Annons:
Etikettsajten
Läst 2210 ggr
destiny
12/25/08, 3:29 PM

Katter i bur (tillfälligt)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för en hälsning från katterna i tråden

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=c2cf7096-09a1-48d3-aec2-23ceded409b1

Stackars katter har hamnat i en fågelbur! Tungan ute Det är hårdträning nu för att dom ska bli tamare. Flört Svante som är en av katterna på bilden protesterade och sa att han är alldeles för tam för att sitta i en bur så han är tillbaka på rummet med resten av familjen nu.  Dom andra två sitter annars  på badrummet några dagar nu och får lite omväxling Tungan ute av att sitta i bur! Dom är ganska tama dom här två flickorna också numera men har en bit kvar ändå innan dom är helt tama. Dom får sitta i buren någon timme i taget sen får dom komma tillbaka  till badrummet. På kvällarna tar jag upp dom i famnen (en i taget) så sitter vi och kollar TV tillsammans. Just nu kollar dom på film, en film för katter med fåglar och fågelkvitter. Glad

Annons:
essut50
12/25/08, 5:30 PM
#1

Jag undrar varför dom här två kattungarna sitter i badrummet?

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

destiny
12/25/08, 5:46 PM
#2

Jag tog hem sju skygga katter (en skygg mamma med fyra egna ungar samt två andra ungar) på en gång och satte dom i ett ca 25 kvm stort rum. Ett stort misstag förstod jag efterhand som tiden gick. Skygga katter ska bara ha en liten yta till att börja med. Därför får katterna sitta på badrummet några dagar nu (efterhand som jag lyckas fånga dom) tills dom är mer hanterbara. Dom är långt ifrån helvilda nu men ändå inte hanterbara förrän efter några dagar på badrummet där dom inte kommer undan mig. Dom skulle egentligen kunnat flytta till egna hem för länge sen men dom måste bli lite tamare först och då är det liten yta som gäller några dagar. Jag ville dom skulle ha det bra och satte dom i ett ca 25 kvm stort rum….

Jag kan inte sitta med dom på badrummet dagarna igenom. Obestämd Den här fågelburen är ett sätt vänja dom lite mer vid vardagslivet och sånt som händer i ett hem. Dom har det alldeles för lugnt både på sitt rum och på badrummet.

Bumbis
12/25/08, 6:09 PM
#3

Ett jättebra beslut Desiny!! Det är lättare att få vissa tama på mindre yta. Glad

Jag har Kustens lilla rädda skyddsling i en jättebur fortfarande fast jag öppnade luckan för ett par veckor sedan, men hon vågar sig inte ut ännu. Det är på hennes villkor, det får ta den tiden det tar, hon känner sig trygg och jag kan jobba med henne och klia henne med fjädervippa mm. Skulle hon komma lös vore det inte en suck att kunna handskas med henne.

Jag har ångrat mig flera gånger om att jag släppte ut en vildfödd hona här i huset alldeles för tidigt innan hon var tam, så Destiny gör helt rätt när hon ägnar sig åt katterna i ett mindre utrymme.

Det går inte annars.

Vilka skönheter Destiny!!! Glad

essut50
12/25/08, 6:26 PM
#4

#2 Tack för svaret..Man vill ju veta varför man gör sådant? Har ju ingen erfarenhet av så skygga hemlösa katter. 

Du gör ett bra jobb har jag förstått..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

destiny
12/25/08, 6:37 PM
#5

#3 Visst är dom vackra. Kyss Och ändå gör bilden där dom "skakar galler" inte dom rättvisa.

Skönt att jag inte är ensam om att sätta katter i bur. Skrattande  Så roligt att höra att det går framåt för Kustens (och din Flört ) lilla skyddsling.

Visst måste det få ta den tid det tar. Huvudsaken är att katterna blir tryggare efter hand. Mina små burfåglar var ganska nervösa första gången men vande sig ändå ganska snabbt vid att sitta i buren. Nu när jag sätter dom där vet dom precis vad det handlar och tar det lugnt, lägger sig ner och spanar på vad som sker i huset.  Det är bara Svante som protesterar lite. Men han är också tamast och har fått springa lös i vardagsrummet någon gång. Bara det att friheten där är så härlig så fast han är mer eller mindre helt tam får jag nästan inte tag på honom när det är läggdags. Cool Han bara leker och busar med mig och springer undan.

Debattia
12/25/08, 6:57 PM
#6

Mitt minne är kort, vilka kissar var detta som du tog in??

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Annons:
Bumbis
12/25/08, 7:04 PM
#7

Katterna kommer inte minnas "tiden i bur".

Jag hjälpte till på ett katthem och kom in med en katt jag matat i ett par år och fångade in och det visade sig att han var helt förvildad. Jag hade ingen möjlighet att ta hem honom vid det tillfället eftersom vi bodde i lägenhet men många katter så han fick sitta i karantän tills vi hittade ett större boende.

Under denna tid kallades jag för djuplågare för att jag "plågade katten i ett trångt utrymme", men alternativet hade varit avlivning. "Det går inte att få ordning på katten", sa djurvännerna, som aldrig satt sin fot på katthemmet.

Han har bott hos oss i drygt sex år nu och är en av de charmigste katterna av dem alla, jag tror inte han tänker på tiden i karantän, vad hade alternativet varit?

Man får göra det bästa av situationen….han hade aldrig blivit tam om han hade släpts ut på för stor yta direkt.

Många katter avlivas i onödan på katthem för att de släpps ut på för stor yta alldeles för tidigt.

Du gör alldeles rätt Destiny, det går inte annars.

destiny
12/25/08, 8:04 PM
#8

#6 Har länkat i första inlägget. Flört

#7 Minns dessa missarna något av timmarna i buren så är det inte med obehag. Flört Första stunden första gången är dom lite oroliga men det har gått fort över på dom tre som testat buren hittills. När jag skulle ta upp dom två flíckorna  förut för att dom skulle få äta och gå på lådan så var det två sömndruckna ungar som nästan inte ville väckas för att komma upp till badrummet igen. Dom låg och sov och var nog långt borta i sina drömmar. Skrattande Att TV:n står och skrålar och mina katter kommer och går bekommer dom inte ett dugg längre. Häromdagen drog jag ut buren i hallen så den stod utanför köket när matte lagade mat halva dagen. Klarade dom den upplevelsen klarar dom det mesta. Skrattande

När dom varit på sitt rum har dom inte varit jätterädda för mig men ändå inte klappbara. När jag väl fick tag på dom och placerade dom på badrummet har det vänt väldigt fort. Och sen med träningen i buren där dom mer kommer i kontakt med vardagslivet har utveckligen varit helt fantastisk.  Jag lärde mig dock med den som var först ut att dom ska sitta på badrummet med några dagars marginal. D v s även efter det dom verkar tama behövs ytterligare någon dag annars kommer dom tillbaka i sitt gamla beteende när dom är tillbaka på sitt rum och börjar umgås igen med dom i familjen som inte är så vidare tama.

Bumbis
12/25/08, 8:15 PM
#9

#8, nej, det gäller att ta det försiktigt, få dom klappbara i buren och sedan slussa ut om när de själva känner att det är dags, det visar dom.

Jag skulle aldrig ha en katt instägd om den verkar må dåligt av det, men skygga katter verkar må bäst i början att ha en trygg, mindre yta. De visar när det är dags….

destiny
12/25/08, 8:57 PM
#10

Det var lite roligt när jag var hos veten med Lisa för andra vaccineringen nyligen. Första tiden vi hade fick jag inte på något sätt tag på henne. Jag fick med mig två av fyra ungar den gången! Efter många om och men fick jag tag på henne och fick in henne på badrummet efter någon dag. Ringde för att få en ny tid. Hade tänkt låta henne sitta på badrummet några dagar och lugna ner sig men fick en tid med en gång. Lika bra att få det överstökat tänkte jag och fick in henne i en bur igen. Denna gången gick det lätt eftersom hon ju satt på badrummet.

Hos veten gick det jättebra. Jag lyfte av taket till buren och hon fick sin spruta, hon satt lugnt kvar i en hörna. Veten hade förra besöket i minnet och kom in med tjocka handskar! Den gången gick det inte lika smidigt kan man säga! Obestämd 

Väl hemma bar jag upp buren till badrummet igen och öppnade dörren. Hon blev kvar inne i buren så jag stack in handen för att klappa henne. Och hon började spinna och spinna, rullade runt i buren och gav mig små kärleksbett i handen. Hon överraskade mig fullständigt. Från att inte ha fått röra henne och sen detta! Hon har fortsatt i samma stil, d v s hon njuter av att jag kelar med henne. Hon gillar det och spinner för fullt. Det bara vände med en gående gång för henne. Hon är som dom små moderlösa nu som jag fick in lite efter denna familjen, det räcker nästan jag tittar på henne nu så börjar hon spinna.Kyss

Bumbis
12/25/08, 9:31 PM
#11

#10 Ibland blir man verkligen överraskad, katter är som de är, de lever efter sina egna lagar. Kanske därför de är så intressanta.
Ena dagen förvildade - nästa dag närintill tama…

Underbart att höra om Lisa, det värmer i själen!!!

Ledin
12/25/08, 10:23 PM
#12

jag tycker att de ser ut att inte ha det så illa trots att dom är i bur. Visst måste det gå snabbare att få dom tama (tänker på kattungarna i 1ahand) eftersom dom är mera lätt styrda av sig. Jag har i stallet en katthona som bara kommit o i sommras fick hon en kull ungar o la dom i stallet…. Sen försvann ungarna o honan jag todde hon hade bärt iväg dom. Men jag forsatte ge mat i stallet. På sommaren är hästarna ute därmed är jag inte i stallet mera än nödvändigt borstar o pysslar med dom ute. Det visa sig senare att det e ett hål i sadelkammaren där hade hon gått in o gömt ungarna när jag upptäckte detta var ungarna rätt stora o jätte vilda livrädda. :S det var 4-5 ungar men nu ser jag bara 3 st jag har bommat igen hela stallet de får mat på kvällen torrfoder har de fritillgång på samt vatten givetvis. Av dessa 3 ajg ser är en lite tamare en underbar helgrå hane, en hona finns ofta synlig medans den 3e gömmer sig än. Jag håller på att förhandla lite pris med min vetrinär ang kastrera alla 3 samt låna en bur så jag kan fånga de som är mera vilda. Tanken är att de kan lika gärna bo kvar i stallet men att jag sen kan öppna dörrarna så de även kan hålla musfritt runtom. Det skulle ju vara jätte kul om alla 3 vart helt tama så får dom snälla händer som klappar dom mycket då mina barn älskar katter de med. Jag hoppas att det går riktigt bra för dessa kissar du har där , jätte söta :)

destiny
12/26/08, 12:39 AM
#13

#12 Dom verkar trivas ganska bra fast dom har det lite trångt. Eller kanske är det just därför att det är trångt som dom tycker det är OK. Känns väl tryggt att vara nära varandra. Sen sitter dom ju inte där mer än någon timme åt gången så så illa som det ser ut är det inte.

I kväll har jag suttit med Sally i famnen ett par timmar. Sally är betydligt mer rädd av sig än Lisa var. Men det har gått bra. Först var Sally stel som en pinne och gjorde små försök att göra sig fri från mitt grep om henne men efter en halvtimme eller så så slappnade hon av. Då lade hon sig tillrätta i min famn och började spinna. Kyss Det jag önskar är att jag satt dom på badrummet långt innan och även att jag tänkt på den här papegojburen lite innan. Men det ser ut att gå vägen ändå.

Annons:
missempty
12/26/08, 11:43 AM
#14

Jag har haft mina skygga ungar i köket bakom en kompostgallerdörr. Jag har alltså tagit bort den vanliga dörren in till köket och satte dit en i kompostgaller istället, men nu under julen medan jag var hos pappa så upptäckte kattvakten två kvällar i rad att den ena tagit sig ut. På julafton sa jag åt henne att låta dörren vara öppen då… för katten ville tydligen inte vara i köket längre utan tog sig ut igen även om han blev instängd. När jag kom hem igår stängde jag in dem… men när jag var i badrummet och rensade lådor hörde jag ett brak och upptäckte sedan att de rymt från köket - igen!

Så nu får de vara ute med de andra, på 67kvm yta och det är INTE bra… för nu kan jag inte jobba med dem. :( Dessa katter är så skygga att de hugger allt som vill röra vid dem, därför har jag haft dem i köket för på mindre yta är det lättare att jobba med dem.

Nu behöver jag tips på hur jag går vidare med arbetet med dem! :(

Alexej
12/26/08, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Du gör absolut rätt, Destiny.

Det är absolut det bästa sättet att få en katt tam. Finns det några gömställe kommer katterna knappast att bli tama. Och en skygg katt är nästan omöjligt att omplacera.

missempty, det är bara att börja om. 67 kvm är för mycket för en skygg katt. Ett bättre fäste för kompostgallern eller bygga en nätdörr. Det är rätt så lätt när det redan finns gångjärn från en annan dörr. Några lister, någta vinkel och stabil nät. Det gjorde jag, var tänkt som provisorium men nu sitter den jämt där.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

emjon
12/26/08, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#9 Min åsikt stämmer bra in på det du skriver och just att katten får bestämma själv när det är dags. Tror absolut att det går att få en skygg katt tam även om den får större utrymme det handlar mera om hur bråttom man har. För min del vill jag inte tvinga mig på en katt när jag märker att den är rädd för då skulle jag må dåligt.

Vi hade ju våra två små viltfödda jourkatter i en hundbur eftersom vi inte hade andra möjligheter till karantän. När det blivit kurerade och vaccinerade fick de också träffa våra egna katter. De tog hand om kattungarna på ett underbart sätt.

Hade jag inte låtit katterna välja kanske de skulle blivit tama fortare men jag känner ändå att jag valt rätt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

destiny
12/26/08, 8:03 PM
#17

Det är nog lite skillnad på att ta in en eller två skygga katter eller sju skygga katter på en gång varav en en vuxen jätterädd honkatt. Sju skygga katter tillsammans gör att det är alltid någon som lyckas jaga upp dom andra så alla blir rädda.

Sen är det nog skillnad också om man från början tänker behålla katterna eller meningen är att dom ska omplaceras. Mina skyggisar ska omplaceras.

Mina skyggisar har redan varit inne ganska länge och var inte jätterädda för mig när jag började sätta dom i bur. Satte jag mig på golvet hos dom i deras rum var dom ända framme och nosade på mig men ville inte låta mig klappa dom. Dom var redo för fortsatt träning på att bli tama katter. Det inser jag inte minst så fort det gått dom sista dagarna. Det har gått över förväntan bra. Trodde aldrig dom skulle bli så här mycket tamare som dom blivit på bara några dagar. Och katterna mår mycket bättre nu när dom inte är rädda för mig längre. Nyss hämtade jag två stycken och satte i buren. Snart ska jag ta en i famnen så ska vi vila ögonen framför TVn. Flört När jag tog upp dom i famnen för att bära ner dom började dom spinna direkt. Hade dom enbart varit på sitt rum tills nu och jag försökt ta dom hade dom gjort ett snabbt hopp åt sidan. Inte vettskrämda men inte samarbetsvilliga heller.

Så jag tror på att forcera det hela lite. Naturligtvis inte tvinga riktigt skygga katter men katter som redan hade kommit så långt som mina mår bättre av att bli helt tama så dom snabbare kan flytta till egna hem och någon som förhoppningsvis kan ägna mer tid åt dom än vad jag tyvärr kunnat göra.

Jag har provat andra varianten också, låta katten helt och hållet bestämma takten. Fick hem två utefödda katter på ca 4-5 månader. Den ene blev tam på sina egna villkor på bara några månader. Han sover hos mig i sängen och gillar att mjölktrampa på mig. Den andre har jag efter ett år inte fått klappa ens. Men han är en lycklig katt ändå, han är bästa kompis med en annan katt här och dom gör såna race tillsammans i huset. Dom skrattar med hela kroppen båda två när dom är igång.

Mammakatten som var en av dom sju jag tog in får ta det i sin egen takt. I alla fall tills vidare. När hon börjar visa tecken på att det är dags ska jag jobba mer med henne också.

Alexej
12/26/08, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Ja, det beror alltid på hur bråttom man har. Men om man inte vill-kan behålla en katt har man inte tid hur länge som helst. Jag vill få mina katter tama för att kunna omplacera de och skaffa plats för nya hemlösa katter. Jag har mina "inlåsta" i ett rum där jag också lever. Har ställt in min säng där och har datorn här. Mina andra tama katter kommer in när de vill. Just det med att sova i samma rum gör mycket. Vi är inte så farliga när vi ligger. Och för mig blir det då lättare att bedömma en katt hur långt jag kan går med den.

Jag jobbar också medveten med var och en. Alla katter är olika inte bara pga deras ålder. Men det är mitt ansvar att få de tama och med det ger jag katten en chans till ett eget bra hem. Jag tvingar mig på de och i deras liv men det är för kattens bästa.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Bumbis
12/26/08, 9:31 PM
#19

Jag tror allt handlar om sunt förnuft. Alla katter är olika och har olika behov. Men en gyllene regeln är nog ändå att inte släppa dom på för stor yta med en gång. Ingen katt mår bra av att "jagas runt" om man skulle behöva fånga den.

destiny
12/26/08, 10:42 PM
#20

#19 Kunde inte sagt det till mig redan för några månader sen. Tungan ute Det där med att inte släppa ut dom på för stor yta alltså. Cool

Nu har jag haft Lisa i famnen en bra stund. Knappt jag tror det är samma katt som för någon vecka sen. Direkt jag tog henne i famnen började hon spinna. Sen har hon legat på min mage och spunnit i ca 1,5 timme oavbrutet. Jag har inte behövt hålla kvar henne, hon låg och njöt och rullade runt på mig. Jag pussade henne på hjässan några gånger och när hon tyckte det fick vara nog tog hon upp ena tassen och satte på min näsa för att mota bort mig.Kyss

Så sent som förra fredagen fick Kamomill som var den som fångade in katterna ett förtvivlat mail från mig. Det var en dag när allt kändes motigt. Jag skrev bl a att ser du mig någonsin i någon tråd skriva att jag kan ta in sju skygga katter på en gång så påminn mig om denna dagen.

Det har hänt så mycket på en vecka med dessa katternas utveckling så nu känns det helt annorlunda. Och idag fick jag in den siste i kullen på badrummet. Tur var det, jag har tid för hans andra spruta på måndag. Cool

Annons:
emjon
12/27/08, 11:36 AM
#21

#17 Visst förstår jag att det inte går att jämföra situationen med 2 kissar mot 8 st på en gång. Jag menar absolut inte att klandra dig för du gör det som fungerar för er även om jag tänker annorlunda. Tror också att en viktig detalj är vad katterna varit utsatta för innan de blev infångade. Det är nog avgörande hur fort de vågar lita på en människa igen och att katter är väldig olika.

När de gäller våra jourkissar så var det inte och är inte nu heller meningen att de skall stanna här. Problemet är bara att det finns alldeles för mycket katter och då står inte skygga och rädda katter högt i kurs precis som du själv säger. Våra skräckslagna små pälsbollar har gjort stora framsteg mot mig vad gäller kel men blir livrädda om någon annan kommer på besök. Det är inte någon av katterna i denna kull som fått nytt hem. En har fått flytta fram och tillbaka några gånger och det är inget jag önskar till mina jourkissar.  

#18 Precis det du skriver om att sova och vara mycket med katterna är mycket värdefullt och fungerar säkert väldigt bra.  Det beror ju också på vilka möjligheter man har med jobb och fritid. Vet att du gör mycket och ställer upp enormt för hemlösa katter och det är jag mycket glad över. 

#20 Grattis till dina framsteg med Lisa och jag är självklart glad över alla framsteg dina kissar gjort. Ibland när jag skriver kort kanske det inte framgår helt vad jag menar utan det låter som kritik. Jag vill inte säga vad som är rätt eller fel och de flesta här arbetar för att så många kissar som möjligt skall få egna hem.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Alexej
12/27/08, 1:05 PM
#22

Ja, för mig är det lättare. Jag är både förtidspensionär och ensamstående, då blir det mycket tid över till katterna.

Men jag kan inte ha huset fullt med skygga katter, de måste få egna hem. Därför tränar jag de så mycket. Men det blir ändå bara milimeterframsteg…

Mamma Grå från Lund #15 gör jag ingenting med. Hon sover under min säng i en låda och jag ser henne 3 minuter på kvällen när hon kommer ut för att äta och gå på toan. Aldrig sett en katt sova så mycket. Men det är jag inställt på att en del äldre katter kommer aldrig att kunna flytta härifrån och att jag där måste räkna med månader eller år innan jag ser framsteg.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

destiny
12/28/08, 12:49 AM
#23

#3 och #16 Var köper man en jättestor bur? Inser ju att en sån kostar en del… men kanske blir att införskaffa en sån till nästa skyggis som flyttar in. CoolDet kommer ju att dröja förstås….Obestämd

Men det kan ju vara skönt att ha badrummet för sig själv! Flört Just nu borstar jag tänderna på gästtoan och duschar i källaren. Cool Det går ju det också… men en stor bur hade nog varit bättre både för ev. nya skyggisar och för mig! Jag har ett stort vardagsrum (38 kvm) och där är jag ganska mycket och i anslutning till vardagsrummet ligger köket och där man ju också en del så katter i en stor bur hade fått mer sällskap än katter på ett badrum. Något att tänka på…

Den siste lille jag fick in på badrummet blir en något svårare nöt att knäcka än dom andra. Han var jätterädd igår och även idag. Fräste och klättrade på väggarna i badrummet. Det är helkaklat… I kväll har jag legat på golvet och pratat med honom. Han blev faktiskt liggande i en hörna och jag fick t o m stryka honom lite försiktigt över ryggen. Men jag lite tveksam till att jag ska få med mig honom till veten på måndag.Rynkar på näsan

#22 Jag jobbar heltid, det begränsar ju min tid med katterna och gör att allting tar längre tid när det gäller att få dom tama. Men jag har hus och jag bor ensam så jag har plats till några katter. Och vill dra mitt strå till stacken för att hjälpa hemlösa katter…

Jag har också en katt som sover i stort sett alltid! Hon äter, går på lådan och går och lägger sig för att fortsätta sova. Hon är inte så gammal, född ca 2005. Hon kom hit för snart 2 år sen som stödkatt (höggravid). Hon är en sån katt som jag insett aldrig kommer att få något annat hem så hon får stanna här. Hon kommer bra överens med mina andra katter (dom stunderna hon är på benen!) så hon stör ingen.

emjon
12/28/08, 10:13 AM
#24

#23 Vi tog ju vår hundbur från bilen och det var perfekt för vi ställde den i vardagsrummet och vi har öppen planlösning så katterna såg oss nästan hela tiden. Det finns ju andra stora burar som inte kostar lika mycket och kolla på blocket för det går att göra bra fynd där.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Kamomill
12/28/08, 11:37 AM
#25

Vad roligt att få se bild på kattungarna igen! Det verkar ju verkligen ha gått framåt vad gäller att få dem tama och vana vid vardagen i ett hem:D Underbart att du fick fått i den sista också så han med kan få sin andra vaccinationsspruta och förhoppningsvis snart bli tam. Det borde ju hjälpa honom en bra bit på vägen att han ser hur syskonen beter sig och att de spinner och har det mysigt. Får väl se hur det utvecklas - är han fortfarande skräckslagen kanske man får vänta nån dag extra med vaccinationen men nu blir det ju iaf lättare att få tag på honom. Det här var verkligen roligt att läsa när man slog på datorn efter julfirandet!

destiny
12/28/08, 12:24 PM
#26

Har funderat på det, d v s att avboka tiden i morgon. Får se hur det utvecklas under dagen. Ska försöka tillbringa ganska mycket tid på badrummet idag. Lukas var som dom andra när han var kvar på katternas eget rum, han sprang runt benen på mig utan att vara jätterädd. Kanske han lugnar ner sig idag.

Svante sa idag att nu är det nog för min del! Tungan ute Nu sitter jag inte här på rummet längre, jag vill springa fritt. Så det gör han nu. Han har varit både på andra våningen, här på första och nere i källaren på upptäcksfärd. Har inte hört något morr från någon av mina katter än. Nu känner dom redan varandra eftersom det är nätdörr till familjens rum och alla har ju redan träffats genom den.

Han kommer inte att bli lätt att fånga igen! Nu hittar han i huset och springer glad som en speleman fram och tillbaka här. Skrattande

majvi
12/28/08, 8:37 PM
#27

När jag tog hem min första skyggis släppte jag egentligen ut henne i hela lägenheten alldeles för tidigt. Men det gjorde inget för jag hade två snälla äldre katter som tog hand om henne och hon blev snabbt tam,med mig ialla fall.

Har du egna tama katter så är de guld värda för att få skygga katter att lita på en. Men det är en fördel om det är en katt som älskar att kela och som inte morrar åt dom andra katterna hela tiden.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
destiny
12/28/08, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Så här såg det ut idag när Lisa och Sally varit någon timme i buren. Stör oss inte! Dom orkade nästan inte titta upp.Skrattande

När jag tittar på bilden ser jag något jag inte sett förut! Allt katthår i springorna! Skäms Och ändå är den här bädden ganska nytvättad.

Har tillbringat lite tid med Lukas idag. Och banne mig! Katter är lustiga varelser. Från att nyligen mer eller mindre ha klättrat på väggarna i badrummet låg han stilla  i en hörna idag. Jag lade mig på golvet intill honom och pratade med honom. Började med att smeka honom med en vippa. Rätt som det var började han spinna! Förvånad Och då hade jag inte tillbringat lång stund hos honom. Gick över till att klia honom lite försiktigt på baken med handen och det var OK sa han. Han rullade runt och spann och jag fick killa honom på magen så mycket jag ville! Nästa gång jag kom upp där var han lite rädd igen. Inte lika rädd som han varit men dock lite rädd till att börja med. Men jag får säga att även han gjort stora framsteg sen han fick bosätta sig på badrummet.

Svante har haft roligt idag. Han har varit överallt samtidigt känns det som! Jäklar vad han sprungit. Han skulle äta i en matskål samtidigt som en av mina katter. Felixa tittade strängt på honom och sen tjoff tjoff så fick han en örfil på vardera kinden. Om hon träffade! Han hoppade snabbt en halv meter åt sidan. När han stod där tittade han på mig med anklagande ögon och sa "Tant Felixa slog mig"! och snabbt tillbaka till matskålen och där åt han sen sidan om tant Felixa. Skrattande Nu är han tillbaka på rummet och sur på mig. Han vill ut och springa igen. Men han får tåla sig till i morgon.

Jezsie
5/25/12, 3:37 PM
#29

Åh nu måste jag ju bara kommentera även om tråden är gammal. Om dessa ljuvliga katter är upphittade i Malmö, Sorgenfri, så är det nog jag som är den stolta ägaren av lilla (stora) Sally! :D

Alexej
5/25/12, 7:33 PM
#30

#29 Och, blev hon tam? Flört

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jezsie
5/25/12, 7:40 PM
#31

Ja det blev hon :) Hon tycker om att ligga tätt intill en och har man tur kan hon även få för sig att ligga i knäet en kort stund.

Lena
5/25/12, 7:52 PM
#32

#31 Härligt att höra!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

destiny
5/25/12, 7:55 PM
#33

Jätteroligt att höra från Sally. Skrattande Kommer ihåg när ni hälsade på henne, ni fick klappa henne med en gång fast hon var lite blyg. Bild? Flört

Jezsie
5/25/12, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Här är hon i favorit positionen. Sova över "mammas" pluggprylar.

Annons:
Jezsie
5/25/12, 8:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Och i slutet av november förra året fick vi även hem den jämngamla burmillan Jenka och efter bara några dagar kunde man hitta de båda i sådana här positioner.

destiny
5/25/12, 8:30 PM
#36

En sån vacker flicka Sally är. Kyss Samma färg som sin mamma, den enda i kullen som hade samma färg som mamma.

Så fin bild på flickorna tillsammans. Sånt gör en matte glad, när kissarna tycker om varandra.

Jezsie
5/25/12, 8:36 PM
#37

Ja hon har växt upp och är fortfarande lika söt som hon alltid varit :) Är glad att hon har gjort sådana framsteg som hon har gjort under de här 3 åren som vi haft henne Skrattande

Ja Sally och Jenka är alltid tillsammans, jag tror de ger varandra mycket tryghet. Sally har alltid sprungit och gömt sig när främande människor kommer in i lägenheten, men sen vi fick Jenka har Sally blivit lite modigare där med och gömmer sig bara tills hon ser att Jenka kommer fram och hälsar på den nya (vilket går otroligt fort, personen ska vara glad om de hinner sätta sig i soffan innan Jenka sitter i deras knä).

Vet du hur det gick för hennes syskon och mamma?

Upp till toppen
Annons: