Annons:
Etikettsajten
Läst 60593 ggr
Misan
2/4/08, 2:24 PM

Vinterbostad åt hemlösa katter

Den här texten är tagen från Djurhjälpens hemsida, den finns inte tillgänglig just nu.

Vinterbostad åt hemlösa katter

Vi har väl alla någon gång stött på - eller hört talas om - hemlösa katter. Och när vintern har kommit lider man med dem. Men det finns faktiskt något man kan göra för att underlätta livet för dessa stackars kissar, förutom att ge dem man förstås.
Man gör helt enkelt en vinterbostad till katten!

**DU BEHÖVER:
**En stor kartong. Fråga i livsmedelsbutiker, eller ännu bättre, en större elektronikaffär. Där har de kartonger som innehållit TV-apparater, ugnar, diskmaskiner mm.
Storleken på kartongen får anpassas efter antalet katter och storlek på dem. Men tänk på att kartongen sedan skall kläs med tjock frigolit, så en massa utrymme försvinner…
Kraftig och bred tejp, t ex silvertejp.
Halm. Går att köpa i djuraffärer.
På ett byggvaruhus köper du frigolitskivor, 5-7 cm tjocka, samt en rulle av den tjockaste byggplasten.
Gå på Myrornas och köp beg duntäcken eller dunsovsäckar.

**SÅ HÄR GÖR DU:
**Mät upp alla kartongens sidor. Rita av alla sidor av kartongen på frigoliten. Minska alla mått 1-2 cm och rita upp sidorna på frigoliten. Skär ut alla sidor med kniv.
Skär ut ett hål, runt eller fyrkantigt, på en av sidorna. Öppningen ska vara 15 x 15 cm, och sitta på ett passande avstånd från marken. Katten måste kunna hoppa in och ut utan svårigheter.
Sätt ihop alla frigolitdelar till en box. Använd tejpen att foga samman sídorna med.

Slå in boxen snyggt och prydligt i byggplast och tejpa ihop ordentligt. Tänk på att plasten kommer att fungera som fuktskydd.
Sätt ned frigolitboxen i kartongen. Använd gärna tidningssidor om det får plats, mellan kartong och frigolit. Fungerar som isolering.
Skär ut ett hål efter öppningen i boxen. Klä in hela kartongen i byggplats, så tätt som möjligt. Skär upp ett hål för öppningen.
Lägg in ett tjockt lager med halm i boxen. Ta duntäcket, sick-sacka sömmarna och klipp ishär till lagom storlek. Lägg in duntäcke-biten ovanpå halmen. Voila! Lådan är klar och katten/katterna klarar gott och väl vintern med en sådan bostad. Om du matar dem varje dag kommer det inte att gå så stor nöd på dem.
Huset är inflyttningsfärdigt!

Om du placerar boxen obevakat, så försök att gömma den så gott det går. Man använder grenar, löv, stenar, jord och grästorvor och försöker göra den osynlig för nyfikna eller elaka snorungar. Tänk på att boxen skall stå ute i alla väder, och klara av dem också.Lådan placeras där katterna brukar befinna sig. Lägg in lite torrfoder så att de "hittar in".
Står lådan bevakad, t ex på en tomt, så ställ den på en plats där katten kan känna sig lite trygg, t ex en husvägg, lite i skymundan.

Bor man med egen tomt, och är allergisk, kan man bygga ett mer permanent hus i trä och ha i trädgården. Man kan till och med köpa färdiga lekstugor och inredda till katten.

En sak är viktig; fukt kommer underifrån. Ställ helst inte boxen direkt på marken, utan lägg några tegelstenar el dyl under boxen. Jag brukar sno träpallar för att ha kartongen stående på, de är suveräna. Träpallar hittar man t ex på större livsmedelsbutiker, byggarbetsplatser, mm.

Frigoliten och plasten gör huset både varmt och hållbart och vattentätt, och man kan använda katthuset i flera år. Vi fick ett larm förra vintern från en äldre kvinna i Vallentuna som matade tre stackars magra och frusna katter. Katterna sov på en parkbänk, tätt ihoprullade för att hålla värmen. På grund av platsbrist hade vi inte någon möjlighet att ta in dem, men vi placerade ut en stor låda som kvinnan ställde i hörnet mellan husväggen och ingången till sin port. Katterna flyttade in i sin nya bostad samma dag.

Katthuset var deras bostad under ett års tid. Idag, precis ett år senare, är katterna inplockade och placerade tillsammans i ett hem, där de redan är mycket älskade.

Och lådan, den åker till nästa ställe…

Annons:
sugar
2/4/08, 3:43 PM
#1

Jag har ett tips på värme om man har lekstuga. Vi byggde en större koja som vi isolerade med ett isolerat tak som man kan lyfta av. En vinter blev det omk -20grader. (Om man har tillgång till el ) Vi köpte en grislampa som vi hängde i taket på kojan ,Men man får anpassa storlek på kojan till lampans watt. Sådan lampa kan man hänga i en lekstuga. Det finns också ventapad som man kan lägga i botten i en koja. När katten ligger på med sin kroppsvärme så återstrålas den till katten.Ventapadd går att tvätta i 90 grader. I en lekstuga kan man även ha en frostvakt. Den är på 200watt.,om man har el.

Sugar

Misan
2/4/08, 3:47 PM
#2

Vad är ventapad och vart kan man köpa det? Alla tipps mottages tacksamt.

Lisa

sugar
2/4/08, 4:17 PM
#3

Ventapad avänder de om har hund. Det finns i djuraffärer, hundutställningar Har även sett annonser om att man kan köpa 2dra sortering från tillverkare. Det är tjockt ser typ ut som teddy eller tät ryamatta på ena sidan. Det blir inte fuktigt för katten. Har använt ventapad i 10år och tycker det är bra när man kan tvätta katters liggunderlag. I dag finns det tom i många läckra färger.

Sugar

Ankah
2/4/08, 4:20 PM
#4

Jag har sett en hel del auktioner med ventapad på tradera…

Erika91
2/7/08, 10:33 PM
#5

Vilken bra beskrivning :)

Sidentass
2/8/08, 1:43 AM
#6

toppen med en beskrivning på detta! Ska sprida det vidare nu i här i vinter när behoven är som störst..tack för att du delar en så viktig sak med dej!

Annons:
majvi
2/8/08, 5:10 PM
#7

Jag har tagit frigolitlådor från jobbet.Jag jobbar på en vårdcentral och det har varit olika sorters vacciner i dom. Det kan vara en idé att fråga på en vaccinationsbyrå, de borde också få sina vacciner i frigolitlådor och förmodligen  är de större än  de jag har. I min får det bara plats en katt förutom i lådan som det var influensavaccin i. den är större. På hösten går det åt väldigt mycket influensavaccin och det kommer nog i stora lådor. Nu är det säsong för TBE-vacciner 

Jag hade lådor i boden när jag hade katter där och nu har jag dem under huset där mina katter som är ute lägger sig så jag har inte behövt plasta in dom eller så.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Misan
10/2/08, 11:38 AM
#8

Puttar, nu när det börjar bli kallt och blött ute.

Denna kommentar har tagits bort.
Hawknestgrove
10/2/08, 3:44 PM
#10

Jätebra tråd med toppentips!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Puma77
10/2/08, 3:47 PM
#11

Kanon. Denna tråd måste jag bara inte tappa bort.

 

//Pia

Misan
10/2/08, 4:03 PM
#12

När de står på ett obevakat ställe brukar jag utanför byggplasten klä den med svarta sopsäckar just för att den inte ska synas så mycket, blir diskret och flyter lättare in bland buskar.

Sidentass
10/2/08, 11:03 PM
#13

puttar upp en bra tråd..detta är det ju i allra högsta grad högsäsong för igen..

Annons:
Alexej
10/8/08, 2:29 PM
#14

Det finns också billiga frigolithus att köpa:

http://www.kattkoja.se/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

destiny
10/8/08, 2:38 PM
#15

Klistrar in ett inlägg jag gjorde för en tid sedan. Kanske kan det hjälpa någon katt in…

Såg en lösning på kattlucka i morse när jag cyklade till jobbet. Man hade tagit bort ett mindre källarfönster, satt en träskiva där fönstret varit och gjort hål i träskivan (förmodligen dubbla träskivor)  till kattluckan. Är man lite händig är det nog inte det alltför svårt att göra likadant.  Flört

Själv har jag en kattlucka som är uppsatt i en ventil (själva ventilgrejen är så klart bortplockad) sen är det gjort ett miniträhus på utsidan av huset och där sitter kattluckan i det. Genom den kattluckan kommer mina egna katter ut i rastgården.

På ett annat ställe i huset är en annan ventil bortplockad. Via den kommer en katt som jag tyvärr inte kan ta in in och får mat i det utrymmet. Och har så klart så han kan sova där också.

Kanske tips så någon annan kan låta en frusen katt komma inomhus även om man inte kan ta in den till sina egna.

majvi
10/8/08, 2:53 PM
#16

Jag har köpt husdjursfäll på Rusta för 79 kr som jag har lagt i en frigolitlåda som jag har på bron. Det är inte till någon hemlösing, men ibland är det en katt som kommer hem när matte redan ligger och sover och då är det varmt och gott i lådan.Det har inte varit så kallt än, men några morgnar har det varit minusgrader och då har det varit varmt i lådan där katten har legat.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Alexej
10/8/08, 2:57 PM
#17

#15 Bra att ha alla tipps på ett ställe. Har bokmärkt tråden.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Misan
10/26/08, 12:26 PM
#18

det blåser och stormar utanför mitt hus, på alltan satt Miranda och pep för hon ville komma in utan att behöva gå runt huset till kattluckan. Tänk om alla katter hade en egen kattlucka så de slapp ligga ute och frysa. Men här kan de i alla fall få ett eget krypin nu när vintern närmar sig.

anebit
12/12/08, 12:14 AM
#19

putt

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Kusten
12/12/08, 12:46 AM
#20

Ja denna tråden behöver puttas upp ofta så här års. Har själv haft nytta av den (tack Misan!) och också tipsat andra vidare om hur man kan göra en bra och billig vinterbostad..

Annons:
Littlem
12/12/08, 1:21 AM
#21

Djuraffärer har med frigolit lådor. De får tex fisk i dem. Har själv vart där och hämtat, dock har jag byggt äggkläckare till mina. Men dom går nog bygga katt-hus av med :)

Misan
1/9/09, 7:29 AM
#22

puttar med tanke på hur kallt det är ute

Misan
10/23/09, 4:50 PM
#23

puttar när vintern står för dörren

Misan
12/16/09, 8:23 PM
#24

puttar för alla kalla små missar som fryser

maggan47
12/17/09, 12:19 AM
#25

puttar också för denna tråden, med bra tips, tack Misan

Maggan47

Denna kommentar har tagits bort.
Puma77
12/21/09, 6:33 PM
#27

Majvi, har du ingen bild på de lådorna. Jag har blivit lovad från jobbet men vet inte exakt hur de ser ut och om det är lock på dem hur gör du med det, låter du det vara some det är eller?

 

//Pia

Annons:
grundig
12/21/09, 7:18 PM
#28

underbar tråd , detta kan rädda många katter

Maria-I
12/21/09, 7:34 PM
#29

Se denna länk:

http://www.flickr.com/photos/ucl/sets/72157618993582947/detail/

Hör med fiskaffärer eller frukthandlare. I skrivande stund väntar jag in 20 sådana lådor som skänkts av en frukthandlare, han t o m kör hem dem till mig så att jag kan modifiera dem lite innan de sätts på kolonin!! Vilken lycka Glad!

Misan
12/21/09, 8:00 PM
#30

#29 vilka underbara lådor, hur håller de mot väta och snö? Eller drar ni plast runt?

Maria-I
12/21/09, 8:17 PM
#31

#30

Jag har aldrig använt dem tidigare, så vi får helt enkelt testa. Tror inte att väta kan gå igenom frigoliten, endast genom öppningen och därför behövs ett dräneringshål. Jag kan meddela hur det går, för en enklare koja för akutsituationer får man ju leta efter.

Puma77
12/21/09, 8:39 PM
#32

Kanon Maria, de ska jag ha i åtanke när jag får mina lådor. Även kamoufleringen. Kanske hittar på något annat istället för stören i botten då jag inte har verktyg till det.

 

//Pia

Hennum
12/21/09, 8:46 PM
#33

några jag känner köpte ett hus som hade en jättesmart grej. det var en kattlucka som gick till ett skåp i hallen, där man kan ha kattmat o vatten och liggplats. Så kan katten komma in i värmen, även om man kanske inte kan ha katten i huset.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

majvi
12/21/09, 8:51 PM
#34

Jag använder lådorna som dom är.Lådan som jag har på bron är c:a 70x 40 cm och där har jag skurit ut en öppning på kortsidan,lagom för en katt att ta sig in.Den är c:a 40 cm hög med locket.Förutom fällen har jag lagt in en gammal dunjacka.Det är vägg på två sidor av bron och den står högst upp på en lagerhylla så jag behöver inte bekymra mig för väta.Jag har några lådor under huset också (krypgrund)som är lite mindre, precis lagom för en katt, men där har jag inte locket  på.

Det finns säkert trallar man kan få och ställa lådorna på.Vi får t.ex. hem reagens 4 ggr om året och de lådorna är lastade på en trall.Jag kan inte komma på var de har mycket trallar men det finns nog.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Hennum
12/21/09, 8:56 PM
#35

Ja, det verkar bra om de kommer en liten bit från marken, och från kylan som sitter där. Tänkte att det kanske är bra att ställa bon på granris? Det brukar man väl säga att man ska göra om man kommer vilse i skogen, lägga sig på granris. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Puma77
12/21/09, 8:58 PM
#36

Läste lite mer noga nu och stören i botten på lådorna är för att de ska vara stadigare med och inte blåsa bort. smart om de står lite mer öppet och det är dåligt väder.

 

//Pia

Maria-I
12/21/09, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Nu kom leveransen av frigolitlådor!! En jättetrevlig ung kille som körde hit alla lådorna gratis, hade t o m lagt ner en rulle med takpapp och undrade om vi behövde täcke och annat…. Nu kommer det att bli rena tomteverkstaden härhemma, en sten har fallit från mitt hjärta. Inte lätt att hitta/ ha råd med kojor åt 45 kolonikatter. Meddelar om kojorna blir uppskattade, för denna kille har ofta överblivna lådor, nyligen slängde han 30 lådor med lock! Företaget finns i Malmö i Skåne.

Puma77
12/21/09, 10:32 PM
#38

Vore ju kanon för dem nere i Malmö ju.

 

//Pia

Hennum
12/22/09, 1:32 AM
#39

Ojoj! jag skulle gärna dra nytta av det där om jag fick, om det blir några över. :) lycka till med tomteverkstaden!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hawknestgrove
12/25/09, 6:55 PM
#40

Hennum, du får flörta med nån som kan hämta åt dig! annars, så tigg hos fiskhandlarna!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Kusten-
12/25/09, 7:31 PM
#41

37 - så glädjande för katterna, vilken fin gärning av killen!!

29 - Såna lådor önskar jag att jag visste vart man fick tag i. Lätt att bara vira presenning runt om man vill det. Smart med dräneringshålet de gjort också. Men har man täckande presenning runt kanske man kan slippa göra ett sånt.

Jag har köpt trätrallar (egentligen trähyllor som är ribbade) på Ikea som sedan lackats, för att ställa kojor på. I ett annat projekt köpte jag impregnerade brädor och fäst ihop till ett underlag.

Lycka till med juleverksta´n nere i skåne. Du får gärna visa bilder sedan när det är färdigpysslat och inbott av katter ;)

Annons:
Hawknestgrove
12/25/09, 7:38 PM
#42

Kusten,  hör dig för nere på feskekyrkan!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Kusten-
12/25/09, 7:46 PM
#43

Har gjort det men det var så gott som omöjiligt att få tag i. Jag gick runt till flera fiskhandlare därinne men de hade då bara en liten bit som de fiskade upp en lax ur.. Trodde kyrkan skulle ha en massa liggande.. Men jag ska göra ett nytt försök och se ifall det är samma visa året runt..

Lena
12/26/09, 12:18 PM
#44

Det var som sagt en bra beskrining det där. Nästan gratis och kan hjälpa många stackars hemlösa kissar i vinterkylan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
12/26/09, 1:48 PM
#45

#43 försök på apotek.vaccinationsbyråer, vårdcentraler

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

sagan
12/26/09, 4:56 PM
#46

# 41

37 - så glädjande för katterna, vilken fin gärning av killen!!

29 - Såna lådor önskar jag att jag visste vart man fick tag i. Lätt att bara vira presenning runt om man vill det. Smart med dräneringshålet de gjort också. Men har man täckande presenning runt kanske man kan slippa göra ett sånt.

Jag har köpt trätrallar (egentligen trähyllor som är ribbade) på Ikea som sedan lackats, för att ställa kojor på. I ett annat projekt köpte jag impregnerade brädor och fäst ihop till ett underlag.

Lycka till med juleverksta´n nere i skåne. Du får gärna visa bilder sedan när det är färdigpysslat och inbott av katter ;)

Vanliga butiker så som Kvantum och Coop har dem. Iaf de som har fiskdisk.

Molly1
12/26/09, 6:00 PM
#47

Frigolit finn även att få tag på i Coop/ Ica  tex. på fiskavd.

Tomma utvikta mjölförpackningar kan man lägga över kartongen, sen frigolit och plast över, mycket tejp, så inte fåglarna hackar sönder.

På IKEA finns billiga dörrmattor (5 kr) att köpa, brukar lägga in det till golv, som lite isolering, blir lite varmare för tassarna när de äter.

Tjockt golv på utsidan/under kojan, så det inte blir så blött fort. Inplastat ordentligt.

Maria-I
12/26/09, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

En dålig bild från tomteverkstaden… En del kojor är dubbelt isolerade på insidan. Tänkte testa att sätta ut dem så här, fyllda med halm, och se hur de håller. Väldigt enkla att göra, tog för en person bara några timmar att extraisolera och skära ut ingångshål och dräneringshål för 21 st kojor.

Vissa kojor kommer att stå ganska oskyddade ute i buskar, för att de inte ska blåsa iväg (de väger så lite) så tänkte jag testa att slå ett snöre över kojorna och trycka ner tältpinnar alldeles intill kojan (utan snubbelrisk), istället för att borra fast reglar som i länken. Får se om det funkar i praktiken.

Annons:
Puma77
12/26/09, 9:30 PM
#49

Jätteläckert Maria. Tala om hur det blir och funkar med snörena. det tar ju både mindra plats och sparar tid med det.

 

//Pia

Hennum
12/26/09, 9:51 PM
#50

Vad fina de är! Nu blir jag riktigt avunsjuk. :P

Hur ser dräneringshålet ut? Var sitter det?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Puma77
12/26/09, 10:34 PM
#51

Hennum, kolla länken i #29 så ser du hur de gjort;)

 

//Pia

Hennum
12/27/09, 5:16 PM
#52

Tack. ;)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Misan
12/28/09, 3:51 PM
#53

#48, se om du hittar några stora stenar som du kan lägga ovanpå då kanske de sitter säkert och inte blåser iväg.

Perfekt för de små tassarna att krypa in i

FFKTeckomatorp
12/28/09, 6:11 PM
#54

Vilket företag i malmö är det som slängt 30 lådor och som har fler, Vi kan hämta och köra till Svalöv när vi åker till Malmö.

Bra om vi kan hjälpa så många katter som möjlit med en varm bostad.

Maria-I
12/28/09, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

#54 och #52 Maila till mig: webmaster@raddakatten.se

Nu är tomteverkstaden stängd härhemma för tomten är trött… 21 lådor blev det och kvickt gick det. Takpapp på tak och dubbel isolering för de kojor som ska stå helt oskyddat utomhus. Sedan tänkte jag slå ett platt spännband runt lådan och förankras med tältpinnar så att kojan inte flyger iväg, för frigolit är lätt. Har man mer tid än jag, så vore det säkert bra att sätta skyddande takpapp runt hela lådan då det även har en isolerande verkan. Men det får gå så här istället.

Annons:
FFKTeckomatorp
12/28/09, 11:36 PM
#56

Jättefina och bra lådor, verkligen

Maria-I
12/29/09, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Hej Pia!

Det funkade utmärkt med spännbanden och tältpinnarna. Tänk bara på att trycka ner dem snett inåt (inte rakt ner), så håller de kojan på plats utan problem även när den inte innehåller en katt. http://kolonikatter.blogspot.com/

sagan
12/29/09, 9:16 PM
#58

#57 Vad fina dem blev, tassarna var jätte söta :) Har du målat dem gråa? Har du ngt höjdmått på dem så man vet vad man ska fråga efter. Ifa det finns olika storlekar på lådorna.

Maria-I
12/29/09, 9:31 PM
#59

Just dessa kojor är ca 30 cm höga, och 60 cm breda, 45 cm djupa (men det går ju utmärkt med andra storlekar också). Rymmer två katter. Färgen fick jag av den lokala färghandlaren (om man frågar snällt så brukar de ha felblandad färg på lagret, se bara till att den är vattenbaserad utan lösningsmedel för då krymper frigoliten). En bit takpapp på taket skyddar mot kattklor.

Hur länge dessa kojor håller får tiden utvisa, men det är en bra akutlösning eftersom de är så enkla att göra.

sagan
12/29/09, 9:35 PM
#60

Tack då vet jag. Dem såg rymliga ut.

Hawknestgrove
12/29/09, 10:12 PM
#61

kusten och akvarieaffärer1 konstigt det där med fiskekyrka, det är ju just på fiskhandlare här jag brukar fråga och få…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lisabell4
12/30/09, 10:04 PM
#62

Maria-I, Jag tänkte på det med dräneringshålet. Reglarna är ju till för att huset ska luta lite också och ventuell fukt ska flyta ut lätt (inte bara för att det inte ska flyga är tjotte-heiti :) ). Hur löser du det?

Annons:
Puma77
12/30/09, 10:07 PM
#63

det går ju att lägga en liten trädgren eller liknande under den änden där hålen inte är innan man spänner fast den med spännband. Då lutar den ju också.

 

//Pia

Lisabell4
12/30/09, 10:26 PM
#64

Puma77, Ja det förstås. Det är väl bara jag som inte har någon fantasi. :) Tycker husen var urtjusiga hur som helst och hoppas attde ska glädja många kalla tassar! :)

Puma77
12/30/09, 10:30 PM
#65

#64 jag hade samma fundering som dig med men kom på idén precis under din fråga. ;)

 

//Pia

Lisabell4
12/30/09, 10:31 PM
#66

Puma77, vilken tur, då var det inte bara jag som var lite ute och cyklade :)

Förresten! Golv till dessa hus.. Vad använder ni? Stenplattor eller något annat fiffigt? :)

Puma77
12/30/09, 10:34 PM
#67

Du menar inuti?

Jag kommer nog köpa billiga vanliga dörrmattor, finns ju för 10 kr som man kan skära till och ha i botten på dem. Det är ju ganska tåligt och hållbart.

 

//Pia

Lisabell4
12/30/09, 10:41 PM
#68

Tänkte just på inuti lådorna ja så inte frigoliten blir alldeles sliten direkt. Gummimattor känns som en god idé. :)

Kakelplattor känns som att de kan bli väldigt kalla eller? Nog för att man har i halm men hellre mattor av något slags känns det som?

Maria-I
12/30/09, 10:44 PM
#69

Jag jämnar bara till marken så att det ger rätt lutning (kojorna står i rabatter). Annars kan man ju göra som i länken, borra fast reglar. Dörrmattor inuti är en utmärkt idé.

Annons:
Lisabell4
12/30/09, 10:52 PM
#70

Maria-I du verar vara riktigt händig och duktig och jag är imponerad. Dina katter får det fint i husen. =)

Vilken bra tråd med många bra idéer! Är glad att jag gick med i hittekatter. Hittade nyss sidan.

Maria-I
12/30/09, 10:59 PM
#71

Det bästa med dessa kojor är att du inte alls behöver vara händig! Sedan hittade jag själv sidan, så idén kommer inte från mig. Man kan göra betydligt mer hållbara kojor i trä, men om det behövs kojor kvickt så är dessa ju toppen.

Lisabell4
12/30/09, 11:13 PM
#72

Maria-I, klart man kan bygga mer stabila katthus typ:men menar ändå på att du verkar vara en idérik människa som hittar på egna snabba å smarta lösningar när det krisar.

Misan
1/6/10, 12:41 PM
#73

Puttar denna, hos mig var det -19,5 inatt

majvi
1/6/10, 1:44 PM
#74

I morse var det -28,5.

En av mina katter var ute .Hon låg i boden som är ombonad men där är ingen värme.Jag har bäddat på ett par stora vägghyllor därinne med varma filtar och husdjursfällar som jag har köpt på rusta.När jag hämtade henne var fällen varm,jag vet inte hur kallt det var i boden, men troligen skulle vattnet frysa där.

Det blir inte fuktigt i boden som det blir i en frigolitlåda utomhus, men de där fällarna verkar bra.

Den var så bra att katten inte kom in när jag ropade och jag fick lov att hämta henne på morgonen för hon låg hellre på fällen än gick i den kalla snön för att komma in i stugan.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Puma77
1/7/10, 11:11 AM
#75

Fick mail idag om att jag kan hämta 4 st lådor på lab som de sparat åt mig.

 

//Pia

Karizma
1/7/10, 12:19 PM
#76

57, vilka fina hus kanon bra och smart med spännband och tältipnnar hoppas de får nu ni får ha katthusen ifred :) Vilket jobb ni gjort.

72, snyggt hus :) hoppas fler är händiga eller har en händig sambo/man kanon fina.

Annons:
Puma77
1/7/10, 8:33 PM
#77

Här är lådorna som jag idag var och hämtade på labb Stora och rejäla.

 

//Pia

Hawknestgrove
1/7/10, 9:23 PM
#78

jättefina! jisses, hur fick du hem dem? Utan bil?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Puma77
1/7/10, 9:28 PM
#79

De e kvar på jobbet Gunilla. T.o.m en är för stor för cykeln. Får fixa transport i helgen för att få hem dem.

 

//Pia

Maria-I
1/8/10, 7:04 PM
#80

Lådorna ser fina ut Pia, liknar de jag använde. De blir bra kojor. Våra har redan blivit invigda på kolonin.

Puma77
1/8/10, 7:07 PM
#81

Maria, de är kanon. Just nu står de i min hall. Ska ner med dem i källaren lite senare tills jag hittar någonstans att fixa med dem.

Limmade du ihop locket på era maria?

 

//Pia

FFKTeckomatorp
1/9/10, 11:59 PM
#82

Vi har akut satt ut en massa frigolitlådor i och med att det är så kallt kan inte katterna vänta på att vi skall måla och fixa dem.

Vi har dem under tak/skydd så det skall nog funka nu i värsta kylan.

Tänker verkligen på alla hemlösa katter nu.

destiny
1/14/10, 12:29 AM
Annons:
Maria-I
1/14/10, 9:07 AM
#84

#81

Japp, jag limmade på locket.

Misan
1/21/10, 12:02 PM
#85

puttar för alla frusna katter och alla vänliga själar

Ankie
1/21/10, 12:33 PM
#86

puttar

Maria-I
1/21/10, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Nästan alla 21 frigolitkojorna används nu, tassar utanför i snön avslöjar. Isolde har flyttat in i ett av husen och hon älskar det, så fort hon ätit springer hon direkt in i sitt lilla hus, ligger där nästan jämt nu. Så då måste de ju vara rätt varma.

anebit
1/21/10, 8:08 PM
#88

En sån idérik tråd. Så skönt för kissarna att få en koja att sova i.

#87  Jättefin låda med varm kisse i.  :-)

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

maggan47
1/21/10, 8:12 PM
#89

vilken bra ide med frigolitlådorna, och lättare att montera än att bygga lådor

Maggan47

Puma77
1/21/10, 8:23 PM
#90

Jag har nu 6 lådor i min ägo och ska börja inhandla det som behövs för att fixa dem nästa vecka. Vilket mått har då på hålet Maria? Och sen undrar jag vilken slags färg ni målat dem med. Jag funderar på sprayfärg och sen kamouflera dem men är inte helt säker än.

 

//Pia

Annons:
Maria-I
1/21/10, 10:03 PM
#91

Hålet är 15 cm i diameter, jag gjorde hålet med en hålsåg men det går lika bra med en brytbladskniv om det inte är så många kojor. Färgen fick jag gratis från färghandlaren, det är en vattenburen utomhusfärg som jag rollade på. Välj gärna en ännu mörkare kamoflerande färg. Ofta har färghandlaren felblandad färg som ändå ska kastas. Sprayfärg utan lösningsmedel går ju utmärkt.

Puma77
1/21/10, 10:13 PM
#92

kanske om man får tag i en svart eller mörk utomhusfärg och sen att man köper brun och grön sprayfärg att kamouflera med. Bra idé.

 

//Pia

destiny
1/24/10, 12:01 AM
Hennum
1/24/10, 10:04 PM
#94

vilken söt bild! katten ser ju ut att stortrivas. :) skönt att de kan få lite värme. det är ju så förskräckligt kallt.

Såg någon häftig rubrik på aftonbladet om ishavskyla som skulle hälsa på oxå. :(

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Puma77
1/27/10, 2:10 PM
#95

Idag har jag köpt färg mm men de hade ingen hålsåg i den storleken däremot ska jag snart upp till materialmännen och se om de har en så jag kan börja med en så fort som möjligt. Hittade dörrmattor för 10 kr st som jag ska lägga som extra skydd i botten på lådorna.

Kommer försöka ta kort så mycket jag kan;)

 

//Pia

FFKTeckomatorp
1/27/10, 8:07 PM
#96

Det går jättelätt att göra hålet i frigolit med en vanlig morakniv, jag tog en matskål som mall och rispade lite, sen var det bara att skära/såga sig igenom med kniven.

majvi
1/27/10, 9:26 PM
#97

Jag har använt kökskniven

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
destiny
2/14/10, 8:02 PM
#98

Puttar upp tråden ifall någon ny här missat den.

destiny
9/8/10, 12:45 PM
#99

Puttar igen. De börjar bli kallt på nätterna t o m härnere i Skåne…

Misan
9/8/10, 1:00 PM
#100

toppen, satt just och letade efter den för det börjar bli kallt även här uppe i sthlm.

maggan47
9/8/10, 1:16 PM
#101

puttar också för denna braiga tråd

Maggan47Glad

Ankie
9/8/10, 7:51 PM
#102

men jag funderade på, visst fanns det väl nån man kunde skicka efter som var färdig va? Jag vet ju inte om jag kommer att ha tid att göra en sån här låda, men tänkte i och för sig att jag kunde fråga gubben vid huset om han är händig…

destiny
9/12/10, 6:00 PM
Ankie
9/19/10, 1:29 PM
#104

puttar denna

Annons:
MewTwo
9/19/10, 2:56 PM
#105

När jag byggt vinterkattbon har jag tagit mig tid att göra dem lite specialanpassade:

Det behöver INTE vara en hög låda - man får tänka på att utrymmet i stort sett bara värms av kattens egen kroppsvärme, och den behöver inte så högt i tak. Lådorna har alltså skurits ned till lagom höjd.

Jag har INTE limmat ihop lådorna, utan köpt billiga spännband på Rusta och slagit om. Då har jag kunnat plocka isär lådorna och göra rent dem eller torka ur fukt vid behov.

Till bäddar i lådorna har jag tiggt till mig sittunderlag och "stjärtvärmare" sådana där som ofta görs med firmatryck från en reklamfirma. Det är nån sorts värmereflekternade silverfolie i dem som återkastar kroppsvärmen väldigt snabbt, och de är lätta att torka av. Det finns också sittunderlag av nån sorts skumplastliknande material som har samma funktion men som också går att klippa till rätt storlek.

Med tanke på drag och kyla från ingångshålet har jag varit noga med att göra hålet i ena änden på en långsida och faktiskt en lagom bit upp på lådan. Har man hål på kortsidan så kan det blåsa rätt in i hela lådan, har man hål på långsidan så blåser det in en kortare bit men inte in i hela lådan…

Som plus jag gjort en liten "veranda" genom att plasta in en mindre kartong (Som inte behöver vara isolerad) och limma (eller tejpa med silvertejp - silvertejp är toppen, funkar på ALLT i alla väder) på boet  med öppningen/ovansidan runt boets ingångshål och botten utåt - men sågat upp ny dörr i en sida som är vinkelrätt mot boets, och får på det sättet en vindavvisande "luftsluss". Oj det här var svårt att förklara i ord, men jag hoppas ni förstår vad jag menar: När katten gått in i verandalådan så måste den svänga höger eller vänster för att komma i bolådan!

Sedan ska man inte få panik om man inte får tag i frigolitlådor eller frigolitskivor - en vanlig kartong omslagen av byggplast och bottnad med halm, stående på några brädor, är i alla fall bättre än INGET bo alls! Smäll ihop ett provisorium och få ut snabbt istället, och fixa ett bättre bygge därefter!!!

Lycka till! // Mew2

Misan
10/14/10, 11:17 AM
#106

gör en liten putt nu när kylan är på ingång.

Misan
11/9/10, 3:37 PM
#107

Sitter och tittar ut och har precis kommit in från ovädret och tänker på alla kissar som inte har någonstans att kunna värma sig.

Misan
11/11/10, 8:40 AM
#108

putt

Kajsa77
11/13/10, 1:13 AM
#109

För dem som inte är händiga eller allmän tidsbrist finns färdiga kojor på: www.kattkoja.se

Jag köpte där till kattkolonin i Stora Sundby och kojorna är mkt populära! =) Är dom små katter kan dom sova två och två i dom.

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Sagolika
11/14/10, 8:31 PM
#110

Vilken bra tråd!

Gullimat
11/14/10, 8:38 PM
#111

Hämta en frigolitlåda i en fisk eller grönsaksaffär, kan också fråga på Apoteket. Gör ett runt eller fyrkantigt hål på sidan av lådan och måla med vattenbaserad färg utan lösningsmedel, och fix så är den färdig. Jag gör hålet på sidan för att det inte skall regna och blåsa in i hela lådan

Annons:
Misan
11/23/10, 7:42 AM
#112

puttar upp, det finns så många fina tipps i denna tråd

[sarasvati]
11/23/10, 2:46 PM
#113

Ja jättebra och viktig tråd! Så hiskeligt kallt som det är …

[eskils]
11/23/10, 8:23 PM
#114

#111

Kanske dum fråga, men varför ska man måla lådan? Både in- och utsidan?

Hawknestgrove
11/23/10, 8:57 PM
#115

på utsidan är det bra att måla, för de lådorna är vita…..och så kan man ha färg som är lite härdande, så blir de inte så ömma. Alternativt att man klär dem med såna där billiga plastpressenningar som är gröna…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Gullimat
11/23/10, 9:28 PM
#116

Presenningar går bra men dom prasslar lite. Jag har målat inuti också för att det inte skall skina vita

Hawknestgrove
11/23/10, 10:07 PM
#117

ja, man kan ju svepa om dem så det blir riktigt  tight. Då prasslar de inte…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Gullimat
11/23/10, 10:10 PM
#118

Det är fannimej svårtTungan ute

Annons:
Madelene85
11/24/10, 12:38 AM
#120

Puttar!!! Sååå otroligt bra tråd!!

Madelene85
11/24/10, 12:41 AM
#121

#119 Åh så bra! Om jag bara hade bott närmare :( Denna stora, fina, isolerade koja måste ju någon kunna hämta och hjälpa katter i??!

donnacorleone
11/24/10, 12:58 AM
#122

#121

Ja, eller hur! Jag skulle kunna tänka mig att hämta den och lämna till behövande om det finns någon i Göteborgsområdet eller runt Stenungsund som vill ha den. Kan även lämna i Alingsåsområdet.

Kojan finns i Stenungsund.

Någon?

Madelene85
11/24/10, 1:04 AM
#123

Puttar!!

#122 Vad snällt! Vore perfekt! Bor tyvärr i Lund…

Hoppas någon kan ha den hos sig!?

donnacorleone
11/24/10, 1:12 AM
#124

#123

Ja, hoppas! Och att kojan finns kvar några dagar till…

Putt putt!

[eskils]
11/24/10, 10:10 AM
#125

Putt för gratis koja till katter!

Annons:
Gullimat
11/25/10, 8:14 PM
#126

Puttar denna tråden

Jourhemmet
11/25/10, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Dom här är byggda åt Livbojen. Gjorda i Trosa. Väldigt fina tycker jag.

Ankie
11/25/10, 8:30 PM
#128

ja jag min vännina ska dra igång ett projekt nu å samla in pengar till material, hon har ju eget företag hon så, å be en snickare göra katthus eller kattkojor å sedan skänka till djurskyddet så missarna får nåt att krypa in i nu när det är vinter å eländigt…

Madelene85
11/25/10, 10:18 PM
#129

#128 vilken bra idé! Putt!

Misan
11/28/10, 4:41 PM
#130

puttar upp, har precis gjort tre katthus här men ingen av mina hemlösa har velat flytta in ännu.

Kajsa77
11/29/10, 8:59 AM
#131

#130 Vet inte om det hjälper, men jag sprayade lite kattmynta inne i husen.

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Misan
11/29/10, 9:08 AM
#132

jag har både kattmynta och kattgodis men de har inte gått in. tror att det är för att de har hittat in under någon av sommarstugorna och bor där inte lika varmt men större och tryggare, har försökt lokalisera dem nu när snön har kommit men det är svårt för de håller sig till de plogade ställena.

Annons:
Puma77
12/1/10, 9:36 PM
#133

Ibland kan det ta ett litet tag.

 

//Pia

destiny
12/16/10, 12:20 AM
Gullimat
12/16/10, 10:00 AM
#135

puttar

tessa
12/16/10, 1:10 PM
#136

#105: Vilket bra och informativt inlägg! =)

Du har möjligtvis inte något foto på din "modell"? Blir väldigt nyfiken på hur den ser ut, med "luftsluss" och allt =)

MewTwo
12/16/10, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

136# Kojorna är ute i kattsvängen och ganska översnöade just nu - så jag ritar en skiss istället!

MewTwo
12/16/10, 10:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Och ritningen ser helt enkelt ut så här:

A är en innervägg som ytterligare skärmar av drag

B är ett litet draperi av tyg som är klippt i breda fransar och fasttejpat i taket på lilla lådan

Och med en lastpall underst och lådorna förankrade med några fula gamla spännband så står allt stadigt

Stora lådan är fodrad med byggfrigolit invändigt, den lilla är lite enklare men har en frigolit i botten

Det var vansinnigt kul att klura ut hela lådbygget!

Hawknestgrove
12/17/10, 12:17 AM
#139

smart!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Gullimat
12/17/10, 12:49 AM
#140

Kanonfint.

Misan
12/31/10, 1:48 AM
#141

puttar och tänker på alla stackars katter som inte har tak över huvudet.

Misan
12/31/10, 4:22 PM
#142

putt

Hawknestgrove
12/31/10, 5:50 PM
#143

putt!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Misan
3/5/11, 11:35 PM
#144

putt0

majvi
9/22/11, 6:49 PM
#145

Här finns tips för att hemlösa katter ska kunna få lite värme

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Ai-chan]
9/22/11, 8:26 PM
#146

Jätte bra tips!

Men kan man göra ren de på något vis? Så att smitta och phyra inte blir allt för lätt.

Annons:
destiny
9/24/11, 9:47 AM
#147

För ett antal år sedan gjorde jag en inomhusbostad till katter som bodde i ett kallförråd. Jag tog en jättestor papplåda, placerade en något mindre papplåda inuti. Mellan dom två lådorna på alla sidor stoppade jag så mycket tidningspapper jag kunde få ner som isolering. Skar ut ett hål genom båda lådorna på ena sidan och bäddade med tidningar och en filt. Lådan blev uppskattad av katterna, dom flyttade in i den med en gång.

destiny
11/13/11, 11:36 PM
seve_ina
11/13/11, 11:43 PM
#149

Bra tips!

Mvh Ina- Luffarkatten - För katter som vill in i värmen.

LillaAqvila
11/13/11, 11:46 PM
#150

- Stockholm

Jag jobbar på sjukhus och vi slänger dagligen mängder med stora fina rena frigolit lådor om nån vill ha för att bygga så mejla mig så kan jag mötas upp utanför en kväll med valfritt antal! :)

Misan
11/15/11, 8:56 PM
#151

#150 är du med i fb? där fins det en grupp som jobbar för katter i botkyrka och är i behov av frigolit för att bygga vinterbostäder åt dessa under tiden de jobbar med att få in dem.

gruppen heter "hemlösa katter i nöd"

Misan
11/17/11, 6:36 PM
#152

puttar, finns många många bra tipps

seve_ina
11/22/11, 10:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Puttar igen genat att visa de 4 fina lådorna som byggdes i lördags av cellplastlådor ämnade för vaccin. En katt får plats i varje låda.

Limmet som använts till att limma cellplasten heter PL200. Man får se upp med val av lim eftersom de flesta lim smälter cellplasten. Ligglagg limmades fast ibotten som klösskydd. Jag sydde små täcken av gamla täcken.

Mvh Ina- Luffarkatten - För katter som vill in i värmen.

Annons:
anebit
1/13/12, 7:33 PM
#154

putt

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Gullimat
1/13/12, 10:25 PM
#155

Ikeas ljusblå flisfiltar kostar endast 10:- styck

Krullsvans
1/15/12, 11:15 AM
#156

Putt

[eskils]
2/5/12, 10:25 AM
#157

Puttar upp en aktuell tråd! Många bra tips här som kan rädda de små frysande vännerna ute i snön.

[sarasvati]
9/16/12, 11:24 PM
#158

Börjar tyvärr bli dags igen att putta upp denna tråd med superbra tips för att hjälpa våra frysande hemlösa vänner ute i regnet.

Katthemsmatten
9/17/12, 10:03 AM
#159

Tråkigt nog är det fortfarande behov av vinterbostad för hemlösingar. Tänk den dag de inte finns hemlösingar. En utopi dessvärre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Choklad
9/17/12, 11:49 AM
#160

SkrattandeKyss

U R us

Annons:
[eskils]
12/3/12, 5:21 PM
#161

puttar upp tråden

[eskils]
12/9/12, 12:04 PM
#162

puttar igen

Backarödbo
12/9/12, 12:38 PM
Victor F.
2/3/13, 6:40 PM
#164

Ett tips: Det finns bland annat på Biltema frigolitskivor som är 10 cm tjucka. Så tjocka för att göra huset stabilt. Köp ett paket 100mm tjockt (6 skivor). Köp ett paket grilstickor, små trästickor att ha till grill spett. Köp en rulle bred tejp baserad på väv (silvertejp t ex). En skiva till golvet, en till taket, och två till långväggarna. Skär till en kortvägg (skär npga med fin såg). Den andra kortväggen görs lite krtare så det blir en öppning. Gör "dörren" så liten som möjligt, så inte onödigt mycket värme försvinner. Använd grilspetten för att spika ihop huset. Tejpa över längst med alla hörn för att få det tätt. Möblera invändigt efter kattens tycke och smak. Köp en liten värmefilt (ungefär som en handduk) med elektrisk uppvärmning. OBS VIKTIGT, den ska vara av den typen som kan användas på 12V t ex i bilar. Får inte vara son som kopplas direkt till nätet, katten kan gnaga av kabeln och skicka sig själv till de sälla kattmarkerna, usch. Koppla den till nätet med en nätadapter, finns att köpa om det inte följer med (köpte värmefilten på eBay). En tät liten frottehandduk blir en fin gardin för ingången som håller värmen inne. Sesamy, vår 100 procent utekatt, som vägrar leva inne, älskar huset och att goa sig på värmefilten. Vi har lagt in en utomhustermometer med lång sladd in i huset så vi kan kolla temperaturen inne hos katten, och det visade sig att även när det kröp ner till närmare 15 minusgrader så höll det sig över nollstrecken inne. Total kostnad för husbygget: cirka 500 kronor … och en katt som myser av lycka.

Lena
2/4/13, 11:35 AM
#165

#163 & #164

Tusen tack för tipsen!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ilb
2/24/13, 2:57 PM
#166

puttar

ilb
3/18/13, 11:29 PM
#167
Annons:
[[eskils_]]
12/30/14, 2:06 PM
#168

Nu är det vinter och kallt igen! 🥶 Puttar upp informationen om hur man kan bygga en värmekoja till de hemlösa katterna. Den kan rädda dem från förfrysningsskador.

Om man inte har möjlighet att bygga så avancerat själv kan man beställa en färdig koja från http://kattkoja.se/, eller hämta gratis frigolitlådor från t ex fiskaffär eller vårdcentral, och ställa ut t ex under en buske vid en husvägg i lä. Lägg något under kojan som isolering mot markkylan och se till att kojan har tak som sitter fast ordentligt när det blåser. Frigolit blir varmt av kattens egen kroppsvärme.

Katthemsmatten
1/1/15, 1:52 PM
#169

Bra att du puttade, eskils! Dessvärre är det ju högaktuell information.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kusten1
1/2/15, 2:56 PM
#170

Jag har en koja, har flera, men skänker gärna en som inte används till behövande projekt eller katt som behöver den. Den är rejäl, två våningar. Matplats på bottenvåning. Lätt torka ut. Isolerad.  Fungerar året runt. Kan levereras om det är i någorlunda i närheten av Göteborg. Kontakta mig vid intresse 🙂

"Det finns saker man Måste göra, annars är man bara en liten lort"

 ur Bröderna Lejonhjärta
Katthemsmatten
1/3/15, 3:30 PM
#171

#170, vilket jättefint erbjudande!! Om ingen hör av sig, kontakta Göteborgs Katthjälp. De kanske behöver fler hus till sina TNR projekt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: