Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3421 ggr
Lena
2010-01-10 16:41

Hur länge har du varit engagerad?

Hur länge har du varit engagerad i hemlösa katter? Utveckla gärna ditt svar i diskussionstråden här nedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
chigak
2010-01-10 18:00
#1

Jag hittade in på hittekattsajten för ca 1år sedan och sen dess har jag engagerat mig i hittekatterna. Innan dess visste jag inte hur situationen ser ut för hittekatterna i Sverige. Vi hittade ju våra egna pärlor här på sajten och vi har sen flera månader varit stödhem åt KKS. Vi började med en stödis men nu har vi 3 åt gången=)

SaraC
2010-01-10 18:20
#2

Det kom med min första hemlösing som flyttade in för ganska exakt ett år sedan! Av boende- och ekonomiska skäl har jag inte möjlighet att engagera mig så mycket som jag skulle vilja, men alla kan vi ju göra något!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Barbro55
2010-01-10 18:49
#3

jag hittade sajten för 2 år sedan.

men jag har sedan barnsben alltid vurmat för katters välbefinnande.

jobbar i det tysta i Skurup med att ta hand om de hemlösa o dumpade katterna häromkring

siberlina
2010-01-11 07:34
#4

har varit här sen 2007 men katter har funnits i mitt liv hela livet

LinaK
2010-01-11 12:41
#5

Jag köpte min första "hittekatt" från Örebrokatthem för några år sedan. Sedan dess har jag mest skänkt pengar. Men nu för någon månad sedan har vi tagit oss an en stödis från KKS. vilket är jätte kul Glad Kommer fortsätta skänka pengar till olika hittekatts verksamheter.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Lisabell4
2010-01-11 14:11
#6

Svarade "mindre än ett år" och tänkte då på tiden jag själv gjort något. Skänkt pengar har jag gjort i många år men det är först nu senaste året som jag själv börjat göra volontärarbete.

Annons:
Gunki
2010-01-11 18:44
#7

Lite knepigt att besvara frågan. Jag svarade mindre än ett år - min dotter visade mig sajten på sensommaren, när hon skulle ta emot ett par av Debattias telningar (Det blev fyra stycken). Efter det kollade jag in sajten och när Naquita sökte stödhem i vanvårds-ärendet blev jag fast. Jag kände att jag gärna ville ha en maskad katt och så kom det sig att vi tog emot inalles fyra ungkatter - varav en skulle få permanent hem hos oss om den kunde accepteras av vår egen trio. I dagsläget har vi två av katterna kvar här - Maskade Sven och svarte Sam.  

Men detta är inte min första kontakt med hemlösingar. Sommaren 1996 tog vi hand om en kattfamilj åt Djurens Vänner. Upphittad av en nytillträdd gårdsägare. En av ungarna blev kvar här - vår store vackre cremefärgade alfahanne. När vi skulle skaffa honom en kompis, blev det också en hittekatt - upphittad ca 9-10 veckor gammal vid en bäck i smällkalla vintern.

Mari
2010-01-11 19:58
#8

För ungefär ett år sedan började jag hjälpa till på ett av de lokala katthemmen, sedan dess har jag fått mersmak och vill hjälpa mer. Har dock bara jobbat på djurhem, inte varit stödhem eller liknande.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

destiny
2010-01-11 20:20
#9

Svarade mer än 10 år. För mer än 20 år sen kom det en fullständigt utsvulten och mager katt till mina föräldrar. Föräldrarna skulle flytta en tid efter det katten kommit dit och frågade om jag kunde ta hand om den. Sara som katten döptes till blev ca 19 år. Hon fick somna in för några år sedan p g a sina ålderskrämpor. Sara var den snällaste katten man kunde tänka sig, hon tog så småningom hand om dels den katten jag redan hade och katterna jag skaffade senare. Det fortsatte med hittekatter… Några har själv sökt sig till min tomt, andra har jag först varit stödhem till och när katterna inte fått något annat hem har dom stannat här..Flört

martdat
2010-01-11 20:24
#10

jag tryckte fel, skrev 6 till 10 men det borde vart mer än tio, men det har gått i perioder hur mitt eget liv har sett ut, hur mycket tid o ork man hafft, periodvis har jag fått sätta mitt barn främst (ja det gör man ju nu med klart på ett sätt)

offtast hjälper jag dock de katter jag rammlar över personligen,  praktiserade på djurensvänners katthem när jag var 16, var väll då jag fattade att det överhuvud taget fanns så mycket hemlösa, om ens då, . sen har det messt varit enstaka katter , elr som när jag ramlade över en artikel om vislandakatterna, då blev det ju fler, o hjälpt kks med nåra till, jusst nu ¨måsste jag prioritera de jag har, (de flestta stannar ju permament ) de gammla är jusst gammla, o den sisst komne både bajsar o kissar inne så numer är det i form av penagar då o då, goda råd till folk jag träffar, pratar status o kastrering ,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
2010-01-11 20:27
#11

Har varit engagerad i hemlösa katter och katters status ganska länge. Sedan barnsben mer eller mindre. De flesta av mina katter genom åren har haft hittekattsbakrund.

Riktig skruv tog det när jag 2006 flyttade tillbaka till Sverige efter fyra år i Nederländerna. Där har katter mycket högre status och djurkyddsarbetet är betydligt bättre utvecklat. Människor är mycket mer engagerade och det finns inte alls lika många hemlösa katter i Holland som vi har här i Sverige. Det känndes svårt att komma hem till Sverige och se nöden i vitögat efter en tid i en för katter betydligt bättre värld. Startade vid hemkomsten Hittekatter iFokus med tanken "kan man i Holland så kan vi i Sverige". Och på den vägen är det…..

Brukar köra med Röda Korsets slogan "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något". Det tycker jag är en bra föresats. Katters nöd är så väldigt stor och då är det lätt att tänka att det lilla man själv kan, orkar, har råd att göra inte betyder något. Men så är det inte alls. Om alla gör något lite blir det stora saker uträttat i slutändan.  

Om den här sajten kan göra lite nytta har vi kommit en bit på väg. Och det är ett arbete vi gör tillsammans, inte en och en.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gunlog
2010-01-11 20:56
#12

Jag blev tipsad om cornish.ifokus eftersom vi skulle se om vi kunde hitta en cornish då min sambo är allergisk. Efter ett litet tag hittade jag hitterkatter.ifokus. Jag har väl varit med här i några månader. Gällande hemlösa katter och andra hemlösa djur, har jag alltid försökt vara engagerad på något sätt… Jag har ringt när det gällt många hemlösa, eller så har jag ordnat med ett hem om det bara varit en katt jag hittat…

Jag har tagit emot 2 hemlösa katter själv…

Jag är glad att jag har hittat denna sidan…

Tack för att ni finns!!!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[GunillaR]
2010-01-12 13:53
#13

För min del blev det i somras då jag kollade in på Hittekatter eftersom jag ville ha en ny liten kisse. Och så dök Zenita upp en dag i en tråd och jag blev förälskad, och mitt hjärta öppnades.

Nu innebär att min sjukdom gör att jag inte kan fysiskt agera som jag skulle vilja, men jag kan ju bidra på annat sätt med lotterier och annat, som ni snart ska se Flört

Jag upphör aldrig att känna mycket stor ödmjukhet inför detta engagemang det finns här och hur sajten kan fungera som ett närverk mellan olika föreningar/organisationer.

Annons:
[Anunnaki]
2010-01-13 12:37
#14

Jag kryssade för 6-10 år men det är inte riktigt rätt.  Hela mitt liv har jag varit fascinerad av katter vilket är ganska länge eftersom jag är 65 år gammal. 1973 tog jag hand om en hemlös katta och det är min första hittekatt. Det var i Raleigh, NC, USA. Kattan var dräktig visade det sig men alla kattungarna dog för det blev komplikationer med förlossningen. När jag flyttade tillbaka till Sverige flyttade kattan med och satti Gbg i karantän i tre månader. Hon levde sedan här i Sverige på olika ställen till 1991. Denna katta följde mig som en skugga var vi än bodde.

2002 kom nästa hemlösningar in i mitt liv när min dotter tog hand ett par stycken som sedan dess bott hos henne.

De senaste två, tre åren har det passerat ganska många katter och en del har blivit kvar hos mig. Rätt många som varit avlivningshotade har jag räddat genom att tala förstånd med ägarna. Jag har blivit kattanten så i mångas ögon så det händer ganska ofta att folk ringer mig och tror attjag kan trolla fram nya hem åt deras katter. Ibland har det räckt att jag lyckats få ägaren att gå till veterinär för att få ordning på kattproblem som de först tänkt lösa genom att avliva katten.

Jag kommer inte att ta hand om några fler katter för det har blivit omöjligt att hitta bra hem till dem. Det går nästan inte att hitta dåliga hem heller men jag arbetar med att sprida info om vikten av kastrera katter och att tänka sig för innan man skaffar katt.

Nordann
2010-01-13 13:42
#15

Jag upptäckte problemet för 5-6 år sedan.Hittade hit 2007 tror jag,kommer inte ihåg eftersom jag varit borta härifrån ett bra tag.

Det började med en katt som fick komma till mig på väg till ett katthem,det katthemmet lades ner kort därefter och katten blev kvar.Jag omplacerade katten och fortsatte sedan på den vägen.Några katter har passerat mitt hem,hemlösa,skadade osv.

Jag var med och startade en förening,det visade sig snabbt finnas stora åsiktsskillnader bl a när det gäller omplaceringar och skygga katter men även föreningens ekonomi.Det slutade med att vi var ett antal som drog oss ur,vi platsade inte i det sällskapet som vill "hjälpa alla katter".

OBS!Det betyder bara att även vi vill hjälpa alla katter men aldrig genom att t ex överta ägarens ansvar.Vi hjälper hellre alla katter på lång sikt via upplysning,kastrering osv.

Numer vill jag hellre jobba på lång sikt,kastrering och ID-märkning är det enda som kommer att lösa problemet eller minska det rejält.Att enbart jobba med det som är akut idag löser inget på sikt.Tyvärr är vi få som hellre lägger vår energi på detta,inte många orkar med både och förutom få undantag (Gbg:s katthjälp är det enda jag kommer på).

cala01
2010-01-13 18:30
#16

Säger som de flesta andra, har väl alltid brytt mig. Min första katt i Söderhamn den kom från ett ställe där det inte var så bra. Men aktivt är det två år sedan då en kompis var med och startade ett djurskydd. Eftersom det är nedlagt så bidrar jag genom Hittekatter med pengar i olika projekt. Hade funderingar kring ny verksamhet men det har stannat upp, iaf för tillfället. Det skulle bli en förening som hjälper andra föreningar till att börja med.

Sidentass
2010-01-13 19:11
#17

Det var nog uppåt 10 år sedan (svarade alternativ nr6) som jag första gången kom i kontakt med herrelösa katter och förbarmade mej över dom. Första tiden gjorde jag vad man kunde hemmavid..man hade egna katter även på den tiden..senare samarbetade jag med en granne jag hade i området, några katter fick flytta till mina föräldrar..den förste av alla som fångade mitt hjärtat totalt fick hem hos en kvinna i stockholm..Felix som fick hjälp av en fond till behandling för sitt skadade öga..alla de katterna som kommit i min väg har visat enorm stor kärlek o tacksamhet över att ha blivit hjälpta..och det är anledingen till att man ännu, och säkert allt tid framöver,kommer att sörja för de katter som inte har någon varm soffa att ligga i…

Pelusa
2010-01-14 15:50
#18

Svarade "mer än 10 år" - för även jag har varit i kattsvängen sedan barnsben.

Matade och skötte om våra lagårdskatter i min barndom, värnade om (och omplacerade ofta) våra skeppskatter när jag jobbade ombord på båt, har matat katter i snart sagt alla europas kuststäder samt även i sydamerika och mest i Argentina där jag har bott i flera år.

I Sverige blev jag medlem i en liten kattförening i södra Stockholm precis i början på 90-talet. Det var den allra första stommen till det nuvarande Stockholms katthem.

/Eva

Debattia
2010-01-16 00:35
#19

Svarade också mer än 10 år. Har nog alltid försökt hjälpa utsatta djur av olika slag. Skyggisar har alltid legat mitt hjärta nära eftersom jag tyckt och tycker dom är dubbelt utsatta. Dom är avskydda och oftast inte välkomna in på något katthem. Kände mig rätt ensam om att ta hand om skyggisar innan jag hittade denna fantastiska sajt som hjälpt många hemlösa katter till bättre liv. Har också fått många bra kontakter…

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

johnnys girl
2010-01-17 03:41
#20

För mig började det för 13 år sedan då en hemlös katt födde ungar i grannens car-port. vi var några grannar som engagerade oss och ordnade hem till den lilla familjen. En av ungarna fångade jag in om han skulle bo hos mig tillfälligt. Tretton år senare är han fortfarande kvar min lilla Luffar-katt. Tack vare den lilla familjen fick jag upp ögonen för kattens utsatta situation. Det ena ledde till  det andra och snart hade jag anmält mig som volontär på Sth K.atthem vilket är bland det bästa jag någonsin gjort. Jag har lärt mig fantastiskt mycket och fått många goda vänner bland de andra katthems-tanterna.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Annons:
Lena
2010-01-17 14:15
#21

Intressant att läsa om hur ni har blivit engagerade i ämnet Hittekatter. Som #19 skriver kan man känna sig både ensam och lite udda som har det här engagemanget. Därför är det viktigt med en sådan här mötesplats där man kan förenas, få stöd och råd samt kunna samverka i arbetet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puma77
2010-01-17 14:20
#22

Jag tog mig an min första hittekatt för 2 år sedan men var med och skapade för att få in pengar innan dess så det ligger nästan på 3 år som jag varit aktiv i varje fall. Sen har jag alltid haft en förskärlek till djur.

 

//Pia

Engla
2010-01-17 14:24
#23

I tre år, tror jag. Jag vet att jag startade Katthemmet Kompis blogg i juli 2007, så det måste vara 3-4 år. Jag minns inte så noga. Glad

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Simson
2010-01-17 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Blev medlem i Hudiksvalls Kattsamariter 1987 o har så varit sedan dess. En kattfröken blev kvar efter några stödisar. Lisa som var utslängd i skogen för att bli rävmat. Hon ställde vi ut o gick till slut upp i novisklass på utställningar o blev klassad som Europé på grund av vackra drag. Fick då också egen stamtavla. Kändes lite härligt att med den bakgrunden bli bästa korthår mot en stor champion. =)

Har under alla år jobbat aktivt på olika sätt. Numera mest med leksakstillverkning.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

emjon
2010-01-17 17:12
#25

För 19 år sedan kom jag i kontakt med Stockholms Katthem och då blev jag direkt engagerad och sedan har det rullat på inom föreningar och djurskydd. Här på sajten har jag varit med sedan 2006 och jag kommer fortsätta på de sätt jag kan att stödja och kämpa för hittekatterna.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

catfoot
2010-01-17 17:41
#26

Ärligt talat så vet jag inte hur många år..Har alltid försökt hjälpt djur i nöd, på nått sätt..Skulle väl tro att just Hittekattsvärlden ca,3 år sen…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Danielssonsgarden
2010-01-17 20:39
#27

Ända sen jag bodde hemma i unga år så att säga så har vi hjälpt djur som behövt den. Katter hade en tendens till att söka sig hem till oss.

Sen när jag flyttade hemifrån och in tillsammans med min sambo så startade vi en omplaceringsverksamhet där vi tog emot alla möjliga djur, stora som små. Och det blev en del vilda katter som vi fick ta hand om också.

Och ska jag räkna ifrån när vi flyttade ihop så är det snart 9 år sen nu.

Annons:
anebit
2010-01-17 23:20
#28

Jag hittade till denna sajt för 3 år sedan i samband med att min dotters ena katt sprang bort  då jag efterlyste honom överallt på internet. Nu vet vi att han blev överkörd av tåget  Gråter  antagligen samma natt. Hon har numera bara innekatter.

Sen hittade jag min lillpojke Pysen springade ensam ute för 2 år sedan bara 3 - 5 månader gammal.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Gullimat
2010-01-17 23:34
#29

Skrev 1 år men med det menade jag aktivt hjälpa hemlösa katter, som började med katterna på min arbetsplats och sen Hamnkatterna i Malmö.

Visste inte innan att så många katter var utkastade och hemlösa. Har hjälpt utsatta och skadade djur i hela mitt liv.

Mgnusson
2012-01-19 17:27
#30

Puttar upp tråden!

Kastreringsrabatter 2012

Kattkastreringskampanj!

Under tiden 16 jan. till 31 mars 2012 subventionerar Djurskyddet Kronoberg kastrering av katter.

Subventionen är 100:- för hankatt och 200:- för honkatt och riktar sig enbart till privatpersoner.

Det subventionerade beloppet minskas direkt på fakturan från veterinären.

Följande veterinärer deltar i kampanjen:

Ljungby Smådjursklinik

Ringvägen 9

341 32 Ljungby

Tel: 0372-83900 Tid: Mån-Fre 0800-1600, Tis+Tors 0800-1800

och

Djurhälsan i Hamneda AB

Sunnevivägen 6

340 13 Hamneda

Tel: 0372-50025 Tid: Tis-Tors 0900-1800 Fre.0900-1500

Ett extra bidrag på 100:- utbetalas till kattägare som är medlem i Djurskyddet Kronoberg år 2012. Denna utbetalning sker under sommaren efter medlemskontroll.

För att vara registrerad som medlem måste medlemsavgiften vara inbetald till bankgironummer 5381-1949 före den 31 mars 2012, Avgiften är 200 kr för enskild medlem och 300 kr för familj.

Som medlem får man fyra nummer per år av medlemstidningen Djurskyddet. Man får också i nyhetsbrev delgivning om föreningens aktiviteter som bland annat består av medlemsresor och föredrag. Som medlem bidrar man även till ett förbättrat djurskydd.

Upp till toppen
Annons: