Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 3269 ggr
Lena
2011-06-25 13:32

Kastrering av Dräktigt Honkatt?

Hur ser du på att en dräktig honkatt kastreras = aborteras? Utveckla gärna ditt svar i tråden nedan.

Tänk på att hålla dig på en saklig och allmängiltig nivå i diskussionen. Personangrepp är t.ex inte tillåtna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Hawknestgrove
2011-06-25 13:43
#1

givetvis svarade jag för det i alla stadier som en vet kan utföra. allt annat är bara att öka på antalet hemlösa katter. Alltså alternativ nr 5

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
2011-06-25 14:09
#2

Den här frågan har vi aldrig haft uppe i omröstningsform tidigare. Därför känns den extra angelägen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2011-06-25 14:22
#3

Då ska de som är för en sen abort vara med och se det. Jag har sett det och det var inte rätt:( Aldrig mer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lillmymlan
2011-06-25 14:26
#4

Svarade annat då jag har varit där och kastrerat och aborterat i sent skede.

Om det hade funnits stödhem som hade kunnat ta hand om en skygg mamma så hon kunde få föda bebbarna så hade hon fått göra det, men som läget var och fortfarande är så kastreras/aborteras det sent här.

De katter som redan fött sina bebbar ute tar vi naturligtvis hand om, något annat finns inte på kartan!

Det är en svår och laddad fråga det här och jag vet att vi har svårt att placera ut de missar som vi har.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2011-06-25 14:27
#5

#3. Jag har redan sett det!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

UlrikaD
2011-06-25 14:32
#6

Jag förstår fullt de som är för abort hela vägen, pga att det finns så mycket katter som det gör.

Men jag kan bara svara för otroligt, blödiga mig. Jag skulle aldrig klara av att göra det annat än i det allra första stadiet efter att honan blivit dräktig.

Förnuftet kan säga en sak, men ett liv är ett liv för mig och jag skulle inte fixa det. Då sitter jag hellre med katterna kvar själv och tar hand om dem.

Opraktiskt och leva i det blå…kanske. Men det funkar inte för mig bara.

Annons:
ingvarisbjorn
2011-06-25 14:33
#7

Jag tycker att det är okej i ett tidigt skede. Ganska kluven till sena aborter om jag ska vara ärlig.

brutt
2011-06-25 14:34
#8

Röstade för 2 Tycker att den som ska ta ansvaret för ingreppet veterinären är rätt person att bedömma även vid en tidig abort när den kan ske och när det är helt olämpligt.

Sagolika
2011-06-25 14:43
#9

Alexej & lillmymlan, hur sent i dräktigheten var det? Hur såg det ut? Var de fullgångna? Dog de inte direkt eller var det "bara" det faktum att de var så stora & fullgångna/nästan fullgångna som gjorde att ni tyckte det var obehagligt?

Ursäkta för svåra/känsliga frågor, men jag har hört att när det gäller människor så i en sen abort kan fostret leva i upp till 1 timme efteråt och personalen får inte döda det utan typ se på tills det dör, vilket jag tycker låter oerhört grymt. Det skulle bero på att man inte får döda människor, vilket jag tycker verkar som ofattbar dubbelmoral då det ju anses som ett foster man faktiskt ämnat att döda. Varför låta det ligga & lida?

Om samma sak sker med kattfoster (kattungar) som är fullgångna/nästan fullgångna hoppas jag att de får en avlivningsspruta direkt och slipper ligga & självdö?

Jag är väldigt kluven. Jag är för om det sker tidigt och jag kan förstå om man måste även sent i dräktigheten pga fara för honkattens liv eller om det helt enkelt inte finns goda hem att uppbringa till kattungarna, då situtationen ser ut som den gör idag. Men samtidigt tycker jag det är sorgligt. Det är dock att föredra med en sen abort än att kattungarna ska behöva födas och sen avlivas. Man önskar att fler människor kastrerade sina huskatter i tid.

Lena
2011-06-25 14:45
#10

Det är alltid veterinären som med sina kunskaper och kompetens på området måste vara den som bedömmer vad som är möjligt utifrån veterinärmedicinska aspekter.

Sedan är det det här med den rent etiska aspekten. När är det att betrakta som att man avlivar kattungarna? Och hur sent är en sen abort? Är det ända fram till födseln eller hur ser man på det? Om ungarna skulle klarat sig om de blivit födda är det det som gränsen eller hur ska man se på detta?

Svåra frågor!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2011-06-25 14:54
#11

#9 Aborten var ca i samma skede som foster i bild #148 i tråden: Kvibergs katter Göteborg. Men de dog när veterinären klipte av de från livmodern. Inget jag är stolt över. Nu har jag en dräktig skygg honan och där ska det inte bli abort!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2011-06-25 14:56
#12

jag har sett det. I 7:e veckan. Är alltid med om jag får vid djurens kastreringar. Ok, nu är jag kanske lite hårdare virke än många av er här, då jag både är jägare och har dödat själv och även slaktat både fågel och kanin själv och alltid varit med när vi har fått slaktat gris eller lamm som vi själva ska ha till föda. Dock skulle det aldrig falla mig in att själv döda ett sällskapsdjur, akvariefiskar undantaget. För mig är ett foster ett foster och vi kan aldrig jämföra den näst sista veckan hos en hund och katt med den näst sista veckan hos en människa.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

nelliots
2011-06-25 15:10
#13

Det finns många olika anledningar till att abortera kattungar. För mig är det ok så länge man värnar om mammans hälsa. Det är alltid honkatten som är viktigast. Som uppfödare prioriterar jag alltid mamman.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Annons:
Lena
2011-06-25 15:15
#14

#13 Ja mammans hälsa borde ju alltid vara prio ett. När det kommer till Hittekatter är det ofta ett mer utsatt läge då honkatten inte alltid är i bästa skick.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kaliber
2011-06-25 15:16
#15

För i ett tidigt skede. Men absolut inte senare. Har själv en hittekatthona hemma nu med kastrering bokad till nästa vecka. Tog henne till veterinär för några veckor sedan och då fanns inga märkbara ungar, men kommer be att de känner efter väldigt nogrannt innan de öppnar upp henne. I senare stadie tycker jag personligen att det är lika illa som att ha ihjäl nyfödda kattungar. Hoppas verkligen att hittekatten som bor hos oss inte har bebisar i magen och jag förstår problematiken med kattungar som ingen vill ha.

lillmymlan
2011-06-25 15:24
#16

Sagolika…

De var fullgångna bebbar Gråter fick bilder skickade per mail och det glömmer jag aldrig, men det hjälper inte. Jag kan i alla fall inte göra mer än vad jag gör. Min kvot och min gräns är nådd.

Om man är är emot så förstår jag det såklart, om det fanns alternativ så hade jag valt att låta mammorna föda sina bebbar!

Jag vet också många som får avliva bebbarna med spruta när de föds :( fullgångna!

Vår vet gör bedömningen, eller den vet som tar emot oss och missen. Jag litar på vet och jag har inga andra alternativ heller… tyvärr! Gråter

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

ingvarisbjorn
2011-06-25 15:29
#17

Alltså, plockar veterinären ut ungar som visar sig vara fullgångna tycker jag inte att dessa ska avlivas - det jämställer jag med kejsarsnitt följt av direkt avlivning, och för mig är det inte okej att avliva friska djur. Men i ett tidigt skede där ungarna inte klarar sig utanför mamman ser jag det som abort, vilket jag är okej med.

Sagolika
2011-06-25 15:32
#18

#16 Det måste vara jättejobbigt att veta att man inte har något annat val.

Jag tror det måste till en lag om att alla huskatter måste kastreras. Det går nog aldrig att få bukt med denna problematik annars. De är alldeles för många för att man ska kunna hitta bra hem till dem alla tyvärr.

Josefa
2011-06-25 15:34
#19

Upp till tredje veckan kan jag tycka att det är ok att kastrera. Efter det har fostrens organ bildats och honans kropp börjat att göra sig redo för att bli mamma och då är det inte ok längre.

destiny
2011-06-25 16:55
#20

Röstade på alt. två.

Annons:
Hawknestgrove
2011-06-25 17:09
#21

ja, tyvärr, då hoppas jag verkligen att alla som inte accepterar en sen abort verkligen är beredda att ta hand om både eventuellet sjuk mamma och alla ungar som kan bli. Lillmymlan du är klok. Man tänker efter före. vilket du gör. alla har sina gränser. OCh som sagt, betänk, eventuellt 8 ungar, som även de kan behöva vetvård stödmatning kostar tid arbete och tusenlappar. lätt att bolla med andras.Men  när det gälelr ens egan slantar? då får man prioritera

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
2011-06-25 17:35
#22

#21 Fast jag tycker inte riktigt att man kan resonera på det sättet heller som du gör nu. Att om man inte tycker det är okey med sen abort så ska man ta ansvar för alla hemlösa kattungar som föds. Det kan ju tyvärr ingen eftersom man inte får ha hur många katter som helst utan tillstånd. Men det går ändå att komma framåt i den diskussion. Hur ska man tänka och var går gränserna för det ena och det andra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
2011-06-25 17:47
#23

Jo, för säger man nej nej till abort, så måste man också vara beredd på att ta hand om det som kommer. För vem ska annars göra det? Där är det inte skillnad på folk och fä. det är så lätt att säga nej, när man inte sitter där själv. För vet man till hundra att de kommande ungarna får bra hem och blir kastrerade utan att ha hunnit reproducera sig de med?Blir det EN une, som man  inte hittar ett bra hem til och som lyckas föröka sig, så är det hela igång igen. Min åsikt är att man bara har att vinna på att kastrera även sent, alltså upp till och med 7:e veckan. ärret blir lite större, ja visst, men inte större än forna tiders kastreringsärr. honan slipper gå igenom en förlossning som kanske i alla fall inte går bra och hon blir kastrerad på samma gång. Det var väl en här inne, som för ett par år sen vägrade kastrera en hittekattshona, vad blev det med det? jo akut kejsarsnitt och alla ungar döda i alla fall. En kostnad som var femdubbel mot en kastrering. Alltså kan man säga att fyra honkatter eller 8 hankatter miste sin kastrering på grund av detta. Till ingen nytta

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

nelliots
2011-06-25 18:13
#24

Det man måste tänka på innan man dömer de som gör sena aborter på hittekatter är att de saknar försäkring. En raskattshona som går i avel har avelsförsäkring och då har man helt andra möjligheter. Utan den försäkringen kan en kull kattungar bli en ruskigt dyr historia som man inte kan förvänta sig att någon ska har råd med. Bättre då att iaf rädda mamman.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

brutt
2011-06-25 18:22
#25

Det bästa alternativet är i alla fall att kastrera så många vuxna  katter så fort som möjligt i en koloni så det aldrig behöver bli så många hya kattungar. På det sättet kan katterna de flesta i alla fall slippa att bli aborterade över huvud taget.

Mikaela Bratt
2011-06-25 19:44
#26

Tycker att man kan abortera dräktiga katthonor som blir upphittade. Varför sätta fler katter till världen när det finns så många redan som är i behov av ett hem. Och på så sätt kan ju honkatten fortare få ett hem och slipper ta hand om ungar i tolv veckor. Visst är det gulligt med kattungar men satsa då hellre på de som redan är födda.

Josefa
2011-06-25 20:24
#27

Varför sätta fler människoungar till världen, när de redan finns i överflöd?

Annons:
Marad
2011-06-25 21:39
#28

#27

Varför jämför du kattungar med människobarn?

Josefa
2011-06-25 23:34
#29

Ähum, varför inte? Båda har hjärtan som slår. Båda har blod i ådrorna. Båda har……

Lena
2011-06-25 23:50
#30

#23 Det var mera sättet du uttryckte dig på som jag reagerade på. Det blev lite som att få ett vedträ i skallen om man inte höll med dig, om du förstår hur jag menar. Det blir lätt tyst i leden då. Och det är ju bättre att vi får ge uttryck för hur vi ser på saken istället än att vi ska tystna av. Eller hur? ;)

#25 Håller med dig! Tänk om vi lade mera energi på att kastrera katter via alla möjliga kampanjer, vad vi skulle bespara oss mycket arbete i andra änden. Sedan kommer vi nog aldrig ifrån det här dilemmat med dräktiga hemlösingar som vi måste bestämma hur vi ska tackla.

Ett par frågor till er som har erfarenheter av kastrering i sent skede. Har det varit några men för honkatterna? Blödningar eller andra komplikationer. Har det märkts något på honkattens beteende? Vid vilken vecka är det senaste ni varit med om?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Roslyn
2011-06-26 00:35
#31

Jag svarade Ok i ett tidigare stadium. Är emot #planerade# sena aborter. Endast i nödfall.

[sarasvati]
2011-06-26 02:49
#32

Svarade också nr 2, OK i ett tidigare stadium (har gjort det själv = katt+människa ;-)). Tvekade mellan 2 och 3, men menar de hör ihop - alltså utan risk för kattmamma.

Bra fråga där nr 30. Hittekattsmamman, som ev släpps tillbaka i TNR-koloni, hur klarar hon en sen abort? Måste väl vara en mängd hormonella faktorer och andra processer som inverkar. För vi är ju som sagt inte i avlivningsbranschen, i första hand.

#26 ja "varför sätta fler katter till världen när det finns så många redan som är i behov av ett hem" - men det är en annan diskussion i en annan tråd. Remember? ;-)

Alexej
2011-06-26 06:40
#33

När vi kastrerade sent var det inte planerat, vi visste inte att ungarna redan var så stora. Det var inga extrablödningar eller komplikationer. Mamman mådde bra som jag kunde bedömma. Honan var också väldigt ung.

Den dräktiga honan som jag har nu ska få sina ungar, tror jag. Vet-tid på tisdag. Kollar vad han säger. Jag har ett jourhem som vill ha en dräktig hona och det gör inget att hon är skygg. Tror tom det blir lättare att få henne tam genom ungarna.

Vi gör inte TNR utan katterna förmedls. I en TNR-koloni skulle jag nog också kastrera sent men inte när de ska bli tama.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2011-06-26 08:06
#34

#27 Precis det jag har förhindrat hos mig själv i ett tidigt skede frivilligt. Bestämd redan vid 20 års ålder att här ska det inte födas fler barn till en sån här värld och satte planerna i verket den dagen jag kunde göra det utan problem.Men ett djur kan inte tänka själv.Givetvis kräver en sen kastrering lite längre eftervård än vid en tidig.MEn 4-8 kattungar mindre som föds är 4-8 kattungar mindre. Plus fördelen att honan kan komma igen rent hälsomässigt väldigt snabbt, i stället för att behöva slitas ut av en massa ungar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Sagolika
2011-06-26 08:11
#35

Ja, det är nog tyvärr så att så länge situationen ser ut som den gör för huskatter & hemlösa katter med väldigt stor brist på bra hem, så är det nog bäst att kastrera och abortera så många som möjligt.

Jag har inte heller egna barn. Valde bort det i mitt liv. Jag har mina djur och en liten guddotter. Det räcker bra.

Hawknestgrove
2011-06-26 08:19
#36

Ja, dessvärre, för vi ser tyvärr inte en enda ljusning på fronten. Antalet hemlösa och vanvårdade djur över lag bara växer och växer, i takt med dem växer också djursamlarna som inte kan sätta stopp. De menar så väl, visst….Fick vetskap i dagarna om en kattsamlare bara tre kilometer härifrån, som grannen hade fått tillåtelse att skjuta av alla för. 12 katter….Han hade tyckt synd om katter som kom och gett dem mat. HAde varit bättre att han tagit dem till vet och kastrerat i sent eller tidigt skede.För de var bara 4 från början.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
2011-06-26 09:55
#37

För min del har jag inga moraliska aspekter på abort. Vad som gör att jag röstade nr 2 är att jag är osäker på hur det fungerar för honkatten i ett senare skede och om fostren är livsdugliga när de tas ut. Alltså skulle klara sig på egen hand om de fick leva. Där blir det lite knepigt och fastligt nära när kattungar dödas direkt efter födseln. Något som jag är emot. + avlivning av friska djur även om de är hemlösa. Var drar men gränsen liksom?

Bra att diskutera den här frågan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
2011-06-26 09:58
#38

ja, för mig är ute ute och inne inne. Jag vet, att jag kanske gör det lätt för mig, men det är mina värderingar. Och att sätta det i relation till mänskliga foster, det gör jag inte. dessutom, så tycker jag att gränsen även i männskofall kunde sättas högre i många fall.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

lillmymlan
2011-06-26 10:59
#39

#30. Inga komplikationer efter kastrering/abortering, vad jag vet. Det är svårt att veta med mkt skygga katter. Ingen "överblödning" enligt vet, men missarna fick extra spruta efteråt för att komma igen snabbare, b-vitamin tror jag att det var om jag inte minns fel. De var enligt vet i vecka 6-7.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Hawknestgrove
2011-06-26 11:01
#40

JA, vi kastrerade också i vecka 7. Inga problem alls. Naturligtvis så hölls katten inne i en vecka.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

lillmymlan
2011-06-26 11:04
#41

Iom att det är skyggisar så lägger jag vita lakan överallt så att jag kan se om det droppar var eller blod från såret. Man får ju göra så gott man kan när man inte kan kolla själv!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
majvi
2011-06-26 11:32
#42

vad gör man om man redan har 20-talet katter/kattungar i stugan ,en dräktig katt i närheten ska skjutas och det finns inga jourhem men ett uthus som inte är uppvärmt? Plus heltidsarbete,restid .Av de katter/kattungar som finns i stugan är mer än hälften skygga och man vet att det kommer att ta tid att hitta nya hem åt dem.

Vår,sommar,höst kan det vara dräglig temperatur i uthuset och man kan ha filtar ,frigolitlådor m.m men det kan bli för mycket för personen som tar hand om katterna.Personen orkar inte mer och det går överstyr.Katterna som skulle kastreras blir inte kastrerade och det söks inte efter nya hem.Men personen skulle ha klarat av att ha en kastrerad katt i uthuset

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Sidentass
2011-06-26 13:46
#43

Rent förnuftsmässigt, i tanke på alla de hemlösa katterna, så borde man abortera…men rent personligt skulle jag inte klara att ta det steget….däremot är jag inte helt främmande för tanken att ge abortpiller direkt efter parning..svåra frågor detta..

Hawknestgrove
2011-06-26 15:33
#44

synd att det itne finns regelrätta abortpiller….ppiller ska ju funka, men det är ju inga säkra belägg för det

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

brutt
2011-06-26 15:47
#45

Nej och man vill ju inte riskera att det ändå föds kattungar men missbildade genom p pillren heller

Lena
2012-08-01 11:04
#46

Puttar upp!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

anebit
2012-08-01 11:13
#47

Röstade på nr 3

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Paddan88
2014-02-02 15:44
#48

Svarade vet inte eftersom jag inte känner att jag har tillräckligt stor kunskap. Samtidigt som det känns orättvist att med sen abort döda det liv som man för död och pina inte får avliva så fort honan fött sina ungar oavsett om ungarna bara är ett par dagar eller ej så känner jag att det fins så otroligt många katter utan hem redan som det är. Att avstå från abort skapar bara ännu fler och alla vet ju att det är lättare att omplacera trygga små kattungar är vuxna katter som inte alltid får en chans. Sen är det den emotionella delen också… När förstår en Katthona att hon har ungar i magen och hur reagerar hon på att ungarna aldrig föds? Min taktik sörjde en liten valp med spalt som pappa fick slå ihjäl trots att tiken hade 3 andra valpar att sköta så det fins ju mycket känslor kring det där också… En annan faktor är hur mammakatten är, vilken ålder hon har när hon är dräktig (en ungkatt kanske inte är fysiskt eller psykiskt redo att bli mamma) och vilka uppväxtförhållanden ungarna kommer få om de föds samt hur många katter det redan fins på jourhem, katthem mm… Jag känner att det är mycket att reflektera kring och svårt att ge några givna svar. Min spontana tanke är att det borde variera från fall till fall men även om det var så det funkade så löser det ändå inte frågorna kring antalet (fd) hemlösa/dumpade katter på jourhem och i katthem som väntar på att få en chans

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Upp till toppen
Annons: