Annons:
Etiketttips-råd
Läst 8639 ggr
torgerd
2008-03-11 00:13

Näta in balkongen?

Vet inte riktigt vilken kategori det här passar under men chansar ;)

Börjar ju bli varmt ute nu och vill att missarna ska kunna vara på balkongen och njuta lite av sol och spännande saker när de kalla vindarna väl ger upp. Måste dock lyckas näta in min balkong som är en sån som "sticker ut" från huset. Har alltså bara en husvägg och resten är i luften så att säga. Taket är golvet från bakongen ovanför gjort i betong och inga kanter. Inget direkt att fästa något nät i så vet inte riktigt hur jag ska lösa det.

Min förra lägenhet hade en balkong som satt mer fast i huset så där var det inget problem, någon som har nåt bra tips på vilket sorts nät, hur man ska fästa osv? Funderar på att bygga en träram men balkongen är ändå 4 kvadratmeter så det kan bli ganska osmidigt.

Alla förslag mottages glatt :)

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2008-03-11 10:35
#2

Hej, jag har en balkong som sticker ut som du men ingen ovan mig så min balkong saknar s.a.s. tak. Det jag gjorde var att jag valde att använda mjuktnät, finns att köpa på zoobutiker. Fäste rundstavar i räcket runt och längs med stänger ner till golvet med rejäla buntband och trädde nätet över överstavarna. Sköt fast nätet överst i staven och fäste i mitt fall upp mot väggen då jag ej har tak. Svårare för kissar att klättra i mjukt nät med. Har också en liten balkong men tog 6 rundstavar på lite över 2 meter, betsade dem svarta för att smälta in med balkongen som är svart och nätet är militärgrönt och allt blev riktigt diskret och missarna är toknöjda.

martdat
2008-03-11 10:43
#3

#2 Du har ingen bild på detta ? låter som att det kanske kan funka på min betongbalkong där det inte finns något att fässta i, mitt hemmabygge som sitter fasst med ståltrådsliner in mot den riktiga väggen känns inte säker så jag vågar inte släppa ut dem själva, jag behöver med fixa ..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Daisy-Moa-Elsa]
2008-03-11 11:21
#4

Har skickat till en annan tjej här så nånstans har jag bilder, men nog på hemma datorn. PMa mig din mail adress så skickar jag bilder dit om du vill

Jenna-Gun
2008-03-11 13:03
#5

Vore kul o bra om du satte in bilden här oxå. Då får andra lite tips inför säsongen.

Jenna

Alexej
2008-03-11 13:32
#6

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
torgerd
2008-03-11 14:13
#7

#2 Låter som en konstruktion som skulle kunna funka för mig, om du hittar bilderna släng gärna upp dem här.

Men tror jag kanske kan bygga ihop det efter intruktionerna.

Alexej
2008-03-11 14:21
#8

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2008-03-11 14:36
#9

Sedan finns mjuknät att köpa hos en försäljare i GBG. de skickar också. På tre meters bredd.

 H.H Kristiansen AB, 031421845 www.kremmin.net  priset förra året var 25 kr /kvm. Således 75 kr löpmetern. Det är det nätet jag har, köpte av kattassen härinne, hon hade köpt för mycket. Jag är jättenöjd med mitt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

martdat
2008-03-11 14:40
#10

citygross har mjukt nät på metervara…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
2008-03-11 14:50
#11

Jag hade tur och fick 3*6  m för 20 Euro plus 10 Euro porto. Knappt 300 kronor.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Daisy-Moa-Elsa]
2008-03-11 15:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hade visst dem på jobbdatorn så här kommer dem, kan tyvärr ej lägga direkt in så nån som kan får gärna göra det

[Daisy-Moa-Elsa]
2008-03-11 15:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

En till

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2008-03-11 15:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Å en tredje

[Daisy-Moa-Elsa]
2008-03-11 15:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Så den sista, hoppas det går att se hur tanken är gjord även om fotografierna är lite sådär. Nätet fick jag köpa av en här på siten och är väldigt nöjd med det. Man känner sig inte alls instängd eller så. Tycker det är hyfsat diskret iallafall. Lycka till

Erika91
2008-03-11 20:06
#16

Tack tack Daisy_Moa_Elsa!
Vi har likadan balkong och jag har inte löst hur vi ska kunna näta in balkongen. Ska visa mamma och pappa detta sedan! Vi har tänkt att Sverker ska få en innätad balkong när han fyller år..

torgerd
2008-03-12 05:06
#17

Vilket bra nät att använda, lär ju inte bli för tingt när man inte har något riktigt kraftigt att fästa i.

Får engagera sambon i det hela så ska det nog gå bra. Tack!

Svali2011
2013-01-20 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hej! Är det någon som har ett bra förslag för att näta in min balkong? Hyresvärden gjorde bara lite och det var bra enligt honom. Men inte enligt mig! Jag vågar inte släppa ut min katt. Problemet är ju taket, ni kan se det på bilden. Alla jag har frågat säger att det är väldigt svårt att näta in en sådan balkong. Innan jag ger upp, vill jag fråga er här. Tack för hjälpen!!

Svali2011
2013-01-20 11:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

En bild till

Lena
2013-01-20 12:10
#20

Du kan bygga en ram av trä som du sätter nätet i. Det är lite mera jobb men det går. Man kan även använda bambukäppar eller liknande och sätta i balkongräcket på flera ställen. Sedan fäster man kycklingnät i dessa eller annat nät. Kycklingnätet blir ganska diskret och syns inte så mycket från marken. Dessutom är det lätt att jobba med då det göer lite stadga utan att vara för hårt heller. Man får använda rikligt med metalla tråd för att fästa nätet och skarva ihop nätet. För att hindra att katterna smiter ut via taket måste man klä in med kycklingnät så att de inte kommer ut den vägen. Du kan t.ex fästa med fästklammer i vindskivorna. Det ger inga stora märken.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Uppkatten
2013-01-20 12:24
#21

Klokt av dig att inte släppa ut misse med den innätning som är nu. Den är definitivt otillräcklig.

Jag har byggt ram av trä och använt ett nät som jag tror kallas murputsnät. Det har hållit och fungerat mkt bra i ca 20 års tid nu. Däremot har jag ingen erfarenhet av den här typen av "takproblem". Du har ingen kompis som är snickare eller liknande som kan ge tips "på plats"?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2013-01-20 12:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här är en bild av hur vi löste det med våran balkong där det också går ut ett tak. Vi byggde en ram som vi sedan satte nätet i.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2013-04-15 22:29
#23

Här är en tråd med diverse bra tips!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2013-04-16 17:39
#24

Puttar nu när värmen börjar smyga fram. Åtminstone där jag bor.

Medarbetare Hittekatter iFokus

jenny.wikman
2013-04-16 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Vi har gjort en ram med reglar och köpt rådjursnät på www.villaprodukter.se som ska häftas upp med häftpistol. Tänk på att reglarna ej ska stå direkt mot betong el annat vi skruvade under rejäla reglar som de vilar på och några stora buntband. Ska måla grått när värmen kommer. Lycka till !

[ollesbodega]
2013-04-17 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Så här har jag försökt säkra upp min balkong utan tak. Använde mig av fyra stycken "Cat Protect Väggklämma" från www.djurmaxi.se.med teleskoprör som jag fäste i räcket. Mellan stolparna spände jag rådjursnät från www.villaprodukter.se. Högst upp lutar nätet in. Det som är bra med detta nät är att det är hållbart och så gott som omöjligt att klättra i. På respektive kant skruvade jag in fästen i väggen för att få det tätt. Nedre delen spände jag över kanten med hjälp av krokar. De som njuter av den trygga balkongen är alla f.d gäster från Stockholms Katthem.

Upp till toppen
Annons: