Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2619 ggr
Kat08ja
10/16/08, 7:01 PM

Samtal från veterinären :(

Hej!

Fick nyss samtal från veterinären. Hon frågade om vi hade möjlighet att ta in en tam katt som hade lämnats in för avlivning? Jag sa: Vänta ska jag kolla upp jag ringer dig om en stund. Tårögd försökte jag komma på en massa lösningar och nu blir det så att katten får komma hem till mig tills ett akuthem hittas…

Hur tänker folk? man blir så ledsen och upprörd :( Hur kan man lämna sin älskade unga, friska, keliga och kastrerade familjemedlem till veterinären för avlivning och säga här avliva henne här är pengarna och sen dra?

Så nu blir det så att jag åker till veterinären imorgon och hämtar katten världens keligaste, tamaste och finaste katt som förtjänar att leva, få ett hem med mycket kärlek och gos…Jag skickar bilder på henne imorgon.

Snälla tipsa folk om oss folk som kan tänka sig att bli akuthem eller skänk en liten slant till akutgruppen vi är i stort behov av gåvor från snälla människor.

Katja

Annons:
Hawknestgrove
10/16/08, 7:28 PM
#1

Putt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[sofia-85]
10/16/08, 7:36 PM
#2

Pratade med min vet igår de hade haft en tam ungekatt ca 5 mån som de kommit in och ville avliva. Bara för att hon kissat utanför nån gång och så skulle de flytta de ville inte utsätta för mer stress. Fan va folk e dumma i huvudet

martdat
10/16/08, 9:22 PM
#3

håller med er alla. fattar inte heller hur man kan avliva en frisk katt, tur att det ordnade sig för kissen, bilder sen va katja?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kat08ja
10/16/08, 9:58 PM
#4

#3 Ja absolut bilder kommer imorgon :-)

JessicaN
10/16/08, 10:15 PM
#5

Hämtade hem en kille i fredags som skulle avlivas. Han var i och för sig hemlös så dom som skulle avliva honom hade bara matat honom, dom ägde honom inte men då tog jag hand om honom istället. Han är jättemysig!

Kat08ja
10/16/08, 10:18 PM
#6

#5 jättegulligt av dig att ta hand om honom :-)

Annons:
Lena
10/16/08, 10:35 PM
#7

Vad bra att ni hjälper dessa avlivningshotade katter. Jag blir alltid lika förtvivlad när kattägare har för avsikt att avliva sina katter. För mig är det ofattbart.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
10/16/08, 10:44 PM
#8

Ja..jag säger som Lena skriver här ovan..att låta avliva sina friska djur är bortom all min tankegång..säkert kände sig vetten också lättad över att du Kat08ja kunde rädda missen..det kan inte vara trevligt att vara veterinär alla gånger..

Hade jag fått ett sådant samtal så hade man inte kunnat göra något annat än att fara dit o hämta..trots att man har överfullt..

Toppen att du finns för missen..

Kat08ja
10/16/08, 11:54 PM
#9

Ja, veterinären lät väldigt lättad. Inte lätt att vara veterinär alla gånger :(

Debattia
10/17/08, 12:03 AM
#10

Ni är änglar som räddar dessa katter!!!!!

Verkar också vara seriösa veterinärer som inte bara avlivar dem.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Kurran
10/17/08, 12:27 AM
#11

Tyvärr har jag erfarenhet av samma sorts telefonsamtal.

Sidentass
10/17/08, 12:52 AM
#12

Har tänkt på sådana här situationer sen jag läste den här tråden första gången. Tanken slog mej om man skulle kunna bilda en form av nätverk av akuthem för friska katter som lämnas in för avlivning på olika orter. Kanske att någon skulle kunna agera kontaktperson, plus att även veterinären har en lista på de intresserade hem som finns..svåra är nog dock att hitta akuthemmen..men ett försök skulle inte kännas fel..

Kurran
10/17/08, 12:58 AM
#13

Kanske skulle det gå lättare att hitta akuthem om den som vill avliva sin katt åläggs att betala minst lika mycket som det annars skulle kosta att avliva katten plus eventuell kastrering och id-märkning?

Annons:
Kat08ja
10/17/08, 9:41 AM
#14

Snart åker jag och hämtar lilla gumman :-)

catfoot
10/17/08, 9:47 AM
#15

Vilken tur att du fanns där, annars har kissen varit död…Hoppas nu att allt går bra..Pussa på nosen från oss hos catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Kat08ja
10/17/08, 1:26 PM
#16

Liten rättelse

Katten lämnades inte in av sin ägare utan en som har tagit hand om den, men inte själva kunde behålla katten pga.allergi. Men iaf så lämnades katten för avlivning om inte akuthem hittades igår…Katten har gått ute hur länge som helst och ingen ägare har dykt upp trots annonser/efterlysning och den har ingen chip/tatuering…

Katten har fått kortisonspruta veterinären visste inte om det var eksem eller om katten har råkat ut för någonting när den gick ute, men hon har ingen päls på halsen och en liten bit på huvudet och det ser sårigt ut den kan ju ha varit i slagsmål också veterinären visste inte riktigt. Hon har ingen feber och mår bra och hon kliar sig inte…

Min fråga till sajtvärden är: Kan jag bifoga bilder på henne här eller ska man skriva varning starka bilder på rubriken? eller ska jag försöka fota henne så att inte såret syns? Vilket tycker ni?

/Katja

catfoot
10/17/08, 1:53 PM
#17

Ja, jag är ingen sajtvärd…men varför inte, det har visats bilder på fula sår..Tex. bilderna på herr Olsson var inte vackra..Men det är dagens kattSverige, så här har våra utslängda å övergivna katter det..Min syn på saken/Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Simson
10/17/08, 5:53 PM
#18

Ja herr Ohlssons hals var direkt vidrig på bild. Gråter

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Puma77
10/17/08, 5:59 PM
#19

Jag tycker du kan lägga in biderna men kanske skriva varning för starka bilder eller ngt. Sen får man välja själv om man vill öppna upp bilderna. Men det är min åsikt sen får Lena säga hur det ska görasFlört

 

//Pia

Kat08ja
10/18/08, 12:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nu har jag döpt katten till Belladonna här kommer 2 bilder på henne där man inte ser såret…Lilla tjejen hon är så vacker, kelig, lugn, snäll en riktig knäkatt :-)

Belladonna

 

Annons:
Lena
10/18/08, 1:07 AM
#21

Jag tycker du kan lägga ut bilder på kissen. Det är ju som något skrev en bit av kattsverige och inget som vi ska blunda för på en sajt av den här karakttären.

Så söt hon är den lilla tjejjen. Vilken tur att hon blev räddad.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

SagaLina
10/18/08, 1:33 AM
#22

vilka fina ögon hon har!

Kat08ja
10/18/08, 1:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#21 tack för svaret, ville fråga för säkerhets skull :-) Ja, visst är hon vacker…

Här kommer fler bilder på Belladonna. Såren syns!

 Stäng fönster Visa i nytt fönster (full storlek)

 

martdat
10/18/08, 1:42 AM
#24

å sö söt, lyckligt ovetandes om att hon var en hårsmån från döden.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

emjon
10/18/08, 11:49 AM
#25

Åh Katja vad fint av dig att du kunde ta hand om denna lilla tös. Nu undrar jag om du vet var hon hittades och ungefär för hur längesedan?

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

martdat
10/18/08, 12:35 PM
#26

jag skrev mitt inlägg innan de bilderna med såren publicerades, ser inte kul ut alls.med tanke på såren så har jag ändå viss förståelse att de gick tll vetten, de har ju ändå anonserat och försökt, det är inte sönderkliad ringorm hon kan ha?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kat08ja
10/18/08, 1:59 PM
#27

#25 Hej! Katten hittades i Tumba jag vet inte riktigt när.

Näe, såren ser inte kul ut alls :( hon mår bra,ingen feber och hon kliar sig inte. Veterinären fick ju katten på eftermiddagen och hade den över natten så såret såg tyligen bättre ut sen på morgonen.

Belladonna som jag kallar henne för vill bli klappad hela tiden, hon styker sig mot en och vill ha närhet. Hon är en mycket gosig katt :-)

Annons:
Fagddu
10/18/08, 4:37 PM
#28

Vilken fin kisse och hemskt att hon är sårig. Sa veterinären något om ifall det är vanliga sårskador eller eventuellt ringorm?

Lena
10/18/08, 5:02 PM
#29

#23 Alltid svårt att säga vad det kan vara naturligvis. Mycket kan ju hända en katt som gått ute ett tag. Men om såren redan visat tendens att förbättras ser det ljust ut. Förhoppningsvis är det något som kommer att läka ut nu när hon är inomhus och får allt hon behöver.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

nellies-matte
10/18/08, 5:13 PM
#30

Sött liten missan Hur gammal beräknas hon var på ett ungefär och hur långe har hon varit hemlös

Sidentass
10/18/08, 7:52 PM
#31

#23 Men vilken fin och vacker kisse!

Hoppas nu att dom otäcka såren läker snart..skönt att hon inte kliar sig på dom..tänk så tacksam o glad missen är över att du tagit dej an henne..

essut50
10/18/08, 8:06 PM
#32

#27 Vet du vilken område i Tumba Belladonna hittats?

Jag jobbar ju i Tumba centrum samma hus som Tumba Veterinärpraktik håller till..

Vad söt hon är Belladonna…Kyss

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

snickan
10/18/08, 8:21 PM
#33

Vad söt hon är, behöver hon inte någon medicin. Hoppas att såren läker bra

Kat08ja
10/18/08, 9:49 PM
#34

#28 det ska vara vanliga sårskador eller eksem.

#29 ja, exakt det sa veterinären också alltid svårt att veta när en katt gått ute.

#30 ca.3-4 år vi vet inte exakt hur länge hon har gått ute, ett bra tag.

#31 Ja, vi hoppas också att såren läker snart :-)

#32 Tyvärr, jag vet inte vilket område. Ja, visst är hon söt.

#33 Hon har fått kortisonspruta och veterinären sa att det ska hjälpa ganska snabbt om inte så ska jag höra av mig till dom så får hon någonting annat.

Belladonna mår bra, hon rullar runt och visar magen och vill att jag ska klappa henne och så spinner hon väldigt högt. Jag är hennes sjuksköterska och jag tar hand om henne så gott jag kan. Hennes sår ser lite bättre ut hoppas att det läker fort.

Annons:
Debattia
10/18/08, 10:01 PM
#35

En jättefin katt och ett jättefint namn ,en jättefin berättelse. Nu slipper hon ytterligare en vinter i snö och kyla. Har äntligen ett hem med mycket kärlek.

Bättre kan det inte bli  för Belladonna.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Kat08ja
10/18/08, 10:15 PM
#36

Jag fastnade för namnet Belladonna när jag tittade på katten så visste jag att jag måste kalla henne för det. Jag frågade henne först om det var ok, att jag kallar henne för det och hon svarade genom att stryka sig mot mig :-) så jag fick en känsla av att det var rätt val hehe…Jag börjar redan fästa mig vid henne hur ska det här gå.

hanna64
10/19/08, 1:00 AM
#37

Vilken sötnos Glad

Härligt att hon fick komma hem till dig Glad

Hoppas att såren läcks fort…

Kat08ja
11/12/08, 1:45 PM
#38

Lite uppdatering är väl alltid kul.

Jag kände redan den dagen jag hämtade Belladonna att det var någonting speciellt i luften. Jag tänkte inte mer på det utan gick och hämtade henne, men när jag såg katten så visste. Hon var så speciell, hade utstrålning och samtidigt såg hon väldigt ledsen ut. Hon har nu varit hos mig i nästan en månad och från att ha varit oerhört rädd både för hastiga rörelser och särskilt fötter så har hon börjat att lita på mig. Hon springer inte undan om jag går mot henne utan hon sätter sig och lägger huvudet på sned och tittar på mig med sina stora vackra ögon.  Sen blinkar hon snällt som om hon vill säga någonting. Som du är inte farlig, jag litar på dig vill du bli min matte? Belladonna brukar hoppa upp i mitt knä och där vill hon helst ligga tills jag behöver röra på mig. Ibland har jag 4 katter som slåss om den sittplatsen. Belladonnas päls på halsen har börjat att växa tillbaka hon har ett sår på huvudet som hon nu har kliat sönder så att den blöder lite, men jag ska ändå till veterinären ikväll så får dom titta på såret. I helgen bestämde jag mig Belladonna ska bo kvar. Jag kan inte tänka mig ett annat hem åt henne hon har valt mig helt enkelt till att bli hennes matte och jag som alltid har velat ha en hona eftersom jag har 3 hankatter. Denna gången ville jag absolut ha en vuxen katt så nu har jag bokat henne :-)

Fagddu
11/12/08, 2:06 PM
#39

Men vad skönt att lilla Belladonna fått ett sånt superbt hem :D Grattis till familjetillskottet. :)

Simson
11/12/08, 2:36 PM
#40

Vad härligt! Det är ofta katterna som väljer oss. Vad roligt att hon mår så mycket bättre! Fler foton på hela kattfamiljen!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Sidentass
11/12/08, 2:44 PM
#41

#38 Men vad härligt att vackra Belladonna får bo kvar hos dej:-) Hon kommer att vara dej evigt tacksam..vissa katter känner man bara att man inte kan flytta på…

Önskar er all lycka o glädje nu tillsammans!

Annons:
emjon
11/12/08, 5:14 PM
#42

Härligt att Belladonna får bli en ny familjemedlem hos er och jag önskar lycka til med allt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

annebeate
11/12/08, 7:11 PM
#43

Underbart att Belladonna förblir en i familjen. Lycka till framöver med denna lilla söta kisse.Glad

Jenna-Gun
11/12/08, 9:07 PM
#44

Härligt

Kat08ja
11/12/08, 9:17 PM
#45

Belladonna hälsar att veterinärbesöket gick bra. Hon fick sin andra vaccinationsspruta och sen fick hon med sig några påsar allergifoder. Jag ska endast ge henne allergifoder i några veckors tid så får vi se om såret på huvudet försvinner helt. Jag är väldigt lycklig att Belladonna vill bo här hos oss och om jag ska vara ärlig så tror jag att hon också är lycklig ;-)

Svali2011
5/5/12, 11:46 AM
#46

Jag hittade den här fina berättelsen nu, den är nästan fyra år gammal. Jag bara undrar, hur har det gått med vackra, kärleksfulla Belladonna? Det hade varit så fint att få veta lite om henne.

[helenal]
5/12/12, 2:37 PM
#47

jag blir alldels rörd över att läsa det så är också nyfiken!

Upp till toppen
Annons: