Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2774 ggr
Lena
2009-09-05 20:32

Okastrerade katter ute?

Känner du någon som har sin/sina fertila (okastrerade) katt/katter fritt utegående? Utveckla gärna ditt svar i tråden nedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
catfoot
2009-09-05 21:13
#1

Jodå, men inga jag har kontakt med eller ens pratar med…Har en bonde i en annan del av byn, som inte vet hur många katter han har…Skrämmande, min sambo var där å grävde, då erkände han att det gått över styr..Vet ej vad man ska göra i fall som hans, blir bara så arg…Sen finns ett flertal okastrerade katter som jag vet om, bl.a. min brorsons kompis styvfar som oxå är bonde, fick för 4-5 veckor sen kattungar..Typiska bonnhålor som detta…Så många som bara har katt som råttfångare…

Inte undra på att människor här i byn tycker jag är en konstig katt-tanat som ropar så in mina katter ett par gånger om dan för att kolla läget..Å visst jag är annorlunda, jag älskar mina katter…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Lena
2009-09-05 22:01
#2

Dessa bönder! De står för stor del av "kattproduktionen".

Känner ingen men vet som du om en och annan som inte sköter det som de ska.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
2009-09-05 22:17
#3

Ja, varför är alla bönder så trångsynta…Dom är ju oftast rädd om sina kor å hundar, varför inte värna om katten oxå…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

martdat
2009-09-05 22:29
#4

ja jag känner flera, dock inte många av de jag umgås med,

#3 alla är inte såna,,,, pappa e bonde, de har två kastrerade hankatter varav den ena adopterad från ett katthem,, han har omvänts helt o hållet tack vare mina predikningar,men vi har aldrig hafft mer än som messt fem katter,  

min faster o man är oxå bönder, de har EN kastrerad hankatt,  däremot flyttar det in hemlösa i deras lagård som är okastrerade men, den egna katten är kastrerad, så nej ine alla, många, men inte alla, Flört

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

catfoot
2009-09-05 22:46
#5

Ja, jag förstår att det finns bra bönder som tar hand om sina katter..men nog är det väldigt vanligt att en bonde skiter i sina katter..

En eloge till din pappa å faster..Hoppas dom kan påverka andra bönder i sin närhet oxå..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

martdat
2009-09-05 22:52
#6

#5 ja hoppas du inte tog illa upp, men som född bonne så kan man inte låt abli att försvara lite,

grannen mittemot mig har två oksastrerade hankatter, varav den ena pissar på min ytterdörr emellanåt, grrr,, blääää,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Sidentass
2009-09-05 23:07
#7

Ja! Min son har en kompis här i grannskapet som har en okastrerad honkatt. Katten är heller inte vaccinerad eller försäkrad, och via vår son har vi fått höra att dom inte vill kastrera katten på grund av risk för "infektioner"!Obestämd

Vår kille har tagit in en hel del av vad jag pratar om här hemma gällande katthållning, och han har försökt att få dom på andra tankar via sin kompis, men det sitter långt inne..

catfoot
2009-09-05 23:30
#8

#6..Å nej..jag tog inte illa upp..Är själv född i ett jordbruk..Men vi hade aldrig katt där..Det finns bra å dåliga bönder vad det gäller katter…Vet själv även bönder som tar väl hand om sin katt..Men det är ofta förekommande att dom tappar, å låter katterna föröka sig fritt å det går över styr..

#7..Din son, Siden är ett föredöme…jag beundrar din lilla kille (ja kanske inte så liten)..Han ställer upp å skyddar djur, försöker ge information till kompisar hur man sköter en katt, vilken kille i 12 års ålder gör det….Ge honom en bamse kram från Catfoot..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

essut50
2009-09-06 00:14
#9

Jag svarade Vet inte. Vi har bara bott här i 4 år, vi vet att alla som har katt här på gården är innekatter..

Men det finns en farbror som bor bredvid järnvägsstationen i ett hus som har många katter som springer runt där. När jag står och väntar på tåget så ser jag 7 katter där ibland ibland fler. Några är äldre och några föddes förra året tror jag. Har koll på läget tror jagSkrattandeTycker det är olämpligt att ha katter så nära järnvägen, dom springer över den när dom ska till sitt revir på andra sidan. Man blir så rädd att någon ska bli påkörd. En dag så var det en katt som var under tåget så min gubbe fick säga åt tågföraren att vara försiktig..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

MariannE11
2009-09-06 00:29
#10

jag ville egentligen svara nej men sen kom jag på att jag inte vet till 100%…men jag tror att if nästan alla är skötsamma här runt omkring mej…dom jag umgås annars mest med är hängivna kattdiggare så dom litar jag på till 100%…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

maggan47
2009-09-06 01:21
#11

alla jag känner har kastrerade katter, vill väl inte bli ihjältjatade av mig, om kastrering, och alla katter jag förmedlat, har blivit kastrerade innan leverans till nya ägaren, alltså hemlösingar, som inte gått genom katthem

Maggan47

Alexej
2009-09-06 10:24
#12

Känner ingen med okastrerade katter. Men vet ungefär vem som har okastrerade katter.

Bostadsområdet där min dotter bodde fanns flera okastrerade katter, ibland också kattungar ute.

Sedan finns det en del bönder här. Flera säkert med okastrerade katter. det räcker ju med bara några okastrerade för att de börjar sprida sig. Och jag kallas säkert här också för den tyska kattkärringen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jenna-Gun
2009-09-06 13:12
#13

Ja här i byn är det många som inte kastrerar sina katter.

Vilket vi får konsekvenser av.

Alla våra är ju kastrerade,

På våren dras många hit till oss.

Annons:
Sidentass
2009-09-06 19:10
#14

#8 Tack Catfoot! Ska hälsa honom vad du skriver, så blir han säkert glad!

catfoot
2009-09-06 21:04
#15

Ja, han är värd all beröm din "stora" kille…

Ja, att kastrera katter..det finns många inom sk. kattvärlden som inte ánser att deras katter ska kastreras, att honor bör få en eller två kullar innan..Så inte ens människor som ska vara så duktiga, gör vad dom säger att andra ska göra…Skrämmande men vanligt..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Lena
2009-09-06 22:00
#16

#15 Då är det extra allvarligt om någon som säger till andra att kastrera inte gör det själv. Vad ledsen man blir på sådant. Har faktiskt varit med om det några gånger.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
2009-09-06 22:48
#17

Ja, ett dåligt föredöme för omvärlden…Är dessa så kallade djurhem eller jourhem..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

martdat
2009-09-06 22:55
#18

"17 om ett juorhem gör så så skulle jag inte placera katter där, inte kassta sten i glashus heter det ju,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

catfoot
2009-09-06 23:01
#19

#18..Nej, precis så tänker jag…Tack..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

[GunillaR]
2009-09-07 22:50
#20

Jag svarade annat eftersom jag inte känner ägaren till katten, men här på gården går det en katt som är okastrerad. Hon var högdräktig och födde förmodligen sina ungar i mitten av maj, men jag vet inte någonting om vad som hände med ungarna. Katten är välskött och mycket kelig och tam, så det är ingen strykarkatt.

Jag bor i ett höghus, ska jag kanske tillägga.

Annons:
Karizma
2009-09-08 21:15
#21

Jag känner en som har en fertil hona men hon är inne katt + ensamkatt, hon lever rätt knapert hennes matte men hon sparar varje månad en slant till kastrering. Men annars är alla kastrerade :)

[Angel88]
2009-09-09 02:52
#22

min katta går på p- pller men ska snart kastreras..

men vi har problem med en granne här.. han har en massa vild katter som han ger mat till… det är cat fights varige natt, hos honom. låter hämskt.. vad kan man göra.. vill få bort katterna, där ifrån.. tll ett hem..

cala01
2009-09-09 09:52
#23

Svarade 3, tyvärr känner jag folk som inte kastrerar sina katter. Det skapar osämja bland grannar och är en grogrund för katthat. Sen har vi ju alla hittekatter som inte hittar nya hem.

Elise79
2009-09-10 01:35
#24

En kompis till mig har en okastrerad hankatt som springer ute, jag tjatar och tjatar att hon ska kastrerar katten men hon säger bara att hon inte hinner… bah, det gör mig irriterad att folk inte prioriterar och faktiskt tar sig tid..
synd att hon bor så ångt bort fån mig, annars hade jag tagit mig tid för jag vet att hon egentlgen vill.

Hennes förra kille, som nu är ute ur bilden sa: jag vill inte klippa kulorna på katten för det är hemskt. Ojojoj vilka vilda disskutioner jag haft med honom, vi var osams var och varannan dag om det.

Idioter det finns alltså! Tror dessvärre att många resonerar så, och det är helt vansinnigt är det bättre att katten springer vind för våg efter en löpande hona och riskerar att bli både påkörd, överkörd och långt hemifrån..?

MariannE11
2009-09-10 11:10
#25

#24 tråkiga undanflykter…. jag har inte tid….bra ursäkt till det mesta… jag har inte råd skulle jag ha lättare att kunna acceptera… att inte ha tid tyder på nonchalans i mitt tycke…o sen är det väl inte hennes förra kille som ska kastreras?… fast det tror han väl att det är….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Simson
2009-09-10 15:41
#26

Känner inte några med okastrerade katter men det finns garanterat fertila som springer runt. Har träffat en kisse ute o det första jag gjorde var att lyfta på svansen…kanske inte det första man skall göra?? Flört

Däremot finns det många allt för fertila gubbar här som springer runt o försöker sig på ensamma kvinns… ännu äckligare…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

solweig
2009-09-11 15:49
#27

jag känner inte till att det finns okastrerade katter där jag bor. vi har ju några katter här som går ut o in, men dom ärmärkta o har halsband, där det står telenr o vad ägarna heter.

Annons:
Kittekatten
2009-09-13 21:33
#28

Känner knappt någon som har utekatt men en granne har inte kastrerat sin lilla tös. Trodde de var tvungna att få kull först och har inte kastrerat än vad jag vet, trots att jag fick möjlighet att berätta att de absolut inte behöver vara dräktiga innan. Jag känner tyvärr inte grannen, har bara pratat med henne en gång så jag känner att jag inte kan göra mer än jag gjort trots att det svider i mig att se den lilla fröken och bara gå och vänta på att hon ska bli rund om magen.

Lena
2009-09-14 00:59
#29

#28 Bra ändå att du försökte informera dem. Förhoppningsvis tog de till sig något av det du sa. Kan inte förstå att den gamal myten ska vara så seglivad. Visst är det väl underligt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

cala01
2009-09-14 10:11
#30

Ja den myten har jag stött på även på djurskydd. Svårt när de vägrar inse att de har fel också. Mycket bråk har uppstått pga detta.

Lena
2012-08-01 11:08
#31

Puttar upp!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: