Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3656 ggr
Lena
2009-08-02 13:55

Samarbetsproblem i hittekattsarbetet?

Har du råkat ut för samarbetsproblem i ditt arbete för hemlösa katter?

Utveckla gärna ditt svar i tråden nedan. Tänk på att hålla diskussionen på en allmän nivå. Det är inte tillåtet att gå till personangrepp eller att röjja någons identitet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Dagoe
2009-08-02 16:30
#1

När det uppstår samarbetsproblem mellan oss äoch anmälaren är det oftast pga att anmälaren har andra synpunkter på hur ett ärende ska skötas än att vi har. T ex att förvildade katter ska avlivas, kattungar plockas in men honan inte pga att hon är förvildad etc.

Sen har vi svårt att samarbeta med det andra katthemmet i Göteborg då de anser att TNR är djurplågeri och att alla förvildade katter ska avlivas.

catfoot
2009-08-02 20:31
#2

svarade 5…Ja, det är inget annat…Å jag tror inte jag behöver utveckla vidare, tror alla förstår vad jag syftar på..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

martdat
2009-08-02 21:20
#3

4 ett flertal ggr,

orkar inte göra en tillbakablick jusst nu men det är allt från föreningar till stödhem till privatpersoner, offta handlar det om att man prioriterar olika o resonerar olika, alla brukar i allafall ha nåttsånär samma mål att katterna ska ha det bra men tillvägagångssättet är så olika vad man vill,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Anninorr
2009-08-02 22:26
#4

Jag har samarbetsproblem med vissa personer i en föreningsstyrelse.Det beror på att jag och de "tongivande" har olika syn på många saker både när det gäller katter (mest ang förvildade katter plus omplaceringar),stödhem (vaccinering,utrustning och karantän framförallt) och styrelsens roll och arbete i en förening.Informationen är dessutom bristfällig,både internt och externt.

Sedan ser jag att det verkar vara problem på många andra håll och tror det beror på liknande saker i många fall.Dessutom har jag med tiden kommit att tro att det finns alltför många aktiva personer som är fanatiker och t o m kattsamlare (den som inte kan säga nej om det är fullt räknar jag dit).Det verkar också finnas ovanligt många som inte klarar att lyssna på andra åsikter,som tar åsikter som kritik,som tar synpunkter på t ex brister i internkontroll som personlig kritik.Det är bäddat för problem när så många inte kan skilja på sig själva och sitt uppdrag.

Jag har inte haft problem med några andra föreningar eller kattmänniskor,inte heller på arbeten,i styrelser eller liknande så jag har svårt att se att jag skulle lida av samarbetssvårigheter.Det jag möjligen "lider" av är i så fall att jag vill att saker ska gå rätt och lagligt till (allt från tillstånd t ex för stödhem som tar in många katter till budget-,styrelse- och valberedningsarbete) samt självklart intagningsrutiner,dokumentation etc.

Med facit i hand inser jag och några till att vi borde dragit oss ur redan alldeles i uppstarten då vi kom ut från ett möte,tittade på varandra och sa samtidigt "vi måste rädda den katten".Det var ett möte då "de tongivande" samlats före oss andra,de hade redan innan mötet kommit fram till att katten ifråga var ett hopplöst fall och jag har aldrig varken förr eller senare hört så många argument för avlivning.Det var rena katthatarmötet tyvärr,två läger blev det redan då.

"Vi" räddade katten,den lever nu och det är inget fel på katten.Sedan dess vet jag inte vad som egentligen hände,det kanske kan vara så att "de andra" undermedvetet ogillar allt "vi" säger och gör eftersom vi sett och hört sådant de helst hade hållit för sig själva.Efter det mötet blev vi särbehandlade på massor av olika sätt,ingen lyssnade osv.

Medan "vi" aldrig kan glömma den hätska stämningen på det mötet och alltså ser på "dem" med helt andra ögon än de själva gör och vi vet att de undviker "besvärliga" katter,de hjälper till med många omplaceringar men låter vissa katter gå ute för att "det saknas stödhem".Det fåtal utefödda förvildade katter som tagits in har tagits in hos människor utanför kretsen som engagerat sig eller i ett fall med hjälp av "oss" togs en förvildad katt in men vi är tyvärr 99% säkra på att katten hade gått kvar ute än utan vår inblandning.

Min inställning är att alla katter som tas in ska vaccineras,idmärkas och kastreras,att stödhems egna katter ska vara fullvaccinerade,att stödhem ska få utrustning,att det alltid ska finnas reservplatser för mycket akuta fall,aldrig omplaceringar,aldrig kattungar utan mamman (om hon lever),Dessutom ska ägare sökas vilket inte alls görs i denna förening.Vidare står jag för att en föreningsstyrelse  har i uppdrag att sköta administration,ekonomi,marknadsföring,medlemsvård.

Faktiskt har det inget med det praktiska arbetet med katter att göra,kan ju säga att jag blivit närmast hånad av "de andra" när jag sagt det.Tänk om dessa som vill sköta katter ägnade sig åt det och lät andra,mer intresserade och bättre lämpade,sköta pappren.Den här föreningen och säkert många fler skulle må bra av nytänkande,tror det skulle frigöras en massa positiv energi då!

emjon
2009-08-03 13:54
#5

Kan nog säga att jag oftast kommit väldigt bra överens med olika Medarbetare inom de föreningar jag varit aktiv i. Däremot har det hänt några gånger att det skurit sig då några känt sig hotade valde då att direkt lämna katthemmet. Vet också att många inte kan ta kritik på rätt sätt och det brister i kommunikationen. På så sätt blir katterna lidande när man inte vill hjälpa till något mer.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

MariannE11
2009-08-03 18:03
#6

jag svarade 2…märks ju här tyvärr om inte annat… vill väl inte säga att det är ganska vanligt men förekommer för mycket….det är väl när man inte tycker exakt lika….huvudsaken är att vi ser till kattens bästa o försöker hålla sams….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
Atiz
2009-08-05 01:21
#7

Röstade "flertalet gånger" men måste poängtera att jag även upplevt bra samarbete!

Lena
2009-08-05 01:25
#8

Det borde ju finnas mera som förenar än skiljer åt kan man ju tycka. Hade ju varit bra om det gick att fokusera på det som man har gemensamt - katterna - vilket ändå är huvudsaken. Sedan blir det förståss lite väl magstarkt när någon vill avliva och den andra jobbar för att rädda liv.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

cala01
2009-08-05 18:32
#9

Svarade som catfoot och av samma anledning. Är ju även svårt här att hålla sams, trots att vi tycker oftast lika. Nån sorts besserwiser mentalitet gör att man måste veta bäst och mest. Är det bara bland djurvänner man hittar det+ Jag har då aldrig råkat ut för det i andra föreningar eller nämnder jag suttit/sitter i.

Debattia
2009-08-06 01:08
#10

Svarade 3:an.

Fick hjälp av en annan som hjälpte katter.Som sen bara vevade på i egna banor och totalt struntade i vad vi ,tyckte,kände och kommit fram till om vad som var bäst för katterna.Blev ett dåligt samarbete.

Sen kan man ha andra åsikter gentemot allmänhet och andra djuransvariga.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Lena
2009-08-06 12:59
#11

#9 Jag har haft en hel del med annat föreningsliv att göra i mitt tidigare arbete. (Då var det pensionärsföreningar) Mina erfarenheter är att det förekommer minst lika mycket bråk även inom annnan föreningsverksamhet. Det är inte bara inom katthemsföreningar eller bland kattfolk som det osar katt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Pelusa
2009-08-06 20:12
#12

Nej, inte jag personligen men jag vet att det förekommer. Säger som Lena ovan, det är tydligen inte bara inom katthemsföreningar som det osar katt ibland. Har t ex hört att inom hundsvängen är det precis lika illa!

/Pelusa

cala01
2009-08-08 20:17
#13

Med risk för att bli påhoppad så vet jag att det finns folk som söker sig till styrelser som är direkt olämpliga. De ser sig som företagsledare och ska beordra och bestämma saker de ej har kunskap om. Vad de glömmer är att eftersom man jobbar som volontär och snarare lägger ner pengar än får betalt så kan man helt enkelt sluta om det inte passar. Då får man gärna kalla mig svikare och idiot heller som man gjorde här, icke djurvän. Eftersom de slutar, så ser man vilka som bryr sig om djuren när det skiter sig för att inga frivilliga är kvar. I en ideell förening så får man räkna med jobb även om man bara sitter i styrelsen och ej vill ha med det praktiska att göra. Man måste också vara ödmjuk och ha förståelse att folk kanske vill åka på semester fast man är volontär. Ödmjukhet och tacksamhet borde vara förhållningen jämte mot frivilliga, inte despoti och diktaturfasoner. Öppenhet istället för hemlighetsmakeri tror jag också ger förtroende. Jag har ställt upp fast jag eg slutat eftersom man råkade ut för något som utsatte alla katter för fara. Jag såg enbart få i styrelsen under den perioden. Fast man borde styrt upp det hela och få ordning på kaoset. Fast man tyckte tydligen det var bättre att intrigera istället för att jobba, flera hoppade av under denna period också. Innerst inne begrep man nog att man borde ställt upp bättre.

Annons:
[Gisele]
2009-08-08 22:10
#14

Jag tackade nej till en styrelseplats i ett katthems styrelse för att jag kände att vi inte hade samma värderingar kring katter. Jag funderade först om jag skulle gå med för att få till förändringar, men jag bedömde att det skulle bli för tungt för mig ensam. De tyckte inte att karantän var viktig. Hygienen sköttes inte (alla kattungar hade diarré utan att behandlas). Vaccinering, kastrering och idmärkning var inte heller självklart. Och skygga katter skulle avlivas.

Lena
2009-08-09 18:18
#15

#13 Det är naturligtvis viktigt att tänka på att det så gott som uteslutande handlar om frivilligt ideellt arbete allt det som utförs inom katthemsföreningarna. Blir andan inom föreningen otrevlig och olustig slutar folk att engagera sig.

Mycket av samarbsproblemen skulle lösa sig om alla föreningar hade klara och tydliga mål för sin verksamhet som var väl kända av alla medlemmar. Mål man lever upp till och redoviser, samt har en öppen anda.

Nu är det dessvärre inte bara inom föreningarna som det bråkas. Det förekommer även en del bråk och tjaffs mellan privatpersoner som jobbar helt på egen hand.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mgnusson
2012-01-19 17:27
#16

Puttar upp tråden!

Kastreringsrabatter 2012

Kattkastreringskampanj!

Under tiden 16 jan. till 31 mars 2012 subventionerar Djurskyddet Kronoberg kastrering av katter.

Subventionen är 100:- för hankatt och 200:- för honkatt och riktar sig enbart till privatpersoner.

Det subventionerade beloppet minskas direkt på fakturan från veterinären.

Följande veterinärer deltar i kampanjen:

Ljungby Smådjursklinik

Ringvägen 9

341 32 Ljungby

Tel: 0372-83900 Tid: Mån-Fre 0800-1600, Tis+Tors 0800-1800

och

Djurhälsan i Hamneda AB

Sunnevivägen 6

340 13 Hamneda

Tel: 0372-50025 Tid: Tis-Tors 0900-1800 Fre.0900-1500

Ett extra bidrag på 100:- utbetalas till kattägare som är medlem i Djurskyddet Kronoberg år 2012. Denna utbetalning sker under sommaren efter medlemskontroll.

För att vara registrerad som medlem måste medlemsavgiften vara inbetald till bankgironummer 5381-1949 före den 31 mars 2012, Avgiften är 200 kr för enskild medlem och 300 kr för familj.

Som medlem får man fyra nummer per år av medlemstidningen Djurskyddet. Man får också i nyhetsbrev delgivning om föreningens aktiviteter som bland annat består av medlemsresor och föredrag. Som medlem bidrar man även till ett förbättrat djurskydd.

Upp till toppen
Annons: