Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 5307 ggr
Svarta katten
2011-06-10 12:15

Upphittad beige hankatt Sollentuna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har matat en beige, kastrerad hankatt i en månad. Han verkar inte ha något hem att gå till här. Han är en ståtlig katt, lång med höga ben, pälsen beige och den är kort och fluffig. Han var oerhört rädd till en början men uppmärksammade honom då han högljutt morrande/ylande försökte närma sig fågelmaten jag la ut. Numera är han jättevänlig. Han var avmagrad och vass på ryggen. Han är säkert mer än 2 år. Kan ej ta in honom då jag har egen katt.

Annons:
Granadina
2011-06-10 20:34
#1

Vad har du gjort för att hitta ev ägare? Har du tagit honom till veterinäreller polis för att se om han är chippad? Har du anmält hos polisen? Det kan ju faktiskt vara sâ att nâgon letar efter honom.

Hawknestgrove
2011-06-10 21:16
#2

om du går in på Kattpolisen

så får du många bra samlade tips. Du som upphittare hittar bra råd där med!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Daisy-Moa-Elsa]
2011-06-10 22:47
#3

Du kan även skriva på katthemmens hemsidor under upphittad. En hel del kikar där efter sina försvunna katter.

[Forest]
2011-06-10 23:04
#4

TS helt underbart att du visar att du hittat en katt. Jag har själv hittat flera katter där ägare inte saknar sin vän eller änds finns. Tyvärr kan jag säga dig att katthem lär vara ganska så fulla jag fick blankt nej av flera katthem en tacka ja men det var 23mil bort. Vi hitta ett nyta hem. Men följ gärna alla tips innan så man verkligen efterlyst ägaren och gör inget om man sätter ut anonns via tidning eller blocket. Hoppas ägaren ser anonnsen låter som en hungrig katt iaf fin var han :) Lycka till!

sagan
2011-06-10 23:54
#5

#0 Varför kan du ej ta in honom för att du har en egen kisse? Jag har tagit in flera stycken trots 2 katter sen innan. Det tar bara lite tid för dem att bli vänner. 1-3 veckor med lite fräs och morr. Sen brukar dem flesta om inte bli såta vänner i alla fall acceptera varandras existens.

[Forest]
2011-06-11 10:12
#6

5 inte alla som vill ta in en katt, jag förstår det. Jag fattar oxå vad du menar man vet då vart katten är samt ser hur den mår mm :)

Håller tummarna för denna cremekisse iaf

Annons:
Roslyn
2011-06-11 20:54
#7

Han är väldigt lik en katt som jag adopterade bort för två år desan - Jesse James. Han bor i Trollhättan. Vart bor du?

Iså fall är han kastrerad och ID.

Mvh Anette

Roslyn
2011-06-11 20:55
#8

Förlåt.Skäms Såg nu att det var Sollentuna.

kattassen
2011-06-11 22:10
#9

Har också flera katter som kommit in i huset efterhand. Det brukar lösa sig  mycket bättre än vad man kan tro.

Jag vet naturligtvis inte hela anledningen till att du inte kan in en katt till, men om den "enda" orsaken är att du redan har en katt borde det egentligen inte vara så stort bekymmer.

Att katter fräser och "lever rullan" utomhus när de kommer nära betyder inte att det blir så inomhus. Det finns massor av exempel här inne på hur katter introduceras med nya kompisar.

Såväl Feliway som Zylkene är två preparat som kan hjälpa till vid acklimatisering.

Så om det inte finns andra skäl tycker jag absolut att du skall hjälpa kissen att få komma in. Under tiden skall man givetvis utröna om han är bortsprungen och saknas av någon.

Lycka till med godingen!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2011-06-11 23:15
#10

Som andra redan skrivit är det inget hinder att ta in en katt till den man redan har. Katter brukar bli vänner efter några veckor. Det blir en del morr och fräs första tiden, men det mesta brukar vara över redan efter en vecka.

Tips om man hittar en katt:

  • Kontakta polisen och anmäl upphittandet.
  • Se om katten är ID-märkt. (Örontatuering eller kolla chip hos polisen eller veterinären).
  • Sätt upp lappar i området.
  • Annonsera i dagspressen (vissa tidningar har gratis annons för upphittade katter).
  • Håll koll efter annonser och lappar om försvunna katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Forest]
2011-06-12 11:39
#11

TS hur går det? har du följt 10ans lista? Jag håler tummarna för att han är saknad Flört och att han har en jätte bra ägare.

Svarta katten
2011-06-12 12:33
#12

Jag har satt upp lappar i närområdet, satt ett halsband på honom att eventuell ägare ska ringa mig, efterlyst på sajten upphittade/förlorade katter.  Har ringt 114 14 till polisen  men ännu ej kommit fram, p.g.a lång väntetid. Fortsätter med det dock. Ska kontakta katthem för att sätta honom på kölista. Katten är urfin, bilderna gör honom inte rättvisa och så vänlig. Jag lusläser internet på bortsprungna katter för att se om någon saknar honom. Han kan vara chippad, men har svårt att ta honom till polis eller vet. Vore han chippad borde det finnas någon annons någonstans.Någon borde sakna honom. Min egen katt skulle slåss på liv och död om jag tog hem en annan katt. Han får mat och vatten varje morgon då vi träffs i skogen, sen vet jag inte alls var han håller hus. Antagligen gömmer sig någonstans. Han är väldigt rädd, men inte för mig numer. Jag bor i Sollentuna, Rotsunda Gård.

Hawknestgrove
2011-06-12 12:34
#13

stackarn….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Granadina
2011-06-15 22:21
#14

Jag skulle i alla fall försöka att fâ kollat om han har chip. Katten kan ju ha varit borta länge och kan ha kommit lângt ifrân och inte just frân näromrâdet. Min bror fick hem en katt som visade sig ha varit borta närmare âret frân sin familj. Men han hittade hem tack vare märkningen.

Lille killen. Sâ synd att han sak behöva gâ útan hem. Han hade gärna fâtt komma till mig men en resa till Spanien är väl kanske inte den smidigaste lösningen.

Sherwood
2011-06-18 11:21
#15

Hur har det gått, har det löst sig med missen, vore intressant att få veta?

Kaliber
2011-06-18 11:33
#16

Har du möjlighet att skilja av ett rum till den jättefina hemlösa kattpojken?

Vi tog hem en hemlös kattflicka i onsdags och hon fick vara i vårt sovrum med stängd dörr tills veterinären kollat henne. Nu är hon tillsammans med våra tre egna katter och det går förvånansvärt bra trots att hon är okastrerad.

En hel del fräs från hennes sida till en början, men nu börjar hon själv ta kontakt med våra kattpojkar. Nu vet jag inte hur din katt är (kastrerad?) men våra egna är i alla fall jättesnälla fast vi tagit in en helt okänd katt till deras hem.

Som jag fått höra så brukar det vara populärt med just röda katter, så om du kan ta hand om honom tills han får plats på katthem eller att du hittar ett eget hem till honom så vore det guld värt.

Svarta katten
2011-06-19 18:28
#17

Min egen katt är en hona, 17 år, med MYCKET temperament. Helt uteslutet att ta hem en annan katt. Kan inte avskilja något rum  i hemmet heller. Hon behöver också lugn och ro på ålderns höst. jag måste prioritera henne. Haft andra katter före henne, och då var det inget problem att ta hem hittekatter. Det var lättare då.

Kissen i skogen är fortfarande där hoppas jag. Det ösregnar i Stockholm idag, varit ute flera gånger, men han inte varit där. Ska gå ut några gånger till innan kvällen. Ta handduk med och torka honom. Förra gången det regnade satt han där plaskblöt. Jag lider med katten. Skulle vilja undersöka om han har chip, men i så fall blir det att lura in  honom i bur, åka buss en bra bit, och hem igen och sen släppa ut honom i skogen igen. Det är grymt. Han tittar så långt efter mig varje gång jag går. Han vill följa med så jag måste alltid gå innan han ätit upp. Vill inte skrämma upp katten heller. Som det är nu så litar han på mig totalt. Tycker fortfarande att om han är chippad skulle det finnas någon som efterlyste och saknade honom. Om han inte har chip och ingen saknar honom, så skrämmer jag bara upp katten helt i onödan med en tur till veterinären.  Han kan bli så rädd igen, som han var i början och då kanske han inte vill komma fram till mig mer. Jag får väga det ena mot det andra.

Han är så fin, pälsen är underbar med dessa beiga toner som går i varandra. Blir en jämn färg.   En stor  kisse och så snäll dessutom.

Hawknestgrove
2011-06-19 18:42
#18

ja lille vännen, finns ett rum åt dig här bland snälla folk?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Kaliber
2011-06-19 18:48
#19

Då förstår jag. Ush så hemskt att behöva lämna honom där i skogen. Tänkte om du kanske kan fixa ett skydd mot väder därute i skogen? Någon form av låda som står emot väta och någon mjuk filt i kanske? Önskar jag kunde ta emot honom, men vi har precis tagit in en hemlös katt och har nu fyra katter hemma. Flera vore inte bra. Om du vill kan jag hjälpa dig att lägga ut annonser för att hitta ett fint hem till honom. Skicka gärna beskrivning av katten och om jag får lov att använda din bild.

Hawknestgrove
2011-06-19 19:11
#20

va goa ni är……..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Svarta katten
2011-06-19 19:49
#21

Uppehåll i regnet, så jag gick ut och träffade på min hittekisse. Han kikade försiktigt fram bakom en sten, för det här var inte vår vanliga tid vi träffas på. Han låter sig villigt frotteras torr och fluffig i pälsen. Nu har han fått mat i magen också. Försöker stanna så länge jag kan, så att han äter lugnare. En hand på hans rygg och prata lite med honom.

Han behöver ju all hjälp han kan få.  Han är otrolig rädd och skygg för allt och alla, tills han träffar någon han litar på, då blir han helt social och otroligt vänlig. I början gick det inte att ta ett steg emot honom ens på långt avstånd, då stack han som en pil.

Vet inte om man kan adoptera bort honom innan man vet var han hör hemma. Å andra sidan tycker jag  att om han har en ägare så har de inte visat särskilt stort intresse. Letat på sajten Upphittat.se om efterlysta katter flera år bak i tiden . Kan inte hitta någon katt som passar in på honom där eller någon annanstans.. Jag skulle vända upp och ner på himmel och jord om min katt försvann.  De flesta glömmer inte bort sin katt om den försvinner.

Polisen har jag fortfarande inte kommit fram till. I förra veckan ringde jag varje kvart hela  dagarna, även på direktnummer jag har. Kommer inte fram. Kanske jag får ta mig till polisstation. Jag antar de har viktigare saker att göra än att hålla reda på katter. Sen om han har chip, hur gör man då om han får ny ägare? Läste på polisen sida att om han har chip får ägaren viss tid att höra av sig.

Men visst, vad katten behöver är ett hem. Snarast. Jag skulle absolut ta honom själv om jag kunde. Ingen annan jag känner kan heller, de har flera katter och  flera hundar allihop.

Så vad gör jag. Ge mig råd

Kaliber
2011-06-19 20:14
#22

Så svårt. Alla jag känner som tycker om katter har en eller max två och vill absolut inte ha flera. Vet om en person som ömmar för hittekatter som kanske vill ta emot en till. Hon har visat intresse för våran hittekatt, om hon får stanna permanent hos oss kanske den här kvinnan skulle kunna tänka sig att öppna sitt hem för din skogskisse istället… Det var vissa saker hon behövde ordna med först innan hon kan lämna definitivt besked. Jag känner henne inte personligen men ska ringa henne i nästa vecka och då kan jag berätta om din kisse. Tänker så det knakar. Vill så gärna kunna hjälpa till på något sätt eftersom vi bor i närheten av varandra.

Kaliber
2011-06-19 20:22
#23

En annan sak jag tänker på är att det nog är enklare att hitta någon som vill ge honom ett fint hem om han redan finns inne. Då har man fått en viss uppfattning om hur han är som personlighet och hur han fungerar, om han går på låda och trivs bra som innekatt osv. Kanske kan vara så att han slappnar av bara han får komma in till någon där han får mat och kan känna sig trygg. Eftersom han är kastrerad så är ju en utgift redan avklarad, kvarstår att vaccinera och id-märka om det inte finns chip. Tror inte du ska ha för stora förhoppningar om att någon saknar honom, tänker precis som dig där.

Hawknestgrove
2011-06-19 20:24
#24

lille vännen, nej det är nog ingen som saknar den fine kilen. Han är med hundra procent dumpad. det är ju tyvärr rätt vanligt att katter dumpas, även om de är kastrerade. de kan vara dödsbokatter också, då slängs de bara bort

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Svarta katten
2011-06-19 20:27
#25

En låda kan jag inte fixa där i skogen. Barnen leker där ofta och han håller inte till där på dagarna. Det är bara när han får mat som han kommer dit om det är lugnt. Det får inte vara några folk i närheten. Var han håller hus vet jag inte. Kryper under någon balkong eller förråd kanske. Jag skulle vilja veta vart han går, men han visar mig inte. Stannar jag kvar till han ätit klart, så vill han följa med mig hem istället. Det går inte, hur gärna jag än vill ha honom i min soffa sovandes tryggt.

[Forest]
2011-06-19 20:29
#26

21 tycker att det våre väldigt bra om denna kissa kom in, har du kollat runt på olika katthem om det möjligen finns plats för killen? Han är ju bedårande fin o har fina ögon kelig o go brukar gå hem. Jag ska höra mig för här med bra kattfolk oxå vissligen en bit men kanske går att styra upp lite om skjutshjälp på djurtransport om det är så. Ska jag vara ärligt tror jag detta är en dump-katt nån har allså åkt o dumpat honom. Tragist men det är inte alls ovanligt vi har själva haft flera såna katter som kommit till oss. Men jag ska höra mig för. Tusen tack att du ger han mat o visar din omtanke.

22 vad roligt att hon får stanna hos Er om inte ägare dycker upp låter som tjejen kommer trivas hos er :)

Svarta katten
2011-06-20 11:33
#27

Tack för vänliga ord och att ni försöker hjälpa och hitta på lösningar. Det värmer.

Jag tror precis som ni, han är dumpad. Han kan t o m vara en utslängd innekatt. Eller att någon åkt på en lång semester och tror att katten klarar sig bra utomhus under sommaren.

Jag har mailat Åkeshovs katthem för att sätta honom på kölista.  Ska höra mig för med de andra hemmen också. Har lämnat hittekatt till Åkeshov tidigare, men det verkar vara betydligt längre kö nu.

Kunde jag ha honom inomhus vore ju allting lättare. Att omplacera den här katten tror jag inte skulle vara svårt. Han sticker ut med sin vackra ljusbeiga päls, stor och ståtlig, högrest och sen ytterst vänlig. Inte så lätt för mig  att låta folk komma och titta på honom i skogen. Han är bara där när han ska få mat.  Sen syns han inte till i området, och det är väl säkrast så för honom.

Annons:
Kaliber
2011-06-20 12:53
#28

Jo bättre för honom om han är skygg ute. Vår hittekatt har blivit misshandlad pga att hon är så kärlekstörstande och tam att hon inte sprungit undan och gömt sig. Värre det egentligen om man tänker på vilka hemskheter folk kan få för sig att utsätta oskyldiga katter för.

Hawknestgrove
2011-06-20 13:48
#29

Ja det kan vara hans smala lycka…..För sällskapliga katter lever väldigt farligt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Kaliber
2011-06-24 09:53
#30

Puttar för ett hem till den här kärlekstörstande kissen!

martdat
2011-06-24 10:33
#31

114 14 ringer jag offta om katter . och man hamnar automatiskt i kö, men lugnar man sig ett par hekto så brukar de svara fort.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2011-06-24 15:08
#32

Lille vackre vännne. En röd katt brukar ju ine vara svårt att hitta hem till sen…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sidentass
2011-06-24 17:09
#33

Vilken fin kisse, ochj så bra att du uppmärksammat honom….vill bara säga att det inte behöver vara omöjligt att få katterna gå ihop tillsammans..detta kan naturligtvis variera individer emellan, men de flesta av de katter jag tagit mej an har gott bra ihop med mitt gäng..undantag är Alexander som kom för flera år sedan, han gick absolut inte ihop med vår äldsta katt så därför sökte jag sedan ett nytt hem för honom, han fick då komma till ett äldre par på landet..

Hoppas allt ordnar sig för hittemissen..putt för honom!

Kaliber
2011-06-25 14:25
#34

Tänker på den här stackars katten som inte har någonstans att ta vägen. Här i Knivsta har vi ösregn och åska just nu. Hoppas innerligt att det finns ett hem med mat, värme och kärlek till honom hos en snäll människa!

Annons:
Hawknestgrove
2011-06-25 17:30
#35

ja arma kisse……. putt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ankie
2011-06-25 19:48
#36

puttar för fina kissen, inget nytt?

hanna64
2011-06-25 20:21
#37

Så fin <3 hoppas verkligen att det löser sig!

Svarta katten
2011-06-25 21:40
#38

Har varit i kontakt med polisen och det finns ingen som anmält honom som saknad. Med största sannolikhet är han dumpad eller frånflyttad. Jag har ju också matad honom sedan början av maj och sett honom i området tidigare än så, innan jag förstod att han var hemlös. Kollat på annonser om efterlysta katter flera år tillbaka både från Stockholms-området och hela Sverige.

Jag tror han har något ställe han kan krypa  in under när det regnar. Märkte han var torr i pälsen både i dag och häromdagen också  då det regnade så mycket. Det finns säkert krypin lite här och var här.

Däremot så lurpassar han på mig nu när jag rör mig i området. Han känner igen mina steg. Kom farande ur skogen häromdagen och gick sedan tätt lutat mot mig med svansen slängd om mina ben och vill följa med hur långt som helst. Jag får gå omvägar i området, så han inte hör mig, speciellt när jag är ute med min egen katt.  Han är som ett litet lejon, så han syns väl. Så stor och fin.

Har mailat alla katthem runt Stockholm, för att få honom på kölista.

Kaliber
2011-06-25 22:47
#39

Har pm:at dig!

Kaliber
2011-06-27 09:28
#40

Nu när våran hittekatt visade sig ha en ägare så har vi möjlighet att ta emot den här katten. Svarta katten kommer ta honom till veterinär för undersökning och kolla efter chip och sedan kommer han till oss.

Vi har inte löst det praktiska ännu eftersom det är mycket som måste klaffa med infångande, veterinärbesök osv, men hoppas att han inom kort ska vara i trygghet.

lillmymlan
2011-06-27 10:46
#41

Kaliber Kyss härligt att du öppnar ditt hem för honom! HURRA!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
Sidentass
2011-06-27 16:57
#42

Toppen Kaliber!!!Glad

Ankie
2011-06-27 17:30
#43

men så underbar läsning, toppen Kyss

Hawknestgrove
2011-06-27 17:42
#44

Men gulle…….. det var ju underbart…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Kaliber
2011-06-28 12:15
#45

Eftersom historen med våran hittekatt tog en annan vändning kan vi tyvär inte ta emot den här kissen längre. Men jag ska försöka hjälpa till så gott jag kan och hoppas det finns någon snäll människa som vill ta emot honom.

Underbara Svarta katten har lovat stå för veterinärkostnader, men han behöver ett hem eftersom hon själv inte har möjlighet att ta in honom till sig.

Akuthem/jourhem och en dröm om permanent hem.

Hawknestgrove
2011-06-28 12:17
#46

Ja kände du inte någon, som kanske kunde?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Kaliber
2011-06-28 12:33
#47

#46 Hoppas det!

Hawknestgrove
2011-06-28 13:00
#48

ja för det vore ju bra..Flört

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Svarta katten
2011-06-28 18:13
#49

Ja, tyvärr så gick planerna att Kaliber skulle ta katten om intet, men jag förstår att deras hittekatt var i större behov av hjälp.

Jag tror inte att min pisse-nisse mår särskilt dåligt ute just nu. Han får vatten och får äta sig mätt varje dag,  I värmen ligger han nog och dåsar någonstans .Finns gott om bra ställen att hålla sig gömd på. Trafiken är inte så farlig här. Tror inte han vågar sig så långt bort som till trafikerade vägen. Fortsätter  han att vara skygg så kommer ingen nära honom heller. Han är en sådan pass stor katt, så om man inte vet hur snäll han är, så aktar man sig nog. Allt kan ju hända förstås, men det är ju främst hösten och när det blir kallt och uschligt ute, som jag oroar mig för.

Fick i alla fall ett snällt svar från Stockholms katthem idag. Just nu har de fullt upp med kattmammor osv, men de sparar mitt mail och hans uppgifter och lite senare hoppas de situationen blir bättre där.

Hawknestgrove
2011-06-28 18:35
#50

ja, och hör dig för runt hos alla! norrtälje katthem tog ju hand om mammakatt med små. Och Fisksätra är också att tänka på. Kattstallet? Där får man betala och katten måte vara vaccinerad förstås, tror jag….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Kaliber
2011-06-28 19:23
#51

Uppsala katthem vet jag har fullt, men har du hört dig för med Musses vänner?

Antar att situationen ser likadan ut hos alla katthem och privatpersoner som tar in hittekatter.

Hawknestgrove
2011-06-28 19:27
#52

Hemskt….. stackrs fina killen. För hade han fått lugna sig och komma in, är jag hundra på ,att han hade hittt ett hem fort….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Svarta katten
2011-06-30 13:27
#53

Med tanke på vad Kalibers hittekatt råkade ut för när hon lämnade den till ägaren, så ringde jag polisen en gång till. Så här sa de till mig, för att få en hittekatt registrerad som hittegods så måste jag lämna in katten där hos polisen. Eftersom jag matad katten i två månader så är jag officiell ägare till den nu, det blir man efter att ha  och matat en hittekatt mer än 10 dagar.

Låter konstigt, men jag måste ju lita på vad de säger.

Josefa
2011-06-30 15:44
#54

Ojdå! Då får man väl hoppas på att inte förra ägaren dyker upp efter 14 dagar och vill ha tillbaka sin katt.

Tror minsann att poliserna tolkar bestämmelserna lite som de själv vill.

Kaliber
2011-06-30 16:42
#55

Ja tyvär så är det nog så som Josefa säger att det egentligen inte finns några riktlinjer eller lagar kring detta. Men säger din polis på det viset så tycker jag du ska gå efter det. Finns ju ingen ägare här heller som verkar lagt ner något arbete på att hitta sin katt och då får man tro det värsta. Jag lärde mig min läxa och kommer enbart anmäla till polisen och begära hittelön för att undvika att samma sak som hände vår hittekatt händer igen. Man ska inte behöva servera katten på silverfat för att ägaren ska höra av sig. Då ligger en hund begraven… Hoppas så på ett hem till denna gosse!

Annons:
Hawknestgrove
2011-06-30 17:48
#56

Lille gubben, hoppas han kan få sig ett tryggt hem!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Svarta katten
2011-07-09 14:59
#57

Min hittekisse är nu inlämnad till Åkeshovs katthem. De ringde och erbjöd plats, så jag fångade in honom i morse och fick skjuts dit. Han var jätteduktig i bilen och hela tiden, men när vi skildes åt och de tog honom till karantänen blev han helvild. De kunde inte kolla om han var chippad. Får vänta till senare då han lugnat sig. Är katten chippad och har en adress någonstans i mitt område, så sa jag åt dem att de inte får lämna tillbaka honom till ägaren. Katten är i så fall vanskött, så avmagrad i början, får aldrig komma in, ingen som bryr sig om honom. Skulle han komma tillbaka hit så skulle han sitta där i skogen igen och vänta på mig.

Känner mig både glad och ledsen just nu. Känns som jag svikit katten, han gav mig hela sitt förtroende och så lämnar  jag honom så där. Önskar jag kunde vara hos honom. En sådan här katt, träffar man inte på så ofta, inte bara till utseendet utan hela hans personlighet.  Jag hoppas verkligen han får ett hem där de förstår att uppskatta honom. Nu ska jag sätta mig och gråta ut.

kattassen
2011-07-09 16:02
#58

#57 Kram till dig! Jag tror nog att kissen lugnar ner sig och snart märker att det finns snälla människor i hans närhet. Det är alltid omtumlande att byta miljö och han har ju vant sig vid din närvaro och era "rutiner" kan man säga.

Det som tröstar är att han med största sannolikhet nu kommer att bli väl omhändertagen och förhoppningsvis får ett nytt gott och kärleksfullt hem inom kort.

Du gjorde rätt, han kan inte sitta där i skogen med ägare som inte bryr sig.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

destiny
2011-07-09 17:52
#59

Kissen är en kopia av min Gustav som pga ålder fick somna in för några år sedan. Gustav var också en mycket speciell katt som jag saknar så väldigt mycket.

Tycker också du gjorde helt rätt som ordnade så han kom in.

Ankie
2011-07-10 09:50
#60

men så bra att det ordnade sig för fina kissen

men du kan ju hälsa på han där han bor nu….

Granadina
2011-07-10 10:06
#61

Kommer du ha fortsatt kontakt med katthemmet? Sâ du fàr veta hur det gâr? Kanske du kan hälsa pâ honom?

Svarta katten
2011-07-10 10:59
#62

Jag kommer absolut hålla kontakt med katthemmet så länge han är där och ta reda på hur det går och hälsa på honom också när karantänstiden är över.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2011-07-10 11:17
#63

#57 du har absolut inte svikit katten, tvärtom har du gett honom chansen till ett gott liv

Kaliber
2011-07-10 11:26
#64

Jättefint Svarta katten att han fick komma till katthemmet!

soso
2011-07-10 13:19
#65

Han kommer att få det bra nu och det är tack vare dig Svarta katten!

Svarta katten
2011-07-16 22:06
#66

Till alla er som varit så snälla och stöttat mig att försöka få något ordnat för min hittekisse, vill jag säga att det går bra för honom på katthemmet. Han är sååååå mysig, säger de. Jag är glad att han knyter an till personalen och inte är livrädd. De är ju också så kattvana och bryr sig. Jag har fullt förtroende för dem. Han var inte chippad.

Hör inte till ämnet alls, men min son hittade idag i sin trappuppgång (en slags brandtrappa ingen använder) en bur med två små kattungar. De var alldeles nerbajsade. Han kände att det luktade illa och öppnade dörren till trappen. Hur länge kattungarna suttit där utan mat och vatten vet man inte.   Nu har han kattungarna hemma hos sig och de blir ompysslade till i morgon då de får komma till katthem genom polisens försorg,, har de lovat i alla fall. En gul liten kisse och en randig paddaliknande hona. Bara ca 12-14 veckor, ursöta. Hur kan folk göra så här!!

Jourhemmet
2011-07-16 23:34
#67

Men va i he***te  GråterSkrikandes Vilken tur att din son hittade dom. Kattstallet har avtal med polisen så dom kanske hamnar hos din hittekisse.

Selma99
2011-07-17 00:09
#68

Jag har följt den här tråden…..är verkligen glad att goa kissen fick komma till katthemmet. Hoppas nu att han får ett gott hem och får den omsorg som han behöver. Bra jobbat Svarta Katten.

Hawknestgrove
2011-07-17 10:52
#69

Underbart att höra….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Anett Lindbom
2011-07-17 13:47
#70

Jag har läst hela tråden här nu & vad skönt att den hittekissen fick komma till ett katthem till slut, och slipper springa ute själv, heder åt dig så tog hand om honom så fint med att ge honom kärlek & mat..

Och stackars kattungarna som din son hittade, tur att han hittade dom annars finns ju risken att dom har svultit ihjäl där i buren:((

Vilka idiotmänniskor det finns som behandlar katterna på det sättet, usch jag bli så arg på sånt folk.

Tur att det då finns så många änglar som lägger ner hela sin själ för att hjälpa de stackars utsatta katterna. Katterna här i sverige är som ett laglöst kapitel för sig, dom slits & slängs & behandlas illa & så polisen som inte bryr sig ett smack om katterna, helt sjukt är det..

Sherwood
2011-07-17 15:48
#71

Ja, detta att man inte kastrerar sin katt medför detta, att en del folk är så pass korkade att dom bara lämnar små missar överallt och inte kan förstå vilket lidande bl.a detta medför. Tur att din son hittade dessa och kunde räddas.

Tride
2011-07-17 17:59
#72

Fint att läsa i den här tråden, som jag snubblade öve av en slump. Kattstallet i Åkeshov är väldrigt bra. Jag har själv köpt en kisse där för några år sedan. Och de där stackarna i buren - sorgligt, men sånt händer tydligen hela tiden. Hur tänker folk egentligen?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Kaliber
2011-07-18 16:11
#73

Hur har det gått för kattungarna i buren?

Svarta katten
2011-07-18 19:44
#74

Kattungarna är nu på Solgläntans katthem i Vallentuna. Min son körde kattungarna dit själv så snart allt var OK med polisen.  Det var jättefint där på katthemmet sa han, stort och härligt och kattungarna blir väl omhändertagna. Det kommer nog att gå bra för dem.

Kaliber
2011-07-18 20:25
#75

Glada nyheter Svarta katten -jättebra jobbat av dig och din son!

Svarta katten
2011-08-02 16:23
#76

Vill bara tala om att min hittekisse nu har fått ett hem. Fick komma direkt från karantänstiden på katthemmet och till en dam som har två kattvana hundar och det går jättebra. Han hälsade på hundarna när han kom dit, strök sig mot dem, inga problem alls. Han äter och går på lådan och känner sig trygg.  En helt fantastisk katt, sa de på katthemmet och det hade jag ju märkt han var också. Har pratat med nye ägaren också och ska så småningom få hälsa på honom när han är helt hemmastadd..

Tänk så bra det kan gå, man ska  inte vara rädd att ställa upp för en hemlös kisse. Allt löser sig så småningom om det måste göra det.

Annons:
Gullimat
2011-08-02 16:48
#77

Bra jobbat av dig. Härligt att du får besöka din hittekise, så får du lite mer ro när du ser att han fått det braGlad

Hawknestgrove
2011-08-02 18:07
#78

vilken solskenshistoriaSkrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Cozzmos
2011-08-02 19:15
#79

Var är gillaknappen???

Bra jobbat! Skrattande

Hawknestgrove
2011-08-02 19:21
#80

går inte längre. klicka på tipsa och dela i FB elelr Twitter

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Selma99
2011-08-03 22:25
#81

Verkligen en härlig historia. Jag fastnade för denna vackra katt och har hållit tummar o tår för att det skulle lösa sig. Bra jobbat svarta katten!!

621229
2012-06-07 23:37
#82

Hej, jag letar efter vår bortsprungna hankatt i Sollentuna. Han försvann från Stormansvägen 14 i Södersätra Sollentuna den 25/5.

Den liknar katten på bilden, den är dock inte kastrerad och 12 år gammal.

På vilken plats finns denna katt?

Josefa
2012-06-08 10:59
#83

Den här katten hittades redan förra sommaren.

Annons:
Upp till toppen
Annons: