Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1473 ggr
Lena
11/16/06, 2:28 PM

Kattpest härjar i Vingåker!

Nu härjar kattpesten i Vingåkers kommun. Om du bor i området och inte vaccinerat din katt så är nu goda råd dyra. Beställ omdelbart tid hos veterinären!

Många tror inte att de behöver vaccinera sin innekatt. Kattpest är dock ett mycket livskrafigt virus som kan finnas kvar ute i naturen upp till ett helt år. Det är lätt att husse och matte drar med sig viruset in via skorna. En ovaccinerad innekatt är i regel ännu mottagligare för kattpest då innelivet gör att den inte bildar någon naturlig motståndskraft mot det livsahotande viruset, vilket vissa utegående katter kan göra.

Kattpest leder oftast till döden. Kattungar och äldre katter är särskilt känsliga. Att vaccinera sin katt är att ge den en livförsäkring. Kattungar bör vaccineras från 8 veckors ålder. Kattmamman bör vaccineras innan kattungarna kommer, då ger hon dem ett skydd under tiden de diar.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Ankie
11/16/06, 4:59 PM
#1

Ja du, det tänker man inte på att innekatter är mer mottaglig än utekatter. Simon är ju 5 månader o innekatt, vi tänkte vi skulle vänta någon månad till med kastrering samt att vi skulle vaccinera honom då. Jag blir lite orolig över det här med kattpesten men vi kanske skulle ta och vaccinera honom nu  samt kastrera honom. Känns som att jag vill vänta lite med kastrering tycker att han är ju bara barnet ännu, ivarjefall till han är 8 månader. Vad tror ni ska jag åka o vaccinera honom nu? Vi har ju en vuxen katt till som är utekatt.

Lena
11/16/06, 5:34 PM
#2

Jag skulle inte vänta med vaccineringen om jag var du. Utekatten kan om olyckan är framme få med sig smittan in. Kastrera kan man göra från 6 månader och uppåt när det är en hankatt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mandra
12/28/19, 7:15 AM
#3

Vet att det här är ett gammalt inlägg, men måste säga något ivf.
Jag undrar vem som är upphovskällan till denna artikel? (Går inte att få fram den längre).
1990 gick man också ut med en artikel om att kattpest härjade i Vingåker. Vilket var en total bluff och infon kom ifrån en av Vingåkers veterinärer. Som antagligen ville tjäna lite pengar.
Så han gick till tidningen och påstod att det gick kattpest i Vingåker.
Hur vet jag då att det var en bluff? Jo han baserade det hela på min katt som då var sjuk. Jag ringde honom (då jag inte fick tag på min ordinarie vet). Han sa genast att min katt hade kattpest (vilket inte går att konstatera utan test). Och jag fick inte komma dit med katten!
Jag tog istället en taxi till Strömsholm med katten. Han var 9 mån och överlevde (vilket han inte gjort så ung och så sjuk, han var medvetslös när vi kom till Strömsholm). Dessutom sa de till mig att man kunde avgöra om en katt haft kattpest och överlevt och bildat antikroppar mot viruset (kanske var enda sättet då, nu går det visst att ta blod- eller avföringsprov också, men inget av dem är helt pålitligt).
Det visade sig att min katt inte hade haft kattpest utan en ovanligt elak mag- och tarminfektion.
Så - denna vet ljög helt enkelt för tidningen - för att tjäna pengar själv!

Inte för att jag säger att man inte ska vaccinera katten - det ska man. Ville bara belysa att det finns oetiska veterinärer också.

Uppkatten
12/28/19, 8:43 AM
#4

Men tror du verkligen att veterinären baserade sitt uttalande på en enda katt (din katt), som veterinären dessutom aldrig träffade…? Och var din katt ännu ovaccinerad vid 9 månaders ålder…? Det kan inte vara så att veterinären fick rapporter om liknande symptom från flera kattägare vid ungefär en och samma tidpunkt och därför såg det som viktigt att gå ut med information? Speciellt om någon av de andra katterna befunnits ha kattpest…? Eller kanske var det veterinärkollegor i närområdet som larmat veterinären om andra fall…?

Måhända var det en journalist - snarare än en enskild veterinär - som uppmärksammade sjuka katter och som beslutade om hur artikeln skulle vinklas…?

Ja, det finns flera möjligheter. 

Alla katter i Sverige vaccineras dessvärre inte mot kattpest och kattpest är därför något som förekommer. Finns det många ovaccinerade katter i ett område så ökar förstås risken för ett märkbart/större utbrott.

Kattpest är i sig ett seglivat virus som kan leva i upp till ett år i både utomhus- och inomhusmiljöer, och under hela den tiden kan viruset smitta nya katter. Katter behöver alltså inte träffa varandra eller ens vara i närheten av en sjuk katt för att smittas.

Du hävdar att veterinären ljög - för att tjäna pengar. Utifrån de uppgifter du ger kan jag inte se att veterinären har ljugit? Din katt hade - tack och lov - inte kattpest, men kanske fanns det andra katter i området som verkligen hade det…? (och då ligger det förstås nära för veterinären att tro att din katt också hade det om den insjuknade i snarlika symptom). 

Du skriver också att man ska vaccinera sin katt. Och där håller jag helt med dig. Kattpest är en fruktansvärd sjukdom, och risken är stor att katten inte överlever om den insjuknar. Extra otäckt är att man inte kan skydda sin katt mot viruset (utan vaccin) eftersom viruset kan finnas typ "var som helst - när som helst". 

Vi är alltså överens om att varje katt ska vara vaccinerad mot kattpest, och att vaccinationer sker via veterinärmottagningar. Då är det oundvikligt - snarare än oetiskt - att veterinären får betalt för sitt jobb…?

Det som möjligen är oetiskt är väl valet att ha sin katt ovaccinerad (trots vetskap om att katter bör vaccineras) - då kattägare därigenom "gamblar" med sina katters liv.…??? Så - om en tidningsartikel får folk att ta katten till veterinär för vaccination så är det väl egentligen bara bra??? 

Personligen tycker jag att de kattägare som begav sig till veterinären (eller till någon annan veterinär) med sina katter efter att ha läst tidningsartikeln borde ha varit där med sin katt för länge sedan… (Men bättre sent än aldrig).

Förhoppningsvis blev katterna vaccinerade mot kattsnuva samtidigt, vilket minskade lidandet hos ett stort antal katter… Kattsnuva är inte heller att leka med, och sliter hårt på katterna…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
12/28/19, 8:05 PM
#5

#3 Det här inlägget är som du ser från 2006 och således 13 år gammalt. Att det här skulle vara något som en veterinär hittat på verkar underligt och stämmer inte med min minnesbild. Jag har för mig att de var kommunens djurskyddshandläggare som var källan till artikeln och att flera katter hade drabbats.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mandra
12/29/19, 6:14 AM
#6

#5 Så bra då. Jag skrev ju att det inte var samma år. Men det år jag nämner så vet jag med 100% säkerhet att det var som jag skriver.

Annons:
Mandra
12/29/19, 6:22 AM
#7

4#
"Men tror du verkligen att veterinären baserade sitt uttalande på en enda katt (din katt), som veterinären dessutom aldrig träffade…? Och var din katt ännu ovaccinerad vid 9 månaders ålder…? Det kan inte vara så att veterinären fick rapporter om liknande symptom från flera kattägare vid ungefär en och samma tidpunkt och därför såg det som viktigt att gå ut med information? Speciellt om någon av de andra katterna befunnits ha kattpest…? Eller kanske var det veterinärkollegor i närområdet som larmat veterinären om andra fall…?"

Jag är HELT SÄKER på att det var veterinären som kontaktade tidningen! Av flera skäl så vet jag det bestämt. (Vingåker är litet och min pojkvän var vän med denna vet.)

Katten var vaccinerad.

Jag har givetvis inget emot att en vet annonserar angående vaccinationer.
Men att gå till tidningen och använda falska uppgifter för att få kunder är inte etiskt.

Kan också berätta att samma vet 1½ år tidigare hade könsbestämt min katts mamma - till att vara en hane! Hon?han? hette således Kapten Haddock.  Denna katts ägare var nära vän med veterinären och trodde inte ett ord när jag sa att: Kapten är nog med ungar! Nejdå - vet hade minsann sagt att det var en hane!
Han trodde mig inte förrän Haddock födde sina ungar i rabatten!

Mandra
12/29/19, 6:48 AM
#8

Dagen innan detta skedde så hade jag varit inne med katten hos min ordinarie veterinär i stan. Han hade då fått vätska insprutad i nacken eftersom han var uttorkad. Min ordinarie vet hade jag haft i många år och det var en väldigt duktig, mycket rutinerad vet som mest jobbade i ladugårdar (ko-vet), så han lär ha vetat en hel del om kattpest! Han sa ingenting om att min katt skulle ha kattpest.
Dagen efter det var han uttorkad igen och jag fick inte tag på min vanliga vet. Telefonerna i huset krånglade.
Istället talade jag då med denne vet i Vingåker - vilket inte ledde någonstans.
Fick då åka till Strömsholm. Inte heller dom uttalade sig säkert om att min katt hade kattpest. Och det visade sig att han inte haft det.

Man måste ha klart för sig att det finns dåliga veterinärer. Man bör nog inte lita på alla utan vidare.

Mandra
12/29/19, 6:53 AM
#9

Det funkar likadant med vet som med läkare. De bästa finns i de stora städerna och i södra och mellersta Sverige.
Jag har bott större delen av mitt liv i mellersta Sverige och alltid haft bra veterinärer. (Förutom den jag nämnt här - men jag gick ju inte till honom egentligen.)

För 11 år sedan flyttade jag längre norrut och fick en chock av standarden på veterinärerna här uppe.
I bästa fall får man tag på en halvbra - många är väldigt dåliga.
Den första veterinär-kontakt jag hade här uppe var rena skräckupplevelsen! Orkar inte ens tala om det.
Sen dröjde det länge innan jag ens vågade kontakta någon vet överhuvudtaget. Till sist fick jag gå på ett av katthemmens rekommendationer. Funkade bra.

Uppkatten
12/29/19, 9:28 AM
#10

Jag håller med om att alla veterinärer inte är bra, på samma sätt som att alla läkare inte är det. Ibland är det brist på rutin, ibland är det brist på empati, ibland är det brist på förmåga att kunna kommunicera med andra människor, ibland är det brist på kunskap o s v…

Att könsbestämningen blir fel vid ett enstaka tillfälle ser jag inte som "bevis" för att veterinären är dålig. Det är så mycket som kan spela in.. Var katten där för könsbestämning eller var det något som veterinären kollade "i förbifarten" i flygande fläng…?  Oavsett vilket så borde förstås en ordentlig koll ha gjorts och katten skulle ha kastrerats… (oavsett kön). 

"Katter som utvecklat ett skydd (immunitet) mot parvoviruset till följd av en korrekt vaccinering sprider inte virus i sin avföring och de blir under normala förhållanden inte sjuka", skriver SVA på sin hemsida. Den kunskapen borde förstås ha funnits redan 1990, och då borde tanken på kattpest inte ha varit det första (?) som slog veterinären (om h*n inte hade fått indikationer om kattpest från andra håll). Dock har jag hört talas om vaccinerade katter som fått diagnosen kattpest (på större mellansvenskt djursjukhus för inte så många år sedan), så uppenbarligen händer det någon enstaka gång att katter insjuknar trots vaccin… (kanske kan ha med det enskilda djurets immunförsvar eller med vaccinet att göra…???). Eller så missförstod veterinären och fattade inte att din katt var vaccinerad?

Nu är det 30 år sedan den händelse du beskriver, och kanske var det det bästa som kunde bli i den situationen att din katt fick komma till Strömsholm istället, som säkert hade bättre förutsättningar att kunna hjälpa en så sjuk liten katt.

Någonstans kan jag också förstå om en privatpraktiserande veterinär inte vill/kan ta emot en katt som han tror kan ha kattpest, eftersom viruset är väldigt resistent och kan överleva ett helt år i miljön. Och till en veterinärmottagning kommer ju många ovaccinerade kattungar och katter, som då riskerar att smittas. Bättre då att hänvisa till ett större djursjukhus som har bättre förutsättningar att behandla/lägga in katten + som kan isolera katten bättre o s v.

Möjligen fick veterinären - som du tror - fler kunder p g a att han kontaktade tidningen, utan att ha fått bekräftat om katten hade kattpest eller inte. Men de kattägare som ev. gick iväg och vaccinerade sina katter var ju ändå kattägare som borde ha vaccinerat sina katter för länge sedan…? Och vem säger att de gick till just den här veterinären?

Jag förstår också om man som veterinär blir galen på oansvariga kattägare som inte låter vaccinera sina katter, utan utsätter katterna för det lidande som kattpest/kattsnuva innebär, och att det kan ligga nära till hands "att larma" om man tror att kattpest finns mer aktivt i närområdet just då. För att skydda katterna.

Hörde f ö så sent som igår talas om att flera katter insjuknat i kattpest relativt nära där jag bor, så att smittan finns "lite överallt" är dessvärre en realitet. 

När min kompis var barn och bodde på landet "dog katterna som flugor" vissa år när kattpesten härjade som värst… Hon kan berätta många hemska minnen från de åren…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mandra
12/29/19, 11:09 AM
#11

#10 Tycker kanske att det är fel att du försvarar den här veterinären. 
Visserligen kan jag förstå att han inte ville ta emot katten om den hade kattpest.
Men min ordinarie vet hade inga problem att ta emot den dagen innan. Vilket jag förmodligen också sa till honom. Vet i Vingåker var ung och oerfaren och borde kanske lyssnat på en mkt rutinerad vet med säkert 40 år i yrket.
Och, som sagt - jag VET att han utnyttjade min katt för att få kunder. Jag vet det därför att min pojkvän kände honom. Ok? Så du behöver inte tvivla på det alls.

Lena
12/29/19, 11:16 AM
#12

#11 Fast detta får väl ändå anses tillhöra historien. Jag förstår inte riktigt varför du för den här diskussionen nu i en 13 år gammal tråd?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mandra
12/29/19, 11:24 AM
#13

#12 Jag tar upp det för jag vill föra fram att det är väldigt olika "kvalitet" på olika veterinärer.
Mitt intryck är att många människor litar rätt blint på en vet, just bara för att han är vet. Och det bör man inte, anser jag.

Det här var ju bara ett ex…som kom upp för att det redan fanns en tråd om Vingåker. Och ett ganska ofarligt ex.
Men sen jag flyttade norröver har jag upptäckt att det finns mkt värre saker att oroa sig för när det kommer till dåliga veterinärer.

Annons:
Uppkatten
12/29/19, 12:43 PM
#14

#11 Min avsikt är inte att försvara veterinären. Men jag vet - av mångårig erfarenhet - att det kan finnas flera sidor av ett fall. Och veterinären kan ju själv inte komma till tals här, därför tycker jag att det är viktigt att poängtera att "sanningen" kan se olika ut beroende på vem man pratar med.

Det har gått 30 år sedan det här hände. Du skriver att veterinären var ung och oerfaren, vilket kanske är ännu en anledning till att veterinären blev oroad om h*n uppfattade att kattpest kunde finnas mer aktivt i upptagningsområdet? Inte lätt för en ung och oerfaren veterinär att hantera utbrott av kattpest, tänker jag.

Och om din vanliga veterinär hade varit den som tagit fel och katten verkligen hade haft kattpest? Då hade det varit honom du varit arg på nu..? Gissar jag. 

Det är inte alltid helt lätt att veta vad man - som veterinär - har att göra med i det akuta skedet, och för 30 år sedan var det ännu svårare… 

Att alla veterinärer inte är bra på det de gör håller jag helt med dig om. Och när det gäller deras bedömningar av hittekatter och hittekatters "värde" och rätt till vård kan man bli mörkrädd. Det finns också veterinärer som nog borde sluta p g a hälsoskäl + att de inte uppdaterar sig tillräckligt över tid. Och så vidare. Man kan också ifrågasätta prissättningen vid de uppköpta större djursjukhusen.

Men att en ung, oerfaren veterinär ev. använde din katt för att få fler kunder för 30 år sedan säger ju inte så mycket om hur duktig den veterinären blev på att hjälpa djur under sitt yrkesverksamma liv…? Även om h*n - som du tycker - betedde sig "oetiskt" och på så sätt fick fler patienter, så innebär det ju inte att veterinären automatiskt går att klassificera som oskicklig i sitt yrke…?

Jag är ledsen, men jag förstår inte den här tråden riktigt….? Det viktiga var väl trots allt att katterna blev vaccinerade, hur vi än vrider och vänder på det. Ingen tvingade heller iväg någon kattägare till just den här veterinären, och vad jag förstår så fanns det andra veterinärer inom räckhåll för den som så önskade en annan?

Veterinärer kommer alltid att kunna göra fel/begå misstag, precis som alla vi andra. Många av oss har nog gjort mindre smarta/mindre välgenomtänkta saker vid åtminstone något tillfälle under livet, och det hindrar inte att vi "bättrar oss" över tid och blir bra på det vi gör…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
12/29/19, 4:59 PM
#15

#13 Fast artikeln är ju 13 år gammal. Jag förstår fortfarande inte syftet med dina kommentarer om jag ska vara ärlig!?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: