Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 6701 ggr
soso
2009-09-23 23:20

Tufsen på campingen

Jag startar en ny tråd om Tufsen som det har skrivits om här.

Han finns på Björknäs Camping i Upplands- Bro, utanför Stockholm.

I dag var jag på campingen för att hämta fällan som det var meningen Simba skulle gå in i.

Tufsen är en okastrerad hankatt som har funnits på campingen i flera år. Det sägs att han är född av en hemlös mamma. En man tog in honom försökte få honom tam, men Tufsen ville inte vara inne i husvagnen så han släpptes ut igen. Jag tror Tufsen var ung(e) då.

Det sägs att en kvinna matar hemlösa katter på vintern. Jag hade inte tid i dag att gå runt och knacka dörr för att hitta henne. Det var campingägaren som sa det till oss, (såg inte till honom i dag)men jag tror inte han vet vem hon är.

Damen som fortfarande bor på campingen, berättade att en kvinna tog hand om Tufsen ett tag (vet inte när detta var). Hade honom inne hemma, men kom tillbaka och släppte ut honom igen. Vet inte varför, men en anledning kan ju vara att han är okastrerad.

Den första svarta katten som gick in i fällan, var helt säkert Tufsen. Den som mari-ns sambo kom och hämtade i tron att det var Simba. Damen på campingen lade märke till att den katten hade ett rött märke i huden, ovanför ena ögat. Han blev ju utsläppt igen. En tid senare såg de när Simba gick in i fällan. De såg då att fläcken var kvar, så det var samma katt. Inte lätt med svarta katter i mörker. Han har alltså varit inne i fällan två gånger.

Tufsen har blivit övergiven  många gånger. Jag är så ledsen att jag inte kan ta in honom själv. Två hundar, två kaniner och bara ett rum. Jag har ju skrivit till flera katthem, men har fått svar att det är fullt överallt. Ingen överraskning precis.

Finns det verkligen inte någon som har plats för honom? Jag hjälper naturligtvis till ekonomiskt, det tror jag vi är fler som gör, bara han får komma in. Jag har fälla, och det är störst chans att få tag i honom så länge damen är kvar och matar.

Damen och hennes man är kvar oktober ut. De bor i Norrland, men mannen jobbar okt. ut på Arlanda. Ingmar som har hjälpt till så mycket, har åkt hem, men kommer på helgerna.

Snälla, finns det någon som kan öppna sin dörr för Tufsen?

Det finns en till svart katt som har visat sig någon gång. Gula, gula ögon och okastrerad. Säkert hemlös, det finns nog en hel del hemlösa katter där.

Annons:
Bumbis
2009-09-24 00:07
#1

Men älskade lilla kisse Gråter varför kan ingen ge dig hjälp?
Soso, har du kollat med Stockholms katthem om han kan ställas i kö för en en plats?

Puttar för lilla Tufsen och de andra hemlösa katterna på den snart iskalla och öde campingen.

annebeate
2009-09-24 00:44
#2

Tack soso för att du startat denna tråd. Hoppas Tufsen och den andra katten kan få komma in i värmen nu när campingen snart är övergiven. Vem kommer till Kattstallet Åkeshov? Polisen lämnar väl många katter dit eller har jag fel.

soso
2009-09-24 02:38
#3

Stockholms Katthem svarade att jag skulle kontakta länsstyrelsen, för det måste gå den vägen.

Kattstallet har jag faktiskt inte fått svar från än, men jag räknar med att det är fullt.

Djurfrämjandet svarar att de inte kan hjälpa till.

Kattvärnet har fullt.

Top Cats akutgrupp har ställt katterna i kö, men säger att det kommer att ta lång tid för de har så många katter.

Djurhjälpen har intagningsstopp.

essut50
2009-09-24 03:16
#4

Kolla på Fisksätra katthem dom brukar ställa upp…eller Södertälje katthem…

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

soso
2009-09-24 16:02
#5

Jag har nu mejlat både Södertälje och Fisksätra katthem.

Bumbis
2009-09-24 16:22
#6

Håller tummar och tassar att Tufsen får hjälp!

Annons:
Hawknestgrove
2009-09-24 16:43
#7

Åh  lille vännen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mison
2009-09-24 18:34
#8

putt för tufsen

Alla djur behöver någon som bryr sig!

soso
2009-09-24 20:49
#9

Har fått svar från Södertälje katthem. Överfullt, och lång kö med katter inom Södertälje kommun.

Mison
2009-09-24 20:51
#10

nej, va synd…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

MariannE11
2009-09-24 21:00
#11

vad ska man göra när hemmen är fulla?…. känns så frustrerande så jag inte vet vart jag ska ta vägen….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Anen27
2009-09-25 00:25
#12

Tufsen Tufsen, vi måste hitta hem till Dig och din kompis.

Tack Soso att Du bryr Dig.

MariannE11
2009-09-25 00:43
#13

putt för tufsen o kompis…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
soso
2009-09-25 15:53
#14

Hjälp!  (putt)

Anen27
2009-09-25 16:03
#15

Sos och jag gör en utflykt till Campingen på söndag. Hoppas vi kan träffa kissarna och se lite hur tama - otama de är.

Skicka meddelande till Simba att han kommer dit ocksåSkrattande

Martina747
2009-09-25 16:31
#16

putt!

maggan47
2009-09-25 17:24
#17

puttar också, jobbar alltid

Maggan47Skrikandes

Hawknestgrove
2009-09-25 22:37
#18

Putt för dem båda!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

annebeate
2009-09-26 00:53
#19

Tack Anen27 och Soso!

Simba, visa dig!!!!!!!

MariannE11
2009-09-26 02:30
#20

kanon av er anen27 o soso…. håller tummarna för ledtrådar…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
soso
2009-09-27 23:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

I dag har Anen27 och jag varit på campingen. Damen som matar var tyvärr inte "hemma". Vi ställde kattmat, fälla och ett brev utan för husvagnen.

Vi var där i tre timmar och såg inte skymten av någon katt. Alla vi mötte och pratade med hade sett en svart katt. Om det är Tufsen, Simba, eller tio andra svarta katter vet vi ju inte. Vi gick omkring med kameran i högsta hugg. Det enda vi såg var ett litet bo, troligen en katt som legat i solen, se bilden.

Lämnade fällan igen för jag tänkte att damen kan ställa maten inne i den. Skulle det dyka upp någon som vill ta Tufsen, så är han ju van att få mat inne i fällan.

 Han har blivit utslängd så många gånger och jag tycker inte han ska gå ute en vinter till. I absolut nödfall  får han bo i mitt minimala badrum tills något bättre dyker upp, men det är inte någon bra lösning. Hundarna kan jag säga till, men det tar ändå ett tag innan de kan låta bli att skrämma katten. Det har gått bra förut att vänja dem vid katter, men det har varit i stall där katterna bor, och inte låter sig skrämmas bort av hundar. Här kommer ju Tufsen att känna sig trängd, även om hundarna naturligtvis inte kommer att få gå in i badrummet. Hur sjutton ska de då kunnna vänja sig vid varandra? Ja, jag vet inte, det är nog inte någon bra idé. Känner mig bara lite desperat när det gäller honom.

Ingen som har någon bra idé hur man kan hjälpa Tufsen?

Har blivit rådd att lämna honom till polisen på Kungsholmen. I vintras blev jag rådd att lämna en annan hemlös katt till polisen i Västberga. Åkte dit med katten och de vägrade att ta emot honom. De sa: "Släpp ut den igen, de klarar sig alltid". Så någon polisstation blir det inte.

MariannE11
2009-09-28 02:14
#22

bra soso o anen att ni varit på plats igen…tråkigt att ni inte såg något…tufft att få plats med hemlösa kissar verkar det som o värre blir det väl säkert åxå…så tråkigt..

har åxå hört det där med Kungsholmen…. vet inte om man ska våga det..någon som vet?..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Anen27
2009-09-28 09:02
#23

Hmm.. att lägga till, det var hundtävlingar på campingen under helgen, sista åkte därifrån i går kväll när vi var där, mao mycket hundfolk som bodde i stugorna osv

Kanske därför katterna "låg lågt".

Även en deltagare i hundaktiviteter hade sett en svart katt i närheten av stugorna.

annebeate
2009-09-29 01:26
#24

putt.. för Tufsen och den andre katten på campingen.

Var är du Simba?

Anen27
2009-09-30 20:52
#25

Putt på Tufsen och kompisarna!

Putt på Soso!! o kram

Bumbis
2009-09-30 23:04
#26

Putt för campingkissarna!

soso
2009-10-01 00:10
#27

I dag har jag pratat både med Ingvar och Lillemor. Lillemor är damen som matar katterna nu. Ingvar är hemma, men var på campingen i går.

Lillemor ska nu mata inne i fällan, men fällan ska inte slå igen. Nästa vecka kan jag ta in en katt. Ja, egentligen kan jag inte, men hoppas att katten kan vara in badrummet en tid. Kan ju bara ta en katt, problemet är att det finns två.

Tufsen ser tydligen eländig ut. Han har tufsig päls och verkar inte må så bra. Om nu den andra katten går in i fällan först, vad gör jag då? Kan ju inte släppa ut honom igen, men då kan inte Tufsen komma in.

Så snälla, finns det verkligen inte någon som kan ställa upp?

Jag har fått löfte att komma till vet. så fort katten är fångad. Skulle det vara på kvällen får han stanna där till nästa dag för kastrering. Upplands Väsby veterinärklinik. De har öppet till 22 månd-torsd.

Annons:
MariannE11
2009-10-01 01:56
#28

putt

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

soso
2009-10-01 13:37
#29

putt

annebeate
2009-10-01 14:26
#30

putt…..

soso
2009-10-01 23:34
#31

putt

Martina747
2009-10-02 00:32
#32

puttt!!!

Bumbis
2009-10-02 00:49
#33

Putt härifrån också

MariannE11
2009-10-02 01:33
#34

putt

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
Anen27
2009-10-02 10:01
#35

Tyvärr kan inte jag ta in nån katt för tillfället…

hoppas nån annan kan…

man kan ju sätta katten på väntelistan på olika katthem …

väntelistorna är långa förstås…..men om någon kan ta in katten först, borde det vara lättare att få "stallplats" på något hem.

Undrar hur det är på Hittakatten i Enköping???

putt putt putt

Gullimat
2009-10-02 10:41
#36

Puttar för kisarna här ifrån Svedala

usagi
2009-10-02 11:52
#37

putt

soso
2009-10-02 13:35
#38

#35 Hitta Katten i Enköping har fullt.

essut50
2009-10-02 18:15
#39

Har du kollat med Fisksätra katthem, ibland har man tur där…

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

soso
2009-10-02 21:06
#40

# Jag har kollat med alla katthem i Stockholm, Södertälje och Enköping. Fullt överallt.

Jag kommer att ta in Tufsen. Kommer den andra katten in i fällan först, blir jag tyvärr tvungen att släppa ut honom. Tufsen verkar inte må så bra, så han kommer i första hand.

MariannE11
2009-10-02 23:56
#41

vad bra soso att du kan göra det trots allt…. håller nu tummarna att Tufsen kommer först in….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
martdat
2009-10-03 22:05
#42

nånn katt i fällan?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

mari-n
2009-10-03 23:29
#43

Soso. jag träffade Tufsen idag. Han ser inte alls ut att må dåligt. Alltså är det verkligen Tufsen som är svag? Är det inte den andra katten, eller kanske tom Simba?

Ja, jag vet inte. Kan ha fel. Men jag tyckte inte det såg ut som att han va i så dåligt skick.

Åker du & Anen27 ut dit imorrn?

Hoppas ni ser nån kisseGlad

annebeate
2009-10-03 23:40
#44

Simba, visa dig, din  matte och husse  letar efter dig. Hoppas det letas efter Simba under morgondagen. Någonstans där ute finns han.

Hoppas även Tufsen och den andre katten kan fångas in så de slipper vara ute nu när kylan kommit.

soso
2009-10-03 23:45
#45

Nu blir jag ännu mer snurrig Glad. Läste ditt inlägg, mari-n, på bortsprugna katter.

Jag förstår inte varför Ingvar säger att Tufsen ser så skabbig ut! Kan det vara en annan katt som han blandar ihop med Tufsen? Det kan ju vara Simba också så klart.

Det verkar stämma att det finns många katter där. Vi vet ju att flera är okastrerade hanar, så det är väl inte så konstigt. Om det inte är Tufsen som ser dålig ut, tar jag inte in honom. Kan ju egentligen inte ta in någon katt alls, det skulle vara för att han var dålig. Nu vet jag varken ut eller in.

Jag åker dit i morgon. Det blir mitt på dagen. Hoppas verkligen jag ser någon kisse, helst alla svarta!!

maggan47
2009-10-04 01:36
#46

hoppas du ser någon svag skygg kisse vid namn SimbaKyss

Maggan47 som vill att du ska hem nu

annebeate
2009-10-04 01:47
#47

Soso, hoppas, hoppas du ser Simba!

mari-n
2009-10-04 12:43
#48

Soso, jag vet. Har dom blandat ihop katterna nu? Dom verkar ju ganska säkra på vem som är Tufsen…..

Iallafall, så träffade jag Tufsen utanför röda ladan. Såg ut som han precis kom ut från ladan. Satt nära hålet, med ryggen emot liksom. Hålet som är nertill, bredvid den dörren där sopborsten står lutad emot.

Hoppas du ser nån katt. Hoppas att det är Simba.

Annons:
Anen27
2009-10-11 12:04
#49

Lycka till Soso i dag!

soso
2009-10-11 13:38
#50

Tack Anen27! Rapport kommer i kväll Glad!

annebeate
2009-10-11 14:10
#51

Lycka till Soso!

MariannE11
2009-10-11 20:21
#52

är det inte kväll nu?….sitter o väntar….Flört

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

soso
2009-10-11 21:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Jag gick direkt till stuga 31. Lade upp mat, och gick sen runt stugorna. Det är väldigt många stugor, ingen människa och inga katter. När jag kom tillbaka till 31:an var katten där. Jag fotade massor. Tyckte det såg ut som en okastrerad hane. Ganska kompakt katt, rätt kort svans. Jag fick inte röra honom men han ville sitta ganska nära.

Han åt en hel burk Whiskas.

När jag gick därifrån följde han med. Det kändes hemskt att lämna honom Gråter.

Gick sedan till husvagnarna och pratade med Lillemor. Hon gillrar inte fällan längre. Det kommer inga katter dit mer, endast den grårandiga ibland. Så fällan tog jag hem.

Gick sedan runt i Verkaviken sommarstugeområde. Det var så tomt inga människor och inga katter. Hittade heller inte huset där gubben med alla katter skulle bo.

En enda ensam hungrig katt var allt jag såg. Måste försöka hjälpa den här katten.

soso
2009-10-11 21:07
#54

Fotade min hand också så att man ska se hur nära man kom.

MariannE11
2009-10-11 21:10
#55

fin kisse, ledsen blick….förstår att det inte kändes bra att åka ifrån honom….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
annebeate
2009-10-12 00:04
#56

Så fin katt. Förstår att det måste kännas väldigt jobbigt att lämna honom där.

Vet vi i dag ungefär hur många svarta katter som synts till i trakten? Du fotograferade en Soso och Anen27 en.

soso
2009-10-12 00:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Jag har ingen koll på hur många svarta katter det finns där. Tre med säkerhet, men troligen fler.

Den här katten som jag såg i dag, var så otroligt sällskaplig. Jag fick ju inte röra honom, men han skulle vara med hela tiden. Jag gick från verandan till gräsmattan och han kom efter. Till verandan igen, och han kom efter. När han hade ätit och satt på verandan (fotot med handen) mådde han riktigt bra. Jag stod nära och försökte prata kattspråk Skrattande, då kisade han med ögonen och spann en kort stund! Lilla gubben.

Anen27
2009-10-12 12:10
#58

Vi, Soso och jag, träffade samma kisse. Jag på lörd och Soso på sönd

Man ville bara krama om kissen….

soso
2009-10-12 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Finns det ingen som kan tänka sig ta in den här sällskapliga killen?

Ankie
2009-10-12 17:51
#60

men vilken underbart fin katt :), hoppas det finns nån som kan hjälpa honom

Anen27
2009-10-17 18:26
#61

Vi har inte hittat någon som kan hjälpa denna fina kisse.

Soso var där i torsdags, jag åker i morgon. har gjort en koja av frigolit mm.

Hoppas jag träffar någon där som kan mata kissen, har mat med mig.

Soso åker dit kanske nästa vecka.

Är det ingen som är här i forumet och bor i Bro eller nära campingen … för att hjälpa till i alla fall mata kissen?

Anen27
2009-10-17 20:03
#62

ingen som bor närheten av campingen?????

Annons:
Bumbis
2009-10-17 20:19
#63

Det kanske är jag som är virrig, men är den sällskapliga kissen (på bild) Tufsen? Antar att det inte är det utan att det är en tredje katt?

Den borde väl något katthem ta in i så fall för den verkar ju vara väldigt sällskalig och lättplacerad?

MariannE11
2009-10-17 20:44
#64

hur långt är det från Kungsängen till campingen?… ingen koll alls på den där delen..känner nämligen en kattvän där som jag skulle kunna fråga om att mata…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

soso
2009-10-17 21:16
#65

Från Kungsängen till campingen är det kanske 1,5 mil, kanske något mer. Man bör nog ha bil för bussarna verkar gå väldigt sällan.

Jag vet inte om den här katten är Tufsen, men jag tror inte det.

Det är stört omöjligt att få in en katt på något katthem här, de har överfullt och långa köer. Både Anen27 och jag har försökt.

Jag skulle ta in den här kissen på bilden. Hade blivit lovad av vet.kliniken att få komma utan att beställa tid, eftersom jag inte kan veta när han skulle gå in i fällan. Ringde för att förvarna innan jag åkte till campingen. Då var det plötsligt tvärstopp. Måste besälla tid. Annars skulle det bli akut och då kostar det massor extra.

Ringde runt till andra kliniker. En veterinär frågade varför jag skulle kastrera en hemlös katt. Konstigt av en veterinär att fråga så, så jag sa tack och adjö. En annan sa att en vildkatt (???) aldrig någonsin blir tam. Det var alltså nobben överallt.

Nu har jag gett upp. Vi får försöka se till att katten får mat, och hoppas på att det blir hans tur i kön till något katthem någongång.

Anen27
2009-10-17 21:49
#66

Putt putt SkrikandesSkrikandes

jobbigt…..

Bumbis
2009-10-17 21:55
#67

#65, vad är detta? Har folk blivit galna?

De borde vara väldigt tacksamma över att någon överhuvudtaget bryr sig. Snälla, ge inte upp. Alla veterinärer är inte rötägg, de vill väl bara pinka revir och tror sig veta bäst.

Skulle du få in kissen och kan ställa upp och ha den hos dig får vi väl skramla till kastrering….eller hur?

Vem vet, kanske någon saknar kisse sedan en tid, som Simba, och skulle bli överlycklig att få tillbaka sin kisse.

Anen27
2009-10-17 22:15
#68

Tack , Bumsis (och ni alla andra) , att Du bryr Dig!

Jag har haft kontakt med 2 katthem…..långa köer… men om man hittar en lösning i väntan på……

Jag återkommer…

kram

soso
2009-10-17 22:52
#69

#67 Det verkar som en del veterinärer inte tycker man ska bry sig om förvildade katter. Jag förstår inte hur veterinäryrket går ihop med en sådan åsikt. Jag kan inte få ihop det i alla fall.

Den här kissen har alldeles säkert ingen ägare. Han är nog en av dem som är födda där.

Egentligen kan jag inte ta in en kisse för hundarna, och så har jag en kanin som inte sitter i bur. Tänkte ändå göra det för jag tycker så enormt synd om kissen. Han skulle få bo i en stor bur till att börja med, men risken är att det inte fungerar och vad gör man då?

 Han går där runt stuga 31, där han har fått mat hela sommaren. Jag  var där i torsdags, då såg jag en skymt av honom. Han var på väg bort från stugan när jag kom. Han blev rädd och sprang i väg.

Gången innan när jag var där, lade jag en filt på dörrmattan, bredvid matskålarna. Där hade han legat flitigt, det syntes.

Jag väntade ca 40 min, men han kom inte tillbaka. Lade upp massor med mat.

Jag har gråtit mycket över den här stackaren. Det verkar så omöjligt att få hjälp. Jag vill inte ta hem honom okastrerad. Jag vet att risken att han märker inte upphör på en gång, men den avtar ju succesivt. Jaha, då är det ingen veterinär som vill kastrera en hemlösing utan kommer med massa dumma ursäkter. Veterinären som frågade varför jag skulle kastrera, sa så här: "Hur ska jag kunna söva en skygg katt?" Hade lust att svara att det är hon som är veterinär, inte jag.

Nej, gett upp har vi väl inte direkt. Jag vet att Anen27 försöker bearbeta några katthem. Koja ska han få, och mat, även om det inte blir regelbundet.

Annons:
Bumbis
2009-10-17 23:13
#70

#68, 69, tack för att ni kämpar vidare.

Vilken knasig veterinär!!! Man blir mörkrädd! Förvånad
Det måste finnas andra veterinär med lite vett mellan öronen. Tom. här på "landet" har de tvångsburar där de kan hjälpa skygga katter på ett bra sätt så varför skulle det vara omöjligt i storstaden…?

Jag tycker så synd om den stackars kissen….Gråter..men vad kan man göra med huset överfullt…

En sån kisse som gått ute så länge kommer njuta av innelivet och aldrig mer vilja gå ut i otryggheten igen.

Putt för att någon kan hjälpa Tufsen.

MariannE11
2009-10-18 04:15
#71

mörkrädd blir jag av veterinärernas uttalanden…måste ju finnas någon vettig… hoppas jag….pm'ar dej soso om en veterinär som får in många skygga kissar till sin klinik men vet inte hur flexibel han kan vara….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
2009-10-18 19:48
#72

JAg är med på att börja skramla till en kasterering, bara ha n kommer in! Första tjing på första hundringen, bara han är inne!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anen27
2009-10-18 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Jodå.

Var och hälsade på denna söta katt på campingen i dag.

Börjar fästa mig vid honom ……

Han var jätteglad att få grillad kyckling. En koja fick han också att sova i.

Han är så fin… MÅSTE haft ett hem!

Annars skulle inte han flirta med ögonen efter mate… och stanna kvar på altanen där jag satt !

Han får mat än så länge av Lillemor som bor månaden ut i husvagnen på husvagnscamping…

essut50
2009-10-19 00:46
#74

Jag är oxå med att skramla till kastrering bara han kommer in i värmen..

Han är så snygg..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

anebit
2009-10-19 01:32
#75

Jag vill också bidraga till hans kastrering när han kommer in.   

Lilla gubben, han ser ut som om han undrar "varför får jag inte komma in i värmen?"

Håller tummarna för ett hem.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

MariannE11
2009-10-19 04:37
#76

fint av dej anen att du hälsade på honom igår….han ser så fin ut….ser verkligen ut på bilden som han skulle haft ett hem med den blicken…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
martdat
2009-10-19 12:23
#77

Märkloiga vetreinärer?? vägrar de kastrera elr är det bara su soso som är arg på dem? hoppas lösningar för dem alla dyker upp så småningom,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

soso
2009-10-19 15:29
#78

#77 Nej, en ville inte kastrera.

Hos de andra måste jag boka tid, vilket inte går eftersom jag inte kan veta när han går in i fällan. Har ingenstans att göra av en okastrerad hane i väntan på veterinärtid.

Ni är jättesnälla som vill hjälpa till med bidrag till kastreringen Glad! Säger till när det blir aktuellt.

Det är klart i alla fall att han får mat varje dag den här månaden ut. Underbara Lillemor igen!

Anen27
2009-10-19 18:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Den fina killen. Han måste haf ett hem nån gång!

Ögonen bara strålar tacksamhet och kärlek i stället för rädsla eller agg

Hans blick följer mig hela tiden.

Här sitter han och vilar på maten.

Van att bli fotograferad? 

På något sätt skall han få komma in i värmen snart.

Jag kan tyvärr inte ta in honom hos mig förrän i mitten av december..Skrikandes

Ingen som har ett litet rum tills dess?  Kastrering mm försöker vi ordna …

MariannE11
2009-10-19 18:40
#80

han är oerhört fin…. älskar svartnosar…

ja putt till någon som har en vrå till övers?…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

anebit
2009-10-19 23:32
#81

putt för sötnosen.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

MariannE11
2009-10-20 00:37
#82

putt

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
2009-10-20 02:21
#83

Du i brist på allt annat, så är väl tom bilen och en trasportbur bättre?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
MariannE11
2009-10-20 10:13
#84

putt

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

MariannE11
2009-10-21 01:32
#85

putt

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Anen27
2009-10-21 08:52
#86

Vi jobbar på …för att hitta lösning………'

tack att Ni puttar på Soso, mig och kissen!

MariannE11
2009-10-21 12:47
#87

inget svar på om det möjligen möjligen skulle kunna vara Simba?…. självklart puttar jag på när jag kommer ihåg det…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

usagi
2009-10-21 13:30
#88

puttar för alla dessa kisar…. Rynkar på näsan

soso
2009-10-21 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Jag tyckte att den här katten var okastrerad, men det var svårt att se eftersom svansen hängde ner hela tiden. På bilden kan man se om man tittar noga, att det skymtar något under svansen.

Fast egentligen gör det detsamma, vi märker ju vad det är när vi har fått in honom, för in det ska han! Vi jobbar på det!

MariannE11
2009-10-21 18:35
#90

extra svårt i o med att han är svart åxå… jag ser så dåligt så jag såg bara en svart massa…

puttar..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
Anen27
2009-10-25 09:59
#91

Nu när SIMBA fått komma hem tackar vi honom för att vi har fått upp ögonen för Tufsen & company på campingen!

Fortsättning följer…..

troligen åker Soso till Campingen i dag.

Frigolitkojan som SIMBA låg i ligger kvar, lika så en STOR transportbur vid stuga 31 (med campingvärdens godkännande förstås).

Hur många hemlösa kan vi rädda???

kram

MariannE11
2009-10-25 10:01
#92

fantastiska nyheter… nu hoppas vi på att Tufsen kan få komma in han med…. svårt med att se skillnad på svarta katter för mej iaf…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Anen27
2009-10-25 10:44
#93

Närmast är det Tufsen, en svart katt med kort svans samt en svart kattdam med lite vitt på bröstet som är synliga just på Campingen. Och den grårandige herren förstås som har en koja och får mat hos en dam längre bort (hon bor permanent där)

Putt putt

martdat
2009-10-25 11:34
#94

är simbo hemma!! åh, då får jag försöka ladda den seeega tråden,

hoppas tuffsen får hjälp med nu, o de andra,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Gullimat
2009-10-25 13:15
#95

Kan det vara Simba på alla korten ni tagit?

soso
2009-10-25 13:32
#96

#95 Nejdå, det är den med korta svansen, och den lilla honan. Simba har vi inte sett förut.

I dag åker jag ut för att mata och kolla runt lite. Korta svansen kommer vi troligen att ta in i veckan, vi vet ju var han brukar hålla till. Det beror lite på hur veterinärerna har det med tider.

annebeate
2009-10-25 13:47
#97

Simba på villovägar har öppnat vägen för en räddning av också de andra katterna. GladVem kunde ana detta. När de är infångade och veterinären väntar då får vi hjälpas åt att samla ihop till veterinärkostnaderna.

Annons:
mari-n
2009-10-25 14:21
#98

Nu är min älskade Simba hemma, äntligen!!!

Det var nog verkligen meningen att det skulle ta lite tid. Så att vi skulle få vetskap om att det finns så många andra katter som vill komma till ett hem. Härligt Soso att du startade den här tråden.(& åter tack för hjälpen med Simba)

Lillemor har sagt att det inte är några katter kvar vid ladan nu, där hon har husvagnen. Har alla katter gått till Verkaviken nu? 

*Det ringde ju en dam till mig & berättade att det befann sig tre svarta katter & några till vid huset, där hon vattnar blommor.

*Lägg till alla katter som springer hos 80-åriga mannen som har massor med katter som kommer & går hos honom.

*& även paret som berättade att de hade runt 15 katter(!?) som bodde i deras vebod.

Hur många katter finns det där? Är alla dessa samma? Annars finns det finns det minst 25-30 katter där…..Det är inte så många hus där. Men dom har länge haft många lösa katter.

Skulle man ställa en fälla där skulle man nog få in minst en katt om dagen. Tror jag. (Men vad gör man av dom då?) Självklart måste man ju förvarna om man skulle göra detta. Be alla som äger en katt där att sätta halsband på……

Iallafall, jag tänkte att det kan nog vara värt att kolla i Verkaviken efter Tufsen & lilla svarta honan. Kanske där som dom överlever på vintern.

Jag följer gärna med & hjälper till. Jag har tyvärr inget körkort. men jag tycker så synd om alla katter där. Vi har sett några, vi har hört om flera…Hur många är dom ?

soso
2009-10-25 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Du har nog rätt Mari, katterna verkar ha flyttat till Verkaviken. Campingägaren sa ju att det fanns någon där som matade på vintern.

Det finns nog massor med katter där. Vi kan tyvärr inte ta in mer än en nu. Det finns inga hem och inga platser på katthemmen. Jag vet inte vad vi ska göra.

I dag var jag vid stuga 31. Ingen kisse där, men jag lade upp mat och väntade. Gick runt bland stugorna, inte ett liv någonstans. Efter någon timme åkte jag till Lillemor. Då hade Korta Svansen gått därifrån för en halvtimme sedan. Han har varit där flera dagar i rad. Han har väl utökat sin runda nu när han är helt ensam.

Åkte tillbaka till stugan efter en halvtimme eller så, och då var han där och åt. Han var vrålhungrig. Först åt han en hel burk. Jag hade också ställt tonfisk på en papptallrik inne i transportburen. Han gick in, tog tag i tallriken med tänderna och drog snabbt ut den. Åt upp alltihop. Han satt bara ett par decimeter från mig och åt. Innan jag gick, lade jag upp en burk till för han skulle ha till i morgon eller så. Han högg in på den också! Hoppas han inte blir dålig nu!

soso
2009-10-25 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

 En bild till.

MariannE11
2009-10-26 01:02
#101

tack soso för att du varit o matat kortsvans…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

soso
2009-10-27 13:07
#102

I går var jag på campingen igen. Ställde fällan på verandan till stuga 31. Kortsvans hade inte ätit mer sedan dagen innan, men det förstår jag som han tryckte i sig då Glad.

Nu ställde jag mat inne i fällan. Hade med laktosfri mjölk som jag ställde utanför. Riggade inte fällan, för jag tänkte han skulle vänja sig att äta inne i den.

Efter ett tag kom han och drack mjölk. Han ville gärna ha tonfisken inne i fällan, men vågade inte gå in. Drack upp all mjölk och sedan satt vi där på verandan, han och jag. En liten gubbe!

Jag lämnade honom där med mat enbart inne i fällan. Kändes grymt, men jag hoppas han vågar gå in när han blir tillräckligt hungrig.

På torsdag ska vi göra ett försök att fånga honom.

Anen27
2009-10-27 14:38
#103

Så nu får Ni alla snälla som har hejat på Simba, heja på Kortsvans!

Nu skall han räddas från kommande vinterkyla in i värmen.

Anen27
2009-10-27 15:17
#104

Heja Soso gott humör!

Annons:
Hawknestgrove
2009-10-27 15:42
#105

heja på er! Hoppas det går bra nu!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

annebeate
2009-10-27 22:20
#106

Nu får vi alla hålla tummarna för Kortsvans!

soso
2009-10-27 23:01
#107

#104 Jag har lånat en GPS, så nu ska jag nog hitta till veterinären. Fel sida av stan för mig Skrattande.

Anen27
2009-10-27 23:09
#108

Oj Soso!!  Hur sjutton använder man en sån!!  I köerna på Essingeleden Förvånad

Jag kör gärna runt hela Södertörn för att slippa massa andra bilar… hihi

MariannE11
2009-10-28 00:24
#109

heja soso o kortsvans…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

mari-n
2009-10-28 22:28
#110

Nu ska det gå bra med infångandet av Kortsvans! Glad

Simba & jag håller tummar & tassar.

Hur ska ni göra? Ska du Soso ha kissen hos dig, eller?

Stoooort lycka till!

Anen27
2009-10-28 22:51
#111

Nu får Simba skicka SMS till Kortsvansen och säja att det inte är farligt att gå in i fällan!

Om allt går bra, kommer han att börja med bo hos Soso…

sen skall vi nog hitta ett riktigt hem för honom via katthem!

Annons:
Anen27
2009-10-29 10:18
#112

i dag gäller det…………………..

Håll tummarna för Kortsvans

och Soso (och mig)

[Daisy-Moa-Elsa]
2009-10-29 10:43
#113

Både tummar och tassar hålls stenhårt här

MariannE11
2009-10-29 17:57
#114

då väntar jag på goda nyheter…..Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

soso
2009-10-29 22:15
#115

Det gick åt skogen Gråter. Precis när kissen skulle gå in i fällan och äta, smällde den igen av sig själv. Han blev rädd, och sen var det kört. Anen27 och jag väntade, lockade med kyckling och tonfisk, men han vägrade gå in i fällan trots att han var jättehungrig. Smal har han blivit också. Nu vet jag inte, vi får väl ställa mat inne i fällan igen, och börja om.

Någon som har tips hur man får in en misstänksam kisse?

nellies-matte
2009-10-29 22:37
#116

Man kan använda sig av en drop trap fälla då går de under fällan istället. Tyvärr brukar de vara lite större och därmed lite bökigare att hantera.

mari-n
2009-10-29 22:37
#117

Nej. vad tråkigt. Dumma fälla! Skrikandes

Det är väl bra, att bara ställa maten inne i fällan. Då har han ju inget val. Be Lillemor att inte mata honom den dagen som ni ska dit igen. Då går han väl in? Det måste han!

Vid det här laget har han väl redan förtroende för dig Soso & Anen27. Han känner ju igen er.

soso
2009-10-29 22:59
#118

Det lilla förtroende han hade fått för oss, försvann när fällan smällde igen framför nosen på honom.

Drop trap är nog bra, men hur ska man få honom in i transportburen? Han är extremt misstänksam, vill inte gå in i något som han känner sig instängd i.

Annons:
mari-n
2009-10-29 23:08
#119

Soso. han litar nog inte mera på er just idag.

Men nästa gång är väl en ny dag & han är ju hungrig…..

Hoppas iallafall….

MariannE11
2009-10-29 23:17
#120

nedrans… hoppas att han blir modigare när han får sova på saken…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[Daisy-Moa-Elsa]
2009-10-29 23:39
#121

#118 lämpligast är att inte ta ut honom ur drop-trapen förrens inomhus. Man behöver då vara 2 att bära den med kisse i Skrattande

Anen27
2009-10-31 23:02
#122

Undrar Ni vad som händer här???

Vi vilar inte på lagrarna!

Soso var i dag till Campingen. Mötte en glad katt som ville ha mat, men inte gå in i fällan.

Jag skall dit i morgon.

Har varit bara så orolig för Simba, men nu vet vi att han är hemma från sjukhuset och är glad igen.

mari-n
2009-10-31 23:10
#123

Heja Soso!

Heja Anen27!

Skrattande

MariannE11
2009-11-01 03:20
#124

heja…. dags att komma in nu kortsvans!Glad…du får mat regelbundet då….komsiiiiiii

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

soso
2009-11-01 10:44
#125

Kortsvans är så förbaskat smart. Han går inte på några tricks för att få in honom i fällan. Det enda man kan hoppas på är att hungern tar överhand.

I går när jag var där, kom han skuttande mot mig, verkade så glad. Han kommer inte ända fram, och man får inte röra honom.

Vi kämpar på!

Annons:
annebeate
2009-11-01 11:04
#126

Håller tummarna allt vad jag orkar för att Kortsvans skall komma in!

Har Tufsen setts till?

soso
2009-11-01 14:22
#127

Tufsen har inte setts till. Antagligen håller han till i Verkaviken nu.

annebeate
2009-11-01 15:03
#128

Finns det några planer på att även Tufsen så småningom också skall försökas fångas in?

soso
2009-11-01 19:51
#129

#128 Det finns tydligen flera svarta katter i Verkaviken. Det är svårt att veta vilken som är Tufsen. Många förvildade katter där. Vi har pratat om att vänta till våren när Tufsen går till campingen igen. När folk börjar komma till stugorna. Det känns naturligtvis inte bra, men vad gör man när katthemmen är fulla och inga andra hem finns. Annars skulle man kunna rädda många  katter där.

Anen27
2009-11-01 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

Här kommer uppdateringen om dagens träff med kortsvans.

Jag åkte dit tidigt i dag, var där vid 12-tiden för att knalla runt lite i Verkaviken. Det var helt tyst och inte en kotte såg man först.

En söt grå katt såg jag som satt i en trädgård (folk var inne i huset)

När jag gick därifrån, träffade jag en man som var ute mied sin vovve. Han blev glad att Simba hade kommit hem. Sen sa han att"det finns en herre här som matar massa katter".

Jag åkte till campingen, kollade fällan.. all mat var orörd.. tömde den och gick till husvagnarna. Lillemor var inte hemma. Däremot kom Kortsvans på stigen (som går via sjön till Verkaviken). Han blebv glad att träffa mig. Jag hade en kattbur i handen och föreslog att han skulle knalla in i den, men han bara smålog och ville att vi skulle gå till stugan.

Det är en bit att gå, men vad gör man! Vi, Kortsvans och jag, knallade dit.

Han satt sin vana trogen och väntade och undrade varför inte maten kom!  Här ser Ni på bild, ingen rädd katt!

Så här långt gick det bra…..

Gick jag därifrån, satt han bara och tittade efter..

Kanske nästa gång…….

Lillemor kom hem och vi funderade lite ha en fälla till vid ladan.

Han är så söt, Kortsvansen.   Jag undrar om han verkligen är okastrerad?  Men det ser vi ju sen…

mari-n
2009-11-01 21:59
#131

Jaha, så ni tog en liten trevlig promenad idag, du & KortsvansGlad  Men alltså, han måste ju promenera in i fällan nu. Så han får komma in i värmen.

Hur gjorde du med maten idag? Ställde du den inne i fällan?

Kortsvans är så fin. (Hans ögon är jättelika Simbas ögon.) Om han bara visste vad som väntar honom så skulle han gå in i fällan direkt ju.

Anen27
2009-11-01 22:14
#132

Jodå! Vi gick tillsammans hela vägen från ladan till stugan. Jag fick vänta på honom lite, han skall ju titta först till vänster sen till höger sen till vänster sen till höger osv innan han går över vägen (duktig kille)!

Maten fanns bara i fällan.  Men till slut när jag skulle gå, fick han lite utanför också (det mesta kvar i fällan, origgad). Tyckte så synd om honom när han tittade så bedjande.

Nu har jag talat om för honom att NÄSTA gång skall han med, att Simba har sagt det Flört

Han är otroligt söt, men som sagt, blivit mindre. Helt klart är det att han inte fixar sin mat själv.

Annons:
annebeate
2009-11-01 22:23
#133

Vilken charmgosse!Kyss Nu skall han bara in eller hur!

mari-n
2009-11-01 23:30
#134

Sötis!!Kyss Han vill ju inte vara ensam….

MariannE11
2009-11-01 23:44
#135

håller tummarna att han bestämt sej till nästa gång att hänga med…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

soso
2009-11-02 23:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Kortsvans som nu heter Svante, sitter i mitt kök och plirar Glad. Varm grillad kyckling kunde han inte motstå, utan gick in i fällan.

Han är kastrerad, vaccinerad och id-märkt. Albano djursjukhus ställde upp utan tidsbokning tack vare Rinkeby Djurklinik som ringde dit och pratade med dem. Rinkebys veterinär skulle på kurs, annars hade jag fått komma dit direkt. Otroligt hjälpsamma veterinärer och djursjukvårdare på båda ställen!!

Svante har varit lugn, men för en stund sedan ville han ut från sin bur. Nu ligger han i sandlådan.

Går det inte bra här hemma hos mig med hundarna (de har inte upptäckt honom än) får han komma till Anen27.

Han är så otroligt fin, lilla Svante!

Anen27
2009-11-02 23:28
#137

Putte då!!!

anebit
2009-11-02 23:36
#138

Åh så underbart att han äntligen gick in i fällan lille gubben.    Kyss

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

mari-n
2009-11-02 23:54
#139

Nämen fyfasiken va kuuuul!!! Soso & Anen27, bra jobbat tjejer!!!Skrattande

Åh, Svante lilla. Han kommer få det såååå bra nu. Värme, mat, sällskap, trygghet, sällskap & kärlek. Han kommer snart inse att han har hamnat i paradisetGlad

(Nu är det två katter som har fått komma hem från Björknäs, YEAY!!!)

Simba & jag gör highfive! Selma oxå!

Annons:
Anen27
2009-11-03 00:18
#140

jepp!

Nu har Simba räddat sin "kompis". Det var ju tack vare honom så fick Svante komma därifrån!

Vetrinären trodde att han var typ-fjolårets unge.. dryga 1 år eller så

essut50
2009-11-03 01:05
#141

Åh vilken lycka för Svante att få komma in i värmen..Tack för att ni har ställt upp för katterna.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

annebeate
2009-11-03 01:08
#142

Tack Soso och Anen27!!!  Vilken lycka att Svante nu kommit in från kylan!Glad Nog är han söt.Kyss

MariannE11
2009-11-03 08:42
#143

kanonbra jobbat tjejer… bra att Svante nu är inne… o vad bra att dom kunde kastrera honom omgående… hoppas snart på nya glada nyheter om fortsättningen…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

mari-n
2009-11-03 10:52
#144

Ja, nu vill vi veta hur natten har varit.

Har han sovit gott? Har hundarna upptäckt honom än?

Vi väntar med spänning på uppdatering……

Tiana
2009-11-03 11:30
#145

Underbar läsning! Har följt trådarna med inte kommenterat innan. Härligt, härligt! Och bra jobbat!

Bumbis
2009-11-03 12:13
#146

Åh vad lättat jag blir att Kortsvans är inne!!!  Glad

Tack alla som kämpat för att få in honom i tryggheten! Skrattande

Annons:
soso
2009-11-03 13:23
#147

Natten har varit lugn. Han vill inte äta, men det är väl inte så konstigt. Allt det här måste kännas jätteunderligt för honom. Han har varit på lådan i alla fall.

Kaninen och Svante har hälsat på varandra eftersom kaninen är lös i köket. Det var inga konstigheter alls. I dag har hundarna varit inne i köket. Svante sitter i sin transportbur och kikar, hundarna brydde sig inte alls. Jag tror de vet att man inte får hetsa upp sig över djur som är här hemma. Svante såg lite misstänksam ut.

Så hittills är allt lugnt!

Pelusa
2009-11-03 14:22
#148

Skulle vilja ge er alla prickar som finns på vår himmel för ert slit och stora tålamod med hemlösingarna på campingen. Varma, goa' kattvänner som ni är det bästa jag vet!

/Pelusa och kissorna

Hawknestgrove
2009-11-03 14:34
#149

Åh så fint! Hoppas nu att denne fine Svante kan få ett bra hem!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MariannE11
2009-11-03 17:43
#150

han kommer nog säkert att testa maten inom kort… inte kan man svälta om man inte behöver…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

soso
2009-11-03 21:51
#151

Innan jag åkte hemifrån i dag, ringde jag till Rinkeby Djurklinik för att tacka för hjälpen i går. Den jag pratade med sa att det var viktigt att Svante började äta, för katter får väldigt lätt fettlever. Jag tänkte på Simba och blev orolig.

Inhandlade laktosfri grädde, leverpastej, makrill och tonfisk att fresta honom med. När jag kom hem med det, hade han redan ätit Skrattande.

martdat
2009-11-03 21:56
#152

Härligt att höra att svannte är inne! Hur många hemlösa ungefär tror ni det finns på området?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

soso
2009-11-03 22:36
#153

Anen27 och jag ska åka dit en dag snart. Gå runt i Verkaviken och försöka leta reda på gubben som matar katter. Fråga ungefär hur många det finns mm.

Det kan ju inte fortsätta så här, men jag vet inte vad man kan göra. Försöka få någon förening att intressera sig för problemet, kanske Stockholms kattkastreringgrupp eller om flera föreningar kan samarbeta.

Det verkar som de som bor i Verkaviken är medvetna om att det finns många hemlösa katter i området, men ingen gör något. En kastreringskampanj i området vore inte så dumt. Alla katter, med eller utan hem skulle kastreras.

Jag vet inte, men man måste i alla fall börja med att ta reda på hur många det kan röra sig om.

Annons:
martdat
2009-11-03 23:03
#154

#153 ja det är en bra börgan tycker jag,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

mari-n
2009-11-03 23:26
#155

#152 Läs mitt inlägg #98. Glad

Som sagt, det finns väldigt många katter där. Många där vill nog hjälpa katterna. Men ingen vet nog hur. Eller så tror folk att katterna mår bra & trivs med att bo ute….

Jag vet var 80-åriga gubben bor & var paret bor(som säger att dom har massor med katter i veboden!?)

Jag följer gärna med & rekar lite nån dag. Om jag inte är själv med barnen. Kan inte ta med dom. Dom skulle bara skrämma iväg kissekatter, för dom är mera högljudda än tystaFlört

annebeate
2009-11-03 23:53
#156

Tack Anen27, Soso och Mari-n  för ert engagemang för de andra kissarna.Glad Kanske det finns ännu flera som kan hjälpa er på plats.

soso
2009-11-04 02:47
#157

Jättebra mari-n! Om du inte kan följa med kanske du kan rita en karta åt oss?

mari-n
2009-11-04 11:10
#158

Japp, absolut.Glad

soso
2009-11-04 13:25
#159

Tidigt i morse vaknade jag av att Svante jamade högt och långdraget. Det var första gången han jamade.  Gick ut i köket och han hade både bajsat och kissat i lådan. Jag gjorde rent, pratade lite med honom och sen var han tyst.

Han äter ordentligt nu och sover nästan hela tiden.

mari-n
2009-11-04 15:34
#160

Naaa,lilla gubben. Det var nog längesen han sov djupt & slippa vara på sin vakt.

Vad roligt att han har börjat kommunicera med dig.Skrattande

Annons:
Anen27
2009-11-04 17:06
#161

Härligt att det går bra med "vår" Svante-kille!

Han ropade väl efter sällskap när han jamade.

Soso, upp med bilder om grabben tackGlad

(P.S nu är jag på benen också, det där med leta katter tar på hjärtat! soeciellt när man hittar domFörvånad….

MariannE11
2009-11-04 17:34
#162

skönt säkert att kunna sova utan att vara på sin vakt…o mat gillar han ju… ja bilder vill vi se….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

soso
2009-11-04 19:03
#163

Det blir inga roliga bilder för han ligger i transportburen hela tiden. Han sover, sover, sover………….

Ankie
2009-11-04 19:07
#164

men lycka att han är inne Glad

soso
2009-11-04 19:12
#165

#164 Ja, verkligen. I dag småsnöar det och blåser kallt! Tänker på alla andra stackare som är ute.

mari-n
2009-11-04 20:02
#166

#165 Japp, operation "Hjälpa katterna i Björknäs" måste nästan få en fortsättning snart.

Tror ni att vi kan få någon förening engagerad? Eller är chansen liten?

Hälsa sömniga Svante liten.

soso
2009-11-04 23:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

Om man skulle äta lite…….

Annons:
soso
2009-11-04 23:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#168

Jag är så trött…….

soso
2009-11-04 23:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

Hmmm…..

Anen27
2009-11-05 08:07
#170

Den goa gubben!!

Härligt!

putt på Er

Anen27
2009-11-05 17:55
#171

Vi sitter inne o kurar.. ute är riktigt busväder.

Är så lycklig att både Simba och Svante fick komma in innan eländet började!!

maggan47
2009-11-06 02:30
#172

vilken härlig läsning, att lilla Svante fått komma in, och vilka kattänglar ni är, som varit ute i ur och skur, Soso och Anen27, och inte gett upp, stjärnorna tindrar för er, ska ni veta, och hoppas någon förening kan hjälpa till tt få in de stackars hemlösa katter, som är kvar, har ni hört med alla stockholms föreningarna

Maggan47Kyss

Maggan47

mari-n
2009-11-06 11:01
#173

Kattänglar är bara förnamnet!!Glad

Om inte Anen27 & Soso hade engagerat sig så mycket i letandet efter Simba….Då hade varken Simba eller Svante legat & sovit inne värmen nu. Ord räcker inte till hur tacksam jag är, att det finns människor som er. Ni har stora hjärtan. Bamsekraaaam!!!!

& nu så ska vi hjälpa flera katter. Eller hur?Flört

soso
2009-11-06 11:28
#174

Tack för alla snälla ord Glad!

Hoppas verkligen att vi kan hjälpa de andra kissarna på något sätt!

Annons:
Anen27
2009-11-06 12:17
#175

Soso och jag åker nog i morgon och rekar lite på Campingen.

Det verkar att kissarna (Tufsen mm) flyttat till Verkaviken där de får mat.

Den brunrandige har ju sitt ställe hos en dam…..

soso
2009-11-08 11:31
#176

I går var ju Anen27 och jag på campingen, men mest gick vi runt i Verkaviken. Det är från början ett sommarstugeområde, men många bor där permanent nu. Det hör inte till campingen.

Stugor överallt och tätt. Små vägar som slingrade sig hit och dit, till slut visste man inte var man var (i alla fall inte jag, som har så dåligt lokalsinne). Knackade på i ett hus och pratade med en jättetrevlig dam. Det visade sig att den 80 årige mannen med alla katter var grannen (bara några meter bort). Damen sa att det kunde nog finnas upp mot 40 katter. Han ger dem mat, ingen är mager, de får bo på hans glasveranda, men även komma in i huset. På våren, sommaren, kom honorna med sina ungar för att äta. Damen brukade se dem komma i rader över berget.

Vi gick runt gubbens hus, såg en svart katt på verandan. Där fanns soffor till katterna, filtar och annat att ligga på. Just när vi skulle knacka på, kommer grannens man utfarande, och börjar skrika att vi får inte lägga ut mat till kattrna o.s.v. Han var riktigt otrevlig. De hade minsann en samfällighetsförenig bla, bla, bla……. Jag förklarade att vi inte skulle lägga ut mat, utan ge den gamle mannen kattmat om han ville ha, och prata med honom. "Han behöver ingen kattmat" vrålade grannen. ????? Och hans fru som var så trevlig.

Gubben var inte hemma. Vi ville inte gå förbi grannen igen, så vi tog oss därifrån på en stig, och till slut kom vi tillbaks till campingen.

Ja, vad säger man?

Det enda jag kan tänka mig att göra, är att kontakta Stockholms kattkastreringsgrupp, och sedan får de avgöra. Annars släpper jag det här. Känns inte som man kan göra mer.

martdat
2009-11-08 11:37
#177

oj, 40 katter, mannen menar säkert bara väl, men det låter som att det är totalt ohanterbart, hoppas ni får kontakt med mannen ,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

annebeate
2009-11-08 11:54
#178

Så här kan det ju inte fortsätta. Tror ni Tufsen matas av denna mannen?

Anen27
2009-11-08 12:05
#179

Så här står det på Verkavikens hemsida ("anslagstavla")

www.verkaviken.se

Förvildade tamkatter**. **Mata inte katterna. Att ge katterna mat lockar in dom i området.

Jag har fått för mig att Campingvärden mm sa i höstas att det var "någon dam" som matade Tufsen på vinter.

MariannE11
2009-11-09 23:15
#180

ja det kan låta olika i ett o samma hus.. stackars frun att bo med en sådan skrikig gubbe… dom behöver ju inte tycka lika men lite hyfs kan man väl ha?..

ja 40 katter låter alldeles för mycket att kunna reda upp på egen hand…. håller tummarna att det kan stoppas o att gubben kan ha ett fåtal kastrerade..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

mari-n
2009-11-10 11:17
#181

Ja, gubben tycker nog inte att det är ett problem. Katterna är ju hans vänner, kanske dom enda han har….

Men övriga i Verkaviken verkar ju tycka att det är ett problem, att det finns så många katter där. Frågan är om dom vill ha hjälp. Dom vet nog inte hur dom ska gå till väga med detta, tror jag.

Sura gubben som sprang ut & skrek på Anen27 & Soso, han verkade tro att dom bara var där för att mata katterna. (De ville ju egentligen prata med kattfarbrorn & möjligen ge honom maten) Han kan ju inte vara så dum att han tror att katterna flyttar, bara för att man slutar ge dom mat. För matar katterna, det gör ju folk där. Jag tror inte att det bara är kattfarbrorn som gör det. Eftersom dom specifikt har skrivit på anslagstavlan, att inte mata katter, så är det nog flera som gör det.

Det är nog så, att detta med katterna, är en öm tå i Verkaviken. Nästa steg i detta kanske borde vara att ringa någon & höra om intresse finns, att få hjälp med detta. Kanske med hjälp från någon förening. 

Jag tycker synd om katterna. Visst, en del av dom får mat & husrum. Men hur många är dom & hur många är kastrerade? Inte många tror jag. Hur många ska dom behöva bli? Innan dom gör nåt helt galet för att bli av med katterna. (Hemska tanke….)

Annons:
soso
2009-11-11 00:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

Du har nog helt rätt mari-n. Katterna är nog en öm tå i Verkaviken. Funderar på hur vi ska gå vidare…….

Svante säger godnatt!

mari-n
2009-11-11 14:15
#183

Naaa, skruttis!!! Han har ju fått en egen liten fåtölj!Kyss

Är allt bra med Svante?

Anen27
2009-11-11 17:28
#184

Haha… Svante har fått låna min katts (den röda på bilden) fåtölj!

Det har han förtjänat!

Fick SMS från Soso att Svante har lite magknip i dag… kanske p.g.a maskmedel. Annars mår han bra!

Soso skriver nog mera..

[GunillaR]
2009-11-11 18:14
#185

Nu har jag följt denna tråd med spänning. Kommer ihåg när Simba försvann och hur det hela började.

Jag måste säga att jag sitter med gråten i halsen över hur ni har jobbat med dessa kisar. Ni är änglar!

Jag håller tummar för att Svante! Han verkar vara en sådan go kämpe.

soso
2009-11-11 19:39
#186

Lyckades få i Svante avmasningsmedel i går. I dag har han varit dålig i magen och ville inte äta. Han verkade inte sjuk eller hängig alls, så det var säkert avmaskningen. Nu har han ätit kokt fisk med god aptit, så nu är det säkert bra.

Anen27s katt var jättesnäll som lånade ut sin fåtölj Glad. Det tog någon dag innan Svante vågade lägga sig i den, men nu är det en favorit.

Anen27
2009-11-11 23:07
#187

Härligt Soso att Svante ätit!

Anen27
2009-11-11 23:07
#188

Härligt Soso att Svante ätit!

Annons:
soso
2009-11-12 22:02
#189

Jag har klappat Svante på huvudet Skrattande!

mari-n
2009-11-12 22:30
#190

Åh, mysigt!!! Hur reagerade Svante?

Anen27
2009-11-12 22:46
#191

SkrattandeMen såå härligt soso!!!

Vad glad jag blir!!!

soso
2009-11-12 22:59
#192

Jag klappade flera gånger. En gång väste han lite, en annan gång morrade han lite, men han låg helt stilla och gjorde ingenting.

Anen27
2009-11-14 23:06
#193

I dag var Soso och jag på campingen, kaske sista gången "den här säsongen". Mest för att säja hejdå till Lillemor och maken samt hunden Hugo som mår bra nu efter infektion i magen.

Sen smög vi i mörkret till farbror som har sina katter, för att kolla adressen samt att lämna kattmat.

Soso knackade på, vi såg att han var inne och tittade på TV. Han öppnade inte, men vi lämnade 4-5 kassar med kattmatsburkar med hälsning från oss.

När vi åkte, var grannen ute… kanske inte så konstigt, han undrade väl vilka vi var… men vi gasade därifrån hihihihihi

mari-n
2009-11-16 18:05
#194

Akta er för att trampa på ömma tårFlört

Ja, surgrannen… Man undrar ju vad han tänker med…..Ni, Soso & Anen27 vill ju bara katterna väl. Om nu "alla" katterna bor hos farbrorn, så är det väl jättebra att någon vill bidra med mat.

Eller vad tycker han att man ska göra? Svälta dom & då sticker dom? Eller?

Nu får vi hoppas att alla stackars kissekatter i Björknäs & Verkaviken mår bra i vinter….

Synd att vi inte har kontakt med nån där, så vi kunde få insideinformationFlört om kattgillarläget där.

Anen27
2009-12-04 15:37
#195

Hej alla!

Nu har Kortsvansen-Svante installerat sig på Stockholms Katthem!

(i går)

Annons:
Kusten
2009-12-04 15:43
#196

Härligt att höra om Kortsvans-Svante! Tack till soso som haft honom i sin vård hemma och till er infångare av denna söte gosse Kyss

Hawknestgrove
2009-12-04 19:27
#197

underbaert att höra!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

soso
2009-12-04 19:57
#198

Det är känns lite tomt utan Svante.

I går var jag hos veterinären för att han skulle vaccineras andra gången. Han var så duktig, och fick så mycket beröm Glad. De sa att han kommer att bli en toppenmysig kille. Jag kände mig som en stolt morFlört.

Nu på katthemmet kommer Anen27 att träna honom. Det är bra att han fick komma dit, här hemma tyckte han hundarna va lite otäcka, även om de inte brydde sig om honom.

maggan47
2009-12-05 00:14
#199

härligt att höra att han nu fått en plats, och förhoppningsvis snart får flytta hem

kram till er för att ni tog in honom

Maggan47

mari-n
2009-12-07 11:10
#200

Du har all rätt att känna dig som en stolt mor SosoSkrattande

Kram.

Anen27
2009-12-22 22:07
#201

God Jul och Gott Nytt År till Er alla!

Nu har även Kortsvans (SVANTE) fått ett EGET HEM, han flyttade i dag från Katthemmet.

Nu håller vi bara tummarna att allt går väl för honom!

Tänk, även han får en riktig jul i år!

kram

Hawknestgrove
2009-12-22 22:09
#202

Oj så fantastiskt!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
essut50
2009-12-22 22:37
#203

Men oj va spännande. Vilken tur han har haft…

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

xray
2009-12-23 11:14
#204

100 gnistrande julstjärnor till er tjejer som har jobbat så med kisarna. Ha en riktigt God Jul!!!

nellies-matte
2009-12-23 11:22
#205

Det gick fort för svanta att hitta hem: Jätte roligt så här i juletider

Hawknestgrove
2009-12-23 21:48
#206

ja toppen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

soso
2009-12-24 01:43
#207

SkrattandeSkrattandeSkrattande

MariannE11
2009-12-25 16:01
#208

kanon för Svante.. fint jobbat!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

herrynel
2013-05-14 15:50
#209

Har nu läst igenom hela denna gamla tråden med glädje, och med sorg.

Vilket slit av Soso och Anen27. ✨✨✨
❤️Vad ni kämpat! ❤️

Men blir samtidigt så ledsen över att läsa på Verkavikens hemsida där det står:
"Mata inte de förvildade tamkatterna 2011-08-22.
Det finns cirka 7-8 förvildade tamkatter i området. Katterna har det svårt eftersom någon eller några personer matar dessa katter då och då. Katterna sprider fästingar, mask och förorenar på olämpliga ställen. Mata inte de förvildade tamkatterna!"

Så katterna har det svårt när de får mat, blir det lättare för dem om de svälter ihjäl då? Nä, usch för en sådan inställning.

Vet någon hur status är nu för alla katterna där på Campingen nu flera år senare? Stackars kissar…

Annons:
Upp till toppen
Annons: