Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2045 ggr
majvi
12/25/06, 11:16 AM

Dörren stängdes- de hade inte plats

Jag var på midnattsmässa och hörde julevangeliumet.Det handlar alltså om Josef och Maria som inte fick plats på härbärget men mina tankar gick till de hemlösa katterna. Hur ofta läser jag inte på olika forum att " jag skulle gärna hjälpa till att ta in en katt men jag har inte plats".

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
vanessa
12/25/06, 11:44 AM
#1

Mycket tankvärda ord. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hawknestgrove
12/25/06, 1:04 PM
#2

Majvi, jag känner samma frustration som du. Men ofta så är det så, jag känner också! Jag läser om alla små stackare, men kan inget göra.i bästa fall kan jag kanske skicka iväg en liten slant.Hur många känner likadant som jag? HAr två rum o kök o bad, lite drygt 80 kvm och där bor vi två plus 3 katter. Emellanåt så är vovven inne också (jämthund)så då är det trångt.Sedan är det ju inte alltid sambon är lika vurmig som en själv , tur är kanske det, för annars hade det stått katter på varndra här och det hela kanske hade gått över styr som i så många andra fall. Oavsett, så hade det ändå varit en massa stackars kissar som är utanför! Sedan så är det så jobbigt, man vill gärna åtminstone ge en kommentar vilket ofta blir just den, skulle vilja, men kan inte….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
12/25/06, 1:24 PM
#3

 Visst är det så Majvi, så himla sant. Och visst känner även jag precis som #2 en otillräcklighet för att man inte kan göra mera än vad man har möjlighet till. Men om alla gjorde något lite och inte minst tog ansvar för sina egna katter så skulle det inte se ut som det gör idag. Därför ska vi inte rannsaka oss själva vi som redan är engagerade och bryr oss. Men det är svårt det där för det blir så i alla fall på något underligt sätt att de anvarslösas brister ger oss dåligt samvete.

//Lena.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
12/25/06, 1:45 PM
#4

Tack Lena, du tar orden ur min hjärna. Precis så känner jag, fast jag ju faktiskt har tre st räddade katter här själv. MEn JAG, av alla, får dåligt samvete… Tydligen du med, Lena fast varken du eller jag har ringaste anledning till det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

miranda1
12/25/06, 2:43 PM
#5

så sant!  "Jag har redan en katt", hur många gånger hör vi inte det som ursäkt att inte ta in en hemlös katt tillfälligt.

Om alla kunde tänka sig att ta hand om en hemlös katt, framförallt de som redan har EN katt, tänk hur många man kunde ta hand om samtidigt!

Vad som stör mig mest är att de som säger "Jag kan inte ta in katten, jag har redan en katt" matar den hemlösa stackarn och därmed mer eller mindre tvingar den att stanna kvar.

/Miranda

Faxlin
12/25/06, 3:28 PM
#6

Jag har faktiskt plats för fler katter.
Jag har fyra stallkatter, med familjen skygg inräknat självklart. Sedan två småttingar hemma.
Men jag har förrutom katterna dessutom hund, och hästar och illrar. Så ärligt talat har jag inte tid eller råd för fler djur. Det gör inte att man inte har dåligt samvete för alla dessa man skulle kunna rädda. Men jag kan inte försämra levnadsvilkoren för de som jag redan har ansvaret över heller. De har jag ju redan tagit mitt ansvar över liksom.
Men visst, det är svårt det här. Riktigt svårt. Man önskar man var miljonär med massor av plats.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Lena
12/25/06, 4:57 PM
#7

#5 Många kattmatare som enbart matar katterna gör det nog av välvilja och oförstånd. Därför är det viktigt att informera om hur det förhåller sig, att det även behöver till andra åtgärder för att katten verkligen ska bli hjälpt. Att enbart matning av katter är en björntjänst samt att man tagit på sig ett ansvar när man väl började mata katterna.

#6 Så sant som det är sagt Åsa! Det ingår ju även det i vårt ansvar som djurägare att inte ta på sig mera djur än vad man går i land med  rent ekonomiskt och tidsmässigt. Om man gör det blir man ju tyvärr själv en oansvarig djurägare som skapar mer problem än vad man gör nytta. Därför blir det nödvändigt att sätta gränser. men det är svårt det där och många gånger omänskligt.

Jag tror ibland, i alla fall när det kommer till mig själv, att det är så svårt att se nödlidande djur (= nästan alltid katter) att det skapar en sorts ångest som förvandlas till ett dåligt samvete. Det blir liksom att man tar på sig det dåliga samvete som den som lämnat katten åt sitt öde skulle ha haft.  

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
12/25/06, 5:02 PM
#8

Visst tjänst det oerhört jobbigt ibland när känslorna styrs av hjärtat och man måste säga nej.

Vi min man och jag bor ju på landet nu i vårt fritidshus som är på 80 kvm och har 7 kissar och 2 hundar och det fungerar alldeles utmärkt. Tidigare bodde vi även i en lägenhet på 65 kvm och även det fungerade bra. För vår del är det inte antalet som är det viktiga utan hur katterna trivs tillsammans och även med hundarna.

När våra vänner besöker oss är dom alltid lika förvånade och undrar om vi verkligen har 7 katter. Det är nog så att vi bor hos katterna och inte tvärt om och det gäller att utnyttja utrymmet väl. En klätterställning från golv till tak tar ju inte mycket utrymme och när vi inte kan sätta hängmattor på elementen sätter vi dem på en stång på väggen. Tittuter och korgar uppe på skåp och garderober hyllor och stolpar lite här var gör att varje kisse hittar sin favoritplats.

Ni förstår nog redan att jag är kattälskare av stora mått och som tur är så ligger inte min man så långt efter. Han har just nu fixat en ny klätterställning med ett par hyllor med långa stolpar som blev succe. Det är så kul att se kissarnas glädje och nyfikenhet och inget vi gjort har vi gjort i onödan.

Vi skall ju snart flytta till en ny lägenhet och det är ju bara att hoppas att kissarna kommer trivas lika bra där.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
12/25/06, 5:20 PM
#9

#8 Det stämmer bra överens även med mina erfarenheter att det inte bara handlar om kvadratmeterytan det där hur många katter man kan ha. Katter lever ju lika mycket på höjden som på golvet. Därför kan man möblera smart ur katternas synvinkel och på så vis få ut det mesta av bostaden när det kommer till katternas behov. Vi har nu 4 katter på 54 kvadratmeter. Det fungerar jättebra. Mycket beroende på att alla fyra katterna är goda vänner samt att både jag och min sambo är kattmänniskor. Men alla vill inte leva så kattinriktat som vi gör och det måste man också acceptera.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

YvonneW
12/25/06, 5:45 PM
#10

Håller med dig Majvi. Det finns så många som har en eller två katter och som påstår att dom inte har plats! Eller också behandlar dom den hemlösa eller bortkomna katten utanför som pestsmittad och är rädda att dra in smitta av något slag. Jag brukar då föreslå att dom tar den hemlösa katten i ett särskilt rum och ser till att samtliga katter vaccineras om det inte redan är gjort. Men då skylls oftast på platsbrist även om det rör sig om en jättestor lyxvilla. Sådant irriterar mig fruktansvärt. Dom tycker att jag skall ta hem hemlösingen till mitt hem istället, där det är överfullt med katter redan. Ev smitta kan jag ta här. Det går inte att argumentera med dessa människor eftersom dom helt enkelt inte har några känslor för den hemlösa katten och inte vill ha några besvär med den. Orsaken till att dom hör av sig är att dom vill bli av med den så att den inte springer utanför deras hus. Och har dom ingen katt så att dom kan skylla på det så blir dom allergiska i rödaste rappet. Eller också har dom en hund som inte gillar katter. Det finns hur många ursäker som helst om man absolut inte vill hjälpa en stackars övergiven katt.

Sedan är jag förstås fullt införstådd med att det finns människor som verkligen har ett gott hjärta men faktiskt inte har plats. Det är en annan sak. Måste ju själv säga nej när det är fullt hur frustrerande det än är.

Undrar hur många av de hårdhjärtade som kallar sig kristna och som sitter och lyssnar på julevangeliet - utan att ta till sig budskapet. Har tänkt den tanken precis som du Majvi.

Engla
12/25/06, 10:37 PM
#11

Jag får jämt och ständigt frågan varför jag har tre katter, och inte bara en. Vi bor i en lägenhet på 59 kvm och då ska man tydligen bara ha en katt. Eller, det verkar som att det i överhuvudtaget räcker med en katt, enligt folk. Jag orkar inte argumnetera, så jag brukar bara säga att det fungerar jättebra, vilket det också gör.

Jag fick Ängla först, sedan Blixten och så blev vi stödhem till My från KKS. Men vi blev så kära i henne och kunde verkligen inte lämna bort henne. Så vi bestämde oss för att behålla henne, och på så sätt fick vi tre katter.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

maria83
12/26/06, 12:12 AM
#12

Jag och min sambo har plats för fler katter. Vi bor i ganska stort hus (5 rum å kök) och har endast två katter.
Det är ju ett val vi har gjort att bara ha två katter. Min sambo är inte lika katt-förtjust som jag är även om han tycker
mkt om de två katterna vi äger, han vill absolut inte ha fler katter och jag respekterar det.                                                         

Jag hjälper katter på annat vis genom att vara aktiv i Avestas katthem Fyra Tassar. Glad Jag ställer även upp som tillfälligt jourhem då och då när det behövs. Skulle det dyka upp en hemlös katt utanför min dörr skulle jag ju naturligtvis göra allt jag kan för att hjälpa den! Oskyldig
Jag har inte dåligt samvete för att jag inte tar emot fler katter i mitt hem trots att det finns gott om plats! 
Ville bara säga det… Fundersam

Lena
12/26/06, 12:59 AM
#13

#12 Man kan hjälpa utsatta katter på så många olika sätt. Att ta emot dem i sitt eget hem är långt ifrån det enda. Jättefint att du hjälper Katthemmet i Avesta, samt finns till hands om någon katt hamnar i nöd där du bor!

När jag tänker på de stängda dörrarna är det främst de som slänger ut sin egen katt för att de tröttnat på den som jag har i blickfånget. Eller alla dessa som dumpar oönskade kattungar och struntar i att kastrera sin huskatt. Hur tänker dessa människor nu när det är jul och allt? Tänker de att vi djurvänner alltid ska finnas till hans och rycka in eller vilka tankegångar är det som cirkulerar innanför pannbenet på dessa individer?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
maria83
12/26/06, 1:28 AM
#14

Ja man kan verkligen undra hur vissa människor resonerar när de bara slänger ut sina katter vind för våg.

En kastrering är ju en engångs kostnad och ofta en garanti till ett bättre liv för katten. Förstår mig inte på människor som inte kastrerar sina katter!!

I våran förening händer det ofta att vi får in kastrerade katter med halsband där ägaren verkar vara som uppslukad av jorden! Jag förstår inte varför man kastrerar sin katt och köper ett fint halsband åt den för att sen inte bry sig mer!?

Vi annonserar sätter upp lappar och pratar med folk där katten hållt till men oftast hittas inte ägaren. Tycker det är så himla konstigt. Varför göra så?

Lena
12/26/06, 11:21 AM
#15

#14 Ja visst är det ofattbart hur man kan med att stänga dörren för sin egen katt! Ändå underligare blir det när ägaren kastrerat sin katt och sedan struntar i den. Annars är det väl tyvärr ett vanligt öde att katten åker ut när den blir könsmogen och "besvärligare" i beteende. Folk som skaffat gratiskatter vill inte kosta på katten något osv…..

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
12/26/06, 12:59 PM
#16

MAria 83 Har du kanske möjlighet att kanske hjälpa familjen Evans? Bara tillfälligt?Eller höra dig för?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

maria83
12/26/06, 3:03 PM
#17

#16 Gunilla som jag förstod så är familjen Evans i skåne och jag finns i dalarna blir lite svårt att hjälpa katter som är så långt bort. Jag kan absolut höra mig för men på vårat katthem är det lika fullt som på alla andra tyvärr…

Vi har (som många andra katthem) människor som ringer och talar om att de tänker avliva sina katter om vi inte tar in dem. Har bland annat ett fall med en man som äger 10 katter alla okastrerade han vill att vi tar 7 av hans katter annars tar han bort dem. Han har redan varit i kontakt med veterinären och tänkt boka tid åt dem men veterinären tipsade om oss.

Vi har nu varit och hälsat på hos den här mannen och tagit in en av hans honor som är dräktig. Ville inte att hon skulle föda fler ungar där, då vet man inte hur det går. Hans katter är inte speciellt tama heller då han inte handskats med dem så mkt. Fundersam

Vi har tagit emot katter från uppsala, västerås, borlänge, fagersta, hedemora, skinnskatteberg, sala mfl, någonstans måste man ju dra en gräns. Finns många katter i Avesta kommun som behöver våran hjälp. Men de flesta lediga burarna fylls av katter från andra län….

cornish
12/26/06, 3:13 PM
#18

Jag tror det är så att vi som är djurvänner går omkring med ständigt dåligt samvete över det faktum att vi människor gör så mycket vedervärdigt mot djuren-hela tiden.
Fastän vi som enskilda personer älskar dom så mycket så att det gör ont i kroppen…vi klarar kanske knappt se på hemskheterna som visas på Tv från andra länder osv.

Själv tittar jag en gång (anser att det är ens förb*e skyldighet!)- så jag har argumentation och så att jag vet(tex djurtransporterna nere i Europa..)-sedan om de sänds igen orkar jag inte se det.Men jag VET..och jag sprider det runt mig-pratar med andra om det osv.En del vill inte höra tyvärr- det är deras val att blunda..Jag kan inte det.

Och jag går omkring med mitt dåliga samvete över att vara människa- för jag anser inte att vi har någon som helst mer rätt till detta liv - än vad djuren har.
Ändå är jag dubbelmoralist då jag fortfarande äter kött…men det är en samvetsfråga jag ej tagit tag i.

Men..jag går också med dåligt samvete över alla uteliggare i staden- men jag möter alltid deras blick och köper deras tidning..
Och jag tänker på alla barn som far illa..folk som misshandals, gamla som vanvårdas..alla ensamma människor som inte "ens" har en katt att älska och som älskar dom!
(Tänk om alla sjukhem kunde ha katt..tyvärr finns ju problemet med allergi men det skulle gå att undersöka från fall till fall-ha allergiker för sig osv.Hundar på äldreboende finns vet jag-säkert någon kattt med.Men om jag blir liggandes så vill jag ha minst en katt i sängen!)

Det är väl så att vi med ett dåligt samvete är ett bevis på att människan trots allt är god-också..Samvetet är ett bevis på att vi bryr oss.Och att det finns sådana som vi skiljer oss från alla psykopater helt utan samvete!

Men vi gör det vi kan och orkar med -vi måste acceptera det.

Och en klok människa sa en gång till mig;
Du måste göra ett val - Visst kan du lägga hela världens ondska på dina axlar-men så kan du inte leva.
Du kan välja själv att bara ta så mycket som du orkar bära på!

God fortsatt helg alla här inne!!

Hawknestgrove
12/26/06, 3:19 PM
#19

Cornish, så rätt du har! Tack för dina ord!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
12/26/06, 5:12 PM
#20

#18 Det där med katt på äldreboenden är ingen dum idé. I Sverige gör vi alltid en massa väsen av det här med allergi, det brukar dock gå att lösa. Har själv tidigare varit ansvarig för flera äldreboenden där vi haft katter och hund. Det var till stor glädje för alla som bodde där.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
majvi
12/26/06, 7:30 PM
#21

Det är också konstigt att en person som inte har plats med en katt till plötsligt får plats när det gäller en raskatt.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

cornish
12/26/06, 11:58 PM
#22

#21
Jovisst-majvi.
Men i mitt fall har jag Cornish Rex i första hand pga jag är allergisk mot katter…men sedan älskar jag deras sociala hundlika sätt också förstås..
Men jag hade mycket svårt att lämna katthemmet i Vaxholm i somras utan katt!!Var där med kompis som köpte katt där.
Försöker nu stödja katthemmen på andra sätt och vill absolut att kattens status höjs till samma som hund!Helt otroligt detta att man har reg. av hundar men inte katter..

Det finns många typer av djurplågare- även inom raskatterna finns sådana som köper en katt för 5000:- -sedan när de får barn passar inte katten in i bilden längre..Så även raskatter har låg status, faktiskt även hundar görs detta med..Tänk alla blocket annonser "pga allergi"..Men det är nog mer ovanligt att dessa raskatter släpps ut vind för våg-de vill ju ha tillbaka lite pengar…Däremot behandlas dom nog lika ofta som "saker"-för vissa människor inser inte att detta är djur med en själ - inte en lyxaccesoar!

vanessa
12/27/06, 12:15 AM
#23

Dåligt samvete är inte min melodi. För vi gör alla något för att världen ska bli en bättre plats.

Det kan vara att skänka en burk kattmat till ett katthem. Donera en krona i en bössa oavsett vem som är avsändare.  Det kan vara att sätta ut lappar för hemmen som finns.  Man kan köpa en tidning från Situation (Stockholm i vårt fall), donera mat till de som ger mat till hemlösa. Som när vi kommit över en stoooor last nudlar. Stadsmissionen blev minst sagt glada över det gåvan.

Själv lever jag efter en princip. Varje dag ska jag göra en främmande person glad. Det kan innebära allt från att hålla upp dörrar, till att säga till någon att de ser fina ut. Folk blir så lyckliga och de sprider i sin tur lyckan vidare det är jag säker på. Så, dåligt samvete har jag inte, med undantag från några saker. Städning hemma, tvätten hemma. Men så är det när hälsan inte är den bästa. Då får man prioritera. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

cornish
12/27/06, 12:29 AM
#24

#23

Du har rätt Vanessa- dåligt samvete är en himla dum sak egentligen..Och det leder ingen vart att gå och ha det..Inget konstruktivt i sig.Tydligen typiskt svenskt också, min kusin som är gift med en Italienare sedan 30 år tillbaka säger att hennes man säger just detta-"ni svenskar har så dåligt samvete för allting…"
Och i vårt fall är det nog ett släktdrag tyvärr.."jag skulle det och det…..men.."

Men- samvete ska man ju ha iallafall!!Annars är det illa.
Man behöver inte ha ett dåligt sådant..Och samvete det har du ju så att det räcker och blir över Vanessa!!

                                     Glad

Lena
12/27/06, 12:40 AM
#25

#23 Bra metod att tänka så som du gör Vanessa! Mycket bättre än att gå och belägga sig med dåligt samvete.

Det rä det gamla vanliga ni vet (Röda Korsets slogan) Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Min pappa brukade säga att man ska alltid göra så gott man kan i alla situationer, men om man gjort det och det inte räcker av någon anledning då ska man vara nöjd med det man gjort.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
12/27/06, 12:46 PM
#26

#24 Det kanske är det som gör att jag har så lite dåligt samvete :-). Jag är ju halvamerikan.

Jag satsar på det goda samvetet istället. Detta år var tyvärr ett svårt år för mig, då jag drabbades av sjukdomen MS. Men istället för att gräva ner mig i sorg för det, bestämde jag mig för att leva livet till fullo, där 100% är för lite. Något jag alltid gjort, men nu ännu mer. Jag har råkat ut för många jobbiga och hemska saker i mitt liv, men ångrar inget. Därför det har utvecklat mig som person. Om jag inte upplevt de sakerna, skulle jag inte vara den jag är idag. Glad, målinriktad och allmänt förvirrad :-).

Men som sagt, de dåliga samvetena jag känner är för att  jag inte tvättar och städar så mycket. Jag som alltid varit en pedant. Men det drabbar bara mig och familjen mår bra och katterna är lyckliga att dammsugaren inte kommer fram så ofta. Förutom vår Robomop som de tycker är en stor leksak.

Vad vill jag säga med detta. Jo, lev livet till fullo. Vi har troligen bara ett liv, så satsa på att göra det så bra man kan. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

majvi
12/27/06, 5:19 PM
#27

Cornish, jag förstår att en  del bara kan ha vissa kattraser pga allergi och är det någon som inte har allergi men väljer att köpa en raskatt så blir jag inte arg för det heller.Folk får gärna köpa hund också- bara de inte  gör sig av med katten för att den inte går ihop med hunden.

Men om det är raskatter som ska tas om hand kanske pga dödsfall då är det flera som kan tänka sig att ta hand om dom än om det är vanliga huskatter. Jag har fått höra efteråt att det nästan var huggsexa om några raskatter som kom till föreningen.Själv satt jag mest i boden vid den tiden med nina fräsiga,. förvildade katter, men jag hade inte velat byta.

Sedan är det ju så att raskatter kan utnyttjas i vinstsyfte= de får kattungar som säljs men de får ingen veterinärvård.

Vi är ju överens om att det i nuläget inte finns plats för alla katter men hur många av er sätter upp affischer om kastrering?Jag tänker på den hos djurskyddet, att en okastrerad hona kan få 120 ungar under sin livstid. Det tar inte lång tid och är inte särskilt ansträngande  att sätta upp en affisch

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Lena
12/27/06, 9:04 PM
#28

Affischen som Vanessa har gjort är superbra! Sedan finns det även en hel del matnyttig information i Kattstatuskampanjen som bland annat innehåller flygblad i A4-format som går att sätta upp i omgivningen med olika budskap. Nedan har du länkarna till djurskyddet där Vanessas affisch kan beställas samt länk till kattstatuskampanjen där det andra materialet finns.

Djurskyddet

Kattstatus för ett bättre kattliv

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
12/28/06, 11:02 PM
#29

Tack för berömmet över affischen. Den kan alla få på mässan om man dyker upp, För året som komemr ska vi återigen måla Sverige med bland annat dem samt kattstatus papperna. Enkelt och väldigt billigt sätt att hjälpa till. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

simzonites
12/28/06, 11:32 PM
#30

Eftersom jag själv föder upp raskatter som det så fint heterFlört så känner jag att jag vill göra ett litet inlägg…Mitt djurintresse har funnits hela mitt liv och katterna med det. Jag har själv tagit hand om två hittekatter, vanliga huskatter, den ena lever tyvärr inte längre och den andra bor kvar hos min före detta. Att jag började med raskatter hände mest av en slump faktiskt, jag lärde känna en helt underbar människa som ägnat hela sitt liv åt katter. Hon har vid sidan om sin uppfödning gjort enormt mycket för massor av katter, oavsett om det har varit huskatter eller raskatter, vi delar synen på att båda är precis lika mycket värda! Nåväl jag upptäckte att perser var en ras som passar mig perfekt, jag älskar deras temperament, med mina första perserkatter föddes intresset för utställning och därefter uppfödning. Jag har många gånger funderat över om det är rätt att föda upp raskatter när det finns så många katter som behöver hem. Vem har egentligen svaret på vad som är rätt eller fel i detta? Jag försöker däremot att göra min bit för att hjälpa de katter som jag kan hjälpa. Jag är utbildad djurhomeopat och har jobbat lite på djursjukhus så jag ställer mitt sk "kunnande" till förfogande till ett katthem än så länge, jag ger råd om olika saker och sponsrar med homeopatmedel, samt hjälper till i de fall jag kan göra någon nytta. Även med att samla in pengar, göra "reklam" för katthemmet på min egen hemsida osv. Har även hjälpt till med arrangemang av så kallade "propagandautställningar" där både ras- och huskatter varit lika välkomna och där syftet varit att visa upp olika katter, ge råd och tips samt försöka få upp folks ögon vad det gäller att höja kattens status i samhället. Visst kan jag känna dåligt samvete eller känna mig otillräcklig när jag inte kan ta emot katter akut i mitt hem, men som sagt jag försöker ändå att hjälpa till på mitt sätt.

Vad det gäller efterfrågan på raskatter på katthemmen så trodde jag att alla katter kastrerades innan de placerades om? Då kan man ju i alla fall inte använda katten i vinstsyfte.

I samband med att jag flyttade ihop med min sambo Johan så finns det även nu två hittekatter från KKS hemma hos oss. Vi älskar alla våra pälsklingar lika mycketSkrattande.

/Lotta

/Lotta

vanessa
12/29/06, 12:40 PM
#31

Personligen så måste jag säga att raskattsuppfödarna är de som många gånger hjälper oss på alla sätt och vis. Förutom att de är kunniga så hjälper de till med allt från pengar till kunskap och miljoner saker däremellan. Så jag ser inte raskatter och dess ägare som ett hot, tvärtom. De är underbara.

En förening gav annorlunda gåva till domarna på en utställning. Där domarna fick tjusiga diplom och blev faddrar till katter hos oss. Mycket uppskattat, och en del stannade kvar som faddrar. Samma förening sponsrar en bur hos oss. Så jag se saarbetet mellan raskatter och katthemskatter som en stort plus som kan utvecklas ännu mer.

#27. Angånde raskatter så tar vi duktigt med pengar för raskatt med stamtavla. De kostar 2000 kronor. Då stannar endast de som verkligen är intresserade och adopterar. Fast  vi kontaktar  dels uppfödaren, samt folk som håller på med den rasen så att de får chans först.

Dessutom så tar vi mer pengar för semilånghåriga och långhåriga katter. Det handlar om tillgång och efterfrågan. Många vill ju ha fluffbollar. De pengarna går över till de mindre fluffiga men ack så underbara pälsklingarna.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
12/29/06, 5:03 PM
#32

#30 Jag har också mycket positiva erfarenheter av raskattuppfödare. Jag har själv lärt mig mycket om katthållning av dem. Ibland finns det motsättningar mellan huskattägare och raskattägare. Det tycker jag är synd, tråkigt och beklagligt. Vi behöver alla mötas för att gemensamt hjälpas åt med de att höjja kattens status.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
12/29/06, 5:54 PM
#33

I Samvetet kostar alla vuxna katter 700 kr, då är de kastrerade,ID-märkta och vaccinerade. Även om raskatten är kastrerad så är det väl billigt?Jag skulle vilja att vi tar mer betalt för de katter som det är mest efterfrågan på för att få mer pengar till de som inte är så efterfrågade, men de andra i föreningen tyckte att  katterna skulle vara värda lika mycket.

#30 katthemmen säljer inte okastrerade raskatter vad jag vet, men det är inte särskilt svårt att sälja kastrerade raskatter även om man tar betalt.Sen beror det kanske en del på hur gammal katten är.

 Jag skrev i en annan tråd om vanvårdade raskatter med  stamtavla, som vi hämtade hos en tant. Tanten hade tjänat en del pengar på kattungar . men hon måste ju ha fått tag på dessa katter någonstans. När en raskattuppfödare måste omplacera några av sina katter efter avelsarbetet då brukar de väl se till att katterna är kastrerade?

Det är väl bara att inse att det finns seriösa uppfödare och oseriösa. Samvetet har fått mycket hjälp av Uppsalas kattklubbar.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

emjon
12/29/06, 7:13 PM
#34

#33 700:- för en kisse som redan är vaccinerad kastrerad och ID-märkt är lågt för det täcker ju inte ens dessa kostnader. Sedan skall man lägga till för vården vid omhändertagandet maten och sanden under hela vistelsen och sist men inte minst kattens eget värde.Tycker du skall prata med föreningen igen och kolla runt vad andra katthem tar för kissarna.

Från det katthem vår Mimmi kommer kostar katterna 1000:- men eftersom Mimmi inte var hanterbar så fick vi rabatt. Jag gjorde då ett avtal med katthemmet att den dagen jag får klappa Mimmi första gången så betalar jag in resten. För Mimmi är värd precis lika mycket som vilken annan kisse som helst.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Annons:
majvi
12/29/06, 7:43 PM
#35

Det finns de som tycker att det är dyrt med 700 kr för en iordninggjord katt.Det finns katthem som tar ännu lägre pris och andra som har högre.Honorna blir en förlustaffär trots specialpriser hos veterinären, medan kattungarna går med vinst och hankatterna går väl jämt ut.

Men vi har faddrar, sponsorer, har loppisar m.m där vi får in pengar.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
12/29/06, 9:37 PM
#36

#35 Håller med att 700 kr är ett billigt pris för en kisse som redan är kastrerad och allt. Tänk så mycket man får på köpet plus en hel katt som har socialicerats och är van vid andra katter.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

simzonites
12/30/06, 12:25 AM
#37

#33 De uppfödare jag känner kastrerar alltid sina avelsdjur om de ska omplaceras när de inte längre används i aveln.

Själv har jag flera kastrater här hemma för jag har inte kunnat placera om någon av mina, så småningom kommer jag nog få lägga uppfödningen på hyllan ett tag eftersom antalet kastrater nog kommer att öka med tidenFlört. Men om någon katt inte skulle trivas i gruppen efter kastrering så skulle jag leta efter nytt hem till den för dess egen skull.
Det finns många uppfödare med mig som har uppfödning i liten skala och då får ofta kastraterna vara kvar.

/Lotta

/Lotta

majvi
12/24/12, 12:42 PM
#38

Man kan också säga dörren stängdes, de ville inte ha plats för katten  längre-om dumpade katter.

Har det hänt så mycket sedan jag startade den här tråden för 6 år sen?Flera katter har räddats men det känns som lika många dumpas.

Något positivt är utbredningen av no-kill i USA där de ibland har gått från att döda de flesta katter som kommer till djurhemmet till no kill på mycket kort tid pga att både chefen,de som är anställda och voluntärer verkligen har rätta viljan och tron att det går att göra nåt.Och de börjar jobba med räddningsgrupper,adoptioner,fosterhem m.m

Det dödas fortfarande många katter i USA , även om det finns hem för dem pga att ledningen har den attityden. Jag har t.ex läst om en  katträddare som ville rädda mammakatt och hennes 5 ungar,friska allihop.Hon fick välja en av dem,resten skulle dödas..Det är inte det enda fallet. det lades ut en film på youtube där en kattunge avlivades .Jag minns inte om chefen avlivade ungen men hon var med och det skrattades ,medan räddningsgrupper som ville rädda ungen inte släpptes in på hemmet.Folk såg videon och det blev  åtskilliga protester bland allmänheten..Minns jag rätt fick den chefen sparken.

Vad vi kan ta till oss här är att det kan se hopplöst ut, men det går att förändra.Många vill hjälpa till om de vet om kattproblemet, andra är åtminstone positiva till att andra hjälper till.En del förstör för katträddarna, förhoppningsvis är fde som förstör i minoritet, det är bara det att de syns, eller att det syns vad de har gjort.

Kom ihåg Tid och Tålamod

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. And in a world filled with distrust, we must still dare to believe.”MJ

.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Mona22
12/24/12, 4:07 PM
#39

För oss är det tvärt om. Vi har plats och tid för fler men jag tål inte huskatter :-( Däremot ger vi pengar och mat istället.

carlas
12/25/12, 2:53 PM
#40

#38 citat: "Har det hänt så mycket sedan jag startade den här tråden för 6 år sen? Flera katter har räddats men det känns som lika många dumpas."

Ja man blir mörkrädd och vill mest bara gråta. Tänka sig, 6 år sedan! Man skulle vilja tro att information och mera kunskap om att katter INTE KLARAR SIG SJÄLVA skulle gå fram ngn gång. Åtminstone det?

TID och TÅLAMOD, javisst! Och våga/orka fortsätta hoppas, drömma, tro och framförallt arbeta - för katternas bästa och för en förändring, precis som du säger. För vem vågar/orkar ngt annat egentligen …

GOD FORTSÄTTNING och ett BÄTTRE år 2013 !!

viktoria91
12/25/12, 5:04 PM
#41

Vi har 3 katter på 61 kvm och ibland en hund som vi passar. Hade säkert kunna "klämma in" en fjärde men ena katten är en fd skygis och har svårt för sådan omställingar.

Annons:
Katthemsmatten
12/26/12, 10:51 AM
#42

#41 Har också jag en skyggis, men jag har noterat att det möjligen tar litet längre tid för henne att acceptera det nya men det är inte omöjligt. Eftersom jag är volontär har hon fått vara med om några omställningar under sin tid hos mig. Och i slutänden har de gjort henne gott. Hon har insett att det inte vare sig skadar eller dödar henne och hon har fått fler kompisar :-)

Medarbetare Hittekatter iFokus

viktoria91
12/26/12, 7:27 PM
#43

#42 Tid tar dte för henne, hade varit ok om dte inte varit för att honhon ger sig på sin "syster" som hon egentligen älskar. Har tyvärr inte tid med fler djur heller, 3 katter, 1 ponny, akvarie jobb och hushåll på det blir mycket. =( Så jag skänker vad jag kan till katthem istället.^^

Katthemsmatten
12/27/12, 11:58 AM
#44

#43 Huvudsaken är att man gör något själv (som du via gåvor) och inte bara tycker att den berömda 'Någon' ska fixa allt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

viktoria91
12/27/12, 12:42 PM
#45

#44 Timmsammns med mina föräldrars katter har vi haft 7 fd hemlösa, vi har aödrig köpt något katt utan tagit från katthem. Så på det sättet hjälper vi också till.:-)

Delfinen
12/27/12, 6:58 PM
#46

Jag är en av dom som ständigt går med dåligt samvete och inte tycker att jag gör tillräckligt.

Ytmässigt skulle jag nog ha plats men anser mig bo fel för att kunna bli jourhem, inte har den tiden som en skygg kisse behöver.

Det jag har gjort och kan göra är skänka pengar, virka leksaker som jag skickar/skickat vidare till försäljning. Även gjort några kattfiltar till transportburar. Tjatar om kastrering, sprider info om behovet av jourhem, letar jourhem och permanenta hem.

Men…jag vill göra mer men vet inte riktigt vad jag kan göra.

Finns inget katthem i närheten där jag bor som jag kan hjälpa till på.

Finns inga butiker som man kan köpa mat och lägga i en låda som går till katthem.

Jag hoppas att jag en dag kommer att bo, få tiden att hjälpa små skygga missar. Men tills dess kämpar jag ständigt med det dåliga samvetet.

Katthemsmatten
12/28/12, 9:10 PM
#47

#46 Fortsätt med det du gör. Och för en katt som är hemlös är inte var du bor väsentligt. Du har uppenbart plats, så varför inte testa att bli jourhem eller åtminstone läkehem för nykastrerade katter som ska tillbaka till TNR. Egentligen behöver en skygg katt inte mer tid än en tam katt. Den behöver bara litet annan tid. Det kan räcka med att man sitter på golvet i det rum katten är och läser tidningen högt. Eller tittar på TV eller stryker och pratar för sig själv. I alla fall till en början. Sedan går det ganska mycket av sig själv.

Testa Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

viktoria91
12/28/12, 9:16 PM
#48

#47 Hur mycket högläsning har inte mina katter om allt möjligt! Stackarna önskade nig att få tyst på mig emellanåt. ;)

Annons:
Delfinen
12/29/12, 2:07 AM
#49

#47

Ja jag har ytmässigt plats men har inga dörrar mellan mina rum så jag kan inte stänga till så den lille får lugn och ro vilket jag anser att den behöver och att kunna få vara ifred lite både från mig och från shiba.

Katthemsmatten
12/29/12, 9:14 PM
#50

#49 Att vara ifred från dig kan den vara om den har en vrå att krypa in i, t ex under en möbel. Shiba kommer att vara din bästa bundsförvant för att få en skygg trygg. Skyggisar har så små krav. Varm plats att sova på och mat, vatten och en toalåda. Himmelriket för den som alltid fått kämpa och frusit.

Medarbetare Hittekatter iFokus

viktoria91
12/29/12, 9:19 PM
#51

#49 Hade en 1:a på 37 kvm när jag skaffade mina kisar. Den första var förvildad, inga dörrar att stänga alls men hon var glad över krypinet jag gjort under sängen med mjuka ryamattor och skynken för. =)

Delfinen
12/29/12, 9:22 PM
#52

#50

Kanske du har rätt. Kanske jag skapar större problem än vad jag behöver. Det jag är orolig för är om den lilla vettskrämda missen inte skulle få vara ifred för shiba och jag inte är hemma. Är rädd för att shiba skulle ge sig på den lilla. Skulle nog vilja vara hemma och hålla lite koll åtminstonde första tiden.

Men jag söker annat boende och har jag tur så dröjer det inte alltför länge tills jag bor annorlunda och har dörrar så att alla parter kan känna sig trygga.

Sen får jag skamset erkänna att shiba har inga vacinationer. Har alltid fått höra ifrån folk och veterinärer att det inte behövs då han är innekatt och därmed inte löper risk att dra på sig någon smitta. Men har sen jag började vara här förstått att det har varit fel.

Katthemsmatten
12/29/12, 9:57 PM
#53

# 52: Om det är något kolonikatter är vana vid så är det andra katter. Så länge det finns tillräckligt med mat och skyddade platser att sova på så är det inget problem om det finns andra katter i huset. Tvärtom. Katter vet de ju hur de beter sig och de får social stimulans av dem. Under förutsättning att Shiba inte tillhör det fåtal katter som absolut inte vill dela revir.

Medarbetare Hittekatter iFokus

carlas
12/29/12, 11:42 PM
#54

Nu har det blivit lite märkligt insnöat mellan Delfinen och Katthemsmatten här? Det hjälper ingen katt.

Delfinen, du vet ju att du bor i ett kollektiv, har framkommit på annat forum iaf. Och med människor som inte respekterar katter överhuvudtaget. Som öppnar fönster och dörrar etc. Och med ett antal okastrerade katter runtom (tror att du Delfinen har hjälpt till där så att det minskat åtminstone inom kollektivet?). Dessutom är ekonomin i botten har det framgått. Rätta mig om jag har fel.

Även om man är jourhem där andra betalar för veterinärvård så behövs tillgång till ngn krona när det krisar - till mat, sand OCH mobil för möjlighet till skjuts till veterinär, samt för kontakt med ansvarig förening för infångning när övriga medlemmar i kollektivet låtit dörrar och fönster stå öppna. Det kan bli dödligt annars.

Så Katthemsmatten, kanske inte vettigt att putta på just här?

Delfinen
12/30/12, 5:31 AM
#55

# Lovar att ta ett steg tillbaka efter detta inlägg så ingen katt blir hindrar att bli hjälpt men vill svara på ditt inlägg först.

Ja jag vet att jag bor i ett kollektiv men förstår inte vad just det skulle vara för hinder att hjälpa katter. Vet dom som bor sämre än jag som hjälper.

Och ja det stämmer att det bor folk här som inte har samma inställning hur katter bör skötas som jag.Dom öppna fönstren och dörrarna handlade om husägarens katt Trasan som gick fritt i huset men inte skulle få gå ut under en period. För övrigt så är resten av katterna enbart inne hos respektive ägares privata utrymmen och har ingen chans att bli utsläppta av andra. Trasan är i dag omplacerad.

I dag finns inga okastrerade katter i huset. Efter mycket tjat, diskusioner etc lyckades jag driva igenom att dom som var okastrerade skulle kastreras.

Jag har inte bra ekonomi men självklart skulle ingen katt gå varken hungrig eller utan sand. Pengar på mobilen har jag alltid och skulle det mot all förmodan för tillfället vara tomt på mobilen finns det mobil att låna.

Jag skrev här från början för att överhuvudtaget kunna få lite tipps och ideer om fler sätt att hjälpa än det jag har gjort då jag inte kan vara jourhem. Förstår inte hur det skrivna ordet och bolla ideer skulle kunna hindra katter att få hjälp. Men det kanske är så att jourhem är det enda som egentligen räknas och resten är inte lika intressant.

Jag har nu svarat på inlägg 54 och tar ett steg tillbaka. Kommer inte att delta mer i denna tråd.

Annons:
Katthemsmatten
12/30/12, 3:21 PM
#56

Nej, jourhem är inte det enda intressanta. Har du tid kan du kanske vara fällvakt, hjälpa till att ordna loppisar för att få in pengar, fixa auktioner på Tradera, hjälpa till att lappa vid försvinnanden, köra till veterinär (om du har körkort), hjälpa till praktiskt på ett katthem så de slipper lägga pengar på enklare reparationer. Bara som exempel på vad man kan göra utan att det kanske fungerar för precis dig.

Men vad vi alla kan göra är att propagera för att alla katter ska kastreras, id-märkas/registreras och vaccineras. För att inte tala om att vi kan försöka få vänner och bekanta att tänka efter innan de skaffar katt!

Medarbetare Hittekatter iFokus

viktoria91
12/30/12, 3:24 PM
#57

#56 Liten OT fråga, kattsand kan man väl lämna till katthem?=)

Katthemsmatten
12/30/12, 3:33 PM
#58

Ja, det kan du säkert göra. Beror litet på vad det är för typ av sand. Kolla först.

Medarbetare Hittekatter iFokus

viktoria91
12/30/12, 3:35 PM
#59

#58 Finkornig, dammfri, klumpbildande utan doft.

Katthemsmatten
12/30/12, 3:38 PM
#60

Borde vilket katthem som helst gilla! Eller om det finns någon fristående katthjälpare här inne som finns i närheten. Sand är ju en av de dyraste posterna när det gäller den dagliga driften. Kolla till exempel med BotkyrkaKolonin om du bor i Stockholm.

Medarbetare Hittekatter iFokus

viktoria91
12/30/12, 3:41 PM
#61

#60 Bor i Skåne så Stockholm blir lite långt ifrån. ;)

Katthemsmatten
12/30/12, 3:43 PM
#62

Definitivt för långt. Kontakta t ex KKS (Kattkommando Syd). De blir säkert glada för sanden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: