Annons:
Etikettkattberättelser
Läst 2352 ggr
johnnys girl
2/11/08, 9:59 PM

En promenad i Husby 11/2-08

I dag hade jag vägarna förbi Husby och passade på att svänga in och kolla läget när jag nu var i krokarna.

(För er som inte känner till Husby kan jag berätta att området varit ökänt i många år för det stora antalet hemlösa katter. Vid denna tiden förra året startade ett unikt projekt där flera organisationer och katthem samarbetade för att tömma Husby på hemlösa katter. När projektet avslutades hade 74 hemlösa katter infångats, kastrerats,id-märkts och slussats vidare till de olika katthemmen.)

För ett år sedan såg man katter överallt, under var och varannan balkong fanns matningsställen fulla med bunkar och fat. I dag syntes inte ett spår av det som varit. Inga tomma skålar och fat någonstans, och endast en enda katt i sikte. En vacker svart-vit kisse som såg  välmående ut och var försedd med halsband.

Det var en märklig känsla att promenera där idag, men det kändes ofattbart skönt Inga hemlösa katter i sikte någonstans, ett synligt resultat av många människors insatser. Det kan man kalla belöning efter allt vårt slit

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Annons:
Simson
2/11/08, 10:47 PM
#1

Ja ni är värda massor med beröm för er insats! Många katter har fått det bättre på alla sätt!! Ett otroligt arbete!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Engla
2/11/08, 10:51 PM
#2

Jag förstår att det måste kännas skönt. Ni gjorde ett kanonjobb med dessa katter.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
2/11/08, 10:55 PM
#3

Förstår att det måste kännas bra att se ett så konkret resultat av ert hårda men framgångsrika arbete. Husby-projektet var verkligen ett föredömme! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

johnnys girl
2/11/08, 11:08 PM
#4

Vi är ju oroliga för att det ska se likadant ut där om några år igen om man inte "håller efter". Dels fortsätter folk att slänga ut sina katter precis som tidigare sedan är risken stor att katter flyttar in från andra områden nu när reviret är ledigt. Så därför brukar vi svänga förbi ibland, kolla läget och prata med de boende. Men som sagt, ännu inga tecken på att nya kolonier börjar växa fram.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

marieborg
2/11/08, 11:17 PM
#5

Va skönt att läsa! Hoppas att det blir liknande projekt på andra ställen i landet!

anniii
2/11/08, 11:27 PM
#6

Ni har verkligen gjort ett fantastiskt arbete!!!

Annons:
essut50
2/11/08, 11:49 PM
#7

Åh va skönt att det inte finns hemlösa katter där. Kommer ihåg när projektet började man var så spänd vad som skulle hända. Jag var där som volontär några dagar och det var verkligen en upplevelse att se när katterna kom in i sina burar.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Sidentass
2/12/08, 1:09 AM
#8

Åhh…jag njuter av att läsa dina rader här lite som kvällslektyr..så strålande arbete ni gjort..njut av frukterna nu..av att se en enda katt..en välmående kisse!!

anebit
2/12/08, 10:07 AM
#9

Håller med alla att ni gjorde ett KANONJOBB där!

Så bra att det inte syntes några hemlösa just nu…….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jenna-Gun
2/12/08, 10:20 AM
#10

Skönt att läsa att det är lugnt där nu.

  Ni gjorde ett bra jobb.  

Kram Jenna

[Daisy-Moa-Elsa]
2/12/08, 10:44 AM
#11

Skönt att höra att det är "lugnt" där :-)

maggan47
2/12/08, 2:06 PM
#12

vad glad jag blir Eva, om din rapport från Husby, kommer så väl ihåg alla katter förra vintern, tror aldrig jag sett så mycket katter på så liten yta någon gång, som första gången i Husby, jobbade ju också som volontär där, och är ju med i Stockholmskattkastreringsgrupp, som startade det hela, i samarbete med katthemmen runt om i länet, blev så extra glad just i Husby, då vi hade en extra kampanj efter avslutet av hemlösingarna, att folk kunde  få sina katter kastrerade, gratis,  många av dom var ju utekatter, och så många kom och gjorde det, bidrar ju också att antalet hemlösa minskar, toppen Maggan47 

Lena
3/8/08, 6:00 PM
#13

Puttar upp så att flera kan läsa om det lyckade arbetet i Husby!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Ivory
3/8/08, 6:04 PM
#14

Jag mötte tyvärr en 4-5 månaders ute på vift när jag var där. Han ville tyvärr inte tala om vart han bodde Ledsen.

essut50
3/8/08, 6:13 PM
#15

#14 stackars kisse, hoppas han har ett hem..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Alexej
3/8/08, 6:47 PM
#16

Ett otroligt bra och imponerande arbetet!!!

För alla som har missat Husbyprojektet finns mer här:

http://www.akutgruppen.com/husby.html

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Erika91
3/11/08, 8:56 PM
#17

Underbart att det gett så bra resultat! Det är bra att ni "håller efter"! Så härligt att läsa att katterna fick komma in och kastreras, vaccineras och id-märkas och erat härliga samarbete!

majvi
1/22/14, 8:29 PM
#18

Hur ser det ut i Husby idag när det gäller hemlösa katter?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
1/23/14, 10:02 AM
#19

Vi plockade in en familj för ett par år sedan, men mig veterligt finns det inte några mängder med hemlösingar där.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Paddan88
1/23/14, 10:49 AM
#20

Vilken framgångssaga! Här i mitt bostadsområde fins vad jag vet ännu inga kolonier. Vi har under det senaste halvåret jobbat med att fånga in två okastrerade honkatter och deras ungar. I detsenaste fallet är mamman och hennes ungar välnärda och jag fick vid ett tillfälle frågan varför vi inte bara kan låta katterna vara eftersom de har ett "bra" liv. Svarade att även om vissa hemlösa katter har ett förhållandevis bra liv i vissa områden och människor accepterar deras närvaro så har människor svårare att acceptera hela kolonier. Genom att fånga in dessa två separata familjer så stoppar vi problemet med kattkolonier innan de ens uppstår och gör både tamkatter och hittekatter en stor tjänst.

Ni är helt fantastiska som lyckades med ett sånt mastodont projekt!

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
Katthemsmatten
1/23/14, 11:40 AM
#21

#20 Vad menar folk är ett bra liv?!? Att ständigt behöva jaga mat och skydd för kyla och väta. Aldrig kunna slappna av helt och sova djupt. Utsättas för skabb och mask, ständiga dräktigheter. En katt som inte har ett ordnat boende med en människa som tar ansvar för den har, som jag ser det inte ett bra liv.

TNR-M projekt tillgodoser i stort dessa behov även om det inte blir så jättevarmt i de hus som tillhandahålls. Men katterna får regelbundet mat och tillsyn samt veterinärvård när det behövs. Och de är kastrerade! En katt som bara matas sporadiskt i ett bostadsområde av de boende saknar alla dess grundbultar för att ha ett drägligt liv.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Paddan88
1/23/14, 11:56 AM
#22

Jo du man undrar ju vad de menar. De tycker väll att bara för katterna verkar rena och friska, har ett gott hull och ett isolerat öde skjul så skulle de ha ett "bra" liv. Kan erkänna att jag väljer mina fajter. Istället för att säga till en vilt främmande människa att hej du har fel så tycker jag det ger mer att förklara vad en söt liten kattfamilj utan hem kan leda till och hur katterna får svårare och svårare att överleva ju fler de är och hur det till sist blir ohållbart. Folk lystnar på det, köper det tillockmed. Att börja med att argumentera emot katternas situation for dem att stänga av och sluta lystna. Det gäller att så ett frö och sedan få det att växa i takt med att förståelsen växer. Pratar bara utifrån mina egna erfarenheter men håller med om att komentaren är dålig.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Katthemsmatten
1/23/14, 1:13 PM
#23

#22 Du har helt rätt i hur du hanterar frågan. Min kommentar var mer så här 'en famille'. Bland folk i hittekattsvängen kan man ju lufta sin frustration.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Paddan88
1/23/14, 1:42 PM
#24

Det är lugnt då förstår jag^_^ ville bara förtydliga mig om jag formulerat det otydligt i mitt första inlägg ;)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Upp till toppen
Annons: