Annons:
Etikettkattens-status
Läst 2204 ggr
Lena
2011-06-28 23:18

Färg på hittekatt? Rätt eller Fel?

Hur ser du på att den som vill ta hand om en hittekatt har önskemål om särskild färg/utseende på katten? Är det rätt eller fel?

Utveckla gärna svaret i tråden här nedan. Tänk på att hålla dig på en allmän nivå i diskussionen. Det är inte tillåtet att gå till personangrepp eller att på annat sätt kränka andra medlemmar som har en annan syn än vad du själv har.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Wand
2011-06-28 23:23
#1

Jag tycker att det är helt okej att få ha önskemål om det. T.ex då vi adopterade min hund så tog vi inte bara första bästa utan vi gick faktiskt efter ras och färg för att få en hund som vi skulle tycka om. Tycker det är likadant för katter. Och varesig man bestämmer sig för att bara ha en svart eller bara en grå eller liknande så får ju en hemlös katt ett hem, och det är ju huvudsaken!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Sehvrin
2011-06-28 23:23
#2

Jag tycker det är helt ok att ha önskemål om färg och utseende, det är ju ändå en katt som får ett hem. Sen tycker jag däremot inte att man ska stå bergfast vid sina önskemål. Till exempel om man tittar på en katt i ett katthem som uppfyller ens önskemål om färg, men inte passar, så kan man ju lika gärna kolla på de andra katterna också Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Lena
2011-06-28 23:24
#3

Väljer att citera Vilda-Hilda som utryckte sig bra i en annan tråd angående detta:

"Tjura inte utan var glada om en hittekatt till kan få ett hem Vit eller inte".

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
2011-06-28 23:31
#4

Svarade 3.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Mandusius
2011-06-28 23:40
#5

HElt okej att ha önskemål:)

Tycker dock inte att man ska snöa in sig för mycket utan man ska vara öppen för förslag och råd:)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

UlrikaD
2011-06-28 23:46
#6

Önskemål kan man alltid ha tycker jag.

Har själv alltid önskat mig en röd katt. Men först efter 14 år som kattägare, alla katter hittekatter, så kom det in en röd katt i mitt liv. Även han utkastad och oönskad.

Under årens lopp har jag haft katter hemma i alla möjliga färger. Alla lika mysiga och underbara oavsett färg:)

Annons:
Roslyn
2011-06-28 23:55
#7

Valde också alternativ 3. Väntar fortfarande på min paddaKyss ( som ska heta Roslyn). Kanske dyker hon upp kanske inte. Har svartvita och tabby färgade älskade kissar istället.

Mvh Anette

Issa
2011-06-29 00:02
#8

Svarade 3. Oftast börjar det med att man har önskemål och hur det sedan slutar kan vara en helt annan femma. När man väl träffar kissarna live kan det bli en helt annan katt i slutändan. Det har man sett många exempel på. Huvudsaken intresset finns och en kisse får ett hem.

Josefa
2011-06-29 00:25
#9

Önskemål har vi väl allihopa, men att låta en katt gå ute pga att den har fel utseende när man har plats och möjlighet att ta in den är bara så jättefel. Då är man inte ute efter att hjälpa en katt som har behov av ett hem, utan man är bara ute efter att tillfredställa sina egna behov.

Jag kan förstå att man väljer en katt med ett visst kynne, så att den ska passa in i familjen, men färgen har ju knappast med det att göra.Jag blir vansinnig när folk säger saker som att "det är klart jag ska kunna gå efter färgen, jag ska ju förhoppningsvis leva med katten i 15 år framåt". Vad har utseendet med saken att göra?

[sarasvati]
2011-06-29 02:11
#10

Valde annat. Håller med #9 i att "men att låta en katt gå ute pga den har… " etc. Men vi pratar ju om helt olika saker i denna tråd. Olika "nivåer".

1) Folk här (föreningar och privatpersoner) som tar hand om hemlösingar, övergivna, utefödda etc. Klart vi inte säger, nej du har fel färg, teckning, uteseende el vad som helst, så du får gå där du är och dö … INTE alltså. Det är helt absurt.

2) Vissa katter kommer till katthem. Och där kan folk utifrån då kolla bilder och beskivringar på internet, och så kan de anmäla intresse och gå och besöka och kolla katten. Kanske får de "ta" den de önskar, kanske inte - för de duger inte (why not!!??), eller kanske faller de för ngn de inte tänkt sig från början. Ge och ta. Helt ok. Tror det är vanligt.

3) Så har vi folk som av ngn anledning hittar till sajter som hittekatter.ifokus. Märker behoven. Och vill hjälpa till. Kan ju vara att de finner ngn särskild som de berörs av - inte nödvändigtvis utseendet, även om det kan spela in, men även livssituationen och ödet i sig. Tror det är vanligt också.

4. Och så har vi ngn/ngr som till synes "shoppar" på hittekatter.ifokus. Har aldrig sett det tidigare faktiskt. Och det är provocerande (tyckte jag fr allra första början). "Hej, ni som har en massa behövande katter - en sån här vill jag ha - och så gör jag en jättegod insats dessutom, beröm mig" --- typ. Förstår väl att folk i de tidigare kategorierna (ovan) blir illamående och arga.

Men ok, förstått att många tycker att vi måste vara enbart tacksamma. Men för KATTERNAS skull bör vi vara fortsatt kritiska OCKSÅ. Det är inte helt SÄKERT att katterna får det bra i hemmet, bara för att de är icke-svart-vita (TILL EXEMPEL), när kriteriet för att vilja ha en katt överhuvudtaget är sådana.

5. Sen igen då. Folk som söker katt. Finns ofta trådar på SKS-forumet t ex. Massor av uppfödare talar sig varma för "sina" raskatter. Med utseende kynne och allt. Och ibland bestämmer sig ngn, trots allt motstånd där, för att välja en husis från ett katthem. DÅ blir man glad. Glad

Ja lite knöligt. "Annat" som sagt.

Kaliber
2011-06-29 02:12
#11

Jag lutar åt att hålla med Josefa. Tänker då främst på att jag själv inte skulle låta bli att ta in en röd hemlös katt men ta in en svart för att jag vill ha den färgen, eller vice versa. Tycker också det är illa när katthem tar in en vis färg på katt eller de som ser "rasiga" ut, ex maskade eller långhåriga katter för att de är lättare att omplacera. De katter som är i mest behov av hjälp ska få hjälp först, oavsett färg. Däremot om en privatperson har vissa önskemål så tycker jag det är okej, så länge det önskemålet inte är prio ett utan att det är en katt som passar in i familjen och med ev tidigare katter osv. En hemlös katt som får ett hem ger plats till nästa, oavsett färg och utseende.

Kaliber
2011-06-29 02:24
#12

Håller med sarasvati ovan om att det klingar illa att "shoppa" katt på forum som detta. Men visst kan man fastna för ett visst öde eller en särskild blick hos en katt osv. När det går så långt att folk sänker priserna på ex svarta och svart/vita katter för att de blir sist kvar tycker jag det är väldigt oroande. Kollar Blocket och där slumpas alltid de "mindre önskvärda" färgerna bort för en struntsumma vilket i förlängningen gör att de kanske har större benägenhet att kastas ut och där får de i sin tur kattungar som går samma öde till mötes. Kattens status ska inte sitta i färg eller utseende, men visst kan man få drömma så länge man ändå ser katten som en levande kännande varelse och inte en snygg accesoar.

kattassen
2011-06-29 07:44
#13

Svarade 2 men skulle nog vara 4 istället.

Oftast väljer man inte överhuvudtaget när det gäller hittekatter. Mina 4 har jag inte alls valt efter färg/hårlag/kön. De har kommit "över mig" på ett eller annat sätt. Skulle aldrig i livet velat haft en långhårig katt men Ludde flyttade in och så blev det;-)

Tycker det viktigaste är inte färgen utan att katten passar in i ens flock/familj.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Mona22
2011-06-29 08:14
#14

Tycker man ska få välja men man bör inte hänga upp sig för mycket på färg. hur katten är hänger inte på färgen och sedan kanske man inte faller för en katt i just den färgen. 
Tar upp mitt exempel igenTungan ute
Jag vill ha en helvit katt, det har varit min dröm hela tiden. men hur många har jag?Oskyldig har haft 2 hittekatter som valde mig, svart/vit och röd. 2 vanliga huskatter, svart/vit och blå. Sedan de jag har nu, 2 sköldpaddor, en bruntigre, en svartvit och en helsvart. har fastnat för mina katter pga hur de är. För mig är inte färgen det viktigaste utan hur de är. 
Det finns underbara katter även i "fel" färger så vill man hjälpa en hemlös kanske man inte bara ska hänga upp sig på färgen.

martdat
2011-06-29 09:15
#15

ska man ha en katt permament så tycker jag att man ska få köpa vilken färg man vill. en katt får ett hem i allafall.

om man däremot jobbar med hemlösa som juorhem elr katthem så klingar det illa att välja att hjälpa efter utseende.  tänker här även på de som bara hjälper långhåriga,,,

jag har inte valt en katt sen jag var typ 10 år elr så, de har alla hamnat här av en slump. flyttar in själva brukar jag skoja och säga, har även en svartvit,. Har de sissta 20 åren sagt att näääästa gång vill jag ha en röd. det har inte hänt ännu för de kommer alltid in en katt som behöver hjälp och hem emmellan med andra färger,. men jag älskar alla ändå lika mycket.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
2011-06-29 09:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag har bara "köpt" en enda katt i mitt liv och det var en dödsbokatt. Det är 7 år sedan och var innan jag själv hade en massa katter. Jag ville ha en äldre tigrerade sur hane och ringde katthemmet för att höra. Och de hade just fått in honom…Tyckte alltid att röda katter är fula men nu skulle jag jättegärna vilja ha en röd hane. Nångång. Så visst går jag efter färger, ålder och kön.

Men jag älskar ju mina andra lika mycket, det har inget med deras färg att göra utan deras personlighet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kaliber
2011-06-29 09:38
#17

#16 Ha ha gillar dina önskemål där! "Jag vill ha en äldre sur hane."

ingvarisbjorn
2011-06-29 09:49
#18

Ja, eftersom alla inte skaffar katt för att "rädda" katter, utan för att de helt enkelt vill ha en katt som husdjur så är det klart att man får ha önskemål. Bättre att man letar hos katthem och hittar en katt med rätt utseende och lynne för det man vill ha och kommer trivas med, än att söka hos slarviga huskatts-"uppfödare".

Josefa
2011-06-29 10:12
#19

#18 Men hur vet man att man kommer att trivas med en viss katt, om man går efter utseendet?

ingvarisbjorn
2011-06-29 10:37
#20

#19 Jag skrev ju färg och lynne. Bara för att man önskar en viss färg betyder det inte att det är den enda aspekten. Det är ju som att påstå att bara för att man vill ha en perser tar man vilken perser som helst.

Annons:
prodigy
2011-06-29 10:39
#21

Helt ok att ha önskemål, däremot helt förkastligt att välja bort en katt i nöd bara pga färg!

jollycox
2011-06-29 11:02
#22

Jag tycker det är ok att ha önskemål om färg, bara man inte struntar i dom andra katterna för att dom har andra färger.
Sen ska inte färgen spela roll om det är en mager tuffsig katt som går på gatan men om man är på ett katthem och väljer katt så får ju en katt därifrån hem oavsett om man tar en röd eller svart. Så där tycker jag man kan ha önskemål om färg.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Senalena
2011-06-29 11:20
#23

Om en hittekatt skulle komma till mig så spelar inte färg, skygghet, hårlängd etc någon roll, men om jag planerar att skaffa en katt och har kommit så långt så jag bestämt mig för en hittekatt så tycker jag det är upp till var och en att välja efter öde, personlighet, färg, hårlängd eller vad det nu kan vara man utgår ifrån. Det viktigaste är att en katt i nöd kan få ett alldeles eget hem!

MewTwo
2011-06-29 11:26
#24

#19 Jag tror ärligt talat att INGEN går enbart efter utseendet (Undantaget är ett par i utställningsvärlden kända personer som SCANNAR landets katthem efter sådana huskatter som kan bli framgångsrika i utställning och då väljer ganska känslokallt - tyvärr!) när man väljer katt, i synnerhet om man väljer katt från ett katthem/katthjälpsorganisation!

Och skulle man ha utseendet som kriterie 1 så tror jag ändå att andra faktorer infinner sig som påverkar beslut, och utseendet faller bort när det kommer till kritan!

Vi som jobbar med hemlösa katter ser ju främst till att para ihop rätt människa och rätt katt efter deras bakgrunder och behov, dvs skyggisar till skyggisvana o s v. Det primära blir att se att personkemin människa-katt fungerar bra och indikerar möjligheten för lång och lycklig samvaro för katt och kattköpare! Kattens färg blir till 99% en bisak.

Skulle det sammanfalla att den som längtat efter en blå katt eller vit katt eller röd passar ihop med en i just den färgen - ja då är det ju bonus. Men viktigare är att sätta ihop kattens egenskaper med den familj eller flock där den ska passa in.

Ändå tycker jag det är OK för en person som söker katt att ha ett önskemål - det kan finnas en dröm att uppfylla och en mening vi inte vet något om. En del människor är uppenbart destinerade att möta en viss katt.

Och egentligen, om jag tänker efter, så gör jag mina kattval också utifrån en bild i min hjärna om en egenskap: Jag vill ha de ärrade, bullkindade, fransörade, raggiga och biffiga kattpatriarkerna! Vilket gör att jag inte ser de tunna, ungkattsspretiga småmissarna… Ett urval som i så fall är lika kritiserbart som färgval!!!

Så ärligt talat: Visst finns det favoritegenskaper av fler slag än färgen som påverkar oss, det måste också erkännas! Så jag försöker låta bli "att kasta glas i stenhus" som det också kan heta…

Och en sak är säker: Katthjälparna jag stöder de väljer i alla fall utan tvekan att ta in de mest nödlidande katterna, oavsett färg och pälslängd. Det tragiska är bara att behöva göra några urval alls - önskar hett att vi haft plats och härbärge åt alla!

[Sweety92]
2011-06-29 13:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag håller med de flesta här om att utseendet spelar ju lite roll, iom att det oftast är det man ser först, ex på en bild på katthemmets hemsida eller liknande. Sen brukar det sluta med att det inte alls blir den katten man tar hem. Vi hade bestämt oss för en Bengal men tjoff sa det så hade vi en 7 mån svart/vit tös haha. Och nu när jag ska flytta hemifrån hade jag bestämt mig för att ta en kattunge, men under en resa vi gjorde för att hjälpa en dam så föll jag pladask för en av katterna där..3 årig kastrerad cream/vit hankatt, haha så så mkt för att jag ville ha en blå vit kattunge xD Det är oftast katten som väljer sina människor om man säger så xD

Jag tycker att alla hemlösa katter som får ett hem är ett mindre mirakel för det ger plats till fler hemlösa misar..så jag säger kör på med önskemålen men tänk även på personligheten, men det allra viktigaste e att katterna får hem! :D

Tiana
2011-06-29 13:27
#26

Helt ok, så länge det inte är det enda som styr. Svarade därför annat.

Kaliber
2011-06-29 14:39
#27

Alltså huvudsaken är ju att nya medlemmar inte blir bortskrämda! Känner man inte till hittekattvärlden, så kan man nog lätt känna sig sårad när man blir påhoppad första gången man kikar in här. Blir man vänligt bemött kanske man tänker annorlunda i framtiden och vill hjälpa till oavsett vilken katt det gäller.

Så man kanske kan hålla sina åsikter lite för sig själv och bara vara glad när någon helt vanlig Svensson visar intresse för att skaffa hittekatt, oavsett färg.

Annons:
lillmymlan
2011-06-29 14:46
#28

#27. Nu skulle jag ha velat ha en gilla-knapp :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

[Sweety92]
2011-06-29 14:55
#29

Håller med #27 :D

vilda-hilda
2011-06-29 15:29
#30

#3. Gäller fortfarande för mig Lena. Kulle önska att Mew2 lägger in den lilla söta. Idag räddade jag en människa. Mejlar henne.

Nalle

Gullimat
2011-06-29 15:46
#31

Jag som jobbar med utefödda och hemlösa, försöker om hem finns, prioritera de katter som för tillfället har störst behov, som skadade, gamla,unga, dräktiga, kattungar med Mamma, om hon finns.

Det är bra om vi som arbetar med hemlösa informerar de nya, hur vi ser på det med utseende. När man är ute i verkligheten och ser allt elände, skulle jag aldrig välja efter färgen. Och det skulle inte Josefa heller göra det vet jag.

Issa
2011-06-29 16:23
#32

Jag uppfattade frågan som att det gällde människor som söker katt/katter för permanent hem. När det gäller vad föreningar och de som tar in privat tar in, är det inte en annan sorts fråga?

Josefa
2011-06-29 17:17
#33

#32

Men det innebär att de föreningar och privatpersoner som plockar in katter, blir sittande med alla de katter som har ett mindre eftertraktat utseende. Om inte de också börjar gå efter färgen.

Issa
2011-06-29 17:28
#34

#33 Jag svarade på den erfarenheten vi gjort när det gällde adoptioner till permanenta hem. Att vissa färger är svårare har vi ju också märkt så det är ju inget nytt. Något jag lagt märke till är att det kan variera lite över landet vad som är mest populärt.

Annons:
Sidentass
2011-06-29 18:10
#35

Tycker inte att det är fel att ha vissa önskemål om färg på katten osv…men skulle jag "springa på" en hemlös katt, eller få ett tips om en akut hjälpsökande katt skulle jag naturligtvis inte stänga dörren för den på grund av dess utseende..anser att det är kattens behov av hjälp som är det absolut viktiga..

MewTwo
2011-06-29 18:54
#36

På begäran:

I dag räddade jag en människa…


Hennes ögon mötte mina då hon kom gående nedför katthemskorridoren, intensivt sökande spanande in i varenda kattbur… Jag insåg omedelbart hennes desperata längtan och bara visste att hon behövde min hjälp! Jag lade mig ned och rullade över på sidan och visade magen lite inbjudande – bara lite lagom, så att hon inte behövde känna sig orolig för att komma närmare.

När hon stannade utanför min bur ställde jag mig medvetet så att jag skymde den där lilla olyckan jag hade gjort längst in i buren. Jag ville inte att hon skulle se att katthemspersonalen inte städat min låda idag. Ibland har de så väldigt många katter att hjälpa, att de inte hinner allt – och jag ville inte att hon skulle tycka att de var slarviga.

När hon läste på mitt inskrivningskort på dörren hoppades jag att hon inte skulle bli alltför ledsen över mitt sorgliga förflutna. Själv har jag ju bara den hoppingivande framtiden att se fram emot och jag vill ju verkligen vara till positiv förändring i någons liv…

Hon satte sig ned på huk och gjorde små lockande ksss-ksss-ljud till mig.

Jag buffade med nosen, sedan huvudet och hela sidan mot dörrnätet för att göra henne glad! Mjuka fingrar började klia mig bakom öronen, under hakan – den här kvinnan var verkligen i desperat behov av en vän!

En tår rann nedför hennes kind och jag sträckte ut tassen för att försäkra henne om att allt skulle bli bra! Strax öppnades min burdörr och hennes lysande leende var så lättat när jag omedelbart hoppade upp i hennes öppna famn! Jag tänkte lova henne allt mitt beskydd och att alltid vara vid hennes sida, lova att göra allt jag bara förmådde för att få henne att behålla det där strålande leendet och kärleksgnistan i hennes ögon…

Jag hade verkligen tur att hon kom just till min bur på mitt katthem. Det finns så oerhört många människor därute som aldrig varit till ett katthem ens. Så många människor kvar att rädda!

Jag kunde åtminstone rädda en!

Fritt efter en text av Janine Allen.

UlrikaD
2011-06-29 18:57
#37

#36 Men åh, vad fint!

Kaliber
2011-06-29 19:58
#38

#36 Underbar!

vilda-hilda
2011-06-29 20:30
#39

Tack Mew2.

Tyckte den passade så bra in här. Gråter en skvätt som vanligt

Nalle

sesam10
2011-06-29 22:14
#40

De flesta inser nog att det viktigaste hos en katt är inte pälsens färg. Men visst är det väl så att man har drömmar kring det man tycker om? Jag har två hittekatter i olika färgkombinationer men drömmer fortfarande om en rödrandig hankatt, har aldrig tänkt på att det skulle uppfattas som fel av de som arbetar direkt med djuren. Varför finns det då alltid bilder på katthemmens hemsidor? Jag är ny på Hittekatter i fokus och stödjer passivt ett katthem med fast belopp varje månad. Alla kan inte vara hard-core, kanske behöver hittekatterna även sådana som har önskemål om färg?  Hur många skulle annars vända sig till ett katthem för en ny katt? Blir dock förfärad av att ni säger att vissa katthem helst tar in "gångbara" färger! Är det verkligen så?

Selma99
2011-06-29 23:09
#41

Svarade 3.

Människor kan ha olika önskemål men har man bestämt sig för att köpa en hemlösing och har önskemål om färg är det helt okej för mig. Min erfarenhet är att de människor lika ofta går hem med en katt med helt annan färg än den de önskade från början för att de fastnar för något i kattens sätt att vara.

Själv har jag 1 Norsk skogskatt som kostade en hel del pengar, valde nog honom delvis pga den färgen han har. Sedan "ramlade" jag över en utslängd svart/vit puckelryggig katt med mycket krokig svans…..förmodligen ingen skönhet i mångas ögon men efter veterinär besiktning då vi fick bekräftat att han var frisk så är han vår älskling….så ful-söt och go. Sista katten som flyttat in är en hemlösing…..sköldpaddsfärgad skyggis….lika välkommen hon fast det absolut inte är någon "favoritfärg" för mig. Alla som har ett gott katt-vänligt hem får gärna ha önskemål om färg på katten för mig…

Annons:
[sarasvati]
2011-06-29 23:21
#42

#36 Suveränt! "Idag har jag räddat en människa" … jomenvisst är det ömsesidigt. Och vi tvåbeningar får se ut hur f*n som helst? Tungan ute

#40 Säger ngn detta om att ta in enbart "gångbara" färger på katthem? Har svårt att tro det. Gällde det inte att folks eventuella krav på endast vissa färger och teckningar i förlängningen skulle kunna leda till att …?

Alexej
2011-06-30 07:30
#43

Sanningen är att många katthem avlivar sina katter efter en viss tid. Den gamla 3-månadsregeln spökar fortfarande i mångas huvud och de ursäkter sina avlivningar med att det är djurplågeri tt ha en katt inspärrad längre än 3 månader.

Ja, och vilka katter blir då avlivade? De oönskade färger., dvs svart-vita och svarta. Får man in en svart-vit då vet man att katten kommer att stanna länge….

Jag har 7 jourkatter, 4 svart-vita, 2 svarta och en grå-vit.

En av de svart-vita fångade vi in som kattunge förra hösten tillsammans med svartr-vita brodern. Båda finns kvar….

Jag fångar in katter här på soptippen, nästan alla är svart-vita. Inte bra….

Visst har jag förmedlad en del svart-vita men svart-vit är absolut färgen som går sämst…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
2011-06-30 16:30
#44

#36 Åhhh vilken underbar text o fina bilder…skulle passa bra i någon av kvällstidningarna så att så många som möjligt får läsa detta!

MewTwo
2011-06-30 17:46
#45

Bilderna i 36# är katter från Örebro katthem…

Atiz
2011-07-04 00:58
#46

Färg och yttre tycker jag är fel att välja på. Däremot kan det vara så att man behöver välja kön för att det ska passa in i hemmet.

Icna
2011-07-04 07:41
#47

Kommer att tänka på alla som faktiskt verkar tro att olika färger har olika egenskaper/personligheter, hur många gånger har jag inte fått höra om min lilla padda; ja padder är lite egensinniga, tom av djursjukvårdare på blåstjärna hör och häpna.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

johnnys girl
2011-07-04 19:11
#48

Visst har vi alla någon bild av "drömkatten" Själv har jag alltid önskat mig en helt stålgrå katt. Tycker de är otroligt vackra. Men mina katter  har helt andar färger och har hamnat hos mig på helt andra grunder än utseendet. De har en personlighet jag gillar. Eller så har det baar blivit så, eller att de passat in i min "flock" så bra att jag inte haft hjärta att skilja katterna åt. Min lilla Mina Silkestass är en långhårig skönhet som är mångas drömkatt men  jag själv aldrig skulle valt om jag gått på utseendet. Är inte så förtjust i långhåriga katter, men hon blev bästis med min andra honkatt Smilla så hon fick helt enkelt stanna kvar och bli Smillas katt. Mina katter är svarta, svartvita, en rödtigré och en padda. Har insett att någon stålgrå katt lär jag aldrig få.

När folk kommer till katthemmet för att eventuellt adoptera en katt händer det att de har önskemål om ålder, kön och utseende. men min erfarenhet är att de sällan väljer en katt som motsvarar "drömkatten" utan faller pladask för en helt annan typ i slutändan.  Men visst finns det de som enbart kan tänka sig en långhårig, en röd eller vad det nu kan vara. Finns ingen katt inne som motsvarar deras drömbild går de därifrån och i ärlighetens namn tycker jag att det är lika bra. är man inet beredd att öppna sitt hjärta för katten personlighet så har man fel inställning till att skaffa  katt enligt mig.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Annons:
Jina
2011-07-04 22:50
#49

Jag tycker det är lite knepigt att gå bara efter färg, på raskatt som hittekatt.

När jag skaffade min blå devon hade jag hoppats det skulle komma en blåpadda eller chokladpadda i kullen. Det gjorde det inte: bägge honor var blå. Jag gillar inte blått, men jag gillade henne.

Djungelkottens
2011-07-05 15:24
#50

Det är väl litet OT men jag kan inte låta bli…

#47 Det behöver inte vara fel att tro att vissa färger påverkar temperamentet. I många år tyckte jag att det bara var svammel det här med att paddor var mer egensinniga än andra färger. Men nu när jag ser i backspegeln på dessa paddor och de andra katterna jag hade så är jag säker på att paddfärgen ger en viss egensinnighet till många av de sköldpaddsfärgade katterna. För närvarande har jag bara en padda och hon är väldigt egensinnig i jämförelse med de andra katterna.

Det verkar alltså ligga någonting i detta med att deras spräckliga päls gör dem spräckliga i sinnelaget också och mer aktiva.

Jag vet att det finns påståenden om att röda/cremefärgade katter är mer agressiva. Det tycker inte jag stämmer. Det är nog en missuppfattning. Min uppfattning är att röd/creme färg hos katt verkar ge en mer aktiv katt. En katt som vill att det ska hända saker hela tiden och som är väldigt framåt och kontaktsökande.

Hos burmorna, som är den ras jag har fött upp, är det ett välkänt faktum att de diluterade (utspädda) färgerna blått och lila, ger ett mildare temperament än hos de icke diluterade färgerna brun och choklad. Om någon undrar vad som menas så gör dilutionsanlaget blå färg av den bruna färgen och lila färg av choklad.

Dessa temperamentsskillnader kommer sig väl troligen av att färganlag kan sitta på samma ställen i DNA, som anlag som formar katternas beteenden. När en viss färg nedärvs följer alltså andra anlag, som ger mer eller mindre av ett visst beteende, med.

UlrikaD
2011-07-05 15:44
#51

Med tanke på att s.k huskatter består av en salig blandning olika raser från starten så är det omöjligt att olika färger har olika temperament.

Det beror väl på vad som ligger i generna på katten.

[ollesbodega]
2011-07-05 21:14
#52

Själv hade jag inga preferenser när jag sökte efter min första hittekatt på katthemssidor Surfade runt tills jag såg Solise. Det jag fastnade för var den bedjande blicken, blev såld direkt. Väl där sa de att det var en skyggis och det passade mig perfekt. Min första katt var en skyggis och att få följa resan från skygg till trygg ger så mycket tbx. Under mina återbesök kunde jag inte låta bli att lägga märke till [Vilda Matilda](Vilda Matilda "Vilda matilda") på skyggisavdelningen. Lika såld där. Så hon fick också följa med Solise till ett hem.

Röstade 3. Helt ok att ha preferenser men det blir sällan som man tänkt sig Flört

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: