avråder en person att rädda dem hon kan pg ainavel,,, inte konstitt att man blir avigt inställd till länsstyrelser med sådana yttranden, klart att man inte vill ha inavel men kastrering gör ju att de inte blir fler, o byter vi namn  o kallar det linjeavel så hadde det vart helt ok,, ,  det här med att inte kolla ID är frågan om det ens e lagligt, tänk om andras katter blivit avrättade,,,,,  för visst finns det fog att anta att endel katter iinte är kattägarens rättmäktiga,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ankie
9/3/11, 10:08 AM
#116

men snälla nån, vad ledsen och arg jag blir för katterna skull….. det fanns ju nån som var villig att hjälpa katterna men varför fick inte den personen chansen att göra det…. Fy fasiken säger jag, små missarna!!!!!Gråter

Lena
9/3/11, 10:24 AM
#117

Lst försvarar sig antagligen med att de inte omhändertagit katterna. Istället var det kattägaren som på uppmaning av Lst kontaktat den jägare som Lst redan gjort en deal med. Om kattägaren inget gjort åt saken den 23/8 skulle Lst överväga ett omhändertagande. Så skedde således aldrig eftersom Kattägaren i elfte timmen själv ringde jägaren.

Lst meddelar per telefonsvarare den 18/8 att ett föreläggande kommer att utfärdas om att katterna inte får vara kvar i miljön, samt att avyttrande ska ske omgående. Det framkommer dock aldrig i handlingarna att ett sådant föreläggande verkligen utfärdas.

Lst antar en massa saker om katternas hälsotillstånd utan att själva varit på platsen och undersökt katterna. Det tycker jag är anmärkningsvärt. Det enda som konkret framkommer är den olämpliga miljön med framförallt hög ammoniaklukt. Att ammoniaklukten kan ha skadat katterna. Sedan antar Lst att katterna kan vara inavlade, ha ohyra och andra sjukdomar. Hyresvärden säger dock den 17/8 när han var i lgh första gången att katterna inte såg sjuka eller undernärda ut. Det enda anmärkningavärda förutom lgn skick var att de verkade skygga.

Frågan är hur den juridiska processen nu kommer att fortlöpa? Vilka bevis har man mot kattägaren när alla katter redan är undanröjda? Ska det sluta som förra gången med en juridisk process runt den fysiska skadan på lägenheten? Hade det inte varit bättre att Lst omhändertagit katterna och gjort en ordenligt utredning av situationen? Egentligen är det kattägaren själv som vunnit mest på detta rent ekonomiskt. Katterna är som vanligt de stora förlorarna.

Lite OT kanske men jag (som själv arbetar inom äldreomsorgen) reagerar på det här med sekretessen efter att ha läst en massa handlingar i olika djurskyddsärenden. Knepigt nog omges inte djurägarna av någon sekretess alls. I handlingarna kan man läsa namn, adress ibland även telefonnummer. Det kan även gälla dem som anmält ärendet eller på annat sätt kommunicerat i fallet. Den enda som omges av sekretess i ovan nämnda fall var jägaren.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[kastreramera]
9/3/11, 12:09 PM
#118

Jag tycker LST låtit bli att ta sitt ansvar här,man borde helt klart gjort ett omhändertagande och inte lyssnat så mycket på djurägaren när det så uppenbart var fråga om en s k djursamlare.

Annons:
Hawknestgrove
9/4/11, 5:54 PM
#119

MEn snälla alla. om det finns 84 katter instängda i en lägenhet, så är det väl utan tvivel inavel så det bara visslar om det? OCh som sagt, frihandskjutning har ju INTE förekommit. Klart det blir blod, även om man skjuter i en bur, det säger ju sig självt. Sen verkar det luddigt, på VEMS order har skyddsjägaren utfört sitt ärende? Att det inte rör sig om en frisk person, det mä'rks ju helt klart. OCh vem kan på fullaste allvar ställa upp för 84 katter så där på raken, Nä, den tror jag inte heller på. Snacka går ju…….

LST är ingen elak myndighet. Eller anser ni också att Kronofogden, skattemyndigheten, polisen och banavårdsnämnden också är enbart onda?

Klart att detta fall hade kunnat skötas bättre. MEn den stora sdkulden är ju otvivelaktigt lägenhetsinnehavaren, som tydligen gjort samma resa en gång förr. Spärra in sånt folk.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
9/4/11, 6:18 PM
#120

sen en sak. denna gamla dam i tidningsartikeln utges vara sekreterare för en kattklubb!!!!!Då frågar jag mig, hur mycket information hon håller sig ajour med. att kommunen inte  har djurskydd på sitt bord längre, det borde väl hon om någon veta! Annars så  är hon definitivt fel person på sin post.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Djungelkottens
9/4/11, 7:50 PM
#121

Hawknestgrove, kvinnan du så vårdslöst uttalar dig om är nästan 80 år. Då är det inte alltid så lätt att hinna med i svängarna. Att man är sekreterare i en kattklubb betyder inte att man vanligen håller på med djurskyddsärenden. Hon är sekreterare i en kattklubb ansluten till SVERAK. SVERAK är ett förbund som samlar kattklubbar vars medlemmar i huvudsak sysslar med kattutställningar och kattuppfödning.

Kvinnan i artikeln är en människa med stort hjärta och stort engagemang i katter, inte enbart raskatter och hon har hjälpt en hel del katter i nöd. Att hon nu inte råkade veta att det var länsstyrelsen som skulle ha hand om ärendet tycker jag inte att man ska lägga henne till last. Hon har ändå flera ggr varit i kontakt med kommunen och där borde man verkligen ha kunnat hänvisa henne vidare. Dessutom fanns det väl inget som hindrade kommunen från att ta kontakt med länsstyrelsen?

Om man från myndighetshåll verkligen tänkte efter skulle det inte alls vara så svårt att förstå att en kattägare som har över 80 katter i en lägenhet, inte är en frisk människa. Det är egentligen där man borde börja med den här typen av ärenden. Undersöka människan bakom och dennas situation. När man har fått bakgrunden klar för sig så vet man också bättre hur situationen ska handhas. Då vet man också att man inte kan lämna ansvaret för djurens omhändertagande och vidare öden, till kattägaren.

Puma77
9/4/11, 8:06 PM
#122

Någon som har 80 katter i en lägenhet ska man inte dalta med utan direkt anvisa till att 71 ska omplaceras först och främst. fattar inte varför man håller på och daltar hit och dit och personen kan säga dittan och dattan för att få tid att gå och sen inte kunna nås. Nej in direkt och sköt det dem ska så kommer många av dessa fall aldrig ske.

 

//Pia

Slampen
9/5/11, 11:54 AM
#123

När det gäller den utklädda polisen, dvs chefen för veterinärenheten i Skåne, så ägde ett möte rum mellan Astrid och honom, hemma hos Astrid. Allt filmades av Peter Gerdehag, mannen bakom Kokvinnorna och Hästmannen. Det var under denna filmning som Ola berättade om att han var den tredje polisen.

När det gäller ingång i hus, så är det så att djurskyddshandläggarna, kan begära handräckning, enligt §27 djurskyddslagen. Polisen kollar inte upp sanningshalten i vad inspektörerna säger, utan de säger att det som de kan kolla är om vedebörande är behörig att begära handräckning!

Jag önskar att en handräckningsbegäran, skulle vara tvungen, att gå genom åklagare, som kan göra en bedömning av huruvida, det finns bevis för det som inspektörer påstår. Ett fall, där polishandräcknig begärdes, så kunde lst inte redogöra för bevis, för det som dom påstått! Länsveterinären tvivlade dock inte på att det förhöll sig som det sagts, trots att det som påstods inte fanns nedskrivet i djurägarens akt!

Det finns även skrivet om som förslag på Aftonbladet, om rättsrötan i domstolarna. Tyvärr blev det ett förslag som inte togs med. Detta handlar inte bara om djurärenden, utan överhuvudtaget om hur myndigheterna, får genom beslut, bl a i förvaltningsdomstolarna. Det är en löpande bands princip…Rättssäkerhet, nej!

Hawknestgrove
9/5/11, 4:06 PM
#124

Djungelkotten, om man i så fall är 80 år och inte kan hålla sig ajour med vad som gäller för regler inom djurskydd, så bör man nog inte ha den rollen som sekreterare. Hur många felaktiga hänvisningar  har denna kvinna gjort till privatpersoner? Det är snart tre år sedan som djurskydd flyttade från kommunens bort till LST. Så det borde hon ha vetat om för tre år sedan, för den infon gick ut till alla som ville veta.

OCh visst djurskyddlagen §27 det var väl förinnerligt väl att de gick in! Eller hade det varit bättre att de låtit djuren vara? Den lagen har räddat många  djur! glöm inte Tissel och Tassel  för några år sen i Västerås. Tjejen som emigrerade från sina katter i en lägenhet…. De hittades genom ett otroligt samarbete av folk här inne efter 3-4 dagar.

JAha. Kokvinnorna och Hästmannens fotograf. Det säger för mig allt om partiskhet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Silvestris
9/5/11, 6:07 PM
#125

Det är ett tragiskt ärende och att Lst kom med ett föreläggande om omedelbar avyttring av katterna ser jag enbart som positivt.

Vad jag däremot är helt förstummad över är att det finns någon idiot som avfyrar skjutvapen i en lägenhet! Man mer än baxnar. Det är ju för det första inte bara stressfullt för katterna utan potentiellt farligt för omgivningen. En förlupen kula i en lägenhet… Det är så oansvarigt så att det inte finns ord för det. Frågan är om det inte är rent av kriminellt.

Vapenlicensen borde ryka omgående.

Annons:
Hawknestgrove
9/5/11, 6:17 PM
#126

#125, det är just det jag vill ha klarhet i!!! Hur sköts de? För som sagt, det är en omöjlighet att man skjuter fritt inne i en lägenhet. Katterna måsta ha fångats in på något sätt, i säck eller bur, för  precis som Silverstris säger, en rikoschett eller förlupen kula det stämmer inte. Visserligen har de väl bara använt sig av 22 millimeter, men ändå…..det går jag inte på. OCh om så vore fallet, då är det på sin platrs, att den personen bör fråntas allt vad vapenlicenser heter, för då visar man att man inte kan handa vapen på ett ansvarsfullt sätt. jisses, skulle jag åka fast för rattfylla, så åker ju mina gevär också, om det vill sig riktigt illa och med rätta.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Slampen
9/6/11, 11:21 AM
#127

Partiskhet! Den käre chefen för veterinärenheten har inför kamera, stått och sagt detta och han har även sagt det till journalist på Kvällspressen. Hur kan det då bli partiskt? Han ville ge djurägaren en aha-upplevelse, när hon kom underfund med att det var han!

Hawknestgrove
9/6/11, 12:38 PM
#128

Ja, jag är skeptisk. KAn inte hjälpas. I så fall, varför är inte saken JOanmäld?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
9/6/11, 8:26 PM
#129

#128 När det gäller "maskeradpolisen" pågår det ett rättsligt efterspel. Det är vad jag förstått inte bara JO som är inkopplad i detta.

#126 I de sekretesstämplade* myndighetsanteckningarna som jag nu fått ta del av står det att skyddsjägaren den 23/8 har avlivat 19 katter men bedömer sig behöva ytterligare 2 dagar eftersom han har problem att fånga katterna i fälla då de förstått sig på hur fällan fungerar.

I det jag tidigare tagit del av och redogjort för i #109 har en kattvän besökt kattägarens lägenheten den 24/8 och upplevt följande syn; Det hade då varit blod på golvet och en ungkatt hade suttit i en bur.

Ytterligare en person har ringt Lst den 24/8 anonymt och frågar om det verkligen är lagligt att skjuta katter på fastigheten. Lst meddelar att skyddsjägaren har tillstånd för detta.

Men andra ord är det utan tvivel att katterna skjutits i lägenheten. Frågan är om alla fångades i fällan innan de sköts? Hur får man in vettskrämda katter som gömmer sig bakom spisar, kylskåp och garderober i fällor? Avskjutningen påbörjades den 23/8 och anslutades på kvällen den 25/8.

"Under gårdagens kväll hade ytterligare 15 katter funnits i lgh som hade gömt sig bakom spisen, kylskåpet och i garderober".

*Sekretessstämplade för att skydda jägarens identitet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
9/6/11, 8:54 PM
#130

Alltså detta är ju bara så ***** vidrigt. Och det är svenska myndigheter som står bakom detta. Vilket underbart djurskydd vi har.

Hawknestgrove
9/7/11, 6:18 PM
#131

Troligen så fångades  de  väl in i håv då och kanske sökts i säck. För ärligt talat, vi är vuxna människor, inte tror väl någon av er på fulllaste allvar att det fick pågå full jakt på fri hand där inne? Är ni så dåligt bevandrade i vapenkunsakp, då är det sorgligt. OCh visst, det fanns väl blod på golvet. MEn tänk så här, i det skick som lägenheten var i, renhetsmässigt, vad gjorde blodfläckar till elelr från? Katterna brydde sig säkerligen inte.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Puma77
9/7/11, 6:41 PM
#132

Men om de nu sköts i säck, hur mycket lidande blev det inte då för katterna? För inte kan de ha fått in 84 fullträffar när de ligger i en säck.

 

//Pia

Annons:
Silvestris
9/7/11, 6:46 PM
#133

#132

Det lär inte vara ett problem bara du lokaliserar huvudet.

Puma77
9/7/11, 7:48 PM
#134

#133 ja men jag ser mig inte precis stilla sittande katter i säcken.

 

//Pia

Lena
9/7/11, 7:58 PM
#135

Ärligt talat kan jag inte tycka annat än att hela det här ärendet stinker och lämnar en riktigt besk eftersmak efter sig. Och om inte den här kattägaren får djurförbud efter det här går skam på torra land! Ofattbart att det redan fått hända x 2.

Och full jakt måste ju ha pågåtts för att få katterna i den eventuella säcken. Men varför ska vi bry oss om sådana här "bagateller"?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[neveragain]
9/7/11, 8:24 PM
#136

Vad f*n spelar det för roll om katterna fångades in i fällor eller i säck? Man skjuter inte ihjäl djur!

Hawknestgrove, det är inte sorligt att vi inte är "bevandrade i vapenkunskap". Det är sorgligt att du tror att det är helt okej att ta fram bössan för att lösa "problem". Kanske vi också ska ta fram bössan när det gäller vanvårdade barn? Eller kanske i alla fall förståndshandikappade eller småbarn, för de har inte heller samma inteligensnivå som en "normal" vuxen människa har.

Jag förstår verkligen inte att du säger dig bry dig om djur, det enda du förspråkar är avskjutning av allt som går dig i vägen. Om det nu är varg, lodjur, bävrar, grävling, räv, hundar eller vanvårdade katter.

ANM. Inlägget redigerat då det innehöll namnuppgifter vilket inte är tillåtet enligt våra sajtregler. // Lena - sajtvärd

Silvestris
9/7/11, 9:25 PM
#137

#134 Har du ett djur i en däck kan du knyta igen och hålla fast och därmed pricka rätt. Jag tänker inte påstå att det är en bra avlivningsmetod men att pricka rätt ska inte vara ett problem.

Selma99
9/7/11, 9:43 PM
#138

Hela den här historien är osmakligt tycker jag. Ochdjurförbud borde ha utfärdats långt tidigare men man får väl innerligt hoppas att det händer något nu.

Inte fick dessa katter en ärlig chans överhuvudtaget - usch och tv säger jag på ren östgötska!

Puma77
9/7/11, 9:45 PM
#139

#137 Tycker det är ett grisigt sätt. Först fånga katten, trycka ner den i en säck, hålla fast den och sen trycka av. Säger bara en sak, stackars katter.

 

//Pia

Annons:
Josefa
9/7/11, 9:47 PM
#140

Fattar bara inte hur någon kan sitta här inne och försvara ett sånt här agerande. Eller åtminstone försöka att förmildra det.

brutt
9/7/11, 10:21 PM
#141

Kan vara på sin plats att visa de här 84 stackars katterna lite respekt i stället.Gråter

Katterna brydde sej säkert i högsta grad där de satt vettskrämda ihoptryckta gömda bakom allt vad de kunnde finna.Skrikandes

Silvestris
9/7/11, 10:37 PM
#142

#139

Det är absolut skött på ett mycket dåligt sätt. Det är inte humant att avliva djur inför varandra på det här sättet. Det är oerhört ångestframkallande, på många nivåer.

#140

Vilka gör det menar du?

Lena
9/7/11, 10:43 PM
#143

Ja behandlingen av dessa stackars katter ligger så långt ifrån allt vi står för på den här sajten som man bara kan komma. Jag mådde riktigt dåligt när jag läste igenom Lst tjänsteanteckningar. Man undrar om vi lever kvar på 1800 talet fortfarande? Primitivt, barbariskt och fullständigt respektlöst! Ett hanterande som motverkar allt arbete för att höja kattens status. Känns som att få en rak höger, ett spottloska rakt i ansiktet och allt man står för nedspolat i toaletten. Nej ett sådant handlande går inte att försvara! Inte om man har den minsta känsla för katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

brutt
9/7/11, 11:16 PM
#144

Alla som har haft med många katter på ett ställe att göra inser hur de andra katterna har reagerat när de första katterna sköts. Innan de fortfarande levande katterna hittades från sina gömställen och själva blev skjutna chock panik dödsfruktan några stressades kanske tom till döds om de redan var sjuka eller svaga.

annebeate
9/7/11, 11:33 PM
#145

Jag har följt diskussionen här i tråden och för mig är det fullständigt vidrigt hur avlivningen gått till.GråterSkrikandesJag kan bara instämma i vad Lena  och många andra har skrivit.

Alexej
9/7/11, 11:45 PM
#146

#144 Instämmer!

Vi fångade in 18 katter i ett hus men en del rymde genom fönster och det trasiga golvet. Och det huset var verkligen äkligt men vi fick krypa bakom kylskåpet osv.Paniken hos katterna var otroligt skrämmande fast de flesta var tama. De gömde sig överallt och en polisman blev illa biten. Vi tog det så lugnt som möjligt men jag mådde dåligt av deras panikslagna ögon. När de satt i burarna och inte visste vad som skulle hända med de. Men jag är glad att jag kunde lova de ett bättre liv.

Nej! Vi jobbar för djuren-hemlösa katter och vi ska inte tycka att avskjutning är det minsta korrekt. Oavsett om de sitter i en fälla eller säck. Vårt uppgift är att rädda katter och ger de en ny chans i ett nytt hem.

För ett år sedan fick en kvinna här djurförbud med över 50 katter i en tvåa. Några katter avlivades på plats för de var sjuka av två veterinärer men alla andra fick plats på ett katthem och lite varstans. Det finns alltid möjligheter med lite planering.

För mig har alla friska katter rätt att leva inte bara de som har ett bra hem. Det är en principsak helt enkelt. Och vi här på sajten borde aldrig försvara avskjutning!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Hawknestgrove
9/8/11, 3:57 PM
#147

Ok vissa får tydligen ta sig vilka friheter som helst här. Var så snäll och nämn inte mig vid namn. För då gör jag likadant. OCh visst, fruktansvärt vidrigt sätt att handha detta på. MEn för 17 gör inte djur till människor!  det har jag ju klargjort tidigare att jag tycker att det här ärendet är regelvidrigt. MEn jag vill bara tala om, att det måste ha varit en total omöjlighet att skjuta vilt inne i en lägenhet. Och vad har mina åsikter om vilda djur med saken att göra? Vad jag antar, så har katterna fångats in med håv eller säck. OCh avlivats där. Snuskigt, ja, tillåtet ja. JAg har aldrig nånsin lovordat detta. Det är nog time för mig att hålla mig borta från den här upphaussade samlingen, som inte kan se någon kommentar på ett OBJEKTIVT sett. Min åsikt är en sak,  vad som är lagligt är en annan.

Men vissa får tydligen gå på i ullstrumporna hur mycket som helst utan att få några som helst repressalier.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
9/8/11, 3:59 PM
#148

OCh neveragian, visst skjuter man ihjäl djur. Tror du att vi klubbar ihjäl älgar?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
9/8/11, 4:07 PM
#149

Och den personen som kom och gnydde efteråt att hon/han hade kunnat ta hand om ALLA 50 katter. jippi…. Då kan väl den personen ta hand om 50 katter då, även om det inte var just dessa? Eller var det bara munväder?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
9/8/11, 5:30 PM
#150

#149 Men tycker du inte att det hade varit bra om människor getts chansen att ta hand om katterna istället för att alla skjöts ihjäl. Varför så sarkastisk? Som #146 skriver finns det alltid möjligheter med lite planering. Kan de i Skara kan de i Sundsvall.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
9/8/11, 5:41 PM
#151

Sarkasm är min grej. De som inte förstår sig på den, tråkigt för dem. OCh jag krev ju detta, för att det kom ju folk och ylade om att det minsann fanns en person som kunde ta hand om dem. Visst, dags att p***a kväll när natta är gången. Denna person som sade sig att h*n KUNDe ha tagit hand om dem alla… Pytt pytt. Då finns det väl en chans att via sin heroiska insats NU och trumpeta ut, att Ok, jag kan fortfarande ta hand om 50 katter, på studs, med karantän och allt. För det finns väl  katter på kö så det bara visslar om det i de trakterna?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[kastreramera]
9/8/11, 5:42 PM
#152

Jag skrev tidigare att jag tycker lst borde gjort ett omhändertagande.Det jag främst tänkte på är att nu kommer denna kattägare undan och kan bara börja om på nytt ställe.Inte nog med det,lst slipper också ansvar (för avskjutningen och för utredning om djurförbud) iom att de lät kattägaren själv anlita jägare (även om det skett med lst goda minne).

Vet inte hur lst i det länet fungerar men konstaterar att det behövs samarbete med katthem i det länet.Kanske  katthemmen i närheten kan fundera på att försöka få igång samarbete i deras län för att i framtiden ha rutiner klara om (när) något liknande inträffar igen.Det är skillnad om en lst har kontakt med katthem,då vet de (eller bör veta) att det finns andra alternativ än avlivning.

Tycker det är hemskt och onödigt hur detta gick till,däremot tycker jag det viktigaste är att jobba för bättre lösningar och lägga mindre energi på det som redan har hänt.

Lena
9/8/11, 5:47 PM
#153

#151 Du svarar inte på min fråga ställer den därför ytterligare en gång:

Men tycker du inte att det hade varit bra om människor getts chansen att ta hand om katterna istället för att alla skjöts ihjäl. Varför så sarkastisk? Som #146 skriver finns det alltid möjligheter med lite planering. Kan de i Skara kan de i Sundsvall.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Alexej
9/8/11, 5:57 PM
#154

Ingen gör djur till människor men för många är djur mer värda än människor. Och ett liv är ett liv oavsett om det är en människa, katt eller geting.

Jag gillar inte ens att slå ihjäl flugor men gör det ändå om jag måste. Vad jag inte gillar är avlivning av oskyldiga katter. De kanske var rädda men knappast skygga. De har blivit matade annars hade de inte överlevt och då hade de en del kontakt med människor.

Det är skittråkigt att Lst bara gick in med en kommunskydd och spelade rambo på panikslagna katter istället för att ordna upp situationen. Jag förstår inte Lst´s roll. De ska skydda och hjälpa utsatta djur. Varför inte ett bättra samarbete med katthem på plats? Ordna upp ett nytt ställe för alla katter där en veterinär skulle kunna bedömma varje katt för sig. Hittar en billig veterinär för alla kastreringar och sedan omplaceringar. Tror säkert att många kattintressenter hade anmält sig om det hade kommit ut i tidningen. Det fanns ju en del kattungar också.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[neveragain]
9/8/11, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

Hawknestgrove, varför ska vi i detta fall inte jämföra människor med djur? Djur känner precis som människor ångest, glädje, hunger mm. Att skjuta ihjäl 84 vanvårdade katter i en lägenhet är en lika hemskt upplevelse för dessa katter som att det var för människorna som fanns på Utöya som blev jagade in till döden.

Är det pga av katterna skulle vara mindre inteligenta än människor så kan  vi mycket väl skjuta ihjäl dementa, fårståndshandikappade och småbarn. Jag säger inte att djur ska jämföras med människor när det gäller allt men i ett fall som detta går katternas känslor och upplevelserna mycket väl att jämföra med hur en människa skulle uppleva en likadan situation.

Om du acceptterar detta nivå på "djurskydd" så förstår jag att du är nöjd med länsstyrelserna.

Klart katterna hade förtjänat mer respekt och en chans till ett bättre liv, det är att skydda djur.

Göteborgs Katthjälp hade ett likadant ärende för några år sen. Där blev fler än 50 katter räddade från total misär i samarbete med Djurens Samarittjänst. Bilden är från detta ärende.

Hawknestgrove
9/8/11, 6:56 PM
#156

Bevisa för mig, att de kunde ha tagit hand om dem när de hade chansen. Munväder. OCh neveragain, du börjar låta som en vinylare som hakat upp sig. Tjatar om samma sak hela tiden.

MEn Ok,  JAg är en djurplågare, en sadist som totalt saknar känslor för djuren.Visst då kan ni väl få tro det då. Många av er saknar tydligen de elementära kunskaperna i det svenska språket som visar skillnaden mellan vad man tycker och vad som ÄR.

Låt mig sammanfattningsvis säga, att jag är lika äcklad av detta ärende som ni. Skött på ett ruskigt dåligt sätt. MEn att BARA skylla på LST som om de vore den enda onda i detta sammanhang, det är fel. En som är bidragande är ju den gamla damen på 80 år, som trots att det gått tre år, inte ens visste, att kommunen inte längre hade djurskydd på sitt ord.

Tack för mig i denna fråga.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
9/8/11, 7:02 PM
#157

#156  Men hur kan du skylla det som hänt på den 80-åriga damen? Nu hänger jag inte alls med i svängarna!?!? Hon om någon försökte ju faktiskt slå larm.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Silvestris
9/8/11, 7:14 PM
#158

Jag börjar väl med att upprepa mig: jag tycker att ärendet är illa skött.

MEN, här lägger ni ansvaret på Länsstyrelsen och menar att det är deras uppgift att reda ut situationen för katterna. Så enkelt är det inte. Länsstyrelsen har som uppgift att tillse att djurägare sköter sitt åtagande som djurägare. Det är inte Länsstyrelsens uppgift att gå in och fixa hem till alla djur. Länsstyrelsens uppgift är att se till att djurägare reder ut situationen. Om djurägaren inte gör det kan djuren omhändertas (om möjlighet finns) eller avlivas så att djuren slipper lida. I det här fallet har djurägaren efter ett föreläggande rett ut situationen! Om än på ett mycket dåligt sätt.

Vi skulle kunna önska oändligt mycket av Länsstyrelsen. Vi skulle kunna önska att det i varje län fanns ett djurhem som kunde ta emot djur av alla möjliga sorter och att Länsstyrelsen går in och omhändertar djur istället för att uppmana ägarna att lösa situationen. Men så är det inte idag.

I det här fallet är det yttersta ansvaret för hur det föll ur djurägarens och jägarens, men det är Länsstyrelsen som får ta all skit.

Sedan vet jag inte om ni har någon koll på hur lätt det är att hitta lämpliga ställen att placera ut flera dussin katter norröver. Nu kan jag inte Sundsvall, just Sundsvall kanske är nerlusat med katthem och jourhem som lagmässigt har möjlighet att ta emot så många katter men därifrån jag kommer finns ett katthem och det är så gott som alltid fullt. Sedan är det 20-35 mil till nästa katthem (och dessa är gissningsvis lika fulla de). I en stad som Gbg eller Malmö med flera katthem (som visserligen ofta är fulla) men med mångdubbelt fler jourhem att placera ut katter är det antagligen lite lättare (men inte lätt) att placera ut några dussin katter akut.

[neveragain]
9/8/11, 7:28 PM
#159

# 156 "JAg är en djurplågare, en sadist som totalt saknar känslor för djuren.Visst då kan ni väl få tro det då."

Exakt VAD ska jag tro om du önskar livet ur alla slags djur som inte passar in i dit liv?

Lena
9/8/11, 7:41 PM
#160

#158 Det är väl ingen som lägger all skuld på Lst. De är dock inte helt oskyldiga heller. De har inte lagt två fingrar i kors för att hitta en lösning och till och med avrått en intressent från att ta sig ann katter. De har inte heller kontaktat någon av de föreningar som finns i staden. Det enda de gjort är att kontakta skyddsjägaren utan att någon veterinär ens undersökt katterna som antagits lida av både det ena och det andra. Pressat kattägaren att undröja katterna och därmed beviset, vilket nu kan försvåra det rättsliga efterspelet.

Sedan är det knepigt att den här kattägaren lyckats med konststycket att under en 7 årsperiod samla på sig 49 + 84 = 133 katter och förstöra två lägenheter totalt utan att någon agerar förrän katastrofen är ett faktum.

Nej Lst får inte ta all skit men de får inte heller några applåder, inte från mig i alla fall.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[neveragain]
9/8/11, 7:41 PM
#161

# 158 Länsstyrelsen har ett ansvar att omhänderta djur som far illa. I flera föreskrifter och förarbeten har det klargjorts att avlivning ska vara ett sista alternativ. Många länsstyrelser och polismyndigheter gör öht inga ansträngningar att försöka få djuren omplacerade. T ex så tar lst i VG ofta ett beslut där avlivning är den enda möjlighet som finns, polisen har då inte ens en chans att placera djur på pensionat eller djurhem, det gäller även sociala katter. Får man betalt för att skydda djur ska man göra det yttersta för att försöka rädda djuren till ett bättre liv.

Sverige har underteckat EU konventionen om skydd av sällsskapsdjur. I kontventionen stadgas det att ett land ska ta åtgärder om det finns påtagliga problem med hemlösa sällskapsdjur. Samtidigt finns det inte ett enda djurhem som ägs av staten eller drivs med statliga medel, i motsats till andra europeiska länder. EU kommisionen har också uppmanat medlemsländerna att anta en plan för omhändertagande av herrelösa djur med offentliga medel för att motarbeta förekomsten av kringdrivande och hemlösa hundar och katter. Allt detta ska ske med respekt till djurets liv. EU kommisionen erkänner nämligen att djur är kännande varelser, i motstat till vår regering/länsstyrelser.

Inget av det ovanstående har ordnats i Sverige.

Silvestris
9/8/11, 9:29 PM
#162

#161

Att placera djur på pensionat kostar pengar (och kattpensionat tar vad jag vet inte emot katter utan vaccinationsintyg och jag tvivlar att sådana fanns till de katter vi diskuterar) och pengar saknas tyvärr. Sedan Alliansen klev upp på podiet har resurser till djurskydd dragits ner. I Västra Götaland i personal motsvarande 10 heltidstjänster. Sveriges djurskyddsinspektörer har en omöjlig uppgift. Jag är helt med dig att svenskt djurskydd behöver bli bättre. Vi behöver först och främst fler inspektörer men som sagt, även statligt ägda djurhem som kan ta emot allt ifrån tamråttor till hästar. Vi är dock inte där idag och kan inte kräva att inspektörerna ska agera som om de levde i en utopi.

Lena
9/8/11, 9:40 PM
#163

#162 Men det finns många ideella krafter som kan hjälpa till och som också gör det. Men det gäller att de får en chans innan katterna fått en kula i pannan. Så någon utopi handlar det egentligen inte om utan istället om att se möjligheterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Silvestris
9/8/11, 9:57 PM
#164

#163

Men om en inspektör bedömer att något måste ske NU går det inte att försöka samla ideella krafter i 1-2 veckor. Norröver där det är glesare bebyggt än här i söder kan jag tänka mig att det är än svårare att samla ihop tillräckligt med folk.

Och återigen, det yttersta ansvaret ligger på djurägaren och det var i det här fallet djurägaren som valde att låta avliva katterna. Djurägaren hade kunnat försöka samla ihop hjälp men gjorde inte det.

Lena
9/8/11, 10:05 PM
#165

#164 Nja nu vara det ju frågan om en kattsamlare av värsta sort som sagt. Då är det inte så realistiskt att förvänta sig att denne skulle personlighhetsförändra sig över natten och helt plötsligt göra något åt saken. Valde, och valde - det var om du läser anteckningarna Lst som valde åt djurägaren genom att kontakta skyddsjägaren och sedan ge detta som enda alternativ. Ett alternativ som dessutom röjde undan bevisen. Och åter igen den person som anmälde intresse att ta hand om katter avråddes av Lst…

Hur vi nu än vrider och vänder på det här fallet så visst sjutton hade det funnits andra möjligheter än den masslakt som nu ägde rum. Det är även viktigt att inte stillstittande sitta och acceptera att sådant här händer. Dessa katter är nu utom räddning, men nästa gång kan det bli en annan utgång…

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[neveragain]
9/8/11, 10:45 PM
#166

En del av problematiken som gör att djurskyddet i Sverige ser ut som den gör är att djur inte ses som kännande varelser som ska skyddas när det behövs. De ses som problem som ska bort på snabbaste och billigaste sättet. Så länge det förblir så, så kommer det inte att skapas några statliga djurhem, det är ju uppenbart dyrare och krångligare att ta hand om "problemet" genom att hålla det vid liv, vårda det och omplacera det till ett bättre hem.

Det vore önskvärt att vi i Sverige skapar ett Råd för djuretik på regeringsnivå, så som de finns sedan många år i t ex  Norge och Danmark. Dessa tar ställning till frågor om vad som vore det mest etiska att göra ur djurskyddssynpunkt när det gäller t ex omhändertagande av vanvårdade djur.
I Norge har det djuretiska rådet t ex uttalat att man har ett etiskt ansvar gentemot förvildade katter, de ska inte enbart ses som problem som går att avliva men som djur som ska hjälpas på bästa sätt. Regeringen har ställt sig bakom uttalandet och TNR är en allmänt accepterad metod i Norge.

Så länge vår regering och myndigheter sänder budskapet att djur är inget värd (nyss uttalade chefen för djurskydd i VG att "vissa anser att ett kattliv är värt att behålla", det säger ju allt) så kommer det inte bli något bättre djurskydd, hur bra lagarna än är formulerade och hur mycket vi än vill framstå som ett djurälskande land.

[neveragain]
9/8/11, 11:00 PM
#167

# 162 "I Västra Götaland i personal motsvarande 10 heltidstjänster."

Japp, och minst hälften av de har jämt fullt upp med att jaga TNR kolonier och folk som har tagit väl hand om skygga katter. Trots att det inte finns något att anmärka fortsätter man driva ärendena utan att avsluta de. Synd att man inte lägger lika mycket tid på att handlägga ärenden med hemlösa katter som ingen bryr sig om så att dessa får hjälp på ett humant sätt. Nä, då skickar man ärendet vidare till skyddsjägeren som  verkar vara bästis med några inspektörer.

Annons:
Alexej
9/9/11, 12:33 AM
#168

Klart har djurägaren, grannarna, hyresvärden osv en stor del av skulden här. Det måste har varit många som visste om det. Läste nånstans att det bodde barn där också, då var kanske dagis, skolan, socialen också inblandad.

Men en djurskyddsinspektör borde skydda djuren för vanvård inte bara genom avlivning. Djurskydd är statligt, vi har statliga djurskyddslagar. Då är det statens ansvar att finansera djurskyddet. Där borde det ingå statliga djurhem som kan ta emot omhändertagna djur. Det satsas mycket pengar på tex omhändertagna barn och ungdomar, borde vara självklart att möjligheten också finns för djur.

I Tyskland har varje stad eller kommun statliga djurhem, tror det finns 1300 djurhem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Missannas
9/9/11, 5:03 PM
#169

Pust, vilken lång tråd!

Måste säga att det verkligen skär i hjärtat Gråter när jag läser om dessa stackars oskyldiga katter och jag kan inte beskriva i ord hur frustrerad, matt och arg jag är över det inträffade.

Verkligheten är sällan svart eller vit och lst gör säkert en del bra saker för djuren men ingen kan väl förneka att händelser som denna är ett kristallklart bevis på att det svenska s.k djurskyddet har misslyckats. Milt uttryckt.

Jag måste även säga att jag blir fysiskt illamående över diskussionen och diverse spekulationer om hur dessa katter har avlivats.. Snälla ni, det framgår ju av handlingarna hur katterna har avlivats, vad är det ni vill få fram? Att katterna inte har lidit? Att de inte har känt en extrem dödsångest?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Slampen
9/15/11, 11:23 AM
#170

Tyvärr är det så att lst gör det enkelt för sig, när det gäller djur. Ett fall som nu finns beskrivet på Astrids blogg, gäller bl a katter. De skulle avlivas eftersom de troligen inte hade hanterats av människor över huvud taget. Tack vare den massmediala publiciteten som det blev, kom det privatpersoner till hjälp och katterna kom bort därifrån. Ägaren förstod att de skulle avlivas av myndigheterna och gav bort dem. De beslut som tas ställs under Djurskyddsförordningens §74, att det gäller omedelbart även om det överklagas. Vilken chans har djuren?

Alla katterna kunde hanteras och var i bra skick. Men lst gör det enkelt för sig.

Sedan är det så att när det gäller detta fall och andra i detta län, så tas det inte kontakt med katthem, eller hänvisas dit av myndigheterna! Det gjordes det inte ens under kommunernas tid!

Det som jag tycker att man ytterligare behöver ha med i bilden, är att brott kan döljas genom att djur inte omhändertas. Det finns ett ärende med hundar, som kunde ha omplacerats, där ägaren var hemma och propsade på att alla skulle avlivas på plats. Både polis och veterinär försökte att övertyga henne om att inte göra det. En av hundarna, visade sig vara ett bulvanköp. När den som sålt hunden, fick reda på att hunden var död grät hon.

Den personen är i full fart med hundar!

Sofia!
9/15/11, 11:41 AM
#171

Så fruktansvärt!

Jag finner inte ens ord… :(

Sofia!
9/15/11, 1:52 PM
#172

Kan man inte starta någon form av namnlista/protestlista som man sedan tar till länsstyrelsen i alla län? Det här händer ju hela tiden!

Folk som samlar på sig så här mycket djur tillåts att göra det om och om och om igen… Varför fick hon behålla katter första gången? Självklart menar jag absolut inte att de skulle ha skjutit de också, men de borde ha tagit dem ifrån henne! Hon kan ju uppenbarligen inte hantera djur och då ska hon ju inte tillåtas att fortsätta ha djur heller! Och det borde ju ha räckt med en gång - en person som har 50 katter i en lägenhet där man efter flytt bland annat hittar en död katt under diskbänken borde ju redan då ha fråntagits rätten att någonsin äga djur igen. Och det borde ha följts upp ordentligt. Även denna gång fick hon ju tydligen ta med sig 4 katter ut ur lägenheten innan skjutandet började. Även om hon tvingas kastrera dessa katter verkar hon ju ändå inte vara den mest lämpliga djurägaren och katterna skulle nog må bättre av att få komma därifrån.

Länsstyrelsen måste ju se till att förbättra sitt system när det gäller den här typen av situationer. Djurägarnas rätt att ha djur prioriteras medan djuren behandlas som värdelösa!

Jag antar att en protestlista inte skulle ge någon dramatisk effekt men det kanske i alla fall vore ett sätt att visa att det finns ett stort missnöje mot länsstyrelsens sätt att hantera sådana här situationer.

Imasy
9/15/11, 3:17 PM
#173

#172

Fast LST jobbar ju under SJV, dvs, om jag fattat det rätt, är de som sätter reglerna och LST ska se till att de "verkställs".

Sofia!
9/15/11, 3:30 PM
#174

Ok, då kan protestlistan lämnas till SJV istället. Eftersom en protestlista skulle vara lite som en demonstration skulle man ju även kunna lämna den till regeringen, men om ansvaret i första hand ligger på SJV så är det kanske bättre att ge den till dem. Till exempel Amnesty och Djurens rätt använder sig mycket av protestlistor. Jag vet inte hur effektivt det är men det blir ju i alla fall som en slags demonstration där man kan samla många på en gång och visa att missnöjet är stort.

Annons:
Silvestris
9/15/11, 4:41 PM
#175

Nu håller ju Djurskyddslagen på att omarbetas. Utredningen kring detta ska vara färdig och inlämnad sista november så vi får väl hoppas på att den kommer förbättras (tex. att brott mot föreskrifter kan leda till fängelsestraff).

[sakring]
9/15/11, 11:34 PM
#176

" 173 Nej Lst är ett från departement och statliga verk fritt stående organ direkt under regeringen.

Imasy
9/16/11, 12:15 AM
#177

#176

Jo, men det är ju de regler som SJV sätter upp som LSt ska följa. Så vitt jag vet har inte LST diktat upp detta själv.

[sakring]
9/16/11, 9:44 AM
#178

# 177 Det är något helt annat, men Lst är en enhet som sorterar direkt under regeringen. Det är regeringens förlängda arm ute i landet och de lagar som SJV har att rätta sig efter kommer från RiksdagenSkrattande

Imasy
9/16/11, 11:19 AM
#179

#178

Jag är inte hundra insatt, men så som SJV sa till mig så är det deras regler som LST ska se till att de efterlevs.

Men hur man än vrider och vänder på det så lyder väl alla typer av instanser under en högre nivå som i slutändan hamnar i riksdag/regering i slutändan ;)

Sofia!
9/16/11, 11:42 AM
#180

Det viktigaste är väl kanske att göra sin röst hörd. Protestlistan behöver ju inte handla om just den här specifika händelsen, den kan till exempel vara en protest mot att skygga/hemlösa katter skjuts överhuvudtaget. Jag vet inte vad den nya djurskyddslagen kommer att innebära för de hemlösa katterna i Sverige, men om den inte kommer att innehålla något förbud mot att hemlösa katter skjuts av inkallade jägare så känns det ju fortfarande viktigt att visa sitt missnöje över detta.

Imasy
9/16/11, 1:28 PM
#181

#180

Tänkte ju på den protestlista där man önskade att alla katter ska id-märkas som djurskyddet sverige höll i, den fick ju över etthundra tusen underskrifter, men den åkte väl i soporna utan åtgärd :/

Annons:
Sofia!
9/16/11, 1:37 PM
#182

Det är alltid värt ett försök :)

Man kanske kan få med sig media lite också så att listan inte bara kan ignoreras. Och ju mer man ligger på och blir något irriterande för dem desto svårare blir det för dem att ignorera en…

Mona22
9/16/11, 3:36 PM
#183

man får skicka in listan igen och fråga vad som hände kanske ? Glad

[sakring]
9/16/11, 8:00 PM
#184

# 179 Svenskt förvaltningsväsende är uppbyggt så att regeringen har departement och därefter har de statligaverk och sedan kommer de på länssnivå. Men Lst sorterar direkt under egeringen utan mellanliggande departement  eller statiligt verk.

Detta hindrar inte att de ska utföra det som SJV säger och de lagar som Riksdagen stiftar.

Slampen
9/19/11, 11:58 AM
#185

Malin Engdahl, som är kontrollchef på SJV, har sagt till mig att de kan kan inte göra något om lst inte följer reglerna, bara rapportera till Regeringen. Tar man JO till hjälp, så är det helt grönt för dem att släppa genom ärenden, tom när lst har varit in och ändrat om i föreskrifterna som SJV har utfärdat.

Enligt JO, så kan de vara medvetna om att regler inte till fullo efterlevs. Jag kan undra vad lst och förvaltningsdomstolarna skulle säga om man använde det som argument i ett överklagande.

Jag skulle gärna vilja att katter id-märktes. Men jag tror inte på lagar i detta sammanhang. Så länge vi har myndigheter, som i samband med omhändertagande inte kollar id, så spelar det ingen roll hur många katter som id-märks. Det är bättre att propagera det för människor som har katt eller skaffar sig det. Tala om fördelarna med att märka katterna!

Alexej
9/19/11, 8:31 PM
#186

I Tyskland finns det flera städer och kommuner som har kastreringskrav för utekatter. Varför inte här?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Slampen
9/20/11, 10:29 AM
#187

#186 Men hur är lagstiftningen angående djur i övrigt? En del länder har ju att friska djur inte får avlivas? Är det så i Tyskland?

Silvestris
9/20/11, 10:47 AM
#188

#187

I vissa delstater (eller vad de kallas i Tyskland) får inte friska djur avlivas. Jag råkar dock veta att de har skett omfattande avskjutning av friska, förvildade katter i de områden där man har planterat ut vildkatter (Felis silvestris silvestris).

För att återgå lite till ursprunget, jag har haft tillfälle att prata med både polis, jägare och en f.d. djurskyddsinspektör angående att gå in och avliva med skjutvapen i ett flerfamiljshus och de är alla eniga om att det låter mycket märkligt att det skulle kunna ske lagligt. De verkar alla hyfsat övertygade om att någon lag (dock inte nödvändigtvis någon som har med djurskydd att göra) måste ha brutits. Även fast jägaren hade tillstånd att avliva på fastigheten (vilket alltså inte innebär att du får gå in och skjuta i ett flerfamiljshus). Händelsen både kan och bör polisanmälas tycker jag.

Annons:
Alexej
9/20/11, 6:26 PM
#189

I hela Tyskland är det förbjudit att avliva friska däggdjur. Att avliva sin katt eller kasta ut den kan ge 2 år fängelse eller upp till 250 000 kr böte. I Tyskland började staden Paderborn (145 000 invånare) 2008 med kastreringskrav. Sedan des har 48 städer och kommuner anslutit sig, bla storstäder som Bremen.
En veterinär som avlivar en frisk katt kan anmälas.

I Schweiz däremot är det tillåten att avliva friska djur om "det krävs".

I Österrike är det kastreringslag på alla utegående katter sedan 2005. Där finns det också många TNR-projekt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
9/20/11, 7:01 PM
#190

I Nederländerna är det också förbjudet enligt lag att avliva friska sällskapsdjur. De jobbar mycket med TNR och djurskyddet sköts bl.a. av en ideell stiftelse.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Silvestris
9/20/11, 7:25 PM
#191

Det jag finner i tyska djurskyddslagstiftningen är:

Vertebrates may be killed only under anaesthetic or painlessly where reasonable under the circumstances.

Inget direkt förbud. Det är möjligt att något att försvunnit i översättningen men eftersom jag inte kan tyska kan jag inte bedöma det.

Alexej
9/20/11, 7:59 PM
#192

#191

§17 Det är förbjudit att avliva ett djur utan nödvändig anledning.

Klart finns det mycket skit , vanvård, djurplågeri, avlivningar och avskjutningar i Tyskland också men samtidigt finns det inte i folkets huvud att avliva en frisk katt. Där finns det mycket fler katthem som tar ägda problemkatter. Läser mycket om att folk uppmanas att anmäla veterinärer som avlivar friska djur.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
11/12/11, 2:56 PM
#193

Puttar upp med anledning av det nya ärendet i Sundsvall!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

cherry_bomb
11/12/11, 5:47 PM
#194

Usch vad arg man blir på sånt här.

Har man inte vett att kastrera katterna så dom inte förökar sig så tycker jag man kan få stå sitt kast och avliva de humant. Kostar det en miljon så får man skylla sig själv att man inte investerade ett par tusen på att kastrera från början.

Att skjuta husdjur för mig är samma sak som att gå in hos en familj med barn som är socialt missanpassade, undernärda och sjuka och avrätta dom.

Folk kan få tycka jag är dum i huvudet med dessa åsikterna - det bryr jag mig inte det minsta om.

[eskils]
11/13/11, 11:00 AM
#195

Puttar upp tråden pga den nya avlivningsoperationen som planeras starta imorgon bitti. Länsstyrelsen Västernorrland ute i fula ärenden igen!

Obs kommentar #165.

Annons:
brutt
11/13/11, 1:36 PM
#196

Puttar upp!

Lena
11/13/11, 4:09 PM
#197

Kopierar in kontaktuppgifterna till Polisen i Sundsvall här från ett annat inlägg:

Kan du göra en insats kontakta stationsbefälet vid Sundsvallspolisen Andreas Larsson tel 0105680058 eller ring polisens  växel 114 14 och be att bli kopplade till inre befäl hos Sundsvallspolisen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

brutt
11/14/11, 12:13 AM
#198

Puttar upp igen!

Rafflan
11/15/11, 5:08 PM
#199

Måste bara fråga!

Var någon av er där? Såg nu hur allt gick till?

Troligen inte.

Er version av texten: Ett par vanvårdade katter, jägare/poliser går in och skuter hej vilt på allt som rör sig, dem andra katterna ser sina döda mammor/pappor/systrar och kusiner, och tänker "där ligger min mamma, död, snart är det min tur". Dem 10 katterna som fick vänta till nästa dag satte sig i ett hörn, grät och skackade av rädsla för vad som skulle ske.
Så låter det på er som det gick till.

Så här tror jag det gick till (jag var inte heller där)
Dem bryter upp dörren och möter massor med vanvårdade katter, dem tillkallar veterinär, veterinären tillsammans med polisen/länstyrlsen beslutar avlivning av djuren. Men pga den hemska upplevelse en infågning + resan till djursjukhuset skulle innebära väljer man avlivning med skott. Vem vet, jägarna kanske siktade noga och väntade tills rött lägge innan dem sköt, kanske t.o.m ljudlösa pistoler, så katterna föll bara ihop döda, ingen hörde nåt skott, ingen kände någon smärta. Dem var bara rädda för dem konstiga människorna. Sen samlade man ihop alla döda katterna vart efter dem avlivats och körde iväg dem, ca 10 katter fick man dock inge bra skottlägge på och lätt därför dem vänta till imorgon.

Fakta: Står inget om hur skjutandet gick till, om dem använde hagelbössa, revolver eller tyst pistol. Står inget om hur katterna beteede sig. Katter tänker inte som vi människor. Forskning har även vissat att om jag dödar en tex katt på en plats, tar bort kroppen och släpper ditt en annan katt kommer den andra katten inte fatta att det vart en död katt där nyss, inte ens om den såg när katten dödades.
Veterinär var på plats och vissa fångades och avlivades av veterinären.

Och folk är duktiga på att tjata om alla hemlösa katter det inte finns plats för, nu är det 50 katter mindre som behöver hem, 50 katter som inte längre lider.

[neveragain]
11/15/11, 7:53 PM
#200

# 199 Forskning har även vissat att om jag dödar en tex katt på en plats, tar bort kroppen och släpper ditt en annan katt kommer den andra katten inte fatta att det vart en död katt där nyss, inte ens om den såg när katten dödades.

Jag vill gärna se en hänvising till vilken forskning du syftar på.

Det finns en hel del forskning som tyder på att det är svårt att bedöma kattens socialiceringsgrad om man inte tar bort djuret från den akuta situationen och sedan ger den tid att återhämta sig. Se en sammanfattning av studier i denna gemensam skrivelse angående Länsstyrelsens i Västra Götaland policy om hantering av skygga och förvildade katter. Ladda ner

Skrivelsen är undertecknad av: Stockholms Kattkastreringsgrupp, Ronnebys Hittekatter, Örebro Katthem, Föreningen Kattstallet, Evas Katthem, Djurhemmet Tigerharen, Göteborgs Katthjälp, Livbojen i Eskilstuna, Södertälje Katthem, Djurens Djurister, Föreningen Akutgruppen

Rafflan
11/15/11, 8:24 PM
#201

#200 detta läste jag i en djurtidning.

Men finns även andra bevis på det, hästar som nödslaktas i hagen och sen släpps andra hästar där utan att reagera, samma med får och kor. Katter som akut avlivas hos veterinären, och sen torkar man av bordet och tar in en annan katt och den märker inget.
Katter som lever i missär i grupp, några svälter ihjäl och börjar ruttna, dem andra går på dem som om dem inte vore där. Om dem inte t.o.m äter upp dem döda "kompisarna".

Och vad har kattens socialiserings grad med att det inte finns hem eller plats någonstans för dem?

Lena
11/15/11, 8:31 PM
#202

#199 Citerar dig: "Och folk är duktiga på att tjata om alla hemlösa katter det inte finns plats för, nu är det 50 katter mindre som behöver hem, 50 katter som inte längre lider".

Du det var också ett sätt att se på det hela! FörvånadSkrikandesObestämd

Ute för att provocera måhända?

Kan upplysa dig om du missat min redogörelse enligt ovan där jag berättar att det jag skriver är taget från Länstyrelsens egen dokumentation i ärendet. Det är således inte fria fantasier, en massa troende hit och dit eller allmänt tyckande från mig personligen. Och du det var ingen trevlig läsning det handlade om. Om man tycker det som hände i Sundsvall är okey måste man nog vara katthatare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Alexej
11/15/11, 8:34 PM
#203

#201 Här omhändertogs över 50 katter från en lägenhet och omplacerades…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
11/15/11, 8:37 PM
#204

#201 Det där stämmer inte alls med mina egna erfarenheter på området. Att djur är helt obemärkta av traumatiska saker som händer i deras närhet. Klart katter reagerar om någon kommer in och skjuter ihjäl katt efter katt på det där sättet. Jag har aldrig ägnat mig åt hästar men katter har jag desto mera erfarenhet av.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
11/15/11, 8:39 PM
#205

#203 Ja och det har hänt många gånger både vad gäller stora kolonier och vanvårdsärenden. Tänk så många katter som har räddats runt om i landet sedan Hittekatter iFokus startade 2006.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
11/15/11, 8:50 PM
#206

#199 Kan även upplysa dig om att jag har kontakt med en person som var på plats i lägenheten och såg hur det hade gått till i verkligheten. Verkligheten visar sig vara sju resor värre än dokumentationen. Sedan var det inte 50 katter utan 84. De var inte speciellt sjuka heller.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rafflan
11/15/11, 9:10 PM
#207

#202 nej men så fort någon nämner att deras huskatt är okastrerad, eller kanske t.o.m dräktig, eller att dem köpt en katt från blocket. Och sen nämner dem detta på ett katt forum, dem kanske är glada, eller funderar på nåt, i alla svar dem får får dem en pike om dessa 100 000 hemlösa bondkatter som behöver hem. Hur dessa katter lider, hur denna persons katt bidragt till att dessa katter får fortsätta lida. Om dessa katter nu lider så hemskt. Om det nu inte finns plats för dessa katter trots alla katthem, är verkligen lidandet bättre än döden? Jag tycker alla djur ska få ett bra hem, mat och värme, jag hatar när man avlivar friska djur. Men ett dött djur lider inte och enligt alla "rädda-dem-hemlösa-katterna"-människorna så lider ju dessa hemlösa katter. Jag tycker det att katterna ska bo ute år ut och år in i väntan på att det ska dyka upp en ledig plats på ett katthem, och lediga platser växer ju inte direkt på träd :(

Om nu inte dessa 100 000 katter lider så hemskt, som dem tydligen ska göra, så ser jag inge fel i denna enligt mig långsama lösning…

Och nej jag är ingen katt hatare, har "räddat" endel hemlösa, utkastade, avlivngshotade katter. Men jag kan inte rädda alla. Och ser hellre att dem får somna än lida. Om ingen lösning finns, och alla katthem är ju tydligen fulla hela tiden som jag fattat det på dessa forum? Och joruhemen är fulla? kanske t.o.m överfulla?

Camillhe
11/16/11, 2:59 AM
#208

Jag tror att 84 katter hos en djursamlare har lidit ganska rejält, visst hade det varit bättre om det hade uppmärksammats i tid och det funnits möjligheter att placera ut dom. Men hellre avlivning än att de hade bott kvar hos kattsamlaren. Dock borde den typen av avlivning vara olaglig. Jag kan inte förstå hur det är acceptabelt att avliva på ett sånt sätt eller varför man gör det. Antar att det handlar om pengar.

Oerhört sorglig historia, värsta är att det säkert finns massor av fler kattsamlare där ute och att detta förfarande med avskjutning kommer att hända igen. Vad kan vi göra för att påverka så att den typen av avlivning förbjuds?

Alexej
11/16/11, 6:55 AM
#209

#207

100 00 hemlösa katter när vi har 10 miljoner invånare. Kan det verkligen vara så svårt att skaffa hem till alla?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Rafflan
11/16/11, 5:19 PM
#210

#208 Varför är skjutning fel? så länge det är en direkt träff så dör djuret direkt. Sen att folk som tar jakt licens inte kan skjuta och skade skjuter är en annan femma, om det är skade skjutning man oroar sig för borde man ändra reglrerna hos dem som har jakt licens ;)

Ett skott som träffar direkt och dödar direkt i djuret hemma miljö är mindre smärtsamt än en biltur i en trång bur till veterinär där den är i en främmande miljö med främlingar och blir stucken. Speciellt om djuret är väldigt skygg av sig…

#207 så alla ska ta hand om katter bara för att? att katter sen kostar pengar, kan bli jätte dyra i veterinär vård om man har otur, behöver social kontackt och tid spelar ingen roll?

Jag kan då ta emot 20 katter här och nu, jag har inte tid för dem alla, har inte råd att försäkra alla och ta dem till veterinären vid behov, men dem får tak över huvudet och mat. Mer behöver dem väl inte då? Jo självklart har jag råd med avlivaning ifall det skulle bli enda utvägen, dem får ju inte lida. 
Enkelt att rädda alla dessa 100 000 katter då :D
Men just det, finne ju allergiker också, och dem är faktist ganska många, och sen finns det dem som misssköter djur eller skaffar dem och tröttnar på dem, hm, nej nu finns det nog inte så många bra hem kvar om vi sålat bort dessa…

Hade dessa 10 miljoner människor velat ha katt hade det inte vart fullt på katthemmen! Man ska INTE skaffa katt om man inte vill ha katt! Så därför finns nog inte hem till alla 100 000 just nu då vi inte ens kan hitta permanenta hem till dem ca 50 som kanske bor på nåt katthem här omkring nu…

Alexej
11/16/11, 5:31 PM
#211

Ska du också föreslå att skjuta av alla hemlösa människor för att de ska slippa vara ute?

Eller alla fattiga hungriga barn i Afrika? Snabb lösning? "Ett skott som träffar direkt…"

Handikappade, sjuka, kriminella, gamla…..Och du kommer bara på en enda lösning? Avskjutning?

Tror du har kommit till fel sajt, här vill vi hitta lösningar och räddar katter inte resignerar och avlivar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rafflan
11/16/11, 5:59 PM
#212

#211 Men herre gud du går ju inte att diskutera med….

Jag trodde ni ville skona djuren från onödigt lidande, svält och smärta. Och hitta så många bra hem som möjligt, men tydligen hade jag fel?

PS: Jag förespråkar inte avlivning av djur, det är verkligen sista utvägen om det andra alternativet är lidande och död.
Jag skjuter inte mina egna katter, dock har mina katter inga problem med veterinären eller människor och nya miljöer, så när det blir dags för dem kommer dem inte ha nåt problem att åka till veterinären och somna in lugnt.

Lena
11/16/11, 8:42 PM
#213

När det gäller katterna i lägenheten var det folk som ville rädda dem men blev avrådda av Länsstyrelsen. Eller rättare sagt Länsstyrelsen gjorde det till en pragrafryttare så att hjälpinsatsen inte hann verkställas innan skytten gjort sitt arbete.

#212 Rafflan som du skrivit i inläggen här ovan verkar du ju lovorda den här avskjutningen som någon helt fantastiskt. Klart vi sätter oss på tvären när du skriver som du gör. Det är inte riktigt vår melodi att jobba med hemlösa katter och höja kattens status.

Jag antar att ditt syfte bara är att provocera och reta upp oss. Eller hur? Skriv inte alls i så fall!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MadameH9
11/17/11, 5:41 AM
#214

Det är inte riktigt klokt att folk har katter som får avla av sig hur som helst så det blir bara fler och fler hela tiden. Vi måste be veterinärerna att försöka gå ut med en kampanj om detta nu inför nästa högsäsong. Att de kan erbjuda billigare kastrering t ex 200 kr. det skulle de få in mer pengar på oxå.

____________RING VETERINÄREN OCH BE OM DETTA!____________________

Sen att folk borde fatta att det inte går att låta sina djur få ungar helsa tiden för någonstans måste man ju inse att det blir överbefolkat och de små liven får dö en plågsam död. Alla som kommer frysa ihjäl nu i vinter t ex. Hemska tanke!!

KASTRERA era katter!! NU.  Ta hand om alla hemlösa. Sköt om varann!

[neveragain]
11/17/11, 11:59 PM
Upp till toppen
Annons: