Annons:
Etikettkattens-status
Läst 1665 ggr
martdat
9/25/07, 9:31 AM

Lag på märkning av katt?

Hoppas det blir något av detta! regeringen har tydligen vaknat när det gäller hemlösa kissar!

http://www.expressen.se/husdjur/1.853552/sa-ska-katter-raddas-fran-en-plagsam-dod

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Alexej
9/25/07, 10:02 AM
#1

All "reklam" för id-märkning är bra!!Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Madde80
9/25/07, 10:37 AM
#2

Bra! Hoppas regeringen gör slag i saken :D

gubben
9/25/07, 11:43 AM
#3

När jag trycker på länken så kommer jag till artiklarna i iFokus om Livlinan etc. Hur kommer jag till Expressens?

Madde80
9/25/07, 12:56 PM
#4

Markera texten och kopiera den istället :). Verkar vara fel på länken.

Alexej
9/25/07, 2:27 PM
#5

Nu funkar det!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Buffy-co
9/25/07, 2:45 PM
#6

#0

Utan att stödja något av parterna (har numera politikerförakt..) så måste jag påpeka att det** inte är regeringen som kommer med detta förslag!!

**Det är en motion från två vänsterpartister!(Ulla Andersson (v) och Wiwi-Anne Johansson (v) )Detta förslag stödjs tydligen av en rad sossar också..

Känner att det är fel att regeringen får "kredit" för en "sak" de helt glömt bort- nämligen hitttekatterna!
(regeringens Eskil Erlandsson ska däremot lägga förslag om hur hundägare som ej sköter sina hundar ska "straffas" osv.men de har glömt bort katterna.)

Detta är vad som framgår av artikeln du hänvisade till!Glad

Annons:
vanessa
9/25/07, 3:21 PM
#7

Jag kan då berätta att flera i Folkpartiet lämnat motioner om detta i så många år att de nästan börjat få damm på huvudet. Som två av dem som var ute på katthemmet, bara för att få lite mer inside information så att säga. För de åren de lämnat in detta som motion, så har det inte lyckats. Så av FP tror jag att gansla så många är med på tåget. Så det är roligt att de som inte lämnat dessa motioner tidigare får beröm.

Vill passa på att säga åt er att skriva under Djurskyddets namnlista, som nu är uppe i 64.000. Vi vill ha en röst per hemlösa katt. Alltså ca 100.000. Så skriv gärna under. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Alexej
9/25/07, 5:57 PM
#8

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
9/25/07, 9:06 PM
#9

#6 sorry, jag och politik,,,, jaja, nån som bryr sig på lite högte nivå iallfall,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
9/26/07, 12:07 PM
#10

Bra att flera partier nu börjar vakna till liv i denna vår hjärtefråga. Tidigare har varken vänsterpartiet eller Socialdemokraterna brytt sig särskilt mycket. Däremot har det inkommit motioner både från folkpartiet och moderaterna i katfrågor. Särskilt folkpartiet har visat stort engagemang i lag om ID-märkning och kastrering. Hela 3 motioner har det blivit som tyvärr alla blivit avslagna. En så bred politisk förankring som möjligt över partigränserna är vad som behövs. Alltså är detta en mycket positiv utveckling. Och att Miljöpartiet skrivit motion om TNR är bara så bra! :)

Synd bara att jordbruksmintern bara tänker på hundar. :(

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
9/27/07, 11:31 AM
#11

Ja, allt av den sorten är av godo!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Buffy-co
9/27/07, 8:00 PM
#12

#7 och #10

Ja men det är väl typiskt politiker att de som inte sitter i makten sysslar med motioner som är vettiga..Sedan när de har makten-då gör de ingenting!
För även om dessa Fp politiker varit hos er och brytt sig-så har de nu när de sitter vid makten glömt bort katterna ju..

Att sedan andra nu lägger motioner om det-det är väl inte så konstigt?
Det är däremot konstigt att man-i egenskap av "katträddare"- inte uppskattar allas positiva motioner för katters högre status-oavsett politisk färg?Fundersam
Tror att katterna struntar i om det är en röd eller blå politiker som hjälper dom..
Sakfrågan är det viktiga här tycker jag-men om ni inte vill ha hjälp från oppositionen så..då bryr man sig ju inte om katterna i första hand utan bara om den egna politiska färgen.

Jag tycker det finns vettiga människor inom alla partier..
Jag bryr mig mer om sakfrågor än blockpolitik.  och jag kan inte köpa allt ett parti tycker utan plockar godbitar här och där..

För alla sorters politiker-oavsett färg- har svikit så stort, när det gäller andra frågor,att jag aldrig kan vara lojal mot något parti..

Men jag hoppas att de som har makten tar sitt förnuft till fånga..
Om inte annat så gör de väl det strax innan nästa val!!!

Fint valfläsk detta…"Djurskydd "…

Alexej
9/27/07, 10:18 PM
#13

Buffy-co, tror du har missförstod det. Kan inte så mycket om politik, med under Persons regering var det framförallt folkpartiet som skrev motioner om id-märkning. Sedan var naturligtvis djurskyddsmyndigheten också aktiv. Skulle bara vara skönt om fp-motioner bir godkända nu under den nya regeringen och att det inte bara var oppositionstaktik/spel.

För oss spelar det ingen roll vilken parti någon är aktiv i, bara det händer något.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Buffy-co
9/27/07, 11:34 PM
#14

#13

Det var precis det jag menade också..att jag struntar totalt i vilket parti som skrivit en motion-bara den är bra och främjar djuren…!!

Jag orkar inte med allt politikersnack bara…de är precis likadana allihopa-skyller ifrån sig på antingen oppositionen eller på regeringen…(beroende på var de befinner sig just då..)

Som sagt-nu borde de väl då fp:arna (jag vet inget om det-men läste här..) kunna göra något åt det dom tidigare skrev motioner om-när de nu sitter i regeringen..men de har väl svårt att enas antar jag eftersom inget hänt.

Att inget hände under Perssons regering..det är ju ingen nyhet precis..eller förvånande överhuvudtaget.Flört

Pelusa
9/28/07, 12:21 PM
#15

#14

Exakt, så tänker jag oxå. Nu sitter ju Solveig med vänner i maktställning och majoritet, så nu är det väl läge för FP att visa klorna i den här frågan.

Särskilt med tanke på att motsvarande motioner med likartat innehåll har lagts även av oppositionen.

/Pelusa

supermoccine
9/28/07, 2:28 PM
#17

Sedan får man ju inte glömma att motioner många gånger kommer från engagerade individer och inte alla gånger har så mycket stöd från partikamrater. Folkpartiets motion står ut på det sättet att den är undertecknad av många. Det tycker jag är jättebra, även om jag själv inte är folkpartist på något vis :) Det gäller ju att motionen ska få så mångas stöd som möjligt för att den ska gå igenom. Denna kommande motion har stöd i tre partier, vilket är jättebra! Sossar, vänster och miljöpartister kräver tillsammans en kattutredning. Det ger extra tyngd och kraft.

Här kan man läsa protokollet från debatten kring djurskydd där man nosade lite på detta om kattutredning/katternas situation. Folkpartisten där verkar inte vilja ha en kattutredning om inte kommunerna kräver det, vilket de ju knappast kommer göra. Hon verkade i varje fall vilja ha en märkning. Centerpartisten och moderaten i debatten hade åsikter som var helt uppåt väggarna när det gäller djurskydd. När det gäller sossarna kan jag tycka att de gjort en rejäl omvändning som kanske är ren och skär populism. Inte brydde väl de sig om djuren tidigare? Men det är väl som vanligt vissa idealister det gäller..

miranda1
9/28/07, 2:43 PM
#18

Djurskydd…. vad är djurskydd egentligen om den inte skyddar djuren?

"Djurskyddet är en speciesistisk ideologi. Den finns inte i första hand till för djuren. Tvärtom finns den till för att ge människor gott samvete över sitt fortsatta djurutnyttjande. Djurskyddsideologin är idag en integrerad komponent i det djurindustriella komplexet. Djurskyddets sociala funktion är att göra djurförtrycket moraliskt rumsrent genom att storma mot tillfälliga excesser och avvikelser i djurhanteringen, samtidigt som det rutinmässiga blodbadet effektivt osynliggörs."
Säger Per-Anders Svärd, djurrättsförespråkare och statsvetare och jag kan bara hålla med…..

supermoccine
9/28/07, 2:48 PM
#19

#18 ja, visst är det så Miranda, visst är det så. Men ännu är det inte så mycket djurrättsdebatter i riksdagen, så man får väl liksom smyga in det inom deras djurskyddsramar :/ Och skriva fina motioner, som Helena :)

miranda1
9/28/07, 2:52 PM
#20

precis :)

Annons:
[[eskils_]]
9/9/14, 7:02 PM
#21

Återupplivar en gammal tråd. 🙂 

Djurskyddet Sverige har frågat riksdagspartierna var de står i djurskyddsfrågor och om de anser att ID-märkning och registrering av katter ska vara obligatoriskt (fråga 9). Läs mera här:

http://www.djurskyddet.se/media/159677/nr%203%202014_s10-15%20enkaten%20uppslag.pdf

Vilka partier som än bildar regering efter valet nu på söndag, så är det nog bra om man håller koll på om de förverkligar sina vallöften i djurskyddsfrågor …

Upp till toppen
Annons: