Annons:
Etikettkattens-status
Läst 3328 ggr
Lena
6/18/11, 3:15 PM

Kattuppfödning vs Hittekattsarbete!

Vi har haft en livlig diskussion i tråden Kattavel! Vad tycker du? Då den tråden blivit rekordlång startar vi en ny tråd där diskussionen nu kan fortsätta.

Jag väljer samtidigt att vinkla frågeställningen från den andra tråden lite annorlunda.

Hur ser du på uppfödning av katter i förhållandet till att det finns runt 100.000 hemlösa katter i Sverige. Utveckla gärna ditt svar i tråden nedan.

Med tanke på att det här är en känsloladdad fråga vill jag vädja till er alla att tänka på våra sajtregler. Det är helt ok att ha olika synpunkter i sakfrågan. Bemöt varandra med respekt och håll diskussionen på en saklig allmängiltig nivå. Det är inte tillåter att gå till personangrepp, att röja någons identitet eller att på annat sätt bryta mot PUL.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
6/18/11, 3:26 PM
#1

I den tidigare tråden ställdes frågan så här:

Vilken inställning har du till kattuppfödning (avel av katter)?

Svaret såg ut enligt följande:

1. Är emot all typ av avel/uppfödning av katter  - 9% (9 röster)

2. Är emot avel av huskatter, men inte av raskatt - 45% (47 röster)

3. Har ingen uppfattning i frågan - 1 % (1 röst)

4. Det är ok med all kattavel om det sker seriöst - 36% (38 röster)

5. Annat se nedan: - 9% (9 röster) Totalt antal röster: 104

____

Ska här försöka mig på att göra en resumé av den drygt 400 inlägg långa diskussionen i den förra tråden. Om jag missat något viktigt får ni gärna hjälpa mig att lägga till fakta i målet.

Diskussionen i den förra tråden kom till stor del att handla om en specifik katthemsförening och dennas syn på avel. Något som tidigare diskuterats både på FaceBook och Svenska Katters sida.

Många uppfödare av raskatt kände sig kränkta av att föreningen ifråga var kritisk till uppfödning av raskatter, samt menade att även raskattuppfödningen bidrar till det stora antal hemlösa katter i landet. Bland annat genom den allt vanligare försäljningen av blandraskatter som sker på exempelvis blocket.

Problemet med blandrasuppfödning är dock inget som raskattuppfödarna känner sig ansvarig för. Det handlar istället om oansvariga kattägare som köpt raskatt och sedan i sin tur avlar vidare på denna utan att följa Sveraks rekomendationer. Samma problem som uppkommer när någon köper en okastrerad katt från ett katthem och sedan avlar vidare på den.

Frågan om kastrering innan försäljning diskuterades, där tidig kastrering skulle lösa mycket av problemen. Något som dessvärre bara utförs av att fåtal veterinärer idag.

I slutet av tråden hänvisades till en ny diskussion på SKF om att uppfödare gått till Royal Canin för att stoppa sponsring av kattmat till det kritiska katthemmet. Många ställde sig frågan om hämnd är rätt sätt att tackla den kritik man fått? En hämnd som slår direkt mot de hemlösa katterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jina
6/18/11, 3:33 PM
#2

"Annat" även nu.

Hade kunnat svara att det ska matcha efterfrågan, men det blir inte riktigt rätt. Känns detta igen? "Lilla Snoffsan ska bli mamma! Och vi har jättemånga som säger att de bara vill ha unge efter henne för hon är dså söt/snäll/har fin färg!"

Dock anser jag att alla katter först och främst ska vara vaccinerade och IDmärkta vid försäljning och ägarna måste registreras. Sedan ska det ej vara tillåtet med lösspringande katter i bostadsområden/städer. I dagsläget är det svårt. Förra sommaren hittade jkag katta med ungar ute. Polisen: "Nä, det är väl nån som har henne som utekatt, det kan inte vi göra nåt åt". Förbjuds lösa katter och alla IDmärks tror jag vi kommer en bra bit på väg. Med dessa lagar tror jag Svensson får upp ögonen och inser att Snuffsan inte behöver få kull.

Jag anser att det stora problemet med hemlösingar kommer från oansvariga huskattsägare. Raskatterna är så pass liten del av kattpopulationen att det fåtal katter som hamnar i BYB därifrån knappt påverkar i det stora hela.

Därtil är det idag raskatten som föds upp vettigt. Det om något kan ge status, att folk inser att katter KAN vara värda mer än en femma tassen.

brutt
6/18/11, 3:49 PM
#3

Jamen det är klart att även BYB påverkar så få kan det inte heller handla om att det inte skulle påverka.

Kaliber
6/18/11, 3:54 PM
#4

Nummer 2 säger jag. Håller med om att lag på id-märkning av alla katter och obligatorisk registrering av ägare vore ett stort steg framåt. Så länge det finns så otroligt många oönskade hemlösa katter så ser jag ingen vits alls med avel på huskatter och även seriös avel av raskatter bör minska markant. När de "fina" raskatterna omplaceras så säljs även de billigt och många gånger okastrerade, även direkt från uppfödare. Sedan att det finns rötägg även bland raskattuppfödarna gör ju inte saken bättre. Vet tyvär om många raskattuppfödare som lever på socialbidrag och verkligen tjänar pengar på att föda upp massvis med kattungar året runt.

Jina
6/18/11, 4:09 PM
#5

#4 Säkerligen finns det rötägg bland uppfödarna, jag tror inte någon hävdar annat. Själv får jag offra en hel del för att ha råd med min uppfödning. Har en inkomst på 8000/månad under terminerna och sedan nyår har katterna kostat mig 17000 i utgifter. Det är också en anledning till att jag blir så irriterad av "jag är student och har inte råd ge mina katter annat än Friskies". Men det blev OT.

Dock ska man skatta för all vinst inom hobbyverksamhet, vilket kattuppfödning faller under.

[Tiddlywinks]
6/18/11, 4:10 PM
#6

svar nummer 4 och håller i mångt och mycket med #2.

Men avla gärna på huskatter sålänge det är under organiserade former, dvs det ska vaccineras, idmärkas, ägarregistreras. Och såklart hälsotestas :) Absolut!

Dock så är det 100.000 hemlösa HUSkatter och det antalet behövs minimeras. Alla måste och kan inte räddas. Lägg krutet på att rädda dom som har en framtid som sällskapskatt för antalet platser som "arbetskatt" är begränsade. Och jo, det är just sällskap vi idag har katterna till, det är den krassa sanningen och åsikter.

Sen en skärpning i lagen, dvs nolltolerans för fritt springande katter i tättbebyggt område.

Annons:
Lena
6/18/11, 4:18 PM
#7

Ja visst är de så att lagen behöver starmas upp. Tyvärr är det en segdragen process det där. :(

Det har skrivits motioner sedan början av 2000-talet om att införa lag om att alla utegående katter ska kastreras och ID-märkas.

2007 bedrev djurskyddet Sverige en namninsamling för lag om ID-märkning där de fick in en bit över 100.000 namnunderskrifter. (Det var en av de mest framgångsrika namninsamlingar som bedrivits). Trots detta ryckte vår jordbruksminster på axlarna och ansåg inte att det behövdes.

Men det gäller att inte ge med sig. Att envist kämpa på. Någon gång ska det väl leda till konkreta resultat.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jina
6/18/11, 4:34 PM
#8

De uppfödare som jag har närmare kontakt med anser att katter ska omplaceras kastrerade, om de inte säljs till en annan uppfödare man har förtroende för, och försöker påverka folk till att just kastrera omplaceringar innan de flyttar. Jag tycker mig ha lika lite ansvar för vad övriga uppfödare gör gällande omplaceringar som ett katthem kan ha ansvar för vad ett annat katthem pysslar med (tex nu när det var tjafs om att det i e-tuna avlivar efter 3 veckor eller vad det nu var).

Jina
6/18/11, 4:37 PM
#9

Tyckte mig höra ett rykte i mars om att lag om märkning är nära. Hoppas det stämmer.

Sjukt att hundar måste märkas, de brukar ändå vara hyfsat lätta att identifiera eftersom de vanligen följs av matte/husse i andra ändan av kopplet.

Lena
6/18/11, 4:43 PM
#10

#8 Precis så är det! Vi kan inte ta ansvar för vad andra gör. Man måste alltid utgå från sig själv och göra det man anser är det riktiga. Sedan får man försöka påverka andra genom information, kunskaper och genom att själv vara en god förebild.

Det man kan göra är att reagera mot sådant som man anser vara helt fel. Att inte ställa sig bakom det.

Och det ska gudarna veta att det även förekommer sådant som är mindre bra inom hittekattssvängen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

brutt
6/18/11, 4:53 PM
#11

Svarade 2 men då tänker jag enbart på mycket seriös avel för redan existerande rasers bevarande.Skulle igentligen ha velat svara både 1 och 5 samtidigt men det går inte att göra i en omröstning.

kattassen
6/18/11, 5:06 PM
#12

#11 Håller med dig där. Svarade likadant, raskattsuppfödningen måste hållas under mycket seriösa och kontrollerade former.

Huskattsavel - NO WAY!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Kaliber
6/18/11, 5:08 PM
#13

#5 Skulle nog behövas en omformulering av vad som menas med seriös avel, tror tyvär en hel del löst folk slinker med under beteckningen "seriösa raskattuppfödare" bara för att de föder upp just renrasigt och inte för att de verkligen är seriösa.

Många säger sig ha "en liten hobbyuppfödning" och tycker därför inte att någon behöver veta om vad de gör och inte.

Bra inställning att omplaceringskatter ska säljas kastrerade.

Annons:
Lena
6/18/11, 5:18 PM
#14

#11 & #12 Fastande också på svar nr 2 av samma anledning som ni gjorde.

#13 Tyvärr tenderar det att gå inflation i de flesta begrepp. Därför är det nog viktigt att hålla frågan uppe till diskussion, vad seriös avel innebär.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jina
6/18/11, 5:41 PM
#15

#13 Vet faktiskt ingen som inte har just hobbyuppfödning.

David
6/18/11, 6:15 PM
#16

Svarade nummer 3. Är totalt emot huskattuppfödning, men uppfödning av raskatt ska inte begränsas av någon annan än uppfödaren själv, som förhoppningsvis väger in många aspekter i sin avel.

Vill åter påminna om att SVERAK har en regel där en honkatt inte får ha mer än tre kullar på 24 månader, så det finns redan en begränsning att man som uppfödare inte får använda en honkatt i "massproduktion".

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
6/18/11, 6:24 PM
#17

Har försökt hitta det inlägg på FB där Royal Canin går ut med att de slutar att "sponsra" något specifikt katthem men kan inte hitta det inlägget, någon som kan hjälpa mig att finna det?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[neveragain]
6/18/11, 7:02 PM
#18

# 17 Svaret hittar du någonstans http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=204382

Jina
6/18/11, 7:03 PM
#19

#17 Menar du detta?

Royal Canin Sverige Hej igen!
Vi har nu kollat upp detta lite närmare och vi på Royal Canin har inte något samarbetsavtal med Göteborgs Katthjälp. Att vår logga ligger under sponsorer på hemsidan är inget som vi har godkänt och med bakgrund av de inlägg som de postat i sin blogg och på Facebook, har vi nu kontaktat dem och bett dem ta bort vårt varumärke från sin hemsida och i annan kommunikation. Vi vill återigen understryka att Royal Canin ser mycket positivt på en seriös och kontrollerad uppfödning av katter och tar inte ställning varken för eller emot raskatter elller huskatter, rashundar eller blandraser. Vi vill värna om alla katter och hundar; speciellt tydligt blir detta genom våra devis som vi alltid jobbar efter; "Kunskap och Respekt" och "Djuret Först". Därmed är denna diskussion utagerad från vår sida och vi hoppas att ni fått ett svar som ni är nöjda med.
Vi är tacksamma för att vi har så engagerade medlemmar, kunder och vänner här på Facebook!
Med Vänliga Hälsningar
Anthony Blom Cederhök, Marknadschef och
Jenni Pernklev, Uppfödaransvarig Katt

David
6/18/11, 7:27 PM
#20

Jag hittar inte ursprungsinlägget på Facebook. När ska det vara postat?

Men om jag utgår ifrån det som är insaxat i #19 handlar det enbart om att det inte finns något samarbetsavtal, om Gbg Katthjälp får köpa krosspallar är en helt annan sak som inte handlar om någon form av sponsring.

Däremot har RC ett ansvar gällande vilka föreningar de sponsrar då de bland annat har samarbetskontrakt med SVERAK som innebär bland annat ensamrätt att dela ut provpåsar m.m. på utställningar. Så det vore att skjuta sig själv i foten att inte markera att det utspel Gbg Katthjälp kom med inte stämmer överrens med RCs varumärkesidé.

Som jag tolkar det handlar det enbart om att Gbg Katthjälp inte får använda Royal Canins logga i sin marknadsföring, och DET tycker jag är riktigt efter det utspel Gbg Katthjälp kom med. Men det är stor skillnad mellan att få köpa krosspallar till bra priser och att använda ett varumärke i sin marknadsföring.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[neveragain]
6/18/11, 7:29 PM
#21

Vad märkligt att man då från RC, forutom krosspallar, även har fått massar med gratis provpåsar, filtar, skålar, mattor, kattungepaket , leksaker mm under förutsättning att logotypen skulle visas på hemsidan. Skrattande

Jag vill klargöra att uppfödarna INTE var intresserade i att göra RC en tjänst genom att kolla med de om Katthjälpen hade tillstånd att lägga ut loggat. Huvudmålet med att kontakta RC var att se till att ingen sponsring skulle tillfalla Katthjälpen pga skilda åsikter om avel.

Anm: Har redigerat bort kopierade inlägg som kommer från SKF. Detta då det inte är ketym att att kopiera in diskussioner som förts på andra sajter, forum eller bloggar i ett annat forum/sajt/blogg.

Ni kan istället vara med och följa diskussionen direkt via SKF. Hä rär länken till diskussionen om RC

//Lena - sajtvärd

David
6/18/11, 7:37 PM
#22

#21. Nu har jag ju inte läst det här själv, önskar hjälp att finna originalinlägget/frågan till RC, men, precis lika mycket som jag fördömmer Gbg Katthjälps utspel mot uppfödarna fördömmer jag även det agerandet.

Jag är för samarbete över "gränserna" som jag påtalat ett antal gånger. Jag förstår dock att Gbg Katthjälps utpekande av uppfödare som kallhjärtade typer har retat upp en hel del uppfödare.

Man må tycka vad man vill, med all rätt också, men att offentligt hoppa på en hel grupp utan belägg (eller viljan att visa upp dessa "bevis") är fel, dumt och totalt korkat om man vill åstadkomma något gällande kattens status.

Som många andra sagt håller jag också med om att "huskattmarknaden" och "raskattmarknaden" är två helt skilda världar. Jag kan lova att 99% av de som köper raskatt inte skulle köpa en hittekatt bara för att utbudet av raskatter minskade drastiskt. Däremot skulle genpoolen för raskatterna drastiskt försämras och vissa små raser skulle dö ut. Det är inte så att gemene man bestämmer sig för att skaffa "en" katt och utan att läsa på om olika raser på måfå bara kontaktar en uppfödare av slumpmässig ras för att köpa en katt. Ett inköp av en raskatt föregås ofta av lång studering av olika raser, vilka egenskaper man vill att sin nya familjemedlem ska ha, besök hos flera olika uppfödare etc.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kattassen
6/18/11, 7:45 PM
#23

Det finns på denna FB-sajt:

http://www.facebook.com/royalcanin.se

Skrolla ner en bit så får du leta efter en Elinores inlägg… "RC jag har fött upp mina katter… osv"

Där börjar alltsammans…

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Jina
6/18/11, 7:48 PM
#24

Vill bara påpeka att mig veterligen är varken Heliora eller Mysseman uppfödare. Mysseman har dessutom "bara" huskatter (bara i betydelsen endast huskatter och inga raskatter).

David
6/18/11, 7:52 PM
#25

#23. Tack!

Och som jag misstänkte fanns det mer att läsa än just det som var insaxat ovan.

Tydligen ska RCs företrädare haft en diskussion med Gbg Katthjälps företrädare och därefter själv bildat sig en uppfattning av läget gällande Gbg Katthjälps ståndpunkt, som RC finner inte är något som stämmer överrens med deras värderingar.

Och varje företag är ju måna om att sitt varumärke förknippas positivt och har full rätt att avgöra vilka samarbeten som företaget ska ha.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
6/18/11, 7:55 PM
#26

Kan tillägga också att mitt företag har vid något tillfälle gått in med enstaka sponsring till Gbg Katthjälp, och jag som delvis är väldigt engagerad i raskattvärlden upplever att min sponsring inte är önskvärd heller i och med utspelet Gbg Katthjälp kom med gällande uppfödare. Och jag vill inte heller att "mitt varumärke" förknippas med dessa åsikter, vilket jag har min fulla rätt att bestämma över.

Och därmed inte sagt att jag slutar att bidra/sponsra de som arbetar med hemlösa katter, däremot att jag väljer att samarbeta med någon annan organisation som inte har dessa värderingar att all raskattuppfödning är av ondo och alla raskattuppfödare är hemska människor.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[neveragain]
6/18/11, 8:14 PM
#27

Jag förstår att ni försöker vrida och vända på Katthjälpens uttlande att de  tar avstånd från alla avel och att de tackar nej till bidrag genom just avel, det skulla jag kanske också ha gjort som kränkt uppfödare.

Men att nu försöka få det att se ut som ni är så bekyrmade om RC:s rykte medan syftet tydligt och klart var att se till att de inte skulle kunna få någon mat till katterna av RC är riktigt, riktigt lågt. Det bekräftar tyvär bara den uppfattning som jag själv redan hadde vad gäller uppfödarevärlden i allmänhet.

Tyvärr för er så kommer Katthjälpen säkert att överleva utan RC, så ni får nog anstränga er lite mer. Försök igen med JW, kontakta även gärna Hills, Doggy/Lantmännen m fl. Lycka till, ni engagerade och empatifulla människor!

Annons:
majvi
6/18/11, 8:27 PM
#28

Visst kan raskatter uppta platser på katthem ,som kan få lägga ner en hel del resuser på dessa katter.

Jag har nyligen läst om en raskatt som tillbringat 2.5 månader på katthem,uppfödaren var lite allergisk , köparen kunde inte ha kvar katten.

Jag har också läst om att KKS fick ta hand om perserkatter där uppfödaren blivit sjuk och inte orkat med.Minns ej om det var fråga om dödsfall sen.Tidigare har det funnits flera olika historier om vanvårdade perserkatter där katthemmen har fått rycka in.Jag tror det var 13 vanvårdade perserkatter som Djurhjälpen fick lov att ta hand om.

Då och då dör det människor som har raskatter,där släktingar oh vänner inte kan ta hand om dom, då kan de komma till katthem

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
6/18/11, 8:53 PM
#29

Ja när man läser på RC´s FB-sida står det utan all tvivel vad syftet har varit från kattuppfödarnas sida. Även om man sedan försöker slingra sig i diskussionen inne på SKF.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[neveragain]
6/18/11, 10:04 PM
#30

Hade varit bra om RC:s anhängare hade tagit till sig det RC "alltid jobbar efter":  "Djuret Först".

David
6/18/11, 10:12 PM
#31

#29. Ja, som det verkar är det någon som tagit initiativet att kontakta RC, men utan tvekan verkar det som RC själva gjort en grundlig research innan de tog något beslut.

Jag försvarar absolut inte agerandet att lägga ner energi på att försöka förstöra sponsring/samarbete, lika lite som jag försvarar Gbg Katthjälps påhopp. (men, det får mig lite att tänka på att man inte ska kasta sten i glashus)

Försökte bara med mina två ovanstående inlägg komma med min syn på varför inte alla företag kan tänka sig att samarbeta med en förening som går ut med ett budskap som samarbetspartnern inte vill bli förknippad med/stämmer med deras verksamhetsidé.

Överlag tycker jag att det har uppstått en sorglig diskussion/splittring där två "läger" som i grunden arbetar för att höja kattens status knappt inte kan titta åt varandra för att den ena så offentligt gick ut och smutskastade alla kattuppfödare och målade ut dem som bovar i hela problematiken kring hemlösa katter.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Araneas
6/18/11, 10:18 PM
#32

Jag är i dagsläget mot uppfödning av huskatt, där marknaden är mer än mättad. Planerad och registrerad uppfödning av raskatter är en del i arbetet mot att höja katten aktning som sällskapsdjur. Detta är jag alltså starkt för. Av sveriges kattpopulation är ungefär 10% raskatter. Att rikta er energi på detta är att sila mygg och svälja elefanter. - Varför ska man sluta odla päron för att ingen vill ha äpplen?

Göteborgs katthjälp kanske ska tänka sig för innan de uttalar sig kategoriskt om saker de inte har någon kunskap om eller insikt i. Att uttrycka sig som de gjort får konsekvenser, helt enkelt. Konsekvenstänkande är något som utvecklas i tonåren hos de flesta. :)

Jag kommer att fortsätta stödja de katthem jag valt att stödja, som gör ett fantastiskt jobb. Organisationer som Göteborgs Katthjälp, som inget hellre vill än att skapa någon slags osämja istället för att se det gemensamma   målet, stjälper mer än de hjälper - Tur det finns andra aktörer!

(Jag gillar hur ni gör oss alla till en enda homogen massa. "Kattuppfödarna". Härlig retorik!)

[neveragain]
6/18/11, 10:37 PM
#33

# 32 Som sagt hundra gånger tidigare, Göteborgs Katthjälp har, precis som t ex Djurhemmet Tigerharen och  Djurrättsalliansen djurrätsliga inslag i sitt arbete. Då är det inte så konstigt att man kommer fram till att all avel idag är förkastlig, mht situationen för tusentals hemlösa katter.

Djurrätts"folk" är i allra högsta grad "konsekvenstänkande". Konsekvensen mht till denna diskussion är att av all avel är att kattpopulationen ökar och mht att det finns en massa katter som inte har något hem så anser man det både vara oetsikt och högst onödigt att avla fram fler katter. Katterna skiter i hur de ser ut, det är bara vi människor som väljer att låta en hemlös katt gå kvar på gatan pga att den inte uppfyller våra krav på hur den ska se ut och bete sig .

Snacka "konsekvenstänkande"…

Jina
6/18/11, 10:42 PM
#34

#33 Lika fel köpa en hund då istället för att ta en hemlösing? För det är ju skit samma hur den beter sig…

Annons:
[neveragain]
6/18/11, 11:41 PM
#35

# 34 Vi pratar ju katter här eller? Jag har fattat att era egna behov alltid kommer att styra, oavsett hur det ser ut för de hemlösa katterna idag. Det är helt okej, men sluta snacka om att man har empati med de hemlösa katterna. Ni skiter ju så pass mycket i de katterna som inte uppfyller era krav att man inte bara fortsätter avla fram fler katter som ser ut och beter sig som ni vill, man ska även se till att just det katthemmet som har en annorlunda åsikt inte ska kunna få köpa krosspallar från RC på framtiden.

Det visar ju bara hur egoistiska ni är. Hade ni haft det lilla minsta moral i kroppen så hade ni kunnat acceptera att inte alla tycker att rasavel är en rättighet, och hade  ni aldrig kontaktat RC i syfte att se till att katthemmet skulle bli av med möjligheten att köpa billig kattmat till katthemskatterna och TNR kolonierna. Då hade ni aldrig låtit eran stolthet gå över katterna. För även om vi är emot all avel mht dagens situation så tar vi självklart hand om de raskattena om kommer på våran väg, och vi kommer inte heller att skita i de nu.

Försök inte att göra det hela till något annat, det finns klart och tydligt på print på flera ställen att syftet var att katthemmet inte skulle kunna nyttja någon fördel hos RC. Det har bokstavligen skrivits att man hoppas att katthjälppen "ska gå i graven". Ni gratulerar ju t.o.m. varann när man har lyckats få RC att välja er sida, vilket ju inte är ett så konstigt val rent marknadstekniskt.

Som sagt, det bekräftar bara vad jag tycker om uppfödarevärlden.

Lena
6/18/11, 11:47 PM
#36

#31 Läsningen på FB visar att man från uppfödarhåll inte gett sig förrän RC tagit sin hand ifrån katthemmet ifråga. Mellan raderna förstår man att det varit mycket kontakter även via andra kanaler än FB-sidan. Ärligt talat så ger det mig en mycket besk eftersmak och en dålig känsla. Förbaskat trisst helt enkelt. Hämnd är aldrig sunt och föga konstruktivt.

#32 Ja dem konsekvenserna har vi ju sett prov på här och det är ingen vidare bra PR tycker jag. Jag tycker det borde kunnat tacklats på ett bättre och mer föredömligt sätt. Nu blir det faktiskt ganska osmakligt. Personligen har jag aldrig haft något emot en sund och seriös uppfödning av raskatter, men den här tråkiga reaktionen och behovet av ge igen när företeelsen diskuteras och kritiseras gör mig mycket fundersam. Vi får alla ta emot kritik ibland för det vi gör och står för. Det bästa vi kan göra i dem lägena är att försöka bemöta kritiken sakligt. Att försöka tysta kritikerna med hotfulla handlingar och hämndaktioner är en försvarsreaktion som brukar uppstå när motparten känner sig träffad. Det ger helt enkelt inte någon förtroendeingivande bild.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jina
6/18/11, 11:51 PM
#37

Som Araneas tummade på: uppfödare är ingen homogen massa.

Jag har personligen aldrig nämnt ordet empati, jag har inte kontaktat RC, och dessutom säger ju RC att de inte sponsrat er så varför inte lägga ner diskussionen kring det?

Angående avsaknad av moral så är det BS. Alla människor har moral, men hos vissa följer den inte samhällets norm. Men det är en annan diskussion.

Det enda ni lyckas med är att uppfödare tar avstånd från er, och i värsta fall även från andra katthem. Känner mig skeptisk till att donera något nu eftersom det känns så otroligt ouppskattat.

David
6/18/11, 11:55 PM
#38

#35. Utgår man från det du ofta återkopplar till, djurrättsligt perspektiv, är det lika mycket fel att köpa en uppfödd hund när det finns hemlösa hundar etc.

Alltså bör du även gå hårt mot alla hunduppfödare också. Illeruppfödare, kaninuppfödare, ja, alla som på något sätt föder upp ett djur. "Vi är emot kommersiell uppfödning och avel av djur som står i motsättning till djurens intressen."

Står det i hästens eller fårets intresse att bli fött? Ska man hårddra den "djurrättsliga linjen" kommer vi inom ett par år helt vara utan tamdjur som på ett eller annat sätt är beroende av människan för reproduktion.

För det är väl inte bara kattuppfödare du är emot? För då blir det ju en väldig konstig dubbelmoral om man verkligen vill följa den djurrättsliga linjen till punkt och pricka.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Jina
6/19/11, 12:03 AM
#39

"Läsningen på FB visar att man från uppfödarhåll inte gett sig förrän RC tagit sin hand ifrån katthemmet ifråga."

Seriöst? På RCs sida då? Jag har bara skummat men det jag hittat är några frågor om hur RC ser på det hela, kan inte se denna press från folk (intressant att alla som inte tycker som GBG katthjälp är uppfödare förresten, inte bara när det gäller RCs FB-sida).

Jina
6/19/11, 12:06 AM
#40

Att katthem snackar skit om uppfödare och sprider lögner om dessa, det bekräftar bara min uppfattning om att alla involverade i hemlösingar är extremister.

Lena
6/19/11, 12:11 AM
#41

#39 Jo man går på ganska rejält på två olika ställen. Och är sedan glad över att sponsringen upphört. Och de som agerat i frågan är just uppfödare och inget annat. Det har även RC sagt till katthemmet ifråga. De har haft telefonkontakt med dem. RC vill inte bli indragen i konflikter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
David
6/19/11, 12:17 AM
#42

#41. Om jag då tar kontakt med RC på måndag, kommer jag då få svaret att det var uppfödarna som pressade RC att dra in den sponsring som påstås aldrig ens funnits?

Blir lite nyfiken eftersom väldigt mycket skit kastas över kattuppfödare som homogen grupp, medan representanter ifrån katthemmet verkar vara helt oskyldiga till allt. Tror att det finns anställda på RC med katt som läser på diverse forum också…

#40. Ja, tyvärr får jag också den uppfattningen bekräftad, och det skadar även de seriösa katthemmen som är långt ifrån extremister.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[neveragain]
6/19/11, 12:28 AM
#43

# 38  _Utgår man från det du ofta återkopplar till, djurrättsligt perspektiv, är det lika mycket fel att köpa en uppfödd hund när det finns hemlösa hundar etc.

_Mycket riktigt! 3/4 del av världens sällskapsdjur  är hemlösa, så nej, det behövs inte heller avel på hundar eller andra djur…

David
6/19/11, 12:33 AM
#44

#43. Då ser jag fram emot nästa blogginlägg som ger sig på hunduppfödarna också.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[neveragain]
6/19/11, 12:33 AM
#45

# 42 Ja, jag tycker du ka ringa RC. Lägg ännu mer tid på det!

David
6/19/11, 12:34 AM
#46

#45. Är bara intresserad av att höra ifrån båda sidorna, för det som framkommer här är ju inte direkt nyanserat.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[neveragain]
6/19/11, 12:41 AM
#47

# 44 Katthjälpen driver ett katthem och har mht det ingen åsikt om hundavel.  Även om jag är aktiv i katthjälpen så är det ff min egen åsikt jag ventilerar här….

Jina
6/19/11, 12:42 AM
#48

Tycker det låter klokt att tala med RC direkt. Nu flyger ju olika versioner kors och tvärs.

Annons:
[neveragain]
6/19/11, 12:50 AM
#49

# 46 Det finns ju ett uttalande från RC i denna tråd… RC har bett katthjälpen att ta bort loggan och slutar sponsra katthjälpen, och i  fall de aldrig har gjort det (vilket jag finnner ett märkligt uttalande mht att det finns en hel del prylar o.d. med RC logga som flyttas runt med blan annat jourkatter) så  är frågan också utagerat. Kan ni inte vara nöjda med det? Ska man ändå tjata vidare om detta? Till vilken nytta?

Lena
6/19/11, 12:51 AM
#50

#42 Jag vet inte vilket svar du får av RC. De försöker med all säkerhet som företag att ha en diplomatiskt hållning. Men det är klart att det har påverkat att flera har hört av sig dit på det sätt som skett. Det ser man när man läser trådarna inne på FB.

Nu är ju skadan redan skedd och går inte att göra ogjord. Och nej jag ser inte uppfödare som en homogen grupp. Det verkar finnas stora variationer hur olika uppfödare ser på kattavel och vilken inställning de har till hemlösa katter. Jag har alltid haft en positiv syn på uppfödare. Men det här som hände nu var ett lågvattenmärke som jag inte hade räknat med. En tråkig erfarenhet helt enkelt.

Sedan förstår jag faktiskt inte varför även andra katthem ska staffas om man nu tagit så illa vid sig av den ideologi det nämnda katthemmet har? Jag menar hur fel blir inte det? Då blir det ju återigen hemlösa katter som drabbas. Här gäller det att höja blicken över horisonten och inte gräva ned oss i skyttegravarna. Att skilja på det ena och det andra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

David
6/19/11, 12:55 AM
#51

#49. Till den nyttan att det på flera platser i den här tråden utmålas att det är kattuppfödare som tvingat RC till att upphöra med ett ev. samarbete/sponsring.

Jag vill m.a.o. ha det bekräftat ifrån ansvariga på RC innan någon offentligt går ut här och beskyller kattuppfödarna för detta, bland annat med hänvisning till Lenas inlägg #41, och kontentan i inlägg #36.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[neveragain]
6/19/11, 12:55 AM
#52

# 46 Tyckte du inte det var ett förkastligt beteende från uppfödarna att se till att RC skulle dra in sponsringen? Och nu ska du själv engagera dig i samma fråga?

David
6/19/11, 12:59 AM
#53

#52. Inte genom att se till att något samarbete eller liknande upphör, utan helt enkelt få sanningen om vad som gjorde att man tog det beslut man tagit, eller om det ens fanns något samarbetsavtal, eftersom det verkar råda delade åsikter om det.

Jag är m.a.o. enbart intresserad av sanningen, sakfrågan lägger jag mig inte i vid ett samtal med ansvariga på RC.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Jina
6/19/11, 12:59 AM
#54

Jag tolkar det som att David vill komma till botten med om RC pressats av uppfödare att avsluta eventuell sponsring.

Ellie har skrivit ett jättebra inlägg på SKS strax efter midnatt, i tråden om RC under allmönt kattprat. Läs det gärna.

[neveragain]
6/19/11, 1:00 AM
#55

# 51 Det kan väl inte RC svara på, om vad som uppfödarna har gjort för planer för att se till att de skulle dra in sponsringen. Tycker det är, mht vad som skrevs på olika ställen, ganska uppenbaat att det i alla fall var uppfödarnas intention att få RC att sluta sponsra. Att RC sedan har svårt att stå emot detta är inte så konstigt… De är beroende av ett gott rykte bland uppfödarna.

Annons:
Lena
6/19/11, 1:03 AM
#56

#51 Beskyller - här är det ingen som beskyller - det står ju att läsa svart på vitt i tråden/trådarna på FB. Plus att det var en tråd om samma sak inne på SKF. Det jag gör är att jag har en åsikt om det som hänt. Precis som du själv har. Och åsikter det får vi ha - eller hur? Sedan att vi inte delar samma åsikter är en annan sak. ;)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

David
6/19/11, 1:07 AM
#57

#56. Självklart får och ska man ha åsikter som saker och ting :).

Jag har dock av egen erfarenhet lärt mig att ta saker som skrivs på olika Internetforum med en nypa salt, därför har jag mitt intresse av att få direkt information ifrån RC gällande avslutande av ett ev. samarbete med Göteborgs Katthjälp. Det kan lika gärna ha varit en Medarbetare på RC som fått upp ögonen för någon av dessa trådar, eller kanske Gbg Katthjälps blogginlägg, eftersom många på RC själva är katt-/hunduppfödare.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[neveragain]
6/19/11, 1:07 AM
#58

Tror ni verkligen att RC skulle säga till någon av er att de kände sig "tvungna att upphöra med sponsring pga tvång från uppfödare"?

Vi pratade om det hela idag på demonstrationen och det finns någon slags avtal med RC då man för något år sen har skickat in en kopia på tillstånd för katthemsverksamheten till RC,  för att kunna fortsätta samarbetet. Det var tydligen ett krav för att även kunna få sponsring i framtiden.

Så ja, någon slags överenkommelse har det tydligen funnits, men inte längre, var nöjd med det.

David
6/19/11, 1:14 AM
#59

#54. Ett oerhört klokt och väldigt välformulerat inlägg. Mycket mycket bättre än vad jag har försökt få fram med mina fumliga inlägg i den här tråden.

#58. Det jag tror du pratar om är att vissa katthem med §16-tilltstånd kan vara medlem i RCs breederklubb, alltså samma som vi uppfödare med stamnamn, och därigenom ta del av rabatter på foder. Och det är absolut ingen sponsring. Det stämmer att reglerna kring det medlemskapet ändrades för ca 1½ år sedan från lite "lösare" regler till kräva att alla katthem som får den förmånen ska skicka in kopia på tillstånd samma som vi uppfödare måste skicka in kopia på vårt stamnamnsbevis.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Tiddlywinks]
6/19/11, 8:19 AM
#60

Vilken oerhört fantastisk netikett det används här. Det korspostas från andra forum hej vilt. Ger ju ett oerhört seriöst och kunnigt intryck av vissa.. Det jag och andra skriver på tex kattforum ska ju hållas på just kattforum.. Lösryckta citat säger inget mer än att vissa extremister är ute efter att smutskasta vissa personer offentligt. Men som jag skrivit på flera ställen tidigare:

Det är lätt att kasta skit när man döljer sig bakom ett anonymt nick och inte vågar stå för det.

Förväntar mig att mitt namn i citeringar från andra forum tas bort ur inläggen ovan, annars kommer jag definitivt att överväga att vidta åtgärder.

Intressant hur en fråga hos ett foderföretag kan uppröra så. Tror ni på fullt allvar att "katterna kommer svälta ihjäl"? Svaret är mest troligast, nej, för vi som sponsrar/supportar väljer andra vägar.

Och för att återgår till ursprungsfrågan… Hemlösingarna har inget syfte, jag är helt för en avskjutning/massavlivning för att decimera antalet och få grepp på läget. Vem vill ha ferala kattkolonier i ex bostadsområden som är en sanitär olägenhet för alla?

Puma77
6/19/11, 8:37 AM
#61

Massavlivning och avskjutningar är ingen lösning det är början på nästa massavlivning och avskjutning. Det är ingen lösning på problemet med hemlösa katter utan dem snarare chansen att på nytt föröka sig och få tillgång till revis och mer mat.

Jag anser att vi alla både vi som jobbar med hemlösa katter och uppfödare måste jobba och stödja varann för att komma närmare slutet men tyvärr verkar det enormt svårt.

 

//Pia

[neveragain]
6/19/11, 8:41 AM
#62

# 59 "Det jag tror du pratar om är att vissa katthem med §16-tilltstånd kan vara medlem i RCs breederklubb, alltså samma som vi uppfödare med stamnamn, och därigenom ta del av rabatter på foder. Och det är absolut ingen sponsring"

Faktum kvarstår att uppfödarna ville att RC skulle sluta sponsra, oavsett om tidigare sponsring skulle ha skett eller inte, hur ni än vänder och vrider på de.

Istället för att skämmas för det så ska man nu återigen kontakta RC för att få  de att uttala att det inte skulle vara pga uppfödarnas protester att sponsring har dragits in, i ett försök att få ryggen fri trots att det är helt uppenbart vad som har skett. Tror ni verkligen de skulle medge att det har varit pga uppfödarnas önskemål att upphöra med sponsring att så har skett? RC har ett enda intresse, och det är att tjäna pengar, det gör de bäst bland uppfödarna. Det skulle marknadsföringstekniskt  vara oerhört dumt att medge att uppfödarna har tvungit de att ta ställning.

Ni kommer att få det svaret ni vill höra då RC inte vill komma på kant med uppfödarna. Det har ju visat sig hur mycket stridlust det finns bland de så fort avel kritiseras. Hade man varit lika engagerat för hittekatterna och katthemsverksamhet i positiv bemärkelse så hade man nog åstadkommit en del bra grejer.

Det handlar inte heller om om hur sponsringen från RC har sett ut, om det skulle handla om att köpa krosspallar till mycket små priser (tror inte uppfödarna har denna förmån, så visst blir katthemmet av med en form av sponsring) eller kattprryllar,  smakprover, kattungepaket, fodertunnor, filtar etc. Både former av sponsring HAR skett, ovasett vad RC har sagt till er och oavsett om det finns ett avtal på papper. Även muntliga avtal är bindande.

Vad det handlar om är att uppfödarna har velat hämna sig på Katthjälpens uttalanden om att de tar avstånd från avel och därigenom direkt sponsring genom avel. Det är inte heller enbart RC som har kontaktats men även andra fodertillverkare. Målet var att ta hämd för kränkta känslor. Att det skulle leda till att katterna i TNR kolonier går misste om billig och bra mat var totalt ointressant.

Som sagt, jag är inte förvånat. Att eran hobby är ren och skär egenintresse visas ju bara även genom det viset ni har kört med era hämndpraktiker, ingen hänsyn tas till vad effekten kan vara för de hemlösa katterna. Ni bryr er inte ett skit om hemlösa katter men det är  ju bara en logiskt följd av att enbart ha sina egna behov i fokus.

Annons:
[neveragain]
6/19/11, 8:51 AM
#63

# 60 _Och för att återgår till ursprungsfrågan… Hemlösingarna har inget syfte, jag är helt för en avskjutning/massavlivning för att decimera antalet och få grepp på läget. Vem vill ha ferala kattkolonier i ex bostadsområden som är en sanitär olägenhet för alla?

_FörvånadTack för den! Need we say more?!?!

Läs på om TNR innan du uttalar dig!
Du jämför okontrollerade kolonier med kontrollerade TNR kolonier. Inom kontrollerade kolonier finns det enbart kastrerade och vaccinerade katter. Om du hade läst på om TNR så hade du vetat att det finns ett uppsjö av vetenskaplig material som visar att katterna inom kontrollerade kolonier har en lika bra hälsa som "vanliga ägda katter." De är inte heller en "sanitär olägenhet" så som du vill göra de framstå. Inga av de kolonierna jag är engagerad i har efter att de har stabilisterats blivet kallat för sanitär olägenhet, i motsats till de okontrollerade kolonier. Det kanske är dags att du gör ett besök i Slottsskogskolonin i Göteborg, där kan du med enga ögon se hur "en sanitär olägenhet" ser ut. Glad

Nej, vi har inget behov av ferala katter, men de finns! Genom att skjuta en del av beståndet så förhindras inte att de kvarvarande förökar sig… det behöver jag väll inte förklara för dig?

Återigen, inte förvånat att det katterna som inte uppfyller era krav ("hemlösingarna har inget syfte") inte har rätt till sitt eget liv och därför ska dödas.

[Tiddlywinks]
6/19/11, 9:06 AM
#64

#63

"era krav" ? Vilka "era"? Sist jag såg efter var jag en person.

Men hemlösa/vilda katter har inget syfte/ändamål, så enkelt är det. Och skjuter man av alla som finns så stannar man upp det till en stor del, förutsatt att även andra åtgärder vidtas.

Men utan hemlösa/vilda katter så skulle ju vissa personer inte ha något att göra, och det vore ju synd.

Josefa
6/19/11, 9:24 AM
#65

#64

Enligt mig så har trångsynta personer inte heller något syfte/ändamål.

ANM: Inlägget redigerat pga olämpligt innehåll. // Lena - sajtvärd

kattassen
6/19/11, 9:25 AM
#66

#60/64 "Men hemlösa/vilda katter har inget syfte/ändamål, så enkelt är det"

"Hemlösingarna har inget syfte, jag är helt för en avskjutning/massavlivning för att decimera antalet och få grepp på läget."

Dina åsikter fick mig att tänka tillbaka 70-75 år i tiden. Och det var ingen trevlig känsla…Gråter

Vem ger dig en sådan makt att uttala ett sådant totalförakt för individer av svagare karaktär?

Fick nästan upp frukosten….

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Tiddlywinks]
6/19/11, 9:29 AM
#67

#66

Nu är det ju inte människor vi pratar om här, utan djur. Samhället har som ansvar att se till att djuren inte far illa och ett dött djur lider inte. Hellre död än plågad.

Puma77
6/19/11, 9:30 AM
#68

#64 Ett sånt uttalande är bara ett bevis på okunskap vad gäller arbetet med hemlösa katter.

Tror mig inte veta en enda person som hellre önskade att de kunde lägga alla pengar, energi och tankar någon annanstans än på deras arbete med katterna. Varför de inte gör det beror på deras stora hjärta för svagare individer och de brinner verkligen för att hjälpa dessa till en mer humanare värld och jobbar stenhårt på att ju många som möjligt inte ska födas till samma misär.

 

//Pia

[neveragain]
6/19/11, 9:37 AM
#69

# 64 Jag begär inte att du kan förstå varför människor engegerar sig i hemlösa katter. Det jag kan säga är att det INTE är pga att det skulle vara så roligt men på grund av att man känner ett moraliskt ansvar att försöka hjälpa djur som behöver hjälp. Det är en insats som är mycket mer osjälvisk än vad uppfödning av raskatter är.

Att du tror att rasavel och katthemsarbete görs av samma intresse säger ju redan att du inte har den blekaste aning om VARFÖR man engagerar sig i djurhemsarbete eller djurrätt för den delen. Jag får dock mer och mer klarhet i hur "den genomsnittliga uppfödare" tänker. Förmågan att inleva sig i djur som "inte fyller syfte" för just en själv är ju verkligen noll.

Djur har rätt till sitt liv, oavsett om du anser de har "ett syfte" som skulle gynna dig eller inte. Vilda djur har ju inte heller något direkt syfte för oss människor i form av "sällskapsdjur". Ska de då också dödas? 

Har man i sina egna värderingar inte ens kunnat komma fram till att alla har rätt till sitt liv, oasvet om deras liv fyller en funktion för just dig, ja, då är det ju ingen idee att överhuvudtagit ha en diskussion för då finns det verkligen ingenting att prata om.

Annons:
kattassen
6/19/11, 9:37 AM
#70

#66 För djurens bästa! Nja inte riktigt så man tolkar ditt uttalande.

Att förespråka massavlivning och att hemlösa katter inte har något syfte talar tyvärr för en helt annan syn. Då har man inte någon som helst förståelse för att det faktiskt är ett liv man talar om utan drar allt över en kam.

Det var inte tal om någon välgörenhet/välgärning i ditt uttalande. Och var det det - framgick det inte alls kan jag säga.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[neveragain]
6/19/11, 9:53 AM
#71

Nej precis Kattassen.

# 67 Du skriver att "Samhället har som ansvar att se till att djuren inte far illa och ett dött djur lider inte."Menar du då att man ska se till att djuren inte far illa genom att ta livet av de? I så fall måste man avliva alla djur då de förr eller senare kommer att utsättas för lidande. Även dina egna raskatter löper risk att "fara illa" genom t ex sjukdom. Det är inget som går att förebygga då det är en del av livet.

Avlivning gör definitivt att djuret inte kommer att lida, men det gör även att man har tagi sig friheten att ta livet av en varelse, något som när det gäller människor kallas för mord. Att ta ett liv är oåterkallelig, och du har tänkt det ska göras på alla djur som inte fyller ett syfte för dig, för att se till att de inte far illa?

Det fungerar för dig inte att hjälpa just de djur som lider med andra insatser än avlivning? Alla djur ska avlivas i syftet att se till att djuren inte far illa?

Speechless….

[Tiddlywinks]
6/19/11, 10:04 AM
#72

#71

Men till skillnad från många så är jag realist och inser att man inte kan rädda alla utan man måste välja.

Och självklart så avlivar jag mina katter om det behövs, nåt annat vore otänkbart enligt djurskyddlagen.

Puma77
6/19/11, 10:09 AM
#73

#72 Men hur kan man välja vilken katt som ska avlivas och vilken som ska få leva. Handlar det om sjukdom eller allvarlig skada förstår jag men en frisk katt.

Jag är också realist och anser att alla har samma värde oavsett. De hemlösa katterna valde aldrig att födas till det liv, det var vi som skapade det och då får vi se till att rätta till det.

 

//Pia

[neveragain]
6/19/11, 10:09 AM
#74

# 72 _man måste välja

_På vilket sätt väljer du då? Ska friska hemlösa katter avlivas? Varför i så fall?

Du är inte realist, du är ffa egoist.

[sakring]
6/19/11, 11:01 AM
#75

Finns det ingen moderator som kan tänka sig att gå in och rensa i tråden. När  man går så långt som till att tycka att man ska avliva människor så har man väl ändå tagit ett steg över det som är tillåtet?

Anm. Alla form av avlivningshot är egentligen otillåtna enligt våra regler. Har redigerat ett som var under begreppet personligt påhopp. Resten får stå kvar då det än så länge är en viktig diskussion som pågår utifrån kattens status. // Lena - Sajtvärd.

[Tiddlywinks]
6/19/11, 11:06 AM
#76

#73 och i vilka hem ska alla dessa katter placeras?

#74 Ja, om det inte finns hem till dessa friska men tyvärr hemlösa katter? Vad ska man göra? Lagstadga om att alla som inte har småbarn måste ta hand om minsta 2? Verkligheten fungerar inte så.

TNR i all ära men jag skulle inte vilja ha en koloni där jag bor, och det är jag nog inte ensam om att tycka.

Och det klart jag är egoist, jag vill ha mina egna katter, av de raserna jag själv valt. Men även jag har gjort som många raskattsuppfödare och "räddat" hemlösa kattungar utan framtid… Haft karantän, behandlat mot mask och skabb och torkat spyor och diarré till förbannelse för att sedan vaccinera och inse att det är ursvårt att hitta någon som vill betala något en huskatt. Därav är ju frågan, för vem ska alla katter räddas?

Annons:
Gronstedt
6/19/11, 11:07 AM
#77

Fullständigt oavsett vem som gjort företagt uppmärksamt på att deras logga används av Gbg Katthjälp utan tillstånd, så är det falskt och lögnaktigt av Gbg Katthjälp ATT använda den utan tillstånd. Oavsett om ett företag skänkt eller sålt saker till Gbg Katthjälp, så är rätten att använda företagets logga i marknadsföringen något som endast kan ges genom ett specifikt avtal mellan två juridiska personer, i det här faller företaget och organisationen Gbg Katthjälp. Om katthjälpen utan tillstånd använt loggan och offentligt, till exempel på sin hemsida, påstått att företaget sponsrar dem när det inte är sant, ska de vara väldigt glada om företaget nöjer sig med att säga åt dem att ta bort loggan och inte stämmer dem.

Det kanske inte är snyggt av vem det nu är att informera RC om att deras varumärke använts olovligen, men det är knappast speciellt vackert att ljuga om vem som sponsrar. Finns det fler företag som listas under sponsorer som inte givit tillstånd till att deras namn ska användas?

[Tiddlywinks]
6/19/11, 11:10 AM
#78

#75 Men det är ju en inskränkt raskattsuppfödare som bidrar till att hemlösningar inte får hem.. Dom har ju ingen betydelse, bort med dom ;)

#65 Ska jag ta det som ett hot? Var det allt du hade att säga om detta? Du menar att du sätter ett kattliv över ett människoliv?

Lena
6/19/11, 11:13 AM
#79

#60 Jag tar mig friheten att citera dig:

"Hemlösingarna har inget syfte, jag är helt för en avskjutning/massavlivning för att decimera antalet och få grepp på läget. Vem vill ha ferala kattkolonier i ex bostadsområden som är en sanitär olägenhet för alla?"

Vet inte om du verkligen menar allvar med vad du skriver? Får nästan intrycket av att du är ute för att provocera oss.

Om det nu råkar vara allvarligt menat kan jag upplysa dig om att den metoden redan har praktiserats i alla år här i Sverige. Men till ingen nytta. Antalet hemlösa katter har inte minskat. De har istället ökat. Det beror på att det alltid blir katter kvar hur mycket det än skjuts ute i buskarna. När några skjuts ökar betingelsrna för dem som redan finns kvar. Den enda riktigt effektiva metoden är TNR, då får man bukt på kolonierna.

Sedan måste vi jobba stenhårt att påverka de oansvariga kattägarna som är roten till det onda. Det hjälper föga att bara skjuta av de katter som kommit till pga att folk inte kastrerar sina katter. Kastering är lösningen inte de Ramboavskjutningar som du förespråkar. De är dessutom inte tillåtna enligt lag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

piamaria
6/19/11, 11:17 AM
#80

Människor är vår egen art så dom ska inte avlivas. Allt annat är inte vår egen art så det är fritt fram att avliva hejvilt.

Läste i någon tråd att det är allt större andel hemlösa katter med rasinslag i sig. Undrar var dom kommer ifrån? Det kan inte vara från  raskatter som säljs okastrerade? Obestämd

En del kan känna empati och rensar upp efter alla dom som slänger ut sina katter, raskatter som huskatter. Andra avlar fram nya katter (och kallar dom raskatter) och barn för att få tiden att gå. Alla är vi olika.

[Tiddlywinks]
6/19/11, 11:19 AM
#81

#79 Visst är avskjutningar tillåtna, om man får tillstånd för det. Självklart är TNR bra, men det är ju inte heller det en quick-fix som fungerar överallt och alltid, eller hur?

[Tiddlywinks]
6/19/11, 11:21 AM
#82

#80 Vad menar du med det? Jag kan garantera att ingen behövt "rensa upp" efter mig och mina katter. Och ja, jag har barn? Menar du på fullt allvar att ingen som håller på med att rädda katter har egna, biologiska barn?

piamaria
6/19/11, 11:22 AM
#83

Har jag hänvisat till dig?

Annons:
[Tiddlywinks]
6/19/11, 11:24 AM
#84

#83 Menar du mig? Eller vem ställer du frågan till?

piamaria
6/19/11, 11:25 AM
#85

Förstår inte varför just du tar åt dig.

Puma77
6/19/11, 11:29 AM
#86

#82 Varför tar du åt dig om ingen har behövt rensa uoo efter dig och dina katter. Då tillfaller ju du den gruppen av seriösa raskattsuppfödare. Däremot din åsikt om hemlösa katter är allt annat än seriös och är mer ett tankesätt från stenåldern.

 

//Pia

[Tiddlywinks]
6/19/11, 11:31 AM
#87

#85 Återigen så vet jag inte om det är mig du vänder dig till eller någon annan? Vore ju bra om du hänvisar till vilket inlägg du svarar på eller var det TS?

piamaria
6/19/11, 11:33 AM
#88

#87 Om du inte tycker det gäller dig så skit i att svara!

[Tiddlywinks]
6/19/11, 11:35 AM
#89

# 86

Jag tar inte åt mig utan ställde frågan om det var mig hon vände sig till med sin fråga. Och nej, att vara krass och inse att det inte finns och aldrig kommer finnas hem till dessa 100k och ökande hemlösa och väldigt ofta vilda katter, har inget med stenåldern att göra utan det är så verkligheten ser ut.

Nej, dom som vill ha en perser kommer inte välja 2 hemlösa katter istället. Samma gäller samtliga som letar efter en raskatt. Det är inte raskatt eller hemlösing som är frågeställningen hos dom utan för dessa personer är det raskatt eller ingen katt.

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå?

Lena
6/19/11, 11:47 AM
#90

#77 Det där med loggan råder det dock delade uppfattningar om huruvida den skulle ha används utan tillstånd.

#78 Isses - ursäkta mig men den uppfattning du företräder skrämmer mig. Menar du verkligen det du skriver på fullt allvar?

Förvånad

Citerar dig en gång till (#64):

"Men hemlösa/vilda katter har inget syfte/ändamål, så enkelt är det. Och skjuter man av alla som finns så stannar man upp det till en stor del, förutsatt att även andra åtgärder vidtas".

Om vi ska prata om vad som fyller ett syfte eller inte är det inte bara hemlösa katter som faller i den gruppen. Och det stämmer inte ens för katten fyller visst ett syfte. Dess råttfångande egenskaper räddade t.ex. människorna från pestens härjningar på 1500 - 1600 talet. Det gjorde att katten fick en mycket hög status i städer som Venedig och Amsterdam. (Och fortfarande har det). Katten hölls även högt i andra delar av världen för att den höll undan råttor och möss. Kina t.ex. där den skyddade sidenodlingarna. Att bönder gärna har katter i sin lagårdar är inte heller någon slump.

"Men utan hemlösa/vilda katter så skulle ju vissa personer inte ha något att göra, och det vore ju synd".

Nej det vore inte alls synd om det inte längre fanns några hemlösa katter därute! Då skulle vi ställa till med fest för då hade vi nått vårt mål. Skillnaden är att vi inte vill nå det målet genom massavskjutningar. Någor som dessutom inte kommer att leda till målet 0 hemlösa katter. Det kommer bara att vara destruktivt och respektlöst och motverkar vårt syfte att höja kattens status och få kattägare att ta ett större ansvar. Vi höjer inte kattens status genom att ta död på den, det är att stoppa problemen under mattan.

#78 Förstår att vi inte spelar i samma division du och jag om det du skriver verkligen kommer från ditt själ och hjärta. Men det kan ju kanske vara så att det är förhastat skrivet i frustration för något annat. I så fall rekomenderar jag dig att läsa igenom det du skrivit ett par gången och ta ett djupt andetag innan du postar det. Något vi rekomenderar i skrivreglerna. Läs gärna artikeln Ditt anvar som medlem på Hittekatter iFokus som även gäller dem som skriver utan att vara medlem just här.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Puma77
6/19/11, 11:48 AM
#91

#89 Nej vill man ha en perser så väljer man oftast inte en huskatt men det är inte det frågan handlar om utan all annan huskattsavel. Är man ute efter en huskatt kan de lika gärna troligen ta en hemlösing än att köpa från någon oseriös "uppfödare"

Sen finns det bara en vildkatt i sverige och det är fortfarande lokatten och jag vet ingen här som tar in dem och socialiserar. Bara att använda ett sånt namn på våra hemlösa katter är förlegat och visar på okunskap.

Det finns inte hem till 100.000 katter men med TNR och ett gediget arbete tillsammans så kan vi på sikt skapa en bättre värld för dessa katter åtminstone och kan jag hjälpa en katt så är det en mindre därute i alla fall jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå.

 

//Pia

[neveragain]
6/19/11, 11:57 AM
#92

# 77 GRONSTED! FÖRSÖK inte göra det till att uppfödarna har gjort en helt osjälvisk insatts! De vet inte ens vad det är.

Du skriver att det  är "falskt och lögnaktigt av Gbg Katthjälp ATT använda den utan tillstånd." Vad vet du om det egentligen? Som jag har berättat en massa gånger tidigare så HAR Katthjälpen tagit emot sponsring, inte bara genom krosspallar (som så vid jag förstår är ett förmån som enbart katthem med v§ 16 tillsånd har och inte uppfödare) men även genom prylar, smakprover, filtar, fodertunnor etc.

Nu vet jag inte vad som har avtalats med Katthjälpen men jag kan knappast tänka mig att RC skulle göra det utan att begära att deras logotyp skulle vissas på hemsidan. Vi pratar här om den fodertillverkaren som marknadsför sin mat som ingen annan. De kastar många gånger mer pengar på sin marknadsföring än att det används för att köpa in råvaror av hög kvalite, men det är en helt annan diskussion.

Då loggan ju har legat på katthjälpens hemsida i alla år så kan det mycket väl vara så att det finns ett muntligt avtal som har upprättats innan RC började begära underlag såsom § 16 tillstånd, vilket de också har skickat in.

Dessutom så råkar jag veta att de i samband med Kattens dag också har gjort en katthemskampanj, delat ut prylar, foder mm mot kravet att loggan skulle visas på katthemmens hemsidor.

"Det kanske inte är snyggt av vem det nu är att informera RC om att deras varumärke använts olovligen, men det är knappast speciellt vackert att ljuga om vem som sponsrar. Finns det fler företag som listas under sponsorer som inte givit tillstånd till att deras namn ska användas?"

Återigen! Faktum kvarstår att uppfödarna ville att RC skulle sluta sponsra, oavsett om tidigare sponsring skulle ha skett eller inte, hur ni än vänder och vrider på det. Eventuell olovlig användning av loggan kom upp efter att RC hade kontaktast i syfte att se till att ingen sponsring skulle komma till Katthjälpen. Gör för fan inte det till någon samarittjänst från uppfödarna till RC!

[neveragain]
6/19/11, 12:10 PM
#93

# 76 TNR i all ära men jag skulle inte vilja ha en koloni där jag bor, och det är jag nog inte ensam om att tycka.

Faktum är att det antagligen redan finns förvildade katter i ditt område, fast du känner inte till de, då de inte kommer och knacka på din dörr för att be om hjälp. På nästan varje svensk gata finns det en eller flera hemlösa katter, var så säker!Bortsett från att avskjutning naturligtvis är en helt förkastlig, ocivilicerat och kortsiktig metod så kommer de som matar hemlösa/förvildade katter på alla möjliga sätt och vis motarbeta avskjutning. Blir dessa katter inte kastrerade så kommer bara att bli fler, om du nu vill ha de där du bor eller inte.Tiddlywinks: Jag skulle gärna ha ett svar på min tidigare fråga. Tycker du att vilda djur, som inte heller "fyller ett syfte" för oss människor i form av "sällskapsdjur"inte heller ska få leva?  Ska de också dödas då de för dig inte fyller ett syfte?

Josefa
6/19/11, 12:11 PM
#94

#78

Intressant att du räknar dig till den kategorin.

Ja jag anser att ett liv är ett liv. Det spelar ingen roll om man är två eller fyrbent. För min del kämpar jag hellre för fyrbenta djur än egenkära tvåbenta djur som av någon anledning anser sig mer värda.

Alexej
6/19/11, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Hur kommer det sig att jag känner för en tråd med: Vilken raskatt tycker du är fulast?

Tror ni uppfödare verkligen att ni har de finaste katter och att de har mer rätt att leva än en hemlös huskatt eller blandis?

Blandis = en blanding mellan en huskatt och en raskatt som såldes en gång av en oseriös raskattuppfödare okastrerad som sällskapskatt.

Är chockad över många uttal både här och på katter.nu. Ni uppfödare har verkligen skadat ert rykte och respekten som jag hade för många med några idioter bland er som ni inte våga kritisera. En seriös uppfödare har inte bara kunskaper utan också civilkurage genom att kritisera uttal och agerande från andra uppfödarkollegor.

Att ha Civilkurage innebär att ha mod att stå för sin mening även när det innebär en personlig risk, förmågan att stå upp för sina värderingar, trots vetskap om öppet eller latent motstånd från omgivningen.

Är skrämt över er sammanhållning men klart, rykte och samspel är viktigt för nästa kattutställning. Ingen vill ju bli mobbad eller utfrust där. Redan surt att inte vinna….vad det måste kosta kraft när den egna katten blir utdömt och att ändå gå med ett krakelerande leende tillbaka och en förlorarkatt i famnen…Inte konstigt att ni är så bittra!

Några skrev att de var inte de som kontaktade RC men ingen tog avstånd eller kritiserade att kattkolonier utsatts nu för svält om Katthjälpen inte kan köpa de stora mängder kattfoder som går åt på djuraffären. Jag har ofta inte heller samma inställning som Katthjälpen eller de ansvariga där men jag skulle aldrig känna glädje att sabotera deras arbete med hemlösa katter. För Katthjälpen är ett av de bästa katthem som finns i Sverige!!!

**+2667 (eller var var vi nu?) eller minus?
**

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Tiddlywinks]
6/19/11, 12:25 PM
#96

#90 Vilket? Att jag anser att alla inte kan räddas? Nej, det finns inte hem till + 100.000 hemlösa och väldigt ofta förvildade katter. Ledsen, men så är det. Då är det rent krasst bäst att vara realister. Och nej, det finns heller inte så mycket platser för arbetande katter då de flesta gårdar är "egenförsörjda" av mus och råttjägare.

Ja, jag har ett hjärta, tro det eller ej. Jag skänker mat och pengar till katthem. Jag önskar att alla djur skulle vara önskade men så är tyvärr inte verkligheten och alla vill inte vara stödhem och får inte heller. Att ta in en hemlösing när jag skulle ha musjägare till stallet fanns inte i min värld heller tyvärr, av olika orsaker.

[Tiddlywinks]
6/19/11, 12:30 PM
#97

#93
Vilda djur är en del av vår naturliga fauna. Förvildade katter är det inte.

Och nej, jag kan nog drista mig till att säga att det inte finns några förvildade hemlösa katter i min by. Inne i samhället ja, säkert absolut men inte här där jag bor.

Annons:
majvi
6/19/11, 12:31 PM
#98

Kan vi som håller på med hittekattsarbete åtminstone få slippa hemlösa katter som härstammar från raskatter i fortsättningen?

Kan vi få slippa ta hand om vanvårdade raskatter och raskatter vars ägare har dött eller ej kan ta hand om dom längre?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
6/19/11, 12:36 PM
#99

#89 Inget i livet är svart eller vitt.

Citerar dig ytterligare en gång:

"Nej, dom som vill ha en perser kommer inte välja 2 hemlösa katter istället. Samma gäller samtliga som letar efter en raskatt. Det är inte raskatt eller hemlösing som är frågeställningen hos dom utan för dessa personer är det raskatt eller ingen katt.

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå?"

Här har du faktiskt fel!

Kan bara utgå från mig själv. Jag skulle själv ta steget in i raskattvärlden 1999. Jag har alltid älskat Orientaler. Hade precis tagit kontakt med en uppfödare och skulle bli fodervärd. Men så täffade jag hittekatten Saga och blev förälskad. Saga är inte alls lik en Oriental på något vis i världen, men jag mötte en katt som talade till mitt hjärta och som behövde min hjälp. Och på den vägen är det…

Jag känner flera som istället för att köpa den raskatt de tänkt köpa kom att välja en hemlös katt från något katthem eller tagit hand om den direkt från gatan.

Nej inget är svart och vitt, varken i katternas värd eller i resten av världen. Här finns alla färgskalor representerade. Och tur är väl det!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
6/19/11, 12:38 PM
#100

Det finns ingen naturlig fauna. Allt beror på människors inställning. Tycker de att de finns för många vargar, skjuts de av. Men avskjutning av djur kritiseras av många.

Tom jägare stödmatar vild under vintern. Hemlösa katter behöver också stödmatas och helst kastreras för att inte bli fler. En hemlös katt klarar sig lika bra eller lika dåligt som en utekatt bara den får mat. Alla utegående katter borde vara kastrerade-med eller utan ägare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
6/19/11, 12:43 PM
#101

#96 Vad jag menar är ditt påstående om att hemlösa katter inte fyller något syfte någon funktion. Det gör alla katter som går ute då de är mycket effektiva rått- och musjägare. Spelar ingen roll om de är hemlösa eller inte. En hemlös katt blir inte sämre råttjägare än en ägd katt för att den är hemlös. Sedan är det naturligtvis inte bra att den inte har någon som sörjer för den.

Synd att du inte kunde tänka dig att ta emot en hemlös katt som stallkatt. Det hade ju varit alldeles ypperligt. Jag menar om du nu har stall och allt och behövde en musjägare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gronstedt
6/19/11, 12:46 PM
#102

#92: Naturligtvis är det ingen "samarittjänst", vilket du ju själv i ditt citat framhåller att jag inte heller påstått. OM det är så att några uppfödare "skvallrat" så låter det som en småaktig handling. Men ovasett hur fel det är, blir det inte rätt att ljuga om sponsring. OM det nu stämmer att katthjälpen använt loggan olovligen.

För övrigt, har RC sagt att de kommer att sluta sälja kasserat gods till katthjälpen? Det som framkommit här i tråden är ju bara att de inte har sponsrat, inte sponsrar och inte ämnar sponsra. Men det har ju ingenting att göra med krossförsäljningen.

Icna
6/19/11, 12:58 PM
#103

JAg ifrågasätter starkt utalanden om att de som köper raskatter aldrig( i 99% av fall) inte skulle välja en huskatt, det tror jag inte det minsta på. Själv ville jag har uppfödninga av antingen maine coon, birma, ragdoll, norsk skogkatt, men idags läget har jag ingen önskan om det och äger 1 maine coon och 6 fd hemlösa katter, jag ville inte heller ha korthåriga eller svart vita katter, har 3 långhåriga katter + 4 korthåriga, varav 4 katter är svartvita varav en är långhårig alltså har jag 3 st katter om är raka motsatten av vad jag igenligen ville ha, men jag älskar alla mina kater lika högt endå.

Tycker det är kontigt att man bara kan bry sig om en raskatt men verkar sakna empati för en katt utan stamtavla. Visst att vissa raser har vissa rasspecifika egenskaper, men även inom alla raser förekommer stora varitioner, det är mer likheter mellan katter oavsett ras eller icke ras är det är skillnader mellan dem.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Alexej
6/19/11, 1:01 PM
#104

#102 Vad har du med det att göra? Det är en sak mellan RC och Katthjälpen och borde inte påverka din dag Obestämd.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[neveragain]
6/19/11, 1:09 PM
#105

#97 _"Vilda djur är en del av vår naturliga fauna. Förvildade katter är det inte."

_"Naturlig fauna" är inget statiskt tillstånd, det invandrar ständigt nya arter. Ett ganska välkänt djur är den amerikanska gråa ekorre som har börjat få fäste i Sverige och den röda ekorre har svårt att konkurera med den. Ska de skjutas, Tiddlywinks? Om du kollar här så ser du att vi i Sverige idag har 124 djurarter som "invaderar" Sverige:
http://www.issg.org/database/species/search.asp?sts=sss&st=sss&fr=1&Image1.x=34&Image1.y=17&sn=&rn=Sweden&hci=-1&ei=-1〈=EN

Du lär nog bli upptaget ett tag…

Vidare så är det ju inte heller meningen att upprätthålla den förvildade kattstammen. Målet är att i första hand genom kastrering stabilisera antalet för att sedan minska den genom naturlig avgång.

Lena
6/19/11, 1:37 PM
#106

När det gäller det här med RC behöver vi väl inte diskutera det så mycket mera på den här sajten. Skadan är redan skedd eller hur man nu väljer att se på det. Och den som tvivlar på något kan själv gå in på RC´s facebook sida och läsa hur diskussionen gått med RC. Och vad det ledde till. Sedan får man naturligtvis tycka vad men vill om det.

Tycker nu istället att vi fortsätter den intressanta diskussionen om hur vi ser på kattavel och kattens status.

Citerar #103

"Tycker det är kontigt att man bara kan bry sig om en raskatt men verkar sakna empati för en katt utan stamtavla".

Ställer mig själv samma fråga? Är vi verkligen så olika vi kattälskare? Personligen älskare jag alla sorts katter. Och framförallt är det kattens karaktär som gör att den ena blir mer speciell än den andra.

Inom huskattvärlden är vissa färger mindre populära än andra. T.ex brukar det vara svårare att hitta nya hem till svart-vita och svarta katter. Har aldrig förstått varför?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Leffe
6/19/11, 1:48 PM
#107

Jag kan säga att jag har hållt på med raskattavel och har raskatter hemma, men har ändå tagit hand om huskatter också. Så det går faktiskt att gilla och älska både raskatter och huskatter. Dessutom är ingen katt fulare än någon annan katt. Det är vad vi som människa gör dem till

MonicaLagerquist
6/19/11, 1:55 PM
#108

Jag föder upp och ogillar inte alls huskatter.Däremot ogillar jag huskatts avel och raskattsavel som inte bedrivs på ett vettigt sett.

Jag har inte huskatt hemma pga min allergi.Men jag jobbar trots allt för huskatters bättre liv på mitt eget lilla sett.

Stolt ägare till fem La permer

[Tiddlywinks]
6/19/11, 2:09 PM
#109

#101 Jag och min familj hade inte ens varit aktuella som familj åt en hemlösing via ett katthem, då de allra flesta inte vill sälja till familjer med småbarn osv och supporta huskattsuppfödare ville jag inte heller göra.

#106 Att just svarta och svartvita inte är så önskade är tyvärr för att gemene man nog tyvärr vill ha något annorlunda, det är ju även anledningen till att långhår är populärare än korthår. Att lite "ovanligare" färger säljer är väl något de flesta katthemmen märker av?

Hawknestgrove
6/19/11, 2:13 PM
#110

jaja och det härliga bråket går bara vidare…..En novis går inte in här och stannar länge, det kan jag garantera.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[neveragain]
6/19/11, 2:14 PM
#111

# 109 Finns massor med hittekatter som förmedlas utanför katthem också, så hade du velat hade du kunnat….

Annons:
Araneas
6/19/11, 2:17 PM
#112

Aldrig hört talas om någon som ogillar huskatter, ALLA uppfödare jag känner brinner för denna fråga och arbetar för kattens höjda status. Väldigt många har huskatt själv, väldigt många stöttar katthem och en del gör handgripliga saker för atthjälpa hemlösa katter, jag inräknad.

Det blir så löjligt tydligt att vissa inblandade i frågan verkligen försöker skapa osämja och hittar på egna fakta som presenteras som sanning. Det hjälper verkligen katterna att starta och slänga ved på brinnande konflikter, istället för att se det gemensamma målet, trotsolikheter.

[neveragain]
6/19/11, 2:23 PM
#113

# 112 Vilka "egna fakta" är det då som presenteras som sanning?

Lena
6/19/11, 2:25 PM
#114

#112 Absolut så jag också vill se på saken - att hitta gemensamma nämnare som vi kan utgå ifrån.

Men som sagt det finns dem som har en annan syn på detta. Vilket man får accpetera. Det är dock bra att frågan kommer upp till diskussion även på den här sajten. Den har redan diskuterats på flera andra sajter innan vi började med det här.

#110 Bråk? Nej det tycker jag inte. Däremot pågår en diskussion där vi har lite olika synpunkter. Den här frågan har väckt större engagemang än vad något annat gjort på länge. Både på Hittekatter iFokus och på andra sajter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

David
6/19/11, 3:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Oj, här har det hänt saker sedan igår kväll.

"Tycker det är kontigt att man bara kan bry sig om en raskatt men verkar sakna empati för en katt utan stamtavla".

Självklart är alla katter värda exakt lika mycket i mina ögon. Oavsett om katten har stamtavla eller inte. Jag har tre huskatter, en som kommer ifrån ett ökänt "katthem", två som jag köpt "privat". Har sedan två raskatter också.

Jag ställer ut två av huskatterna och en av raskatterna och kan under en helg prata mig nästan hes om huskatter. Eftersom det går rätt bra på utställningarna för mina huskattfröknar tryckte jag upp "idolkort" med lite information om huskatter på baksidan (se bifogad fil).

Alltså, trots att jag är högst aktiv inom raskattvärlden ser jag ingen skillnad i katten oavsett om den har stamtavla eller inte. Jag är extremt emot huskattsavel. Seriös avel av raskatter där uppfödaren följer de avelsprogram/hälsotester som krävs är jag däremot positiv till.

Flera åsikter som tillkommit sedan igår skrämmer mig lite här. Får känslan av att antingen är man ute efter att provocera varandra "lite", eller så har vi att göra med extremister ifrån båda "sidor".

Sedan angående att vissa katter är mer svårplacerade än andra gällande huskatter/hemlösa. Jag tror, tyvärr, att det är samma som med vissa människor att katten/personen först blir dömd efter sin exteriör, och det är först när man lär känna katten/människan som man ser vilken underbar individ som gömmer sig bakom utsidan.

Tilläggas kanske ska också att långt ifrån alla är lämpliga att ta in en förvildad katt, det krävs både kunskap och stort engagemang, något man inte kan förvänta sig av den som vill ha en go sällskapskatt ifrån början.

Sedan som jag sagt tidigare finns det två separata marknader, en som är ute efter "en katt", och där passar ju en huskatt/hemlös katt utmärkt, men också de som läst på om en specifik kattras, där skulle 99% av dessa inte köpa en huskatt utan hellre vänta tills det dyker upp en lämplig kattunge av den ras de är intresserade av. Därför förstår jag inte riktigt tanken att raskattuppfödning inkräktar och "tar platser" för hemlösa katter. Är lite som äpplen och päron. Är jag sugen på ett äpple köper jag troligtvis inte ett päron istället.

Många uppfödare vet jag också har en eller flera huskatter hemma, något jag märker väldigt tydligt på exempelvis kattutställningar där man kan prata med erfarna uppfödare som berättar om sin lilla huskatt därhemma.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
6/19/11, 3:35 PM
#116

KyssDavid!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Icna
6/19/11, 3:41 PM
#117

#115 jag undrar vilket belägg du har för att 99% av de som köper köper raskatt inte kan tänka sig en huskatt, samtidigt som du säger att många har både ock, tycker inte det går ihop riktigt. men visst finns det säkert såna också men dina siffror känns rätt extrema

sen finns det visst hemlösa kattungar som är riktigt socilaiserade när det är dags för nya hem, som haft turen att få komma in innan mamman fött.

#112 bara för att man ine persoligen känner såna människor betyder det väl inte att de inte finns? läs i tråden, där var det ju en uppfödare som tyckte att hemlös katter inte fyllde nått syft och det var lika bra att massdöda dem alla, må så vara att det bara var en provocation, men person har inte tagit tillbaka sitt påstående och då får man utgå från att det stämmer och att personen tycker så, om än nått som förhoppningsvis få rasuppfödare ställer sig bakom och håller med om

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

kattassen
6/19/11, 3:50 PM
#118

Nja, nu tycker jag inte vi skall sopa allt under mattan. Det som fick dagens diskussioner att bli ganska häftiga grundade sig dock i ett uttalande där man direkt motsatte sig den hemlösa kattens rätt till existens.

#112 Att ingen ogillar huskatter stämmer väl i så fall inte. En hemlös katt är i 90% av fallen huskatt och just denna person stack inte under stol med vad man skulle göra med dessa hemlösa huskatter.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
David
6/19/11, 4:09 PM
#119

#117. I mitt påstående där talade jag om uppfödare med huskatt hemma också eftersom vissa i den här tråden uppfattar uppfödare i kollektiv som empatilösa huskattshatare.

Mina andra siffror handlar om kattungeköpare, och där anser jag att jag har rätt bra belägg i och med mitt engagemang i "den hemska raskattvärlden" och i och med att jag träffat en mängd kattungespekulanter, spekulanter som läst på om en specifik ras som de kan vara villiga att vänta på länge innan det finns en tillgänglig kattunge, när de skulle kunna vända sig till ett katthem och i princip få med katten direkt. Där grundar jag mitt påstående att de inte är ute efter "en katt" utan en katt av en speciell ras.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Jina
6/19/11, 4:43 PM
#122

#98 skrev:

Kan vi få slippa ta hand om vanvårdade raskatter och raskatter vars ägare har dött eller ej kan ta hand om dom längre?

Ska jag tolka det på samma sätt som många tolkar allt rasfolk vågar sig på att skriva? För i så fall säger ni ju att ni är empatilösa och att raskatter inte har något värde Förvånad

Denna kommentar har tagits bort.
Icna
6/19/11, 4:52 PM
#124

Ursäkta men jag tror nog att många katthem är lika seriösa som dig och inte bara kastar sin katt efter ev köpar utan kräver nog en hel del innan man får ta med sig katten hem, det är nog inte bara att peka och säga jag tar den här har du pengarna och gå där ifrån med katten, det lät lite så i det du skrev

Men du menar att alla raskattsägare inte skulle ha katt alls om det inte fanns raskatter då? nu kan man ju välja, men om man inte kunde?

Ett hem utan raskatt är bara ett hus? ;P (obs retsamt inte elakt menat)

jag grundar min tro att det du säger inte ären  99%regel, i att det är så många som har både ras+huskatt hemma i att de troligen hade haft huskatter om man inte kunde skaffa raskatter och på min egna ideologi, precis som att jag tror att många huskattälskare hade skaffat raskatt om det inte fanns huskatt(obs untantagna är sommarkattsidioter och andra som ser katten som slitochslängvara).

För mig finns det 2 sorters avel, seriös och oseriös, både inom raskatter och huskatter, sen är troligen merparten av huskattsaveln oseriös medan merparten av raskattsaveln förhoppningsvis är seriös

det är indiver som bör fördömmas inte grupper, men när man tala/skriver så använder man ofta grupptermer vilket skapar konflikter, det är jobbigt att hela tiden skriva upp alla undantag utan det får nästa säga sig själv att det finns, ordet alla i en disskusion betyder inte alltid 100%, utan kan betyda alla som tycker si, alla kan betyda 90%

att säga att all avel är själviskt är inte samma sak som att säga att raskattsuppförade är kalla och empatilösa, eftersom det delvis innefattar betydligt fler huskattsuppfödare än raskattsuppfödare, så om ni nu bara består av 10% av den gruppen som kallas själviska, får det en annan dimension av alla, för det var det det hela handlade om att katthjälpen ansåg att ALL Avel var fel inte bara raskatter?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Jina
6/19/11, 4:53 PM
#125

Fråga: tror ni verkligen på fullaste allvar att inlägg från en handfull folk på RCs FB-sida tvingat det stora företaget att frångå sina principer och sluta sponsra GBGs katthjälp i allt gott RC tycker de gör?

Annons:
Jina
6/19/11, 4:59 PM
#126

Vill även ifrågasätta vad som skrivs på Göteborgs katthjälps blogg som nu tycks fått en total omvändning.

ANM: att lägga in text direkt från andra bloggar och diskussionsforum är inte helt okey. Däremot kan vi länka dit när det som i det här fallet är en förenings hemsida och/eller blogg. Diskussionen förs sedan med fördel direkt på föreningens blogg.

Tar därför bort den kopierade texten och ersätter den med en länk till bloggen. // Lena - sajtvärd

Hawknestgrove
6/19/11, 5:04 PM
#127

skitprylar? det var väl taskigt sagt…Vi beställer ju alltid kattungepaket och Goinghomekit till de katter vi placerar ut och jag måste säga, att det är fina saker, som vi är väldigt tacksamma över. Dessutom så har vi 20% rabatt på foder. det kallas uppfödarrabatt, fast man är katthem. OCh kross direkt från RC? Det har vi aldrig fått chansen att köpa. Nu försvinner chansen att få kross från butiken också, för det går i retur.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
6/19/11, 5:05 PM
#128

#125 Jag hänvisar till vad jag skrev i #106.

----

#122 Kan lugna dig med att vi här på sajten är minst lika engagerade när en hemlös raskatt dyker upp någonstanns i landet. Det händer inte så ofta. Däremot kan de dyka upp som vanvårdsfall ibland. Mest drabbad verkar Perser vara som kan komma in i bedrövligt skick.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

David
6/19/11, 5:09 PM
#129

#124. Jo, jag menade inte att man slänger upp pengarna och tar med sig katten samma dag ifrån ett katthem heller, men du som kattköpare behöver oftast inte vänta kanske tre-fyra-fem månader innan det föds en kull av den ras du är intresserad av. Så länge väntar inte en person som "bara" vill ha en katt.

ALL "huskattsuppfödning" är oseriös enligt mig! Totalt förkastlig och bör inte finnas! Raskattuppfödning är något helt annat, där finns det oftast (ja, det finns ju alltid undantag) ett mål med uppfödningen, många kostsamma tester görs av avelsdjuren innan parning etc.

Alla raskattuppfödare med stamnamn i SVERAK/FIFé är förbjudna att avla fram katter som inte kan stambokföras = dvs. huskatter/blandraser eller vad man vill kalla det. Den som skulle ägna sig åt en sådan uppfödning blir föremål för vår diciplinnämnd och avstängd ifrån all verksamhet inom SVERAK, som exempelvis uppfödning, utställning m.m.

Tänk om vi istället kunde samarbeta mot målet att höja kattens status. Många katthem (förutom vissa få som drivs av extremister) och de allra flesta kattuppfödarna (även här finns ett fåtal undantag) har ett och samma grundmål, och det är att höja kattens status!

SVERAK står bakom Sveriges första KOSTNADSFRIA ID-register för enbart katter, ett register som inte skulle vara möjligt om det inte fanns några uppfödare (inga uppfödare, inget kattförbund). Läs gärna mer om vad SVERAK står för, något som samtliga uppfödare även står bakom då man måste hålla sig till förbundets stadgar och regler för att få föda upp raskatter. 
http://www.sverak.se/SVERAK/Press/Om_SVERAK_fakta.htm

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Icna
6/19/11, 5:17 PM
#130

hur kommer det sig att du kallar katthemmen med avvikade(eller vad mans ak kalla det) åsikter för "extremister" och uppfödare för "undantag"?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

[neveragain]
6/19/11, 6:10 PM
#131

# _115Tilläggas kanske ska också att långt ifrån alla är lämpliga att ta in en förvildad katt, det krävs både kunskap och stort engagemang, något man inte kan förvänta sig av den som vill ha en go sällskapskatt ifrån början.

_Förvildade katter ”bör” omhändertas enligt TNR metoden.

_Är lite som äpplen och päron. Är jag sugen på ett äpple köper jag troligtvis inte ett päron istället.

_Tycker inte att levande djur som behöver hjälp ska jämföras med saker utan känslor.

Flera åsikter som tillkommit sedan igår skrämmer mig lite här. Får känslan av att antingen är man ute efter att provocera varandra "lite", eller så har vi att göra med extremister ifrån båda "sidor".

Här kallas den uppfödare som önskar livet ur hemlösa katter, då de ju inte fyller syfte, en extremist. På kattforum.se  höjs samma människa till skyarna för att ha gjort en riktig hjälteinsats, nämligen att engagera sig i att se till att Katthjälpen nu går miste om de förmån man har haft hos RC samt att ha gjort samma försök hos andra tillverkare.

Kan även tillägga att en annan uppfödare här, tidigare jämförde de hemlösa katterna med ett spannmålsöverskott som ju också förstörs…

Jag tror att vi här har en väsentlig skillnad mellan den genomsnittliga, självutsedda ”seriösa” uppfödare och den genomsnittliga människa som engagerar sig i hemlösa katter: den sistnämnda anser att hemlösa katter har rätt till sitt liv, samma sak verkar inte gälla för den genomsnittliga, självutsedda ”seriösa” uppfödare.

David, när du ändå ska ringa RC så kanske du kan ta tillfället i akt och meddela att vissa uppfödare önskar livet ur alla hemlösa katter och fråga om RC kan sluta sälja mat till dem? RC bryr sig nämligen om alla djur.

#122
”#98 skrev

Kan vi få slippa ta hand om vanvårdade raskatter och raskatter vars ägare har dött eller ej kan ta hand om dom längre?

Ska jag tolka det på samma sätt som många tolkar allt rasfolk vågar sig på att skriva? För i så fall säger ni ju att ni är empatilösa och att raskatter inte har något värde”

Nej, att uppfödarna önskar livet ur de katterna man inte ser någon nytta med betyder inte att hittekattsfolk skulle göra samma sak. Som jag skrev ovan: Jag tror att vi här har en väsentlig skillnad mellan den genomsnittliga, självutsedda ”seriösa” uppfödare och den genomsnittliga människa som engagerar sig i hemlösa katter: den sistnämnda anser att hemlösa katter har rätt till sitt liv. De skulle lika gärna ta hand om en bortsprungen raskatt än om en hemlös huskatt…

# 125 Fråga: tror ni verkligen på fullaste allvar att inlägg från en handfull folk på RCs FB-sida tvingat det stora företaget att frångå sina principer och sluta sponsra GBGs katthjälp i allt gott RC tycker de gör?

RC skulle ALDRIG anta etiska principer som skulle ha stora effekter för deras försäljning… rasskattuppfödare har ju visat sig kunna vara lika ”fanatiska” som djurrättsaktivister när deras hobby ifrågasätts, så det är klart att RC tar ett medvetet beslut att inte komma på kant med uppfödarna.

Du citerar ett inlägg ur Katthjälpens blogg som har lämnats av en anonym skribent, det är alltså inte ett uttalande från Göteborgs Katthjälp. Dessutom så missar du citera hela inlägget: inte bara katthjälpen som har bestämda åsikter.

# 129 Jo, jag menade inte att man slänger upp pengarna och tar med sig katten samma dag ifrån ett katthem heller, men du som kattköpare behöver oftast inte vänta kanske tre-fyra-fem månader innan det föds en kull av den ras du är intresserad av. Så länge väntar inte en person som "bara" vill ha en katt.

Du kan räkna med att det motsatta också händer:
http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=204381

anm citat borttaget då önskemål framkommit om att inte vilja eller godta att bli citerad. Se inlägg  162 /Brutt medarbetare

Anm: Har redigerat vissa inkopierade inlägg som förekommer från ett annat inlägg som också blivit redigerat. //Lena - sajtvärd

Jina
6/19/11, 6:12 PM
#132

Men gällande TNR. Om katthem tar in och kastrerar katterna, blir inte de i lagens ögon då katternas ägare? Hur löser man det?

Annons:
Jina
6/19/11, 6:17 PM
#133

#131 Flera av mina köpare hade troligtvis inte fått köpa från katthem.

Kattunge 1: ensamkatt, barnfamilj

Kattunge 2, barnfamilj

Kattunge 3: barnfamilj

Ok, spannmål och äpplen var inget bra.

Men så här då: om det finns överskott på schäferblandningar, ska då de som föder upp renrasig schäfer lägga ner och folk tvingas köpa blandningar?

[Tiddlywinks]
6/19/11, 6:19 PM
#134

#131 återigen oerhört lätt att kritisera folk från ett annat forum här än att skriva i tråden du så uppenbarligen stör dig på.

Och citat från andra forum? *bra där*

Anm: Att kopiera in inlägg från andra forum är emot den sed som råder inom internetvärlden. Har därför redigerat bort där så förekommit. Vill man hänvisa till diskussion på annan sajt/forum/blogg etc. bör det istället göras via en länk.  //Lena - Sajtvärd.

[Tiddlywinks]
6/19/11, 6:20 PM
#135

#132 Svar ja

[neveragain]
6/19/11, 6:26 PM
#136

# 132 samma frågor hela tiden. Att visa katthem hjälper med kastrering av förvildade katter som matas av andra människor är inte konstigare än att katthem hjälper med kastrering av andra katter, med "vanlig ägare". Det är alltid den som har hand om katten som är djurhållare i lagens mening, inte den som bistår med ekonomisk/medicinsk hjälp.

Puma77
6/19/11, 6:29 PM
#137

Ett katthem som tar in och kastrerar katter för TNR slutar ju inte sitt ansvar där givetvis. De har ju koll på kolonin och matar den vilekt givetvis är meningen med TNR

 

//Pia

Jina
6/19/11, 6:29 PM
#138

#136 Men efter kastrering utgick jag från att katten hålls i någon form av boende i ett par veckor?

Jina
6/19/11, 6:31 PM
#139

#137 Tycker det låter som att ansvaret ligger på andra, jag. För katthemet bistår ju bara med medicinsk hjälp och har inget ansvar.

Annons:
Lena
6/19/11, 6:34 PM
#140

#139 Det finns regler för hur man arbetar med TNR. Och nej du behöver inte oroa dig för att ingen tar ansvar för en TNR koloni. Det där är noga reglerat och du kan läsa om det på ex.vis Göteborgs Katthjälps hemsida.

Det vi istället ska oro oss över är alla andra kolonier som inte omfattas av några TNR projekt. Framförallt för förökningstakten i dessa.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puma77
6/19/11, 6:36 PM
#141

#138 Givetvis hålls de under uppsikt efter kastreringen och ett seriöst TNR projekt har koll på katterna efteråt.

Jag vet folk som dag ut och dag in åker till kolonin och ger dem mat, sjuka katter får den hjälp de behöver de får något skönt att ligga på och man ser till att området är säkrat från faror så gott man kan är inte det att ta ansvar?

 

//Pia

[neveragain]
6/19/11, 6:36 PM
#142

# 136

Att visa katthem hjälper med kastrering av förvildade katter som matas av andra människor är inte konstigare än att katthem hjälper med kastrering av andra katter, med "vanlig ägare". Det är alltid den som har hand om katten som är djurhållare i lagens mening, inte den som bistår med ekonomisk/medicinsk hjälp.

Om en katt ligger på djursjukhus, är det då också djursjukhuset som äger djuret efteråt?

Det är den som har matat kattern från början som fortsätter ta ansvar för katterna. När det gäller katthjälpen så hjälper de dock till om det behövs hjälp i någon form. Jag är själv volontär för en TNR koloni så jag vet hur det fungerar.

Vad vill du egentligen åstadkomma med dessa frågor överhuvudtaget? Att TNR skulle vara olagligt? Nej, det är det inte, det har jordbruksverket redan uttalat sig om att så inte är fallet.

Jina
6/19/11, 6:47 PM
#143

#142 Vad jag vill åstadkomma? Jag visste inte att man inte fick ställa frågor om hur något fungerar rent praktiskt!

[neveragain]
6/19/11, 7:00 PM
#144

Klart du får ställa frågor! :) Menade mer att jag inte riktigt förstår vad det har med frågeställningen att göra.

johnnys girl
6/19/11, 10:03 PM
#145

Tiddlywinks. Vilket syfte har en raskatt enligt ditt förmenande?

Och vad skulle du göra med din fritid om raskattsaveln förbjöds?

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Lena
6/19/11, 10:05 PM
#146

#143 Här är en länk till en handbok i Pdf format som du kan ladda hem på nätet om du vill. Där får du svar på de flesta frågor om TNR.

Det är jättebra att du är intresserad och ställer frågor om TNR! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
majvi
6/19/11, 10:31 PM
#147

98 skrev:

Kan vi få slippa ta hand om vanvårdade raskatter och raskatter vars ägare har dött eller ej kan ta hand om dom längre?

Ska jag tolka det på samma sätt som många tolkar allt rasfolk vågar sig på att skriva? För i så fall säger ni ju att ni är empatilösa och att raskatter inte har något värde Förvånad

Vad jag menar är att  flera raskattsuppfödare skriver att raskatter och andra katter är helt skilda marknader.Det stämmer inte då katthemmen får ta hand om raskatter då och då.Ibland har ocksä mycket pengar fått läggas ned för att hjälpa de vanvårdade raskatterna.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Alexej
6/19/11, 10:33 PM
#148

Nu finns det en bra tråd på katter.nu:

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=204281

Men en grej var lite speciell:

Ett förslag går ut på att avliva alla katter som vill vara ute för att få det beteendet att så småningom försvinna. 
Är det så man avlar bort ett beteende??Förvånad

ANM: Inlägget omskrivet då det inte är rekomendabelt att citera inlägg från andra forum rakt av. // Lena - Sajtvärd.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[neveragain]
6/19/11, 10:41 PM
#149

# 148 ja du… man kan läsa så mycket där som gör att man drar öronen åt sig… läste för ett tag sen att en uppfödare därinne skrev att hon var tvungen att para sin hona vid varje löp då hon annars skulle få livmodersinflammation…

Sagolika
6/19/11, 11:02 PM
#150

#148 Personen menade knappast det bokstavligt, utan var ironisk.

#149. Det måste vara på nästa löp, inte på varje löp. Det är en rekommendation även från veterinärer att en fertil katthona som ännu inte ska kastreras, paras på nästa löp efter det att hon haft livmoderinflammation.

pip89
6/19/11, 11:28 PM
#151

Min åsikt:tycker det räcker med huskatter nu, och raskatter ja, det är jag lite osäker på faktiskt. seriösa uppfödare, dom gör inget fel och ja, är duktiga.. men det som stör mig innom raskatterna är att dom ibland då säljs till ex familjer och dom säger hederligt att det ska vara en innekatt.

MEN under sommaren, dom åker till landet och den får vara ute på vift där eller råkar smita ut när familjen är på semester då dom har en kattvakt. missen hittar en sommarflört och vipps så är den på smällen och blandras/huskatt bildas!! ååååh vad gullligt!!! dom säljs på blocket varken vaccinerade el id-märkta..

det tycker jag händer för ofta inom raskatterna :/

för övrigt, så tycker jag om raskatter och så, det är bara dom oansvariga ägarna som måste bättra sig.

David
6/19/11, 11:57 PM
#152

Har en liten, men i mina ögon dock intressant fråga, neveragain, har du rätt att officiellt tala för Göteborgs Katthjälp? Tänkte eftersom Gbg Katthjälp får ett "något" skamfilat rykte i åtminstone mina ögon, då kan det vara intressant om du har tillåtelse ifrån ordf. att tala i katthjälpens namn?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[neveragain]
6/20/11, 12:11 AM
#153

#  150 kankse man överhuvudtaget inte ska para en hona som har haft livmodersinflammation utan kastrera henne istället?

Annons:
MonicaLagerquist
6/20/11, 12:15 AM
#154

#153

Förklara gärna varför en kastration är bättre?

Stolt ägare till fem La permer

Sagolika
6/20/11, 12:22 AM
#155

#153 Om det är en huskatt. ja absolut.

Om det är en raskatt som ska gå i avel så finns det inget medicinskt skäl för att parning inte kan ske på nästa löp. såvida hon är frisk igen och man har fått klartecken från veterinär. Så varför skulle man kastrera henne?

[neveragain]
6/20/11, 12:25 AM
#156

# 152 Tror inte det angår dig något men som jag skrev tidigare: oavsett om jag är aktiv i katthjälpen så är de åsikter jag ventilerar här mina egna.

Det verkar finnas andra här som har tagit sig an den biten vad gäller att förvränga deras uttalanden.  ;)

brutt
6/20/11, 12:26 AM
#157

152. Jag vet inte utvecklingen som förväntas bli i denna tråden.Men det kanske kan frågas detsamma till oss alla. Har vi rätt att framföra våra åsikter i en diskussionstråd om avel eller inte avel klart vi har.

Menade inte att ge svar i stället för någon annan men formade mej lite snabbt en åsikt om situationen.Ber om ursäkt i fall det retar någon att jag skrev detta.Sov gott allihop!

[neveragain]
6/20/11, 12:27 AM
#158

#154

Förklara gärna varför en kastration är bättre?

Då föds det genom denna katt inga fler katter som bidrar till kattöverskottet. Det finns nämligen sisådär 100 000 hemlösa katter som behöver någon som tar hand om de… ;)

Gronstedt
6/20/11, 8:50 AM
#159

#104: Om en förening som söker bidrag och som jag givit bidrag far med osanningar och möjligen olagligheter så skulle det inte påverka mig i mina beslut om hur jag ska förhålla mig till föreningen ifråga? Jo, det gör det definitivt! Om (observera: OM) föreningen ljugit i en sak finns det allt skäl att ifrågasätta allt annat den uttryckt också.

Den hållning som framkommit här har i och för sig diskvalificerat föreningen totalt i mina ögon (och då menar jag fortfarande inte dess hållning till sponsring per född raskattunge), men även om så inte varit fallet hade jag dragit öronen åt mig när sådana här oklarheter lyfts fram. I synnerhet när förespråkare försöker slå bort det med att bidragsgivare och presumtiva bidragsgivare inte har att göra med vad som är sant och inte i föreningens påståenden.

[neveragain]
6/20/11, 9:36 AM
#160

# 140 "I synnerhet när förespråkare försöker slå bort det med att bidragsgivare och presumtiva bidragsgivare inte har att göra med vad som är sant och inte i föreningens påståenden."

Här får du nog utveckla vad du egentligen menar och var du har fått det ifrån att "bidragsgivare och presumtiva bidragsgivare inte har att göra med vad som är sant och inte i föreningens påståenden." ?

För sista gången, jag är aktiv i Göteborgs Katthjälp, som volontär, och anhänger djurrättsfilosofin. Vad jag skriver här är mina personliga åsikter och inget annat.

Jag är lika mycket förespråkare för Katthjälpen som du är för de som inte vill stödja katthjälpen. Du kör själv med anti-katthjälp propgagande genom att envis fortstätta skriva självframtagna sanningar  (utan att du har någon som helst insyn i föreningen) om att katthjälpen skulle  fara "med osanningar och möjligen olagligheter". "Osanningen" vad gäller RC är ingen osanning, man har i alla år haft loggan på hemsidan efter att ett muntligt avtal har upprättats och man HAR tagit emot spronsring.

Vad är då de "olagligheter" du syftar på?

Annons:
MonicaLagerquist
6/20/11, 9:57 AM
#161

#158

Det är väldigt svårt att bedriva avel på kastrater.

Jag hör till dem som anser att katter som inte ska gå i planerad raskattsaavel ska kasteras så de honor som får livmodersinflamation är katter som är planerade att ha i avel.

Men eftersom att de flesta här inne anser att uppfödare är onda och att vi bara gör katterna en otjänst känner man ju sig inte speciellt välkommen här.

Stolt ägare till fem La permer

[zaddraya]
6/20/11, 10:06 AM
#162

Tänker inte lägga mig i den här diskussionen. Blev medlem enbart för att jag fick höra att jag citeras i den här tråden. I inlägg #131 är mitt inlägg från kattforum.se citerat, och jag skulle gärna vilja att det redigeras. Jag har itne bett om eller tillåtit att någon citerar mig, jag är inte intresserad av att "användas" av nån sida i dne här diskussionen och citatet är taget ur sitt sammanhang. Vet inte vem jag ska kontakta på den här sidan för att få det borttaget, och jag orkar inte engagera mig nu… Har viktigare säker för mig. Men jag tycker det är j*vligt dålig stil att citera från ett annat forum, särskilt som jag inte ens kunde se det utan att bli medlem här…

Det här blir mitt första och enda inlägg på den här sidan. Vill bara förtydliga att trots att jag har raskatter älskar jag alla katter. Har en huskatt också. Att jag valde raskatt är mitt val, inget som någon annan ska lägga sig i… Tack och hej då och var snäll och ta bort det där jag citeras…

Alexej
6/20/11, 10:16 AM
#163

#162 Inga andra problem?? Man kan läsa utan att vara medlem men inte skriva.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jina
6/20/11, 10:50 AM
#164

#163 Inte i omröstningstrådar, vill jag minnas.

Och vargör så spydig?

Alexej
6/20/11, 10:56 AM
#165

Det stämmer men det gäller alla att man måste rösta innn man kan läsa.

Spydig? Tråkigt när någon bara kommer hit för att klaga. Skriver man nånting oavsett var ska man kunna stå för det. och då borde man också tålas att bli citerad.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[neveragain]
6/20/11, 10:57 AM
#166

# 162 Må vara så att reglerna säger att man inte får citera MEN det gör ju inte att citatet som kommer från dig inte är just din åsikt. Jag tycker det t.o.m. är bättre att citera än att försöka omskriva vad någon annan har sagt, då det ofta blir feltolkningar i så fall. Samt att man då blir anklagat för att det skulle vara påhitt, förtal mm.

Då vissa härinne vill göra det att framstå som att huskattköpare inte är tillräckligt seriösa för att kunna vänta på en raskattunge och därför köper katt från katthem, så tyckte jag det var bra att visa att inte så behöver vara fallet, då det tydligen också händer att man tycker att just katthem har har så jobbiga kravlistor och då vänder sig till en uppfödare som tydligen inte har samma krav.

Att citatet kommer från just dig har ingen betydelse, det kunde också ha varit ett annat citat för att understryka poängen.

Mona22
6/20/11, 11:33 AM
#167

Om man ska gå tillbaka till huvudfrågan så tycker jag att det inte ska avlas mer på huskatter. De kommer inte dö ut överhuvudtaget då de "vilda" katterna sköter fortplantningen själv.
Raskatter får avlas på om det görs korrekt och seriöst. Alla tester gjorda med friska föräldrar. Sedan bör man ta hänsyn till om marknaden är mättad just då. Tex finns det lite för många skogisar just nu om jag inte fattat fel och då bör man ju vänta med att ta en kull.

Jag vill gärna ha hört ordentligt från båda sidor ang RC om jag ska ge något riktigt uttalande om det, men självklart anser jag att de ska fortsätta sponsra katthemmen om de nu gjort det. Har de inte gjort det så ska de ju få ha kvar sin "uppfödarrabatt" för katternas skull.

Håller med #161 .Tycker det känns som man är oönskad här bara för att man är uppfödare, vi är ju så hemskaRynkar på näsan
Jag kan inte ta hem någon huskatt pga allergi men man kan ju hjälpa dem endå. Sedan krävs det en viss sorts person för att klara av förvildade katter. Jag hade nog inte haft det otroligt stora tålamodet som behövs och de som har det tycker jag är fantastiska.

Annons:
Leffe
6/20/11, 11:40 AM
#168

Ärligt talat

#165 Visst var det spydigt skrivet. Man behöver inte vara spydig bara för att andra klagar på något

#161 och 167 Jag känner mig inte ovälkommen här trots att jag har hållt på med uppfödning av raskatter

Alexej
6/20/11, 11:57 AM
#169

Diskussionen har inte börjad bra.

Jag själv tycker att Katthjälpen gjorde fel genom att anklaga alla uoppfödare att inte vara seriösa genom att de avla på fler katter öht. Samtidigt är det deras rätt att ha den inställning att vara mot all avel. Och jag förstår också deras sätt att tänka.

Känns ju lite knäpp att vi från Hittekattssidan försöker få så många katter som möjligt kastrerade när andra avlar "legalt" vidare på sina katter när det finns ett så stor överskott på katter som det finns idag. Och det är också lite konstigt att neka en huskattägare att avla på sin katt men en raskattägare får göra det om nu en huskatt och en raskatt ska vara lika värda. För alla tester osv som en raskattägare gör borde ju inte automatisk ge rätten att avla på en katt.

Så är man mot avel för det finns fler katter än hem då borde kastreringskrav inkludera alla katter. Annars kan man ju säga att kastreringskrav gäller bara korthåriga eller svarta katter osv.

Så en raskattägare kan inte ha mer rätt att avla på sin katt än en huskattägare.

Men nu finns det raskattuppfödare och problemet med överskottet ligger inte enbart på raskattuppfödare utan på alla kattägare som har okastrerade katter hemma.

Problemet (oavsiktligt) är att raskatter har genom sin avel, tester och priset fått en högre ställning än en vanlig huskatt. Och därför vill många ha en raskattliknande katt men utan att betala för mycket. Raskattliknande katter kan säljas med bra vinster. Hela Blocket är fullt av dessa katter och det var det som Katthjälpen ville göra oss uppmärksamma på genom att kopiera en del annonser.

Vi måste få bort blandrasaveln och får bort tänkande hos vanliga kattköpare att en nästan-raskatt är något bättre än en vanlig huskatt.

Raskattuppfödare måste bli bättre på att kräva kastreringen på sålda sällskapskatter-helst kastrerar själv innan försäljning.

Katthem måste sluta själva att ta mer betalt för långhåriga katter eller skriver själv möjliga blandingar i annonserna.

Vi måste helt enkelt få bort det med att en nästan-raskatt är något bättre än en huskatt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[neveragain]
6/20/11, 12:05 PM
#170

Det är väl ingen som har sagt att rasavel är den stora boven vg kattöverskottet. Det som hela tiden har anförts är att ÄVEN rasavel har en vis inverkan på kattöverskottet, hur stor eller liten den än må vara.
Att sedan uppfödarna inte känner sig ansvariga för den delen av överskottet rasavel bidrar med är bara att beklaga.

Jina
6/20/11, 12:06 PM
#171

#169 Håller helt med dig gällande detta att "blandraser" säljs dyrt, och inte ens vaccinerade. Hur kommer man tillrätta med att de uppenbarligen är lättsålda? Dvs, vilken sorts info bör gå ut till Svensson? Värt att fundera på och bör klart vara ett bra område för samarbete. Instämmer även i det du skriver om katthem med långhåriga dyrare, eller rätt fritt påhittade rasblandningar.

Dock går det inte komma ifrån att det inte går kräva kastrering på sålda kattungar. Och alla har inte en veterinär som kastrerar tidigt. Och detta gäller inte bara rasuppfödare; även katthem i min mening.

Alexej
6/20/11, 12:17 PM
#172

#171 Absolut. Tänk om fler veterinärer äntligen kunde inse fördelen med tidigare kastreringar. Jag skulle också vilja att vi bara sålde kastrerade kattungar. Katthjälpen är väldigt noga i sina uppföjlningar men det är inte alla katthem. För det fattas tid och folk.

Nu kan man säger att katthem inte ha avlad själva på sina katter och därför mindre ansvar. Men jag tycker alla kattungesäljare har samma ansvar. fast det finns nog inga katthem som säljer okastrerade över 6 månader, något som en del raskattuppfödare gör.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

piamaria
6/20/11, 12:19 PM
#173

#82 "Menar du på fullt allvar att ingen som håller på med att rädda katter har egna, biologiska barn?"

LÄGG INTE ORDEN I MIN MUN!! Skrikandes Var har jag skrivit ovan??

Jina
6/20/11, 12:29 PM
#174

Om katthemmen kan börja kastrera alla katter som omplaceras och är TYDLIGA med detta i all sin marknadsföring, tror jag det är ett sätt att nå ut till Svensson.

Annons:
Gronstedt
6/20/11, 12:40 PM
#175

#160: Du väljer att inte läsa ordet OM i det jag skriver - för det tar jag inget ansvar. Du påstår utan att styrka det att det finns ett muntligt avtal, detta avtal känns den andra parten enligt ovan förekommande citat inte vid. Ditt obekräftade påstående kan knappast ett bevis.

Menar du verkligen att alla som ställer frågor rörande någon del av det du och den förening du gör dig till tolk för sysslar med ägnar sig åt antihittekattspropaganda? Är inte det lite väl magstarkt?

Jag håller starkt med #172 om att alla som sysslar med katter - katthem, katthjälpare, kattuppfödare och sådana som av försumlighet eller aktiv handling fått huskatts- eller blandrasungar - har ansvar för att få dem kastrerade, om de inte uttryckligen är avsedda för avel. Jag är inte insatt i detta med tidig kastrering, men det kanske är nödvändig väg att gå för att få stopp på alla hoppsankattungar? Att låta köparen skriva på kontrakt om kastrering är lika rätt eller fel och tyvärr lika omöjligt att genomdriva mot köparens vilja antingen det är en uppfödare eller ett katthem som skrivit kontraktet.

[neveragain]
6/20/11, 12:55 PM
#176

# 175 Ja precis, du skriver "OM" men gör det samtidigt att framstå som att det inte finns någon som helst tvivel om att du har rätt då du så gärna vill att katthjälpen skulle vara  "falskt och lögnaktigt", som du omskrev dem tidigare.

Du har inte svarat på min fråga om det du skriver i det tidigare inlägget: "I synnerhet när förespråkare försöker slå bort det med att bidragsgivare och presumtiva bidragsgivare inte har att göra med vad som är sant och inte i föreningens påståenden."

Här får du nog utveckla vad du egentligen menar och var du har fått det ifrån att "bidragsgivare och presumtiva bidragsgivare inte har att göra med vad som är sant och inte i föreningens påståenden." ?

Det du skriver ovan är inte att ställa frågor, det är att fabricera egna sanningar i syfte att baktala en viss förening, utan att ha någon som helst insyn i just denna förening. Det är ju helt uppenbart att du inte direkt är Katthjälpens största vän, så ja, mht vad du skriver ovan så kan man lätt anse att du kör med anti-katthjälp propaganda…

Hawknestgrove
6/20/11, 1:43 PM
#177

Detta evinnerliga eko  och klipp och klistra i inläggen. Vad fyller denna tråd egentligen för syfte? Sinnakatter i Fokus?JAg har bett utomstående kolla in här inne och när de ser trådar som denna, då börjar de tro att nästan alla som håller på med hitttekatter har skruvar lösa och inte har någon som helst verklighetsförankring.Denna tråd och de två  som varit förut i samma anda, är absolut inget som hjälper till att höja någon status vare sig på katter eller på oss som försöker hjälpa dem på de sätt vi kan. Det finns viktigare saker att uppmärksamma och hjälpa till med.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
6/20/11, 3:12 PM
#178

Tycker inte jag. Trots en del "onödiga" inlägg är det en viktig tråd. Blandrasavel försvinner inte genom att tiga bort det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

David
6/20/11, 3:18 PM
#179

#177. Hawknestgrove Kyss.

Den här pajkastningen fram och tillbaka, har den hjälpt en enda katt förutom att skapa två läger som istället skulle kunnat samarbeta i informationsarbete kring blandrasavel, vikt att ID-märka etc och överhuvudtaget att jobba för att höja kattens status - tillsammans!

Om alla katter har samma värde (vilket jag tycker), hur kommer det sig då att vissa katthem tar olika betalt för kort- resp långhår? Hjälper det till att höja kattens status?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[sarasvati]
6/20/11, 4:29 PM
#180

#177 Då kan kanske dessa "utomstående" nya medlemmar på hittekatter.ifokus själva utrycka sina åsikter i frågan? - som gäller Kattuppfödning vs Hittekattsarbete.

Att "utomstående" tycker att kattfolk i allmänhet är knäppa är inget nytt förstås - än mindre ovanlig är uppfattningen "att (nästan) alla som håller på med hittekatter har skruvar lösa" …  Hittekatter (dvs hemlösa katter, som i huvudsak - och nära nog definitionsmässigt - är katter utan stamtavla, kallade "huskatter"), fyller enligt dessa ingen funktion/inget syfte ju. Och kan lämnas åt sitt öde, eller skjutas av. Att sätta sig in och aktivt stödja TNR-metoden tycks också vara en omöjlighet.

Annars håller jag med om att det finns viktigare saker att uppmärksamma och hjälpa till med - än att sabotera arbetet för hemlösa, övergivna och utsatta katter.

Det är mycket svårt att informera om och försöka få stöd för hittekattsarbete på SKS forum tyvärr. Det resulterar nämligen i varningar och banningar. Lite synd då om vi ska tystas även här på hittekatter.ifokus, som ju sätter hittekatter i fokus. Obestämd

Silvestris
6/20/11, 5:01 PM
#181

#103

Det är inte så att vi som föder upp raskatter saknar empati för andra katter än raskatter. Jag har devon rex. Jag föder upp devon rex. Innebär det att jag inte känner empati för andra katter än mina egna? Eller att jag bara känner empati för devons? Eller för bara raskatter?

Jag lider med alla djur som far illa, barn som svälter, barn som misshandlas, människor som förföljs/torteras osv. Jag kan dock inte laga hela världen. Jag måste känna vad jag kan göra för att göra världen till ett bättre ställe. Jag skänker pengar till välgörenhet, i  dagsläget inte till något som har med katter att göra. På kattsidan anser jag dock att jag bidrar till en bättre värld genom att vara en god förebild som kattägare och som uppfödare. Det är även mig min familj och mina vänner vänder sig till när de behöver råd eller hjälp om sådant som har med katter att göra. Jag har påverkat dem och deras katter positivt. De i sin tur blir också förebilder för andra människor.

Jag kan även göra världen till ett bättre ställe via mina barn för nej, jag har inte varit i Indien och plockat med mig ett gatubarn hem utan jag har avlat fram mitt alldeles egna biologiska barn med min partner. Det yttersta beviset på min själviskhet antar jag.

Annons:
Hawknestgrove
6/20/11, 5:04 PM
#182

Som sagt, jag ser bara, att de viktiga trådarna, som dem om Hornbach, Eslöv, Trelleborg, Billesholm,Norrköping de bara försvinner. Varför ha en bråktråd som denna, när vi all här  är eniga i EN sak. Huskattsavel NEJ! I och med att jag är före detta uppfödare av Helig Birma, så försvarar jag seriös raskattsavel. En som är kär i Birmor eller någon annan kattras, avlar inte på huskatter. Och som David säger, på utställningar så måste vuxna huskatter vara kastrerade. Bara det säger ju allt. Att det sedan har krypit fram en massa konstiga saker om fodertillverkare,  det har väl för hundan inte med detta att göra? Och dessa personer jag talade om som är utomstående blev aldrig medlemmar på Hittekatter. De läste denna tråd oh de två tidigare närbesläktade och bara skakade på huvudet, ett sånt forum med så mycket tjafs om ingenting….Nej tack. OCh jag är inte medlem jag heller. Det är klart, en sån här tråd håller uppe statistiken, men det finns väl trevligare och mer informativa sätt att hålla en viktig sajt vid liv? Vilket Hittekatter är. För denna tråd gör inget annat än förstör för katthem i stort och för hittekatter. Samma rappakalja som i de två tidigare. Ungefär som att servera falukorv skuren på längden, på snedden eller på tvären. Samma sak.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
6/20/11, 5:12 PM
#183

Folk kan välja själva var de vill läsa eller skriva. Och det finns inte viktiga och ovikta trådar men olika intresser. Jag läser inte "Hornbach, Eslöv, Trelleborg, Billesholm,Norrköping-trådar" jag läser den här.

Och varför förstör tråden för katthem i stort?

Blandrasavel är viktig. Vad har kastrerade huskatter på en utställning med tråden att göra? och någon som avlar på Birmor kan väl avla på huskatter genom att sälja okastrerade sällskapskatter. Då gör den personen iaf huskattaveln möjligt.

Det som David påpekade-olika priser på kort-och långhårskatter gör som jag vet bara KKS och jag tycker det är illa. Kanske vi kan påverka de att ändra sina prissättningar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[neveragain]
6/20/11, 5:17 PM
#184

# 179 Om alla katter har samma värde (vilket jag tycker), hur kommer det sig då att vissa katthem tar olika betalt för kort- resp långhår? Hjälper det till att höja kattens status?
Där har ni en bra anledning at mobba andra katthem också ;) Nu är det väl faktiskt så att man ffa prissätter katterna i raskattvärlden, efter ras, stamtavla, avelsvärde etc? Hjälper det till att höja kattens status?

#180 Ja, jag har märkt det, i tråden på kattforum där man gratulerar varanna att RC drar in sitt stöd får alla som håller med skriva hur mycket skit och osanningar som helst men när jag gick in för att försvara den andra sidan, så bums blev tråden låst…

# 182 Är det du som bestämer vilka trådar man ska få engagera sig i eller inte? Om du inte vill hålla denna tråd vid li så kanske du ska skita i att lägga in flera inlägg som inte har med sakfrågan att göra?

Att du tycker att det är onödigt att diskutera frågan, vilket det tydligt finns ett stort behov av, betyder väl inte att alla andra ska vara tyst?

Hawknestgrove
6/20/11, 5:34 PM
#185

MEn ett så trevligt och artigt svar du ger, neveragain….Trevlig svenska. Precis ett sånt ord som jag aldrig skulle använda i öppet forum, inte ens i stängt. OCh jag har faktiskt svårt att tänka mig, att SERIÖSA raskattuppfödare ägnar sig åt BYB. För mycket att riskera. OCh som sagt, det finns viktigare trådar här inne där liv kan räddas.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

brutt
6/20/11, 5:38 PM
#186

183. Jag håller med dej Alla får läsa och skriva i vad de vill för trådar hur galet vore det inte annars.Vill man inte läsa eller vara delaktig i någon  diskussion så behöver man naturligtvis inte det valet är ju fritt.

Hawknestgrove
6/20/11, 5:44 PM
#187

OCh vissa får vara hur oartiga som helst också? Nu gör jag samma sak som neveragiain är så duktig på, klippa och klistra med Lilian Runestam.Neveragains citat nedan….ur inlägg #184

# 182 Är det du som bestämer vilka trådar man ska få engagera sig i eller inte? Om du inte vill hålla denna tråd vid så kanske du ska skiti i att lägga in flera inlägg som inte har med sakfrågan att göra?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Jina
6/20/11, 5:48 PM
#188

#184 Byta samtalsämne much?

Annons:
Gronstedt
6/20/11, 5:55 PM
#189

#176: Det är uppenbarligen svårt för dig att förstå, men varken du eller den förening du gör dig till tolk för är identisk med hittekattsproblemet eller ens med allt katthjälpsarbete. Det är till och med möjligt för personer att ogilla det du står för och uttrycker, och att ta avstånd från ditt och föreningens agerande och budskap, och samtidigt ge stöd och bidrag till andra föreningar, personer och initiativ som är till hjälp för hittekatter.

Att du väljer att bestämma dig för att mina inlägg betyder något som du själv har hittat på tar jag inte heller något ansvar för. Inte heller där har du tolkningsföreträde. Du har strängt taget inte tolkningsföreträde någonstans.

[neveragain]
6/20/11, 5:59 PM
#190

# 189 Du har ff inte svarat på frågan:

Du skriver "I synnerhet när förespråkare försöker slå bort det med att bidragsgivare och presumtiva bidragsgivare inte har att göra med vad som är sant och inte i föreningens påståenden."

Här får du nog utveckla vad du egentligen menar och var du har fått det ifrån att "bidragsgivare och presumtiva bidragsgivare inte har att göra med vad som är sant och inte i föreningens påståenden." ?

kattassen
6/20/11, 6:23 PM
#191

Den som inte vill hålla liv i tråden och anser den vara utan betydelse eller har andra frågor att ta upp, uppmanas att inte göra inlägg som inte har med trådens urspungsämne att göra.

Tråden kan komma att ses över för eventuella raderingar av oväsentligt innehåll.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
6/20/11, 9:11 PM
#192

Ser att vissa av er ondgör er över att den här tråden över huvud taget existerar. Det råd jag kan ger er är att inte ge den någon uppmärksamhet överhuvuid taget. Varken läsa den eller skriva i den. Lägg istället er energi och uppmärksamhet på de trådar ni tycker känns angelägna och som ni gillar. Svårare än så är det ju faktiskt inte! Eller hur?

Att ämnet intresserar många är ett faktum. Och den konflikt som finns bland vissa, fanns redan innan ämnet kom upp till diskussion på denna sajt. Den blir inte värre av att vi diskuerar fenomenet.

Nu återgår vi till själva ämnet. Ovidkommande inlägg kommer att redigeras.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Icna
6/20/11, 10:15 PM
#193

181 nu har du verkligen valt att tolka hur du vill, jag har väl aldig sagt att raskattägare är empatilösa? men vill man kan man ju tolka som man vill

men vill man veta vad jag menade kunde man ju fråga för vad jag faktiskt skrev var att jag inte tror det stämmer att 99% av alla rakskattköpare aldrig skulle kunna tänka sig en huskatt och där men att det skulle vara konstigt om alla som köpte raskatt inte skulle kunna har empati för en huskatt, för det är precis det jag tror att det finns många som köper raskatt som skulle kunna tänka sig att hjälpa en hemlös katt.

tråkigt att man väljer att tolka ett inlägg så negativt utan anledning.

man får en känsla av att det är stark "kåranda" inom raskattvärlden man får inte kritisera nått eller någon utan att det ska tas illa vid av alla raskattuppfödare, det är väl bara att säga att det finns fel inom alla områden. att säga att man är felfri är ju just det som gör att det blir debatter, sen väljer man att tro att man är i centrum och att alla hittekattsanagreade endast tror att det är raskattsvärlden fel att det finns hemlösa, tror nog att det flesta är fullkomligt medvetna att raskatter är en fraktion av problemet. men jag kan ju missuppfattat jag med…

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Silvestris
6/20/11, 11:00 PM
#194

#193

Det finns absolut många som har raskatt som både vill ha huskatt och som har huskatt. Det ena utesluter inte det andra. Däremot är det många som faktiskt vill ha en speciell slags katt. En del kan bara ha en viss slags katt, allergiker.

Dessutom så får inte alla som vill hjälpa en hemlös katt. Jag skulle diskvalificeras av många katthem eftersom jag har småbarn.

Och kåranda bland kattuppfödare? Du behöver inte tro mig men kattuppfödare klöser varandra rätt illa. Vi är ingalunda en homogen grupp som håller ihop i vått och torrt. Tvärtom finner man mycket fördömande, skitsnack och tom. sabotage bland uppfödare.

Kattuppfödare är precis som alla andra. Människor. Vi kommer i olika färger och former och vi kommer inte överens med alla. Vi tycker inte alltid lika.

Och just för att vi faktiskt är olika blir många av oss upprörda när vi som ett kollektiv tex. utmålas som en skock människor som lättvindigt avlivar friska kattungar…

Lena
6/20/11, 11:08 PM
#195

#194 Nej det är nog viktigt att påpeka att även vi kattägare är individer - precis på samma vis som våra katter är det. Vi "hittekattsfolk" är inte heller en homgen stor familj där alla klappar varandra i ryggen och tycker lika. Nej det klöses och morras friskt här med allt ibland.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[neveragain]
6/20/11, 11:15 PM
#196

# 194 Ingen har utmålat er som ett kollektiv eller _"en skock människor som lättvindigt avlivar friska kattungar"

_Det som har påpekats är att det även händer i rasavelsvärlden att det alivas friska kattungar…

Icna
6/20/11, 11:30 PM
#197

vill man ha en hittekatt behöver man ju inte ta från ett katthem finns ju flera här på sidan som kan tänka sig att sälja till en med barn(tror jag iaf)

fast bara för att man slåss sinsemellans betyder inte det att man inte kan hålla ihop utåt, och tror dig helt och hållet att man kan vara rätt hård genimot varandra, det är det ju även bland hittekattsfolk stundtals

vet inte vart man skulle påstått att man skulle påstått att rasuppfödare lättvindigt avlivar friska kattungar, måste missat det inlägget :/

med friska kattungar menar du friska raskattungar eller huskattsungar, för det finns ju en som sagt att man bör avliva alla hemlösa katter därmed även friska kattungar, men det kanske inte det du menade?

och det finns ju också antydningar att alla hittekattfolk är fanatiska extremister och alla avskyr rasuppfödare och så är det ju inte heller, ofta i disskusioner är det lätt att generalisera, det är nog helt omöjligt att ta hänsyn till alla skillnader och kunna förra en disskusion utan att skriva en C-uppsats i varje inlägg, fast då hade iof hettan i disskusionerna stannat av, många hade tröttnat innan man läst klart Tungan ute

Du skrev nån stans att man sa att det är själviskt att skaffa barn, föda upp raskatter, klart det är själviskt, men varför får man inte vara självisk ibland igentligen, om jag kollar på mina djur så var det själviskt att skaffamin maine coonen och flera av de katter som tyvärr inte finns längre pga ålder/sjukdom, men det var osjälviskt att ta in 9 hemlösa  katter, men sen var det själviskt att behålla(sluta söka hem) 6 av dem. allt beror på hur man ser på just ordet själviskt och om man jämt är själviskt.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Djungelkottens
6/20/11, 11:40 PM
#198

Detta rykte om att raskattuppfödare avlivar kattungar de inte lyckas sälja är ingenting nytt i "kattvärlden". När jag skaffade raskatt i början av 80-talet fanns ryktet redan. Jag hörde aldrig detta från hittekattsfolk utan från andra raskattuppfödare. Det är väldigt tveksamt om detta rykte uppstod bland de människor som hjälpte hemlösa katter. Personligen tror jag att det är inom raskattkretsar detta rykte uppstått men om det sedan ligger sanning bakom detta påstående vet jag inte.

För övrigt så verkar det vara så att vi som engagerar oss och håller på med katter, både inom raskatt- och hittekattsvärlden, tar efter våra katter när det gäller revirtänkandeFlört. Det krigas rejält ibland inom båda världarna.

Lena
6/20/11, 11:48 PM
#199

#198: "För övrigt så verkar det vara så att vi som engagerar oss och håller på med katter, både inom raskatt- och hittekattsvärlden, tar efter våra katter när det gäller revirtänkandeFlört. Det krigas rejält ibland inom båda världarna".

Är böjd att hålla med i här! ;)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sarasvati]
6/21/11, 12:03 AM
#200

Känner inte till att ngn hävdat att kattuppfödare som kollektiv (antar att det menas raskattuppfödare) "lättvindigt avlivar friska kattungar". Låter märkligt då raskattuppfödandet är en hobby - och man väl inte heller vill gå alldeles back ekonomisk, bortsett från de etiska och känslomässiga aspekterna.

Däremot förefaller förespråkas, av "er" som grupp, avlivning av friska (hus)katter, vuxna som små. Nämligen inom kategori hemlösa (hus)katter - både här i tråden och flera andra, bl a på SKS-forumet. Har inte sett ngr tydliga dementier av denna inställning, vare sig här eller på SKS-forumet.

Istället hänvisas till att "verkligheten" är sådan. Och "marknaden". Verkligheten och markaden är också vad vi själva gör den till. Det kallas (som tidigare sagts) civilkurage.

Att vissa allergiker inte kan ha vissa typer av katter känner vi väl till. Det är inte sällan pga dessa plötsligt påkommande allergier som katter hamnar i övergivenhet, el i dåliga omplaceringar som i sin tur leder till övergivenhet. Även allergiker kan ta ansvar.

OCH ALLA SOM VILL "FÅR" HJÄLPA EN HEMLÖS KATT. Det finns tusen sätt!! Vad är det för dumheter att all individuell hjälp ska gå via ett visst katthem. Alla mina katter är/har varit f d hemlösingar - som "valt" mig, av behov. Och andra som "valt" (dvs kommit i min väg), och som jag inte själv kunnat omhänderta, har fått hjälp till andra goda hem.

Men avel - nej tack, för att återgå till huvudämnet.

Och, för att med icnas ord - undvika en C/D-uppsats Flört

PS skrev just ett inlägg med liknande innehåll men det försvann i rymden - talar om utifall det skulle dyka upp igen …

[sarasvati]
6/21/11, 12:18 AM
#201

#199 (med #198) OK men nu är det väl kriget "mellan" som är på tapeten, och konsekvenserna därav för hemlösa (hus)katter. Vi kan inte sopa det under mattan bara för att det blir en trevligare tråd på så sätt.

Ett erkännande av hemlösa skygga förvildade katters rätt till liv och en dräglig existens är vad det handlar om här. Och ett aktivt arbete för att förverkliga detta - genom ansvarstagande (från samtliga avelshåll), ideologiskt, ekonomiskt och praktiskt stöd - vari även ingår införskaffandet av kunskap om TNR-metoden. Är det så svårt att förstå?

nelliots
6/21/11, 12:35 AM
#202

Jag har både huskatt och raskatt, närmare bestämt siames och orientaliskt korthår. Om raskattavel skulle försvinna och det inte längre gick att få tag på mina raser skulle jag antagligen ha katt, men jag skulle sakna raskatterna. Dessa raser är så speciella till sitt temperament att de inte går att ersätta rakt av med vilken katt som helst.

Jag tycker att den stora oförståelsen för värdet i en kontrollerad avel med hälsoprogram och stambokföring är lite sorglig. På många sätt är den en del av kattens statusproblematik. Varför skulle inte katten förtjäna att födas upp med samma omsorg och kontroll som t ex hästar och hundar? (Är man helt emot all tänkbar avel så spelar det så klart ingen roll)

Jag skulle gärna engagera mig i en TNRkoloni om det fanns en på tillgängligt ställe för mig som inte har bil (obs vet överhuvudtaget inte var de finns i Gbg) och i mån av tid och ork. (Snälla, inga spydiga kommentarer på det, det finns skäl t att jag inte orkar så mkt). Jag vet dock inte vart jag ska vända mig eller om jag ens är välkommen som uppfödare…

Jag har oxå hört ryktas att det kommer en lag om IDmärkning/registrering. Gör det det kan ni till stor del tacka SVERAK. Vi uppfödare gör en hel del bra saker för katterna (allihop) emellanåt och att läsa inlägg som buntar ihop oss och kallar oss diverse obehagligheter gör mig verkligen ledsen. Vi borde arbeta tillsammans för att höja kattens status, men det är svårt att våga ta kontakt när man känner sig så hatad av vissa som jag gör när jag läser här. kan någon tipsa mig om en förening/ett katthem i Gbg som skulle ta emot hjälp från en uppfödare och inte har som policy att all avel är fel?

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Annons:
nelliots
6/21/11, 12:45 AM
#203

#200

Jag har aldrig och kommer heller aldrig att förespråka massavlivning och det är jag absolut inte ensam om i uppfödarkretsar. Ta inte vad en handfull individer skriver för att gälla för ALLA.

De allra flesta uppfödare håller sig borta från den här typen av diskussioner på forum pga hetsigheten. Det innebär inte att vi inte diskuterar ämnet på andra sätt och har olika handlingsplaner för att höja kattens status etc. De flesta kattklubbar vill t ex stödja ett katthem eller på annat sätt hjälpa till. Ett vanligt sätt är att erbjuda gratis monterplats på utställningar.

Texten om att "uppfödare" avlivar friska kattungar stod att finna i Göteborgs katthjälps blogg och var den tändande gnistan för konflikterna som rasat på nätet den senaste tiden.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

[neveragain]
6/21/11, 8:35 AM
#204

Detta rykte om att raskattuppfödare avlivar kattungar de inte lyckas sälja är ingenting nytt i "kattvärlden"

Det är inget rykte, det händer. Även inom rasavel. Att det avlivas massor med huskattungar råder det ingen tvivel om. Som Silvestris skrev här ovan: Kattuppfödare är precis som alla andra. Människor. Vi kommer i olika färger och former och vi kommer inte överens med alla. Vi tycker inte alltid lika. Var så säker på att et även finns uppfödare av just den färg och form att det även avlivas kattungar i denna värld. Jag har sett bevis på det med mina egna ögon. Genom att uppfödarna gärna vill framstå som just seriösa kattägare så anser jag det dock vara bra mycket värre att en uppfödare avlivar kattungar ur planerad avel än att den outbildade kattägare gör det.

Jag tycker att den stora oförståelsen för värdet i en kontrollerad avel med hälsoprogram och stambokföring är lite sorglig. På många sätt är den en del av kattens statusproblematik. Varför skulle inte katten förtjäna att födas upp med samma omsorg och kontroll som t ex hästar och hundar?

Oförståelsen för avel bottnar i att vissa anser att en katt är en katt  genom at det fins så många som behöver hjällp anser man framavlandet av flerkatter vara högst onödigt. Som sagt tidigare, katten skiter i hur den ser ut. Vänd på steken: Värför förtjanar inte den redan födda hemlösa katten omsorg? Är den mindre värd?

# 202 _Jag skulle gärna engagera mig i en TNRkoloni om det fanns en på tillgängligt ställe för mig som inte har bil (obs vet överhuvudtaget inte var de finns i Gbg) och i mån av tid och ork. (Snälla, inga spydiga kommentarer på det, det finns skäl t att jag inte orkar så mkt). Jag vet dock inte vart jag ska vända mig eller om jag ens är välkommen som uppfödare…

_Du har en koloni att engagera dig i mitt framför näsan här:http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4dffd3d8d4ebea514f000ba1-kvibergs-katter-misar#discussions-1
_
Jag har oxå hört ryktas att det kommer en lag om IDmärkning/registrering. Gör det det kan ni till stor del tacka SVERAK._
Mwa, i många år har det av flera ollika organisationer lobbats för en lag om ID märkning, Djurskyddet Sverige samlade in 109 000 namnteckningar. Många politiker lämnar varje år in motioner till riksdagen om en lag om ID märkning, kommuner och länsstyrelser har gång på gång uttryckt sin önskan om en lag omm ID märkning. Tror att just dennna fråga drivs av väldigt många olika instanser.

Alexej
6/21/11, 9:06 AM
#205

#194 Angående förmedling av hemlösa katter till barnfamiljer.

Vi förmedlar individuell, dvs vi som känner katten och kattens behov rekommendera en viss katt och säjer nej till en annan. Har vi en lugn stabil lekfull katt säljer vi gärna till en barnfamilj.

Problemet är att många av våra katter har varit med om en del och kan lätt bli rädda när det bli stökig, huggar till när de dras i svansen eller hatar att bli upplyfta. Samtidigt vill vi inte riskera att ett barn bli skadad. Så vi är väldigt noga just angående barnfamiljer.

Jag själv har ett nästan 3-årig barnbarn som bor hos mig en del. Hon sover med mig bland mina skygga jourkatter så jag vet vad jag pratar om. Permanent uppsikt….för hennes och för katternas skull.

Alla katter är så olika. En del lämpnar sig som utekatt, stallkatt, barnfamilj, ungdomar, innekatt, äldre person, ensamkatt, kattkompis och vi försöker matcha så  bra som möjligt. Vi vill ju att det går bra för katten sedan.

--------------

Uppfödare som jourhem:

Vet att det finns uppfödare som har erbjudit sig vara jourhem. Men det föll på deras krav. Ett katthem har inte resurser att testa en katt på alla möjliga sjukdomar så som de uppfödare krävde innan de kunde ta in en jourkatt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

johnnys girl
6/21/11, 9:51 AM
#206

#202#203

Jag tror att bekymret från "båda" sidor är att vi är så engagerade i det vi brinner för så att vi blir extra känsliga för uttalanden från den "andra" sidan och att vi gärna läser inlägg som "fan läser bibeln"

Jag tror inte att någon här är emot kontrollerad avel egentligen. Men vi ser så mycket elände. Så här års översvämmas katthemmen av ungar som hittats i soporna, i kartonger långt ute i skogen, utslängda mammor som bor med sina små under en buske osv. Exemplen är oändliga. För oss som lägger ned vår själ på att hjälpa dessa katter är det obegripligt att någon annan med berått mod avlar fram nya katter för sitt höga nöjes skull. Om inga oönskade katter föddes, om det fanns ett gott hem till alla katter så skulle inte våra motsättningar finnas. Det enda vi begär är en liten gnutta av insikt från uppfödare att de med sin uppfödning faktiskt ökar kattpopulationen. Kanske höjer ni huskattens status med ett arbete, kanske inte. Det kan ju vara så att ni hjälper till att sänka den ytterligare genom attityden att en raskatt skulle vara bättre och betinga ett högre värde. Svensson har ingen aning om vad som ligger bakom priset. De ser bara prislappen och drar slutsatsen att en perser är något fint medans en huskatt kostar mindre än en nallebjörn till ungarna. 

Att flera uppfödare uttalat sig nedvärderande om hittekattsfolk och menar att huskatter ska skjutas av har inte precis tinat upp relationerna. Tänk om alla katthem krävde att alla raskatter skulle avlivas för att bereda plats för hemlösa katter. För raskatterna fyller ändå inget syfte. Hur skulle uppfödarna reagera då? Det är ett frontalangrepp på allt det man tror på och brinner för. Det blir ett personligt påhopp helt enkelt.

Vi hittekatts-folk har säkert massor av fördomar om uppfödare, men uppfödare har det om oss också. Jag går sällan in på SKS t.ex. Känner mig inte välkommen och blir urförbannad när jag läser fördomsfulla och föraktfulla inlägg om katthemsarbete. ofta är de byggda på total okunskap om katternas och katthemmens situation 

Jag vet att många uppfödare/raskattsägare även älskar huskatter och vill hjälpa till. Alla krafter behövs, så alla är välkoma att bidra på sitt sätt. Har man uppfödning kanske man inte kan ta emot en kattfamilj som kommer direkt utiifrån, det har jag all respekt för, men det finns så mycket annat att göra. Hjälpa till som volontär på ett katthem, sprida information om huskattens situation, påverka myndigheter för att förbättre djurskyddet, samla in pengar till något katthem, skänka pengar eller foder, Ja listan kan göras lång som du märker. Välkommen in i hittekatsvärlden. Vi varken bits eller är extremister. :-)

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

MalinL
6/21/11, 11:37 AM
#207

#202 "Jag tycker att den stora oförståelsen för värdet i en kontrollerad avel med hälsoprogram och stambokföring är lite sorglig. På många sätt är den en del av kattens statusproblematik. Varför skulle inte katten förtjäna att födas upp med samma omsorg och kontroll som t ex hästar och hundar?"

Bra skrivet! Har också tänkt i dessa banor.

[neveragain]
6/21/11, 12:00 PM
#208

# 207 , 202 Jag tycker att den stora oförståelsen för värdet i en kontrollerad avel med hälsoprogram och stambokföring är lite sorglig. På många sätt är den en del av kattens statusproblematik. Varför skulle inte katten förtjäna att födas upp med samma omsorg och kontroll som t ex hästar och hundar?

Oförståelsen för avel bottnar i att vissa anser att en katt är en katt och genom at det fins så många som behöver hjälp anser man framavlandet av flerkatter vara högst onödigt. Som sagt tidigare, katten skiter i hur den ser ut. Vänd på steken: Varför förtjänar inte den redan födda hemlösa katten omsorg? Är den mindre värd?

Må vara så att ni inte själva har sagt att avlivning av hemlösa katter är  okej (fast Silvestris jämförde tidigare det stora antalet hemlösa katter med ett spannmålsöverskott som ju också destrueras, vilket jag inte kan tolka på  annat sätt än att avlivning skulle vara befogat.) Ni har lika väll hejat på just dessa uppfödare som har önskat livet ur de hemlösa katterna i ett annat forum, där man var så nöjd med att en viss förening skulle bli av med hjälp från RC…

David
6/21/11, 12:11 PM
#209

#204. Jovisst drivs frågan av många instanser, men, och nu vet jag att jag kommer ha XX antal yxhugg efter mig, jag inbillar mig att det är skillnad på vem som skriver remissvar/trycker på regeringen. Djurens Rätt eller Djurskyddet Sverige som är på regeringen i varenda fråga som handlar om djur (som senast gällande ett TV-reklaminslag), eller SVERAK som enbart arbetar med kattfrågor. I hundfrågor tror jag många beslutsfattare för ständig dialog med Kennelklubben, samma är det gällande kattfrågor och SVERAK. Men åter, som jag tror jag sagt i vartannat inlägg jag skrivit, för att komma någonstans krävs ett samarbete, inte hugg i ryggen på varandra.

#206Att flera uppfödare uttalat sig nedvärderande om hittekattsfolk och menar att huskatter ska skjutas av har inte precis tinat upp relationerna.

I det här fallet var det Göteborgs Katthjälp som uttryckte sig "något" nervärderande om raskattuppfödarna och lyckades med ett konststycke värt att applådera av alla oss som är för ett samarbete - de lyckades skapa total splittring mellan många i uppfödarvärlden kontra hittekattvärlden. Så det bara att lyfta på hatten och gratulera. Tyvärr drar det säkert med många seriösa katthem i smuten också, för tyvärr har vi människor ofta förmågan att dra alla över en och samma kam.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[neveragain]
6/21/11, 12:30 PM
#210

# 209

#206. skriver "Att flera uppfödare uttalat sig nedvärderande om hittekattsfolk och menar att huskatter ska skjutas av har inte precis tinat upp relationerna._"
_
"I det här fallet var det Göteborgs Katthjälp som uttryckte sig "något" nervärderande om raskattuppfödarna och lyckades med ett konststycke värt att applådera av alla oss som är för ett samarbete - de lyckades skapa total splittring mellan många i uppfödarvärlden kontra hittekattvärlden. Så det bara att lyfta på hatten och gratulera. Tyvärr drar det säkert med många seriösa katthem i smuten också,"

Ja, innan dess så var dessa uppfödare ju inte för avskjutning eller hur?  Menar du att de nu har ändrat åsikt som ett hämnd eller nåt?

Tror du ger Katthjälpen lite för mycket credit här vad gäller att skapa total splittring mellan många i uppfödarvärlden kontra hittekattvärlden", de har bara vågat uttala det som många tänker men inte säger.

nelliots
6/21/11, 12:51 PM
#211

#208 Ja, katter skiter i hur de ser ut. Men det har överhuvudtaget inget att göra med vad jag försöker säga. Jag pratar om hälsoprogram och stambokföring som inte har ngt med utseende att göra. I min perfekta värld skulle alla katter komma till världen på detta sätt. Att raskattavel bara handlar om utseende är helt enkelt inte sant. Det handlar om hälsa, temperament, avelsbasens sundhet och efter allt det kommer exteriören.

Och nej, jag tycker inte att de hemlösa katterna är mindre värda eller att de inte förtjänar omsorg. För mig utesluter det ena inte det andra. Allting är inte svart eller vitt. Det finns många aspekter på allting.

Jag tror fullt och fast på att en seriös och kontrollerad avel är ett viktigt medel för att höja kattens status. Det handlar inte om att raskatterna är "finare" eller något sånt. Det handlar om att katten är ett djur som är värt att satsa tid och pengar på att föda upp, att forska om och att kontrollera sjukdomar hos. Att det inte är ett slit-och-släng-djur som man hafsar ihop med grannens hankatt och säljer för 300 kr på blocket.

Så du menar att trots att jag inte lagt mig i vare sig avskjutningsdiskussionen eller RC-diskussionen så måste jag ju hålla med dem för att jag är uppfödare? Lägg av nu!

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

David
6/21/11, 12:51 PM
#212

#210. De utspelen angående avskjutning kom väl efter Göteborgs Katthjälps utspel? (tilläggas ska att jag absolut inte försvarar de utspelen)

Det må hända att Göteborgs Katthjälp är hjältarna i hittekattsvärlden som "vågar" gå ut med sin åsikt, men å andra sidan kan det vara en fördel att sitta på händerna också och inte skriva ett ett blogginlägg som hela världen kan läsa med diverse påståenden om uppfödare. Precis som jag inte går ut offentligt med vad jag tycker om Göteborgs Katthjälp… Att vi alla tänker och tycker annorlunda om saker är naturligt och sunt, skillnaden är att de flesta håller sina "extrema" tankar och utmålningar av en grupp kollektivt för sig själva.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

nelliots
6/21/11, 12:55 PM
#213

PS De där andra forumen - SKS och whatnot - har jag aldrig varit inne på i hela mitt liv, så låt mig gärna få slippa stå till svars för vad som skrivs där. DS

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

[neveragain]
6/21/11, 1:14 PM
#214

_# 212 Att vi alla tänker och tycker annorlunda om saker är naturligt och sunt, skillnaden är att de flesta håller sina "extrema" tankar och utmålningar av en grupp kollektivt för sig själva.

_Jaha, så att tänka och tycka annorlunda är okej, bara man inte går ut med vad man tycker? Vad är det nu som är fel? Budskapet eller förfarandet att säga vad man tycker?

Luktar väldigt mycket Jantelag här helt plötsligt…

nelliots
6/21/11, 1:40 PM
#215

#214 Jag tror inte det var så han menade, utan snarare att om man håller igen lite och inte drar alla över en kamm så kan man främja samarbete trots olika åsikter. Dett kallas diplomati. Är man inte intresserad av ett samarbete behöver man naturligtvis inte vara diplomatisk.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

MalinL
6/21/11, 1:47 PM
#216

#211 Håller med igen.Glad Bekvämt, så slipper jag skriva själv. Flört

Annons:
Silvestris
6/21/11, 1:48 PM
#217

#208

Du läser mina inlägg som Fan läser Bibeln. Min jämförelse med spannmål syftade enbart till att synliggöra hur överskott av A inte per automatik löser sig om man slutar producera B.

Jag har aldrig hävdat att hemlösa katter rutinmässigt ska avlivas. Däremot anser jag att det finns tillfällen då det är befogat att avliva en KATT.

Inte heller har jag hejat på någon på SKS.

David
6/21/11, 1:49 PM
#218

#215. Tack för förtydligandet, uttrycker mig som en kratta ibland, för jag menade precis som du skriver, med lite diplomati kommer man långt, men det förutsätter ju att man har en ambition att samarbeta för att höja kattens status. Flört

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Alexej
6/21/11, 2:22 PM
#219

Tycker att alla trådar har varit fulla av missförstånd.

Okay, katthjälpen är mot all avel men det är en annan sak.

Jag tror huvudanledningen att Katthjälpen gick ut med alla Blocketannonser var just det- Blocketannonser.

Ett tag var det väldigt populärt att ha med avlivningshot, något som Blocket som tur stoppades.

Nu är det %katter som marknadsförs. Det är otroligt svårt att sälja en katt öht och då försöker man så klart att locka köpare med lockbete. Och det har blivit mycket "inslag" av raskatt.

Man mår illa när man läser nu på Blocket alla kattungeannonser. Det är så sorligt och obegripligt att ägare inte kan kastrera sina katter!!!

En del nästan-raskatter har raskatt i sig och raskatten kommer från en okastrerad sällskapskatt. Något uppfödare absolut måste bli bättre på.

Sedan vill ju ingen av oss varken äkta eller låtsas blandisar på Blocket. Den marknaden och syn på blandisar måste stoppas. Vill folk ha en raskatt får de köpa en äkta. Allt annat borde ligga i samma prisklass och att sedan en köpare bestämmer sig för en raskatt-liknande eller inte kan vi inte ändra så mycket.

Vi har en del raskattblandingar från ett vanvårdshem (med Birma inblandat) som säljs för samma pris som de andra och går lika bra eller svårt att förmedla.

Jag hade ibland lika stor lust som Katthjälpen att kopiera alla %kattsannonser på Blocket för det är ingen kul läsning.

Katthjälpen är ett av de bästa och aktivaste katthem vi har i Sverige och det vet du lika bra som jag, David. Men kanske inte det diplomatiska katthem som finns:)

Kan vi inte istället försöka göra något produktivt av alla trådar?

På SKS finns nu en konstruktiv tråd där vi diskuterar hur man kan formulera en namninsamling för att Blocket ändra sina annonsindelningar.

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=204281&p=3688066#p3688066

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

nelliots
6/21/11, 2:30 PM
#220

#219 Now we're talking! Glad

Blocketannonserna störde mig inte. Jag tycker också att det är förjävligt. Det förstör så himla mycket på alla möjliga plan. Särskilt när de säljs omärkta, ovaccinerade osv. Försöker hela tiden övertyga vänner och bekanta som köper huskattungar av privatpesoner att kräva id-märkning och vaccination mot att de betalar för den, men än så länge verkar de inte förstå.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

MalinL
6/21/11, 2:55 PM
#221

#220 Problemet med blocketannonserna som länkades till på Katthjälpens blogg var att, många v dem inte var blandraser utan rasrena (vilket nog katthjälpen missförstod) som skulle omplaceras eller säljas, samt att man hängde ut annonsöerna med namn.

Att det är fel att annonsera ut påstådda raser/ blandraser/huskatter utan vaccination, id-märkning osv håller jag med om.

David
6/21/11, 3:17 PM
#222

#219. Det inlägget applåderar jag verkligen över! Glad

Blocket borde själva ha ett intresse att ändra reglerna för annonsering av katter eftersom många annonser är regelrättta lagbrott då det är falsk marknadsföring! Det är tusen gånger svårare att lägga in en annons om en gammal bil på Blocket än att lägga in en annons om en katt…

Hade Katthjälpens blogg enbart handlat om dessa förb… Blocket-annonser tror jag i princip alla uppfödare också applåderat och genast skrivit under en namninsamling. Vet inte hur många som en och en skickar mail till Blocket angående dem, men skulle vi gå ihop kanske vi kunde få dem åtminstone att fundera på att reagera.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Mona22
6/21/11, 3:56 PM
#223

De gånger det står i en blocketannons att kattmamman/pappan är renrasig med stamtavla och har fått ungar som blir 50%, endast då VET man att en uppfödare sålt en okastrerad katt och köparen ej kastrerat trots att den lovat.
I många annonser hittar folk på vilka raser som helst och långhåriga katter är oftast "skogskatter" även fast de inte har en enda % ras i sig.

Som jag skrev i en annan tråd:

Min kompis granne köpte en "renrasig" skogkatt som inte kunde registreras pga att den hade ett fel på svansen(!?). När jag såg katten såg den inte ut som en skogis och den var dessutom korthårig. Det var alltså inte en skogkatt och det var en dålig bortförklaring för att föräldrarna inte var registrerade.

Förstår ni problemet? Många anklagar uppfödare för att vi ser till att det blir blandraser men hur ofta har en av föräldrarna stamtavla? endast då kan det vara "vårat" fel. trots att man blivit lovad och skrivit kontrakt att köparen ska kastrera katten och de inte tar sitt ansvar och gör det så är det "vårat" fel. Obestämd

Annons:
Alexej
6/21/11, 4:47 PM
#224

#220+221

Som jag kommer ihåg var det något med annonsen ändå. Var det den där det stod: går att avla på eller prisdumpning? Nåt var det. Men katthjälpen tog ju bortannonsen.

Fel kan hända vem som helst. Jag är ganska kunnig angående skygga katter men total okunnig angående raskatter och jag trodde att alla långhåriga har någon raskatt i sig, typ skogkatt eller perser.

Så det var jättebra av Katthjälpen att lyfta fram problemet med blandisar på Blocket men fel att göra alla uppfödare ansvariga och framförallt de som bara säljer kastrerade sällskapskatter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[neveragain]
6/21/11, 4:51 PM
#225

#221 _Problemet med blocketannonserna som länkades till på Katthjälpens blogg var att, många v dem inte var blandraser utan rasrena (vilket nog katthjälpen missförstod) som skulle omplaceras eller säljas, samt att man hängde ut annonsöerna med namn.

_Först var problemet att Blocketannonserna handlade om blandraser och därmed inte hade något med rasavel att göra, och nu är det plötsligt rasrena katter som säljs i annonserna? Foten i munnenJag tror du borde läsa annonserna igen:
"Jättefin fertil radgollhona  med stamtavla" (jag utgår ifrån att uppfödare inte säljer sina avelsdjur på Blocket???)
- "pappan är renrasig Ragdoll, mamma 50 % ragdol och 50 % perser"
- "pappan hel abessiner"
- "Mamma brittisk korthår, pappa blå perser"
- "mamma renrasig maine coon med stamtavla"
-"Mamma världens vakraste maine coon med stamtavla"
- "Pappa rensasig Maine Coon"
- "Mormor/farmor renrasiga maine coon med stamtavla"
- "Maine Coone hona med stamtavla … går att avla på" ?!?!
- "Mamma perser/birma, pappa  rensasig birma"

[neveragain]
6/21/11, 4:53 PM
#226

# 224 annonserna är kvar.

Alexej
6/21/11, 4:56 PM
#227

Menade den omtalade annonsen med 2 skogkatter eller vad det var.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
6/21/11, 4:59 PM
#228

#225 Folk borde lära sig att kräva se stamtavlan på en mamma för att se om det verkligen stämmer. För renrasig betyder ingenting.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

David
6/21/11, 5:03 PM
#229

#225. Eftersom jag är en stark anhängare av sanning måste jag tyvärr medge att vissa uppfödare lägger ut tvivelaktiga annonser på Blocket, exempelvis om de behöver ändra priset, är så snåla att de inte tar bort ursprungsannonsen utan gör en billigare ändring av annonsen så man får den här hemska pilen nedåt och det nya priset i rött. DET tycker jag är otroligt förkastligt och bidrar absolut inte till att höja kattens status. Är dock väldigt tacksam att det är ett ytterst fåtal som gör så. Men en bra och tydlig annons på Blocket behöver inte per automatik vara fel eller förkastlig bara för att den är utlagd av en uppfödare.

Jag har också sett annonser där det annonseras ut att man vill låna ut sin hane till parning, ett exempel var "ragdollhane lånas ut för parning av annan ragdoll ELLER birma". Den annonsen spårade jag upp (eftersom annonsören angett sitt telefonnummer) och det var inte en uppfödare utan en sällskapskattköpare som fått för sig att tjäna lite pengar.

Att rasrena katter som säljs till sällskap används i blandrasavel - ja, det förekommer tyvärr, lika mycket som en sällskapskatt köpt på ett katthem kan förekomma i blandrasavel. Här har vi ett gemensamt uppdrag, uppfödare OCH katthem, att se till att katter som säljs till sällskap verkligen kastreras.

Tillsammans kan vi göra något för kattens status, ensam är inte stark i den här frågan.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
6/21/11, 5:06 PM
#230

#228. I praktiken kan du ha en "renrasig" katt, men så länge den inte är stambokförd med stamtavla är det en huskatt.

Men hur når man ut till den ovana kattköparen att verkligen se till att man får en stamtavla tillsammans med katten…?

Många uppfödare har börjat informera på sina hemsidor vad en köpare ska se upp med, som exempelvis denna. En oerhört bra skriven text. (jag har tillåtelse att länka till denna hemsida)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Mona22
6/21/11, 5:12 PM
#231

#228. håller med dig. renrasig betyder inte automatiskt att den har stamtavla. De kanske tycker katten ser ut som en skogis tex och därför är "renrasig".

Våran blåa huskatt var en russin blue enligt många "kattexperter". Man kan få vilken långhårig katt som helst att bli en maine coon eller skogis. de utan svans är automatiskt manxar också konstigt nog.

enda gången man vet med säkerhet är om den har stamtavla.

Alexej
6/21/11, 5:15 PM
#232

#229 Alla katthem förrutom KKS säljer bara kastrerade katter över 6 månader som jag vet. Och sedan alla okastrerade kattungar som inte många hinner kolla upp. Rynkar på näsan

Jättebra text ab Dagdrivaren. Hon finns nog också på en ifokussajt? Fritt att använda, vill gärna ha den på vår hemsidan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

David
6/21/11, 5:20 PM
#233

#232. Tänkte mest på kattungarna som säljs okastrerade både hos uppfödare och katthem, där man inte har någon juridisk möjlighet att göra något även om katthemmet skulle ha tid att kontrollera att de blev kastrerade, eller om uppfödaren märker att avtalet inte hållits. Här sitter uppfödare och katthem i samma båt… Där det inte finns någonting man kan göra.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

nelliots
6/21/11, 5:26 PM
#234

Jag ser inget principiellt fel i att annonsera på Blocket, det gör det lättare att nå ut. Särskilt för uppfödare som jag som har kull vartannat år eller så. Vi har svårare att sälja kattungarna då vi inte lyckas göra oss ett namn på samma sätt som de som har kull varje år och ibland mer än en. Huvudsaken är att man gör det med försiktighet och tänker efter vad man skriver i annonsen. Det här får jag antagligen ångra, men här är en länk t min annons. Katten i fråga är sedan idag även kastrerad.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Silvestris
6/21/11, 5:29 PM
#235

#229

Nu hoppas jag att det bara blev olyckligt formulerat för det finns väl inget "tyvärr" med att raskattuppfödare annonserar på Blocket? Blocket är en utmärkt annonssite som når den breda allmänheten i Sverige och bland den breda allmänheten finns många som söker raskatt och de börjar med just Blocket.

Jag har hittat många fina hem, både till kattungar och vuxna via Blocket.

Personligen skulle jag önska att Blocket kunde skapa en egen kategori för katthemmen och låta dem annonsera gratis. Då tror jag att många katter skulle få hem för tro det eller ej, men otroligt många svenskar vet inte att det finns hemlösa katter och katthem.

Alexej
6/21/11, 5:32 PM
#236

Vi annonserar också genom Blocket men just nu finns det mycket konkurens:(

http://www.blocket.se/skaraborg/Hjalp_en_katthemskatt_33836096.htm?ca=13&w=213&last=1

Blocket är bra men gärna mindre huskattungar…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

David
6/21/11, 5:32 PM
#237

#235. Omformulerat Glad.

Annonsen som #234 länkar till är en exemplarisk annons ifrån en uppfödare där all viktig information gällande stamtavla, vaccinationer m.m. framgår.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[neveragain]
6/21/11, 5:33 PM
#238

# 228 står klart och tydligt i en del annonser att en av föräldrarna har stamtavla… Eller tror ni att alla ljuger? På det viset är det klart att man inte behöver bekymra sig över raskatternas bidrag till kattpopulationen, om man  utgår ifrån att varje annons är ihopljugit

# 229 Att rasrena katter som säljs till sällskap används i blandrasavel - ja, det förekommer tyvärr, lika mycket som en sällskapskatt köpt på ett katthem kan förekomma i blandrasavel.
EEEXAAAKT! Det var allt jag ville höra!!

Fick förresten från Katthjälpen lov att meddela att RC på inget sätt har tänkt dra tillbaka de förmåner alla katthem har, och då även katthjälpen, då de inte anser sig ha med sakfrågan att göra  :) Frågan om användning av loggan handlar tydligen om ett muntligt avtal som har slutits för en del år sedan. Då RC efteråt har ändrat policy vad gäller samarbetsavtal så anser de att det muntliga avtalet inte längre gäller.

Alexej
6/21/11, 5:36 PM
#239

#235 Annonspriset är det det farliga men all konkurrens av andra katter. Just nu har vi 4 annonser ute. Jag har fått elaka svar som "hur fan kan ni tror att någon betala 800 kr för en försiktig eller halvskygg katt. Avlivar skiten istället!

Så klart med fejkad mailadress.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

David
6/21/11, 5:42 PM
#240

#235. Tänk om det kunde bli samma variant som när man annonserar ut en bil :).

Där man när man lägger in annonsen får kryssa i ruta om katten har stamtavla, är vaccinerad etc, och så kan den intresserade köparen lätt "sortera" för att hitta det som han/hon söker.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
6/21/11, 5:46 PM
#241

#238. Och då är frågan vad vi gemensamt kan göra för att förhindra detta. Att bannlysa och fördöma seriös raskattuppfödning är inte någon lösning, kan garantera dig att blandrasuppfödningen kommer att fortsätta med kattungar ifrån katthem som inte är kastrerade vid leverans.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[neveragain]
6/21/11, 5:55 PM
#242

# 241 Frågan om avelns vara eller icke-vara har hos mig ett djurrättslig ursprung. 

Precis så som de flesta uppfödare av raskatter fördömer huskattavel så anser de flesta djurrättare att rasavel är förkastligt. Därmed inte sagt att det är okej att det föds massor med huskattungar mht dagens situation.

MalinL
6/21/11, 6:01 PM
#243

#225 Jag syftade på annonseringen av renrasiga katter. T.ex en brittisk långhår som utmålades som "balndras", samt några renrasiga perser.

Jag ser inget fel i att annonsera på blocket, det är en annonssajt bland många andra. Dessutom så når man mer ut till den breda allmänheten där, än om man bara annonserar på sin rasrings hemsida. Jag har sålt flera katter via blocket, och de har fått jättefina hem, och jag har kontakt med de flesta av dem fortfarande.

nelliots
6/21/11, 6:17 PM
#244

#238 Jag tror inte att ngn egentligen menat att påstå att det aldrig bedrivs blandrasavel med renrasiga katter. Vad vi försöker hävda är att det i sig inte innebär att vi inte gör vad vi kan för att förhindra att det händer. Förhoppningsvis kommer det att bli lättare att kastrera blivande sällskapskatter tidigt. Det är enda sättet att vara säker, vare sig man är uppfödare eller katthem.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Annons:
Alexej
6/21/11, 6:25 PM
#245

#244 rätt;)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
6/21/11, 7:53 PM
#246

#206 & #219 Superbt formulerat!

När det gäller den kritik som Göteborgs Katthjälp gett uttryck för kan jag inte förstå hur det kan locka fram åsikter, som att alla hemlösa katter bör skjutas osv om man aldrig har haft dem tidigare. Inte heller att kritiken från en enskild katthemsförning ska leda till att hela katthemssverige straffas. Det blir ju himla knepigt. Precis på samma sätt som att alla vi Hittekattsfolk ska börja hata raskattuppfödare för att någon/några kritiserar oss som kollektiv. Är inte det ett väldigt primitivt handlande och tänkande?

Nej nu får vi gå vidare tycker jag och inte gräva ned oss i sandlådan. I tråden har det kommit fram mycket intressanta ståndpunkter, åsikter och tankar som vi kan bygga vidare på. Att inte alla vill vara med och rädda katter och höja deras status får vi kanske acceptera. Men vi är ändå många som vill fortsätta det viktiga arbetet från båda håll.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

nelliots
6/21/11, 8:21 PM
#247

#246 Jag förstår att man skriver överilade saker som man kanske inte står för egentligen när man läser ngt som det Katthjälpen skrev. Jag blev själv vansinnigt arg. Att skriva så generellt att uppfödare avlivar friska kattungar är nästan som att anklaga oss för att mörda barn. Den kraftiga reaktionen beror helt enkelt på att det är något helt otänkbart för de flesta uppfödare. Jag kan inte nog understryka hur upprörd jag blev. När lite tid hade förflutit blev det lättare att diskutera utan att tappa fattningen, men antydningar och direkta anklagelser om att jag missköter mina djur eller ännu värre saker klarar min hjärna helt enkelt inte av att hantera, jag ser rött. Tror egentligen inte att ni som inte är uppfödare har så svårt att förstå den reaktionen.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

David
6/21/11, 8:29 PM
#248

#246. Tror att vi undvikt många och långa debatter som skapat splittring och det blogginlägg Göteborgs Katthjälp skrev hade varit lite mer diplomatiskt och inte gett sig på en hel kategori kattälskare bara för att de/vi råkar vara raskattuppfödare.

Hade man haft utgångspunkt ifrån att exempelvis försöka förändra Blockets annonsregler hade gensvaret blivit ett helt annat eller ställt frågan om hur vi alla kan hjälpas åt att minska att katter används i blandrasavel.

Precis som #247 skriver tänder man gärna till när man blir kallad för både det ena och det andra, enbart för att man tillhör kattuppfödare, personer som värnar lika mycket om katter som de som dagligen sliter med de hemlösa katterna.

Låt oss istället försöka jobba tillsammans på de olika sätt vi alla kan.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

nelliots
6/21/11, 8:34 PM
#249

Stack just ut hakan på Cockerspaniel iFokus angående oreggade valpar. Ska bli spännande att se vad som händer… Flört

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Lena
6/21/11, 8:47 PM
#250

#247 Det där med upprörda känslor kan få det hela att skena iväg i helt galen riktning så att säga. Visst är det så och det är väl det vi sett prov på här + på en del andra ställen.

Det där att ändra Blockets annonsregler känns som något att sätta tänderna i. Något som vi skulle kunna göra gemensamt.

En annan sak vore att påverka inställningen till tidig kastrering bland veterinärer och inom Sverak. Det hade varit kalasbra om det blev allmänt vedertaget.

Det vore underbart om det kunde bli en lag om ID-märkning till sist! Fint att även Sverak driver den frågan. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

nelliots
6/21/11, 8:53 PM
#251

#250 Info: Inom SVERAK är ID-märkning och registrering obligatoriskt för alla katter som används i avel eller till utställning. På utställning även för huskatter (så klart) och de ska även vara kastrerade. Jag känner ingen uppfödare som inte id-märker.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Annons:
[neveragain]
6/21/11, 8:56 PM
#252

_#247 Att skriva så generellt att uppfödare avlivar friska kattungar är nästan som att anklaga oss för att mörda barn. 

_Återigen, Katthjälpen har inte skrivit att uppfödarna generellt avlivar kattungar. Dock händer det, även inom rasavel. Att det avlivas massor med huskattungar råder det ingen tvivel om. Som Silvestris skrev här ovan: _Kattuppfödare är precis som alla andra. Människor. Vi kommer i olika färger och former och vi kommer inte överens med alla. Vi tycker inte alltid lika._ Var så säker på att et även finns uppfödare av just den färg och form att det även avlivas kattungar i denna värld. Jag har sett bevis på det med mina egna ögon.

# 248 Hade man haft utgångspunkt ifrån att exempelvis försöka förändra Blockets annonsregler hade gensvaret blivit ett helt annat eller ställt frågan om hur vi alla kan hjälpas åt att minska att katter används i blandrasavel.

Det är fritt fram för dig eller någon annan att engegara sig i Blockets annonsregler. Tror att just det kan vara något för uppfödarna att ta tag i. Oavsett vad ni tycker om Katthjälpens blogginlägg så har det väckts en viktig debatt, och jag får efter en vecka med diskussioner äntligen läsa att även rasavel bidrar till blandrasavel. Något som man tidigare tyckte var ett otroligtt fräckt påstående av Katthjälpen, att även rasavel bidrar till blandrasavel och därmed till katt"överskottet".

MonicaLagerquist
6/21/11, 8:58 PM
#253

#251

Alla SVERAK uppfödda katter måste iD märkas innan de flyttar från uppfödaren Inte bara utställnings och avelskatter.

Stolt ägare till fem La permer

nelliots
6/21/11, 9:04 PM
#254

#253 Jag tänkte det, men jag vågade inte hävds det här utan att dubbelkolla… jag Id-märker ju ändå.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

nelliots
6/21/11, 9:09 PM
#255

#252 Varför har du så oerhört svårt att förstå reaktionen? Det är en ren känslomässig reaktion. Och texten kan tolkas som att det är vanligt. Jag inser att du vill försvara Katthjälpen till varje pris, men kan du då inte inse varför vi blev upprörda? Det känns inte som om du vill vara konstruktiv och finna gemensamma nämnare, bara argumentera för Katthjälpens ofelbarhet.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

David
6/21/11, 9:12 PM
#256

#250 och #251.

I SVERAKs ID-register för katt (som är kostnadsfritt att registrera sig i) finns idag lite över 40.000 katter. Bara förra året registrerades runt 19.000 katter. Registret är gratis och alla med ID-märkt katt är varmt välkommen att registrera sig, oavsett vad man har för katt eller om man är medlem i kattklubb eller ej! Finns din katt med? Surfa in på www.sverak.se/id och kontrollera. Finns den inte med så finns blankett för anmälan att ladda ner på sidan.

Den som är intresserad av att läsa SVERAKs regler för uppfödning och stambokföring kan göra det i regelhäftet som numer finns som PDF på denna länk.

Det här med tidig kastrering verkar vara en "het potatis" där tyvärr motparten är Sveriges Veterinärförbund som i november 2010 hade uppe det här för diskussion och valde att inte ändra den gamla normen på 6 månader. Direktlänk till sidan angående normen.

På ovanstående sida finns också kontaktuppgift till den person som är sammankallande i normgruppen för tidig kastrering. Kanske starta en namninsamling? För i mina ögon skulle en ändring av normen gällande kastrering betyda oerhört mycket!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Sagolika
6/21/11, 9:29 PM
#257

#252 Vad var anledningen till att de raskattungarna avlivades då? De som du sett med egna ögon?

Icna
6/21/11, 9:56 PM
#258

#253 är det en ny regel, för min raskatt var inte idmärk när jag "köpte" henne, vilket förvånade mig, hon är född 2003

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Annons:
MonicaLagerquist
6/21/11, 10:03 PM
#259

#258

Regeln har funnits i att par år(allt för fä enligt mig)

Minns just nu inte när den kom.

Stolt ägare till fem La permer

nelliots
6/21/11, 10:03 PM
#260

#258 Det är en ny regel. Den som jag skrev om ovan gällande avel och utställning kom först. Den ny regeln kom först förra året eller så.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Icna
6/21/11, 10:18 PM
#261

#260 en bra förändring :)

när ni nu endå pratar om sveraks id register, så såg jag lapparna för det på blå stjärna i Gbg när jag var där, men då sa de till mig i receptionen att det bara var för raskatter,  men det verka inte stämma?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

David
6/21/11, 10:23 PM
#262

#261. Absolut inte! Alla katter är VARMT VÄLKOMNA att anmäla sig till SVERAKs ID-register.

När var det du var på Blå Stjärnan och fick den informationen så ska jag föra det vidare till vår ID-avdelning att de får gå ut med tydlig information angående att ID-registret är öppet för alla!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[neveragain]
6/21/11, 10:24 PM
#263

# 255 Jag kan förstå att man blir upprörd,  det jag int kan förstå är att man först blånekar till att även rasavel bidrar till katt"överskottet", då uppfödarna verkar vara felfritt men att man efter en vecka av diskussioner äntligen kan medge attt viss så är fallet.

Att bli upprörd är inte samma sak som att starta en häxjakt på Katthjälpens Facebook och försöka se till att de blir av med sponsorer (inte sagt att just du skulle ha deltagit i detta),  för att sedan medge att även rasavel visst bidrar till blandrasavel och därmed till katöverskottet.

David
6/21/11, 10:57 PM
#264

#263. Tror du tolkar mitt inlägg alldeles för mycket till din egen fördel.

Jag har inte hört någon uppfödare i de här trådarna som påstått annat än att ALLA katter, oavsett om det är rasuppfödna katter eller katthemskatter KAN om oturen är framme användas vid blandrasavel. Vill man helt "skydda" sig från blandrasavel är det väl i princip att lägga ner all uppfödning och skjuta av alla okastrerade katter (OBS! LÄS MER STOR IRONI).

Istället för att fördöma raskattuppfödarna bör vi istället fokusera på vad vi kan göra för att förhindra att oseriösa kattköpare "föder upp" blandraser. Ett exempel är att ligga på personerna som sätter normen för kastrering. Skulle vi nuvarande norm gällande kastrering vid 6 månader att ändras till att tidig kastrering rekommenderas har vi kommit väldigt långt i vårt arbete att minska blandrasavel.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Alexej
6/22/11, 7:21 AM
#265

#262 Vi id-märker alla katthemskatter hos Sverak sedan de startades. Undrar, jag hörde att Sverak skulle ta över SKS register. Jag hoppas att det stämmer för nu är det helt knasig att leta efter en ägare i 2 register.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[neveragain]
6/22/11, 7:41 AM
#266

# 264 Mitt inlägg var ett svar på Neliotts inlägg i #255

David
6/22/11, 2:10 PM
#267

#265. Inte ta över, TYVÄRR, SKS håller stenhård på sitt register som de faktiskt tjänar pengar på, och har startar massvis annonsering och dessutom bytt namn på det till DjurID.

Men jag hoppas i och med att vi (SVERAK) aktivit uppmuntrar alla veterinärer att de anmäler till SVERAKs ID-register och ev. även till SKS. Men att de i första hand lämnar ut information om SVERAKs kostnadsfria register enbart för katter.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: