Annons:
Etikettsajten
Läst 7316 ggr
Onikan
9/27/08, 12:34 PM

Vad har ni för kattselar?

Jag är på jakt efter en helt rymningssäker kattsele.
Finns inga utav den modellen i djuraffärerna här, så det blir till att beställa över internet, men det är så knepigt. Dels hur bra de är, hur de känns, hur storlekarna är…

Så det vore kul att höra vad kattälskare här på hittekatter har för selar, om ni har selar till era katter?

Jag har en sån vanlig som är ett band runt halsen, ett band runt buken och sedan ett förbindande band som går över ryggen från halsring till bukring, men den tycker jag är farligt lätt att krångla sig ur för en katt, jag vill ha en förbindelse mellan frambenen också, så att säga.

Tacksam för tips!!

(hoppas jag inte lägger tråden på fel ställe nu!)

Annons:
Alexej
9/27/08, 12:36 PM
#1

Gunilla hade en bra tips om hur hon har sele på sin katt men vet inte mer var det står. Pma henne!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Onikan
9/27/08, 12:38 PM
#2

Nu när du säger det har jag läst det nånstans!

Har också spanat lite på en maffigare modell på sele, som är lik hundselar, ser omöjlig ut att ta sig ur -på bilden iaf.

Får man länka?

kattassen
9/27/08, 12:45 PM
#3

#0 Är du lite händig kan du lätt sy fast en "mag-förbindelse" på din befintliga sele. Jag har fått göra lite modifieringar till Baffes selar. Han måste ha en sele för liten hund med brett ryggband samt brett runt magen. Halsens band fick jag dock byta ut då det blev lite för brett och klumpigt runt halsen. Där bytte jag till ett vanligt katthalsband. Vill man sätta på en förbindelse mellan mage och hals går det ju bra också.

Baffe drar mycket och är tung men denna kraftiga modell funkar bra.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Onikan
9/27/08, 12:54 PM
#4

Hm, ja det skulle jag nog kunna ro iland! *tror jag*
med nåt riktigt rejält tyg/band isf… kanske kunde passa på att "klä om" befintliga ban runt hals och buk så de blir lite mjukare, är sådär hårda och plastiga nu och så smala…
Har ju faktiskt ett rött halsband med fluff på insidan kom jag på nu! Kanske kan modifiera lite..

Helst skulle jag vilja ha dubbla selar och dubbla koppel och gärna ett hänglås eller två på, när vi är ute och går ;) *drömt mardröm om att 2 av älsklingarna kom ut och försvann*

Denna har jag spanat in annars, gillar den kraftiga modellen men förstår inte riktigt mig på den Skäms

http://www.swecat.com/v4/product.php/2449

Alexej
9/27/08, 1:12 PM
#5

Jag hade en jourkatt här som jag tänkte ta en promenad med. Hon började att krypa in i ett hål under huset och jag tänkte det är bara att dra ut igen. Men jag fick bara en tom sele ut. Så nu är jag också väldigt osäker mot allt vad sele heter.

Katten fick jag tillbaka med en fälla. Som tur fanns bara ett hål under huset.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Onikan
9/27/08, 1:16 PM
#6

jamen usch! det vore ju mardrömmen om katten lyckades rymma under en promenad! Tur att du fick fatt i henne igen iaf!

Jag har ju lite halvrädda missar (tom Robbi är rätt blek utomhus) och 2 utav dem skulle jag Aldrig få tag i igen om de kom lösa ute tror jag :(

De "selar" som är breda, nästan som BH eller minitröja på katten ser iaf inte ut som de kan ta sig ur, men det ska ju vara slitsäkert med så man kan dra ut dem ur eventuella hål ;)

Annons:
Puma77
9/27/08, 1:24 PM
#7

Jag har en som sitter runt hals och mage. Men den har förbindelse på ryggn och på magen. Den förbindelsen på magen är lite speciell och vinklad på ett sätt som gör att trycket mer hamnar på bröstet istället för halsen om de drar. Som ett Y om ni förstår vad jag menar.

Jag har sett de där också som du menar Onikan och skulle kunna tänka mig en sån till Tudde om man tar ut honom någon gång. De verkar ganska säkra.

 

//Pia

Alexej
9/27/08, 1:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Den här ser ju rätt bra ut, men 289 kronor:(

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Puma77
9/27/08, 1:28 PM
#9

På tradera har jag sett ibland. Fast då i rosa Flört

 

//Pia

Onikan
9/27/08, 1:36 PM
#10

#7 den där Y-vinkeln lät smart!

#8 jag gillar också den, att det är breda band och så, men det är en stor nackdel att man ej kan justera längden på "halsbandet" =/

Nu har jag googlat, surfat runt och kollat massa selar och diskussioner kring selar men inte blivit klokare för det :(

Även provat min gamla, kassa sele och skrattande konstaterat att den egentligen bara passar lilla Saga, de andra är för långa i ryggen och för glada om magen ;) Så att sy om den går icke synd nog.

Puma77
9/27/08, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Så här ser min ut lite grann. Man ser den främre delen även om man inte riktigt ser Y delen alltför väl. Men man kan se lite grann att den inte ligger direkt om halsen utan sammankopplingen hamnar längre ner mot bröstbenet.

 

//Pia

Onikan
9/27/08, 1:57 PM
#12

#11 åhåå, vart hittar man den??

Ska åka och spana hundselar nu i djuraffären, en liten hund är väl i Robbis stl ;)

Gärna fler tips!! taaaaack :)

Puma77
9/27/08, 2:00 PM
#13

Min köpte jag på djurmagazinet.

Men mät hals och magmåttet på Robbi så du vet på ett ungefär om du hittar något bra.

 

//Pia

Annons:
kattassen
9/27/08, 3:53 PM
#14

#4 Ja helst vill man ju ha både "hängslen och livrem" på när de är ute men jag har kompletterat med en karbinhake till befintliga koppelspännen som jag dock tycker är lite klena de som är avsedda för katt i alla fall.

Karbinhakar i olika storlekar är jättebra till kopplena.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Onikan
9/27/08, 3:54 PM
#15

Pust nu har jag efter många butiksbesök köpt en sele.
-för hundar ;)

Rogz for dogz tror jag den hette.
En kraftigare modell utav den bilden du la upp senast Puma77, ska fota den sen. Längden var bra över ryggen, bra spännen, bra form, men "halsbandet" behöver kuna spännas in lite till, men det fixar jag med symaskinen. 69 spänn, hoppas den ska funka bra! Ska ut och inviga den nu och fota! :)

PS: kände på en kopia utav den ovan nämnda för nästan 300 spänn som iofs bara kostade 129 kr men var så himla elastisk och ej inspännbar runt halsen, såg jättelätt att ta sig ur :( fast fin!

Puma77
9/27/08, 4:10 PM
#16

Var inne o kikade på dem .Den verkar vara liknande och på en sida med återförsäljare av den så finns både den jag har och denna med. Skillnaden verkar vara att denna är lite grövre. Bra pris var det i alla fall.

 

//Pia

Tezza
9/27/08, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag har Puppia selen på mina katter och de är framförallt snygga men säkra och sköna oxå. Dock får de ibland in framtassen under selet vid halsen, det har dock hänt endast då de setat fast ute och lekt med varanda, ej under promenad. Så håller med om att det borde gå att reglera runt halsen…..Bild på Casper i sitt snyggsele:)

Tezza
9/27/08, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Å en bild på Milda i sitt:)

Onikan
9/27/08, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Wow vad snygg Mildas var!!
Blir lite sugen på att köpa en sån för fåfängans skull om inte annat, när min ekonomi ser lite bättre ut.

Så här ser selen ut som jag köpte idag iaf;

Puma77
9/27/08, 6:58 PM
#20

Den blev ju fin Onikan. Robbi passar i den;)

Funderade innan vad de där selarna hette men nu fick jag svaret av Tezza. Puppia var det jaSkrattande

 

//Pia

Annons:
Onikan
9/27/08, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Tilde i selen…

Ursäkta "konstpausen" mellan första och andra fotot, har suttit och pillat, sytt, sprättat och grejat för att sy in halsremmen och flytta ryggbandet lite framtill.
Det blev jättebra! Nu kan t o m lilla Saga ha selen!! :D

Här ser man biten jag har "sytt in" och klippt av, på provturen med selen hade jag bara satt en gummisnodd där som bilden visar…

Så här ser den ut nu;

Jag gillar att det är rejäla, kraftiga band, rejäla spännen och knäppen, man kan justera längden på två håll på både halsremmen och bukremmen, plus på remmen som går mellan frambenen! Blev kanske inte supersnyggt med mitt handsyarbete då symaskinen är utlånad och jag är otålig ;) men jag är jättenöjd!

Onikan
9/27/08, 7:30 PM
#22

#20 tack!! ja den fanns i rosa också, men jag tänkte att då vill sambon aaaldrig gå ut i sele med dem! Den sitter absolut bäst på Robbi också, för han har så kraftig framdel, stora "axlar" ;D

Ja Puppia-selarna var ju bedårande och läckra! Men det ska finnas ett "kopia-men-billigare-märke" också som iaf i mina ögon såg likadana ut. Vad sjutton hette det märket då? Mitt minne är för kort :(

Varit ute nån gång i sele med nån av dina?

kattassen
9/27/08, 7:37 PM
#23

Det där blev ju superfint! Ser faktiskt ut som vår kraftiga sele, riktigt kraftiga spännen också. De har inte gått upp hittills har vi märkt. En gång lyckades Baffe komma loss och då var det faktiskt koppelspännet som gick sönder. Sedan dess är det koppelspänne + karbinhake;-)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Puma77
9/27/08, 7:38 PM
#24

Tyckte du gott kunde köpt en rosa även om den blå var snygg *fniss*

Thindra har varit ute men inte Tudor. Han är ju lite lättskrämd ibland ich skulle han få panik så vet jag inte vad som skule hända. Han är inte den ättaste att plocka upp heller då han inte gillar att känna sig fastlåst i famnen. Läbbigt. Men det går bättre och bättre. Varje kväll när han ska ha kvällsmat börjar vi med en lite stund i gfamnen med några pussar sen släpper jag ner honom lungt. Nu sprattlar han inte som en galning i alla fall.

Sen har han haft halsband ibland mn det kliar sådant  matte säger han *fniss* Men det går bättre o bättre det med.

 

//Pia

Onikan
9/27/08, 7:48 PM
#25

#24 naw lille Tudde, klart man är lite lättskrämd med den bakgrunden han har. Tror inte alls du behöver gå ut med honom ifall det inte känns helt bra, min Saga är lite likadan misstänker jag. Hon är också lättskrämd och kan få såndär panik ibland. Jag vågar nog inte gå ut med henne, möjligen längre, längre fram om hon utvecklas fint. Hon är lite skyggis fortfarande när man ska plocka upp henne från golvet bla.

Smart att träna innan kvällsmaten! så får han belöning efteråt :)

Onikan
9/27/08, 7:52 PM
#26

#23 åh vad roligt att höra! Ja det känns lite tryggare med kraftigare band och kraftigare knäppen. Tänkte köpa ett hundkoppel till hundselen ;) alltså ett såntdär koppel som man kan rulla in och ut i en liten dosa man har i handen… vad heter det?? borde väl vara hållbart om det är tänkt till hundar?
Har du testat sånt?

Förstår att du kör på dubbel säkerhet, efter Maja rymde och försvann har jag en stooor skräck att tappa bort nån av mina hjärtan :( hua. Speciellt som de är små knasisar som haft det svårt allihopa och blir rätt skygga utomhus.

Puma77
9/27/08, 7:55 PM
#27

Flexikoppel. Det har jag ett;) Blev så mycket lättare med yrvädret Thindra.

 

//Pia

Annons:
Onikan
9/27/08, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

haha tack Pia, flexikoppel!! att det ordet ska vara så svårt att komma ihåg Skäms Flört

Får man visa ett par sele-foton till tro? så stolt över mina 2 kissar som var ute i sele idag, de var jätterädda första stunden, sen vågade båda gå långa rundor och utforska, tom med svansen i vädret! *älska*

Puma77
9/27/08, 8:53 PM
#29

Mmm vad mycket olika dofterFlört

 

//Pia

Onikan
9/27/08, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

hihi jaaa, hon satt jättelänge och nosade, smakade och nosade igen på den där busken, helt fascinerad. Tilde är ju lilla kissen som levde sitt första år på ett litet badrum utan fönster, så för henne är det här med att utforska en värld utomhus nåt STORT.
Jag är så stolt över henne :)

En som var lika rädd i början, trots att han levt ute hemlös var Robbi. Han var ju också livrädd som hemlösing, så det var kul att se att han efter ett tag ute i selen kunde slappna av lite och knata runt med svansen i vädret och spana in grejer :)

Å en sista bild på Tilde igen när hon för första gången i sitt live besökte en sandlåda!
_"åh vad är det här för konstig mark? åååååh man kan rulla sig och klia pälsen i det!!!"

:)_

Puma77
9/27/08, 9:03 PM
#31

Så sött. Hoppas ni får många goa promenader framöver. Thindra blir tokig när hon kommer ut. Totalt glädjefnatt så då är det skönt med flexikoppel.

 

//Pia

Onikan
9/27/08, 9:08 PM
#32

# 31 -tack, jag hoppas också det :) De behöver lite extra motion med!

Hur ofta är du ute med Thindra? önskar mina får lite fnatt så småningom också ute -så de faktiskt får lite motion ;) men än är det lite för läskigt för det. Vad gav du för ditt flexikoppel, minns du det?

Puma77
9/27/08, 9:15 PM
#33

MItt flexikoppel köpte jag på ÖB,tror det kostade nån 50 lapp endast. Var inte dyrt alls.

Tyvärr är jag inte ute så mycket för hon blir extremjobbig när vi väl kommit in. Kan sitta och jama i timmar vid dörren. Ute finns det massor att lukta på och det blir lite farande hit och dit när hon får spelet. Plötsligt kan hon bara sticka iväg och klättra upp nån mter upp i ett träd. Eller så ser hon en humla;)

 

//Pia

kattassen
9/28/08, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Här kommer några nytagna bilder på lite koppel och sele som vi har till Baffe. En flexikoppeldosa hänger i trädet och där brukar han faktiskt gå runt och skrota när vi är ute i trädgården. Funkar jättebra. Men som sagt inga små och klena koppeldosor - en för hund måste det vara.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Onikan
9/28/08, 7:01 PM
#35

Åh så fiffigt!
Där ser man ju dubbelknäppningen också, smart.
Han måste tycka att det är bra härligt?! Men hur gör du med flexikopplet, är det "utdraget" eller åker det in och ut hela tiden så att säga?
Hur många meter långt är det ungefär?

Jag var på ÖB idag och letade flexikoppel men de hade inga på vårt ÖB :( Får väl köpa på djuraffären då, de kostade 89 - 139:- som minst.

Tack för fotona!!

Puma77
9/28/08, 7:07 PM
#36

Finns 3m och 5m vad jag vet. 3m brukar vara lite mindre och kan vara lite klenare me det känner man. Finns så många olika. Tror jag har 5m för hundar egentligen. Den åker in o ut beroende på hur katten är. Finns ju en stopp som håller den kvar i samma läge och sen en stor knapp som vid situationer som om du inte vill att katten ska rusa iväg hålls kvar.

Carbinhakar brukar de ju ha på ÖB, de är ju en extra säkerhetsåtgärd.

 

//Pia

Onikan
9/28/08, 7:16 PM
#37

Tack!
Då kanske det är lika bra att köpa 5m när man ändå håller på?
Jag har sett att det står hur många kg hundar får väga för olika flexikoppel.

Var förresten ute i selen med Laika nyss. Vi har varit ute EN gång tidigare, för nåt halvår sedan och då kissade hon på sig utanför ytterdörren och jag blev sjöblöt så vi gick in igen direkt :(

Jag tänkte att hon nog blivit tuffare nu och skulle uppskatta en promenad ute den lilla tjockisen så jag gjorde ett nytt försök.

Vi hann ungefär 3 m utanför ytterdörren, när Laika (fortfarande uppe i min famn) kissade på sig! Denna gången klarade sig mina kläder, men min ena hand blev helt nerkissad. Myyys…

Men hon har väldigt lätt för att kissa på sig när hon blir lite rädd, så jag provade ända att släppa ner henne lite för att prova. Det gick okej, hon knatade runt en massa med svansen i vädret men var lite uppjagad, ville gå in i alla buskar och jag tror det var många elaka gamla minnen som kom upp. Så jag gav upp efter en stund och skulle bära in henne igen.

Då möter vi grannen och hans stooora hund utanför ytterdörren och Laika i min famn blir jätterädd, klöser mig, varpå jag håller henne lite tätare intill mig och då vips kissar hon på sig igen.
Nu blev både jag, kopplet, min hand, mina byxor och min tröja blöta.

Lilla gumman. Jag tror att jag förskonar henne från fler promenader. Även att hon inte är skräckslagen är det ju uppenbart att hon inte fick ut någon glädje utav det. Visst behöver hon motion men inte när hon kissar på sig på kuppen :(

Men selen satt bra iaf!! ;)

Puma77
9/28/08, 7:24 PM
#38

Oj då, lille tösen:( Kanske kan ta det i omgångar sen. Öppna dörren så hon får känna på precis utanför den men inte vara ute.

Här hemma  släpper jag Thindra i trappuppgången så går vi ut tillsammans. Om Tudor ska få chansen kommer han först få bekanta sig med trappuppgången och sen glänta på den dörren och så kanske ut.

Men jag tror du i ala fall ska förskona henne från detta resten av året i alla fall.

Ok lite synd var det om dig också då du blev helt nerkissad.Tungan ute

 

//Pia

Alexej
9/28/08, 8:53 PM
#39

Härliga bilder av era katter i sele!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
9/28/08, 9:26 PM
#40

#35 Jag har 8 meters Flexikoppel som är fast i trädet, det rör sig ut och in och dras tillbaka när han närmar sig dosan. Han har blivit riktigt fenomenal på att inte trassla in sig utan när han gått ut hela linan tar han samma väg tillbaka runt träden och hittar nya vägar. Han är heller ingen trädklättrare av stora mått som våran lilla Sara är - henne kan man inte ha där ute utan stege i närheten… Har fått klättra många gånger för att hämta ner henne:-)

Rusta har jag för mig vi köpte dosan på. Får ju förnyas lite då och då eftersom den hänger uppe jämt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

aloizias
1/17/15, 7:19 PM
#41

Jag har dessa kattselar till mina katter http://www.kattkompaniet.nu/activ-sele-rod-p-2425-c-146.aspx

Annons:
ElisabethB
1/18/15, 9:31 PM
#42

Jag har Comfort-selar till mina på senhösten/vintern och resten av året har jag Vitakrafts selar. Har satt en rem mellan frambenen på alla mina selar och de fungerar mycket bra.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: