Annons:
Etikettmedia
Läst 4918 ggr
Soulway
2006-10-31 16:19

Insändarstorm i landet

Vad säger ni? Ska vi tillsammans utforma en viktig och alert insändarmall och sedan skicka in den var och en av oss (med eget namn och eventuellt reklam för HiF) till respektive ortstidning?

Det börjar vara kallt där ute nu….

Soulway

Annons:
evangeline
2006-10-31 17:44
#1

JA!

catfoot
2006-10-31 18:10
#2

Låter som en superb ide…..Vi hänger på..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Cammo
2006-10-31 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mycket bra Soulway! Det ska storma kring hittekattsproblemet, så att vi skakar om alla som inte vet vilken kris det är med alla överfulla katthem, alla missar som går ute nu och fryser och är hungriga…

Hur ska vi utforma insändaren?

Cammo

Soulway
2006-10-31 18:33
#4

Jag skulle vilja ha en insändare som riktar sig till de där vi inte förstår oss på. Ungefär så här:

Det finns hundra tusen hemlösa katter i Sverige. Hur många av dem är dina?

Minns du den där söta katten som ni inte kunde ta med till stan.Din granne brukade kasta korvbitar till henne ibland och hon fick gömma sig under deras lada på vintern. Hon hann sätta fyra kullar med vardera fyra ungar till världen innan inälvsmasken och öronskabben fick henne att stupas under en gran i skogen.

Minns du den där ungen som fick öronskabb. Du måste ju stänga dörren och schasa iväg den för annars smittade den ner alla katterna och du har ju barn att tänka på så veterinärvård var uteslutet. Den hann göra ett par honor gravida innan skabben gick in i hjärnan på den. När han dog var han bara skinn och ben.

Någonting sådant skulle jag vilja servera landets insändarläsare!!!

Jag medger att min uppropsartikel med begravningsplats kanske var felriktad att förevisa härinne…där alla vet och har mer än nog. Men det finns andra som jag anser behöver grymma fakta om konsekvenserna av deras handlingar.

Frågan är hur det ska formuleras utan att det blir för långt?

Vad tror ni?????

En insändare som får folk att sätta kaffet i vrångstrupen vill jag i alla fall gärna se över hela landet!!!

Soulway

Soulway
2006-10-31 18:39
#5

Slutet ungefär så här:

Dags att ta ditt ansvar. Skaffa dig kattkunskaper idag. Gå med i Hittekatter i Fokus!

P.S.Julklappastips till alla vuxna och barn. "Ensammast i världen".D.S.

Soulway
2006-10-31 20:19
#6

Nu har jag funderat ett tag. Så här blev det till slut:

**

HJÄLP OSS NÅ UT

**

Det finns 100 000 hemlösa katter i Sverige som plågas i kylan. Det liv de lever är så grymt och ovärdigt att de flesta människor inte vill veta eller förstå. De blundar för sanningen och fortsätter att dumpa sina icke längre önskvärda katter.

Kattkunskapen i Sverige är undermålig och fördomar frodas överallt. Vi ligger långt efter många andra länders katthållning.

Hjälp oss att nå ut med vårt budskap om kunskap, ansvar och värdiga förhållanden för katter.

Stöd katthemmen på din ort.

Vägra ta in gratisannonser av katter i din tidning.Ingen katt bör säljas för mindre än 500 kr.

_Gå med i vår nätgrupp www.hittekatter.ifokus.se._

Sist men inte minst:

Skaffa inte katt om du inte har råd med kastrering, vaccinering, id-märkning och veterinärvård när de blir sjuka eller är beredd på att ditt ansvarsåtagande kan gälla uppemot 20 år framåt i tiden!

Vad tror ni????

Soulway

Annons:
[Ambrosia]
2006-10-31 20:46
#7

Underbar insändarartikel du skrivit soulway. Jag försökte skicka in den som insändare på: http://www.mitti.se och Haninge, där jag bor. Men det funkade inte. *Grr irriterad*. har provat flera gånger. Mitt i är en lokaltidning,s om går ut gratis till de flesta inom stockholms län och närkommunerna, så jag tänkte det är ju super, att ha en insändara i varje lokal mitti tidning. Mend et vägrar fungera. Ska kolla mer tidningar att sända in den till. Återkommer. Bra jobbat Soulway. Underbart med en journalist som vet vad som är bra att skriva.

Mvh Ambrosia

[Ambrosia]
2006-10-31 20:58
#8

Ih hi hi ja ja! Nu har jag skickat in en insändare till Nynäshamns Posten, som är lokaltidnigen i Nynäshamns Kommun. Se http://www.nhp.se för mer information om Nynäshamns Posten. Jag skrev: Höj Kattens status! Som rubrik. Hoppas det var okej.

Hoppas den kommer med nu. Men det borde den, den var ju så bra skriven!!! Tack Soulway!

Mvh Ambrosia

Lena
2006-10-31 21:01
#9

#6 Jättebra skrivet Soulway! Ska se om jag kan lägga in den till GP.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Soulway
2006-10-31 21:05
#10

Jajjemensann Ambrosia. Hoppas det fixar sig och att alla sådana lokaltidningar i Stockholmsområdet får sig en "omgång" av insändaren.

Om Lena gillar min insändare föreslår jag att hon får äran att skicka till de stora drakarna: AB, Expressen, DN, SvD.

Hoppas, hoppas, hoppas ni alla hakar på om ni känner för denna insändare!!! (200 insändare överallt i landet vore inte dumt!!!)

Insändaradressen brukar man hitta om man noga kollar på tidningens kontaktsida en färdig adress så det bara är skriva in rubrik, klistra in och underteckna med sitt namn!

Soulway

Soulway
2006-10-31 21:07
#11

Toppen Ambrosia och du, jättebra Rubrik! Den köper vi tycker jag!!!!Redigerar min mall direkt!!!

Soulway

[Ambrosia]
2006-10-31 21:07
#12

Ihi Ja ja igen. Nu har jag skickat in samma insändare till: Nortälje tidning. http://www.norrteljetidning.se.

Här han jag dock haja att rubriken skulle vara: Hjälp oss nå ut. Fast med stora bokstäver.

Ler STORT! This is fun!

Mvh Ambrosia

[Ambrosia]
2006-10-31 21:10
#13

HJÄLP OSS NÅ UT är ocvkså en bra rubrik tycker jag. Ler snällt.

Mvh Ambrosia

Annons:
Soulway
2006-10-31 21:11
#14

..hiii..hii..visst är det kul Ambrosia. Att känna att man kan göra något!!!!Nå, skriv de rubriker som känns bäst..för jag tror båda når fram!!!

Nu börjar jag "bomba"Skrattande

Soulway

[Ambrosia]
2006-10-31 21:19
#15

Metro också avklarad. Men man skickade in insädaren till en enhetlig e-post adress. Så jag hoppas dom har insändaren i alla deras lokalatidningar, de har ju olika för stockholm, göteborg, malmo etc. Tror jag. *Håller tummarna* att den kommer med i flera metrotidningar med andra ord.

http://www.metro.se/se/kontakt/

Soulway
2006-10-31 21:25
#16

Insändare skickad till:

Välj den tidning det gäller: * 

 

Bärgslagsbladet

 

 

Arboga Tidning

 

 

Sala Allehanda

 

 

Fagersta Posten

 

 

Avesta Tidning

 

Valde ALLA!

Soulway 20061031

[Ambrosia]
2006-10-31 21:25
#17

http://www.lt.nu = Lidingö Tidning nu skickad till.

Ja vi mail bomar gärnet. Skrattande  Jo det är gö kul ju.

Fresten Soulway, fint nickname du har.

Mvh Ambrosia

Radisa
2006-10-31 21:28
#18

Jag är ganska säker på att det ska finnas olika "insändarservice" man kan använda sig av. Men den enda jag känner till och hittar nu är http://befria.nu/djuren/insandarservice/. Men jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att använda den för att skicka insändare om hittekatter. annars kan man ju själv sammanställa ett arkiv på tidningar och lägga i sin adressbok, det är ju smart att sprida sina insändare till många på en gång!

Xena
2006-10-31 21:30
#19

Hej Soulway, tycker det är ett superbra initiativ! Skickade just in din insändare till NSD & Kuriren.

P.S. Ni övriga från Norrbotten, ska vi skicka in den till lokala annonsbladet också? Jag tänkte dessutom försöka få med den i UT (universitetstidningen på LTU).

Mvh Linda

[Ambrosia]
2006-10-31 21:30
#20

Underbart Soulway, vi är tillsammans redan uppe i 9 tidningar insändaren är skickad till. Ler STORT!.

Återkommer om några till om en stund.

Mvh Ambrosia

Annons:
Soulway
2006-10-31 21:33
#21

Men gu va spännande vänner…!!!

Sk-tahäftigt!

Soulway

Soulway
2006-10-31 21:43
#22

Insändare skickad till VLT!

Soulway 20061031

Soulway
2006-10-31 21:52
#23

Insändare till Haparandabladet skickad. (Vet ej hur situationen ser ut där men för säkerhets skull..)Flört

Soulway 20061031

[Ambrosia]
2006-10-31 22:04
#24

* Enköpingsbladet skickad till.

* Södermalands nyheter skickat till.

* Ystads Allehanda skickad till.

* Trelleborgs Allehanda skickad till.

Underbart att fler hakar på. Många insändare blir det. Perfekt!

Vi kanske är upp i 100 bara på en vecka, och kanske 200 på en månad. Ler förunderligt!.

Men nu måste jag äta och göra några andra saker, men I`ll be back!

Må så gott allihopa!

Glads Hälsningar

Ambrosia

Soulway
2006-10-31 22:05
#25

Insändare till Ystads Allehanda.

Soulway 20061031

P.S.Nu slutar jag för idag!D.S.

Lena
2006-10-31 22:13
#26

GP har jag fått iväg till nu.

Vad duktiga ni är Soulway, Ambrosia, Xena ! :) Det kan man kalla full aktivitet!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Cammo
2006-10-31 23:56
#27

Toppen vänner! Vilken aktivitet så här på kvällskvisten!

#!9 Bra Xena! Tror vi ska skicka en separat till Pitetidningen också! Och till Annonstidningen!

CAMMO

Annons:
Faxlin
2006-11-01 01:21
#28

Japp så har jag skickat detta till Arbetarbladet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
2006-11-01 01:30
#29

Också har Gefle Dagblad också fått detta skickat till sig. Hoppas de lyssnar och tar med detta bara.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pelusa
2006-11-01 09:52
#30

Åååååå men ni är ju alla tiders!! Helt underbar idé och text, Soulway!

Har skickat till Södermalmsversion av Mitt-i-upplagan.

/Pelusa

Morgan10
2006-11-01 12:00
#31

Glöm inte heller bort att det finns många gratistidningar som många läser…

Nedanstående finns hittekatter med som länkadress. Synd bara att kvinnan har helt annan syn på hur man i slutänden hjälper katterna än vi.

http://www.lokaltidningen.se/nyheter/?p=mellanskane&artikel=2006_11_01lag_dumpar_ansvar_paa_djurvaenner

Jenna-Gun
2006-11-01 12:21
#32

Ja, då har Östersundsposten fått din insändare

Jenna

Pelusa
2006-11-01 12:51
#33

..och Norrteljetidningen!

Emelie123
2006-11-01 13:14
#34

Ja, en jättebra idéSkrattande. Gör så.

Annons:
evamojje
2006-11-01 15:59
#35

*s* ja vilken bra tanke

Jag har mailat AFTONBLADET,EXPRESSEN,SVD,DN,METRO,CITY och mina lokala tidningar på södermalm någon borde ju lägga in det Glad

och det var väldigt bra skrivet jag la bara till Hoppas på hjälp *L*

Kli & Tramp från Mojje & Eva+ Minni & Zotis

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

 

 

 

Soulway
2006-11-01 17:48
#36

#31 Goddag Yxskaft själv Morgan!Flört Denna gång ska vi dock skapa länken själva. Dvs Skicka in en insändare. Se Mall #6.Skrattande

#35 Toppen evamojje!

Men det är bara att köra på. Vi har ännu några oinsända fläckar på vår Sverigekarta!

Åsa, Jenna, Pelusa! Tummen Upp!

Glöm nu inte rapportera om de insändare som sedan kommer in också!!! Ska bli jättespännande att se vad detta ev kan få för effekt????

Soulway

evamojje
2006-11-01 18:00
#37

Innerstadspress kommer att trycka insändaren.Dvs södermalmsnytt vet inte om det kommer med i alla innerstadstidningarna men det får jag väl svar på snart.

Kli & Tramp från Mojje & Eva+Minni & Zotis

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

 

 

 

Soulway
2006-11-01 18:05
#38

Evamojje. Du skrev väl ut ditt riktiga namn, adress och gärna tel till Ab,Expressen, Dn och SvD. Det är alltid ett krav hos dem. annars åker insändaren i papperskorgen!

Det måste finnas med även om man använder signatur vid publicering! Klart vi ska in i hos dem också!!!!!

Det handlar om ett par miljoner läsare! Som vi inte vill missa..hii..hii..

Jättebra jobbat annars!!!

Soulway

Soulway
2006-11-01 18:16
#39

Barometern (ordet är ditt) insänt 20061101

Soulway

Soulway
2006-11-01 18:24
#40

Corren (ordet är ditt)20061101

Soulway

Soulway
2006-11-01 18:28
#41

Dagbladet (Sundsvall)20061101

Soulway

Annons:
Jenna-Gun
2006-11-01 18:34
#42

Kan man inte kopiera de svar man får och göra en artikel av det. sedan.

Jenna

catfoot
2006-11-01 18:37
#43

Insänt till HT å HälsingeKuriren

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Soulway
2006-11-01 18:41
#44

FlörtJenna.Vi får se vad som händer. Men det låter som en god idé, tycker jag!

Dala-demokraten (Oss dalfolk emellan) hmm..20061101

Soulway
2006-11-01 18:46
#45

Dalslänningen 20061101

Soulway
2006-11-01 19:04
#46

Jag har för säkerthets skull också skickat in till de fyra stora tidningarna AB, DN, SvD och Expressen!!!!20061101

Nu får musarmen vila lite. Min hittekatt Bosse som stod här utanför 10-12 veckor gammal och jamade för exakt två år sedan. Han var rädd men hungern tog överhanden. Skabbiga små öron. Men nu ska vi alla fira med en rejäl räkfrossa nere i stugvärmen!!!

Soulway

Lena
2006-11-01 19:12
#47

#46 Toppenbra att så många tidningar nu fått insändaren! Spännande att se hur resultatet blir. Hoppas på stort gensvar!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
2006-11-01 22:33
#48

Soulway; Nu känns det redan försent att skriva detta, men jag hade nog tyckt att det du skrev i # 4 skulle finnas med i # 6….Men det var bara en tanke. Det du skrev i # 4 blev man berörd av och ville läsa mer av.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Annons:
Therese-jhfd
2006-11-01 23:05
#49

Postade precis en insändare till Kristianstadsbladet.

Soulway
2006-11-02 14:35
#50

Det finns massor av tidningar som ännu inte blivit "stormade". Fortsätt skicka in och se Åsas goda resultat i del 2 av landstormensstoryn!

Tänk på alla katter som fryser just nu….

Soulway

Soulway
2006-11-02 20:39
#51

Västerbottens Folkblad 20061102

Soulway

Soulway
2006-11-02 20:55
#52

Falu-Kuriren 20061102

Soulway

Soulway
2006-11-02 20:58
#53

Filipstads Tidning 20061102

Soulway

Soulway
2006-11-02 21:06
#54

Gotlands Allehanda 20061102

Soulway

Soulway
2006-11-02 21:15
#55

Hallands Nyheter 20061102

Soulway

Annons:
Soulway
2006-11-02 21:21
#56

Här är en länk till dagstidningar i Sverige:

http://dagstidningar.nu/

Soulway

[Ambrosia]
2006-11-07 21:54
#57

Dessa tidiningar har jag i dag skickat insändaren till:

Metro Malmö

Skånska Dagbladet

Sydsvenskan

Norra Skåne

Kristianstadsbladet.

Mvh Ambrosia

[Ambrosia]
2006-11-12 04:08
#58

Jag har sickat in insändaren til de resterande 29 st lokal redaktionerna som tidningen Mitt i har i Stockholms Län med omnejd.

Se www.mitti.se för mer info. Jag har mailbombat dom i dag 2006 11 11, så jag hoppas de kommer med nästa vecka.

Duktiga alla ni är som är med i denna inständar storm. Härligt och ännu underbararare att så många tidningar tagit in insändaren.

Ler STORT!

Mvh Ambrosia

Alexej
2012-08-08 19:38
#59

Skrattande

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2012-08-08 23:28
#60

Ja där hade vi tråden som artikeln kom ifrån!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
2012-08-10 16:28
#61

Den artikeln skulle sannerligen behöva uppdateras med mer information och sakliga fakta. Jag är rädd för att snyfthistorier inte når fram om man vill påverka myndigheter eller personer som faktiskt sitter på en post som kan påverka i ett större perspektiv. Jag hävdar bestämt att de som redan missköter sina djur inte lär bry sig ett skvatt utan det är högre upp man måste påverka! Lagar med straffpåföljd som faktiskt utverkas.

Vi kan möjligen påverka en enskild person här och var med hemska historier om hur gräsligt det är, men den stora massan? Det tvivlar jag av erfarenhet på.

"Vi ligger långt efter många andra länders katthållning."

Hur? Konkreta exempel och källhänvisning behövs annars blir det bara hörsägen och inget någon bryr sig om.

"Hjälp oss att nå ut med vårt budskap om kunskap, ansvar och värdiga förhållanden för katter."

Återigen: Hur? Information om viket av kastrering, vaccinering och id-märkning. Vad? Regler om katthållning, ansvar mm. Länk till djurskyddslagen. Den som läser ska inte behöva googla sig fram utan få informationen direkt. Annars glöms det bort två minuter senare.

Man kan förutom ovanstående nämna:

- De över 100 000 hemlösa katter vi har i Sverige är ingen vildstam. Det är huskatter som släppts ut okastrerade som skapat dem. Vi huskattsägare kan göra en enorm skillnad genom kastrering!

- Om du som har en huskatt kastrerar den innan den får gå ute så minskar du antalet utefödda katter som löper stor risk att bli hemlösa då honan inte nödvändigtvis bär in ungarna. Är det en hane så hinner han skapa väldigt många ungar om han går ute fertil.

Konkret och kort. Att länka till www.kattstatus.se där det finns många bra länkar är också en bra idé.

Lena
2012-08-10 16:51
#62

#61 Ja det är bara att sätta igång och börja jobba!

Håller dock inte med dig riktigt om att det inte hjälper att vara lite väckarklocka till vanligt folk också. Det är många jag vet som vaknat upp sedan de fått klart för sig hur illa ställt det är. Många vet faktiskt inte det. Vissa har sedan börjat engagera sig och gjort stor skillnad för katter därute.

Kattstatus är bra att använda sig av. Vissa artiklar kommer till och med härifån oss på HiF. ;) Det finns en hel del matnyttigt i arkiven både där och här.

Insändaren är som sagt nästan 6 år gamal och skrevs när sajten var helt ny. Lite nytta gjorde den allt även om det går att skriva mer uttömmande om problemen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
helen
2012-08-10 16:57
#63

#62 Det är redan påbörjat!

[Skyggis]
2012-08-10 17:13
#64

Bra med lite uppdateringar och tillägg i artikeln.

Bidrar med några förslag till vad man kan ta upp:

Jag tycker det är viktigt att påpeka att alla huskatter (utanför seriös avel med stamtavla) - även innekatter bör kastreras och även id-märkas. Innekatter rymmer likväl som katter man valt att ha ute.

Man kan också ta upp könsmognadens alla problem med kissande och ylande som upphör med kastrering.

GAMLA SEDER/VANOR ATT SLÅ HÅL PÅ

Katter fångar möss lika bra om de är kastrerade (för de stall- och husägare m. fl att ta del av - som av gammal sed och tro väljer att hålla sina katter okastrerade).

Gamla myten att honor behöver föda en kull innan kastrering kan man också ta upp som något förlegat som inte stämmer.

INNEKATTER - LYCKOKATTER

Att vidare pusha för att man ska hålla katter som innekatter i mycket högre grad och att dessa blir lyckliga katter med enkla medel. De många farorna i vårt samhälle, förutom risken för hemlöshet och lidandet med det (hur många känner inte någon som faktiskt blivit av med en katt eller flera. Skrämmande statistik!) talar sitt tydliga språk om hur olämpligt det är att släppa ut katter vind för våg. Har man katt har man ansvar för deras liv. Det finns sele att använda vid promenader och även innätade alternativ man kan ordna för katten.

NÄR KATTEN RYMMER

Många vet inte hur de effektivast ska gå tillväga för att få tillbaka sin katt så de slipper bli en del av statistiken med de hundratusentals hemlösa katterna. Tips och länk till ett par sidor om det?

helen
2012-08-10 17:30
#65

#64 Jättebra saker att ta upp! Om det ska vara i en artikel vore det jättebra om det gick att korta ner lite, känner du för att göra det? Glad

Kort och konscist är A och O.

Lena
2012-08-10 17:50
#66

#63 & #64 Kanon!

Här finns länkar till lite allt möjligt matnyttigt: FAQ som kanske kan användas.

Det svåra är alltid att få till det kort, koncist och kärnfullt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
2012-08-10 17:57
#67

#66 Jag har skrivit rätt mycket så jag brukar kunna få ner texten genom att byta ut ord till kortare motsvarigheter osv. Som korrekturläsara får man lära sig det, vilket jag tycker är jätteroligt.

[eskils]
2012-08-10 18:55
#68

Bra initiativ! Om du skriver något om att huskatterna bör id-märkas, tänk på att skriva id-märkas och registreras. Tror rätt många kattägare missar att registrera sin katt. Då blir det svårt att hitta ägaren om katten springer bort.

#66 Såg inte att registrering var nämnt i FAQ.

[Skyggis]
2012-08-10 21:40
#69

HUR HJÄLPER MAN HEMLÖSA KATTER OCH MINSKAR ANTALET?

Kastrera och id-märk katten, vänta inte med det.

Många veterinärer kastrerar vid 6 mån då könsmognaden ofta träder in. Kastrerade katter bidrar inte till fler hemlösa katter och håller lättare sams med andra katter. Har man innekatt ska även den kastreras och få ID eftersom även innekatter rymmer och problem med kissande och högljudda skrik från okastrerade katter blir jobbigt för både katt, ägare och grannar.

ID hjälper till att sammanföra saknade katter med ägare. Katten får sitt ID via chip i nacken eller som tatuering i örat. Tatuering görs för minimal kostnad i samband med kastrering. Glöm därefter inte att kostnadsfritt registrera ID för att aktivera ID i SVERAK´s register.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Håll katten som innekatt. Det är ansvarsfullt och hjälper till i arbetet med att minska antalet hemlösa katter. Innekatter är ofta mycket lyckliga katter. Aktivera genom lek/klättermöjligheter och skaffa den gärna en kattkompis. Man kan utöver detta stimulera katten genom att gå ut med den i sele eller näta in rastgård/ balkong. Nätning av balkong över viss höjd krävs dessutom enligt djurskyddslagen.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Ska du sälja katt? Kastrera, vaccinera och id-märk katten innan försäljning. Ta bra betalt för katten. Ska du köpa katt? Stöd ett katthem eller en säljare som säljer katten kastrerad, vaccinerad, id-märkt och för ett pris som hjälper till att höja dess status.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Sist men inte minst: Katter är lika goda jägare om de är kastrerade. Instinkten att jaga ligger djupt hos katten. Att honkatter behöver föda en kull innan kastrering är också en seglivad myt.

Det finns bara goda skäl att kastrera och id-märka. Gör det idag!

Annons:
[Skyggis]
2012-08-10 21:41
#70

Skrev ovan lite mer som man kan välja att använda något av och förkorta hur man vill om man vill det  Glad

Lena
2012-08-10 21:51
#71

Vad kreativ du är Skyggis så här på aftonkvisten! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2012-08-11 08:02
#72

Tidningar har ofta begränsand ordantal för insändare!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

helen
2012-08-11 23:17
#73

#69 Tack Skyggis! Mycket bra där! Jag kan kontakta dig senare när artikeln ska skrivas. Än så länge är vi i förarbetesfasen. Glad

#72 Det är inte tänkt att bli en insändare utan en artikel.

[Skyggis]
2012-08-12 00:07
#74

Bara kul om man kan hjälpa till med lite tankar. Glad

Härligt ni jobbar på, det blir säkert jättebra i slutändan!

Lena
2012-08-12 09:49
#75

Ja teamarbete brukar alltid vara fruktsamt i sådana här lägen! Det är det som kan leda oss framåt helt enkelt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

helen
2012-08-13 18:56
#76

#75 När tankar går i samma banor brukar det bli bra! Såvida banorna är sunda då :)

Vi får se vad det blir av det här. Vi är några stycken som jobbar med det och sen nu då Skyggis som hade så bra tankar där. Det lär nog dyka upp en del av det du skrev gissar jag.

Annons:
Debattia
2012-08-14 01:50
#77

Tycker detta låter mycket bra.Jag ska också hänga på ,kommer in i morgon igen.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Upp till toppen
Annons: