Annons:
Etiketttips-råd
Läst 3325 ggr
Lena
8/15/11, 7:34 PM

Hur man hottar upp myntaråttor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara ett litet tips på hur man hottar upp katternas virkade myntamöss när myntalukten har avtagit:

  • Lägg mössen/råttorna i en plastpåse.
  • Smula ned kattmynta i påsen. Det går att använda både färsk eller torkad mynta.
  • Förslut påsen.
  • Se till att mössen blandas ordentligt med myntan i påsen.
  • Mössen får ny attracktionskraft på katterna.
  • Upprepa behandlingen lite då och då.

I bilden nedan leker Cornelius med en upphottad Bautaråtta från Hawknestgrove.

Det som är så bra med de virkade kattleksakerna är att de är så slitstarka, samt enormt populära.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Hawknestgrove
8/15/11, 7:48 PM
#1

Ja, tack för gratisreklamen.Skrattande…Ja bautorna har jag ju gjort väldigt slitstarka. Jag virkar ju stenhårt, tyvärr, så jag bryter ju av mina virknålar…..OCh i och med att jag använder den grova myntan, så brukar det hjälpa att man knäcker leksakerna, så stjälkarna bryts upp ett tag. Då luktar det gott. och som sagt, när leksaken är död, så begrav den. För fröna i leksaken gror. Finns alltid något litet frö i varje leksak.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
8/15/11, 7:52 PM
#2

Har odlat en del plantor av frön jag fick av dig. Skötte dock inte om odlingen så bra så de blev inte så många i år. Men vi har till husbehov. Och den där ursprungsformen av kattmynta som det här handlar om är fin! Inte lätt att få tag på i Sverige.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
8/15/11, 7:57 PM
#3

Nä, får hoppas jag får bra i höst. Ok, jag har ju så jag klarar mig och Tradera vintern, men sen beehöver jag mer. hoppas min vän i USA kan få bra skörd i år. LEna, har du inte växthus+ Där kan du få dem att växa upp igen….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Daisy-Moa-Elsa]
8/15/11, 8:05 PM
#4

Ja myntan jag köpte av Hawknest från Usa är grrrryyyym

Luecca
8/15/11, 8:05 PM
#5

Var får man tag i mynta? Vi funderade på att sy lite leksaker till kvibergskatterna men har varken mynt eller kunskap i hur man syr dem. Skrattande

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Hawknestgrove
8/15/11, 8:12 PM
#6

hehe jag har mynta……som DME säger den är GRYYYYYYYYM

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Hawknestgrove
8/15/11, 8:17 PM
#7

Luecca, vill du sy leksaker, så går det ju bra med att göra små kuddar, eller tärningar. Tärningar är lätta att göra du  tar bara två tygstycken, som är tre gånger så långa som de är breda. EXAKT. Då får du fina tärningar.Så syr du ihop dem till tärningar. OCh fyll dem med inte bara  mynta. Köp billiga fiberkuddar på Ikea, elelr Jysk eller rusta och ha i ca en tesked i varje leksak. Du kan även virka/ sticka leksaker. Små tygmöss är också lätta att göra. Bara en liten trekant som du viker ihop.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Luecca
8/15/11, 8:22 PM
#8

Tack för bra tips!! Kyss

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

martdat
8/15/11, 8:31 PM
#9

ja dte borde jag tessta, mina leksaker är inte roliga alls numera,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
8/15/11, 8:33 PM
#10

Sen har Zooplus.com en jättebra och prisvärd kattmyntespray.

http://www.zooplus.com/ask?query=Versele-Laga+Cat+Attract+Catnip+Spray-&num=20&form=search

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
8/15/11, 8:36 PM
#11

just det… jag har ju recept på hur man gör olja på kattmynta!

Går nog lika bra med den torkade…

. Fyll en stor kruka med den färska örten.

2. Häll i oparfyrmerad vegetabilisk olja tills hela krukan är fylld.

3. Förslut krukan ordentligt och låt blandningen stå. Vänd på krukan efter ca åtta timmar, låt den stå i ännu åtta och vänd sedan på den igen. Fortsätt så tills blandningen fått dra i ett dygn.

4. Sila oljan genom en tunn duk (exempelvis ostduk). Pressa igenom den noggrant.

5. Ta bort de gamla örtresterna, och fyll krukan med nya. Häll tillbaka oljan och låt blandningen stå i ännu ett dygn. Liksom tidigare vänder du på krukan varje gång det gått åtta timmar.

6. Repetera alltsammans i minst tre dagar. Då du silat oljan genom duken den sista gången, har du gjort en egen olja användbar för just ditt magiska mål.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

kattassen
8/15/11, 8:36 PM
#12

Jag har kvar några "ruskor" med torkade kattmyntakvistar sedan förra året. De har hängt i garaget och kan smulas sönder och stoppa i möss etc.

Det är inte samma "häftiga" modell som Hawk köper från USA men funkar hyfsat. Flört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Hawknestgrove
8/15/11, 8:40 PM
#13

oh ja de funkar bra de med. det är väl den gulliga blå kantnepetan du har? Den brukar jag faktkst blanda  i mina egna leksaker, så länge den räcker….MEn testa att göra olja på den!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
kattassen
8/15/11, 9:10 PM
#14

#13 Ja det är den. Tyvärr har jag dragit upp den till förmån för några sommarbloms-bunkar på den platsen. Dock har jag flyttat ut ett par plantor längre ut i dungen så det kan nog bli en skörd i höst också.

Olja - hur gör man det? Kokar ihop med vanlig matolja eller nåt?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Hawknestgrove
8/15/11, 9:13 PM
#15

kolla mitt inlägg #11 fick det receptet på häxor i fokus. Olivolja är väl inte något att använda, dels för dyr och dels så är den ju aromatisk. Rapsolja är ju luktfri

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
8/15/11, 9:43 PM
#16

#1 Jag har nu i växthuset - vi har ett provisoriskt växthus som är som ett tält nästan. Funkar bra. Men det var försådden som jag misskötte i våras.

Nu har vi två mindre balkonglådor med kattmynta. Både ursprungsformen och den blå. Det växer ganska bra men blir inte dem jättemängder jag tänkt mig. Mera till eget husbehov.

Ska höra med en kompis som har mycket om hon kan hjälpa till. Fast det är nog de med blommor i blått hon har.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puma77
8/15/11, 10:44 PM
#17

Jag har fått lite kantnepeta av några här inne och så en som bor några hus upp. Det ligger nu på tork och var två nettopåsar så det blir lite hoppas jag på. Jag brukar klippa ner den och blanda med den från USA så räcker det länge.

 

//Pia

Lena
8/15/11, 11:04 PM
#18

#17 Ha, ha ja det var en riktig skörd minsann du hade fått. Såg ju foto på det! Lite annat än de smågnuttor jag lyckats bidra med.

Skäms

Jag har kantnepeta i trädgården, men det är inte samma sort. Grannarnas katter bryr sig inte alls. Men den riktiga går inte fri den lägger de sig i och förstör hela plantan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puma77
8/16/11, 3:36 PM
#19

#18 Spelar ingen roll hur mycket eller lite jag får, jag ör glad för allt jag gör. har en stor uppsättning leksaker som ska skickas till Emma sen och inom två månader måste jag få ihop en laddning till Lena K i KKS så jag behöver allt jag kan få.

 

//Pia

Hawknestgrove
8/16/11, 5:01 PM
#20

ja, jag har ju i min djurkyrkogård. Kantnepeta. klipper ner den två tre ggr per säsong. Blandar också ut den med den från USA i de leksaker jag gör så länge det räcker.Ni som vill så den äkta, så fick jag tipset, att frysa fröna i 14 dagar innan sådd. Det är ju en perenn. MEn fröna är ju van vid hårda vintrar, så även plantan…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Lena
8/16/11, 7:33 PM
#21

#20 Aha det var därför det grodde så dåligt här hemma. Nu vet jag vad jag gjorde för fel.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
8/16/11, 7:49 PM
#22

#19 Kyss

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: