Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1852 ggr
Lena
8/12/11, 12:01 AM

Katthems Policy

Hur viktigt är det för dig att en katthemsförening har en tydlig policy som de lever efter? Utveckla gärna ditt svar i tråden här nedan. Håll diskussionen på ett allmänt plan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
pia-app
8/12/11, 6:59 AM
#1

Det handlar om ärlighet. För mig är det mycket viktigt att människor som lämnar in en hittekatt eller en omplaceringskatt ska veta hur hemmet arbetar med dessa,om man håller på tremånadersregeln mm.Det handlar också om pengar,ofta får man betala en rejäl slant för att få omplacera sitt djur och då ska man ju veta vad man betalar för.Om man vet vad katthemmet står för och hur man arbetar med olika sorters katter så kan man själv ta ställning till om man vill lämna en katt dit och om man vill stötta det katthemmet överhuvudtaget.

Är man tydlig så undviker man också en massa spekulationer om hur man arbetar egentligen.

Alexej
8/12/11, 8:28 AM
#2

För mig är det ofattbart att katthem avlivar katter som inte passar in.

Ett katthem ska vara ett räddningsställe för hemlösa katter och aldrig ett avlivningsställe. Skulle det hända hos oss skulle jag lägga ner mitt arbete där direkt.

Skygghet och fel färger är inga sjukdomar. Tycker det är fruktansvärd när en katt blir först räddad och sedan avlivad.

För mig borde det inte finnas katthem som avlivar. Dessa katthem borde bojkoteras och allmänheten måste veta hur de jobbar. Tar de bara in tama katter, okay, men då måste de vara väldigt tydligt med det. Dessa katthem kan ju avlasta oss som jobbar med skygga katter.

Samtidigt förstår jag inte hur folk på avlivningskatthem kan sova bra på nätterna. Tycker såna människor är farliga. Det är ofta kvinnor i ett visst ålder som tydligen njuter av sina maktpositioner. Det var också kvinnor på koncentrationsläger som var värst.

Jag har mardrömmar för varje katt som vi inte kunde rädda.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

bymaruska
8/12/11, 9:12 AM
#3

Heja Alexej! där satt du många prickar över i na.

M-H

Lena
8/12/11, 11:14 AM
#4

För mig är det viktigt att veta hur ett katthem arbetar. Vilken policy de har och hur de ser på avlivning av friska katter. För mig handlar det om djupare frågor, en livsåskådning helt enkelt. Och en skygg katt är inte sjuk i min värld, den reagerar bara naturligt på en onormal "sjuk" situation som den hamnat i. En situation orsakad av oss människor.

Eftersom det är fullt lagligt att i Sverige avliva friska sällskapsdjur går det inte lagmässigt att kräva att katthem ska arbeta efter No-Kill-principen. Det är därför upp till varje enskild katthemsförening att bestämma vilken syn och policy de ska ha på det här området. Däremot tycker jag att man kan kräva att de är öppna med hur de arbetar. Det ska inte komma som en obehaglig överraskning i efterhand. Inte någon hit om man stödjer en sådan förening utifrån att man tror att de inte avlivar katter och sedan får veta att de gör det i alla fall fast i det fördålda.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
8/13/11, 9:16 AM
#5

Puttar upp så att flera kan vara med och säga sin mening.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
8/13/11, 9:53 AM
#6

För mig är det också en självklarhet att alla kissar måste ha samma värde tama som förvildade. Det bästa är när man har möjlighet att besöka katthemmet och som medlem i förening delta i möten och vara med ock bestämma i olika frågor.

Djurhjälpen är för mig en sådan förening som jag stödjer helhjärtat så mycket som jag kan. Har adopterat och varit jourhem till några kissar som var skyggisar och icke hanterbara och kontakten var mycket bra.

De tar också ansvar för alla kissar de adopterar ut och händer det något oförutsägbart så kissen måste omplaceras så tar de den tillbaka till katthemmet.

Det måste finnas en klar policy för katthemmet att arbeta efter och särskilt viktigt att leva upp till den.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Annons:
Sehvrin
8/13/11, 10:07 AM
#7

Oavsett vad man har för policy som katthem är det viktigt att ha en tydlig policy som man följer. Folk som skänker/tänker skänka pengar har rätt att veta vilken typ av verksamhet man stödjer.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

lillmymlan
8/13/11, 10:09 AM
#8

För mig är det viktigt, men för den som inte vet hur läget ser ut i verkligheten med alla hemlösingar så vet man kanske inte heller vilka krav man ska ha på katthemmet?

Om man hittar en katt och inte har möjlighet att ta hand om den så vänder man sig till det katthem och får ställa sig i kö för att få lämna in katten där. Som "normalperson" utan insyn och erfarenhet så kanske man inte ens förstår problemet?

Vi härinne kan tycka att det skulle vara självklart att det finns så man kan läsa om sättet som katthemmet jobbar på, men det är ju inte alltför solklart i många fall.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

SaraC
8/13/11, 9:32 PM
#9

Det är väldigt viktigt!

Letar nu något nytt katthem att vända sig till när det blir dags för tillökning och har därmed märkt att det inte är så många katthem som förmedlar sin policy tydligt på sina hemsidor.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mari
8/13/11, 10:55 PM
#10

Jag tycker det är viktigt att man är öppen med sin policy och inte undanhåller något.

En sak jag funderar över är hur många olika policyr finns det? En jag vet är väl hurvidare man tar hand om skygga katter? Vad finns det för mer som är intressant för utomstående (eller vad man ska kalla det) att få veta om katthemmet?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Alexej
8/14/11, 8:48 AM
#11

#10 har också funderat på det. Men jag tror det räcker med att ett katthem aldrig avliva friska katter. Fast formuleringen är också lite farligt för en del katthem anser skygghet som en psykisk sjukdom och avlivar kanske ändå.

Att de sedan säger nej till skygga katter är en annan sak. Inte alla har kunskaper och intresse att hjälpa skygga katter. Men dessa katthem behövs också. En tam katt tar platsen från en skygg katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
8/14/11, 10:35 AM
#12

#10 Det man tänker på är det här med 3 månaders regler* eller liknande. Det vill säga om det finns någon gräns för hur länge en katt får stanna på katthemmet. Katthem anslutna till Djurhemsföreningen förväntas följa den riktlinjen*.

Sedan är det hur katthemmet ser på avlivning av friska katter.

Om man arbetar med skygga katter.

Om könsmogna katter är kastrerade innan adoption.

Vilka krav man har på dem som adopterar.

Rutiner runt adoption av katter.

Priser.

Ansvaret för katter efter adoptionen.

Andra rutiner som katthemmet arbetar efter. T.ex om de stödjer TNR-projekt. Arbetar med information runt kastrering etc. etc

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bymaruska
8/14/11, 10:43 AM
#13

Är det inte så att ett katthems policy ändras. Katthem drivs oftas i förenings form och engagerade männikor kommer och går.

Det måste vara vanligt att ett katthem går från bra till dåligt eller tvärt om. Oftas är det de som är engagerade som utgör policyn. Jag tror inte det finns många katthem som har inskrivet i sina stadgar vilken policy katthemmet ska eftersträva.

Förståndiga Medarbetare och katthem som arbetar efter det mordernare synsättet ang. de lite skyggare och blyga katterna borde uppmana föreningen att  skriva in i stadgarna katthemmets riktlinjer, då blir det inte lika lätt att ändra inriktning till det sämre.

Har man som Medarbetare varit med om att kanske bygga upp en som vi ser det god policy och brinner för de skygga katterna då borde det vara en självklarhet att säkra upp arbetet för framtiden.

En förening som driver katthem är väldigt ekonomiskt sårbart. De skygga katterna utgör en större kostnad för katthemmet och då kanske det är lätt att besparingarna drabbar just de skygga katterna.

Med tydliga stadgar och riktlinjer så behöver inte ett katt hem gå från bra till dåligt. Nu tror jag att det oftas är tvärtom från dåliga till bra tack o lov!!

Jag när jag skriver dålig menar jag dålig för att man inte jobbar aktivt med de skygga katterna det behöver inte vara dåligt för övrigt.

M-H

Annons:
Mari
8/14/11, 11:30 AM
#14

#11 & #12 tack för bra svar Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Issa
8/14/11, 12:35 PM
#15

Vi skrev in i våra stadgar ända från starten: "Att vara rädd och skygg är ingen sjukdom". Detta för att undvika senare misstolkningar. Eftersom vi hållit på så pass länge så har vi ändock fått slagits just för detta och det har blåst hårt ibland men vi har stadigt hållit vår kurs. Våra stadgar ligger på hemsidan.

bymaruska
8/14/11, 1:01 PM
#16

#15

Måste vara jätte skönt att stadgarna när det "blåser hårt" som riktlinjer. Det måste vara skönt att redan från början ha klara papper på vad som gäller.

Nu kan man självklart ändra sina stadgar under resans gång men det är en liten procedur och inte helt lätt. 

M-H

pia-app
8/14/11, 2:10 PM
#17

#15 Det var mycket bra att ha med i stadgarna då kan man inte gömma sig bakom att man inte avlivar friska katter

Lena
8/14/11, 2:42 PM
#18

#15 Kanonbra att ni har specificerat det så tydligt. Också strongt att ni har hållit kursen hela tiden. Det är sådant som en förening vinner på. Särskilt i långa loppet.

Tror att det är det som vissa föreningar har lite svårt med. Man har delade meningar och så gör man avsteg för husfridens skull. Glömmer bort att det kan bli värre problem om medlemmar och andra som stödjer föreningen blir besvikna. Allra vanligast är nog trots allt att man inte är så tydlig i sina stadgar/riktlinjer/policy.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Issa
8/14/11, 2:56 PM
#19

Man ska också komma ihåg att som förening kan man också vara sårbar. Har under åren lopp förekommit gäng som gaddat sig samman och försökt ändra på stadgarna men har tack och lov inte fått gehör för detta. Det har varit många jobbiga år men under senare år har det varit mera lungt och detta kan ju ha samman med att fler föreningar jobbar som vi gör och det är bara att tacka för.

Lena
8/15/11, 7:11 PM
#20

Puttar upp för fler synpunkter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
11/12/11, 10:36 AM
#21

Väcker liv i en diskussion som jag tycker känns viktig!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ladykatt
11/12/11, 9:57 PM
#22

Jag tycker att alla katthem skulle ha tydlig policy av vilken det framgår klart hur de hanterar katter. Håller fullständigt med Alexej att man har svårt att förstå att det finns katthem som avlivar friska katter pga skygghet eller fel färg… enligt mig är detta så mycket fel som det bara kan vara…

Jag har vänt mig från Djurens vänner just pga 14veckors regel. I regel de katter som levde lång tid i det vilda eller blev födda i det vilda behöver mycket mer tid på sig. Det vet jag av egen erfarenhet när jag tämjde en helvilt katt till en knäkatt, det tog mig massor av tålamod och nästan 7 månader. Men sedan kunde hon flytta till en äldre dam som sälskapskatt och fick en långt och trevligt liv fylld med kärlek som hon likagärna gav tillbaka… De som säger att vissa katter går inte att tämja bara ljuger eller har inte varken tålamod eller nog med kärlek…

Lena
7/1/12, 11:29 AM
#23

Puttar upp en intressant frågeställning!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: