Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 8217 ggr
Engla
2009-01-03 21:16

Nytt djurhem i Olofström

I Olofström ska man öppna ett djurhem. Där får djuren bo i tre månader, sedan ska de placeras ut. Eller? Så här skriver BLT:

_"Har något hem inte hittats har de ofta fått avlivas. På det nya djurhemmet kan djuren stanna i tre månader."
_

Djurhemmet kommer att drivas av djurskyddsföreningen. Jag trodde att Djurskyddsföreningen inte använde sig av tre månadersregeln? Eller har jag fått det om bakfoten?

Kommentera gärna artikeln på BLT.

Läs mer här.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Annons:
Lena
2009-01-03 21:50
#1

Många av katthemmen som är med i Djurskyddet Sverige är även med i Djurhemsföreningen. Det är den sistnämnde som förordar 3-månadersregeln. Det är olika föreningar men det finns ett nära samarbete.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
2009-01-04 11:42
#2

Meningen är att djurhemmet även ska ta hand om de vildkatter som djurskyddsföreningen fångar in, vaccinerar och steriliserar. Efter ingreppet måste dessa katter enligt djurskyddslagen släppas ut igen om de inte kan anpassa sig i något permanent hem

Släppa ut. det står ingenting om hur de har tänkt sig att man ska ta hand om de utsläppta, ska de få bli hemlösa ijen då?

det här att de enligt djurskyddslagen inte får ha dem mer än tre månader känns bekant, var det inte uppe för diskusion i höstas? nån ny regel från årsskiftet , men det gällde väll bara katter i bur?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

majvi
2009-01-04 12:27
#3

Jag kan inte öppna länken.

Om de är pålästa om TNR med allt vad det innebär och har voluntärer så är det bra. men det verkar väl lite oklart om det blir TNR, bara släppa ut eller avlivning .

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Alexej
2009-01-04 13:44
#4

Kanske går det lättare så: http://www.blt.se/nyheter/olofstrom/snart-kan-djuren-flytta-in(1064283).gm

Djurhemmet kan omöjligt få tillstånd om deras burar ser så ut. Ett djurhem ska ha:

upphöjda liggplatser, möjlighet att klösa samt gömställen, inomhusutrymmen för hundar och katter ska vara försedda med fönster för att släppa in dagsljus plus ska ha siktbarrierer.

Sedan stämmer det inte att en katt måste avlivas efter 3 månader utan det gäller bör-regeln:

Inget djur bör stanna på djurhem längre än 3 månader. Djuren bör inom denna tidantingen omplaceras eller avlivas.

Djurhemsföreningen får en stor del av sina pengar från Djurskyddet Sverige. Anslutna djurhem som vill ha bidrag till tex renovering hänvisas till Djurhemsförening.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
2009-01-04 13:57
#5

klättrar inte katterna ut ut de burarna, finns ju inget tak elr sneda galler på. ..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Engla
2009-01-04 18:08
#6

# 2 Jag reagerade också på det där. Men de använder sig kanske av TNR?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Annons:
Lena
2009-01-04 18:37
#7

När det gäller tillstånd för att få bedriva verksamhet som katthem/djurpensionat enligt djurskyddslagen finns det två olika kriterier som handlar om burstorlekar och andra rastutrymmen. Det finns mått som bara tillåter förvaring i högst 3 månader och sedan finns det mer vältilltagna mått som krävs för förvaring över 3 månader. Det första kriterier gäller framförallt djurpensionat där djuren inte stannar så länge. Det andra katthem och där finns ingen tidsgräns.

Detta ska inte förväxlas med Djurhemsföreningens tremånaders regel som är något helt annat och har förekommit sedan lång tid tillbaka. En i mitt tycke uråldrig regel som borde avskaffas.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2009-01-04 19:24
#8

Jordbruksverket sätter som jag har fattat det katthem och kattpension lika mot permanent hållning.

12 § Följande mått är minimimått på boxar för katter i m2 vid kattpensionat, avelsbox för katthona med ungar och annan tillfällig förvaring. Katter får inte förvaras i denna typ av box mer än 3 månader. 10

Area (m2)

1,5

**

Minsta sida (m)

**

1,2

**

Takhöjd (m)

**

1,9

3. Måttbestämmelserna i 2 kap. 23 - 26 §§ samt 3 kap. 11 och 12 §§ denna författning, gäller från och med 1 maj 2013 för de förvaringsutrymmen som var i bruk före den 1 maj 2008.

Det betyder att övergångsbestämmelse gäller för inte för katthem som startade efter 1 maj 2008. Efter den 1 maj 2013 gäller det för alla katthem.

Samtidigt står det:

Allmänna råd till 1 kap. 23 §

Katter som levt utomhus och är förvildade bör inte tvingas leva inomhus

.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2011-06-29 11:14
#9

Varning!!

Katthemmet avlivar friska katter….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tiana
2011-06-29 13:13
#10

Med tanke på att artikeln är från 2009, så kan jag berätta att det har hänt en hel del efter det.

Beslut om att katter avlivas efter 3 månader har jag hört ska vara ändrat, helt hundra är jag dock inte.

De gör även hembesök innan de placerar ut katter i hemmen. Detta vet jag med säkerhet, då jag känner flera som tagit hand om djur därifrån.

Och ifall ni undrar - ja, jag bor i Olofström. Eller bodde rättare sagt, lämnade ifrån mig lägenhetsnycklarna igår Cool

Senalena
2011-06-29 16:48
#11

En kvinna berättade att hon denna veckan lämnat in 10 kattungar i tron att de skulle omplaceras men att alla kattungarna i stället togs direkt till veterinär för avlivning med motivering att de var svaga och hade mask. Och ansvarig på katthemmet berättade även för kvinnan att hon hämtat 16 katter från en annan koloni helt nyligen vilka även de gick samma öde till mötes, vilket för mig inte är seriöst.

Tiana
2011-06-29 17:04
#12

I Olofström?

Mandusius
2011-06-29 20:34
#13

#11 herregud! :S

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Annons:
brutt
2011-06-29 20:55
#14

Men hur är det ställt på det katthemmet alla kattungar har mask det är ju därför alla kattungar ska avmaskas.Det här låter inte klokt hur svaga måste då inte kattungarna ha varit ryser vid blotta tanken.

Senalena
2011-06-29 22:16
#15

#12   Ja, i Olofström.

Tiana
2011-06-30 13:44
#16

#15 OK, det var mer än jag visste.

missnemi
2011-07-13 13:19
#17

Vad jag har hör så var dom 10 kattungarna så svaga och sjuka att till och med veterinären sa att det var för deras eget bästa att avlivas.

Angående dom 16 kattern så var det länstyrelsen (Karlskrona) och polisen som hade ansvar för det.

Ta reda på sanningen innan ni smutskasta djurhemmet i Olofström!

Dom gör ett underbart jobb! Glad

grundig
2011-07-13 13:30
#18

Men hur är det med taket på burarna ? den där höjden kan ett katt hoppa om så behövs alternativt fint klätterträd till galler väggar =) och har dom nån hemsida tro ? lite mer nyfiken på stället hur dom jobbar

Hitta hemsidan

[sakring]
2011-07-13 14:23
Senalena
2011-07-13 16:34
#20

#17  Du skriver att man måste ta reda på fakta innan man smutskastar. Antar att det då även gäller Djurhemmet i Olofström som när de sa sig kunna ta emot kattungarna smutskastade ett annat katthem genom att ljuga och säga att katthemmet i fråga inte har tillstånd till sin verksamhet och att varken polis eller länsstyrelse godkänt katthemmet. Ansvarig på Djurhemmet avrådde helt från att kontakt skulle tas med det andra katthemmet och sa att de kunde hjälpa till med kattungarna.

Ord verkar stå mot ord. Jag har gått efter vad kvinnan som lämnade katter i Olofström sagt till mig - men hon kanske ljuger. Eller så kanske Djurhemmet ljuger. Det kommer nog inte att kunna gå att få fram någon sanning.

Och konstigt nog så sprang de flesta kattungarna omkring och lekte när de togs in - enligt kvinnan som fångade in dem. Hon sa att några var svagare, men inga var dödssjuka. Och vi är nog flera som känner till Näsums inställning till avlivning.

Annons:
Upp till toppen
Annons: