Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2286 ggr
Lena
2009-02-28 13:01

Ute- eller innekatt?

Skulle du låta din katt vara ute helt på egen hand om du bodde i en tätort med trafik och många grannar? Motivera gärna ditt svar i tråden här nedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
mymlanbus
2009-02-28 13:40
#1

Nej, det skulle bli koppelpromenader om kissen verkligen hade behov av att gå ut.

Min innekatt är född och uppvuxen ute, hon kom till mig när hon var ca 5 månader och vill inte gå ut, hon är rädd.

Jag skulle inte våga riskera att någon var dum mot kissen eller att den blir överkörd.

SaraC
2009-02-28 14:04
#2

Nej.

Nu bor vi på landet och alldeles invid skogen. Det finns småvägar i närheten, men det finns mycket grannar. Vår katt har fått vara inne sedan han flyttade hit och vi har inte bestämt om han ska få gå ut till våren eller inte. Jag tänker mest på grannarna, vill inte att han stör någon. Är även lite orolig över att det finns mycket lo i skogen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lilltasen
2009-02-28 14:06
#3

Absolut inte, det finns för många faror för katterna.

Bilar,elaka människor och lösspringande hundar är väl det första man tänker på. Våra katter får gå ut i koppel eller vara ute på balkongen och altanen som är innätade.

tuska
2009-02-28 14:18
#4

 Nej absolut inte blev mitt svar.

 När vädret tillåter har dom utegårdar som dom kan gå ut i när de så önskar.  Bor långt från trafikerad väg,långt till närmaste granne. Men vem säjer att de skulle hålla sej på hemmets 11000 m tomt. Sommartid får två gammelkatter vara med mej ute när jag rensar ogräs, men jag har full koll över dem. De är så lata de gammelkatterna så de lägger sej bredvid mej eller på en stol i solen.

kattassen
2009-02-28 14:20
#5

Nej inte på egen hand. I koppel om katten själv vill annars får det bli inne eller i inhägnad trädgård.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Jenna-Gun
2009-02-28 14:39
#6

Skulle inte ha katt om jag bodde så.

Fast att jag skulle bo så är så främmande för mej.

Annons:
emjon
2009-02-28 15:04
#7

Nej absolut inte blev mitt svar om katten absolut vill gå ut så får man hitta på andra alternativ.

När vi tog hand om vår första omplaceringskatt så var han van att vara ute själv. Barnen hade då också varit mycket elaka mot honom så barn tyckte han inte om. Han ville inte vara innekatt och vi gjorde så att vi följde med katten ut och på sätt såg vi till att han inte gick till barnens sandlådor. Vi väntade alltid tills senare på kvällen när det blivit lugnare ute och han följde med runt på våra promenader och var nöjd med det.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Casiopeia
2009-02-28 16:21
#8

Bodde jag i en tätort med trafik och många grannar (vilket jag gör) så finns det inte en chans att jag skulle släppa ut mina katter. Skulle katten må dåligt av att bo inne och jag provat innätad balkong/rastgård, koppelpromenader, ökad aktivering etc så skulle jag nog hellre omplacera katten, eller flytta ut på landet.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

catfoot
2009-02-28 16:42
#9

Ja, absolut..men det blev fel..Skulle ha fyllt under Annat…

Jag anser att katt visst kan få vara ute, om miljön tillåter..Där grannar är fredliga, trafiken minimal eller går i sakta mak, att man kollar upp sina katter några ggr. per dag..Att dom har möjlighet att gå in när dom vill..

Jag ropar in mina minst 1 gång per dag å ibland 2 ggr per dag..Bara för att veta att allt är ok…Å dom kommer 9 av 10 ggr jag ropar, annars så kommer dom efter nån timme..Det är väl nån smaskig råtta dom inte kan släppa gissar jag..

Å jag har en 16 åring snart, en 11 åring som båda levt uteliv + 6 årige Smoggen..Ingen har blivit skadad av utelivet..Friskare katt än Tössen 16 år har jag aldrig haft…Först nu på gamla dar han börjar tackla av..

Har nu dessa två busungar som jag hoppas kan få leva uteliv med tiden..Dom är inte mogen ännu..Fyller 1 år i Maj..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

anebit
2009-02-28 16:42
#10

Absolut inte!

Bor vid en ganska trafikerad gata nu. Men jag skulle ändå aldrig våga ha mina katter ute själva om jag bodde annorlunda man vet aldrig vad elaka människor kan göra och jag skulle aldrig kunna sova om katterna inte kommit in till natten.

I stan har dom innätad balkong och på somrarna går dom i sele med lååååång band ute vid vårt fritidshus.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Crisse
2009-02-28 17:56
#11

Aldrig i livet att jag skulle släppa ut någon av mina katter, spelar ingen roll var jag bor.

Bumbis
2009-02-28 18:11
#12

Absolut inte!

Jag skulle nog inte klara av att släppa ut mina hitterkatter var jag än bodde, de har farit tillräckligt illa och de visar inga tecken på att vilja gå ut, snarare tvärtom.

De har fått nog av att vara ute och fara illa. Men då talar jag om katter som inte är tama eller som farit illa på ett eller annat vis. Jag vill inte att de ska såras igen, de ska känna sig trygga, fast de har rastgårdar om de vill få luft.

Lena
2009-02-28 18:36
#13

#12 Den situationen har vi också. Våra kissar har haft dålig start i sina liv som före detta hemlösingar och på det viset tappat sugen på fritt uteliv.  Men med 170 kvadrat fördelat på 8 rum och kök samt en massa andra utrymmen + källare och inhängnad balkong tror jag inte det är något de saknar. :) Ingen av dem visar några som helst tecken på att de vill gå ut helt fritt.

I en miljö som den jag beskriver i frågans inledning "tätort med trafik och många grannar" ser jag inte fritt uteliv som ett alternativ för en katt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Puma77
2009-02-28 19:19
#14

Absolut inte.

Enda gången jag skulle låta min katt/katter skulle få gå ut (beroende på vilken katt också) är vart jag bor. Där jag bodde innan i huset skulle de kunna få chansen. Finns en hel del med katter där, det är ett kvarter med högst ett 20 tal hus och de enda som kör där är de som bor eller ska hälsa på. Det var en ändstation kan man säga och skogen var bara på andra sidan vägen.

Under min uppväxt där hade vi två utegående katter. Sommartid hade vi oftast balkondörren öppen och katten kunde fritt gå ut och in om han ville. Han klättrade på spaljen upp och sen hoppade upp på balkongräcket.

Som det är nu skulle kanske Thindra vara den som jag hade låtit få gå ut så hon älskar det. Tudor är inte intrsserad, möjligen om han är ute och jag var med om man hade trädgård och så. Men aldrig att jag lät dem gå ut där jag bor nu eller i andra mer tättbefolkade ställen.

 

//Pia

martdat
2009-02-28 21:42
#15

Absolut inte i den miljö som beskrivs i frågeställningen,

där jag bodde innan i tätort , 30 väg, återvändsgata skog, blev två av grannarnas katter överkörda, barn jagade dem på gården, en del barn sprang efter djur med käppar och slog efter dem, en flicka på 12 år slog ihjäl en anka,,,,, Gråter

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

destiny
2009-02-28 22:49
#16

Svarade nej absolut inte.

Jag bor så nu, tätort med trafik och många grannar, d v s jag bor i ett ganska lugnt villaområde i en stad. Mina katter är innekatter och har rastgård.

Hennum
2009-03-01 01:45
#17

jag valde "kanske om katten visar behov av att gå ut" och då tänker jag mig väldigt trängande behov som innebär att katten är riiktigt olycklig inne och att inget jag gör hjälper katten ifråga att acceptera innelivet och att det inte finns något annat hem för katten att flytta till. Under dom omständigheterna, ja. Men självklart skulle jag först försöka mig på promenader i koppel osv, men när katten efter lång tid inte accepterar det heller… då anser jag att jag inte har något val, det viktigaste för mig är att ha en lycklig katt. Jag tvivlar på att en katt som aldrig varit utekatt innan skulle ha något behov av att vara utekatt, så då utgår jag från att det är en katt som inte är helt ovan, och därför har mindre risk att bli dödad än en helt ovan utekatt.

Långt svar, men så blir det på en komplicerad fråga :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Atiz
2009-03-01 02:06
#18

Abosulut inte!!

Själv har jag, en av tre, som vill gå ut, så vi går ut i koppel, och det är han helt nöjd med.

Jag vande honom som liten med koppel. De andra två är skygga "hittekatter" som inte är så intresserade av utelivet.

Har dessvärre en granne som släpper ut sin flicka (kastrerad) helt utan tillsyn… 
Jag blir lika glad varje gång jag ser henne i livet! Dom låter henne vara ute oavsett väder
(ja, v i är många som klagat) Jag är bara glad över att hon kan använda min bil som värmekälla trots att hon repar den ………………………………………………….    :-(

runas
2009-03-01 08:49
#19

Är tveksam. Så många faror o Linus är sjukligt nyfiken o skulle säkert hamna i trubbel på en gång.

Nu har jag sån tur att bo på gård på landet på en skogskulle med få grusvägar i närheten, inga direkta grannar o en bra bit till större väg. Under vintern får katterna vara inne för då stryker räv omkring här men på sommaren är de ute. Dörren står alltid öppen så de kan springa ut o in o jag ropar in dom minst 2 ggr/dag, natten sover de inne o åker jag bort över dan så kommer de in.

Älskar mina hittekatter o vill att de ska vara trygga o ha det bra, gör vad jag kan på den fronten. Inne har de 2 stora klätterträd, 2 små, 3 lektunnlar o 4 klösbrädor, så tråkigt har de inte.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Firinella
2009-03-01 16:22
#20

Absolut inte, katter som vill/måste gå ut (lösa) hör inte hemma i stan.

Annons:
Atiz
2009-03-02 01:46
#21

"20

Håller med till 100%

WinterPrince
2009-03-02 02:31
#22

Jag tror att en katt mår bäst av att få vara ute. Men då ska det vara på landet.

Kittekatten
2009-03-02 09:32
#23

Jag tror inte jag skulle släppa katten lös oavsett hur jag bodde, men hade jag tomt skulle jag fixa rastgård.

Icna
2009-03-02 19:07
#24

Igentligen förstår jag inte vad det har förbetydelse vart man bor, det är väl lika illa att katten blir påkörd som att den blir tagen av ett rovdjur? Jag tycker det verkar vara minst lika många som blivit av med sin katt på landet/i skogen som i staden.

Antigen är man för utelivet eller inte, faror finns överallt.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Debattia
2009-03-02 21:30
#25

Jag skrev annat! Svårt fylla i något av svaren. Bor man bra och har bra grannar tycker jag det är helt okey man har sina katter ute. Men jag tycker man ska ha koll på dom i vilket fall som helst.

Min äldre kattdam vågar jag släppa ut för hon går bara runt mig, hon är den enda jag känner mig säker på.

Bor dumt , vid en stor väg o.s.v. Måste tyvärr ha några som kan välja ute eller inne,p.g.a. antalet.

Har varit med om och fått katter överkörda , det är absolut inte något trevligt.

Har byggt sommarburar som dom får hålla till i när det är varmt ute.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Puma77
2009-03-02 22:36
#26

#24 Visst är det lika illa. Fast där vi bodde så var det enda större djur man såg till rådjur. Inga rovdjur förutom möjligen räv men under de åren jag bodde där såg jag aldrig räv ens.

 

//Pia

evamojje
2009-03-03 00:21
#27

Jag klickade på fel (2) menade självklart nr 1 absolut inte. Det skulle bli koppel promenader i sådant fall.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

 

 

 

Annons:
missempty
2009-03-03 02:13
#28

Jag bor i ett bostadsområde med hyreshus, många olika kulturer och en del brottslighet. Jag har inte en enda gång haft en tanke på att släppa ut mina katter… men efter att ha bott i en lägenhet en våning upp i 3 år bestämde jag mig för att flytta till markplan med uteplats, nätade in uteplatsen och VIPS! så fick katterna vara ute också, men ändå vara trygga eftersom de inte kan ta sig utanför uteplatsen. Passar oss jättebra och jag får även mitt behov av att hålla på med en liten trädgård tillfredsställd. :-)

Puma77
2009-03-03 13:48
#29

#28 Helt perfekt både för dig och katterna.

 

//Pia

Icna
2009-03-03 17:04
#30

 Bara för att man inte ser betyder det inte att det inte finns. Många säger ju att räven också kan ta katter även om katt inte är så vanligt byte för räv.

 Jag kan tänka mig att skjutglada grannar är vanligare på landet än i stan också.

 Även om man har långt till grannen eller vägen spelar ju ingen roll eftersom katter endå kan gå långa sträckor.

Jag tror man lättare kan lura sig själv om man bor avskilt att tro man bor säkert för katten.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Lena
2009-03-03 21:21
#31

#28 Det finns många bra lösningar som man kan ta till för att erbjuda sina katter en säker utomhusvistelse. :) Har man en uteplats som man kan näta in är det fin-fint!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Debattia
2009-03-04 00:43
#32

Tror att hade jag bott på ett ställe där det varit bra utemiljö hade jag nog låtit katterna vara både ute och inne. Tror man kanske kan bli för försiktig också, om man t.e.x bor jättebra och inte vågar släppa ut katten för att räven eller ett lodjur kan ta den. Om olyckan är framme kan den ju drabba både djur och människa.En katt som är van utelivet lär sig kanske också vara mer vaksam för faror. Vet att katter  jagat i väg räven ibland.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

catfoot
2009-03-04 12:30
#33

#32…Satt en vinterdag för nått år sen å tittade på min Smoggen, som lyckades få räven att lämna tägten nedanför vårt hus..Smoggen reste ragg å gick emot den som bara katter kan…Räven drog sig sakta därifrån..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Gronstedt
2009-03-04 12:55
#34

Lite OT, men rävar brukar inte vara farliga för kaxiga katter, som står kvar eller går emot räven. Men om kissen försöker springa från räven, utlöses rävens jaktbeteende och den anfaller, och då kan det gå illa. Katter har inte kaniners och harars beteende att kasta, de springer rakt fram mot ett träd eller liknande, och då kan räven lätt får in ett bra bett över ryggen.

Enligt "folktron" anfaller lodjur alltid katter, därför att de anser dem vara överlöpare till människan, men jag vet inte hur mycket man ska tro på det. En katt är ett ganska jobbigt mål även för en lo, men om den är hungrig så är ju allting mat. En gång när jag var liten nere i Småland jagades huskatten av en lo. Kissen kom springande hemåt i full fart och jag ropade till pappa att "Det är en stor katt som jagar Ludde!" Jag fattade inte varför pappa började skrika och sprang mot katterna, och jag fattade inte varför alla var så uppjagade efteråt, när den stora katten farit in i skogen och huskatten var hemma, men det var alltså ett lodjur, mitt på ljusan dag och inte ens hundra meter från huset där det fanns folk utanför.

Trafik, hundar och elaka människor är dock kattens värsta fiender.

Annons:
gulliver
2009-03-04 14:52
#35

Absolut inte!

Håller med icna m fl i allt de skriver.

Tror även att grävling kan skada en katt.

Icna
2009-03-04 14:57
#36

Ja, grävlingar kan ju anfalla människor om de känner sig hotade, deras bett är inget att leka med även om de kanske inte äter katter.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

gulliver
2009-03-04 16:25
#37

#36 Nej precis men bita ihjäl en katt kan de säkert.

Bumbis
2009-03-04 16:40
#38

Rävar tror jag inte ger sig på katter om de inte är småväxta, svaga och trängda. Jag matade katter i en stadspark för några år sedan där en räv höll till, de satt sida vid sida och åt ur varsin skål.

Lo kan ge sig på katter om de har brist på mat, men det är inte deras favoritföda.

En arbetskamrat släppte ut sin katt mitt i stan och katten hamnade i slagsmål med en grävling. Det var en jämn kamp, men katten fick sätta livet till.

Men håller med #34, "Trafik, hundar och elaka människor är dock kattens värsta fiender".

Denna kommentar har tagits bort.
Hennum
2009-03-04 20:55
#40

vi har våra katter lösa i bollerup. jag har sett både räv och grävling här, men de enda slagsmålen mina katter har varit i har varit med andra katter (om man ser på storleken på betten, så har det varit katt-tandsstorlek på dem) Min käre Jansson blev däremot överkörd av någon ungdom med traktor, åtminstonde så tror vi det. Men jag ångrar inte att han var ute, han hade inte velat ha det på annat sätt, det jag önskar är att folk hade lite mer respekt för andra liv än deras egna. En traktor är ju inte snabb ens…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

catfoot
2009-03-04 21:18
#41

Som jag berättat här tidigare så var min Tössen tilltänkt frukost till ett lodjur som befann sig på min altan tillsammans med Tössen..Lodjuret var ett ungdjur, som troligtvis var väldigt hungrig, nu kom jag å störde det hela, å lodjuret blev offer för min grannes gevär istället, dagen efter denna händelse….(Tyvärr)…/catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Annons:
Hawknestgrove
2009-03-05 01:34
#42

E av mina grananr blev av med si katt för en grävling. Mitt på ljusa dagen och mitt ute på åkerna. Så de är inte så snälla som man tror.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Firinella
2009-03-05 15:36
#43

# 38 Hundar som kattens värsta fiende???

Gronstedt
2009-03-05 15:53
#44

#43: En av dem. Det är inte ovanligt att hundar dödar katter, eller skadar dem, eller jagar dem så att de skadar sig själva. I Gårdsten, där Kusten jobbar med en kattkoloni, har minst två katter dödats av hundar i vinter. Hundar i kombination med elaka människor är förstås värst, det är ju kul att tussa hunden på en katt och se dem slåss.

Icna
2009-03-05 16:17
#45

 Hur är det då med jakthundar ute i skogen, visst man ska inte ha en hund lös utan uppsikt man jag har träffat på lösa jakthundar(och andra hundar också) utan ägare i sikte. Men jakthundar och kamphundar måste vara farliga för katter då eftersom de är traäande att jaga/skada.

 Jag var på en problemhundkurs, där fanns en boxer som hade haft ihjäl en katt och ägarna skulle bland annat avla på den och ville träna den så de kunde ha honom lös. Själv tycker jag de borde kasterat den(vilket även kursledaren tyckte) och aldrig släppa honom lös på oinhängnat område. Hade det varit min katt som blivit dödad hade jag insisterat på formellt krav av munkorg och koppeltvång när den var ute.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Firinella
2009-03-05 16:20
#46

Just det jag menade att det är ofta hunden som får skulden men det är ju faktiskt så att det är ägarens skyldighet att ha sin hund under uppsikt så att den inte skadar någon. Hoppas detta gäller även för katter och inte bara för människor…

Firinella
2009-03-05 16:22
#47

Hur kan man ens tänka på att avla på en hund som haft ihjäl ett annat djur…

Icna
2009-03-05 16:31
#48

Det finns inget krav för människor att ta ansvar för sina lösa katters handligar, inte än ialla fall.

Man vet ju aldrig vad som pågår i folks huvuden, ibland kan man bli allt bra förundrad.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Annons:
Firinella
2009-03-05 16:49
#49

ha ha, nu skrev jag nog tokigt för jag menade att hundägaren är ansvarig för att hunden inte ger sig på människor och andra djur eller… någon som vet? Jag menar gäller det bara om en hund attackerar en människa inte om den attackerar andra djur.

Gronstedt
2009-03-05 16:54
#50

#45: Jag tror nog att väluppfostrade jakthundar och kamphundar är bland dem som är minst farliga för katter. Värre för katter är tror jag är ouppfostrade sällskapshundar med oansvariga eller aktivt illasinnade ägare.

Icna
2009-03-05 17:07
#51

#49 Ägaren är ansvarig för sin hunds handligar  även om det bara är skadegörelse eller attaker mot andra. Det är ju inte långt mellan att attackera en människa eller en katt.

#50 Förstår jakt och kamphunder skillnaden mellan en katter eller sitt byte om de inte blir tillsagda eller om de är i jaktens hetta om man säger så? Och som sagt när ägaren inte är i närheten? Långt ifrån alla jakt/kamphundar är väluppfostrade, och nu syftar jag inte bara på de som används inom sin "gren", utan själv raserna oavsett de jobbar eller hålls som sällskap. Ofta har väl brukshundarna som hålls som sällskap utan att få arbeta, lättare att bli "problemhundar" pga brist på stimulans?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Gronstedt
2009-03-05 19:52
#52

#51: Jag tror precis som du att jakthundar som inte får arbeta med det de är "gjorda" för har lättare att bli problemhundar. Detsamma gäller vallhundsraser, dit egentligen även schäfer hör, och retreivrar med flera. Kamphundsraser däremot brukar vara bekväma och fridsamma soffliggare om inte människor aktivt förstör dem och gör dem aggressiva.

Hundar har ju instinkter som styr dem, till exempel att jaga en katt som flyr. Det åvilar hundföraren att styra dem, med koppel eller annan kontroll.

Fast nu har visst tråden halkat över på fel djurslag Skäms f'låt!

Bumbis
2009-03-05 21:29
#53

#43, jag tar tillbaka att hundarna är katternas fiender, menade naturligtvis oansvariga, omdömeslösa hundägare. Det är inte hundens fel, ursäkta.

SaraC
2009-03-06 11:54
#54

Ja, det finns tydliga regler och lagar för hos hundägare om hundhållning. Det är ju inte bara katter en lös hund utan uppsikt kan ränna efter, utan även vilda djur.

Det finns hundar av alla raser som kan jaga katter och andra djur. En del jagar för att döda/skada och andra bara för att det är kul eller för att de vill leka. Båda är givetvis lika illa. Känner många andra hundägare vars hundar går jättebra ihop med familjens katter, men glatt jagar och dödar främmande katter de ser ute.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
2009-03-06 17:16
#55

#47 Hur menar du? Hundar är ju rovdjur. Precis som katten. Katter har ju också ihjäl andra djur.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Debattia
2009-03-08 00:01
#56

Lär man en hund direkt att inte jaga tamdjur och lever den tillsammans med katter tror jag inte den är lika intresserad av andra katter heller. Händer ju klart. Ett problem är när man tar hand om en vuxen hund  som alls inte lärt sig att anfalla katter.

Vet att hundägare där deras hun d biter en annan, blir dom skyldiga att ha munkorg eller får finna annan lösning. Kanske beror på hur bitna dom blir också.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Crisse
2009-03-08 00:13
#57

Ser min hund en katt ute så tror han att det är en av våra som har kommit ut så han står och gnäller och kallar på katten för han skall ha den med sig hem.

Minka040
2009-03-08 14:30
#58

#57 Mysigt att se att både du och hunden är lika passionerade angående de stackars små hemlösingarna..!  Flört Skrattande

Lena
2009-06-07 01:24
#59

Puttar upp denna omröstning & diskussion eftersom frågan kommit upp i en annan tråd.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MariannE11
2009-06-07 01:53
#60

aboslut INTE är mitt svar…

jag bor i ett väldigt lugnt område…..det finns rätt mycket folk men trafiken åker långsamt… fast är katten snabb så kan det gå illa…. bra människor i området… men jag skulle ändå inte släppa ut mina då jag hade 5 (har nu 4)…. målet för mej är att göra en liten rastgård på baksidan men pengarna försvinner ju hela tiden….men den som längtar får nog sin vilja igenom….vore golvet bra så skulle det fixas fortare men golvet är rätt kasst så det behöver bytas först…

blir lite orolig då o då när det kommer loss hundar…den som mest sprungit lös har dom äntligen höjt staketet för så han inte kommer ut längre (jack russel).. sista gången jag såg en lös hund så jagade den grannens katt…. så jag gick ut o skrämde  bort hunden…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Lena
2009-06-07 10:49
#61

#60 Nej det finns alltid mycket faror därute.

Där vi bor kör vissa ungdomarna racer på gatorna. Det finns idioter som kommer i 100-150 knyck mitt i tätbebyggt område. Verkar vara en dålig sport som utvecklat sig på orten. En galning körde på det viset så att han nästan tappade herraväldet över bilen, sladdade fram på gatorna och var nära att köra ihjäl ett litet barn. Ringde polisen om det….. Med andra ord katter går inte särskilt säkra här.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MariannE11
2009-06-07 10:58
#62

glömde få in i mitt inlägg att med hänsyn till mina grannar så är katterna inne…. det finns många katter därute ändå o jag vet en granne som inte gillar att kunna ha sin altandörr öppen för att det kan komma in nyfikna kissar…alla älskar inte katter som vi…

#61 att folk inte kan köra vettigt….både folk o djur ska slippa bli offer för dårar…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
Lena
2009-06-07 11:41
#63

#62 Absolut - man kan inte kräva att hela grannskapet ska älska katter så som vi gör. Man får förstå att inte grannarna ställer sig och applåderar om katten gör sin behov i barnens sandlådor, lägger sig i deras solstolar, krafsar i rabatten, går in genom altandörren etc. Det är lätt att katthatet blossar upp om man inte respekterar grannarnas inställning.

Har däremot varit med om motsatsen, grannar som tidigare hatat katter har börjat ändra inställning när de sett att man själv har sina katter under uppsikt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ossilian
2009-06-07 11:48
#64

Nej! Skulle aldrig komma på tanken att släppa ut en katt mitt i stan (för det är väl det du menar antar jag)

Däremot är jag förespråkare av att katter bör få så mycket frisk luft som möjligt och som situationen tillåter. Jag låter mina tre gå ut och bedömer miljön som lämplig. Jag är övertygad om att katter upplever en större livskvalitet om de får nosa på gräs och smaska fjärilar, om inte varje dag så i alla fall sommartid. Dock anser jag att det är ett absolut måste att katten kastreras, vaccineras och id-märks innan den släpps ut.

Det mest depraverande jag sett var hos en uppfödare som höll xx-antal katter inlåsta utan ens frisk luft från ett fönster. Det sjuka i det hela är att denna uppfödare bor på landsbygden och en rastgård hade varit exemplarisk att bygga där. Höjden av lathet och dålig känsla för andras liv än sitt eget, tycker jag.

martdat
2009-06-07 14:39
#65

stod nyss o hadde denna diskution med min granne, om utekatter, Vi har en granne med okastrerade hankatter, denna som jag misstänker det är har kissat på min ytterdörr flera gånger, inte alls kul och nu har Ice börgat pissa inne i min hall pga detta, vid ytterdörren, stank utav bara den när jag kom hem, hankattpiss på hela ytterdörren och unken honkattkiss på insidan,,,,Nice!!!!!Näväl, min granne har ny fått sin barnvagn nedpissad ijen för femtielfte gången så nu ska hon gå och prata med ägarna, hon har kommit på hankatten på bar gärning flera ggr så jag misstänker han på min ytterdörr oxå…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2009-06-07 17:24
#66

#65 Sådant är definitivt inte kul! :(

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

TereseE
2009-06-07 18:00
#67

Aldrig någonsin!

brutt
2009-06-07 22:42
#68

Nej bor visserligen gansak bra vid ett grönområde men större väg är inte långt borta och inte oförstående barn eller vuxna heller.Mina fem katter är innekatter men har tillgång till innätad balkong som de gillar att ligga på. Ute ibland men då i kattsele alla utom en som blir helgalen på selen och gör allt för att komma ur den blir rena rama rodeon.

MaalinF
2009-07-24 10:10
#69

Aldrig.


 

 

Annons:
grundig
2009-07-24 11:33
#70

skulle aldrig släppa ut mina i tätort , dom är på tok för reservanta och skulle dö av skräck

att släppa ut en katt i tätbebott är att be om problem för katten , koppel eller en rastgård av nät om det är möjligt

jag skulle dessutom inte kunna flytta från kåken heller till lägenhet med mina kissar , då hade dom det bättre att somna in

Charlie2006
2009-09-09 22:13
#71

Nej jag skulle inte gjort det. Spelar ingen roll om det är många grannar sålänge dom tycker det är okej att man har sin katt ute, men häldre att man har koppelpromenader eller utehängnad om det är mycket trafik då risken är för stor att den blir påkörd.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Lena
2012-07-16 18:31
#72

Väcker liv i en gamal omröstningstråd!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ambrose
2012-07-16 19:05
#73

Mina föräldrar bor ute på en ö. Husen står väldigt tätt och här finns en del traffik, även om den största vägen ligger ett par hundra meter bort. När Nheo är här får han alltid gå ut tillsammans med deras två katter och det har aldrig varit något problem. Under de 20 åren som de har bott där har aldrig en av våra/deras katter skadat sig (Eller någon annan aktt i området för den delen) Glad

Den äldsta katten kommer och går som han vill, säger till när han vill gå ut och hoppar på dörren när han vill komma in, men han är aldrig borta mer än ett par timmar åt gången ^^

Där jag bor inne i stan, ganska mycket hus och en del bilar skulle jag dock aldrig släppa ut Nheo, trotts att det finns många utekatter och en del grönområden runt omkring. Det beror till största del på att jag inte har en egen tomt och att folk har en annan syns på katter där.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Sabbekatt
2012-07-16 19:09
#74

Svarade "Nej, absolut inte".

Jag bor 1 våning upp i en lägenhet i ett tättbebyggt område och skulle inte kunna sova på natten eller koncentrera mig på jobbet på dagarna om jag visste att mina katter var ute och sprang. Dessutom så tycker jag att om man bor som jag så ska man ha respekt för sina grannar. Alla människor tycker inte om att det springer katter lösa i trappen.

Jag har nätat in min balkong, så mina katter kan sitta där spana ut över gården :-)

Upp till toppen
Annons: