Annons:
Etikettkattmat
Läst 8343 ggr
Lena
2007-07-23 01:01

Kattmynta & Vänderot; katternas favoriter

Det finns två växter som katter gillar mer än något annat, det är Kattmynta och Vänderot.

Kattmynta är välkänd bland många kattägare. Förr växte den vild i stora delar av Sverige, men det är idag mycket sällsynt. I gamla tider användes den som medicinalväxt. Idag är den mest känd för att den lockar till sig katter. Kattmyntan har vita blommor. Den har en släkting som har blåa blommor, men den är inte alls intressant för katternas del. Växten blir upp emot 1 meter hög. För sina katters räkning kan man använda växten torkad eller som vattenavkok. Här kan du läsa mera: Kattmynta

Vänderots vetenskapliga namn är Valeriana. Det finns två olika sorter. Det är växtens rot som är attraktiv för katterna. Särskilt hankatter lär gilla den. Roten skördas tidigt på våren och torkas. Den har en mycket skarp lukt. Även råttor ska tydligen gilla doften. Förr användes den mot troll och trolldom. Växten växer vilt utmed Östersjökusten. Här finns mera fakta om Vänderot. (Kallas ibland även Balderian. Vänderot

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
karins
2007-07-23 01:10
#1

Men min kattmynta har ju lila lr ljusblå blommor?! Och mina katter är tokiga i den och andras oxå tydligen?!

Hawknestgrove
2007-07-23 01:11
#2

Ja, det var det… Då kommer vi till kantnepetan, som  är poppis och luktar riktig kattmynta. Hade sån utan kattskydd när vi bodde i Svinesund, Pyssa låg sönder den varje år….

 Valeriana luktar  tåbira. Faktiskt. det är den som de där wellpappklösbräderna är inpregnerade med. våra katter är heltokiga i den lukten. de äter upp sin klösbräda. Likaså, så ser jag, att när vi får gäster, så brukar jag i gästfrihetens namn låta dem ta av sig skorna innanför dörren här och inte ute i gången. Genast så är kattena där och stoppar huvudena i folks skor och är alldeles saliga….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
2007-07-23 01:27
#3

#1 & #2 Nepeta är det vetenskapliga släktnamnet på kattmynta och de närbesläktade blå blommande arterna. Äkta kattmynta ska tydligen ha vita blommor, vissa av de blåa vet jag av erfarenhet att katterna inte alls bryr sig om. Har köpt fel vid några tillfällen. Men det finns antagligen olika varianter av dessa också då.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Erika91
2007-07-23 01:29
#4

Haha Gunilla. DIna katter verkar tycka om tåbira ;)

Hawknestgrove
2007-07-23 01:31
#5

Lena, då ska du få lite torkad av mig när vi träffas, så får vi se. Tänkte faktiskt, om ni har tid, att jag skulle ta mig en tur till er på lördag eller söndag.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
2007-07-23 01:33
#6

#5 Vad jag vet så ska vi vara hemma i helgen. Spännande.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Hawknestgrove
2007-07-23 01:59
#7

Bra, då hörs vi av senare i veckan! Tar med mig lilla klöstornet som jag lovade!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Engla
2007-07-23 15:08
#8

Kalles föräldrar har köpt kattmynta och planterat i trädgården eftersom Ängla är så tosig i det. Så nu längtar han till farmor och farfar varje gång…Räcka ut tungan

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
2008-06-04 00:58
#9

Puttar upp denna information om kattens favoritväxter!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
2008-06-04 01:22
#10

Skulle tro att här i huset, så är valerianan mest poppis. Så fort det kommer folk som ställer sina skor innanför dörren, så snortar Arne i dem…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
2014-01-16 18:25
#11

Puttar upp!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: