Annons:
Etikettsajten
Läst 5993 ggr
Kattprinsessa
2011-08-19 02:18

Hemlösa katter vid MCDonalds, Stigs center, i GBG

Hej alla!!

Detta är mitt allra första inlägg här på forumet och således är jag helt ny här. Det kan ju därför tänkas att jag gör något fel, men då hoppas jag att ni hjälper mig tillrätta!! :-)

Anledningen till att jag skriver är att jag upptäckt en liten koloni med hemlösa katter vid MC Donalds på Stigs Center i Backa här i Göteborg. Den första katten såg jag redan för ca 6-7 veckor sedan (w 27) och jag kontaktade då Göteborgs Katthjälp.

Det var en mycket vacker, gulstrimmig hankatt som sprang omkring bland bilarna i den otäcka, bullriga och farliga miljön på parkeringen utanför MCD. Han jamade övergivet och oavbrutet mot dem som kom till parkeringen, men var också mycket skygg.

Jag fick i alla fall till svar från Göteborgs Katthjälp att de inte kunde ta in fler katter, men att jag kunde få låna en fälla. Jag kände mig dock lite handfallen och tafatt inför det beskedet. Jag har aldrig någonsin tagit hand om eller fångat in hemlösa och skygga katter, så det kändes väldigt villrådigt.

I vilket fall som helst så kände jag att detta inte stod rätt till där vid Stigs center, så vi  fortsatte vi att åka dit för att kolla upp detta med katterna. Mitt hjärta värkte helt enkelt för dessa små stackare och vi oroade oss för dem.

Och då vid ett annat tillfälle, såg jag också en likadan strimmig, fast lite rundare katt, men det var, tror jag, en hona.

Men efter det så såg vi ingenting mera av katterna när vi var där. Ingenting förrän nu i tisdags när det helt plötsligt var en annons under "Tillvaratagna" GP om den strimmiga katten. Så nu hade en yttterligare familj sett den i söndags och satt in en annons idag. Anledningen till annonsen var, precis som min egen, den lilla katttens totala utsatthet. Man försöker hitta katttens eventuella familj.

Jag ringde i alla fall annonsören som faktiskt bor i Trollhättan. Vi pratades vid och det blev klart att de inte ville ha katten, utan helt enkelt ville kolla om någon saknade den. Väldigt hedervärt initiativ i alla fall!! :-) Och jag mailade Göteborgs katthjälp igen och fick samma svar…. :-/

Flera familjer hade också ringt annonsören och varit där vid Stigs center och kollat, men ingen hade känt igen sin katt och ingen ville ha en vildkatt.

Vi åkte också dit igen, och sent på kvällen i tisdags, så träffade vi ytterligare en liten, strimmig katt som satt på MCD:s uteservering och tiggde. Hon/han fick två fiskburgare i små bitar av oss, och var uppenbarligen jättehungrig. Detta var en helt ny katt för oss, som ju varit där och spanat vid flera tillfällen…. Och; denna katten var inte så rädd och inte heller så väldigt gammal. Mellan 6 och 8 månader gissar jag. Och fullständigt bedårande!! Samma strimmiga, och världens sötaste ansikte…. Och när den hade ätit gav den sig iväg rakt ut i trafiken och sprang över till bensinstationen på andra sidan gatan. Mitt bland alla långtradare och bilar som kör jättefort. Detta kommer inte att gå väl…. :-(

Och igår kväll var vi där igen och hade med oss en hemmabyggd fälla gjord av en katttransport för att se om vi eventuellt kunde fått fatt på den lilla ungen. Men vi såg inte den, däremot den stora vackra hanen som, som vanligt, sprang omkring på parkeringen och jamade och tiggde. Han fick i alla fall ett ordentligt mål kattpåsmat av oss och en massa färska, skalade räkor (betet till fällan…. :-)  ). Men han sprang sin väg när jag lade upp det på tallrik i en buske, jag hoppas han kom tillbaka sen.

Som ni alla förstår, så har ju vi vid detta laget dragit slutsatsen att det rör sig om några stycken katter, en liten koloni hemlösingar. Och det är inte enkelt att fixa det ensam, och utan någon som helst erfarenhet av hemlösa katter.

Så jag började att surfa runt för att se om jag kunde hitta något på nätet. Och titta, det fanns en tråd här på Hittekatter i fokus om just hemlösa på denna fullkomligt gudsförgätna plats, Stigs center. Så sent som i december förra året!!

Så jag har läst denna tråden nu fram och tillbaks flera gånger och tänkte att jag får göra mig ett eget konto här så att jag kan få kontakt med er alla!! :-)

Dessutom är jag orolig för att LST eller någon "olämplig" hittekattsförening kan ha sett annonsen i GP i tisdags, och att de hinner före.

Det är flera katter det handlar om och man behöver en plan, lite vana och att man hjälps åt. Jag hjälper gärna till med det jag kan, och kan också eventuellt tänka mig att erbjuda ett tillfälligt hem, om jag klarar av det. Den lilla kattungen verkade ju inte riktigt lika skygg, så det kanske skulle kunna fungera, även om jag inte har någon erfarenhet.

Hursomhelst; som ni förstår så har detta med katterna på Stigs center bekymrat mig nu i flera veckor och jag skulle var väldigt tacksam för hjälp med detta!! Dessa katter måste bort därifrån, från betongen, bilarna, motorvägen och den annalkande kylan….

Hoppas få höra ifrån er!! :-)

Kramar,

Eva

P.S Förlåt också för att detta blev ett så långt och rörigt inlägg, men som ni förstår så har det redan gått en massa tid som måste beskrivas och så förstås är jag väldigt orolig och väldigt ledsen över dessa katterna….

Annons:
Kisssssik
2011-08-19 02:21
#1

Har märkt att de finns otroligt mycket hemlösa katter i göteborg..

Kattprinsessa
2011-08-19 03:35
#2

Glömde…. Jag kan också hjälpa till ekonomiskt med de hemlösa katterna vid Stigs center. Eller på någon annan plats….Glad

Igen, Eva

Gullimat
2011-08-19 08:18
#3

Var det inte på denna plats katter fångades av någon här på Hittekatter tidigare i år, eller i höstas. Stigs Center och Mac Donalds klingar igenkännande i mina öron

Alexej
2011-08-19 08:26
#4

kattprincessa, kan du hitta tråden och putta upp den? Skriv nånting i den då kommer den upp. Då ser vi vilka som jobbade där.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Luecca
2011-08-19 08:40
#5

Roslyn har fångat in katter därifrån… Var väl förra året?

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Alexej
2011-08-19 08:53
#6

Tar då kontakt med Roslyn direkt. Klicka på hennes namn och skriv ett meddelande.

Kniper det mycket kan jag också ta en av katterna. Har redan Lucy här från en McDonald i Värnamo;)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Roslyn
2011-08-19 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

http://www.google.se/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=N%C3%B6drop+mammakatt+och+ungar+p%C3%A5+livsfarlig+plats

Här är tråden.

Märkligt. Vi höll kontakt med MacDonalds i över ett halvår. LST har också varit där och tittat vet jag (men de ser inte så bra alltid),

Var f..en kommer alla dessa katter från? Omgivet av motorvägar. Dessutom halvtama. …

Såhär ser kissarna därifrån ut.

Stina mammakatt

Roslyn
2011-08-19 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kattpojkarna Simon och Albert

Roslyn
2011-08-19 13:01
#9

Hur många katter rör det sig om? Kan du ta bilder?

Mvh Anette

Kattprinsessa
2011-08-19 14:45
#10

Tack alla för svar!! Glad

Ja, det var Roslyns tråd jag hittade och jag ser nu också på hennes bilder att dessa katter definitivt kan vara släkt. Det är samma fina strimmiga, men de katter jag sett har inte så mycket vitt. Och de är lite mer gula i tonen. Mycket vackra är de. Lite som sagokatter….

Jag tror, men kan ju inte veta säkert eftersom jag antagligen inte sett alla, att det rör sig om åtminstone 3 katter.

Jag kan försöka att ta bilder på dem.

En jättebra bild finns ju också då i tisdagens GP under "Tillvaratagna" på djuravdelningen. Den familjen som annonserade som jag skrev om ovan. Bilden på den katten tror jag är den lilla ungen, för den hade familjen matat så att de kunde ta en bild.

Om jag skall kontakta någon särskild för att kunna hjälpa till gör jag det gärna. Jag bor på Hisingen och har lätt för att ta mig någonstans om det behövs.

I vilket fall tror jag det är bråttom med dessa katterna. Faran lurar runt varje hörn på denna hemska plats. Och det är definitivt ingen plats för katter….

Kramar till er alla och så hoppas jag att jag får träffa någon/några av er snart!! :-)

Eva

[Murr]
2011-08-19 17:17
#11

Vad fint av Alexej att kunna ta emot en av dessa. Det är så hemskt att de ska behöva gå där och vara så utsatta och hungriga. Den röda skulle kunna visa sig vara tam eftersom den jamar och söker kontakt.

Kattprinsessa
2011-08-19 17:28
#12

Murr:

Ja, om jag själv kan ta en, och Alexej kan ta en, så är det två. Det är en bra början!! :-)

Fast ingen av katterna som jag sett är röd, de är alla mycket småstrimmiga i gulbrunt. Jättevackra, ser ut som sagokatter!! :-)

Kattprinsessa
2011-08-20 18:40
#13

Vill bara meddela att jag har kontakt med Roslyn om möjligheten att fånga in dessa katterna.

Det jag kan bidra med för egen del när det gäller katterna vid Stigs center är pengar (kan t ex stå för veterinärkostnader), transporter (även långa och jag har tillgång till två bilar) samt att jag gärna är med i allt det praktiska arbetet, t ex vakthållning vid fällor, m m. Jag kan eventuellt också tänka mig att ta någon av katterna.

Det jag inte klarar är att göra detta själv, för jag har aldrig någonsin gjort någonting liknande. Och jag vet heller inte hur man placerar ut och har inga nätverk för det. Men jag har ett stort engagemang för djur, och detta med de hemlösa katterna berör mig djupt.

Vill också berätta att jag idag återigen fick telefon från den person i Trollhättan som satte in annonsen i GP. De är också mycket engagerade och intresserade av ödet för dessa katterna och är villiga att bidra ekonomiskt till dem.

Hoppas fortfarande att vi tillsammans kan göra något!! :-)

Annons:
emjon
2011-08-20 18:52
#14

Blir otroligt glad över ditt engagemang för dessa kissar och det tyder på ett stort och varmt hjärta för djur. Du skriver också att du inte har någon erfarenhet av detta och det är så underbart att du erbjuder så mycket hjälp om du kan samarbeta med någon.

Härligt att du fått kontakt med Roslyn som vill hjälpa dig och jag är säker på att ni kommer ordna detta jättebra.

Tack för att du vill hjälpa dessa kissar och jag kommer följa tråden med stort intresse och önskar er varmt lycka till med allt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Kattprinsessa
2011-08-20 22:17
#15

Nu har Roslyn och jag pratats vid i telefon!! Jag är så glad!!! :-)

Vi har kommit överens om att Roslyn är chef och jag gör som jag blir tillsagd i detta projektet!! :-)

Förhoppningsvis kan vi då rädda dessa katterna, och samtidigt får jag lära mig hur man gör, och kanske kan jag då hjälpa till vid flera tillfällen!! :-)

Glad

Luecca
2011-08-20 22:24
#16

#15

Låter jättebra! Säg till om ni behöver hjälp med något!

(Och vi behöver mer praktisk hjälp med vår koloni! Roslyn är ju med där också så du får gärna bli indragen i det med… Flört)

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Selma99
2011-08-20 22:26
#17

#16 Härligt, lycka till med kissarna. Glad

Gullimat
2011-08-20 23:00
#18

Här har det hänt mycket. Vilket engagemang. Lycka till.

Lena
2011-08-21 00:20
#19

Så bra att du har engagerat dig och lyft frågan här på Hittekatter. Vi har tidigare följt arbetet som Roslyn gjort. Det är så typiskt att kattkolonierna återuppstår igen, när det verkat som alla katter fångats in.

Håller tummarna för det fortsatta arbetet! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattprinsessa
2011-08-21 01:13
#20

Tack alla!! Detta är så spännande!! :-)

#16: Ser att du är värd för Bulldogg i Fokus. Ville bara berätta att familjen haft 2 franska och 2 engelska bulldoggar!! Dock ingen nu, men vi är en plattnos-familj!! :-)

Annons:
Alexej
2011-08-21 08:27
#21

Underbart! Sverige behöver många kattprinsessor:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vilda-hilda
2011-08-21 10:26
#22

Håller med Alexej. Stor kram till Kattprincessan.

Håller tummarna för god fångst.

Nalle

Hawknestgrove
2011-08-21 12:07
#23

Lycka till nu. För det är ju som sagt inte första gången det är kattproblem där…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

anebit
2011-08-21 16:22
#24

Underbart om kissarna kan komma därifrån.

Lycka till Roslyn och Kattprinsessan

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Kattprinsessa
2011-08-22 03:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Kära alla!!

Nu är det dags för en uppdatering om läget vid Mc Donalds!! I kväll åkte vi dit för att kolla så att allt var som vanligt, dvs att katten/katterna syntes till, samt för att ta bilder på uppdrag av Roslyn.

Vi, särbon och jag, var där vid 19.30-tiden och ingen katt syntes till. Vi gick runt och letade, men inte minsta strimma syntes. Så vi gick in och beställde en massa mat (för att räcka länge) och satte oss sedan på uteserveringen för att vänta. Det gick nog minst en timma och inte ett minsta livstecken såg vi till.

Jag satt och blev oroligare och oroligare. Riktigt ordenligt ledsen och nervös blev jag och magen kändes som en stor värkande klump. På Stigs center är det ju inte svårt att sitta och föreställa sig vilka olyckor och hemskheter som kan inträffa, så jag satt och höll på att brista i gråt. Och inga bilder kunde jag ju ta till Roslyn heller…. :´-(

Så jag började skriva på ett sorgset SMS till Roslyn och berätta att det blev inga bilder i kväll, och tänk, precis när jag gjorde det, då kom han!! Och han jamade precis sådär högt och övergivet som han alltid gör.

Jag lockade på honom och han kom väldigt nära och jag fick skynda mig att bryta fiskburgaren i bitar. Men han var jättehungrig och väldigt otålig och ville helst ha den hel. Jag la upp alltihop i locket till hamburgaren, men det förstod sig kisse inte på. Han drog ut det på marken!! Tallrik - vad är det?? Det har inte funnits utrymme för någon finess där inte!! :-)

Han åt i alla fall och han satt jättenära mig, alldeles intill mina ben. Jag tog en massa bilder och sedan tänkte jag att, jag prövar i alla fall!! Och jag närmade försiktigt min hand till hans huvud när han åt och klappade honom på huvudet och ryggen. Flera gånger!! Total lycka!! :-) Och han buffade på min hand och slängde sig på ryggen oh rullade runt och visade sin söta mage!! Och jag fick klappa honom flera gånger. :-)

Sedan gick han igen, bort över den stora parkeringen….

Och jag SMS:ade Roslyn med bilder, sedan ringde hon och vi pratade länge…. :-) Roslyn sa också att nu måste han ha ett namn, så nu heter han Rasmus!! :-)

Och jag skickade också ett SMS med bild till annonsören i Trollhättan för att kolla att det var denna katten de såg. Och han ringde också och ville ha mail med alla bilderna, och det fick han, och så fick jag hans bild om de tog, och som var i annonsen i tidningen. Jag lägger upp även den bilden här!! :-)

Och så gick tiden och vi köpte fika och munkar också, och satt kvar och pratade på uteserveringen. Och då vid 10.30-tiden kom han tillbaka. Och då gick han direkt fram till mig och satte sig. Och jamade. All mat var ju uppäten då, men jag skickade in särbon efter en ny burgare, fast kött denna gången. Och gissa om kisse hade bråttom med maten. Nytt försök med små bitar och papperstallrik, men kisse drog ut alltihop och åt på marken. Fort!! Hela hamburgaren gick åt och osten också. Och jag klappade jätte, jättemycket. Sedan buffade kisse min hand till tack igen. Flera gånger. Sedan blev kisse trött, magen var ju full, så han rullade ihop sig vid mina fötter och somnade. Ja, faktiskt somnade. Sedan sov han en liten stund och när han vaknade så rullade han runt igen och låg och mös med magen i vädret. Sedan gick han några steg och jag gick efter och fortsatte att klappa och prata och han var så lycklig. Det var lätt att se, han kråmade sig och buffade och slängde sig på rygg om vartannat. Så, som ni alla förstår, detta är ingen vildkatt, det är en tam katt.

En sak som jag dock noterade är att han har en lång reva längs ryggen, nästan hela vägen, där pälsen är under utväxt. Det ser helt klart ut som att det varit ett väldigt långt sår där. Väldigt långt!! Och väldigt rakt och skarpt. Det kan vara vilken sorts skada som helst, men både jag och särbon tänkte direkt på att någon velat skada Rasmus med kniv eller något annat spetsigt föremål. Väldigt otäckt!! Usch!! Han måste in fortast möjligt från den hemska miljön!! :-/

Jag tänker också att kanske den stora skadan gjort att han varit sjuk och hållit sig undan och det var därför jag inte såg honom på ett tag. Vem vet….

I alla fall, Rasmus och jag fortsatt att umgås och klappas en stund och till slut försökte jag klappa honom lite försiktigt åt magen till. Men då fick jag mig en liten reva för att jag inte skall inbilla mig nåt!! Nä, än är jag inte Rasmus girlfriend!! :-)

Och när Rasmus tröttnat på mig så vandrade han iväg igen, sin ensamma, vanliga väg över gatan och in på bensinstationen, och mitt hjärta snörptes ihop av oro….

Ja, vi väntade en liten stund, men sedan tyckte vi det var dags att packa ihop och åka hem. Då hade vi varit på McD:s uteservering på Stigs center i 4 timmar….

Ja, nu hoppas jag bara att vi kan få fatt i honom och få in honom fortast möjligt. Han lever väldigt farligt nu….

Jag lägger också med några av bilderna jag tog, så att ni får se världens vackraste katt!! :-)

(Plus bilden från familjen i Trollhättan. Också, jag är ingen vidare fotograf, så det är lite suddigt på sina håll….)

Vi hörs snart!!

Eva

P.S Jag förstår inte hur man gör när man får med flera bilder i samma kommentar, så jag lägger upp en kommentar för varje bild….

Kattprinsessa
2011-08-22 03:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Rasmus 2:

Kattprinsessa
2011-08-22 03:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Rasmus 3:

Annons:
Kattprinsessa
2011-08-22 03:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Bilden från familjen i Trollhättan som var i annonsen i GP:

Och kära alla vänner här: Ni som vet mycket om katter, är detta samma katt?? På mina bilder från i kväll ovan och så denna?? Titta riktigt noga och jämför teckningar och streck!! För i så fall, så finns det troligen bara en katt, och det hade ju varit det allra bästa!! Ju färre katter som finns vid Stigs center, ju bättre är världen!! :-)

Men för egen del är jag fortfarande lite osäker på om det är två eller en, fast jag sett den/dem i verkliga livet. Så hjälp behövs!! :-)

Alexej
2011-08-22 06:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Det är den lyckan som ni upplevde nu som gör att man kan fortsätta med hemlösa katter.

Jag tycker att (Trollhättan)katten saknar det vita rund nosen och ser mycket yngre ut.

Här är en bild av min Rasmus:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kattprinsessa
2011-08-22 08:05
#30

Vilken underbart fin Rasmus du har Alexej!! :-) Själv tror jag nog att min Rasmus klivit rakt in i hjärtat på mig och när "Rasmusar" gör det är man helt försvarslös!! :-) Och så har det nog varit ända sedan torsdagen den 7 juli när jag såg honom första gången…. Kärlek vid första ögonkastet - ja!! Hoppas nu vi kan fånga in honom snabbt. I natt har jag inte kunnat sova, utan bara vankat av och an av oro för vilka fruktansvärda olyckor Rasmus kan råka ut för i denna fullständigt brutala miljö. Bilar, långtradare, drogpåverkade och fullständigt sjuka, grymma människor. Usch!! Våndas, våndas…. Jag har lovat Roslyn att om vi kan prioritera Rasmus i början av veckan, så hjälper jag henne resten av veckan med de andra kolonierna. Så lär jag mig också!! :-) Detta är så spänmande!! Kram!!

emjon
2011-08-22 10:56
#31

Tack för din uppdatering och jag ryser av välbehag när du beskriver närmandet mellan dig och Rasmus som är en stilig kille.

Helt klart förstår jag kärleken som uppstått mellan er båda och jag känner igen din vånda runt bensikmack massa bilar och elaka människor.

Härligt med ert samarbete och jag hoppas Rasmus snart är inne och hjärtat blir varmt för alla kissar ni hjälper till ett bättre liv.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Roslyn
2011-08-22 11:12
#32

Tycker också det ser ut som två olika. Ser mindre och yngre ut. Svårt att säga när man inte har fler bilder på GP kattbilden.

Personalen säger att där bara finns en katt, men är de så olika och inte går tillsammans så är det ju uppenbart lätt att ta fel. Vi får väl börja med Rsmus i alla fall så får vi se vem/om det dyker upp sedan.

Mvh Anette

Roslyn
2011-08-22 11:13
#33

#32 Menar att de äe så lika så klart.Skäms

femman
2011-08-22 11:22
#34

Håller med  #32, det ser inte ut som samma katt. rasmus ser ut att ha mer vitt under nosen och ser lite äldre ut än den andra!Hoppas verkligen att ni lyckas fånga in dom och att Rasmus kan komma hem till dig och bo där resten av sitt liv :) Önskar att det fanns fler som dig, som verkligen bryr sig och är villiga att lägga ner både tid och pengar!

Ska bli spännande att läsa hur det går!

Annons:
piamaria
2011-08-22 12:44
#35

Gissar också på två katter. Dom har båda svarta streck från ögonen och upp en bit mot öronen, på katten på dom första bilderna fortsätter två andra svarta streck upp mot den vita ringen som går mellan öronen. Tycker också katt nr två inte har så vitt runt nosen som katt nr ett. Svansarna ser helt olika ut. Håller med om att katt nummer två ser yngre ut än katt nummer ett.

Lycka till!

Kattprinsessa
2011-08-23 03:52
#36

Supertrött nu…. Superkort uppdatering…. Rasmus är inne!!!! :-D Tusen tack Roslyn!! Utan dig hade detta inte gått!! Massa kramar!! Och tusen tack till er andra härinne som hållit tassar och svansar!! Uppdateringar kommer när värsta upståndelsen lagt sig!! Kramar till er alla och god natt!! :-) Eva

Alexej
2011-08-23 07:44
#37

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

emjon
2011-08-23 08:54
#38

Härliga nyheterGlad

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Josefa
2011-08-23 08:55
#39

Grattis. Hoppas den andra(?) också snart kan fångas in.

kattassen
2011-08-23 12:04
#40

Å vad fint att ni fångat Rasmus! Gör så ont i själen när man hör att de lever vid såna hemska ställen. Kommer och äter vid uteserveringen och vandrar sedan tillbaka till sina gömställen…GråterGråter

Nu håller ni väl koll om där är en eller flera till så det kan bli tomt. Grejen är att jag misstänker att folk dumpar katter där - för där finns alltid folk och mat. Någon kanske till och med har sett andra katter där tidigare och tänkt att "så bra då får min kisse kompisar…" Ja folk har så sjuka tankar.

Grattis till Rasmus!

(Min Rasmus i avataren nospussar till sin namne)Kyss

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

vilda-hilda
2011-08-23 12:48
#41

Underbar läsning. Lycka till med Ramsmus och ev fler kissar.

Nalle

Annons:
Lena
2011-08-23 23:56
#42

Toppen att läsa att Rasmus är inne! Riktigt goda nyheter. Och så snygg han är sedan!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sherwood
2011-08-24 08:10
#43

Man blir helt enkelt berörd till tårar av glädje, när någon misse får komma in till tryggheten och värmen från sådana här ställen.. Rasmus verkar ju också vara en riktig tjålkisse till max, som vet att uppskatta lite uppmärksamhet.

Gullimat
2011-08-24 11:02
#44

Oh så härligt att vackre Rasmus är inne och att goa Roslyn kunde hjälpa till. Hoppas att den andra lille också kan få hjälp

kattassen
2011-08-24 12:58
#45

Men är det inte samma katt på bilderna i inlägg 25 och 28? Det är nog ljuset (ser ut att vara lite rödaktigt kvällsljus i 25) som påverkar att färgen på katten ser annorlunda ut. De har ju exakt samma ljusa streck under öronen samt de tvära svarta vid ögonen.

Hoppas ni inte finner flerRynkar på näsan

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Murr]
2011-08-24 13:07
#46

Tyvärr finns där fler för Kattprinsessa har ju sett både en strimmig rundare och en strimmig halvårsgammal ung katt.. Så tyvärr… :| det rör sig om en liten familj eller släkt vad det verkar som.

kattassen
2011-08-24 13:08
#47

#46 Rynkar på näsanGråter Ja då får vi hoppas att det går att få in hela gänget.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Roslyn
2011-08-24 14:06
#48

Hej!

Det har hänt mycket, men det är roligare om Kattprinsessa själv får uppdatera. Flört

Ja med all sannolikhet är just denna plats ett dumpningsställe. Skulle åtminstone vilja placera dessa ägare i Arktis slänga åt dem lite torkad fisk och säga Jaha nu får ni klara er självaSkrikandes

Självklart håller vi kollen så att inga fler finns kvar.

Mvh Anette

Annons:
Lena
2011-08-24 19:27
#49

#48 Håller med dig angående Arktis. Det skulle vara nyttigt för dem att pröva på. :(

Väntar spänt på att ta del av Kattprinsessans berättelse! Positiva saker är ju alltid välkomna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

dragonheart1976
2011-08-24 19:51
#50

Hej! Är så himla glad över att kattprinsessan tog sig an katterna! Hittade anonsen i en gamla GP häromdagen och funderade på hur man kan hjälper denna stackars katt. Nu kom jag på hittekatterifokus och YES, des finns faktiskt andra människor också  som inte orkar blunda. TACK Kattprinsessan och Annette!!! Jag bor tyvärr 10 mil bort men läser i Göteborg och finns där varje dag. Snälla, sig till om jag kan hjälper till med någonting, mata katterna, transporthjälp m.m.; det kommer tyvärr alltid finnas utslängda katter på  denna hemska plats.

Nu väntar jag också  med spänning på  berättelsen.

Lena
2011-08-24 19:55
#51

#50 Så bra att du kan hjälpa till! De behövs för det finns många hemlösa katter i Göteborg.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

LillaAqvila
2011-08-24 21:33
#52

Började gråta när jag kom mot slutet av denn atråden allt engagemang och att ni sen fick in rasmus var så fint ni gör ett stort arbete och det är så vackert att nån facktiskt vågar bry sig å inte bara går förbi!

En eloge till Kattprincessan som startade tråden,  å alla ni andra!

<3

har varit jourhem till tot 15 katter och det finns så mycket man kan göra som inte behöver vara svårt alla kan göra nått …små bäckar….

<3

lycka till med resten!

Kattprinsessa
2011-08-24 23:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Kära alla!!

Jag ber om ursäkt att jag inte hunnit uppdatera, men Rasmus har tagit all tid de två sista dagarna efter vi fångat honom!! :-) Jag skulle vilja berätta hela historien i ett litet längre inlägg, men inte ens nu i kväll finns tiden. Rasmus behöver all uppmärksamhet!! :-)

I går var vi hos veterinären och fick väldigt mycket uträttat, och idag har vi lärt känna varandra!! :-) Och haft väldigt ont i magen, för Rasmus hade jättemycket mask (Roslyn och jag fick tillfälle att kolla själva..), och blev avmaskad hos veterinären, och det har varit jättejobbigt idag. Väldigt ont i magen och täta lådbesök…. :-/

Och just nu när jag skriver ligger han bakom mig i soffan!! :-) Jag kommer att berätta jättemycket mer om hans personlighet i nästa inlägg, men jag kan redan säga att Rasmus är den keligaste katt jag någonsin känt. Det är detta jag vill berätta så mycket om i nästa inlägg och vad han gjorde när vi öppnade dörren till transporten!! :-) Och detta är naturligtvis väldigt roligt, men också väldigt, väldigt sorgligt. För Rasmus har haft ett hem, och det hemmet svek honom, och dumpade denna underbara, keliga, vänliga katt….

Roslyn och jag kommer att hålla koll på Stigs center. Men just för ögonblicket så tror jag faktiskt att det bara finns/fanns en katt. Nämligen Rasmus!! :-) Jag tycker inlägg #45 beskriver det väl. Jag tog nämligen, precis som står i det inlägget, mina bilder i lite kvällsljus och det gör dem rödare än Trolllhätte-bilden. Dessutom kan jag se nu, när jag har honom så nära hela tiden, att han kan se väldigt olika ut lite beroende på hur han känner sig och vad han gör. Personalen på MCD har också hela tiden hävdat att det bara fanns en katt. Låt oss hoppas att de har rätt!!

Men i morgon vid lunchtid tänker jag ändå ta en sväng till Stigs center och kolla med personalen på MCD om de sett någon mer. Ni får rapport från det också. Men som Roslyn skrev tidigare, inte en katt kommer att få bli kvar på denna gudsförgätna plats!!!!

Till sist; nu har jag skrivit Rasmus i allt ovan för att ni skulle känna igen er!!:-) Men Rasmus heter inte Rasmus längre. Han heter Simon. Simon betyder 'Den bönhörde' och jag tyckte det passade bättre….

Simon och jag återkommer alltså, och tills dess, massa kramar till er alla!! Ni gjorde detta möjligt!! :-) TACK!!!!!

Eva

Simon i soffan just nu….

soso
2011-08-25 00:08
#54

Kattprinsessa och Roslyn, vilka toppentjejer ni är!! Simon har kommit hem, det syns tydligt Glad!

vilda-hilda
2011-08-25 00:25
#55

Härligt med din mysiga Misse. Ge han en puss mitt på nosen och en kram till dig o Roslyn.

Nalle

Annons:
Selma99
2011-08-25 04:03
#56

Toppenjobbat!GladGladGlad Vad glad man blir när man läser om ert engagemang. Håller med #54 - det syns att Simon kommit hem.

kattassen
2011-08-25 07:45
#57

#53 Tack för en fin historia och uppdatering!

Underbart att ni kunde hjälpa lille Simon - han ser helt klart ut som han njuter av nya tillvaron. Den tillvaro han hade vid donken fattar nog vare sig vi eller han själv hur han hamnat i…Rynkar på näsan

Ser fram emot Simons egna nya tråd!Skrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Gullimat
2011-08-25 09:18
#58

Man blir bara så himla glad, att lille Simon hade turen att träffa 2 så fina människor och du Kattprinsessa som gav honom ett hem. De hemlösa behöver många sådana änglar som ni. Pussa Simon och all heder till erKyssSkrattande

emjon
2011-08-25 09:24
#59

Blir tårögd av lycka att Simon nu hittat sitt hem där han blir älskad och ompysslad. Jag håller med dig Kattprinsessan att det är fullständigt obegripligt hur folk bara dumpar sina kissar och överger dem till okänt öde.

Kramar till dig Kattprinsessan som startade tråden och öppnade ditt hem kramar också till Roslyn som hjälpte till med det praktiska. Sist men inte minst nospussar till fine SimonKyss.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Zidane
2011-12-03 02:07
#60

Vill bara beskriva området kring Stig Center lite grann , öster om E6:an så är det ett renodlat kontors- och industriområde och därbland McDonalds & Stig Center , väster om E6:an , där jag bor är det gott om bostäder och grönområden , även gott om katter , inte helt omöjligt att okasterade har såpass stora revir att de tar sig över motorvägen nattetid , bara en tanke.

[stubbe]
2011-12-03 10:13
#61

Det finns hemlösa katter kvar på området enligt personal förra veckan. Det kommer en eller ett par som letar mat då och då. Tjejen i kassan visste inte ngt om färger på dessa, det var kollegor till henne som sett katterna.

Kattprinsessa
2011-12-04 19:26
#62

Eländes elände…. :-( Efter att vi fångade in Simon var jag tillbaka på McDonalds ett par gånger för att kolla om det fanns några flera katter. Personalen vidhöll att Simon var den enda katten som varit där vid den tiden. I viket fall gav jag restaurangchefen alla mina kontaktuppgifter och hon lovade att de skulle ringa mig om det dök upp några fler. Hon skulle sätta upp ett plakat om detta i personalrummet. Hursomhelst så hörde de aldrig av sig. Nu har har ju gått en tid, så det kan ju vara så att plakatet är nedplockat. Men; i förra veckan var vi där enbart för att kolla lite läge, men vi såg inte till några katter då. Vi tog en promenad i området (inget jättetrevligt promenadområde på kvällstid, det kan jag försäkra), men såg då ingenting. Men det är inte lätt att få syn på katter vid en så snabb besiktning…. Det som oroar mig nu är att jag hade rätt i somras, och att det fanns fler katter som vi missade. Eller så kan det ju ha tillkommit nya under hösten. Usch, så tråkigt, Stigs center måste vara en av de mest brutala miljöerna i Göteborg!! :-( Jag åker dit i veckan som kommer och tittar mig omkring och hör mig för. Återkommer med mer information då. För er som följde med i arbetet med Simon kan jag i alla fall meddela att Simon är en mycket pratsam gospropp, som sover i våra sängar och bara äter den bästa maten!! Kort och gott; från luffare till prins!! :-)

Annons:
Roslyn
2011-12-06 21:07
#63

Duktiga Kattprinsessa har rekat. Lurigt är det då personalen säger att det var i somras de såg katterna. Svårt att få klarhet i….. Vill inte ställa fälla på vinst och förlust. Funkar inte där.

Vi får vänta och se helt enkelt.

Kan vaea som #60 skriver att katter trots all tar sig över motoevägen nattetid??

[stubbe]
2011-12-06 21:51
#64

För bara några veckor sedan syntes katt/katter enligt den person som jag frågade. Verkar bero på vem man pratar med vilka uppgifter man får. Lapp utanför mcdonalds är kanske något att tänka på.. Så även besökare som ser något intressant kan höra av sig.

Roslyn
2011-12-06 23:17
#65

Nej nejRynkar på näsan Inga lappar utanför. Trots allt så kollar Lst upp sina gamla ärenden. Vet att de varit  och kikat på ett annat ställe (gammalt ärende). Personalen har info. Problemet är att de är så många och med hög omsättning. Jag har kontinuerligt kontakt med en av personerna där som varit där länge, men hon har heller inte sett något.

[stubbe]
2011-12-07 00:16
#66

Hoppas det kan ordna sig för de katter som stryker omkring där. Det är väl så att matställen och ställen som har sopor utanför, får katter till sig som försöker överleva så gott de kan :|Kom att tänka på en sak.. För tre år sedan hörde jag talas om en kvinna som matade katter i närheten. Systern berättade. Kvinnan hade något yrke inom lastbil och hon hade matat vid stig center i flera år. Lappar hade kunnat lett till något gott om det hade kunnat leda till en kontakt med henne eller andra som vet mer eller har sett något av vikt. Men jag förstår ju dilemmat i övrigt.

Roslyn
2011-12-08 10:34
#67

Zidane

Har du koll på geografin i Backa eller om någon annan har det? Trots att jag är Hisingsbo så är jag dålig på Bcka.

Jag undrar hur nära Stigs Center ligger Backa Röd? Där finns ju den stoora kattkolonin. Tänkbart att det är katter från denna som sprider sig om det är nära? Eller ligger det för långt ifrån?Obestämd

Kattprinsessa
2011-12-09 00:42
#68

Backa röd ligger i princip på andra sidan motorvägen från MC Donalds sett. Det är inte långt alls, men motorvägen är ju enorm och med en viadukt och en massa avfarter emellan. Bara en riktigt hungrig och desperat katt skulle nog pröva att ge sig över. Men jag antar att så är fallet med katterna i Backa röd. Jag åker ganska ofta förbi Stigs center på motorvägen, och jag brukar alltid med hjärtat i halsgropen spana efter överkörda katter där. Men hitintills har jag faktiskt inte sett någon. Peppar, peppar, ta i trä…. Jag har varit på MC Donalds i veckan och rekat. Jag återkommer med den infon. För den var både bra och lite förbryllande, så jag har varit tvungen att fundera lite på den. Och om vi gjorde några misstag i somras…. Men ni får en rapport i helgen, så tills dess kramar till alla er kämpar!! :-) Eva och Simon

Roslyn
2011-12-09 13:45
#69

Ja men då har vi säkert förklaringen där. Då kommer det alltid att finnas katter fram/tillbaka så länge den stora kolonin inte är stabil och det kommer att ta sin tid.

Tror nog att hunger och för många katter  på ett och samma ställe kan driva dem till att ta sig över vägen. Förvånansvärt att inte fler påkörda kissar påträffas.

Inte så lätt att hitta jourhem till dem om de är skygga heller.

Kan nog bli mer turbulens nu när de stora infångningarna startar i helgen vid Backa Röd.

Annons:
Zidane
2011-12-10 19:17
#70

Vill bara kommentera angående Backa Röd och E6:an , det stämmer inte riktigt att Backa Röd ligger nära E6:an , så här ligger det till :

Jag bor strax väster om E6:an , ett bostadsområde med radhus och villor som ligger i sluttningarna nedan för en ganska stor ås ( skog ) , på andra sidan denna ås följer ett nytt område , därefter en ny väg ( Litteraturgatan ) , först därefter förjer Backa Röd , jag har svårt att tänka mig katter ta sig därifrån över Motorvägen.

Däremot från vårt område skulle de nog kunna göra det , det löper en trädplantering utmed E6:an där katter i bland tar småfåglar , kanske kan de ta sig över där.

Dock vet jag inte , de flesta katter här i området ( med vissa undantag ) är kasterade och har inte så stora revir.

Att det skulle vara katter kring McDonalds från kolonin i Backa Röd finner jag inte omöjligt men inte sannolikt.

Eywa
2011-12-10 20:23
#71

Jag är volontär på Göteborgs katthjälp och vi jobbar med den stora kolonin i Backa röd (därav har vi inte haft möjlighet att hjälpa dessa katter då alla våra jourhem är överfulla). Katterna har skydd och många som matar här så jag har svårt att tro att några katter skulle känna ett behov av att röra sig över en motorväg för att hitta mat.

Lena
2011-12-11 11:06
#72

Svårt att veta vad som är vad när det är så motstridig information som kommer. Tyvärr brukar det alltid dyka upp nya katter på en plats där det tidigare förekommit kolonier med hemlösa katter. Såvida man inte lyckats stabilisera kolonien och har den under ständig tillsyn. Katterna hamnar inte på en plats av en slump, det är alltid tillgång på mat och skydd som gör att de dras till ett ställe.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Roslyn
2012-01-18 10:26
#73

Gråter Tyvärr. Ytterligare människor har sett katt utanför MacDonalds. En tigrerad svanslös.

Jag kan av personliga skäl inte hjälpa till just nu, men puttar ändå.

[squash97]
2012-01-18 12:05
#74

Jag hjälper jätte gärna till med något, tyvärr är våran hittekatt inte så förtjust i andra katter så jag kan ju inte ta in någon men är det annat som jag kan göra så gör jag det… :)

Roslyn
2012-01-18 20:40
#75

Tack squash97Kyss Vi får se vad som händer här. Vi har tagit in 4 katter härifrån innan. Stället är för hemskt.

[squash97]
2012-01-19 09:12
#76

Ingen orsak eller vad ska man säga? ;) När tog ni in dem nyss eller under 2011? hade inte velat bo där om jag var katt!

Annons:
Roslyn
2012-01-22 22:06
#77

Vi tog in en mammakatt med två ungar vintern 2010 och en katt sensommaren 2011.

Det enda jag kan bidraga med just nu är att bekosta  en kastrering om det sker på de kliniker som tar Humankonto.

Tänkte på Tissetassarna som ju kunde hjälpt till med Mölnyckekissarna. Kanske kan hon/de hjälpa till med joruhem etc.?

Roslyn
2012-01-26 20:26
#78

Puttar för synlig/a katt/er vid MacDonalds igen?

Finns det någon som kan ta sig an katten så kan jag bekosta kastreringen.

Kan inte göra så mycket mer just nu. Har ingen fälla kvar, men kan säkert låna en.  Finns det något jourhem som kan tänka sig en ev. skygg svanslös tigrerad katt?Rynkar på näsan

Tissetassarna
2012-01-26 21:01
#79

tissetassarna som nu mera är Västerkatten, hur ser situationen ut? hur många katter är kvar? vi hjälper gärna till!

Tissetassarna
2012-01-26 21:05
#80

Kan åka dit på lördag FM och kolla läget samt försöka fånga in katterna under kommande vecka. Kastrerings och veterinär donationer mpttages då tacksamt för att kunna hjälpa allihop så snabbt som möjligt!

http://www.facebook.com/pages/V%C3%A4sterKatten/362163257133586

http://vasterkatten.blogspot.com/

Roslyn
2012-01-27 00:34
#81

Hej Västerkatten! Har försökt skriva på fb men kommentarerna går bort.

Vad gulligt att ni vill göra något. Ingen vet som sagt hur många katter det rör sig om. Kanske bara 1 kanske flera. Av det lilla som framgår av beskrivningen så verkar katten vara skygg. ( Inget jag kan säga, har inte sett den själv) men är lika bra att hitta ett jourhem med skyggisvana.

Jag är som jag skrivit tidigare bunden till Majorna alternativt Djurkliniken i Kållered och jag måste då vara med vid detta tillfälle. Kan hjälpa till med en kastrering.

Jag skickar PM med mina uppgifter.

Mvh Anette

Kattprinsessa
2012-01-27 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Har varit vid Stigs center och kollat runt ett par gånger sedan Roslyn lade ut informationen om att en katt varit synlig. Har inte sett något själv, men det har antingen regnat eller varit väldigt kallt, och mörkt, så en katt försöker nog att ligga kvar i sitt gömställe om den har något….

Har verkligen känt mig helt supersorgsen för att jag misstänker att den strimmiga katt som nu setts är densamma som en av dem vi såg i somras. Vi tog ju Simon som är en ganska stor katt (då vägde han 4,8 kilo, nu väger han över 6….), men jag tyckte ju att jag även såg en lite yngre, lite mindre, likadan strimmig katt. Men den hade svans. Då i alla fall.

Men det jag tänker på är om den yngre, strimmiga katten nu under hösten blivit överkörd av en bil och fått sin svans förstörd. Tänk om vi då hade lyckats att ta den med, men alla människor som jobbade på McDonalds sa att det bara fanns en katt och eftersom vi inte såg någon mer trodde vi på dem…. :-/ Jag klandrar verkligen mig själv för att jag borde varit ännu mera enveten att kolla upp efter flera katter efter att vi fångat Simon….

En annat intressant och märkligt sammanträffande är att mina föräldrars granne, tvärsöver gatan till deras hus, visade sig ha ägt smörj- och tvätthallen vid Stigs center fram till i somras. Detta kom fram vid ett "över staketet-samtal" som vi hade alldeles efter nyår. Jag visste inte om det förut.

Jag berättade då för honom om Simon och då sa han att det alltid hade sprungit olika katter vid Stigs center. Ibland hade han och hans personal satt ut mat till dem. Särskilt var det en katthona med ungar som de hade hjälpt. Detta var helt nyligen, så jag undrar om det kanske är Roslyns mammakatt??

Hursomhelst så vill jag gärna hjälpa till på något sätt vid Stigs center. Kan dock inte ta in någon mera katt för Simon gillar inte andra katter. Han vill vara ensam herre på täppan och ha sina egna slavar (oss) för sig själv!! :-)

Jag lägger med en nytagen bild på Simon också!! :-)

Kattprinsessa
2012-01-27 21:42
#83

Glömde; Simon verkade också skygg när han sprang omkring och tiggde på McDonalds, men det var han inte när han väl kom in. Han var faktiskt tam direkt, kanske är den lilla svanslösingen det också….

Annons:
Tissetassarna
2012-01-27 23:31
#84

Kattprinsessa om du vill hjälpa till så kan du alltid hakoll på Västerkatten på Facebook, där kommer det alltid olika möjligheter för andra att hjälpa oss!

Kattprinsessa
2012-01-28 19:09
#85

Tissetassarna; kan ni meddela mig när ni sätter igång infångningen vid Stigs center?? Jag vill gärna bidra eller hjälpa till på något sätt. Skicka mig gärna ett PM!! :-)

Tissetassarna
2012-01-29 11:35
#86

infon från mcdonald är att det rör sej minst om 5-7 katter

Tissetassarna
2012-01-29 11:36
#87

På tisdag 31/1 kommer infångandet av katterna vid stigcenter börja!  Är i behov av transportburar och hjälp med transport! Stödfamiljer med kunskap av skygga katter sökes omgående. Söker även fler förmedlare till föreningen! Donationer av kattmat(bete) bensinpengar och för vetrinärkoll (vissa katter kan vara sjuka/skadade ) Behöver någon som kan hjälpa till med informationslappar och även ta reda på mer info från företag i området!  Vill ni hjälpa med detta eller annat?  kontakta Thereze 0760494505, thereze.carlsson@gmail.com

Kattprinsessa
2012-01-29 17:54
#88

Jag kan bidra ekonomiskt till veterinärvård omgående. Vi måste försöka fånga in katten med skadad svans. Den kan behöva kirurgi på svansen om det är en bilskada. Jag försöker att ringa och kolla läget i morgon och/eller på tisdag. Mvh Eva

Debattia
2012-01-29 18:45
#89

Blir så glad när jag läser om lilla Simons öde..Tack för att det finns så fina människor som er som hjälper dessa kissar och hoppas den får sitt straff som har slängt ut lilla ,stora Simon till att klara sig själv…

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Upp till toppen
Annons: