Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 13252 ggr
Alexej
4/15/07, 11:31 PM

Tratt vid kastrering?

Har läst flera gänger här på hittekatter att katten fick tratt efter kastreringen. Frågade vår veterinär om det. Han har jobbat i över 30 år som veterinär och bara satt 2 gånger en tratt på katten efter kastreringen. Han säger tratten är alldeles för jobbigt för katten, han brukar lämnar kvar en liten "öppning" när han syr, så att evt. vätska kan rinna ut och sedan är det bra om katten själv kan vårda såret lite genom slickandet. Och vi har alldrig haft problem med katterna efter kastrering på katthemmet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
miranda1
4/15/07, 11:55 PM
#1

Helst ingen tratt på katt! Skrattande Bara i undantagsfall har vi satt på en.

/Miranda

Lena
4/16/07, 12:11 AM
#2

När kastrering sker med litet operationsår behövs inte tratt. Däremot kan det lättare bli infektioner när såren är stora, vilket förebyggs med tratt i alla fall efter vad det har sagts tidigare.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
4/16/07, 1:13 AM
#3

När våra katter kastrerats har det aldrig varit tal om att dom skulle behöva tratt..däremot fick Michelle tratten på sig när hon opererats i tassen, blev aldrig några bekymmer med katterna som hade stygnen på buken trots att dom inte hade krage..

Sidentass

Lena
4/16/07, 1:38 AM
#4

#3 Det verkar som de går ifrån det här med tratt mer och mer nu senaste tiden. Att man bara behöver använda det när katterna slickar mycket på såret.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

storAnnette
4/16/07, 3:03 AM
#5

Menar ni att katterna får ha det jobbigt i onödan?Jag har hört att det är stor infektionsrisk om de får slicka på såret och alltså tvingat katterna att ha tratt även om det varit jobbigt.Önskar så att någon veterinär häruppe börjar med titthålsoperationer.

Jillsan4
4/16/07, 10:02 AM
#6

Jag har tratt på min ena katt men han har ett sår på 1 dm efter att veterinären var inne i buken och hämtade den ena pungkulan. Mina katter kastrerades i torsdag. //Jillsan

Annons:
miranda1
4/16/07, 10:11 AM
#7

#5 ja vi ser till att dom får det jobbig, dom får slicka såret tills den är inflamerad.

Nej, naturligvis inte! I 3 år som jag har varit föreståndare på katthem har vi haft 2 katter som behövde tratt efter kastrering för att dom slickade på såret för mycket. Det är oftast själva tratten som är jobbigt för katterna. Vid  t ex sår, bölder mm förekommer det oftare att katten får tratt på sig.

/Miranda

Hawknestgrove
4/16/07, 11:12 AM
#8

Ja, jag märker att det är skillnad på katter. Min förra katt, för länge sedan, hon behövde inte tratt. Det läkte fint. Pyssas läkte också fint, även Esthers. MEn lilla Ebba, hon var hopplös. Hon slickade och det vätskade och hon var tvungen att ha både tratt och antibiotika.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
4/16/07, 12:01 PM
#9

#7 Jag kan tänka mig att det är skillna beroende på orsaken till ingreppet. Om det är inflammerat med dränage etc blir det ju en annan sak jämfört med ett rent sår efter kastrering.

#8 Katter är som sagt så himla olika.

#6 När såren är så stora har det alltid tidgare varit tratt som gäller. Idag varierar det tydligen mera vad olika veterinärer rekomenderar. Går det bra med tratten för din kisse?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

storAnnette
4/16/07, 8:52 PM
#10

#7 Där ser man hur lätt det blir missförstånd!Jag menade att katterna har det jobbigt i onödan för att de måste ha tratt inte för att någon låter dem vara utan tratt!Ber om ursäkt,det är svårt att skriva tillräckligt tydligt ibland (man vet ju alltid själv vad man menar förstås).

GladNästa gång det blir dags för kastrering här är det Tingelings tur och då provar jag gärna utan tratt.Men hur mycket är för mycket slickande?Vad ska man tänka på?

Tara kommer också att bli glad för varje gång en annan katt haft tratt på sig här har hon varit rädd för hon verkar antingen inte känna igen/tro det är ett monster/komma ihåg att hon själv tyckte det var hemskt.Inom parentes sagt så klarade hon inte att ha tratt och slapp men hon var kastrerad när hon kom till mig så jag vet inte exakt hur allt gick till det blev iaf ingen infektion.

Alexej
4/16/07, 8:57 PM
#11

Men är det inte så,att i saliven finns bakteriedödande ämnen. Veterinären sa, att det är ingen fara för en normal, frisk katt att slicka såret. Bara hundar ger inte upp, innan de får bort styngnet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
4/16/07, 10:24 PM
#12

På katthemmet har vi oftast inte tratt. Dels för skyggingarna, hur kul är det att ta loss den sedan…  Ibland behövs det tratt, men väldigt sällan. Men nu ska vi få fintrattar från Marieborg! Just för de tillfällen vi måste ha trattisar. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

storAnnette
4/17/07, 1:24 AM
#13

Vad är fintrattar?Låter spännande!

Annons:
anebit
4/17/07, 1:42 AM
#14

#13    Kolla tråden   "Maja måste opereras"  av marieborg

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

storAnnette
4/17/07, 2:38 AM
#15

Tack för tipset!Jag hittade en sån krage hos Kruuse,de som säljer klämburar och allt annat.Det ska jag se om jag kan köpa annars ser det ut som en sak man enkelt kan sy själv.Det beror förstås på priset om det lönar sig att sy.Ser klart mycket skönare ut att ha på sig!

karins
4/17/07, 3:22 AM
#16

Tratt eller inte tratt det är frågan. Mina katter har aldrig behövt tratt efter kastrering. Trots att de slickat på såret, har det läkt bra. Men har hört att en del katter biter i såret och då kan man ju tänka sig att det behövs en tratt.

Jillsan4
4/17/07, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#9 Lilla Lucas gör inte så mycket väsen av sig nu när han har tratten på sig men han längtar nog till på måndag då stygnen ska tass bort och tatten åker av.

Hawknestgrove
4/17/07, 12:57 PM
#18

Anette, kan du lägga länken här? Googlar och då ser jag inte skogen för alla träd

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

storAnnette
4/17/07, 9:49 PM
#19

www.kruuse.com

Privatpersoner får inte handla därifrån så man måste gå via antingen något katthem,förening eller en zooaffär.Men sök på krage inte tratt för så heter det.

vanessa
4/17/07, 10:11 PM
#20

Anette, ser att du hittat min ena drömsajt. Kan sitta och köpa massor i huvudet. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
storAnnette
4/17/07, 11:29 PM
#21

Mmm,här i norr får vi vänta med de stora drömmarna tills det finns ett katthem.Det är svårt med viss sorts utrustning utan lokal,dessutom är upptagningsområdet stort så att det skulle behövas utrustning på flera orter.

Själv tänker jag köpa en klämbur privat,veterinärerna här vill inte låna ut sådana tyvärr.Det verkar mest skonsamt för förvildade katter att hamna direkt i en sån och slippa flytta till en ny bur hos veterinären.Det blir himla stressigt för dessa katter.

Jag har inte hand om någon sån katt själv (än iaf) men vill att det ska finnas bur då behovet uppstår!Sen har vi Xena som funderar på griptång/kattfångare men det lär bli en del övande på fångstekniken.Säkert bäst att träna på gosedjur eller goskatter!Skrattande

Hawknestgrove
4/18/07, 2:27 PM
#22

Tack Anette! Jag ska ta och höra med min vet!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: