Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3495 ggr
MagicPaws
2009-01-04 14:24

Hur kan man göra så!!

Hej! Jag är inte normalt sett medlem här men nu måste jag.

I området där jag bor finns en kvinna som har en katthona som (enligt henne själv) brukar smita ut genom fönstret (hon bor på bottenvåningen) men när katten sen försöker ta sig in så är det alltid genom porten, problemet med detta är att i samma trapphus bor två hundar som hatar katter, den ena ägs av grannen som flera gånger försökt få kvinnan att hålla katten inne p.g.a. att hennes hund försökt bita ihjäl katten flera gånger när den är i trappen, grannen vill inte att katten ska komma till skada men oftast ser hon inte katten när den är i trappen.

Men så till saken, igår var så katten i trappen igen när jag och grannen med hunden skulle in från kvällspromenaden, som tur var hann jag se den och gick in före och försökte plinga på hos grannen som äger katten men ingen hemma, när vi sedan diskuterade detta jag och min kompis med hunden insåg vi att ägaren varit bortrest sen före jul!!!

Ingen har setts till sköta katten och jag har sett den ute många gånger utan att inse det, denna katten är inte älskad i min menning för hon bryr sig inte om katten är ute eller inne och har heller inte koll på det. Och trotts att grannen varnat om sin oro att hunden ska skada katten allvarligt i trappen så blir det ingen ändring.

Hon har haft massa katter eftersom hon låter sina honkatter gå ute okastrerade och få kull på kull, en vännina hade tagit in en av hennes honor (hon visste då inte vem som ägde katten) kattan var högdräktig och fick kattungar hos min vännina ca 1 vecka senare, hon hade efterlyst ägaren utan svar, men så när kattungarna bara var någon dag gamla så hörde kvinnan av sig och KRÄVDE att få tillbaka honan (och ungarna) DIREKT, och när min vännina försökte förklara att det ju inte var så bra att flytta en hona så tidigt efter förlossningen så brydde sig inte kvinnan, katten var HENNES och hon ville bara ha tillbaka den.

Då bryr man sig inte om katten om det är viktigare att äga den än att dens hälsa tas i första hand.

Igår tyckte jag så otroligt synd om katten som troligtvis varit ute i flera veckor att jag tog hem henne, här har hon fått vila i min toalett, fått mat, vatten och värme, det var ju över -15 ute igår så jag tyckte inte det var rätt att lämna henne ute.

Problemet är att jag inte kan ha kvar henne, jag vet att om ägaren ser henne i ett fönster kommer hon kräva tillbaka den, även om hon inte tar hand om den. Och så har jag tre katter (har uppfödning) och är dessutom allergisk mot katter med vanligt hår (mina är rex katter).

Jag vill inte lämna tillbaka den stackars kattan som uppenbarligen inte ha det så bra där, men om jag inte hittar någon som kan ta henne kommer jag inte ha något val, hon kan ju inte bo ensam i min toalett resten av sitt liv heller.

Jag bor ju dock i Piteå i norrbotten och det enda katthem vi haft här har stängts vid årsskiftet vad jag vet och kan inte ta emot katter.

Finns det någon vänlig själ i närheten som kan tänka sig att ta in denna lilla dam antingen tillfälligt eller permanent och hjälpa hitta ett hem.
Hon är korthårig svartsköldpadda med vitt, ska ta kort så fort min kamera har laddade batterier. Hon är mycket kelen och tillgiven men kan vara lite rädd i början, hon är van vid barn för hennes ägare har en pojke på 6år.

P.S Jag hade inte gjort detta om det funnits en chans till att ägaren skulle ta hand om henne ordentligt men jag har tyvärr bara sett och fått höra av andra om motsattsen både när det gäller katten och hennes egna son som hon låter leka själv ute, utan jacka eller täckbyxor till kl.23 på kvällen i iskalla vintern. D.S

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Annons:
Alexej
2009-01-04 14:54
#1

Du borde anmäla henne med en gång. Det går att göra anonymt. Ser artikeln om hur man anmäla vanvård.

Samtidigt behöver katten akuthjälp. Kan du inte ringa Piteås katthem och kolla? De jobbar mycket med jourhem, kanske de kan tipsa dig om hjälp.

abuelas bor nära Umeå och sökte katt ett tag. Vet inte hur hon har det nu. Annars finns också kattinorr i Umeå.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

huskatt08
2009-01-04 15:00
#2

Tycker pxå du borde anmäla henne, hon har absolut förverkat sin rätt att ha katt, tycker jag.

Så skönt för missan att hon fått komma in till dig, är ju gör kallt ute nu.

Hoppas du kan ha henne tills det löst sig. Håller tummarna att du får hjälp med missan där uppe i norr.

MagicPaws
2009-01-04 15:06
#3

Hon har blivit anmäld för att hon har katten ute men polisen gör inget. Rynkar på näsan

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Ankie
2009-01-04 15:09
#4

men vad är det för nedra käring. Kommer ni ihåg tjejen som skulle åka utomlands å sökte kattvakt men inte fick tag på någon hon åkte ändå och lämnade katterna själv. Detta blev anmält och jag kommer inte ihåg vilket straff hon fick men katterna fick hon inte behålla va?Det visades ju oxå på tv4. 

Superbra av dig att ta in katten och försöka ge den ett hem själv. Hoppas att det går bra och att du finner kattern ett hem. Tur att det finns folk som du som bryr sig Glad

huskatt08
2009-01-04 15:15
#5

Är det en anmälan som gjorts tidigare så kan man väl göra ännu en nu och påtala att den lämnats ensam hemma en tid (ute då).

Är inte så insatt i detta men om det kommer in fler anmälningar så kan (hoppas jag) de väl inte bara nonchalera det.

Alexej
2009-01-04 15:19
#6

Men djurskyddsinspektören är tvungen att följa upp en anmälan. Om ni ringer dit imorn måste de agera. Ingen katt får lämnas utan tillsyn. Annars gör djurskyddsinspektören sig skyldig. Sedan sommaren måste en katt få tillsyn 2 gånger om dagen och det är djurskyddsinspektörens uppgift att se till att lagen föjls. Här finns en diskussion om det.

Sedan 1 januari är inte kommunen längre ansvarig utan länsstyrelsen. För dig är det Länsstyrelsen i Umeå:

-Om du misstänker att djur missköts eller plågas ska du kontakta länsstyrelsen. Telefon: 0920-96 000.

Om det är akut och du inte kan nå länsstyrelsen, kontakta polisen på telefon 114 14.

eller:

Greta Wilhelmsson-Alexis
0920-961 70
förnamn.efternamn@bd.lst.se Länsveterinär, livsmedelskontroll, djurskydd, smittskydd och allmänna veterinära frågor.
Kristina Stenlund
0920-963 72
förnamn.efternamn@bd.lst.se Länsveterinär, livsmedelskontroll, djurskydd, smittskydd och allmänna veterinära frågor.
Marie Tarin
0920-960 37
förnamn.efternamn@bd.lst.se Veterinärassistent, administration, djurskyddsfrågor, djurhälsa, djurskydd, webbansvarig.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
MagicPaws
2009-01-04 15:20
#7

Okej kan försöka ringa imorgon då.
Idag är min födelsedag och det är menningen att jag ska fira men kan ju inte låta bli att tänka på kattstackarn och vill så gärna försöka hitta ett bättre hem till henne.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Hawknestgrove
2009-01-04 15:41
#8

Förlåt att jag stjäl tråden, då är vi fyra som fyller år idag!

JA följ upp och gör en ny anmälan. Vi hade ju turen i Västerås(det var några stycken av oss här inne) som fick ordning på Västeråskatterna oxch även på Värmdö katterna, att vi fick tag i bra folk, som brydde sig poå MOH. Nu är det ju länsstyrelen som gäller va?Alltså inte kommun lä'ngre. Bra att du tog hand om henne i alla fall. MAn får inte göra så med en katt. Hon har uppenbarligen misskött den. Då är det tom bätter om den blir avlivad hos vet, än att den åker ut i kylan igen om ingen kan ta hand om den lilla.  Så putt för den lilla flickan!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MagicPaws
2009-01-04 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Har äntligen lyckats ta några kort på tösen, hon är otroligt vacker så jag hoppas verkligen att någon vill ta henne.

Hon är ju svartsköldpadda med vita tassar, vitt på undersidan vet dock inte hur mycket då jag inte vänt på henne, och en vacker liten vit strimma i ansiktet.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

MagicPaws
2009-01-04 16:03
#10

Hon har ätit en halv skål med mat och lika mycket vatten sen igårkväll vid 21 tiden. Det är mer än en dagsranson egentligen av det fodret (RC Siames)

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Marga
2009-01-04 17:56
#11

Får man göra en liten OT-avstickare utan att det anses som trådkapning och säga Grattis på födelsedagen! Det är du verkligen värd efter all omtanke om katten!Skrattande (ja grattis ni andra också förstås!). Många stenbockar här, jag fyller på onsdag…

huskatt08
2009-01-04 18:04
#12

Åh…vilken skönhet Flört

Och…Grattis!

Lena
2009-01-04 18:22
#13

Jättefin kisse!

Ägaren har gjort sig skyldig till ett solklart brott mot djurskyddslagen genom att resa bort och lämna katten utomhus i stark kyla utan tillsyn. Sedan den 1/5 2008 ska en katt ha tillsyn minst två ggr per dygn.

Det står även i Djurskyddslagen att en kattägare ska ha god tillsyn över sin katt och skydda den mot fara.

Du gör klokt i att anmäla ägaren till djurskyddsinspektören. Tack för att du tog in den stackars kissen.

Hittekatten i Piteå har mycket riktigt stängt sin verksamhet. Dock jobbar de i ett slags nätverk och kan säkert ge dig goda råd mm.

Här är deras länk:

Här är länken till:

Lycka till! Håller tummarna att det löser sig för kissen!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Hawknestgrove
2009-01-04 19:56
#14

JA där fick du handfasta råd. Hoppas verkligen det finns tak över huvet för dn lilla tjejen. Ni får inte missförstå mig. MEn syftar till mitt svar i en annan tråd av Alexej här inne. MAn har alltid ett val här i livet…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MagicPaws
2009-01-05 00:35
#15

Har just sattit en liten tejpbit längst ner på dörren för att se om någon kollar till katten, upptäckte oxå att en annan katt som kvinnan själv INTE äger finns inne i lägenheten, hoppas den har mat och vatten.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Alexej
2009-01-05 00:40
#16

Smart!

Händer tyvärr allför ofta att folk lämnar sina katter utan tillsyn. Hoppas du få tag i någon ansvarig på Länsstyrelsen imorn.

Vilken söt katt under #9. Hoppas hon får det snart bättre!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
2009-01-05 00:40
#17

#15 smart drag med tejpen. Hoppas inte den andre katten är själv instängd utan tillsyn!!!!!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

mariia89
2009-01-05 00:52
#18

Men herregud hoppas inte det finns en katt instängd i lägenheten.. tänker bara på hur kattlådan skulle se ut efter så långt tid och ingen mat eller vatten!!! Och stackars den andra lilla kissen som går ute!!!!

Maria

Debattia
2009-01-05 02:09
#19

Tack för att det finns såna som du!  Tänk vad katten har varit rädd när den inte haft någon valmöjlighet att möta hundarna eller ej.

Låter konstigt då hon åkt från denna och har en katt inne i lägenheten. Tycker du även ska påtala det när du ringer, i värsta fall får dom väl bryta sig in och rädda katten. Om där nu inte finns någon som sköter om dem. Du har kanske stoppat en kattkoloni .

Låter som hon varken ska ha barn eller katt! Hoppas den fina kissen kan stanna hos dig tills det löser sig.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

MagicPaws
2009-01-05 14:00
#20

#18 Det värsta är att katten som är inne inte ens är hennes utan en annans som bor en bit bort som redan i början av december krävde att få tillbaka sin katt men tydligen lyckades de inte.

Hon har tydligen en utvecklingsstörning denna kvinnan men tycker då ändå att någon borde hålla koll på henne, men tydligen inte.

Kollade in genom fönstret igår och det såg fördjävligt ut, hennes sons sovrum var det och garderoberna var öppna och kläder över hela golvet. Såg fördjävligt ut och de som lyckats se in i lägenheten vittnar om att det ser och luktar fördjävligt.

Det värsta är att hon nog kommer hem nu i veckan eftersom pojken ska börja skolan på torsdag. Hoppas bara jag hinner rädda katterna före det, den andra katten äges egentligen av en alkolist/knarkare så om han har det bättre eller sämre vette tusan, men i vanliga fall får han i alla fall gå ute som han vill och det är då bättre än instängd i en lägenhet hos någon han inte hör hemma hos.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Annons:
martdat
2009-01-05 14:20
#21

#20 men då är ju katten stulen och polisen bör väll kunna gå in och hämta katten, den är ju både stulen och övergiven!!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ankie
2009-01-05 15:23
#22

men det man kan undra är ju om katten som är instängd har mat?

Simson
2009-01-05 16:54
#23

Men vilken soppa du hamnat i! All heder till dig som verkligen föröker göra något bra för katterna. Att de får en röst tack vare dig. Rosor till dig som är en riktig vardagshjälte! Många hade inte brytt sig.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

MagicPaws
2009-01-05 16:59
#24

#21 Jo tycker det, men samtidigt ägs den katten som sagt av en alkolist/knarkare och jag tror inte så många tror på henne, och jag anser heller inte att hon borde ha katt heller för hon kan oxå lämna den ute när hon far iväg över helgen.

Tejpbiten är fortfarande kvar och jag har mailat Greta och hoppas hon hinner göra något innan kvinnan kommer hem.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

MagicPaws
2009-01-05 17:42
#25

Nu är även polisen kontaktad, har gjort en anmälan om brott mot djurskyddslagen, så får vi se om det händer något.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

martdat
2009-01-05 18:05
#26

#25 bra, håll utkik så vi får se vad som händer,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
2009-01-05 18:55
#27

#24 Det där med tejpbiten är bra. Så gjorde jag också när jag misstänkte att några hade rest i väg på semester och lämnat katterna vind för våg, visserligen med öppen kattlucka in, men utan tillsyn i nästan 2 veckor. Jag kontaktade också kommunens djurskyddsinspektör som kom och tittade. Då kom iofs ägarna hem dagen efter så vi hade inte så mycket bevis att komma med. Ägaren hade påstått till inspektören att de hade haft kattvakt, men min tejpbit skvallrade om annat…

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
MagicPaws
2009-01-05 19:01
#28

Ja polisen skulle ju försöka få tag på ägaren men tvivlar på att hon kommer tala sanning om att hon lämnat dem obevakade.

Får väl se om det händer något eller om jag bara lyckas rädda denna lilla tös, fast henne vägrar jag lämna tillbaka oavsett vad ägaren säger. Hon ska inte tillbaka, och lyckas jag inte få ut hanen innan hon kommer hem får jag kontakta ägaren och be henne ringa och anmäla den stulen, hade helst velat få även hanen i ett nytt hem eftersom han inte har det SÅÅ bra men man kan inte alltid rädda alla. Gråter

Jag ber dock till alla krafter i världen att polisen ska ringa och säga att de ska ta ut katten, har erbjudigt att jag ska ta hand om dem tills de kan omplaceras, jag må vara allergisk med dålig ekonomi men jag älskar djur för mycket för att låta dem lida.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Ankie
2009-01-05 19:18
#29

Du må vara en räddande ängel för dessa katter som även ställer upp för de när de blir räddade.

MagicPaws
2009-01-05 19:29
#30

#29 Ja jag tänker då inte bara låta dem avlivas, om det inte skulle visa sig att det var nödvändigt men honan som jag nu kallar Maya mår bara bra och äter som en häst och dricker lika mycket! Har aldrig sett en katt dricka så mycket, och 5dl RC foder på typ 12 timmar är en hel del för en så liten dam.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

MagicPaws
2009-01-05 19:39
#31

Trotts lagen om tillsyn 2ggr/dag verkar polisen inte villiga att ingripa trotts att katten troligtvis varit där se före jul. Gråter

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

MagicPaws
2009-01-05 20:00
#32

Polisen ringde nyss, men de kunde tydligen inget göra just nu annat än försöka få tag på ägaren och få henne att komma hem. SkrikandesGråter

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

MagicPaws
2009-01-05 20:32
#33

Efter att polisen varit förbi och ringt ägaren skickade hon någon till lägenheten att dra ner persiennerna så nu kan jag inget göra… hon har kommit undan med vanvård och kan fortsätta med det.

Maya kommer jag dock försöka omplacera om jag kan, men lär inte bli lätt och får hon veta vars jag bor kommer hon garanterat att banka på min dörr och kräva tillbaka henne… GråterGråter

Och min allergi blir inte bättre… vet inte vad jag ska göra för att rädda denna stackars dam.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

martdat
2009-01-05 20:35
#34

#32 är de Galna!!!!! vadå kan inget göra, de får väll skaffa husransakan och gå in,!!! ska det inte räcka med att det finns starka misstankar att katten vart där själv sen innan jul?

när hon i västerås(?) åkte på utlandssemester så gick de och hämta katten. visst fanns mer bevis då när smarthuvet skrev på forum att hon lämnat dem men ändå.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
MagicPaws
2009-01-05 20:39
#35

#34 Ja men de kunde inte de, och när de till slut fick tag på ägaren så såg hon till att ingen skulle kunna se katterna mer i lägenheten, de är tydligen 2st för jag såg innan persiennerna gick ner att det var en till svart/vit korthårig oxå.

Och nu har ju någon varit i lägenheten så nu kan de INGET göra mer.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

martdat
2009-01-05 20:43
#36

#35 ägarn e hemma nu då?

ja nu e det värre men djurskyddsinspektörn måsste väll ändå kolla upp det hur hon sköter dem nu när hon är anmäld.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2009-01-06 00:09
#37

JA i Västerås, så var det ju uppenbart, där lämnade inspektören en lapp om att ägaren skulle kontakta senast dagen efter(tisdag). Då ingen kontaktade, så gick de in på onsdagen. Då hade katterna varit utan tillsyn bevislige sen söndagen. Så så fort gick det där.

Ge dig inte! HAr du bevis, att ingen tittar till katterna, så är de skyldiga att rycka ut!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MagicPaws
2009-01-06 15:13
#38

#36 Nä en granne som hon känner gick in i lägenheten och drog ner persiennerna, så de har tydligen haft till syn, om än inte mycket, men lägenheten ser ju även i vanliga fall ut som en svinstia vad jag förstår av de som sett in där…

Men nu kommer polisen inget mer göra.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Alexej
2009-01-06 15:15
#39

MagicPaws, om du pmar mig alla uppgifter då kan jag också blanda in mig här…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2009-01-06 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Låste den andra tråden om Maya!

Här är bilden av henne:

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2009-01-06 18:50
#41

Det kan jag med…. JAg är ju som bekant van att "åka runt" i Sverige…. Så kontakta mig Alexej i detta, för jag är med på en anmälan i så fall!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
mymlanbus
2009-01-07 00:48
#42

putt

MagicPaws
2009-01-07 13:49
#43

Hoppas bara att någon kan ta denna gudomliga dam snart.
Min allergi blir tyvärr bara värre och idag måste jag till apoteket och köpa medeciner.

Hon är van katter, barn och hundar, jätte kelig och mysig.
Rumsren och fin.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

MagicPaws
2009-01-07 17:06
#44

Försökte väga lilla Maya och hon verkar inte ens väga 3kg och då är hon proppfull med foder för hon äter fortfarande som en häst… stackars lilla gumman.

½ liter RC foder på 12 timmar typ som det var första natten på en så liten katt tycker jag är onormalt mycket om hon hade varit omhändertagen ordentligt, eller vad tycker ni?

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Hawknestgrove
2009-01-07 17:52
#45

Oj lilla tjejen, hon får nog lugna sig med maten… Hon måste ju ha svultit länge…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
2009-01-07 17:59
#46

Har du kontaktat Katthemmet i Piteå om de ha någon adress till ett stödhem som har plats? Om inte, gör det. För de har säkert ett bra nätverk.

Jag ska ta i det med djurskyddsinspekören härifrån imorn.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MagicPaws
2009-01-07 18:03
#47

Har mailat djurskyddsinspektören, Greta hade semester så jag mailade en annan, dock vill katthemen inte ta emot katter som ägs av någon annan, måste ha papper på omhändertagande först.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Hawknestgrove
2009-01-07 18:10
#48

MAgic PAws…. Vem äger katten? Finns det idmärkning på den?Oskyldig

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
MagicPaws
2009-01-07 18:23
#49

#48 En kvinna på gården brevid, hon är dock bortrest.
Nä jag hittar inget chip och hon har ingen tatuering så verkar inte så, men har ju redan pratat med kattföreningen i Umeå så de vet ju om fallet.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Alexej
2009-01-07 18:23
#50

Precis, det är ju en katt som du hittade…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2009-01-07 19:09
#51

Jo, jag vet. Men i och med att katten vansköts så är den väl förverkad? Det blev ju i alalfall Västeråskatterna och även Värmdökatterna.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MagicPaws
2009-01-07 23:32
#52

#51 Ja men utan en djurskyddsinspektörs utlåtande på det och i och med det ömhändertagande av katten har jag ju inget bevis för vad jag säger, och kattföreningen kan ju inte gå emot lagen då riskerar de ju att förlora sin förening.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Hawknestgrove
2009-01-07 23:38
#53

Men är hon bortrest och katten utestängd, då har hon brustit i tillsynen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MagicPaws
2009-01-07 23:54
#54

#53 "Kattvakten" har väl "bara" släppt ut den… hon kan ju skylla på det.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Hawknestgrove
2009-01-08 00:11
#55

Den gubben går inte… Du har ju bevis på att hon äter som hon inte har sett mat och att hon är väldigt mager och att du har sett den i flera dagar ute. Så det håller inte….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
MagicPaws
2009-01-08 14:56
#56

Ja jag har ju anmält, anmälan är mottagen och ska tas itu av en djurskyddsinspektör fick jag mail om idag så håller tummarna.

Har börjat avmaska gumman igår oxå eftersom hennes mage varit så stor, dock har hon nu börjat löpa verkar det som så där kom bekräftelsen att hon inte är kastrerad heller… suck.

Och jag som har en överkåt fertil hane här hemma gör ju inte saken bättre, så fort han hör henne så blir han ju som galen… hoppas hans riktiga dejt börjar löpa snart så hon kan få komma hit och låta han ha roligt.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Alexej
2009-01-08 15:26
#57

Kan du inte ge henne p-piller så länge?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2009-01-08 15:30
#58

JA jag har om du behöver, du kn i alla fall få 6 piller av mig!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
2009-01-08 17:12
#59

Har nu både ringt och skrivit en anmälan! De lovade att ta i det med en gång.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2009-01-08 17:35
#60

BRa! Behöver du ytterligare stötta, så skrik till. Plus att om du inte har, så ka jag ställa upp med ppiller.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
2009-01-08 17:39
#61

Vad som är lite störande var när djurskyddsinspektören sa att ärendet blev akutare nu när det finns 2 anmälningar. Vilken logik?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2009-01-08 17:47
#62

Hm… Alexej, blir det ännu mer akut om det blir en tredje? Då ställer jag upp, be sure!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Hawknestgrove
2009-01-08 17:51
#63

MAgic PAws, kan du höra inne på Rexsidan, kanske någon där kan härbärgera den lilla?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MagicPaws
2009-01-08 18:25
#64

Ja kan ju vara så. Men är det fler som hör av sig är det kanske mer troligt att det är sant… kanske så de tänker…

Just nu avmaskas hon så jag vill inte tvinga i henne mer piller, men imorgon är sista dagen för avmaskningen.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Hawknestgrove
2009-01-08 18:28
#65

Ja och PMa mig, så kan du i allafall få 6 st ppiller av mig….OCh hör på rexsidan, kanske nån där kan ta hand om hnne!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MagicPaws
2009-01-08 18:33
#66

#65 Okej ja jag har 11st kvar hemma, sen får jag försöka samla ihop pengar till kastrering.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Hawknestgrove
2009-01-08 18:45
#67

Ja behåller du damen hos dig så länge, kan jag ju hjälpa till att förlänga fristen med 6 vckor i alla fall…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MagicPaws
2009-01-08 18:48
#68

#67 Ja men förhoppningvis har hon antingen hittat ett hem eller blivit kastrerad vid det laget :) Men tack är bra att veta :)

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Hawknestgrove
2009-01-08 18:52
#69

JA det hoppas vi verkligen. HAr du slängt in en blänkare på  rex här inne?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
MagicPaws
2009-01-08 18:56
#70

#69 Nä jag avvaktar lite för att se vad som händer med anmälan och det så jag vet att hon kan omplaceras.

Hon har äntligen börjat äta mer normalt, fram till igår så åt hon drygt 5dl per dag så hon vräkte verkligen i sig så gott hon kunde, nu har hon nog blivit riktigt mätt och samtidigt insett att det kommer mera :)

Tycker dock så synd om henne för hon älskar att komma upp i famnen och kela men min allergi trotts medeciner begränsar mig en hel del men jag försöker kela med henne så mycket som min allergi bara tillåter hon är så mysig och go lillgumman.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Simson
2009-01-08 21:44
#71

#70 Kan du inte "adoptera" någon bekant som kan komma och gosa lite med henne? Flört

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

MagicPaws
2009-01-09 12:56
#72

#71 Jo min kille som inte är allergisk får gå in där och kela samt en kompis till mig, men tyvärr reagerar min allergi ändå.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Hawknestgrove
2009-01-09 18:24
#73

Putt och undrar hur det går för den lilla

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MagicPaws
2009-01-12 14:54
#74

#73 Hon äter lugnare nu, dricker bra och mår bra trotts omständigheterna av att bo ensam och trångt men jag gör mitt bästa för att hon ska må så bra som möjligt.

Hon har börjat löpa och jag har gett henne sitt första p-piller.

Hur det går från djurskyddsinspektörernas sida vet jag inte mycket om tyvärr, de ringde och bekräftade mina uppgifter och så men sen inget mer. Men det har ju varit helg så. Hoppas det händer något snart.

Grannkatten som inte var hennes har i alla fall släppt ut nu så han kan gå som han vill. Dock önskar jag att någon skulle "råka" stjäla denna underbara katt för varken ägaren eller "tjuven" är så bra hem för honom.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Alexej
2009-01-12 17:14
#75

De borde höra av sig nu. Hör av dignär du vet nåt annars kan jag ringa dit igen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MagicPaws
2009-01-13 12:48
#76

Fick brev av polisen idag i alla fall:
Beslutsmotivering
Förundersökning inleds ej - Brottet går uppenbart ej att utreda Till miljökontoret och veterinärer för kännedom.

Då då är den avlsutad utan ens ett besök hos ägaren, endast sett katterna genom fönstret var allt de gjorde.

Funderar dock på att ringa och höra hur det går med fallet hos djurskyddsinspektörerna… *suck*

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Annons:
martdat
2009-01-13 18:46
#77

#76 förjävligt, men det är som vanligt med polisen, de bryr sig inte om oss vanliga dödliga elr djur,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2009-01-13 18:53
#78

Ja behöver du mer hjälp så ställer jag gärna upp!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MagicPaws
2009-01-14 16:35
#79

#78 Hoppas bara att djurskyddsinspektören kan göra nått.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Hawknestgrove
2009-01-14 16:44
#80

Ja du har ju full rätt, att ha katten under förvaring och ingen tycks ju sakna den…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MagicPaws
2009-01-14 16:57
#81

#80 Än så länge… önskar bara någon annan kunde ta sig an denna underbara donna så hon fick mer kärlek och omvårdnad än jag kan ge henne…

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Hawknestgrove
2009-01-14 17:10
#82

Putt även för lilla donnan!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MagicPaws
2009-01-15 15:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Dagsfärsk bild på stumpan

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Annons:
MagicPaws
2009-01-15 15:35
#84

En filmsnutt på Maya under vår dagliga mysstund… önskar någon annan kunde ge henne mer sån här tid för det märks att hon ÄLSKAR det!

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Ankie
2009-01-15 15:37
#85

men så söt och rar, lilla gumman putt för sötnosen

bra att hon är där med dig tills nytt hem hittas till henne

Simson
2009-01-15 15:53
#86

Vilken vacker liten tjej! Hennes prat väckte mina tre som kom för att leta henne. Ni vet när de kommer springandes nyvakna och struliga i pälsen och snurrar med huvudet runt runt "vart är hon? vart är katten? vart? Huh?" Skrattande

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

martdat
2009-01-15 19:10
#87

#84 Vilken gosekisse!!! ja hur kan du göra nu, är det fritt fram att omplacera elr hur är det? har du fått tag på djurskyddsinspektörn`?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2009-01-15 20:15
#88

Putt hur går det?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MagicPaws
2009-01-16 15:57
#89

#87/#88 Har tyvärr inte hört något alls från djurskyddsinspektören, får väl ta och ringa på måndag och fråga… ska prova maila och kolla om jag kan få svar snabbare den vägen.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

skrollan
2009-01-16 16:13
#90

fy fan vad ledsamt att dem inte göt någonting, stackars katterna =(

Annons:
Hawknestgrove
2009-01-16 17:37
#91

JA och du kan ju bara ha dem i förvar…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
2009-01-16 18:47
#92

Så länge ägareförhållande inte är klart blir det svårt att omplacera henne öppet. Alternativet är att du själv hitta ett hem och hon blir ägt av den person som id-märker henne.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2009-01-16 18:56
#93

Ja det är ju den bästa lösningen. OCh eftersom den inte är IDmärkt, så kan faktiskt inte någon göra anspråk på den innan.Oskyldig

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ledin
2009-01-16 20:19
#94

oh jag håller tumamrna för denna kisse o även dom andra katterna som finns i hennes lägenhet. Gullit av dig att göra en film så ser man ju hur trevlig o kelig lilla snuttan är pratglad är hon oxå :) 2 kissar vart nyfikna här med o kom som skållade råttor för kolla vart katten var, jaså i matters lurar men titta där är en idatorn oxå stackars katt konstaterades av mina :) Håller stenhårt här föa alla katter! sen mycket trist att dom inte kan sätta lite fart när det gäller katter.

martdat
2009-01-17 13:29
#95

Har ägaren gjort något överhuvudtaget för att få reda på var hennes katt är? nån lapp, efterlysning, något??

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Marga
2009-01-17 13:53
#96

Haha, även här har två yrvakna kattherrar letat förgäves efter den lilla kattdamen som jamar så sött …Glad

MagicPaws
2009-01-19 13:45
#97

Tror knappast hon kommer leta efter henne… har nyss fått veta att hon (ursäkta att jag säger ÄNTLIGEN) förlorat sina barn till fosterfamilj.

Det må låta grymt men jag VET att det är det bästa för barnen, dagis har tydligen anmält henne för att pojken bl.a varit och tiggt mat av folk vid kvarterspoolen i somras, pojken går ute utan koll till mitt i natten, på vintern även utan ytterkläder… så ska ett barn inte ha det.

Hon har tydligen haft ett fönster öppet på baksidan av huset (önskar jag vetat det tidigare) och det är så katterna kunnat ta sig ut och in som de velat, sägs det. Och p.g.a. detta har hon även haft inbrott och förlorat sin dator.

Allt verkar rasa för henne men kanske om hon nu når riktigt botten kanske hon skärper till sig senare, men jag kommer då göra allt jag kan för att hitta ett hem till Maya i alla fall.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Annons:
MagicPaws
2009-01-19 15:58
#98

Hon har hunnit fixa upp hemma och djurskyddsinspektören har lagt ned fallet… tyvärr som det ser ut nu måste jag lämna tillbaka Maya. Gråter

_Det gjordes en kontroll på fastigheten som uppgivits den 16/1 2009. 
På fastigheten påträffades till synes två friska katter i normalt hull med tillgång till mat, vatten och daglig tillsyn. Vad som tidigare förevarit kan i dagsläget inte styrkas så därför är ärendet avslutat. Kattägaren har blivit informerad kring gällande föreskrifter och bestämmelser gällande tillsyn och i dagsläget förväntas inga ytterligare åtgärder att tas.

Med vänliga hälsningar
Jaana Malmberg
djurskyddshandläggare
Norrbottens län_

Då ingen annan heller vill ta henne så får hon fortsätta leva som utekatt och bli omskött när ägaren känner för det.
Jag verkar ju inte ha nått annat val.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Alexej
2009-01-19 17:10
#99

Men vet kvinnan att katten är hos dig?

Annars kan du iaf försöka att hitta ett nytt hem och stryker ägarskap genom id-märkning.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankie
2009-01-19 17:28
#100

#99 Ja precis jag håller med, det är väl bättre katten är hos dig.

Det är ingen som vet om katten har dött, det kan mycket väl ha skett. Hon verkar ju inte ha någon koll som du skriver så då spelar det väl ingen roll om du letar nytt hem åt kissen. Nu får du så lov att vara egoistisk å tänka på kattens bästa. Har hon varit hos dig så här länge så kan du väl ha henne lite till tills du har hittat nytt hem.

Du skriver ju själv att du tror knappast hon kommer leta efter henne..

Debattia
2009-01-19 18:02
#101

Har följt tråden och  bra gjort av dig.

Jag tycker också för kattens bästa att du söker ett nytt hem till den. Lämna inte tillbaks den till kvinnan. Det är ju ett starkt bevis att hon inte sköter om dem när den har ätit som den aldrig sett mat förut.

Kommer den hem till henne nu så kommer den att bli dräktig.

Du är en ängel för katten.

Jag tycker det är mycket svagt av både polis och miljökontor att inte göra något, när jag ringer brukar dom i alla fall åka och kolla om dom inte har ett högt upsatt yrke, för då ringer dom bara.

Jag kan också hjälpa till och backa upp med anmälningar.

Dom borde kunna fatta att hon inte kan sköta sina djur när hon inte kan sköta sina barn.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

MagicPaws
2009-01-19 20:33
#102

Ja jag tycker som att det borde märkts hur dåligt hon skött sina djur och barn men hon kan ju ha fått hjälp att röja upp efter att soc fått anmälan om ungarna för de ringer ju före besök.

Jag hade gärna sökt ett hem till Maya men utan någon kattförening som är villig att ta sig an det har jag inte nog med kontakter, har pratat med kompisar om att hitta någon som kan vilja ha henne men tyvärr inte.

Har heller inga pengar till att ens chipa henne, än mindre vaccinera och kastrera henne, jag vill så gärna att hon får ett hem men jag kan ju inte heller sätta upp lappar utan att ägaren kan få reda på det då vi bor så nära.

Min stackars lilla Maya GråterKyss

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Debattia
2009-01-19 20:58
#103

vad finns det för katthem där du bor?

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

MagicPaws
2009-01-19 21:04
#104

#103 Egentligen bara Kattakuten i Norrbotten, men sen finns ju även Ellas Katthus som är en liten organisering av stödhem i Piteå.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Annons:
Ankie
2009-01-19 21:09
#105

vi får väl hjälpa till att putta här med för denna dam

Debattia
2009-01-19 23:53
#106

Puttar !

Har någon adressen till dessa katthem?

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

MagicPaws
2009-01-23 14:46
#107

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Upp till toppen
Annons: