Annons:
Etikettmedia
Läst 11586 ggr
Lena
2007-01-24 11:14

Djurens Vänner i GBG om att de gasar ihjäl katter!

Idag är ytterligare två artiklar publicerade i GT med anknytning till veckans tidigare artiklar om att Djurens Vänner i Göteborg gasar ihjäl katter.

 I den ena ger Djurens Vänner i Göteborgs ordförande sin syn på artiklarna om att de gasar ihjäl katter.

http://www.gt.se/index.jsp?a=845938 

Den andra artikeln är baserad på en intervju med Miranda från Göteborgs Katthjälp och är kritisk till att myndigheterna inte agerat.

http://www.gt.se/index.jsp?a=845957

Här nedan är länkarna till de tidigare artiklarna som publicerats i ämnet i veckan:

Artiklar om att Djurens vänner gasar ihjäl katter publicerade den 22/1 2007. http://expressen.se/?a=842266  http://www.gt.se/index.jsp?a=842290

Uppföljande artiklar den 23/1 2007:

http://www.gt.se/index.jsp?a=843896 src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" /> och http://www.gt.se/index.jsp?a=843903

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
2007-01-24 11:17
#1

Jag har nu talat per telefon med ordf. Bernt Ekelund för Djurens Vänner i Göteborg. (Samtalet ägde rum den 23/1 2007)

Jag bad honom för Hittekatter i Fokus räkning att kommentera det som skrivits i artiklarna i GT/Expressen om att Djurens Vänner gasar ihjäl katter. Han menade att det hela är ett led i en kampanj som syftar till att få kattägare att ta ett bättre ansvar för sina katter - att kastrera katterna samt att inte släppa ut dem utan uppsikt. Ekelund vill inte gå in närmare på vad kampanjen innebär. Jag frågade vidare om han trodde detta var en bra metod. Han svarade då att han är nöjd med den PR som artiklarna har givit utan att föreningen behövt betala för dyra annonser. Jag frågar även om det sker avlivning med gas inom Djurens Vänner Gbg. Det gör det inte menar han, istället handlar Djurens vänners verksamhet om att vara en efterlysningscentral.

Det blev ett ganska långt samtal där vi diskuterar TNR metoden och situationen överlag med hittekatter i Sverige. Ekelund tar varje år emot ca 15.000 samtal från kattägare där han försöker övertyga människor att ta sitt ansvar. Han tycker dock inte det har hjälpt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evamojje
2007-01-24 12:10
#2

Har bloggat om det i flera dagar ..gå gärna in och titta

http://evamojje.spaces.live.com/

Tass från Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

 

 

 

miranda1
2007-01-24 12:38
#3

Jag kräks nästan när jag läser att Ekelund säger att han inte gasar ihjäl katterna. Jag har anteckningar här hemma från vittnen som berättar för polisen att han snickrade ihop en låda som verktyg för ihjälgasandet. Sen uppvisade han ju en flaska narcosgas för journalisten. Veterinärer vittnar vid flera tillfällen att katterna de har hand om vid inspektionstillfället är i dåligt skick, uttorkade, diarre mm. Katter som ligger med brutna ben…..Ingen veterinär är knuten till verksamheten.
"nej han gör inga djur illa" säger VDn…

Nu har han kommit på att de bara bedriver efterlysningsverksamhet. Alltså de hittar ägaren till de ca 1000 katter de tar emot varje år? SKITSNACK!!! Alla som jobbar med hemlösa katter vet att det händer sällan att man hittar en ägare till katterna som lämnas in på katthem.

Och den j**vla slappa miljöförvaltningen är nästan lika hemskt! "Du vill inte lämna in ansökan om tillstånd? Du förvarar bara en katt åt gången? Okej då"  Vet dem inte om att när man bedriver verksamhet, det alltid krävs §16 tillstånd oavsett hur många djur man förvarar samtidigt?
Jag har fått nog! Fega och slappa Sverige! Skrikandes

"Men Sverige har ju världens bästa djurskyddslagen" HAHAHAHA!!!

Ursäkta mig…..ska uppföra mig nu: jag tar kontakt omgående med den här juristgruppen som jobbar ideellt med djurrätt. Det här blir min grej, allt annat ska vänta helt enkelt!

/Miranda

evamojje
2007-01-24 12:54
#4

Hej Lena och Miranda

Jag undrar om det är ok att jag kopierar era inlägg ang. detta till min blogg?

Mvh Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

 

 

 

Lena
2007-01-24 13:38
#5

#4 Min inlägg får du hemskt gärna kopiera.

Ja det här mår man riktigt illa av. Förstår dig Miranda att du är upprörd över Sverige och dess djurskydd. Det är fullständigt bedrövligt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
2007-01-24 13:40
#6

Eva, du får lägga ut min inlägg, om du tycker att den är läsbart för allmänheten Flört

/M

Annons:
Lena
2007-01-24 14:28
#7

#2 Vad bra att du skriver om det i din blogg. Ju fler debatter som väcks om Djurens Vänners hantering desto bättre.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
2007-01-24 18:12
#8

Kolla den här länkan:

http://www.nokillnow.com/PETAanimalpeople.htm

Sveriges gör verkligen ett bra försök att kopiera USA!
Djurens Vänner goes PETA?

Bella-Maria
2007-01-24 20:13
#9

Kanske har Sverige världens bästa djuskyddslag, MEN vad hjälper det när den inte efterlevs??

Lena
2007-01-24 21:05
#10

Jag har nu även talat med Britt Lindström VD för Djurens Vänners Riksorganisation om det som stått skrivet i GT/Expressen om Djurens vänner i Göteborg.

Hon menar sig delvis ha blivit felciterad i gårdagens artikel i GT. http://www.gt.se/index.jsp?a=843903 src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />. Istället för att ha sagt att "alla påhopp är gallimatias som inte överensstämmer med sanningen" menade hon att "det Bernt Ekelund sagt är gallimatias som inte överenstämmer med sanningen". Britt är arg på Ekelund och menar att han ska hålla sig till sanningen. Han njuter enligt Britt av att chockera folk. Jag frågar henne om hon känner till om han använder sig av gasen haloten för att avliva katter. Ja säger hon jag vet att han använt gasen tidigare men jag trodde inte att han gjorde det längre. Ekelund har lärt sig använda gasen av danska veterinären, det var även i Danmark han köpte gasen. Enligt flera studier ska gasen vara en "human" metod för avlivning av djur men kan ge skador hos människor som handskas med den. Djurens vänner i Malmö har aldrig använt sig av gas utan avlivar djur hos veterinären. De försöker alltid att hitta goda hem i första hand, men avlivar när det inte är möjligt. Britt tror att Ekelund tappat tron på människor efter att ha jobbat så länge - över 50 år med utsatta djur och problemen runt detta och att det påverkat honom i hans agerande.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
2007-01-24 21:08
#11

Hrm…jag tycker, helt ärligt, att det här blir rörigare och rörigare. Att de liksom inte bara erkänner rätt ut att det är sant, dvs att de gasar ihjäl katter! Usch, hur ska detta sluta?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

evamojje
2007-01-24 21:17
#12

Va bra Lena och Mirande ska spika ihop en blogg så snart som möjligt med era inlägg *L*

Och det verkar som om gasen verkligen har skadat Berndt Ekelund för hans förstånd verkar som bortblåst.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

 

 

 

miranda1
2007-01-24 22:19
#13

Gud vad bra Lena! Att hon t.o.m erkänner att han använder halothan och köper in det själv!!!! Hon har forsvarat honon i alla år, men tydligen har hon tröttnat! Detta är jättebra att hon uttalar sig så! Mycket viktigt när det blir polisanmälan, för det blir det!

Har pratat med en av juristerna som jobbar ideellt med djurrätt, och hon vill mer än gärna hjälpa till med en polisanmälan. Hon var också förbannad på att myndigheterna inte har agerat hittills.

Bra gjort Lena!

/Miranda

Annons:
vanessa
2007-01-24 22:44
#14

Det finns inte ens ord som kan förklara vad jag känner, Inte heller ord som kan förklara hur stolt jag är över er, Miranda och Lena. Så eftersom mina ord inte räcker till, så  håller jag tyst en stund,. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
2007-01-24 22:55
#15

#13 Jag tror nog att de sista dagarnas skriverier fått henne att tänka om. Vad man får hoppas är nu att Djurens Vänner i Göteborg får stänga sin verksamhet. Sedan borde ju Riksorganisationen ta avstånd från det här offentligt för att rädda sitt eget anseende.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
2007-01-24 23:03
#16

Samt kolla upp sina andra föreningar. För även om de i Stcokholm är en fläkt i rymden i jämförelse, så är de inte kattvänliga någonstans. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

evamojje
2007-01-25 01:08
#17

Har nu skrivit den nya bloggen med era inlägg Lena & Miranda.

Kom förbi och titta

http://evamojje.spaces.live.com/

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

 

 

 

Lena
2007-01-25 12:34
#18

#17 Intressant debatt som du har startat i din blogg! Jättebra tycker jag! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2007-01-25 23:53
#19

Det verkar vara många som reagerat kraftigt mot vad som skrivits om Djurens Vänner i Göteborg.

Här är en tråd på Svenska Katters Sida där detta även diskuteras: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=96601

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evamojje
2007-01-26 08:59
#20

#18 tack så mycket..*L*

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

 

 

 

Annons:
miranda1
2007-01-26 10:38
#21

 Saxat ur tråden Lena länkar tilll:  

Någon skriver: 

_"Det finns inga kontrakt, åtminstone inte hos DV i Borås.

När vi ringde och sa att vi letade katt och nämnde ungefärlig ålder vi var ute efter, sa de att de visste precis vad vi skulle ha för katt. Sen fick vi bestämma en tid då vi skulle mötas på en parkering(!) för att titta på henne.. han kom dit med två kattransporter, en med Skugga i och en med en liten kattunge i. Vi fick släppa ut henne i vår bil för att se henne ordentligt.
Det kändes inte bra att se honom åka tillbaka med henne sen, men vi kunde inte ta hem henne förrän vi fått negativa testresultat på Whiskeys FeLV-test.. när vi skulle hämta henne ville han möta oss på parkeringen igen för överlämnandet. Efter att vi tagit emot henne fick vi däremot åka med honom hem (där han hade alla katterna)
Nej, det gav ett oerhört oseriöst intryck. Men jag är tacksam ändå, jag fick ju min goa Muggi därifrån.

(priset? "Ni kan väl gå med i föreningen ett år" - helt frivilligt)"_

informatör Djurens Vänner Borås svarar:
"Nu vet jag inte vilket år detta var, men vi har i perioder haft problem med "visningslokaler" som är lätta att hitta till. Sedan bor många av våra katter hemma hos våra "pantertanter" som inte vill ha dit folk, det efter att det för några år sedan blev så känt att de hade kattungar jämt att folk åkte dit på "söndagsutflykter" för att klappa katter. Då höll vi på att bli av med alla våra stödhem.

Nu jobbar vi i Borås med att färdigställa ett riktigt katthem. Inlämning- och utlämning av katter sker nu oftast vid järnvägsstationen i Viskafors där vi hyr en lokal, eller mitt emot skolan i Viskafors där vi har vår "huvudlokal". Dock kan man inte komma dit när som helst, utan måste boka en tid eftersom vi inte är där jämt. Många katter blir det också hemleverans med.

För att få en katt ifrån Djurens Vänner Borås vill vi att man blir medlem i föreningen samt ger en valfri gåva för katten. Vi får/kan inte sälja katter, men vi vill absolut att man värderar katten och ger en gåva för den. Vi har också vid flera tillfällen avböjt att lämna ut en katt till personer som inte verkar värdera katten till något, eller när det känts olustigt att lämna ut en katt.

Du får gärna kontakta mig om du vill prata med om Djurens Vänner Borås!

Bästa hälsningar,
David,
informatör Djurens Vänner Borås"

Fundersam

evamojje
2007-01-26 11:04
#22

Hm ja det låter inget vidare seriöst.

Finns ytterligare en artikel i Expressen idag om just borås.

http://gt.se/index.jsp?a=848091

har ju självklart följt detta i min blogg *L*

http://evamojje.spaces.live.com/

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

 

 

 

Lena
2007-01-26 11:35
#23

På tal om det här med att Djurens Vänner inte tar betalt så var det även vad Bernt Ekelund och Britt Lindstöm sa när ja talade med dem. Ekelund menade något om att det inte skulle försigå buisness ute på katthemmen. Han ansåg att det var vad många andra katthem pysslade med. Jag kontrade då med att det faktiskt är bra för kattens status att man tar betalt samt att det motverkar "impulsköp" av katter av den art som sker på blocket och andra forum där katter är mer eller mindra gratis, vilket sedan leder till en massa problem. Britt menade att DV i Malmö lägger ned mycket arbete på att göra hembesök hos dem som adpoterar djur från dem. De följer upp alla ärenden fyra år efter adoptionen ägt rum. Hon var skeptisk till att många föreningar, enligt henne,  slarvar med uppföljningen. De kontrollerar även att kattungarna verkligen blir kastrerade när de är mogna för det. Och just det får man ju ändå säga är bra rutiner.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
2007-01-26 13:22
#24

Suck, de har 1 sociala och tama katter som kommit till dem pgr av allergi, dödsfall och flytt. Det är inte att ta tag i bekymret från botten. För det är kolonierna, det är de hemlösa som blivit utslängda, bortglömda och så vidare som skapar problemet. Visst, vi tar in katter från dödsbon, sällan av andra privata själ. Däremot sätts de upp på lista och kommer in i mån av plats. Vi säger åt dem var de kan annonsera, att sätta upp lappar i butiker och så vidare. Det tycker jag är det bästa för de kissarna. Att direkt hamna i ett nytt hem. Och återigen, det är ett ansvar att ta skaffa sig en katt som man i bästa fall skriver upp sig för de närmaste 10-20 åren. Då ska man också ansvarsfullt ordna ett nytt hem till dem.

Anser fortfarande att ta betalt för kissarna hjälper katter på lång sikt. Dels status, sedan också att man inte vankar hem med en katt som man sedan tröttnar på och gör sig av med. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
2007-01-26 19:36
#25

#24 Jag kan inte förstå att Djurens Vänner har som policy att man inte ska ta betalt.

Vid två tillfällen har jag kontaktat Djurens Vänner i Göteborg angående att adoptera en katt. Först gången var det mest att jag var nyfiken pga de rykten jag hört. Andra gången sökte jag en honkatt då vår gamla honkatt tyvärr dött i levercancer. Tänkte väl i min enfald att jag kunde rädda en katt från döden. Båda gångerna sa de att man bara fick adoptera katt om man varit medlem i föreningen i 6 månader. När jag frågade om de inte undersökte om vi var seriösa kattägare samt tog betalt fick jag veta att de inte gjorde något av detta. Medlemskapet ansågs vara det enda som bevisade att jag var av rätt virke för att ta emot en katt från dem. Jag var ganska arg och frågade dem om de tyckte det var bättre att döda katterna än att anstränga sig lite mer för att hitta rätt hem. Om jag nu hade blivit medlem hur många katter skulle inte ha avlivats innan min 6 månaders karanstid gått ut.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evamojje
2007-01-26 22:38
#26

Äntligen verkar det som om det händer något…

Inlägget ätr taget från Svenska katters diskussionsforum

Kan återigen bara tala för Boråsföreningen, men när jag talar om sjuka katter så är det alltid i alla lägen en veterinär som ställer diagnosen och rekommenderar åtgärd. Givetvis, går det att behandla katten med antibiotika, pencillin eller andra åtgärder så görs det naturlgtivs i första hand. Vi får däremot in en del trafikskadade katter där det dessvärre inte finns några behandlingar som skulle hjälpa. En sådan katt får somna in, men fotas (för att kunna bli identifierad av eventuella ägare eller liknande) och söks efter chip- och idmärkning.

Djurens Vänner Borås placerar om ca 600 katter per år, 40% kattungar och 60% vuxna katter.

Besök gärna vår hemsida, www.djurensvanner.se, klicka på "Media" och läs artiklarna om Boråsföreningen. Där finns också exempel på djur som farit illa som vi tagit hand om, kurerat och omplacerat. Nu senast en kattunge-ungkatt som en förståndshandikappad person gömt på sin vind inlåst i en bur, mer information om "Trassel" finns på följande länk, obs! Varning för otäcka bilder! http://www.nioliv.se/forum/viewtopic.php?t=3615

När det gäller förvildade katter vill jag tro att de som pysslat med det här i många år ser skillnad på en tamkatt som blivit hemlös och därför förvildad mot en katt som aldrig haft människokontakt och därmed är förvildad. För att ta bort en vildkatt krävs att flera personer tycker samma, dvs. det är aldrig bara en persons beslut. Vi avlivar aldrig en katt på eget bevåg, utan till största del är det husägare eller dylikt som hör av sig till oss då de matat en vildkatter en längre tid.

Ni som kommer med kritik mot Malmöföreningen kan jag bara meddela att ordförande i Malmö (dessvärre samma person som är ordförande för riksföreningen) kommer att avgå vid årsmötet i vår. Därefter kommer Malmöföreningen drivas och skötas på ett betydligt bättre sätt.

Gällande Göteborgsordförande så kommer han med största sannorlikhet att bli borttvingad så snart som det bara är möjligt. Kruxet i det hela är ju att alla föreningar är fristående med egna stadgar och styrelser, och det gör att en förening inte kan påverka vad som händer i en annan förening nämnvärt. Den enda person som har den kraften är ordförande för riksorganisationen. Tyvärr! Det bästa vore om ALLA medlemmar i Göteborgsföreningen dök upp på deras årsmöte och begärde att hela Göteborgsstyrelsen böts ut. Det är trots allt medlemmarna som bestämmer i föreningen. Kan väl redan nu "efterlysa" medlemmar i Göteborgsföreningen som kan vara intresserade att ta över den och driva den seriöst efter deras årsmöte…// DavidE

Det är bara att hoppas på att detta stämmer ;-)

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

 

 

 

Lena
2007-01-27 00:08
#27

#26 Ja man får ju verkligen hoppas på bättre tider även inom Djurens Vänner. Boråsföreningen verkar ju dessutom ha en helt annan syn på katter och katthemsverksamhet.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
miranda1
2007-01-27 00:12
#28

Fast det skulle inte räcka att Ekelund avgår som ordförande.

Sen uppför DVs övriga föreningarna sig som det är första gången de har hört talas om att Ekelund gasar ihjäl katter. Kunde de inte ha tagit tag i saker och ting själva????

 /Miranda

evamojje
2007-01-27 09:17
#29

#27 ja det verkar som om dom har ett helt annat sätt mot djuren så man får hoppas på att detta är en förändring som kommer att ske och att Djurens vänner tar vara på tillfället och ordnar upp sin organisation.

#28 Ja dom verkar "tagna på sängen" men är det inte allt så att folk svär sig frai när dom blir påkomna?

Och självklart räcker det inte med att han avgår men det är ett steg i rätt riktning och kanske blir konsekvensen av detta att Djurens vänner ser över sin organisation.

Ha de bra

Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

 

 

 

Lena
2007-01-27 12:07
#30

#29 Absolut - en översyn är vad som behövs av hela organisationen. I mina ögon verkar den behöva en allmän uppgradering för att verka mer i tidens anda. Både Britt och Berndt har ju varit med och startat organisationen i början av 1950 talet. Mycket har ju hänt sedan dess, men man får ett intryck av att de gärna håller fast vid det gamla. Kanske är det även så att man påverkas på ett inte alltigenom postivit sätt om man arbetar så länge med hittekatter som dessa personer har gjort. 50-60 år. Fick intrycket när jag pratade med dem att de liksom tappat tron på människan av allt elände de sett.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

TessBlack
2007-01-27 15:25
#31

Någon som vet hur länge man måste vara medlem för att få komma och rösta på årsmötet? Känns som att det hade vart en bra idé om alla här som bor i Göteborgstrakten kunde registrera sig, enbart för att rösta ut styrelsen och rösta in sig själva där istället.

evamojje
2007-01-27 16:21
#32

#30 ja skulle tro att dom har blivit lite "fartblinda" så att säga så att efter allt dom sett har blivit så luttrade att dom inte längre ser och bara tar hand om situationen …och det är inte ett bra läge för då blir dom ju inte längre vännen till djuren snarare ovännen med tanke på deras agerande.

#31 det ska räcka med att vara medlem något annat vore ju konstigt..

Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

 

 

 

brutt
2007-01-28 00:13
#33

När jag ringde djurskyddsmyndigheten Stockholm om ett större antal katter som skulle skjutas av kommunjägaren och som vi ansåg vara fel mot katterna blev jag anrådd att vända mej till djurens vänner av den kvinna som svarade hos djurskyddsmyndigheten.Det gjorde jag inte men ser det numera som obehagligt att en myndighetsperson kunde ge det rådet som ska verka för djurens välbefinnande mår riktigt illa av det faktiskt.

Sidentass
2007-01-30 11:48
#34

#26 Jag har haft kontakt med Boråsföreningen och ordföranden Åke Röjland där. För ett par år sedan tog jag tillfälligt hand om en misse som blivit övergiven i ett bostadområde, några dagar efter fick jag en till tillfällig gäst, lilla Iris som blivit dumpad från en bil i den bondby vi bodde i då. Katterna var helt underbara individer, hade jag bara haft möjlighet hade dom naturligtvis fått bo kvar hos oss..men i tanke på missarnas bästa ville jag göra något annat för dom än att låta dom bo trångt när vi redan hade åtta katter.

Min sambo blev i sammanhanget rekommenderad att ta kontakt med Boråsföreningen som tidigare hjälpt en kollega till honom.

Vi passade också på att fråga om hur det ställde sig till 90 dagars regeln…svaret Åke gav var att "skulle vi avliva katter kunde vi istället kallas oss för djurens ovänner".

Jag for dit med missarna, (det var en svår och tung dag..för mitt hjärta var helt sålt för dom små individerna)! Åke mötte upp på Borås central, han berättade om sina egna katter, och missarna skulle första tiden få bo hos en dam som heter Rut. Vad jag reagerade på dock var att det inte fanns någon möjlighet för mej att ringa till Rut o fråga hur missarna hade det, motivationen till det var att hon tidigare hade fått alltför många besök i sitt hem, vilket hon inte skulle orka med. Däremot hade jag ju Åkes nummer o fick sedan via honom höra att missarna snart hade fått nya hem, de nya ägarna hade i sammanhanget gått med i föreningen. Jag beundrar Åke o allt han gör för djuren, men efter allt man fått veta om djurens vänner här på sista tiden är det inte utan att man tappar lusten lite granna när det gäller alla föreningar…och hur länge ska Borås orka med när dom får ta extra belastningar, och hur kan det fungera för dom i verkligheten…ja..tankarna har varit många den sista tiden..

Sidentass

Annons:
Lena
2007-01-30 14:19
#35

#34 Nej man blir ju onekligen kluven till föreningen som sådan när de har de riktlinjer de har. När jag talade med Britt ondgjorde hon sig över att alla föreningar inom DV inte följde de riktlinjer som de enligt henne skulle följa. Så det är tydligt att det kan fungera ganska olika inom olika lokala föreningar av DV. Saken är ändå den att allt det här ger hela organisationen dåligt rykte. Därför är det viktigt att de tar tag i det om de ska verka trovärdiga.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2013-12-04 20:52
#36

Gammal intressant diskussion!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2015-04-29 13:22
#37

Gammalt från arkivet!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2015-04-29 16:22
#38

Otäck läsning! Vad har hänt sedan dess med Djurens vänner? Hur fungerar det i dag?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2015-04-30 11:31
#39

Det lär ha varit väldigt mycket interna stridigheter och otrevligt. Inte så mycket fokus på att vara vänner som är till för djuren efter vad jag läst de senaste åren. Dessvärre tycks det vara en organisation som drivs av mammon och inte av en genuin önskan att hjälpa utsatt djur. I alla fall inte katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Therese
2015-05-02 01:10
#40

Jag har en bekant som är volontär hos Djurens vänner i Göteborg. Det ska vara trevligare nu än då, har fått höra historien som inte var allt för rolig.

Lena
2015-05-02 11:17
#41

#40 Förhoppningsvis går det åt en sundare syn. Har dock inte blivit så imponerad av det jag sett och hört hitintills. Men det vill naturligtvis till att få bort en sådan stämpel - om det går? Krävs mycket marknadsföring och att man har en öppenhet i sitt arbete. Det som präglat föreningen efter förre ordf död (han som gasade) har dock varit ekonomiska strider och domstolsförhandlingar om detta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
2015-05-03 16:44
#42

Vi får hoppas att det får in starka och lyhörda volontärer som vågar sätta hårt mot hårt när det gäller styrelsen och att man blir en öppen förening där syftet inte är att berika sin egen plånbok.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Evaline
2017-08-02 22:31
#43

Någon som vet hur det är idag? Själv föredrar jag Göteborgs Katthjälp! Men skulle vara bra att höra om Djurens Vänner blivit bättre med åren??

Lena
2017-08-03 21:10
#44

#43 Bättre har det nog blivit. Det där med att gasa katter har de nog slutat med. Men det är väl en bit kvar innan de blir ett No-Kill katthem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: