Annons:
Etikettbilder-filmklipp
Läst 2690 ggr
Lena
7/15/06, 5:45 PM

Katt inom vården - vad tycker du?

På många ställen har man börjat ha djur inom vården. Det mest vanliga brukar vara burfåglar och akvariefiskar. Men det finns även goda exempel där hundar och katter flyttat in på äldreboenden eller liknande till stor glädje för de som bor där. 

  1. Vad tycker du?
  2. Har du några erfarenheter av katter eller hundar inom vården?

Mvh Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
eklund
7/15/06, 7:33 PM
#1

Hej!.

Har ej erfarenhet när det gäller katt men hundar är väldigt välkomna på det äldreboende som jag jobbar på.Det är ett demensboende och även de som är rädda för hundar älskar dessa djur. Så jag tror att även katter skulle kunna funka om det är på katters promisser.Så jag tycker att djur vare det gäller katt eller hund så har de en positiv värkan på de gamla.

Hälsningar Lil Eklund med katten Ellen,Helig Birma

Jenna-Gun
7/15/06, 7:49 PM
#2
  • Vad tycker du?

 *Jättebra idè.

  • Har du några erfarenheter av katter eller hundar inom vården

* Nej men jag har jobbat på äldreboende, där hade de boende sina katter på rummet.

Fast jag tyckte synd om katten som bara hade ett litet utrymme och bara matte eller husse.

Men det är ju bra för de äldre att ha någon att slösa kärlek på.

brutt
7/27/06, 2:02 AM
#3

 Jag tycker det är bra med katter och även med hundar inom vården.Arbetar själv inom vårdyrket och vi har ofta en personals hund hos oss på arbetsplatsen bland de boende de ägnar mycket uppmärksamhet åt hunden som är väldigt snäll.Min mamma hade i en period plats på ett korttidsboende eftersom hon var sjuk i Parkinson där spred en svartvit katt glädje och blev min mammas tröst hon brukade locka på den och man såg hur hon lyste upp när den kom.

Jillsan4
7/27/06, 5:41 PM
#4

Vad tycker du? Jag tycker att det är jättebra.

  • Har du några erfarenheter av katter eller hundar inom vården? Jag har ingen erfarenhet från sjukhus men där i mot har jag djur hemma som hjälper mig när jag får mina ångest attacker.

Kram Jillsan

Engla
7/27/06, 9:48 PM
#5

Jepp, på mitt jobb (ett gruppboende) får hundarna vara med och de boende älskar dem! I bland har min katt Ängla fått följa med oxå. Skrattande

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Titti
7/28/06, 10:56 AM
#6

Vad tycker du? Jag är positiv vad det gäller djur inom vården. Djur har en läkande effekt på oss människor. En katt som ligger i famnen och spinner är mycket avstressande. Tyvärr så är det förbjudet på endel ställen p.g.a pälsallergin.

Har du några erfarenheter av katter eller hundar inom vården? Tyvärr har jag ingen erfarenhet vad beträffande hundar och kattor inom vården. Men däremot har jag sett ett och annat akvarium med fiskar.

Annons:
Lena
7/30/06, 2:55 AM
#7

Personligen är jag mycket positivt inställd till djur inom vården och har själv varit med och infört olika djur på äldreboenden som jag haft ansvar för. Tre katter, en hund, fåglar och akvarium har det varit. En av katterna var en hittekatt som flyttade in själv.

Personalen sparade ihop från kaffekassan så att han blev kastrerad. Vovven hade en personal som fodervärd och var med när hon jobbade. På de seniorcentra jag arbetar på idag följer hundarna med sin mattar när de jobbar. Det fungarar jättebra.

Mvh Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
8/4/06, 12:46 PM
#8

Puttar upp!/ Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
8/4/06, 7:24 PM
#9

Ja, djur i vården är perfekt. Det finns ett hem i närheten där jag bor (känner en i personalen) där de dels ska öppna ett hunddagis så att alla kan gosa med hundarna när de är där. För personalens hundar är där hela tiden ändå. Sedan har de en katt som bor där och gosar med dem alla. När den kastar in handduken så ska de ta en ny från oss.

Personalen får inte vara allergisk, och det är något som kollas upp innan anställning. Detta för att djuren ska kunna leva och ta hand om personerna som bor där. Det är de som värderas, inte personalen så att säga. Helt underbart.

Jobbade själv inom vården förut och då hade de med sig hundar och de var mycket älskade. Så klockrent, ha djur för de äldre är inte allergiker som vi klena ynglingar är :-).

www.djurhjalpen.nu

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Sidentass
9/6/06, 1:36 AM
#10

Jag har själv inga erfaranheter av djur på äldreboenden, men är helt positivt inställd till det hela! Tänk så många gamla, ensamna, ledsna, som får sällskap av en hund eller katt, någon att klappa, prata lite med o kanske ha i knät en stund då och¨då. Där har ju också de gamla ett gemensamt samtalsämne, det händer lite i tillvaron, några av de boende får ett gemensamt intresse!

Har läst artiklar i tidningar där katten/hunden blivit den bästa kompis med de gamla och trivits alldeles utmärkt med det livet.

 Hälsningar

Sidentass

essut
10/30/06, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag har erfarenhet att ha katt inom vården. Jobbar på ett gruppis för dementa. Vi hade huskatten Fina som bodde hos oss i 3 år. Men fick omplaceras för att viss personal struntade i att sköta henne. Visst tycker jag att dom boende behöver katter/hundar men då ska all personal vara överens om det hela. Alltså inte bara viss personal som älskar katter ska göra allt.

[helenal]
10/30/06, 1:03 PM
#12

där jag jobbar är inga djur tillåtna,tycker det e taskigt  mot de gamla för alla älskar djur där och har haft djur när de va små.. Jag jobbr på demensboende.

Faxlin
10/30/06, 3:24 PM
#13

Stod en jättefin artikel om detta i min tidning i dag. Om två katter som lever och jobbar på ett ålderdoms hem.
Sådant är glädjande att läsa. Ska höra med tidningen om jag får lägga in den som en artikel här.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
lailas
10/30/06, 7:08 PM
#14

jag tycker det är en bra idé , varför ska man när man bli  gammal inte få mysa med en katt??? klart det måste finnas vissa djurfria för de som är allergiker, själv skulle jag nog tycke det skulle vara tomt utan ett djur runt mig

Lena
10/30/06, 9:39 PM
#15

#11 Vad trisst att det inte fungerade med Fina på gruppboendet. Det är  ju oerhört viktigt att personalen tar hand om kissen annars går det ju inte. Det är ju liksom grundförutsättningen.

En forskare som hette Ingmar Nordström har skrivit mycket om hur bra det är med djur för äldre. Han tyckte att det var så viktigt att de äldre fick ha djur i sina liv att personalens allegier fick komma i andra hand.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hennum
10/31/06, 2:38 AM
#16

på äldreboendet ja sommarjobbade på hade dom 2 fåglar och 2 katter. Det var ganska trevligt. visserligen var fåglarna smått aggressiva… :( o katterna var lite ointresserade. men när de väl gick fram för att bli klappade så var de gamla lyckliga. speciellt en dam som hade bott på en bondgård och älskade katter.

Jag tror att det är bra… så länge djuren får stimulans och så.. Just detta ålderdomshemmet hade en innergård där katterna kunde gå ut och jaga fjärilar… då är det ju bra… men fåglarna verkade inte ha de så bra, eftersom de var så aggressiva.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

hanita
10/31/06, 2:11 PM
#17

just nu jobbar jag lite extra på ett äldreboende (i den mån mina studier tillåter) och där har vi en svart labrador som jobbar natt, många av pensionärerna längtar efter de nätter då hunden "jobbar". de har godis på sina nattduksbord och längtar efter det stundande hundbesöket.. att hunden ska komma och säga hej får ganska många att bli lugnare och de säger själva att när hunden ska komma funderar de inte lika mkt på livet/döden och slipper mkt oro o ångest..

för 3år sedan jobbade jag en sommar på ett litet demensboende, där bodde 2katt pensionärer och 8människopensionärer. katterna gjorde verkligen underverk med dom gamla, framförallt fick katterna de gamla att känna sig behövda igen. När man blir gammal tas ju allt ansvar ifrån en, och det får många äldre att känna sig som en meningslös börda.. på demens boendet hade nästan alla kattmat i sin kyl, även om de gamla inte alltid kom ihåg vart de var, varför de bodde på hem etc etc, så kom de ALLTID ihåg att ge katterna mat. varje kväll gick katterna troget runt o åt lite ur varje skål, och dom verkade tom ha ngt sorts schema på vem det var dags att gosa med! när en tant var sjuk den sommaren jag jobbade var en av katterna nästa oavbrutet vid hennes sida.. 

katternas skötsel fungerade utmärkt, eftersom det var ett litet boende lärde ju katten känna alla i personal och boende, mat fick d som sagt gott om och kel o mys i överflöd! tror att alla parter tjänade på katternas närvaro. personal, boende och katter!

tyvärr är ju allergi ett ganska stort problem, annars tycker jag de flesta vårdformer borde ha djur i sin verksamhet!

/hanita

Lena
11/1/06, 12:04 AM
#18

#17 Det verkar tyvärr som att vi svenskar är mer känsliga för allergier än andra folkslag. I t.ex. vårt grannland Danmark skrattar de åt sitt ömtåliga broderfolk som är så förfärligt allergiska. I Nederländerna är det inte heller ett sådant stort problem som här. Varför kan man ju fråga sig?  

#16 & #17 Fina exempel på vad djur i vården kan betyda!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catwoman_909
9/23/12, 10:56 AM
#19

Jag tycker att vi hittils använder djur alldeles för lite inom vården. de positiva aspekterna överväger vida de negativa.

Jag har själv en katt som skulle passa perfekt som vårdkisse men har inte lyckats hitta någon inom landstinget som kan "förmedla oss".

Om någon har sådana kontakter får ni gärna höra av er!

Han när otroligt sällskaplig och kelen och älskar nya ställen och all form av uppmärksamhet.

//Norma

Lena
9/23/12, 11:40 AM
#20

#19 Tycker det blir mer och mer vanligt med katter och andra djur inom vård och omsorg. I alla fall inom äldreomsrogen som jag har mest erfarenhet av. På Sjukhus däremot brukar det vara strängt förbjudet med tanke på allergier etc.

Pröva inom äldreomsorgen. Vart i landet bor du?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[eskils]
9/23/12, 11:45 AM
#21

Jag tycker det är en lysande idé att göra äldreboenden mer hemlika och trivsamma genom att ha husdjur där. Helst något som man kan klappa och kommunicera med. Har däremot ingen egen erfarenhet.

Här är en artikel om detta från Stockholms sjukhem

http://www.dn.se/livsstil/reportage/hunden-som-agerar-gladjekalla

Lena
9/23/12, 12:09 PM
#22

#21 Ja det där med Vårdhundar är ingen dum idé! Vi har haft kontakt med vårdhundar under utbildning i vår verksamhet. Det har varit mycket uppskattat bland de äldre, men även av oss som jobbar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
9/23/12, 1:26 PM
#23

Läste artikeln i DN Söndag om Aliss som är vårdhund på Stockholms sjukhem (se länk i #21).

På ett av äldreboendena i min hemkommun finns det en f.d. katthemskatt som ingår i vårdteamet genom att h*n (minns inte kön) bor där. Initiativtagare och ansvarig för katten är en kurator, som också är den som skaffat katten. Enligt vad jag hörde tidigt i somras gör katten lika stor nytta för de boende som hunden Aliss i artikeln.

När jag var 'Winter bird' i Florida på 90-talet hade vi katter som deltog i pet therapy på såväl äldreboenden, skolor och boenden för personer med särskilda behov. Dessa regelbundna besök varje vecka var väldigt populära, även om det inte var samma katt som kom på besök. Dessbättre fick ju många snabbt egna, nya hem och stannade inte så länge på katthemmet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: