Annons:
Etikettmedia
Läst 3389 ggr
Mymlan
2011-08-07 00:28

Katten satt bunden i 3 år..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
wendel83
2011-08-07 00:43
#1

Man blir förtvivlad hur folk kan behandla oskyldiga och försvarslösa djur på detta sätt!!!!

martdat
2011-08-07 09:24
#2

hoppas att hon blir dömt för djurplågeri, undrar vart katten tog vägen???

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

piamaria
2011-08-07 11:07
#3

"Någon" har alltså vetat att katten varit bunden i tre år utan att göra något förrän nu? Obestämd

Hawknestgrove
2011-08-07 11:11
#4

Ja bättre sent än aldrig. Okunskap, kanske? Hur som helst,undrar precis som Mardtat, vad hände med katten?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Daisy-Moa-Elsa]
2011-08-07 12:24
#5

Helt ofattbart för mig att ingen reagerat när katten suttit bunden år ut och år in utomhus….okunskap kan man banne mig inte skylla på, då är man riktigt dum som inte fattar felet i det. Säkert toppen för katten i smällkalla vintern. Fy "¤¤#%# Sätt kärringen själv ute i samma koppel över vintern.

Hawknestgrove
2011-08-07 12:30
#6

ja jag håller med, men något  måste det ju varit, då personen inte anmält. Så missförstå mig inte. Vad jag menar är, att jag tycker det är fel att kasta så mycket smuts på den som äntligen anmälde. OCh jag undrar fortfarande, vad hände med  den stackars katten. JAg och ni vet ju allt detta och hade väl antagligen anmält på studs. MEn som sagt vi vet inte vad som ligger bakom.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2011-08-07 12:36
#7

Den som anmälde kanske såg det för första gången, säger inte det. Men nån under alla dessa år som bor i närheten måste ju insett detta…men återigen flathetens Sverige

Hawknestgrove
2011-08-07 12:52
#8

Visst, men det är så lätt för oss tuffa typer som vet  allt om just detta att fördöma. det borde väl många av er veta, att felaktiga föreställningar i synnerhet när det gäller katter är något som gemene man har. Ok hoppas ägaren blir dömd hårt och att katten  klarade sig och får leva vidare.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Seglarina
2011-08-07 15:42
#9

Jag sätt kärringen i ett koppel!

Hawknestgrove
2011-08-07 15:45
#10

Ja öga för öga. HAde varit den rätta bestraffningen på en yta av 3x3 meter, så blir det väl rätt proportioner.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Gullimat
2011-08-07 20:05
#11

Hur skall man kunna ta reda på vad som hände den stackars katten?

Mymlan
2011-08-07 20:09
#12

#11 Önskar jag visste.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Seglarina
2011-08-07 20:12
#13

André Jönsson på Skånskan kanske vet. Det var ju han som skrev artikeln. Eller kurt Wallander, förlåt Ystadspolisen (försöker vara lite rolig mitt i bedrövelsen).

Föresten kan jag komma med ett sorgligt besked. Var inne på Skånskan.se hittade ett annat liknande fall där en kvinna hade en katt bunden på sin balkong, hon fick bara 40 dagsböter. Varför har sånna människor djur överhuvudtaget, dom  verkar ju hata dom.Gråter

Annons:
brutt
2011-08-07 20:59
#14

13 Instämmer helt i din sista mening.Gråter

Sherwood
2011-08-08 11:23
#15

Det är bara att hoppas på att man försöker att få ett seriöst hem till kissen, för trotts att den har haft ett helvete i tre år så skulle den kunna njuta av livet desto mer när den får en större rörelse frihet. Det är aldrig för sent för en katt att bli helt normal.

Seglarina
2011-08-08 20:31
#16

Ja, vi vet ju inte hur det har gått för den stackarn. För att vi ska försöka få svar på frågan har jag mailat till André Jönsson som skrivit artikeln. Jag skriver naturligtvis och berättar så snart jag fått svar.

Detta var vad jag skrev:

Hej André
Det är många som vill veta hur det har gått med katten som satt bunden i 3 år. Hur mår den? Var finns den nu? Har den ett bra hem och tid till rehabilitering?
Snälla svar, vi vill veta.

Hittekatterifokus.se/ Monika

Hawknestgrove
2011-08-09 08:05
#17

vad snällt att du engagerade dig.. Kyss

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Magda
2011-08-09 11:09
#18

sätter en tass här för se om det kommer fram någon ny information om den stackars katten..

hoppas att den lever och mår bra

Seglarina
2011-08-09 18:58
#19

Jag har redan fått svar! Tyvärr får vi vänta lite till. Men André skriver:

Hej Monika och tack för ditt mail!

Jag försökte ta reda på det när jag skrev historien - men både den ansvariga handläggaren och hennes chef hade gått på semester, och är fortfarande.

På fredag är det min tur att gå på semester, och innan dess hinner inte handläggaren på länsstyrelsen komma tillbaka. Men när jag kommer åter, en vecka in i september, tar jag gärna reda på det.

Jag förstår att många undrar, för om det som länsstyrelsen säger stämmer är det en alldeles vidrig historia.

André Jönsson reporter, Skånska Dagbladets Ystadredaktion

martdat
2011-08-09 20:45
#20

tack för du försöker spåra katten!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Hawknestgrove
2011-08-09 21:30
#21

Jättesnällt av dig. OCh en engagerad reporter. bra

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Seglarina
2012-01-20 16:32
#22

Hej på er

Jag har nu fått svar av denna engagerade reporter. Tyvärr kommer detta inte vara glädjande för er, detta är vad jag fått av honom. Hoppas att han kommer med besked om vad straffet blir:

Hej Monika!

Minns du det här mailet?

I veckan som gick åtalades den kvinna som hade katten bunden. Då blev också förundersökningen offentlig, och först då har jag kunnat få veta hur det gick med katten Måns.

Den avlivades två dagar efter att länsstyrelsen varit och inspekteras. Tyvärr. Kvinnan hävdar att hon inte såg någon annan utväg, men veterinären har intygat att den var vid gott hull och frisk (i sig förvånande efter de två hårda vintrar som den satt ute).

Här är den korta text jag skrev nu när åtalet väcktes: http://www.skanskan.se/article/20120117/YSTAD/701179883/1018/-/kvinna-band-fast-katt---i-tre-ar

Tyvärr är detta inte det besked jag hade velat ge dig, men jag ville i alla fall att du skulle veta.

Hälsningar

André Jönsson reporter, Skånska Dagbladets Ystadredaktion 0411-297 43 0700-90 12 85 andre.jonsson@skd.se

Seglarina
2012-04-18 11:45
#23

Här kommer en uppdattering om den bundna katten från den trevliga journalisten:

Hej igen Monika!

Kvinnan med den bundna katten har nu fått sin dom. Det blev dagsböter för brott mot djurskyddslagen, och åtalet för djurplågeri ogillades. Tänkte att du ville veta hur det gick.

Jag har skrivit några rader om det, förstås, men de ligger inte på nätet i skrivande stund. Inom kort (i kväll eller i morgon bitti) finns artikeln i alla fall på http://www.skanskan.se/ystad.

Hälsningar

André Jönsson reporter, Skånska Dagbladets Ystadredaktion 0411-297 43 0700-90 12 85 andre.jonsson@skd.se

Lena
2012-04-18 22:41
#24

Fy sjutton att käringen gick och avlivade katten! Först plåga den i tre år och sedan låta den dö. Sedan får människan bara dagsböter och anses inte ens ha plågat den stackars katten! Skam går på torra land!

Bra att journalistan engagerade sig och tog reda på hur det hela avlöpte!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Seglarina
2012-04-19 06:19
#25

Ja, vad ska man säga? Jag fattar i allfall inte hur lite empati som kan inrymmas i en människokropp.

lillmymlan
2012-04-19 17:57
#26

Gråter stackars stackars katt! Fy fan för kärringen! Skrikandes Spöstraff?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

annebeate
2012-04-19 19:11
#27

Lille kisse, saknar ord………Gråter

Annons:
Lena
2012-04-21 13:30
#28

Det som gör mig så ilsken i det här fallet är det milda straffet som denna djurplågare blev dömd till. Känns ju som rena rama hånet mot allt vad djurskydd heter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: