Annons:
Etikettkattens-status
Läst 4310 ggr
Hawknestgrove
2011-06-10 18:02

Kattfabriken.....

vet inte om jag törs lägga det här. men detta är ju ruskigt…. ÄVen hunduppfödning i samma stil

Våra katter har haft någon kull var nu..

så det kommer vara lite information om våra kattkullar också då vi vill att köpare och andra ska kunna följa de små katternas utveckling och få se vad just det är för katt de är intresserade av. Raserna som kan uppkomma är rusian blue,skogskatt och ibland bondkatt i så fall.  Kolla köpvillkoren.

Sen så skryter de med att de minsann föder upp sina katter på  Coshida….Billigaste käket som man kan köpa på Lidl… rätt ok, men  ändå….

Anm. Länkarna är redigerade då de efter närmare granskning bryter mot PUL. // Lena - sajtvärd

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
ingvarisbjorn
2011-06-10 18:13
#1

Usch, jag får dåliga vibbar av den här sortens "produktion".

Och de hade visst kaninbebisar också Rynkar på näsan Om huskattsmarknaden är mättad, gissa då om kaninmarknaden är det. Alla annonssidor vimlar av omplaceringskaniner och ungar.

EDIT: Jag vet inte alls hur min text har blivit rosa. Hur i all världen ändrar man det? Det här är ju jättesvår att läsa!

Hawknestgrove
2011-06-10 18:15
#2

ja just  raserna som kan uppkomma…. fy attans å dåligt! Sidan hittades på Eniro under kattungar till salu 300 kr. Så det är ingen hemlighet detta.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Josefa
2011-06-10 18:36
#3

Jag mailade människan när de satte in annons på den första kullen. Då skulle de säljas när de var 8 veckor gamla. Så det skulle de ändra på. Nu har de haft 4 kattkullar på sedan april. Antar att de inte har tillstånd till att ta så många kullar, eftersom de inte svarar på den frågan. Och det där med att en kattunge inte "kan bli" en ras bara sådär, det verkar de inte fatta. "Deras veterinär har minsann sagt att deras första hittekatt kunde vara russian blue". Och honorna är minsann fd hemlösa katter som de har tagir hand om, men det är grannens katt som är pappa till ungarna.

Hawknestgrove
2011-06-10 19:24
#4

Då finns det väl bara en sak att göra? Rosa text var nice….. tala om hur det blev så om du får veta det!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Delvoriah
2011-06-10 19:24
#5

men om man läser på deras sida så kan katterna åtminstone "äta själv" när de säljjs. Det var ju tur… eller nåt.

http://brisingasmycket.se

Hawknestgrove
2011-06-10 19:27
#6

Oavsett, så begår de brott om de gör så. 12 veckor och man får inte avla fram fler än 2 kullar per år utan tillstånd….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Hawknestgrove
2011-06-10 19:29
#7

de finns i Helsingborgstrakten…. jag tänker i alla fall maila dem upplysning om djurskyddsbestämmelserna…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2011-06-10 19:36
#8

Djurskyddsbestämmelser katt. JO08:16
har du läst detta? Dessutom, alla katter, utan stamtavla oavsett hårlag är HUSKATTER!!!! Du får inte sälja kattungar före 12 veckors ålder! Du borde skämmas, vi har 100.000 hemlösa katter i Sverige. Och du bidrar till att öka detta. Din vidriga backyardbreeding av hundar är  också rena rama lurendrejeriet.

Så undrar om Skattemyndigheten får veta hur mycket pengar de drar in på sin hobby? Jag ska nog ta och göra en anmäla till LSt också… detär Länsstyrelsen i Skåne län va?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2011-06-10 19:41
#9

så nu har jag  anmält….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

UlrikaD
2011-06-10 20:18
#10

Har sett hennes annonser tidigare. Hundar, katter och kaninungar hur mycket som helst.

Jag är lite fascinerad över hur man får sålt så många blandraser. Borde inte det vara svårt?

Det skrämmande är väl att hon skaffat fler djur för mer avel.

Hawknestgrove
2011-06-10 20:21
#11

skciklig marknadsföring. Allt går att sälja med mördande reklam….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ingvarisbjorn
2011-06-10 22:35
#12

För någon som inte är insatt verkar det ju jättebetryggande med en så pass genomarbetad hemsida, mycket bilder, "goda råd" gör att de verkar kunniga och proffsiga. Smart - men förstås väldigt fult.

(Nu blev texten som vanligt igen. Märkligt)

ingvarisbjorn
2011-06-10 22:53
#13

Fy, det står att de fick kaninungar 19 maj som är leveransklara 8 juni Rynkar på näsan Då är de ju bara tre veckor gamla, små bebisar!

Annons:
UlrikaD
2011-06-10 23:09
#14

#13 Det är nog förhoppningsvis felskrivet. Då har de ju knappt fått päls.

Mona22
2011-06-11 04:00
#15

Helt sjuk det där. Hon har visst massor med raser på sina katter hon. Skogis,perser, russian blue och burmilla! vilket lurendrejeri. Katten är ingen raskatt för att den har en speciell färgSkrikandes
Det är ingen russian blue hennes hona…

Stackars honor som måste få kullar hela tidenGråter

Sedan att hon tror att det är grannens hane som är pappa, kan lika gärna vara flera stycken.

Josefa
2011-06-11 08:57
#16

Är det fler som vill kontakta henne? Så hon inser att det faktiskt finns folk som reagerar på verksamheten. Hon kommer bara med en massa bortförklaringar när man mailar henne.

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
2011-06-11 10:51
#18

Jösses! En ulv i fårakläder!

Det är märkligt det där med blandrasavel bland katter. Men de verkar inte alls ha svårt att få sålt sina kattungar. Detta trots att marknaden är så mättat som den är vad gäller huskatter. Men de som köper den här typen av "blandisar" gör det naturligtvis i tron att de får något annat än en huskatt.

Egentligen skulle man satsa på en informationskampanj till allmänheten om det här. Om efterfrågan minskade skulle även utbudet minska. Huskattavel i alla dess former är verkligen inget vi behöver med 100.000 tals hemlösa katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ingvarisbjorn
2011-06-11 10:56
#19

#14 Nja, vid tre veckor har de päls och brukar börja undersöka lite utanför boet. Men ja, kanske är det en felskrivning, får verkligen hoppas det.

Delvoriah
2011-06-11 19:35
#20

Jag minns när jag skaffade mina första katter… "Skogkatter" förstås. Renrasiga trodde jag. Inte ens långhåriga, men världens finaste bondkatter! Så visst är det lätt att lura den som inget vet… speciellt med en så välarbetad hemsida!

http://brisingasmycket.se

Annons:
ingvarisbjorn
2011-06-11 20:23
#21

Jösses, jag har nu haft lite mailkontakt med människan, och herregud… Hon förklarade sig med att det var hittekatter och att hon gjorde en god gärning, men nej, det är faktiskt inte en god gärning att plocka in katter(=gratis) och para dem för att sälja ungarna.

Delvoriah
2011-06-12 01:33
#22

Ska man över huvud taget nå fram till en sådan person måste man nog hålla en ganska positiv, men saklig nivå på sina mail. Typ… "Underbart att du har tagit hand om hittekatter! I Sverige idag har vi ju tyvärr problemet att tusentals katter lever i hemlöshet. Det var också därför just jag reagerade på att du avlade på bondkatter i så stor utsträckning. Hur har du funderat kring det här problemet? Ett alternativ för dig om du gillar att ha kattungar runt dig, är att hjälpa en av de många honkatter med ungar som hittas hemlösa. Då kan man verkligen tala om god gärning"

http://brisingasmycket.se

Hawknestgrove
2011-06-12 08:54
#23

men då tar vi och Facebookar henen. OCh det där med kaninungar….JAg vet att man sätter ut harungar i skogen väldigt tidigt… jag tror att det är vid 20 dagars ålder. JA, det är faktiskt sant. Om man som vi har haft harpest i skogen och det inte finns harar mera, så är det väldigt vanligt att man planterar ut. MAn sätter dem rätt långt ifrån varandra och i skyddade buskage. För att förhoppningsvis få fram en ny stam igen. Så har sambon gjort här i ett par år och vi börjar se resultat. Ok, off topic lite. Det finns många idioter som tror att de gör en god gärning…' Vi har en person här i strömstad, som på fullaste allvar tar in förbigående katter som ser hemlösa ut och går till veten och avlivar dem…Hon gör dem en välgärning…. Jag blev bara mållös när jag hörde det. Ska luska runt lite hos veterna här i stan och höra…. det är ju livsfarligt! Tänk om fru Johanssons kisse är ute på vift och går förbi… Än så länge har vi ju tyvärr inte nått fram till att alla katter ska vra märkta.

Nåväl, kattfabriken…. det bästa som går att göra är ju att anmäla till LST. OCh som sagt, sprida på Facebook.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2011-06-12 09:22
#24

så då har i alla fall jag lagt det på min FB för alla att se, inte bara mina vänner

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2011-06-12 19:40
#25

här är länken till LST

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Pages/default.aspx

och som sagt, hade varit väldans kul att veta hur mycket hon deklarerar av sin "hobby"

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[[Netticat]]
2011-06-12 20:48
#26

Nu har hon plötsligt tagit bort att hon har kattuppfödning! Men hon glömde att ta bort alla annonser på katterna. Även kaniner tas det tydligen kullar på… Helt sjukt!!!

Hon lånar ut sina hanar till blandrastikar, ingen koll alls påeventuella genetiska sjukdomar eller dyl. Usch!!!

ingvarisbjorn
2011-06-12 21:42
#27

Hon har i alla fall ändrat angående katterna, att det är huskatter. Så något gick väl in där till slut.

Men den här sortens "uppfödning" är verkligen illa, att blandrasavla hej vilt med både hundar, katter och kaniner - bland katter och kaniner finns det ju i alla fall riktigt stora problem med djur som behöver hem. Kaninungar som inte blir sålda hamnar ju ofta hos djuraffärer (usch!) eller blir ormmat (USCH!)

Annons:
Hawknestgrove
2011-06-12 21:53
#28

ja gör vad ni kan för att stoppa detta. Jag har gjort mitt. Mailat och anmält till LST. Skatemyndingheten är också en instans. För sånt här anser jag att man kan ta till inkvisitonsmetoder för att få bukt med. OCh jag vill givetvis tacka Mison, som uppmärksammade mig på detta. Underbara snok!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ingvarisbjorn
2011-06-12 22:07
#29

#28 Jag anmäler gärna, men vad skriver man i ett sådant mail? Bortsett från det som står om kaninungarna som ska vara leveransklara vid 3 veckors ålder vet jag inte vad som är lagbrott och inte, mer än att det hela är moraliskt oförsvarbart?

Hawknestgrove
2011-06-12 22:16
#30

Ok, harungar sätts normalt ut vid 28 dagar….Bara ifrågasätt om hon hr tillstånd  och hur många katter de har och om de drar upp fler än 2 kullar per år….och hänvisa till länkarna på hemsidan det gjorde jag

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ingvarisbjorn
2011-06-12 22:21
#31

#30 Okej, nu har jag skickat ett mail. Hänvisade också till det som står om kaninungarna, det är verkligen värt att kollas ifall de stackars ungarna säljs som treveckorsbebisar. Sex veckor är minimum enligt jordbruksverket (-och nio veckor, enligt de flesta seriösa uppfödarna i landet)

Hawknestgrove
2011-06-12 22:27
#32

Ok då vet vi det…… Skiljer lite på harar och kaniner då….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

blondifire
2011-06-12 23:50
#33

anmält !Skrikandes

S*Winsnes Wilda

Hawknestgrove
2011-06-13 08:59
#34

Mange tack…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
ingvarisbjorn
2011-06-13 16:56
#35

Nu har hon tagit bort hemsidan…

Hawknestgrove
2011-06-13 18:58
#36

Woooooooups……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Dezederia]
2011-06-13 19:33
#37

Hon gör nog en ny sida snart :/

Men det är ju bara till att ut och spana igen. Ju fler "fabriker" vi får bort från nätet ju svårare är det och få dem sålda :)

Precis som att bombadera de på blocket och andra försäljar sidor som säljer kattungar efter kattungar med mejl ;)

Synd att man inte kan kommentera på blocket under annonsen. Hi hi

Power to the catz! ;P

Hawknestgrove
2011-06-13 19:35
#38

ja bara för att hemsidan är borta, så finns ju personen. det var väl någon hoppas jag, som sparade ner lite fakta? Jag var ju så dum så jag sparade inte något personligt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Dezederia]
2011-06-13 19:38
#39

Ah just det >.< Tänkte jag inte på. Få väl skriva ner lite nästa gång man hittar något ;)

Hawknestgrove
2011-06-13 19:39
#40

Du, kolla vad jag hittade när jag googlade på dalisuppfödning..

Anm. Länkarna är redigerade då de efter närmare granskning bryter mot PUL. // Lena - sajtvärd

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2011-06-13 19:43
#41

och på GOOGLE

Anm. Länken har redigerat då det bryter mot PUL. //Lena - sajtvärd

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[Dezederia]
2011-06-13 19:45
#42

Hoppsan :O

Hawknestgrove
2011-06-13 19:45
#43

Ok då har vi namn och plats på personen i alla fall.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Dezederia]
2011-06-13 19:48
#44

Japp, och det va ju närmare en vad man kunde tro :S

Hawknestgrove
2011-06-13 19:54
#45

De som har anmält eller vill anmäla, kontakta mig eller Dezederia för att komplettera med namn til LST. För troligen så kommer väl även nicket fösvinna här med.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2011-06-13 19:57
#46

Nu har jag kompletterat min anmälan med namn och adress på personen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Puma77
2011-06-13 20:01
#47

Lät ju som om det var en dotter som var medlem på marsvin. Hon var ju född -94

 

//Pia

[Dezederia]
2011-06-13 20:04
#48

Mmmm såg ut som det.

Annons:
Josefa
2011-06-13 20:08
#49

Jag länkade hela annonsen till Lst. Och där fanns ju länk till hemsidan.

Hawknestgrove
2011-06-13 20:20
#50

Ja, och då får de ju inte upp något. Så jag har kompletterat med namnet. Ska kolla mera på Efternamnet…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2011-06-13 20:26
#51

Ok hittade hela familjen.  Pmar dig vad jag hittat Dezederia. Josefa, du ska också få veta. OCh vidarebefordra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Dezederia]
2011-06-13 20:27
#52

Ok ;P

Hawknestgrove
2011-06-13 20:30
#53

HEla hemsidan finns nersparad i PDF.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ingvarisbjorn
2011-06-13 21:14
#54

Jag skrev med namn och adress i min anmälan till Lst, det stod på kontakt-sidan som fanns på hemsidan förut.

Hawknestgrove
2011-06-13 21:16
#55

Smart….. nåja, jag har ju som sagt tillgång till hela sidan nu skönt att det finns folk som tänker mer än jag!Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Josefa
2011-06-13 21:32
#56

Fast jag anmälde redan när de satt in den förra annonsen, så då tycker jag att Lst borde hunnit titta innan hemsidan togs bort.

Hawknestgrove
2011-06-13 22:39
#57

vi får hoppas det. MEn man vet ju aldrig…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Sniff]
2011-06-14 00:23
#58

Vilken tur att ni tar tag i det här! Såg en av hennes annonser för ett tag sen och mejlade… Sen såg jag en tråd på katter.ifokus, och hittade hit. Stoppa det här!

Hawknestgrove
2011-06-14 13:34
#59

Ja hjälp till…. Om du vill ha HEmsidan på PDF, så kontakta Mison här inne på fokus via PM

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Josefa
2011-06-15 20:13
#60

Jag har fått svar från Lst. Kan inte kopiera över det här. Men människan har inget tillstånd, och eftersom uppfödaren fått flera anmälningar så har ett anmälningsärende öppnats. Uppfödaren kommer antingen att uppmanas att söka tillstånd för verksamheten eller föreläggas att upphöra med tillståndspliktig verksamhet.

Hm, nu är detta inte mina egna ord utan jag har skrivit av ungefär vad som stod i svaret från Lst

Hawknestgrove
2011-06-15 20:18
#61

Jippie!!!!!!!! Att man är så förbenat dum, att man skriver så öppet i annonser och hänvisar till hemsida där man vitt och brett talar om allt. JAg trodde faktiskt att personen i fråga var så pass slug att hon/han sökt tillstånd……Ja man slutar aldrig förvånas över vissa personers inkompetens….Tur för oss i alla fall!Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Dezederia]
2011-06-15 21:00
#62

Underbart!!! :D

Skönt att höra :)

Annons:
[sakring]
2011-06-16 00:02
#63

Här är en länk till

Anm. Länken är redigerad då de efter närmare granskning bryter mot PUL. // Lena - sajtvärd

Hawknestgrove
2011-06-16 00:33
#64

ok kolla hur många kullar det är och så läs denna bifogade fil ladda gärna ner…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Dezederia]
2011-06-16 11:27
#65

Jag tycker de verkar rätt seriösa förutom då att det inte är renrasiga katter. Vet dock inte hur många kullar de födder upp, Kanske ska vänta med att uttala innan vi vet det ;P

Någon som vet hur många kullar det blvit?

[sakring]
2011-06-16 11:43
#66

Hawknest, hur laddar jag ned filen? Får bara upp den i jätteformat?

Hawknestgrove
2011-06-16 22:50
#67

#66 ja, det är en stor fil i PDF det är hela broschyren.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2011-06-16 23:01
#68

uppdatering….

Här har den nya kommit. Du kan klicka i och beställa den nya i pappersformat. jag beställde 50 st till oss.

Du hittar bestämmelser för katt nästan längst ner på sidan ovanför bin.

http://www.sjv.se/blanketterochtrycksaker.4.595401461210ae2d589800033225.html

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2011-06-16 23:48
#69

Ok puttar upp viktig nytillkommen info här. Den här broschyren är BRA!!!! Dessutom skriven på ett lättbegripligt sätt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
blondifire
2011-06-17 08:13
#70

men seriöst hur dum får man bli? dom har foton på sig på nya hemsidan.. o vad hände med påståendet att hon endast tagit hand om/hjälpt hemlösa m deras kullar ….

S*Winsnes Wilda

Josefa
2011-06-17 09:06
#71

Ah vaddå hjälpt hemlösa med deras kullar? Till mig skrev hon att katterna varit hemlösa. Men den sk russian blue honan hittade de för 8 år sedan.

Hawknestgrove
2011-06-17 16:08
#72

får jag skratta??? Verkar ju mer än huvudlöst.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

UlrikaD
2011-06-17 16:52
#73

#70 Det här är ju andra personer än de som är i första inlägget.

Camillhe
2011-06-17 17:16
#74

änken i 63 är ju inte den där "Dalis"?

Hawknestgrove
2011-06-17 17:30
#75

Nej men av samma skrot och korn……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Camillhe
2011-06-17 17:32
#76

Varför det Hawk? Har ni hittat att de i Dunebo också tar massor av kullar? Tycker tvärtom att de verkar jättebra och skulle hemskt gärna köpa ägg från dom.

Annons:
Hawknestgrove
2011-06-17 18:50
#77

jo för att då har vi det igen… Blandraskatter, som folk tror är finare än andra huskatter. det påskins det. OCh hur många kullar drar de fram? JAg måste få påpeka igen, att du får inte dra fram mer än två kullar per år utan tillstånd! OCh det gäller INTE PER katt, utan i det stora hela!!!! Hänvisar till filen i mitt inlägg #68. däemot, så håller jag med om att de har fina ägg. Jag  köper också av folk, som  har samma sorts uppfödning av  värphöns. glada fina höns, som får naturlig bra föda…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Camillhe
2011-06-18 01:28
#78

Jag ser bara en kull på deras sida, visa mig gärna länk till att de tar fler kullar… Tycker jag har läst tråden flera ggr men inte hittat ngn länk till alla deras kullar… Att de här har tagit en kull tycker inte jag ger ngn rätt att dömma ut dom eller smutskasta dom även om ens personliga åsikt är att det inte är ok att avla på blandraskatter. men har jag missat ngt som att de tagit en massa kullar utan tillstånd så tar jag tacksamt emot den infon.

[sakring]
2011-06-18 12:22
#79

Ser inte någonstans att pappan finns hos dem, och vad är  Angora?

Baverhm
2011-06-19 01:19
#80

Jag kan meddela att människan bakom djurfabriken finns här ibland oss på ifokus

Anm: Länken bortredigerad då den bryter mot våra Skrivregler. //Lena - Sajtvärd.

Camillhe
2011-06-19 01:26
#81

Eftersom inga bevis dykt upp på de Sakring länkar till i #63 så tycker jag det är illa att ngn läggs ut och smutskastas så här. Det är privatpersoner som har ett stort djurintresse och oavsett vad folk på hittekatter har för syn på blandrasavel, så kan inte jag se hur man ska bli svartlistad i en sådan här tråd för att man har en hemsida där det annonseras ut en kull kattungar.

[sakring]
2011-06-19 10:32
#82

Det är INTE dem det gäller utan de som stod innan. Ingen har svartlistat dem som jag skrev om vad jag vet. Men det är konstigt med katter att de inte behöver testas utan bara avlas på medan hundarna och hönsen är man mån om.

Camillhe
2011-06-19 11:11
#83
  1. Du länkar till dom i en tråd som heter kattfabriken.
  2. Det finns ingen info på sidan om att katterna INTE testas
  3. Det finns ingenting på sidan som visar att de inte är måna om katterna
Annons:
ingvarisbjorn
2011-06-19 11:27
#84

Jag skulle nog faktiskt klassa dunebo som seriös. Nu tycker jag inte att det är seriöst över lag att avla på huskatter - men ungarna chippas, vet.besiktas, försäkras och säljs sedan till ett skäligt pris. Så jag vill inte klassa det här som pengatörstande byb eller slarvig "bondavel", utan snarare något slags försök till seriös huskattsavel.

Lena
2011-06-19 12:11
#85

Jag har redigerat bort länkarna till olika privatpersoners hemsidor i den här tråden då de efter närmare granskning bryter mot PUL att ha dem öppet i forumet utan tillstånd från hemsidesägaren.

Så här skriver vi i artikeln ditt ansvar som medlem:

PUL

Det är oerhört viktigt att vi inte röjjer någon annans identitet. Du får inte publicera någon annans namn, adress, telefonnummer, personnummer eller andra personliga uppgifter. Vi får inte heller länka till andra sidor där sådana uppgifter framkommer. (T.ex. länka till annonser med personuppgifter). Av  säkerhetskäl är det inte heller lämpligt att du lägger ut dina egna personuppgifter öppet på sajten.

Brott mot PUL kan leda till åtal med straffpåföljd.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mari
2011-06-19 12:17
#86

Då länkar osv har tagits bort ifrån denna tråd så känner jag mig lite förvirrad, är det alltså två "kattfabriker" denna tråd handlar om nu?

#80, där har du länkat till ett inlägg på min sida djurhem, är detta personen som ni säger driver djurfabrik med både katter och hundar? Alltså den som tråden började handla om?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Camillhe
2011-06-19 12:23
#87

#86 Tråden handlade om en person som enligt de andra i tråden tog en massa kullar, sen lades plötsligt en helt annan familj inlänkad som absolut inte kan klassas som dålig, länken till ditt forum ver jag faktiskt inte vem av dessa två de påstod det var.

Lena
2011-06-19 12:50
#88

#86 Diskussionen handlar om företeelsen blandrasavel. Det har varit olika länkar till privatpersoners hemsidor som gör PR för att de föder upp blandraskatter men även andra djurslag.

Såg att jag missade länken i #80. Nu är den också borttagen.

---

Viktigt att tänka på:

Sådana här diskussioner kan bli farliga om vi pekar ut enskilda personer öppet på sajten. Istället får vi ta diskussionen på ett mer allmänt plan.

Istället för att länka till en annons hemsida beskriva annonstexten i egna ord. Om någon sedan vill ta kontakt med annonsören/hemsidesägaren får det ske via PM.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
2011-06-20 15:41
#89

Nu finns det en ny annons inne på Eniro i Skåne, om två kullar 75%-iga Norsk skogkattungar. Dessutom är en av kattungarna "frostad" och den marknadförs som en kattunge med mycket speciell färg.

Silvestris
2011-06-20 17:13
#90

#89

Skriver de även att den frostade färgen kommer växa bort? Kan ju vara trevlig för köparen att veta.

Annons:
Hawknestgrove
2011-06-20 17:40
#91

Åh…. så då är de katterna 75% renrasiga då… va fint…….SkrikandesVad tar de ut för de katterna? För det är där vi har pudelns kärna. Folk tror sig ha köpt en "fin" katt. När de väl blir varse att deras kisse inte har större ekonomiskt värde än en liten kisse från grannens bondgård, då åker kattstackarn ofta ut eller så bestämmer de sig för att avla vidare för att få in summan de köpte den för. För det är just det som är det besvärliga. Ska du försäkra ett blandrasdjur, så är ersättnigen vid liv bara 5000 kr för hund och 1000 kr för katt om det inte är renrasiga djur. Det blir aldtig köparna varse, förrrän de kanske vill försäkra sina fynd….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mona22
2011-06-20 17:57
#92

#91 precis. Min kompis granne köpte en "skogskatt"utan stamtavla för att den kunde inte registreras pga ett svansfel(!?) sade de. Den kostade 3000 kr och när jag såg bilder på den såg den inte alls ut som en skogis och den var korthårig dessutom..Obestämd sedan behöver det inte ens vara en raskatt bakom. det kan varit en långhårig katt som helt plötsligt blir en skogis osv..

Nu har de köpt en till med stamtavla…

Det finns en marknad för blandraser och de tar väldigt mycket betalt för att oftast bara ha avmaskat ungarnaObestämd

UlrikaD
2011-06-20 22:15
#93

Dessa tjejer som första inlägget handlade om föder ju även upp hamstrar. Skulle också börja med chinchillor, vet inte hur det gick med det.

Men de är ju faktiskt medlemmar på iFokus, så det är ju inte omöjligt att de har läst denna tråden heller.

ingvarisbjorn
2011-06-20 22:33
#94

#93 Det vore kanske inte helt fel om de såg och läste tråden. Nya perspektiv är nyttigt, det kanske blir en ögonöppnare.

Hawknestgrove
2011-06-21 17:54
#95

och de födde upp hundar och kaniner också. Så det var inte bara kattfaabrik, det var djurfabrik i stor skala.Många modeller på leksaker….Skrikandes

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
2011-06-21 18:27
#96

bra att ni tar tag i sånt!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2011-06-21 18:36
#97

Ja jag tackar Mison för att hon snokar så bra…. det var hon som tipsade mig om annonsen på Blocket. OCh ja, den personen i mitt inlägg finns här inne på Fokus, ja.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
ingvarisbjorn
2011-06-21 19:27
#98

Har hittat ännu en kattfabrik, men i mina trakter den här gången. I blocketannonsen (länk via pm enligt PUL) står det att hon har tre huskattkullar till salu, så jag har mailat LST och frågat om hon har tillstånd för detta.

Usch och fy Rynkar på näsan

Mona22
2011-06-21 19:43
#99

#98 Usch, fattar inte hur folk tänker. De verkar inte förstå att det redan finns för många huskatter redan Gråter

Hawknestgrove
2011-06-21 19:51
#100

Du bör även upplysa Blocket om att det är olagligt! OCh de är i så fall medskuyldiga till brott. så meddela du till Blocket, att en annons strider mot föreskrifterna.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ingvarisbjorn
2011-06-21 19:54
#101

#100  Det hade jag faktiskt glömt, ska göra det direkt! "Anmäl"-knappen på blocket är min bästa vän annars Glad

Hawknestgrove
2011-06-21 20:02
#102

haha visst är den bra???

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ingvarisbjorn
2011-06-22 16:33
#103

#102 Nu fick jag svar från blocket, och de skrev att de inte kunde göra något, eftersom de inte vet om hon har tillstånd, så annonsen ligger kvar Obestämd

Hoppas lst kollar upp det här snart!

Hawknestgrove
2011-06-22 16:42
#104

Ok….Då får du vänta. tills dess. HAr du mailat annonsören och frågat om hon/han har §16tillstånd?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
ingvarisbjorn
2011-06-22 16:53
#105

#104 Ja, inväntar svar därifrån också.

Hawknestgrove
2011-06-22 17:01
#106

Ok….Kan lova att jag äter upp min hatt om hon har det….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ingvarisbjorn
2011-06-22 21:36
#107

#106 Hatten behöver du inte äta upp, fick ett svar nu, fullt av blaj förstås från någon som uppenbarligen inte har en aning om vad som gäller.

[Dezederia]
2011-06-22 22:07
#108

#107 Haha vad fick du för svar då?

Hawknestgrove
2011-06-22 22:15
#109

Informera henne om setta då

Katt - Tillstånd enligt § 16 djurskyddslagen

Ansökan om tillstånd för att yrkesmässigt eller i större omfattning hålla, föda upp, upplåta, sälja eller ta emot katter för förvaring eller utfodring.

Tillstånd krävs om du:

  • håller 10 eller fler katter äldre än 12 månader
  • föder upp 3 eller fler kullar per år
  • upplåter 3 eller fler katter per år
  • säljer katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning
  • säljer av 3 eller fler katter per år från annans uppfödning
  • förvarar eller utfodrar 4 eller fler katter, t ex. kattpensionat och omplaceringshem
  • använder katter i yrkesmässig verksamhet

Ansökan om tillstånd enligt §16 djurskyddslagen - Katt (538 kB)

..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ingvarisbjorn
2011-06-23 11:04
#110

#108 & #109 Hon skrev att man "inte behöver tillstånd för enstaka husdjur, så länge man är snäll mot dem", så jag citerade från Jordbruksverkets hemsida, samma text som du har skrivit här, Hawknestgrove Glad

Gronstedt
2011-06-23 11:16
#111

Behöver man bara tillstånd om man är stygg Förvånad?

Annons:
piamaria
2011-06-23 11:42
#112

Kan man få tillstånd för några dagar då och då när man är stygg? Obestämd Mina katter tycker jag är synnerligen stygg om jag någon gång måste medicinera någon katt. Flört

Josefa
2011-06-23 11:56
#113

Ja, men då måste du genast söka tillstånd när du vet att en medicineringsperiod närmar sig!!!

Gronstedt
2011-06-23 12:17
#114

Attans, jag som ska vara stygg på måndag! Tror ni jag hinner få tillstånd?

UlrikaD
2011-06-23 14:57
#115

#110 Det var lite tragiskt, naivt och gulligt på samma gång.

Det är lite djursamlar beteende på nåt sätt. Jag har 200 katter för jag är snäll och tar hand om dem.

Josefa
2011-06-23 17:26
#116

Tragiskt och naivt kan jag hålla med om. Men inte det minsta gulligt.

Hawknestgrove
2011-06-23 17:37
#117

haha härlig tråd. gronstedt… visst är detta vår visa? MED KATTER!!!!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Dezederia]
2011-06-23 18:09
#118

#110 Men  Ha ha ha… Ja så kan det gå. Kan ju hoppas att hon är snäll då ;)

#111 XD Haha Oj oj. Mina katter är inte så glada på mig alltid iheller :/

Annons:
Mgnusson
2012-01-19 17:39
#119

Puttar upp tråden!

Kastreringsrabatter 2012

Kattkastreringskampanj!

Under tiden 16 jan. till 31 mars 2012 subventionerar Djurskyddet Kronoberg kastrering av katter.

Subventionen är 100:- för hankatt och 200:- för honkatt och riktar sig enbart till privatpersoner.

Det subventionerade beloppet minskas direkt på fakturan från veterinären.

Följande veterinärer deltar i kampanjen:

Ljungby Smådjursklinik

Ringvägen 9

341 32 Ljungby

Tel: 0372-83900 Tid: Mån-Fre 0800-1600, Tis+Tors 0800-1800

och

Djurhälsan i Hamneda AB

Sunnevivägen 6

340 13 Hamneda

Tel: 0372-50025 Tid: Tis-Tors 0900-1800 Fre.0900-1500

Ett extra bidrag på 100:- utbetalas till kattägare som är medlem i Djurskyddet Kronoberg år 2012. Denna utbetalning sker under sommaren efter medlemskontroll.

För att vara registrerad som medlem måste medlemsavgiften vara inbetald till bankgironummer 5381-1949 före den 31 mars 2012, Avgiften är 200 kr för enskild medlem och 300 kr för familj.

Som medlem får man fyra nummer per år av medlemstidningen Djurskyddet. Man får också i nyhetsbrev delgivning om föreningens aktiviteter som bland annat består av medlemsresor och föredrag. Som medlem bidrar man även till ett förbättrat djurskydd.

Upp till toppen
Annons: