Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 56988 ggr
Hennum
5/25/07, 1:13 AM

Katt med hosta

Hej!

Den katten som vi tagit hand om har hosta upptäckte jag igår. Han hukar sej fram och hostar jätteläskigt men det kommer inte ut något, han verkar svälja vad det nu är. Vad kan det vara tror ni? Det är riktigt läskigt, han hostar länge oxå.

Han ser ut att må bra annars. vi har avmaskat honom och pälsen är visserligen inte så glansig men bra annars. han äter som han ska och dricker vatten med. och är väldigt pigg och lekfull.

/Hennum

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
vanessa
5/25/07, 1:36 AM
#1

Du bör nog ta honom till veterinären. Det kan vara så att han har något i halsen som sitter och skaver. Som kattgräset som kostade 800 kr att få ur. Då ville jag nästan rama in grässtrået med en prislapp 800 kr på :-). Man måste se saker med humor när det går. Så ta kissen till veterinären. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emjon
5/25/07, 11:40 AM
#2

Jag säger som Vanessa åk till veterinären för hosta kan vara så mycket. Allt ifrån mask, hårbollar, grässtrån och luftrör och lungor.

En av våra tidigare kissar Bobo kom hem och hostade väldigt och som tur var åkte vi akut för han hade ett grässtrå i luftstrupen. Gräs är härligt för kissarna att äta men kan vara förädiskt också.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
5/25/07, 12:04 PM
#3

Som #1 & #2 skriver är det bäst att undersöka honom hos veterinären.

Den vanligaste orsken till att katter hostar brukar vara spolmaskinfektion, men det kan även vara allvarligare saker som lunginflammation och svårare luftrörsinfektioner. Just att han hostar länge gör mig lite misstänksam. Hur verkar han i övrigt? Äter den bra? Verkar den trött och slö? Hur ser den ut i pälsen? Hur är den i hullet? Hur ofta hostar den? Hur länge har det hållit på? Skrev gärna lite anteckningar, för då blir det lättare att ringa in det hela.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
5/25/07, 12:20 PM
#4

Katter kan ju också vara experter på att dölja hur dåligt de egentligen mår. Vår älskade Sessan hade ju inte alls visat något utan var som vanligt tills hon kom upp i mitt knä och andades konstigt. Vi åkte direkt till veterinären och de 2 dagarnas mardröm vill jag aldrig mera uppleva. Det har snart gått 1 år  men jag minns det som igår.Gråter

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
5/25/07, 12:23 PM
#5

#4 Det stämmer som du skriver. Katter är experter på att dölja när de är sjuka. Därför ska man alltid vara observant om något inte är som det brukar och aldrig vänta för länge med att gå till veterinären.

Vad var det för något som Sessan hade råkat ut för?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
5/25/07, 12:40 PM
#6

#4 Sessan hade någon infektion samt att hela brösthålan var fylld med vätska så hon hade bara en liten glipa att få luft igenom. Vår vanliga veterinär kunde inte ta emot oss utan hänvisade till Strängnäs djurklinik där de var underbara. Tack vare deras varsamhet och min medverkan gick det bra att röntga henne och jag blev fullständigt chockad att hon var så sjuk. De hänvisade oss vidare till Strömsholms Djursjukhus och förklarade att det var bråttom. När den okänsliga personalen på Strömsholm redogjorde för hur sjuk Sessan var så kunde det lika gärna ha varit en gammal bil där motorn var helt slut. Vi kunde helt enkelt inte utsätta Sessan för den hemska behandlingen utan hon fick somna in.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Annons:
Hennum
5/25/07, 6:43 PM
#7

oj.. shit vad rädd jag blir nu!

som jag sa i början, pälsen är inte den vackraste direkt, men den ser inte illa ut heller. han är avmaskad så han bör inte ha mask. och jag lade märke till det för några dagar sen. han är pigg och glad men lite skygg, han behöver lite tid på sej innan man kan börja kela med honom. men efter en stund går det jättebra.

jag ska genast prata med pappa om att ta honom till veterinären, vill han inte det så tror jag att vi kontaktar polisen igen och frågar om någon ringt om någon försvunnen katt. senst vi ringde sade de att nåt ställe skulle ta han om honom, men vi sa att vi kunde ha honom så länge. jag vet inte vad dom gör med upphittade katter här i tomelilla. hoppas de inte bara avlivar dem…

jag har gjort lappar som jag ska sätta upp i affären i den närmaste stan och på gymnasieskolan här i bollerup. är det ingen som kontaktar oss snart om att det är deras så vill jag kastrera honom.

mitt problem är ju att jag inte har pengar till veterinär. och pappa är snål. men det vet ni redan, jag har klagat massvis över det :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

YvonneW
5/25/07, 8:29 PM
#8

En enda avmaskning hjälper inte mot spolmask. Du får upprepa med Banminth med ett par - tre veckors mellanrum. Det är pasta och finns för 4 kg och 6 kg. Spolmaskens larver utvecklas i lungorna och hostas sedan upp. Då ser man att katten hostar och sedan liksom tuggar på något och sväljer ner. Då bildas nya maskar i tarmkanalen och så går det runt, runt. Och maskmedlet tar bara den mask som finns i tarmkanalen, inte sådana som inte utvecklats än.

Om man ger tablett Drontal först så tar det både bandmask och spolmask. Bandmasken går inte i retur så som spolmasken gör. Är katten utekatt så blir det nya infektioner gång på gång genom att den äter möss, sorkar, fåglar. Mina utekatter avmaskar jag två - tre gånger per år med först Drontal och därefter Banminth. Är katten innekatt kan man få den helt maskfri.

Visserligen kan dom sitta länge och hosta på grund av masklarver som skall upp ur lungorna, men däremot inte ofta. Om en katt hostar ofta och verkar ha andningssvårigheter kan hostan ha andra orsaker, t ex infektion som kräver antibiotikabehandling.  

Fick in en kattunge förra sommaren som lät väldigt illa på lungorna. Han hade också andningssvårigheter och fick i sig så lite syre så han orkade knappt röra sig heller. Det var lunginflammation. Diagnosen ställdes med hjälp av röntgen och behandlingen var antibiotika. Sedan blev han sämre igen så vi var på återbesök. Då hade inte antibiotikan tagit, utan vi fick byta sort. Idag är katten vuxen och helt frisk. Obs att kattungen inte hostade utan hade biljud vid andningen.

Gissar på att du fuskat med avmaskningen. Kanske i tron att en engångsdos räcker.

Och en riktigt sjuk katt är inte pigg och orkar inte leka. Aptiten blir också nedsatt.

Så mitt råd är att du ger Banminth igen, men glöm inte att väga katten så att du ger rätt mängd.  Upprepa sedan efter ett par - tre veckor för säkerhets skull. Då skall du se att pälsen blir glansigare också.

Hennum
5/28/07, 9:16 PM
#9

okej, ja det skulle ja gjort om vi hade råd. just det med att katten hostar, tuggar och sväljer låter väldigt bekant. jag minns inte riktigt vad det är för maskmedel vi har men det är sånt som bara ska tas en gång. det kanske inte alls tar spolmask?!

pappa har alltså inte råd med några mer kostnader för den här katten. så vi ska så snabbt som möjligt lämna iväg honom någonstans. det kanske finns något katthem i närheten här. eller så skulle vi lämna honom till polisen till ystad. jag hoppas att de inte avlivar honom, men vi har helt enkelt inte råd… hade det varit vår katt hade vi ju fått ha råd på något vis, men nu är det ju inte vår katt och då är inte pappa så motiverad.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Alexej
5/28/07, 9:51 PM
#10

Tråkigt, men försök med alla katthem i närheten. Men tar inte DV Malmö!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hennum
5/31/07, 11:28 PM
#11

jo. det ska jag göra. usch… det gör verkligen ont när man hör honom hosta. hoppas det finns något katthem här i närheten som kan ta emot honom.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

rosens77
1/1/17, 8:59 PM
#12

Maskmedel kostar ett par tior på apoteket. Har man inte råd finns fonder och stiftelser att ansöka om stöd. Bara ett tips, gott råd i all välmening. Man kan få hjälp av kurator eller Kyrkan med ansökan också. Menar, det finns hjälp att få. Hoppas det gick bra med katten.

Uppkatten
1/1/17, 10:16 PM
#13

#12 Tråden är tio år gammal…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: