Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4313 ggr
martdat
2/27/09, 10:07 PM

cancer hoss katt?

som endel läst så är min Baloo inte frisk, han har magrat sissta halvåret jättemycket, men vart pigg och social hela tiden, innan jul var vi hoss vetten, han har för små njurar men vi tog prover på njurarna, levern, blodsockret och allt fungerar normalt, men han går ju inte upp i vikt, och det är det viktigaste sa vetten, han väger drygt tre kilo och är 14 år,,jätteliten,,,  han åt enbart kattungemat i 6 veckor,, tyckte han flyffade till sig lite men det höll inte vågen med om, nu ger jag honom kattungemjölk i flaska en portion i stortsett varje kväll,, både djuraffärn och min ordinarie vett tyckte det var värt ett försök, det går bra, men han går inte upp i vikt,, Han är pigg och social, leker, busar. äter bra, jag skämmer bort han så han ska bli sugen,, fin i magen, inga konstigheter, pigg och busar,,,

Ska tillbaka till vetten snart tänkte jag och kolla njurprover ijen, men har grunnat,, ok , han e ganska till åren kommen,, men proverna var ju bra och såååå gammal e han ju inte,,  tänkte, kan det va canser??? har googlat, avmagring står med som symptom och att de äter utan att gå upp,  men offtast ska de ha feber och diare elr annat oxå, han går inte upp i vikt bara,,,

vad tror ni, har ni nån erfarenhet av canser??? ska självklart ringa vetten med men vill järna ha lite förslag själv vad vi ska kolla mer,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Jenna-Gun
2/27/09, 10:56 PM
#1

Vad säjer vetten om din teori.

Tror han på Cancer

tervmatte
2/27/09, 10:59 PM
#2

Man ska vara försiktig med att ge kattungemat till äldre katter enligt min veterinär. Det kan skada levern.

martdat
2/27/09, 11:01 PM
#3

har inte tatt upp det me han, jag har hafft svårt för att inse att nått verkligen är fel,, älskar min loet,

Ska ringa till vetten om det, se om han svarar i morn,,,

det e ok, jag e inte ledssen nu, messt orolig för attt Baloo ska gå runt och må dåligt utan att visa det,

jag har provat olika hills mat och han spyr av det, han e känslig för olika foder,

ja jag vet inte, men grunnat på detta ett par dar, canser e ju inte så ovanligt,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
2/27/09, 11:03 PM
#4

#2 sant, har hört det, men han går ju inte upp alls,,, vi måsste ju prova nått,,, levervärdena var bra så de tyckte båda att vi kan prova ett tag,  

 messt undrar jag om nån vet symptom på canser och i vilka former,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Josefa
2/27/09, 11:12 PM
#5

Har ni kollat sköldkörteln, eller om han har diabetes?

martdat
2/28/09, 12:30 AM
#6

#5 nä, har för mig att fel på sköldskörtlen orsakar viktuppgång i stället,Obestämdelr det kanske kan va på vart håll,,, ska rådfråga vetten om båda,  jag e helnöjd med min vett, men alla veterinärer kan ju inte kunna allt, därför bra att förkolla lite själv,  kan diabetes orsaka viktnedgång?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
anebit
2/28/09, 1:15 AM
#7

Så här står det i Ann-Marie Nilssons bok "Kattens sjukdomar"

Vid diabetes:  De viktigaste symptomen är

1)ökad törst
2)ökat kissande
3)ökad aptit
4)trots detta viktminskning

Det står naturligtvis mycket mer, men det kan jag inte skriva ut här och nu.

Sköldkörteln:  Giftstruma, en av kattens vanligaste hormonrubbningar. Orsakas vanligen av en godartad tumör i sköldkörteln.

Avmagring trots att katten äter kopiöst, tovig päls och stirrande blick. Katten är nervös och rastlös och kan gå omkring och jama.

Prognos: Mycket god med operation - katten blir helt frisk. God till medelgod med bara medicin. 

Här finns en artikel att läsa:

Katter med cancer.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

martdat
2/28/09, 9:44 AM
#8

tack,  anbit, ang diabetes så kollades ju blodsockret men det var bra,, 

ska ringa strax och rådgöra, han e ju pigg och go som vanligt så jag e inte akutorolig, verkar ite stämma in med canser dock,, är ju bra i såfall, ,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
2/28/09, 10:07 AM
#9

nu har vi bokat tid, ska dit nässta vecka och ta nya njurprover och kolla vita röda blodkroppar,,

hihi och fräck som jag är så passade jag på att fråga efter jobb,, och de har en anons ute att de söker folk, han sa jag ska kolla den,, Att jag ska!!!!  de ska ju utöka från en liten praktig till en stor med möjlighet till inläggning som ska öppna i vår,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

tuska
2/28/09, 10:17 AM
#10

ta blodprov på sköldkörtelns funktion, något som jag vill råda dej.

Håller tummarna att du får ett jobb där oxå, för mej skulle det vara ett drömjobb. Men det är ju inte bara roliga saker som händer där förståss.Obestämd

Lena
2/28/09, 12:20 PM
#11

Eftersom njurarna var så små, tyder det ändå på att det är där problemet sitter. Det är mycket vanligt när katterna börjar komma upp i ålder att njurarna börjat svikta.

Om jag varit i dina skor skulle jag absolut gå över på en strikt diet för katter med njursvikt. Du kommer då att märka ganska snart om katten blir bättre. Blir den det är det det som är problemet. Att ge foder för njursvikt är inte farligt även om det nu skulle vara något annat problem. Däremot är det direkt olämpligt att ge kattungefoder till en katt på 14 år. Det är ett på tok för kraftigt foder och ska bara ges till katter upp till ett år samt dräktiga och divgivande honkatter.

Dietfoder för katter med njursvikt köper man hos veterinären. (Det finns inte på Zoo-butiken). Det finns olika fabrikat och både som torrfoder och mjukfoder. Mjukfodret smakar väldigt gott och är lite mer apitretande än torrfodret. Brukar fungera bra om aptiten är dålig.

En av mina arbetskamrater hade samma problem med sin katt. Veterinären lyckades inte heller fastslå problemet och talade om avlivning. Jag rådde henne då att pröva med dietfoder för njursvikt. Det var i slutet av november idag är kissen sig själv igen, har gått upp lite i vikt fått tillbaka sin aptit och är pigg och glad.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Atiz
2/28/09, 12:46 PM
#12

Min Victor dog av en tumör i magen. Eller rättare sagt, han blev avlivad när tumören var så stor att han inte längre kunde äta. Han var pigg och glad under hela sjukdomsförloppet, MEN tumören gick inte att missa. Tumören växte väldigt fort. Det tog ungefär 6 mån från att jag upptäckte knutan tills han dog. han blev 15,5 år

Lena
2/28/09, 1:36 PM
#13

#12 Som du skriver brukar tumörer göra att den angripna delan växer i omfång. Om njurarna varit angripna av en tumör borde de istället varit förstorade kan man tycka.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
gulliver
2/28/09, 3:07 PM
#14

Sköldkörtelprov är i princip rutin fr a hos äldre katter som magrat av.

Hur konstaterades det att njurarna var små? Genom att känna med händerna,  röntgen eller ultraljud?

Får väl slå ett slag här också för Royal Canins Convalescense Support. Pulver som skakas ihop med vatten av viss temperatur till en som det verkar välsmakande och populär soppa.

Är väl inte heller så ovanligt att katter magrar utan att vara sjuka på äldre dagar?

destiny
2/28/09, 3:22 PM
#15

Min gammelkatta magrade väldigt sista året hon levde. Till sist var hon nästan bara skinn och ben. Rynkar på näsan Men hon var pigg ända tills hon fick somna in. Vi var flera vändor hos veten som bl a röntgade henne och det togs ett flertal blodprover. Dom hittade inget fel på henne. Det kan vara samma som hos människor sa dom, många går ner i vikt när dom blir gamla.

martdat
2/28/09, 9:11 PM
#16

tack alla, har vart iväg i dag kom nyss till datan ijen, jo ska be han kolla sköldskörtlen, vi talade med om att prova dietmat, vi ska ju ta nya prover på njurarna, så får vi se vad de visar, som sagt kattungemat får han inte nu mer än mjölken,  Det har ju troligen med åldern att göra på något sätt, det förstår jag, men det är ju när man är till åren kommen som organen inte längre orkar, vi ska ta prover på blodkroppar ang canser, några knölar elr något kändes inte, hon jag var hoss sisst klämde ijenom honom ordentligt, den här gången blir det min ordinarie vett så det blir som en secont opinion, nu när jag läst artiklen om cancer verkar det inte så men vetten sa att lika bra att kolla, pga vikten, man vet inte,

Han mår bra, pigg och glad , leker, gosar, äter, det är vikten jag är orolig för, varför han är så liten, han ser mager ut, det ordnar sig nog,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Atiz
3/1/09, 1:17 AM
#17

Njut av varje dag ni har tillsammans istället för att oroa dej nu när vetten sagt det är ok.

Atiz
3/1/09, 1:17 AM
#18

Njut av varje dag ni har tillsammans istället för att oroa dej nu när vetten sagt det är ok.

martdat
3/1/09, 11:46 AM
#19

#17 Tack,  det gör jag, vi myzer på jusst nu,, . 

satt och irriterade  mig i går nu på att jag får som vanligt betala allt fasst han inte är min fråm börgan,, han var mitt x men han skötte honom inte så jag kunnde inte lämna han när vi separerade, jag ringde honom innan jul och pratade om vetten men inte en tillstymmelse till att han fattar att han gott kunnde betala endel,,, jaja, Jag betalar så järna, älskar ju min Loet, men det är ju en nackdel när man är kattvänn och tar hand om andras kissar,,,, fasst nu är han ju baaara min,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: