Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 6266 ggr
KisseMisse
2008-12-05 22:03

Praoa på katthem i 8:an?

(Skrev först detta i en annan grupp men en annan användare rekommenderade att det skulle nog vara fler som kunde hjälpa till här, så nu flyttar jag den hit istället)

Hej, jag är en tjej som går i 8:an och blev medlem idag. Vi ska praoa på vår skola i vår och de sa att man helst ska försöka hitta praoplats i god tid, även om det kanske inte är så bråttom än. 

Jag hade en katt förut som jag haft i hela mitt liv, det var hela familjens katt, men efter en kort tids sjukdom fanns det inget annat alternativ än att avliva honom … Jag saknar honom såå mycket Gråter

I alla fall till saken, vår lärare sa att man kunde praoa på katthem, och det tycker jag verkar jättekul eftersom jag älskar katter. Men hur ska man göra egentligen? Ska jag skicka ett mail och fråga om de tar emot praoelever? Jag vågar nog inte ringa tror jag. Vi måste fixa praoplatserna själva och det är som sagt fortfarande rätt så lång tid kvar, men ändå. Tungan ute

Jag bor i Stockholm, och jag undrar om det finns det några katthem här i närheten? Jag har aldrig hört talas om att man kunde praoa på katthem men vår lärare sa ju det så …Det skulle verkligen vara jättekul.

Finns det några ställen ni vet tar emot praoelever, eller bara katthem i allmänhet, i Stockholm, som man kan fråga?

Tacksam för svar! Skrattande

Annons:
Engla
2008-12-05 22:19
#1

Vad roligt det låter! Kontakta Stockholms katthem, DjurhjälpenKattstallet eller Kättvärnet.

Lycka till!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

KisseMisse
2008-12-05 22:21
#2

Oj, vad många tips! Ska kolla in dom nu,  tack så mycket! Skrattande

nellies-matte
2008-12-05 22:21
#3

Hej

Jag skulle rekommendera dig att maila katthemmen att ringa brukar för det mesta vara svårt. Berätta lite om dig själv och din vara av katter.

Lycka till

Nikita-
2008-12-05 22:22
#4

Hej!

Välkommen hit!

Katthem finns vid Telefonplan (Stockholms katthem)
Åkeshov (Kattstallet, Stadskatten)
Vaxholm (Djurhjälpen)
Finns även i Södertälje, Fisksätra tror jag. Kanske någon anna som vet kan fylla på listan!?

Ta kontakt med dem och fråga om dem tar emot praoelever. Du kan inte få mer än ett nej. Lycka till!!

Glad

KisseMisse
2008-12-05 22:42
#5

TACK för alla svar Skrattande

Håller på och kikar runt lite nu och jag ska nog maila, det verkar bäst. Då kan jag ju lättare få med informationen om min kattvana (som nellies-mat sa) och berätta om mig själv och så … Det går nog bra. Förut tyckte jag inte att det skulle bli så särskilt kul med prao, men om man kan praoa på katthem så blir det ju mycket roligare …

Men vad tror ni jag kan göra där då? Inte nåt jätteavancerat såklart, men kanske hjälpa till och kamma katter och ge dem mat (om de inte är skygga då) eller ? Åååh, vad kul!

Elise79
2008-12-05 23:00
#6

Hej!

Jag tycker att det är en jättebra ide att praoa på ett katthem!
Själv arbetar jag ideelt för Kattvärnet och vi tar ibland emot prao-elever hos oss.
Jag skulle därför rekommendera dig att åka till Katthemmet personligen, kanske tillsammans med din mamma.
Då får du se hur katthemmet ser ut, träffa katterna och känna efter att det verkligen är där du vill vara.

Du behöver inte berätta från början att du funderar på att söka praoplats där utan gå runt och titta lite först och känns det bra så ta kontakt med personalen.

Viktigt att veta är att på många mindre katthem har ingen anställd personal utan volontärerna kommer två gånger om dagen och är där olika länge, så det kan vara svårt att få en prao på full skoltid, dvs 8 timmar per dag.

Lycka Till, det kommer att vara en upplevelse det lovar jag!

//Elise

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
KisseMisse
2008-12-05 23:39
#8

#7 Hej Elise79!

Vad kul att höra att ni ibland tar emot prao-elever! Det med att det kan vara svårt att få prao på full skoltid visste jag inte om, men det blir nog inga problem eftersom att jag inte tror att jag skulle orka vara med så länge ändå. Glad

Jag undrar en grej, kan man bara komma dit och kolla runt lite, även om man inte vill t.ex. köpa någon katt? Tungan ute                               (Fast i framtiden vill vi gärna skaffa katt igen, men just nu har vi inte de bästa omständigheterna)

Upp till toppen
Annons: