Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1069 ggr
Lena
2007-02-18 12:14

P-piller till katt. Rösta!

Har du använt p-piller till någon av dina honkatter?

Rösta nedan och berätta sedan gärna lite om dina eventuella erfarenheter av p-piller i tråden nedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
2007-02-18 12:19
#1

För många år sedan fick jag p-piller utskrivet till mina honkatter. Tina och Lina åt det en kortare tid innan de blev kastrerade. Sabina åt det under ca 2 år. Fick gå med henne akut till veterinären en dag då hon fått flytningar. Det var livmodersinflammation och hon fick opereras akut. Veterinären var helt säker på att det berodde på p-pillren. Tyvärr blev Sabina inte återställd, det hela utvecklade sig till cancer. Sedan dess har jag skytt p-piller som pesten och istället kastrerat honkatterna så fort de varit mogna för det.  Tycker det var dåligt att ingen hade upplyst mig om dessa biverkningar förrän det redan var försent och en katt blev sjuk. Det här ägde rum för 17 år sedan.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
2007-02-18 12:22
#2

Har bara haft kastrerade hankatter, och fick sedan en färdigkastrerad honkatt. Den sk erfarenheter jag fått angående p-piller är att det inte är hundra procentigt säkert. Så man tror att kisse inte kommer att få ungar. Men hoppsan, hon är dräktig.

Sedan så är det andra saker som är negativt med p-piller, men tar inte upp det här eftersom det inte är personlliga erfarenheter. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Burken
2007-02-18 12:25
#3

Har väl ungefär samma erfarenhet och uppfattning som föregående skribent, men det händer vid ENSTAKA tillfällen att man måste ge ett P-piller som vid planerad avel tex./Häxan

Lena
2007-02-18 12:31
#4

#3 Planerad avel är väl egentligen då det är befogat med p-piller. #2 Annars vet jag också många vars honkatter blivit dräktiga trots att de gått på p-piller. Så fort honkatten missar ett piller börjar hon löpa igen. Hankatterna märker det långt innan husse och matte gör det, så därför är det inte säkert att katten börjar jama - hon kan redan hunnit blivit parad innan.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lotta
2007-02-18 13:02
#5

Doris fick p-piller första gången hon löpte sedan vart hon kastrerad. Jag fick reda på en veterinär besiktning att hon led av medfött hjärtfel, och eftersom jag då visste att hon aldrig skulle kunna få kattungar så var det det bästa alternativet.

emjon
2007-02-18 14:49
#6

Eftersom jag endast har haft sällskapskissar och ingen uppfödning så är P-piller helt uteslutet.

#2 Håller med dig helt och då gäller det både djur och människor för den delen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Annons:
YvonneW
2007-02-18 17:41
#7

Under en kortare period år 2000 gav jag p-piller till en hona som ammade. Hon var utekatt, så det var på rekommendation från veterinär så att hon inte skulle bli dräktig igen. Men sedan kastrerades hon. Då tog hon ingen skada. En av ungarna som blev kvar fick också p-piller en kort period före kastrering, men hon blev annorlunda psykiskt. Hon blev plötsligt väldigt rädd för allting. Efter kastrering blev hon som vanligt igen och rädslan försvann. Inga biverkningar i form av cancer på henne heller eftersom hon fick p-piller under så kort tid.

Att ge p-piller under en längre tid är inte att rekommendera då katterna får cancer.

Nu bor vi annorlunda, så nu kan vi hålla honor inomhus fram till kastreringen, så p-piller används inte alls här längre.

gejsa
2007-02-18 18:18
#8

Nej aldrig mer. Alla mina honkatter som jag gav p-piller förr om åren har fått cancer. Hellre en sterilisering. Ev en eller två månader bara men inte längre. Men jag har utekatter också så dom kan ju gå ut och kräkas upp tabletten efter att dom fått den utan att jag ser det. Inte så bra.

Lena
2007-02-18 18:27
#9

Visst är det väl konstigt att de inte kunnat komma på bättre p-piller till katter på alla dessa år. Piller som inte har dessa biverkningar.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Celia
2007-02-18 18:31
#10

Vår vet. skriver inte ut p-piller till avelsdjur. Det gör mer skada än nytta i längden, enligt honom.

Efvis
2007-02-18 18:31
#11

Vi steriliserade våran honkatt Musli som vi hämtade förra vintern direkt vi fick hem henne! Hon var då1 1/2 år. Det var aldrig snack om p-piller för hennes del, då det inte är 100% säkert att det inte blir kattungar som det är vid sterilisering. Och anledningen till att vi inte vill ha kattungar är ju att det redan idag finns så otroligt många katt-ungar och vuxna katter som inte har något hem. Jag vill öka på den skaran pga av ett enda missat piller. No way!

 Sen är ju p-piller just p-piller och vi som människor har ju möjligheten att själva välja om vi vill använda dem som preventivmedel eller inte, med allt det innefattar och innebär. Men för katter är det inget alternativ, inte enligt mig iaf.

Efvis

Alwyn
2007-02-18 18:43
#12

jag ger min hona p piller nu men hon ska bara gå på det i två månader, sen ska hon ha en kull.

Hawknestgrove
2007-02-18 18:48
#13

Ja, till båda flickorna som övergång i en resp. 4 veckor innan kastrering. Plånboken sa stopp för kastrering, så jag fick vänta tills den fick påfyllning. Men jag var som sagt beredd och hade p-pilller hemma sjust för det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Simson
2007-02-18 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Vi lät tyvärr vår Lisa gå på p-piller för en domare på en utställning tyckte hon var så fin att hon tyckte vi skulle ta en kull på henne. På Lisa inte på domaren. Detta blev det inget av. Ångrar p-pillren idag då Lisa gick bort i juvercancer. Ursäktar mig enbart med oförstånd från min sida då i slutet av 80-talet…kunde och visste inget om katter och p-piller och biverkningar då. Idag skulle jag inte ge p-piller.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

ladykatt
2007-02-18 20:21
#15

Mina honor går på p-piller för jag ju då och då tar en kull på dem…

kram/ Ladykatt

Engla
2007-02-18 21:03
#16

My var kastrerad när hon kom till mig, så jag har aldrig behövt ge henne det. Och det är jag glad för.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

MariannE11
2007-02-18 21:59
#17

mina första tre fick p-piller innan jag kastrerade dom…vet inte om det var drygt ett år dom fick piller….tyckte o kände att de borde ha kastrerats betydligt tidigare…

lilla FnutteJullan fick några p-piller tills värsta värmen var borta i somras/höstas innan hon kastrerades…

tycker att p-piller bara ska användas tillfälligt….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Jenna-Gun
2007-02-18 23:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Sara o Cirri gick på p-piller i tre månader för det var så små till växten. De var runt året när vi kastrerade dem. Lucy var kastrerad när hon kom till oss.

Jenna

gejsa
2007-02-18 23:55
#19

Kan tala om att jag steriliserade våra två första katter när dom var året. Men innan dess fick dom äta p-piller. Jag var själv med när dom steriliserades. Mitt i operationen så sa veterinären; tur att du steriliserar dom nu för den ena här har redan en liten knöl på äggledaren. Allstå början till tumör. Katten var lite över 1 år bara. Som tur va så skars det ju bort när hon steriliserades. Veterinären sa att det till 99% blir cancer av p-piller. Dom behöver inte alls äta dom länge.

catfoot
2007-02-19 11:53
#20

Ja, vi gav vår honkatt Kia, som vi hade i mitten på 70 talet…Hon fick Cancer..Efter det så lovade jag mig själv att aldrig ge en ev. honkatt p-piller igen…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Annons:
anebit
2007-02-19 11:57
#21

Jag tänker på alla unga tjejer som äter p-piller……………..             Jag vet att det inte hör hit men kan inte låta bli att skriva det ändå…

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
2007-02-19 12:07
#22

#21 Fast om du jämför de p-piller som människor äter har det skett en enorm utveckling av dessa under de senaste åren. Doseringen har justerats och biverkningarna är inte alls lika höga som de var i p-pillrens barndom. P-piller till katter verkar det dessvärre inte hänt något alls med på alla dessa år.

I debatten om p-pillrens risker måste man alltid jämföra med de risker som en graviditet skulle medföra. Redan för 25 år sedan var risken att äta p-piller bara en liten bråkdel av vilka risker en graviditet skulle medföra. (Läste en forskningsrapport om detta). Men detta har alltså med människors p-piller att göra. En liten passus med andra ord.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Destany
2007-02-19 12:09
#23

Puma fick P-piller när hon började löpa.. Hon skrek dag o natt så jag höll på att bli knäpp.. Jag tyckte det fungerade bra men kastreing är ännu bättre ju ….Jag fick en kull  o sen kastrerade jag henne o det e ännu bättre fast hon fortfarande smålöper lite då o då..

evangeline
2007-02-19 12:59
#24

Skulle inte ge p-piller och har inte gjort det. Vet alltför många som haft väldigt tråkiga erfarenheter av det.

Möjligen, i undantagsfall, under en väldigt kort period. Om ex.vis en hona blir könsmogen på tok för tidigt och kastrering måste vänta. MÖJLIGEN då.

Helen

Lena
2007-02-19 13:07
#25

#23 Vad konstigt att din honkatt fortfarande löper? Det ska försvinna helt och hållet om hon blivit kastrerad enligt konsten alla regler. Förr steriliserade man honkatterna vilket inte är detsamma som kasteringen. Det hindrar katten att få ungar men de löper ändå. Funderar på om veterinären inte gjorde en ordentlig kastrering eftersom hon har kvar sitt löpbeteende??

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Laddy
2007-02-19 17:01
#26

Min hona är kastrerad men innan fick hon p-piller. Hon är lika kelig som innan hon blev kastrerad.  Märkte ingen skillnad i humöret.  Min förra hon-katt fick p-piller men blev gravid!  Blev steriliserad därefter. Bodde "typ i skogen" då. 

Laddy, sambo med 4kissar  Cool  www.katta4strof.blogg.se

Bodil Dahlström
2012-02-05 09:43
#27

Jag gav min hona p-piller för att jag var orolig för att det skulle göra ont när hon skulle opereras.Och det var en av dom dummaste saker jag gjort.Dom varnade mig hos veterinären och sa att hon kan få Juvertumörer, men inte lyssnade jag på det örat inte.Och så blev det, fick ta bort henne 4 år gammal.Så vis av skadan är min Brummelisa sterliserad,jag gör aldrig om det misstaget igen…..

Annons:
Fridaaaa
2012-02-05 10:11
#28

Nej bara onödigt med p-piller. Dem kan bli dräktiga ändå plus att det ökar risker med t.ex livmodercancer. Onödig kostnad dessutom.

Har man inte råd att kastrerara sin honkatt som man vill ha ute ska man ej skaffa honkatt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jina
2012-02-05 12:22
#29

Av pest eller kolera valde jag pest, dvs p-piller. Mina honor löpte varannan vecka annars. Sedan fick A längre än jag önskat pga att hon i mars 2011 konstaterades inte kunna gå i avel, men var för sjuk för kastrering och sedan hade ungar som snuttade, så det dröjde ända till december innan hon kunde kastreras. Känns inte jättekul att hon fått piller så länge "i onödan".

Lena
2012-02-05 12:47
#30

#29 Ibland kan det ju finnas orsaker som gör att man måste ta till p-piller under en övergångsperiod.

Det är konstigt tycker jag att veterinärmedicinen inte ser ut att ha gått framåt på området p-piller. P-pillren för katt verkar ju ha samma biverkningar idag som för 20-30 år sedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jina
2012-02-05 12:51
#31

#29 Svarar på mig själv här. Tänkte bara tillägga att de snuttande ungarna inte var födda av henne, ser att det kan tolkas så.

brutt
2012-02-05 17:00
#32

Har gett två honkatter akut p piller utskrivet av veterinären under en vecka fram tills möjlig kastreringstid hos samma veterinär en gång i början på 90 talet.

Annars aldrig.

Djungelkottens
2012-02-05 18:47
#33

Håller helt med dig Lena i ditt inlägg #30. Veterinärer har i alla tider varnat för p-pilleranvändningen. Den ska bara vara en tillfällig lösning och det har alla veterinärer jag själv och andra mött alltid sagt.

Alla katter jag vet som har behandlats längre tid med p-piller slutar sina liv pga juvertumörer. Det har hänt mina katter och gjort mig till rabiat motståndare till allt annat än tillfälligt p-pilleranvändande. Det funkar inte att långtidsbehandla katter med p-piller. Det leder till förtida död för honorna.

Sedan påverkas psyket hos många honor negativt. De mår helt enkelt inte bra. De blir inåtvända, sura, ledsna. Vem vet hur de mår fysiskt egentligen. De kanske har värmevallningar, ont i huvudet, känner sig deprimerade osv. Hur ska vi veta. De kan inte berätta.

Att man däremot ger pillren en kortare tid pga att man måste för att lösa en uppkommen situation ser jag inte som något fel. Det är när man ersätter kastrering med p-piller som det går galet. Enligt veterinärmedicinen ska katter kasteras innan två års ålder för att man så säkert som möjligt ska undvika juvertumörer.

[sarasvati]
2012-02-06 03:21
#34

Höll på att få hjärtstopp av detta, tills jag såg att från år 2007 (hmmm stenåldern?).

Och så #27 från feb 2012 då, som väckt upp tråden - tack, "gör aldrig om"!! Tröstekramar. Så bra att du tog upp frågan igen. För den verkar outredd …För så övergår det ju med # 29 plötsligt till raskattuppfödares problematik, år 2012 … :-(

Japp #33 - instämmer i allt! "DET ÄR NÄR MAN ERSÄTTER KASTRERING MED P-PILLER SOM DET GÅR GALET."

Och har svarat "ja". Vi tog in en hittemissekatta som efter en vecka plötsligt hamnade i löp; fick hjälp att avbryta med hjälp av p-piller (det blev för stökigt med andra hittekatter i hemmet, visserligen kastrerade) för att så finnna snabb lämplig tid till kastrering. Som skedde. Och sedan dess mår vi alla jättebra tillsammans här hemma! Den aktuella lilla hittesmissan var bara dryga halvåret enl vet. Idag är hon en vuxen lady. Trygg och frisk. Kastrera mera :-)

Annons:
Katthemsmatten
2012-02-06 10:00
#35

Skulle aldrig mig på att ge mina katter hormonpreparat av någon sort.

Det är svårt att landa rätt på människa där det pågått forskning under lång tid. Och dagens hormonpreparat är inte riskfria att använda, även om de är mindre riskfyllda än en graviditet. De ska användas under kortast möjliga tid för att inte öka risken för bl.a. cancersjukdomar. Att överföra den kunskapen på andra djur än råtta går inte.

En trolig anledning till att man inte lägger ned någon möda på att forska om p-piller för katter/hundar är sannolikt att det är svårt att utföra forskningen etiskt. P-piller till djur är inte nödvändigt. Kastering är en i princip riskfri metod för att kontrollera att det inte blir oönskade ungar. Risken vid kastrering ligger vid nedsövningen, precis som hos människa. Nytta/risk faktorn som alltid ska vägas in vid all forskning om läkemedel gör att risken ständigt överväger nyttan när det gäller p-piller för våra husdjur.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2012-08-01 11:02
#36

Aktualiserar en lite äldre diskussion som är lika aktuell nu som då.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: