Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4727 ggr
miranda1
3/4/07, 11:38 AM

Om Manxkatten....

Nu har jag hittat i "Stora boken om katter" vad jag hade hört talas om förut: (Manxkatten är den svanslösa katten).

" Den dominanta gen som är ansvarig för manxkatten är instabil och oförutsägbar, och manxkatter är därför kända att vara svåra att föda upp.
Homozygota parningar, där båda föräldrarna bär på denna gen, resulterar i att alla ungarna tidigt dör i livmodern. Därför kan manxuppfödare aldrig avla fram "äkta" manxkatter utan måste ständig korsa sina manxdjur med korthårskatter men normal svans för att upprätthålla rasen.
Även heterozygota parningar, där bara en föräldrar bär på manxgenen, resulterar i en hög andel dödfödda kattungarr och skelettdeformationer, som spina bifida."

Heja manxuppfödare! Fy vad sjukt!

/Miranda

Annons:
Alexej
3/4/07, 11:54 AM
#1

Jag säger också: Fy, vad sjukt. Att prestige är mer värd än kattens välmående!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
3/4/07, 11:59 AM
#2

Visste inte om detta. Det känns sjukt, men vi får säkert snart en ny tråd i försvar för detta :-). Så maxuppfödare och ägare, hur ställer ni er till detta?  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

miranda1
3/4/07, 12:02 PM
#3

Rasen är godkänt i Sverige, så det borde finnas en del uppfödare här….

/Miranda

Pelusa
3/4/07, 12:09 PM
#4

Jag hittade en liten, mager svartnos på den hårt trafikerade Inedalsgatan på Kungsholmen i Stockholm för flera år sedan. Hon såg verkligen egen ut, hade bara en liten svansstump varför jag antog att hon hade råkat ut för en olycka och tappat svansen. Hade aldrig hört talas om manxkatter på den tiden.

Det visade sig sedan hos veterinären att missen var manx, en ungkatt på ca 10 månader, var dräktig och födde litet senare fem ungar varav tre var döda vid födseln och den fjärde dog senare i mycket ung ålder. Samtliga dessa fyra ungar var svanslösa, s k rumpies.

Den femte, Mimmi, var longi, dvs hade en jättefin, lång svans - och hon blev nästan 15 år. Mammisen, MiaPia, blev 14 år innan cancern tog henne till de gröna ängarna bortom kosmos!

/Pelusa

PS. Vi annonserade och letade länge efter ägaren till missen och tror oss veta vem det var som hade dumpat henne i parken. En grannfru, tvärs över parken hade "bilat i England" och det sägs att hon hade "köpt" en kattbur på hemvägen.
Antagligen hivades missen ut vid sitt första löp, kanske med förhoppning att den unga missen skulle bli dräktig vilket hon ju oxå blev. Det här är spekulationer, bevis saknas och vid en konfrontation förnekade hon ägarskapet - men var ändå beredd att ta hand om ungarna förutsatt att de var svanslösa….. :( 
Jag behöver väl inte berätta att hon fick tji så det sjöng om saken? DS

Puma77
3/4/07, 12:16 PM
#5

Min kompis svärmor har en manxkatt och min kompis har två katter efter henne men korsningar givetvis. Den ene av dem är som en vanlig huskatt den yngsta däremot hade en stump och lite problem med den. han kunde inte röra stumpen och den var så pass lång att han doppade den i bajset när han gick på lådan så de amputerade bort den. Han var den enda i den kullen med. Idag så är mamman kastrerad i alla fall så det blir inga fler kullar där.

 

//Pia

Puma77
3/4/07, 12:17 PM
#6

Pelusa. Det var ju så genomskinligt som det bara kunde vara att hon ägde katten. Rätt att hon fick veta ett o annat.

 

//Pia

Annons:
gubben
3/4/07, 12:28 PM
#7

Jag trodde det var allmänt känt i kattkretsar att man inte får para två svanslösa katter med varandra. Vår katt hemma fick svanslösa ungar en gång (på 70-talet) och då ringde min bror till någon och fick reda på att om de föddes utan svans så räknades de som rasrena och det måste ju ha berott på detta då förstås. Jag tog den ena kattungen och han levde i 8 år men dog p.g.a fettleversyndrom som tyvärr inte gick att bota på den tiden.

Lena
3/4/07, 12:40 PM
#8

Oj det var chockerande läsning detta. Hade inte en susning om att det stod så galet till med Manxkatterna. Har bara sett enstaka exemplar under åren som gått. Men det är ofattbart att man vill usätta en katt för sådana risker bara för ett visst utseendes skull.

#4 Genomskinligt som sagt. Sådana karaktärer skulle inte få se en katt på vykort ens en gång.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
3/4/07, 2:00 PM
#9

#7 Beror någ på vilka kattkretsar man cirkulerar i. Jag försöker håller mig så långt bort som möjligt från uppfödarens "wonderfull world"….

/Miranda

gubben
3/4/07, 2:12 PM
#10

§7 Det gör jag också men man kan ju inte undgå att lära sig saker när man läser på kattforum och det här brukar diskuteras rätt ofta.

miranda1
3/4/07, 2:17 PM
#11

manxkatten har jag aldrig läst nån diskution om, men det beror nog på att jag inte brukar läsa mycket på forum där uppfödare håller till.

gubben
3/4/07, 2:42 PM
#12

Det är alltid bra att "känna fiendens läger" you know Cool

miranda1
3/4/07, 4:06 PM
#13

googlade på manxkatt och uppfödare och hittade följande tråd.

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?p=1178537&sid=149bfe9ce291e7f3f899e6a76fe4d8da

i slutet av tråden är de någon som tar upp problematiken, men ingen som svarar på det…..

/Miranda

Annons:
Puma77
3/4/07, 4:49 PM
#14

Man lär sig något nytt varje dag.

 

//Pia

marieborg
3/4/07, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tacka vet jag min Majsan, hon har fått svansen amputerad efter ngn slags olycka Ledsen. När jag är ute och går med henne i koppel så får jag ofta frågan om hon är manx!

Lena
3/4/07, 5:03 PM
#16

#15 Det är nog sundare att vara svanslös på det sättet än genom Manxkattavel vad det verkar. Så söt så! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

marieborg
3/4/07, 5:08 PM
#17

Måste bara skriva att jag med mitt inlägg # 15 inte menade att det är bra på något sätt med en katt utan svans, särskilt inte sånna som är avlade på det sättet. Maja har ju inte kunnat välja.

Lena
3/4/07, 8:05 PM
#18

#17 Fattar precis vad du menade! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
3/4/07, 8:21 PM
#19

Är chockad. Visste verkligen inte detta. Jo, att man inte parar dem ihop, men det andra med döda ungar. Inte en susning. Känns som om jag suttit i en kokong.

Sedan applåder till dig Pelusa. dig kan man alltid lita på.

Ja, Miranda det blev tyst i den tråden. Skrämmande. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hawknestgrove
3/7/07, 2:58 PM
#20

Hr en fråga om Manxkattens lynne. En kompis till mig i Stockholm har en, en med liten stump. Hon har givetvis kastrerat den, men har hört och även fått bekräftat via sin egen, att de är riktiga busfrön, de ska på allt. Stämmer det? Hon bryr sig inte, men märker att den katten är busigare än hennes andra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Pelusa
3/8/07, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Måste bara få visa en liten bild av lilla mammisen MiaPia.
Hon var aldrig speciellt busig men liten som en tesked och söt som få.

/Pelusa

gubben
3/8/07, 5:02 PM
#22

§20 Jag har också en sådan katt men han är inte Manx Skrattande men skämt åsido så har jag lite svårt att tro på att vissa raser skulle ha vissa egenskaper som lugna/busiga/envisa/spinniga och allt vad det  nu är. Jag ser alla katter som individer även om de är raskatter och alla individer är olika.

ragnhild lund
1/6/20, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

I 36 år har jag haft uppfödning på Manx och inte en beskrivning har stämt än så länge.

Upp till toppen
Annons: