Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 10286 ggr
Madde80
12/3/07, 11:54 AM

Har fått ringorm...

Har fått utslag på mina armar, buk och i ansikte. Det såg definitivt ut som ringormsutslag, och eftersom jag sedan jag fick mina nya stödkattungar (har gått ute sedan födsel) hade misstankar om ringorm, så började jag behandling med Cortimyk på mig själv i lördags. 

Kollade faktiskt ungarna med UV-ljus när de först hade kommit hit, eftersom de såg ut att ha tappat päls på tassarna, öron och vid nos, men såg inget grönt självlysande och blev då invaggad i falsk säkerhet. Läste idag att bara 50% lyser, så det var ju synd. Hade jag vetat tidigare hade jag tvättat mig ännu mer efter att ha handskats med dem, och börjat behandla dem.

När jag tittade på mina utslag under UV-ljus igår så lös två små prickar klart gröna - petade tag i ett par hårstrån med pincett och upp kom gröna rötter, även i de utslag som inte lös - urk. Så då fick jag väl defenitivt besked tyckte jag. Nu kanske också de konstiga stenaktiga tovor som kattungarna hade överallt när de kom - blev till vitt kalkaktigt pulver när man skrapade på dem - och fortfarande har på speciellt svansarna, har fått sitt svar… krustor. Inte smuts…

Kattungarna skall till veterinär på torsdag, en tid jag bokade för två veckor sedan som nu kom väldigt lägligt.

Frågan är väl om jag kan börja behandla dem själv tills dess. Har hört att man kan tvätta dem med Fungoralshampo, men fick (innan jag visste om att de hade ringorm) sagt till mig av deras handledare på KKS att man inte skall tvätta kattungar utan bara torka av dem med våt handduk eftersom de kan få lunginflammation av ångan och bli förkylda med mera. Men nu tycker jag nog att fördelarna med tvätt vida överväger nackdelarna, och jag torkar dem noggrant även efter blöt-handuks-tvätt.

De har varit instängda i mitt gästrum sedan de kom. Har en stor matta i rummet, en gästsäng med madrass (riktig IKEA säng) som står på högkant, skrivbord, bokhyllor, kontorsstolar, datorer etc. Och en fluffig igloo. När är det dags att sanera rummet, för att slippa göra det fler gånger än nödvändigt? *lol* kan man tvätta en igloo i tvättmaskin, eller förlorar den stadgan då? Räcker det att dammsuga och spraydesinficera de saker som är svåra att tvätta, t.ex säng och stolar, med något medel man kan köpa i handeln? Försvinner sporerna i tvättmaskin över huvud taget? Har läst de trådar jag kunde hitta…

Annons:
JosephineF
12/3/07, 12:06 PM
#1

Men fy tusan.. Jag är inte avundsjuk på dig din stackare.. Värsta kryptonitsjukdomen.. Det är väl bara en tidsfråga innan jag får in en ringormare.. =/ Bläsch.. Då ringer jag dig *fniss*

Madde80
12/3/07, 12:42 PM
#2

*haha*

Japp, jättekul, ser verkligen fram emot att städa, tur att det bara är i det rummet de har varit, men å andra sidan så borde jag ju också vara smittbärare, och jag har ju inte direkt varit isolerad. Men, det var ju ändå dags att göra en totalstädning av lägenheten såhär innan jul. Det som är jobbigt är mattan och sängen… stort åbäke, måste väl kemtvättas? Eller fungerar det med att spraya med Virkon? Ngn som har varit med om sanering av hemmet som kan berätta vad ni gjorde?

Har kollat upp, och det verkningsamma ämnet i Fungoral är Ketokonazol, vilket på amerikanska sidor är det som hjälper mot ringorm. Det finns billigare shampo med detta ämnet - finns det någon speciell anledning till att man skall använda Fungoral just, eller borde det gå lika bra med någon av de billigare sorterna?

martdat
12/3/07, 12:50 PM
#3

Hej Madde!  Jag har haft ringorm både på mig själv dottern ock ena katten,, provade massor med receptbelagda salvor men inget hjälpte något av gångerna,, det ända som hjälpte var tillslut potatismjöl!!  lägg på ordentligt med potatismjöl, blir det fuktigt så väck med det och på med nytt, Ringorm skall torkas ut,,, potatismjöl hjälper även mot klådan. undvik vatten och fukt,, är svårt ibland vet det,, På katten fick jag sätta tratt då han hade det vid örat,,, ni får INTE klia, varesig du elr kissarna, då sprider det sig, bässta råd jag har, jag totalsanerade faktiskt inte, och smittan försvann, är ju luftburen men undrar hur länge det kan leva utan hud,, det vet jag inte men vi fick inte tillbaka det iallafall. Lycka till,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Madde80
12/3/07, 12:59 PM
#4

Oj, potatismjöl både på mig och katterna? Hur får man det att stanna kvar? Katterna verkar inte klia sig mer än vanligt, i alla fall inte när jag är i närheten. Har nog inte sett dem klia sig mer än tre-fyra gånger under de veckor de har varit hos mig. Mina kliar måttligt ibland, men jag har undvikit att klia sedan i lördags då jag började smörja. De verkar ha blivit liiite bättre sedan jag började behandla med fotsvampssalvan, men det kan ju ta upp till en vecka innan förbättring. Jag kan ju testa med salva på några och potatismjöl på de andra, så får jag se vad som hjälper bäst på mig :).

martdat
12/3/07, 1:03 PM
#5

På oss hade det börgat vätska sig innan jag fattade att det var ringorm så då var det kanske lättare. men det var det enda som hjälpte här, ringorm kliar ju enormt,, vet inte vad det var för lampa du använde men är du säker på att det var ringorm?det borde klia annars är det orättvist haha, nä, skojar.. det var skitjobbigt,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tezza
12/3/07, 1:14 PM
#6

Oj inte kul. När jag gick i mellanstadiet så fick jag ringorm av mitt marsvin. Men jag fick bara symtom på halsen, stora röda ringar och killarna i skolan roade sig med att reta mig för att jag fått sugmärken. Det var lagomt kul i den åldern:) Tror jag smörjde både mig och marsvinet med pevarylcreme, vet att det tog ett tag innan det gick bort……

Annons:
Faxlin
12/3/07, 1:30 PM
#7

Ringorm är ett elende. Oftast lider inte katter lika mycket som oss människor och andra djur som får det Många katter kan till och med vara bärare av det utan att man vet det. Kolla gärna in min artikel om ringorm inne på iller.ifokus. Den gäller även katter.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde80
12/3/07, 1:58 PM
#8

#5 Eftersom jag hade mina misstankar så tog det mindre än en vecka från att jag fått första utslaget (en röd prick vid sidan om armvecket som jag trodde var ett loppbett tills det började fjälla, då jag även upptäckte ett annat utslag på baksidan av underarmen som kliade och hade den mer typiska röda ringen)tills att jag började behandla - det är nog därför jag har kommit så lindrigt undan :). Det kliar som sagt måttligt, men jag försöker att inte tänka på det :). Cortimyk innehåller kortison också, så det kanske är därför det kliar mindre nu än i början. Jag har ganska torr hud som det är, och har läst att det är just i torr hud som det sprider sig lättast, och att man skall hålla det insmort. Men det kanske är olika för olika personer.

Man kan använda en UV-lampa, sk Black light, för att kolla efter olika saker. Jag fick en UV-lampa med mitt Urine-Off kit (kattkiss lyser gult i det ljuset) och när jag hörde att ringorm skulle lysa grönt i sådant ljus så har jag kolla lite av och till, och igår lös det verkligen en liten klart grön prick i två av utslagen. Så jag tror det, tyvärr…

#6 Haha, ja det ser litegrann ut som små sugmärken ;). Jag fick listat tre märken som var likvärdiga vid behandling när jag kollade på nätet: Cortimyk, Pevaryl och Lamisil. Eftersom Cotrimyk innehåler kortison så tog jag det. En till två veckor innan utslagen försvinner, behandla ytterligare en till två veckor för att förhindra återfall. Kommer att bli knepigt att komma ihåg alla små ställen som jag smörjer in när utslagen försvunnit, dock… (Har de tänkt på det, undrar man?)

#7 Tack, skall kolla upp den direkt!

Alexej
12/3/07, 3:18 PM
Madde80
12/3/07, 4:27 PM
#10

#9 Tack Alexej, artikeln på norsk skogkatt forumet hade jag inte läst!

Det som är mest jobbigt just nu är att min sambo tycker att det är jobbigt att kattungarna tar så mycket tid från mig. Att vi nu i princip är tvungna att ha dem kvar tills de är friska, vilket kan vara ett par månader (och då är de ju inte lika attraktiva ute i kattvärlden längre), och att vi dessutom har en stor stödhankatt hemma som visserligen inte fått gå in i rummet med kattungarna, men ändock kan vara smittad i och med mig, så känns det ännu mer. Hankatten har visserligen lyckats nästla sig in hos min sambo, så det är inte säkert att han kommer ifrån oss, men fortfarande….

Tar i alla fall ut mattan ikväll, får se om jag kan lyckas få iväg den på kemtvätt någon gång, får väl ta ut och piska den och ställa i förrådet eller något så länge. (Hopplöst att lyckas få något gjort när man jobbar dag, ju.)

Något positivt är i alla fall att mina utslag börjat blekna nu, så det verkar som om salvan fungerar.

Hawknestgrove
12/3/07, 10:10 PM
#11

JAg är novis på sånt här, men dör inte ringorm vid minusgrader? Tänker på mattan om du ställer ut den en tid…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Madde80
12/4/07, 11:12 AM
#12

#11 Min sambo hade samma idé, att lite väder och vind kunde göra slut på dem. Får kolla upp det!

Vi har inga minusgrader i Malmö än, dock, men å andra sidan så kan den mattan få lov att hänga ute ett tag (jag tycker inte att den är så värst snygg ändå ;) )

storAnnette
12/4/07, 11:23 AM
#13

Ringorm har jag ingen erfarenhet av men nån annan svamp drabbade ett av barnen en gång och det var väldigt besvärligt att bli av med.

Då rekommenderades salvor,vi provade många olika och det som hjälpte till slut var puder.Varför det hjälpte är förstås för att det torkar ut svampen,det är därför potatismjöl också är bra.

Vet inte om det räcker med att frysa sporerna,blir inte förvånad om de klarar nedfrysning.Iaf så trivs alla svampar bäst i fuktig värme och sporerna överlever lång tid efter att utslagen försvunnit.

Det viktigaste och svåraste är just att fortsätta behandlingen långt efteråt (för att det inte ska börja om igen),tror det var en månad eller en och en halv.

Annons:
tussilago
12/4/07, 11:35 AM
#14

angående möblerna, kan du inte ringa anticimex eller liknande och fråga? vi har haft mal tidigare och då funkade kyla och värme, så stora saker eller sådant som inte kunde tvättas bastade vi, fyllde bilen och åkte till en kompis med bastu och så fick sakerna ligga där och gotta sig några timmar. kanske kan det funka även på ringorm?

Madde80
12/4/07, 12:12 PM
#15

#14 Man skall i alla fall tvätta i minst 60 grader för att bli av med det på kläder, så värme borde göra susen. Har tyvärr ingen kompis med bastu alls.

Jag får nog i alla fall gå med Virkon, kanske ta en blomspruta och spruta på säng och kontorsstolsdynor, så får det torka in helt enkelt, och hoppas att det tar död på sporerna. Kommer nog krypa omkring med UV-lampa för att vara riktigt säker. Kanske att man kan använda klisterrulle som man tar bort hår med, för att vara säker på att alla fibrer som inte skall vara där försvinner, och sist spruta med Virkon?

Caitlin som fångade kattungarna har haft ringorm hemma hos sig två gånger, så hon skall komma och hjälpa mig :).

Testade att bada en kattunge igår, otroligt lugn, var nog lite för rädd för att fatta vad som hände. Men det var jättesvårt att få upp något skum med shampot, så jag gav upp efter en liten stund då jag började tycka alltför synd om missen. Hon fick ligga och spinna i mitt knä medan jag torkade henne i någon halvtimme istället. Vet inte om det gjorde någon nytta, men när Caitlin kommer så får hon hjälpa mig shamponera! (Kattungen fick i alla fall mycket gosigare päls, alltid något ^_^.)

JosephineF
12/4/07, 12:14 PM
#16

Jag ser dig framför mig med uv-lampan i högsta hugg, krypandes på golvet! Haha!

vanessa
12/4/07, 3:33 PM
#17

Kolla md anticimex, men tror att det räcker med tvätt i 60 grader och virkon och så. Men anticimex har något väldigt bra som är en "bomb" av någon sort som tar bort all skit. Dock är det väl bakterier och sånt i första hand. Så prata med dem. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Alexej
12/4/07, 5:17 PM
#18

Ingår Anticimex inte i vissa hemförsäkringar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Madde80
12/4/07, 5:21 PM
#19

Hmm, det får jag kolla upp…!

Och Jossan, jag tror nog jag är en riktig syn ;).

JosephineF
12/4/07, 5:29 PM
#20

#19 Det tvivlar jag inte en sekund på ;)

Annons:
Sandrad
12/4/07, 8:05 PM
#21

Har också haft ringorm. Lider med dig! Iaf, för mig var det så att det försvann av sig själv. Jag läste allt jag kunde få tag i ang ringorm, och uååtäckte att det finns hur många teorier och råd som helst….mitt försvann iaf av sig själv efter en tid. Men jag hade riktigt mkt, som mest 33 utslag samtidigt! Tydligen är det så att det oftast drabbar barn, eller vuxna med dåligt immunförsvar.

Iaf, jag valde att lita på rådet från en tjej som själv haft det, och vad hon sade var att det  tar det ca 3 månader för smittan att "dö ut". Jag blev själv smittad av en stödkattunge jag tog hem… Hon rådde mig att inte ta in andra katter på 3 månader, tar man in nya fortsätter smittan att leva vidare, eftersom katterna är värdar.

Jag badade alla mina katter (hade 2 egna och 3 stödisar) med fungoral, och fick rådet av vet att bada dem 3 ggr första veckan, därefter 1 gång/vecka i 3 veckor…en jäkla massa badande.

Alla katter i hushållet får det dock inte alltid, läste någonstans att det beror på immunförsvaret..av de 5 katter jag hade hemma hade den ena tydliga symptom med krustor på svansen, 2 hade bara en varsin centimeter stor hårlös fläck, och de 2 andra inget alls. 

Till mig sade veterinären att det i princip inte är någon idé att sanera, eftersom det är helt omöjligt att städa bort varenda partikel. Men, jag fick mani och städade en massa ändå..dock inget virkon, bara på det gamla hederliga sättet.

Om detta hjälpte dig så mkt vet jag inte, men nu har jag delat med mig av mina erfarenheter iaf=)

Snitch
12/4/07, 9:51 PM
#22

Jag hade ringorm som barn. Fick det av vår utekatt. Men varken katten eller jag led och det gick över snabbt. Lite salva var allt…

Madde80
12/5/07, 11:46 AM
#23

Tack för info Sandra och Snitch! (Jag börjar fundera om jag verkligen har så kasst immunförsvar, eftersom jag inte känner mig speciellt sjuk i övrigt, bara trött. Men men…)

De skall som sagt till vet imorgon, och ikväll hoppas jag att Caitlin kan hjälpa mig bada dem, annars gör jag det själv. Caitlin hade pratat med sin kontaktperson, som berättade att de inte använder medicinen man kan köpa efter ett tragiskt dödsfall. Och fungerar det med bad så är jag bara glad. Honan tycker jag redan ser lite bättre ut, förutom hennes svans som fortfarande är ihopklibbad på en massa ställen. Jag hoppas vet kan raka bort krustorna på allas svansar (om det nu är det det är).

Har tagit ut mattan på balkongen, skall våttorka idag och flytta ut sängen efter en dammsugning och virkon-desinficering  av den. Vi får besök i helgen av min sambos familj (med rottweiler, inte bra, jag vet…) eftersom han fyller 30, så jag får försöka ha huset så cleant som möjligt innan dess, och hoppas att det går bra… suck. Får se om de hade tänkt sova över.

Vet ni hur det är med jord i växter? Har ett citronträd där inne som jag vill flytta på, men jag vet att katterna har varit upp och klättrat i krukan. Visserligen är jorden stenhård, så det borde inte ha trängt ner något i den. Man kanske bara kan lyfta av det översta lagret och tvätta av grenarna med virkon…

Lena
12/8/07, 1:09 PM
#24

Hittade en allmän artikel om ringorm Här! Där står lite olika råd när människor får infektionen.

Lyckligtvis har jag inga egna erfarenheter av denna svampinfektion ännu. När det gäller ohyra är det effektivt med minusgrader, medan svampsporer kan klara nedfrysning relativt bra. Det varierar dock från svampsporer till svampsporer.

Jobbigt att få in detta!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
12/9/07, 4:06 PM
#25

Med risk att få på moppe så halvstjäl jag råden. var hos läkaren i förra veckan. som vanligt, när det fryser till, så får jag små kliande, torra utslag på bålen. Inget i ansikte eller armar och ben. kÖLDEKSEM. sÅ NU ÄTER JAG ALLERGITABLETTER OCH HAR FÅTT EN STOR FLASKA fENARYl på recept. Det hjälpte. Ska man kanske emigrera till Maldiverna?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ankah
12/9/07, 6:00 PM
#26

Ja, Gunilla, bättre anledning än så lär du väl inte hitta! Flört

Madde80
12/11/07, 10:19 AM
#27

#25 Jag kan också tänka mig att emigrera ^_^. Behöver ingen anledning ;).

Mina utslag har lugnat sig lite, gick över från Cortimyk till Lamisil igår eftersom den krämen var vad en läkare jag ringde rekommenderade. mer än dubbelt så dyr, hoppas den ger dubbelt så bra effekt… Det lyser fortfarande grönt om mig i de utslag i ansiktet som till synes har försvunnit - men uppenbarligen så är då svampen kvar, så nu hoppas jag Lamisil kan ta bort den helt. Är inte helt kul att hela tiden vara försiktig i hur man rör sambon.

Var hos vet med kattungarna i torsdags, Caitlin kom och var med då också. Veterinären var jättetrevlig, gjorde en grundundersökning på dem (de hade inte skabb eller annan ohyra, whohoo) och konfirmerade alla tecken på att de hade ringorm, från krustorna på en av pojkarna till att alla hade dåligt med päls på tassar och öron, samt nos. Caitlin var snäll nog att ta på sig den temporära kostnaden av att köpa ut medicinen. Den fanns dock inte inne på något apotek i Malmö, utan fick beställas, så idag kan jag hämta den hos henne. Stor kram till Caitlin!!!

Annons:
Gabnus
12/11/07, 11:34 PM
#28

Förstår verkligen att du är less. Här är en till…

Här är ju hela familjen drabbad även mina småbarn. Ska försöka med Lamisil, tack för tipset.

gulliver
12/12/07, 4:44 PM
#29

Hej Madde80!

Vilken medicin var det? Itrafungol vet?

Madde80
12/17/07, 1:38 PM
#30

Hej Gulliver, såg nu att du hade skrivit. Jag får kolla upp vad medicinen heter när jag kommer hem. Det var inte Itrafungol vi fick utan en som vet sade var likvärdig men en gnutta billigare. Oral lösning, de skall ha 0,5 ml för varje kilo de väger. Kattungarna har blivit ganska lätta att medicinera nu, jag lägger dem på rygg i knäet med huvudet lite uppå magen och håller i överkroppen medan jag sprutar in en dos av lösningen med en liten spruta.

Stora hankatten, som nu fått namn Rasmus, är jättejobbig att medicinera! Han ålar, slingrar och slåss för sitt liv när han skall få medicin i "sprutform".
Till saken hör väl också att han är väldigt knepig vad gäller matfrågor. Han äter torrfoder. Äter inte upp de köttiga bitarna i blötmaten, slickar bara i sig gelén (jag har testat att blanda gelén med lösningen, men det känns så osäkert att han verkligen får i sig alla tre milliliter då, då det är rätt fuktigt när han är klar med sitt slickande).

Behöver tips på flytade gott som jag kan blanda medicinen med! (Medicinen själv har en ganska stark, söt smak, men de verkar inte tycka att den är alltför oangenäm.)

Hawknestgrove
12/17/07, 2:07 PM
#31

#30. Flytande gott, kan tomatsås som är till makrill  vara nåt att tänka på? eller varför inte vattnet som finns i tonfisk på burk?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Madde80
12/17/07, 2:13 PM
#32

Han gillar kattuna tonfisk i alla fall. Jag kan testa med vanlig salladstonfisk på burk, det brukar väl finnas lite mer vatten i dem? Hmm, vi har nog en makrillburk där hemma också.

(Nu snackar vi killen som ratar räkor, ost, skinka osv… Trodde inte det fanns sådana katter.)

piamaria
12/17/07, 2:18 PM
#33

En katt jag tog in i augusti hade ringorm visade det sig. Själv blev jag inte smittad förrän för ca 2 veckor sen. D v s jag tror det är ringorm jag fått. Ett enda utslag hittills. Hoppas jag inte får fler. Katten som hade det med sig är bra sen en tid tillbaka däremot fick en i mitt eget gäng det sen.

På mitt eget sår började jag med Lamisil. Tyckte inte det gjorde så stor nytta. Efter ca en vecka tog jag i stället klorhexidin på en bomullstuss som jag satt plåster på. Såret börade dra ihop sig direkt. Vet inte om det var dags i vilket fall men det verkade i alla fall som att klorhexidinet hade bättre verkan än Lamisilen.

gulliver
12/17/07, 2:29 PM
#34

Hej igen Madde80!

OK då är det ett sk generika du fått dvs innehåller samma substans men försäljningsnamnet (handelsnamnet) är ett annat.

Vill å det bestämdaste be dig att vara uppmärksam på hur kattungarna mår. En av kattungarna i en kull hos ett av mina stödhem avled i toxisk leverskada pga Itrafungol vet i somras.

Troligtvis dosberoende fatal biverkan eller möjligen ökad känslighet pga bakomliggande svaghet eller liknande eller en kombination av båda.

Vägdes kattungarna vid veterinärbesöket? Väg dem gärna regelbundet under behandlingstiden så att de inte tappar i vikt.

Det har för övrigt varit jättemycket ringorm i år. Ringorm är en i de flesta fall tämligen banal hudsvamp infektion som läker ut av sig själv. Det finns friska smittbärare dvs katterna/kattungarna har svampsporer i pälsen utan att drabbas själva.

Jag är av förståeliga skäl numera skeptisk till att ge kattungar Itrafungol vet eller billigare generika. Om det bara är en eller högst två fläckar så smörjer jag med Canestenkräm morgon och kväll samt badar i Malcebshampo 1 g/vecka i 3-4 veckor.

Man får se till att det är varmt i det rum som kattungen badas och offra en handduk att värma dem med under tiden shampot verkar. Och se till att torka dem så mycket det bara går när shampot sköljts ur. Man badar även de katter som inte har symptom. 

Sen är det bara att städa och städa och städa och …… Helst även med Virkon. Svampsporerna finns också i miljön.

Sammanfattningsvis så är ovanstående åtgärder förutom att kurera angripna katter också till för att hålla mängden svampsporer på en så låg nivå som möjligt.

Annons:
Ankah
12/17/07, 3:30 PM
#35

#32 - Jag har också en sådan katt (det syns inte direkt på henne kan jag väl säga..) - hon vill BARA ha torra hårdingar. Jättetråkigt att belöna med samma sak hon får till middag! Hon får lite kli i kragen istället, det brukar hon gilla. =) MEN hon gillar faktiskt makrillen!

Madde80
12/17/07, 4:30 PM
#36

#34 Stämmer bra det, samma verksamma ämne. Och tack för info! Jag håller koll på ungarna, och fortfarande är de gosiga, busiga och äter/dricker bra. Men nu när du säger det så skall jag även ta och väga dem. Jag kan även ta och reglera dosen individuellt då honan väger ett par hekto mindre än hanarna, istället för att ge enligt vetens generella ordinering.

Honan (Trinity) vägde hos vet 1.4 kg,
Hane nr 1 (Matrix) vägde 1,7 kg,
Hane nr 2 (Zion) vägde 1,8 kg.

De får samtliga som om de vägde 1.5 kg, 0,75 ml, men som sagt, jag kan själv räkna ut deras optimala dos istället för att följa vetens. Hon läste upp för mig att de skulle ha 0,5 ml per kilo (höll på att bli galet när hon räknade, hon tänkte 1 ml per 0,5 kg - det var sent på kvällen. Annars väldigt trevlig vet ;) ). Caitlin som följde med frågade om det verkligen var nödvändigt med medecinering då hon hört om en katt som dött, och veten tyckte att det var det, speciellt som de skulle omplaceras. Hon sade att även om de blir resistenta och utslagen försvinner så kan de föra ringormen vidare.

Har inte hört talas om Malcebschampo - är det samma verksamma ämne som Fungoral? Finns det receptfritt? Badar dem en gång per vecka (herre jösses, tvättar säkert en 7-8 handdukar extra i veckan ;) ), rengjorde med Virkon i hela rummet i veckan och skall ta en till lättare omgång nu i början på veckan, samt en ordentlig innan jul.

Tycker synd om Rasmus, som inte visar några symptom, att han också måste bada, när jag nu tvingar i honom medicin… Han har inte haft kontakt med ungarna utan de har sedan de kom varit instängda i ett eget rum. Däremot tycker han om att ligga på mattan utanför och lyssna på dem, och det är ju inte helt tätt mellan tröskel och dörr. Men måste han verkligen bada…? (Jag vet inte om jag kommer klara det, då jag inte har badkar. Att över/i en balja hålla en 1,5 kilos katt som är i det närmaste paralyserad är en sak - att hålla en 6-kilos katt som redan visat vad han går för när det gäller medicinen, det vet jag inte om jag kan.)

Ang. insmörjning så tror jag inte att det är möjligt:
Zion är den som klarat sig bäst, jag har inte hittat några stora krustor på honom utan det är nos, öron och tassar som saknar/har glest med päls, liksom de andra kattungarna.
Matrix har minst 3 områden på kroppen, ungefär 50-öres stora, som det fanns ihoptovade päls på, och som nu är öppna, krustiga områden. Han har ett antal krustiga tovor kvar på svansen som jag inte lyckats få bort än.
Trinity är ok på kroppen men hennes svans är bara pälstufsar och till nästan 50% vad som var stora krustiga tovor. Nu har tovorna försvunnit, och det ser nästan ut som om det är vanlig hud utan päls, dock mörkt färgad (men hon har svart svans också, så hennes hud kanske skall se sådan ut. Får titta närmare ikväll.)

gulliver
12/17/07, 5:39 PM
#37

OK, men det låter som om dina stödkattungar är värre drabbade än de jag har haft både själv och i mina stödhem.

Smörja och bada ska du inte behöva om de får medicin. Jag gör det eftersom jag inte vill behandla med medicin om de bara har 1-2 små områden med förändringar. 

Att man badar även de som inte har symptom beror just på att man vill ha ner mängden svampsporer så mycket som möjligt.

Malaceb- och Fungoralshampo innehåller inte samma verksamma ämne. Malacebshampo är receptbelagt åtminstone till katt, hur det är med hund vet jag inte.

Rasmus är det din egen katt?

Elcyion
12/17/07, 6:10 PM
#38

När vi hade loppor, så gick anticimex på bostadsbolagets hemförsäkring. Vi bor i en hyreslägenhet.

Hoppas du snart blir av med ringormen!

Medarbetare på jack russel terrier

Madde80
12/18/07, 11:38 AM
#39

#37 Rasmus är också stödkatt, men från ett annan kattförening. Han var "planerad" stödkatt så att säga, medan kattungarna var akuta. Men han får ju också stanna genom medicineringen, så får vi se om sambon har fäst sig så vid honom sedan att han blir vår på riktigt.

Tack för info igen :). Jag fortsätter nog bada kattungarna då de får en väldigt "dammig" päls efter någon vecka, och det blir mycket trevligare att hantera dem när pälsen är ren och len :). Men Rasmus slipper då ^_^.

Medicinen heter förresten Sporanox.

Upp till toppen
Annons: