Annons:
Etikettkattens-status
Läst 1775 ggr
Alexej
6/24/11, 8:12 PM

Kan en hane döda kattungar?

Det kommer ju alltid upp att hanar dödar kattungar.

Vad tror du?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Alexej
6/24/11, 8:13 PM
#1

Jag tror inte att det stämmer. Då måste det vara en väldigt störd hane som är väldigt stressad.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Leffe
6/24/11, 8:16 PM
#2

Har aldrig hänt hemma hos mig

Lena
6/24/11, 8:17 PM
#3

Jo det ska enligt expertis kunna förekomma om det är en fertil hane och ungarna inte är hans avkomma. Förekommer även hos Lejon och andra vilda kattdjur. Det är en instinkt för att säkra sin egen avkomma, typ den starkaste hanen med de bästa generna för arten vidare.

Däremot brukar det inte hända när det är kastrater. De brukar vara väldigt duktiga lakfarbröder till ungarna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kaliber
6/24/11, 8:17 PM
#4

Har hört om det, men tror inte det stämmer.

Antar att du tänker på att fertila hanar som skulle döda kattungar för att få para mamman… Men vad jag förstått så kan mammakatten löpa och bli parad samtidigt som hon har kull, så det verkar inte vara nödvändigt för hanar att göra så alls.

Nu är mina hankatter kastrerade och det gör förstås en väldig skillnad, men de är väldigt omhändertagande mot vår nya kattunge och det är väl vanligast att vuxna katter är just omhändertagande mot kattungar eftersom de inte utgör något hot.

denstore
6/24/11, 8:23 PM
#5

Det kan säkert hända, men jag misstänker att förekomsten är rejält överdriven. Trots att hela släkten har hållit katter, både hemma och på gård, så har jag aldrig hört om någon som har kunnat ge definitiva belägg för det.

Däremot har jag hört om väldigt sjuka honor som biter ihjäl sin egen avkomma.

[neveragain]
6/24/11, 8:39 PM
#6

finns mycket forsking som visar att hanar som "får" para sig inte stannar kvar inom kolonin eller hos honan de har parat men att de ofta söker sig vidare för att sprida generna så mycket som möjligt. Har "tjatat" om det tidigare, men den som är intreserad i kattens beteende kan jag verkligen rekomendera att läsa " The Domestic Cat: The Biology of its Behaviour " som i princip är en sammanställning av en lång rad vetenskapliga studier på katter, både tama och förvildade.Boken har sammanställts av Dennis C. Turner, vd för "the Institute for Applied Ethology and Animal Psychology" och Patrick Bateson, Professor på Cambridge Universitets avdelning för etologi.
http://www.infibeam.com/Books/info/Dennis-Turner/The-Domestic-Cat-The-Biology-of-Its/0521636485.html

Annons:
Selma99
6/24/11, 9:59 PM
#7

Jag har varit med om det tidigare på ett behandlingshem jag arbetade på. Där fanns tre honkatter och 1 hankatt som faktiskt bet ihjäl en kattunge (kattungen var bara ett par dagar gammal). Hankatten var fö en mycket trevlig katt och hade aldrig tidigare (eller senare) visat på något sjukt beteende.

Josefa
6/24/11, 10:37 PM
#8

Var det någon som såg att det verkligen var hanen som bet ihjäl ungen?

MewTwo
6/24/11, 10:54 PM
#9

Jag har levt med katter i mer än 45 år i olika konstellationer på gårdar, stall, bostadsområden mm och aldrig råkat ut för hannar som bitit ihjäl kattungar eller träffat på någon som verkligen gjort det. Jag har bara hört "det sägas" som allmänt accepterad gammal kunskap liksom.

Tvärtom har jag sett grupper där hankatterna kommit och gått, liksom spelat biroller i kattgemenskapen, men inte haft mer att säga till om annat än lite fräs och skrik i parningen… De har mer som snälla farbröder bidragit till jakten/försörjningen och fostrande lek med ungkatter.

Men det betyder ju inte att jag har full koll på hur det skulle fungera i en helt förvildad koloni där kampen om mat och fortplantning kanska kan ha ett annat scenario än i de tämligen skyddade kattgruper jag upplevt. Så det uttalar jag mig inte om.

Däremot har jag varit med om två tillfällen då en kattmamma bitit ihjäl sina egna ungar. Det ena tillfället var en kattmamma som pga inavel födde tre fullständigt missbildade ungar. Hon hade fött friska ungar som hon skött utmärkt året innan, men hon bet nacken av dessa innan vi hann reagera, och övergav dem. Det var som om hon ville förkorta deras omöjliga liv. Det andra tillfället var en alltför ung hona som fick panik i födselsmärtorna och bet omkring sig, tyvärr blev den förstfödda ungen offer för att mamman bara ville få bort det som gjorde så ont…

Selma99
6/24/11, 11:49 PM
#10

#8

Jo det var flera stycken som satt i samma rum där kattungarna låg i en låda. Katthanen gick raka vägen fram och bet en unge.

kosta
6/25/11, 12:28 AM
#11

När jag växte upp , fanns det en kattkoloni , de kattungar som kom fram var bara av honkön , då sas det att de hankatter som kom på besök ,bet ihjäl alla kattungar av hankön . Hela kolonin bestod av endast honkatter ,främmande hankatter kom och gick.

[neveragain]
6/25/11, 9:26 AM
#12

Klart det händer ibland, tror dock precis som MewTwo omskriver ovan att det är vanligare att honkatter av någon anledning dödar egen avkomma. Det finns i alla fall inget vetenskaplig bevis på att det skulle vara en vanligt förekommande beteende hos hankatter.

# 11 att en koloni "självständigt levande" katter utgörs av mest honkatter är inget konsigt, det ar vanligt flockdynamik hos katter. Fertila hankatter lämnar kolonin då de dels har större revir och dels vill sprida sina gener så mycket som möjligt.

Hawknestgrove
6/25/11, 10:00 AM
#13

Sjävlklart är det inget som händer precis som Lena säger med en kastrat. >men jag har själv sett att det förekommit hos grannar, gårdskatter, som varit okastrerade och kattantalet har varit för stort… Då får man även fenomenet, att en fertil hona drar sig ifrån stället och föder sina ungar i lönndom. Mee är ett tydligt exempel på det. Vi vet, att hon drog sig ifrån sitt hem, de hade 6 okastrerade katter, hon drog sig till oss och födde ungar någonstans i skogen för 3 år sedan. Självklart blev de antagligen rävmat. Så återigen, ännu en anledning till att kastrera katterna i tidig ålder

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
brutt
6/25/11, 6:12 PM
#14

Hittade för flera år sedan en grå liten kattunge ihjälbiten i kolonin trodde först att det var en mus. Den låg helt synlig men vi såg aldrig när eller vem som bet ihäl den. Vad jag tänkte på var att det fanns inga katter i kolonin som var enbart  ljusgrå som den ihjälbitna ungen var.Den hade tydliga bettskador.

Har även sett hur en okastrerad hane följde efter jagade en liten större kattunge kunde inte vara mer än 8-9 veckor och försökte bita den i nacken. Den skrek förtvivlat och vi skrämde iväg hankatten kattungen lyckades fly undan den gången.

Jag har förstått att är det inte kattpappan till ungen kan de göra så här med andras ungar.

Hawknestgrove
6/26/11, 10:31 AM
#15

Men snälla, kattpappan har ju inga som helst känningar vilka ungar som är hans…. Det borde väl även ni experter veta. En katthona blir ju ofta utsatt för "gang-bang" av flera stycken. Så i en kull kan det ju mycket möjligt vara olika fäder till varje unge. Faderskänslor är ju inte något som en katt eller en hund har heller för den delen. Att kastrerade hanar är utmärkta barnpigor är ju en sak. Men de är faktiskt berövade sitt kön.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

lillmymlan
6/26/11, 11:03 AM
#16

Har också hört att småhanar kan bli ihjälbitna av fertila hanar, men om det stämmer vet jag inte. Vi har ju majoritet honor i kolonin 5 hanar (varav Vitnos och Muschie var ca 3½ månad när de kom in, de andra var ungkatter), resten honor, vad vi vet i nuläget!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

russin
6/26/11, 11:05 AM
#17

Har funnits en hankatt häromkring som gått in till folk med öppen därr och bitit ihjäl kattungar. Att sedan folk inte har en katta med ungar säkert inlåst är en annan sak - men visst händer det.

Har varit med om det på annat ställe med - dock aldrig i eget hem.

Hawknestgrove
6/26/11, 11:05 AM
#18

ja, det är ju något ni aldrig ser, för de små liken blir ju snabbt uppätna av råttor och fåglar och rävar

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Icna
6/26/11, 1:30 PM
#19

#17 tycker det låter väldigt skumt att en hankatt skulle systematiskt gå in till olika folk att bita ihjäl kattungar, låter som påhitt, är du helt säker på det?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Sidentass
6/26/11, 1:40 PM
#20

Har själv aldrig upplevt något sånt, men jag har hört att det kan förekomma bland fertila hanar för att få mamman intresserad av parning…men hur mycket det stämmer vet jag inte..

Annons:
brutt
6/26/11, 1:55 PM
#21

14. Är du helt säker på det så vore det bra om du refererade till källan så vi kan sluta tro på det vi hört och läst.Sedan har ingen påstått sej vara expert det är bara ditt ordval.

Det du kallar för gangbang såg vi i början i kolonin flera okastrerade katthannar som gemensamt satte efter en yngre hona men vi kunde inget göra pga terrängen såg däremot bara en hane betäcka honan men vet att flera hannar kan vara fäder till ungarns som katthonan föder.Honan som sedan inte sågs till hittades föresten långt därefter under en takås död och ungarna hade ramlat ned en hade dött  men två små sprang runt i gräset och skrek de togs in direkt och blev uppnappade och sedan omplacerade.Hur många gånger liknande saker hade skett där under alla år som kolonin funnits vill jag knappt tänka på.

75 procent av alla kttungar som föds utonhus i det vilda klarar sej inte har jag också läst, så kommer man inte just då när det händer ser man inget det stämmer.

Hawknestgrove
6/26/11, 3:23 PM
#22

men snälla rara, sen när har djur av hankön förutom sjöhästar och vissa andra fåtaliga djurarter  ömma föräldrakänslor? Och att en katthona blir betäckt av flera hanar, det är väl ändå inget nytt? Vi vet ja alla att kattens ägglossning inte sker förrän vid själva penetreringen. Således har ofta en kull kattungar olika fäder.Läs tex här

http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=621&Itemid=61

och är det verkligen inte någon, som har sett en löpande honkatt som ligger och åmar sig bland hankatter och som blir befruktad av flera av dem?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

brutt
6/26/11, 3:40 PM
#23

Nej det är inget nytt att en katthona blivit parad av fler än en och att det således kan  finnas fler än en katthane som är far till en kull födda ungar när det finns fler okastrerade hannar i omgivningen.

En bra länk från Göteborgs katthjälp förresten.

russin
6/26/11, 4:30 PM
#24

19* Jag bodde själv på samma gård och vet vilken hankatt det var, så jag tror på det då jag fick veta det samma dag som det hände. Den hankatten satte skräck i alla andra hankatter i områet och blev nog far till de flesta ungar under sin tid. Har själv sett trånande hankatter fly och sätta sig i säkerhet när denne herre bestämt sig för att ha en hona och han släpper inte honan förrän han är klar - och det kan ta flera dagar !

Till slut vet jag (efter att jag flyttat) att ägaren till denne hankatt fick beskedet att kastrera din katt eller den kommer försvinna…folk hade tröttnat på at ha den pinkandes överallt. En stackars gammal skabbig, slagen hankatt - men väl kung över området.

Lamina
6/26/11, 5:13 PM
#25

Katter är inte dumma djur. Det finns flera anledningar till att flera hannar kan (får) para samma hona. En av dom är just för att säkra ungarnas överlevnad. Har hannen parat sig med honan ifråga kommer han inte ge sig på ungarna eftersom någon av dom kan vara hans. Men har han inte parat sig med henne finns det risk att han biter ihjäl ungarna.

Och visst händer det att ungar bits ihjäl, jag har själv sett det! I stallet där vi hade våra hästar förut bodde två hannar, kullbröder. Den hane 1 var väldigt dominant och lät inte hane 2 ens komma i närheten av löpande honor. När en av honorna hade fått ungar smet hane 2 in i ett obevakat ögonblick och hade ihjäl alla 4, jag kom själv på honom! Vad som hände med honom efter det minns jag inte riktigt… Men honan fick 2 surrogatungar istället och hane 1 var världens underbaraste mot dom små liven.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Senalena
6/26/11, 6:55 PM
#26

Jag har också sett en okastrerad hane bita en kattunge rakt över nacken för att döda den, och då var det inte ens någon mammakatt i närheten. Kattungen överlevde då vi fick tag i hankatten, lyfte i nackskinnet, men den släppte inte taget varken med tassar eller mun så vi bände upp tassarna så gott det gick och skakade hankatten så den tappade taget om kattungen med munnen. Blod överallt, men kattungen överlevde efter vård.

Icna
6/26/11, 7:36 PM
#27

#24 det hände alltså 1 gång? det är ju en himla stor skillnad från att skriva att katten gick in till folk bet ihjäl kattungar, som antyder att det skulle ha hänt flera ggr.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Annons:
russin
6/26/11, 8:20 PM
#28

27* det hände en gång när jag bodde där ja. Jag tycker det räcker med en endaste gång att en hankatt kliver rätt in i ett främmande hem och biter ihjäl en hel kull ungar - folk blev på sin vakt efteråt.

russin
6/26/11, 8:23 PM
#29

Det var alltså en hel kull han bet ihjäl - inte en endaste kattungen om jag ska behöva förtydliga mig !

Icna
6/26/11, 8:40 PM
#30

ja det är inte fel att förtydliga vad man menar. det borde ha framgått av mitt första inlägg att jag missuppfattade dig, du kunde ha rättat mig redan där.

fast du skrev en hel kull i båda inläggen(28-29), ville du förtydliga dig skulle du har skrivit hur många i andra och inte samma sak igen ;)

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Hawknestgrove
6/26/11, 9:39 PM
#31

Det var säkerligen inte första gången och inte sista heller….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Roslyn
6/26/11, 11:38 PM
#32

Hej!

Det hände i Stenungsundskolonin, Flera ferila hanar i och utanför kolonin. Hel kull död . Mataren försökte förhindra men försent. Honan försvarade inte sina små i det läget.

Rynkar på näsan

Hawknestgrove
6/27/11, 5:43 PM
#33

ja, nu har vi  väl i alla fall tyvärr fått belägg för det. Och som sagt, ännu en anledning till att kastrera. För bättre dagmammor än kastrater finns ju inte.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: