Annons:
Etikettkattens-status
Läst 4387 ggr
Lena
2006-08-21 18:12

Är kattungar för söta?

Ibland undrar jag om inte katters största problem är att de är så vansinnigt söta när de är små. Det är inte många som kan motstå en liten kattunge, då kan till och med den sanne katthataren vekna en smula. Han/hon som inte borde få se en katt på vykort ens en gång kan i en impulshandling skaffa sig en kattunge. Men vad händer sedan när alla små kattbarn växer upp till fullfjädrade katter? Hur många slutar att älska sin kisse när den inte är liten och söt längre? 

Vore det inte bättre om det var med katter som med svanar? Att de föddes som "fula ankungar" som först vid mogen ålder blommade ut i sin fulla prakt och blev attraktiva. Det kanske skulle få slut på alla dessa som envisas med att ta en kull på sin honkatt för barnens skull och för att kattungar är så söta. Hur många vill vänta 6 månader på att kissen ska "bli klar"? Jo just det, de sanna kattälskarna gör det gärna. 

En måndagsfundering i regnigt väder.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Sessan1
2006-08-21 19:08
#1

Hej Lena!

Jag kommer ihåg vid ett tillfälle när jag skulle ge bort en av mina katter  när jag bodde i sthlm. En av mina katter hade då fått ungar som jag inte  visse om att hon var gravid. När jag sedan annonserade i dagxpressen att jag skulle ge bort kattungar, så kom då en familj och skulle titta på dom, men hör och häpna vad mamman sa i familjen: nä dom är för stora :( :( :(  :( :(

Vad f*N ska man då komma och titta på kattungar när jag t.om sa hur gamla dom var! :( :(

USCH!

Blir så less på folk när dom inte fattar att en kattunge MÅSTE få vara hos mamman MINST 12 veckor!

Kram/Sessan1

Jenna-Gun
2006-08-21 19:36
#2

Ja, det ligger myclet i det du skriver Lena. Kattungar är akkdekes för attraktiva.

Jenna

Pelusa
2006-08-21 19:43
#3

Jo absolut, jag håller med!
Kattungar är på tok för söta för att det ska vara nyttigt för dem!Skrikandes

/Pelusa

Lena
2006-08-22 00:12
#4

Så här skriver Hudiksvalls Kattsamarit på sin hemsida:

"OBS! En kattunge är oemotståndligt söt när den är liten, den blir snart vuxen, men den är lika tillgiven och god för det. Ta inte hand om en katt om du verkligen inte tänkt igenom det ordentligt, även fast de är söta som ungar." 

Tänkvärda ord!

Hudiksvalls Kattsamarit

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MariannE11
2006-08-22 00:14
#5

japp.. dom är för söta… skulle vilja ha dom allihopa…..Cool

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

MariannE11
2006-08-22 00:14
#6

japp.. dom är för söta… skulle vilja ha dom allihopa…..Cool

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
Mona22
2012-06-05 17:49
#7

Jo visst är de söta men jag vill hellre ha en vuxen katt. kattungar kan vara väldigt jobbiga och de är överallt och lite till Tungan ute

jo, de är för söta för sitt eget bästa…

Jourhemmet
2012-06-05 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Men det finns faktiskt dom som inte tycker kattungar är söta och go och behandlar sina kattungar så här:

Josefa
2012-06-05 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jo, de är helt klart för söta för sitt eget bästa.

brutt
2012-06-05 19:02
#10

8. En sån liten behöver all hjälp man blir så ledsen.

Mona22
2012-06-05 19:24
#11

#8 vilka konstiga känslor jag fick när jag såg den bilden och läste vad du skrev. Har en bild på en av mina kattungar som ser ut så men det är för att den ätit mjukmat med hela ansiktet. 
när man vet att det inte är därför den ser ut så blir man bara ledsen Rynkar på näsan

Lena
2012-06-05 20:15
#12

#8 Stackars liten! Så ledsen man blir!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
2012-06-05 20:18
#13

Ja hon är ett bevis på att man inte ska släppa ut en katt som har ungar. Mamman drog iväg en vecka och kom tillbaka dräktig. Hon ville då inte veta av sina barn så ägaren matade ungarna med BARNMAT.

Brodern gick inte att rädda utan dog i min famn Gråter och lilla gumman på bilden var riktigt illa ute.

Annons:
Lena
2012-06-05 20:23
#14

#13 Skrämmande! Synd om brodern. Hur är det med den lilla stumpan nu?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
2012-06-05 20:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Så här mår hon idag Skrattande Det enda som märks av vanvården är att hon är stum.

bymaruska
2012-06-05 22:18
#16

Nää kattungar luktar kiss, kletiga i hela ansiktet när dom äter, hänger i gardiner, det är leksaker överallt med risk för benbrott, går utan för lådan, kräks, jagar fötterna i sängen, för lite förstod för sitt eget bästa, ska äta speciell mat, ID märkas, vaccineras och så småningom kastreras och försäkras och kostar då en rackarnas massa pengar.

Nej fy sjuttan för kattungar tacka vet ja en guldfisk Glad

//M-H

Psst #15 härligt att se missen så frisk o kry!!

Lena
2012-06-05 22:49
#17

#15 Det var stor skillnad mellan de båda bilderna! Så skönt att hon kryat på sig och växt till sig. Ett riktigt litet sockergryn!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

brutt
2012-06-05 23:29
#18

15. Ett charmtroll härligt att få se henne på den bilden också!

[sarasvati]
2012-06-06 01:57
#19

Herregud, höll med alldeles till en början - mkt bättre om de föddes som "fula ankungar"! Och så detta! - #8 stackars misse! Och visst vet vi ju egentligen, om dränkta och ihjälslagna och - tydligen - på andra, alla otänkbara sätt, misshandlade kattliv, även de allra "sötaste" kattungar. Brodern, tack för din famn ändå  :-(  Glad över #15! - hur menar du stum?, OT men är det psykiskt/mentalt eller rent fysiskt. Så fin hon är, och ser ut att må så gott.

Det hjälper väl inte heller med ful ankunge då. Vad är det för helsickes galet med människor!!??

Alexej
2012-06-06 08:43
#20

Vanligaste förklaring för att folk vill ha en kattunge är att då kan man forma katten på sig. Skitprat. Katter är inga hundar.

Och visst är kattungar otroligt söta men jag fick tapetsera om hela sovrummet plus nya gardiner när jag hade jourkattungar. Nu tar jag bara vuxna. Men jag hade otroligt kul under tiden.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Jourhemmet
2012-06-06 09:40
#21

#19 Hon är helt stum, kan inte låta alls. Bara en gissning men att det är en konsekvens av att hon inte fick de näringsämnen som hon så väl behövde när hon var yngre.

Än så länge har jag inte hittat det perfekta hemmet åt henne, för ett sådant är hon värd Skrattande

Lena
2012-06-06 10:04
#22

#21 En kisse att ta sitt hjärta! Försöker hon att "prata" utan att det kommer några ljud? Hur är hon med andra katter?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

pia-app
2012-06-06 10:23
#23

Håller med dig Lena. Ser det nu när vi har kattungar ute på facebook och samtidigt vädjar för våra skygga vuxna kissar. Då minskar intresset för de vuxna snabbt.

Försöker förklara för dom som här av sig om en unge att det här "gulliga" försvinner väldigt snabbt och sen har de en familjemedlem i kanske 20 år. Är de beredda på det. Håller också med om det här med att forma en katt.Det som är det fascinerande med katter är ju att dom är dom personligheter dom är och det kan inte jag göra så mycket åt.

Sen kan jag också bli fast hur länge som helst  och bara sitta och titta på de två 5 veckorsbusarna jag har här hemma . Det är lycka tycker jag när en kolonikatt börjar lita på en,man får ta i hennes ungar och sitta bredvid när hon ger dom mat .

Lena
2012-06-06 10:28
#24

De där som tror att de ska kunna forma en kattunge biter sig själva i svansen. De blir ofta besvikna när de upptäcker att kattungen har sin alldeles egna karaktär och vilja. Som vuxen kan den bli en helt annan katt mot vad matte/husse tänkte sig. Vill man ha en katt med en speciell karaktär är det bättre att satsa på en vuxen katt. Det är först i vuxen ålder kattens karaktär kommit fram fullt ut.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
2012-06-06 10:49
#25

#22 Jag märkte det när hennes "storasyster" busar för hårt med henne, hon försöker skrika men det kommer inget ljud utan hennes ljusrosa mun öppnar sig bara Skrattande Annars är hon fullt normal och älskar att busa här hemma med de "konstiga" små kattungarna som är betydligt yngre.

Diandet som hon gick miste om har hon tagit igen med att hon har en snuttefilt som hon snuttar på så det smackar så det ekar.

Tissetassarna
2012-06-07 12:30
#26

Vi har en kattunge inne nu som är väldigt speciell och söt men allt jag kan tänka på när jag ser henne är hur vacker hon kommer bli när hon är vuxen! Hon ar en så otroligt fin teckning att den inte gör henne rättvis på den lilla kattungekroppen och kommer ta ut sin fulla rätt när hon blir stor!

Tufsenmilano
2012-06-07 19:50
#27

Själv tycker jag att kattungar är så otroligt söta när dom är kattungar, men vackra blir dom när dom är vuxna.

Annons:
Debattia
2012-06-07 20:25
#28

Tycker att en liten kattunge är så fin och god så den är farlig för sig själv….

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Jourhemmet
2012-06-07 20:32
#29

#28 Ja det är nästan så man vill ta sig en tugga för att dom är så söta Skrattande

Upp till toppen
Annons: