Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4000 ggr
[hamsternlukas]
3/1/10, 12:08 AM

akut behov av råd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!

Behöver råd och hjälp!

Jag har en vän som har två honkatter(innekatter,tyvärr okastrerade)tror de är runt 8 år.

Jag har försökt få henne att förstå att hon borde sterilisera/kastrera dem för som jag förstått det så kan det bli många problem… men hon är ensamstående med två barn och anser sig inte ha råd:(

Hon har stora problem med framför allt den ena(ev.den andra också,svårt att veta vem som gör vad) som tydligen kissar ner det mesta i lägenheten,så som sängar mattor etc.

Hon är helt förtvivlad och har börjat prata om avlivning:(

Vad ska jag säga/råda henne att göra….så synd på två annars underbara katter…

Hon vill ju helst inte avliva men är desperat, vilket jag kan förstå samtidigt som jag kan tycka att katterna inte har en ultimat tillvaro, utan kunde haft det bättre dels om de kastrerades och dels med en mer stimulerande hemmamiljö, med tex. mer aktivering. Jag tycker att om man har innekatter så får man anstränga sig lite och anpassa lite hemma så de trivs med livet…snälla hjälp och kom med råd innan det är för sent!

Annons:
Imasy
3/1/10, 12:11 AM
#1

jag tror att de kanske har börjat revirmarkera för att de INTE har blivit kastrerade.

Det kan ju också vara uvi?

[hamsternlukas]
3/1/10, 12:16 AM
#2

Ja det tror jag absolut att de gör sen funderar jag lite på om revirmarkerandet blir värre när de två barnen är borta varannan vecka….för väldigt ofta kissar de tex. i familjens dotters säng…

Tror du att en kastrering kan vara lösningen?

Problemet är väl att hon hellre gör sig av med katterna istället….

martdat
3/1/10, 12:19 AM
#3

ja kastrera o kolla uv är ju det första hon bör göra, att omplacera dem okastrerade är ju inte heller bra, risk för att nya hemmet fixar kattungar då,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[hamsternlukas]
3/1/10, 12:19 AM
#4

För övrigt slarvar hon med att ge dem p-piller och de löper ju titt som tätt och verkar inte må något vidare av detta..

martdat
3/1/10, 12:21 AM
#5

p piller ökar risken för canser, speciellt djuvertumörer,  hoppas du lyckas få henne på andra tankar, även om man är fattig så får man ta sig råd till sådant som är viktigt varför ger hon dem p piller alls? elr har hon en okastrerad hane med? för de var ju innekatter,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[hamsternlukas]
3/1/10, 12:23 AM
#6

Saken är den att hon nog inte vill lägga pengar på kastering då jag tjatat länge om det…och därför anar jag att hon inte heller ommer söka för uvi…det som verkar mest troligt just nu är avlivning…vad ska jag göra?Själv kan jag inte ta dem då jag har mer än fullt med djur och fram för allt inte klarar fler ekonomiskt:(Och var hittar man nån som vill ta över dessa katter???

Annons:
[hamsternlukas]
3/1/10, 12:25 AM
#7

Hon ger dem p-piller för att de är så jobbiga annars när de löper tror jag(har själv ingen erfarenhet då jag bara haft kastreradekatter)

Tror inte hon vill lägga några pengar alls verkar det som,hemskt men sant..

Imasy
3/1/10, 12:29 AM
#8

En honkatt som löper ÄR jobbig ;)

Om hon inte vill lägga pengar på dem, försök att få henne att hitta nya hem åt dem istället.

Det här med att kissa i sängar tex, har jag hört kan vara att katter gärna markerar in sin doft på/hos den dom gillar. Tänkte att det kanske kunde vara något sådant om du säger att dottern är borta varannan vecka?

Fast å andra sidan, de gånger jag har haft uvi på mina, har de gärna satt sig på mjuka sköna saker, ungefär som att det skulle göra mindre ont att kissa på nåt mjukt.

[hamsternlukas]
3/1/10, 12:33 AM
#9

ok kan ligga något i det(uvi), den ena katten har dessutom fått sår/eksem runt könsorganet och svansroten, ser ganska illa ut…

Hur och var kan man söka nytt hem åt dessa stackare då?

Finns det överhuvudtaget människor som VILL ta över dem?

Ge mig gärna tips var man kan hitta hem utöver blocket och liknande…

johnnys girl
3/1/10, 12:37 AM
#10

Kastering skulle troligen lösa problemet med kisseriet.

Jag köper inte argumentet att hon inte har råd med kastrering och därför hellre avlivar. Att avliva en katt är inte gratis. Du kan berätta för henne att avlivning kostar ungefär lika mycket som en kastrering. Fråga  henne om hon nu ändå måste lägga ut den summan. Är det inte då bättre att lägga pengarna på en kastrering så att kissarna får en chans till ett fortsatt liv antingen hos henne eller hos någon annan. För det är mycket lättare att hitta ett nytt hem till en kastrerad katt.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Imasy
3/1/10, 12:41 AM
#11

Jag tror inte att det skulle vara ett problem att hitta ett nytt hem åt. Frågan är väl bara om någon är villig att ta dem när de är okastrerade och ev sjuka?

[hamsternlukas]
3/1/10, 12:43 AM
#12

Jag håller med,tycker att man i första hand provar att kastrera innan man ens funderar på något annat, och visst kostar ju avlivning också pengar.

Jag ska tala om det för henne att det kostar pengar vad hon än väljer, och hoppas hon tar rätt beslut…hon tycker trots allt om sina missar men har väl blivit ganska desperat och trött…hon sa senast igår att hon bestämt sig för att låta dem somna in för att hon inte orkar mer…

Inte lätt för mig eftersom hon är min vän samtidigt som jag blir lite arg för katternas skull…

[hamsternlukas]
3/1/10, 12:45 AM
#13

ja det är ju det som är problemet…katterna behöver kastrerars och få vård…inget drömläge precis:(

Annons:
[hamsternlukas]
3/1/10, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

För övrigt är det jättegoa katter mkt keliga och personliga damer…här är två bilder till:)

[hamsternlukas]
3/1/10, 12:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

den andra…

Ankie
3/1/10, 9:37 AM
#16

fina katter och hoppas verkligen att hon inte låter dessa fina katter somna in. Gör det du kan för att få henne på bättre tankar, tänk på att du gör det för katternas skull. Ett nytt hem skulle nog vara bättre eftersom hon inte har råd med katterna verkar det som

Imasy
3/1/10, 12:00 PM
#17

Handlar det om att hon verkligen inte har några pengar, så går det ju att spara ihop under några månader, kanske söka ur nån fond etc, och kastrera katterna en och en, för ja, det är ju mycket pengar.

Eller är hon av den inställningen att en katt kostar man inte på några pengar? Tänkte att snart åker de nog säkert på livmodersinflammation också med lite otur, och då blir det inte billigt kan jag lova.

Vet du om katterna är försäkrade?

[Gisele]
3/1/10, 12:59 PM
#18

De här katterna behöver ju kastreras som alla andra också påpekar. Avlivning kostar ju en bra slant det också. Och att ha dem på p-piller i 8 år? kostar mer än att kastrera dem. Kastrering kan du få för 600-800 kr. Jag lägger in några artiklar som du kan skriva ut och ge till henne. Tänker hon omplacera katterna så tycker jag att hon ska kastrera dem innan de säljs vidare.

Katter som bajsar eller kissar utanför lådan

Kastrering

ChanelBM
3/1/10, 1:03 PM
#19

Mor o far hade en kisse som fick P-piller (pappa vägrade kastrering) Det kostade ju varje år att fixa piller o sen kostade det några kronor till hos veterinären när hon givetvis fick tumörer o de tvingades avliva henne pga att hon var för sjuk när det upptäcjtes o vet ansåg att det var det humanaste alternativet. Hon var då 12 år iofs men det hade varit billigare med kastrering o ett längre liv hade hon definitivt fått.

StefanE
3/1/10, 1:54 PM
#20

Och här har vi en kampanj som du kanske kan få henne att nappa på:

http://www.smadjurskliniken.se/images/1002_kastreringskampanj.jpg

(Såg på din profil att du fanns i GBG)

Annons:
[hamsternlukas]
3/1/10, 11:20 PM
#21

Tack alla för goda råd och synpunkter!

Ska föra dessa samt länkarna vidare till henne.(tror faktiskt att de är försäkrade Imasy men tror också att det delvis är som du säger att hon inte tycker/vill lägga pengar på katterna utan prioriterar annat..

[hamsternlukas]
3/1/10, 11:25 PM
#22

Oj glömde en sak som min väninna frågade idag…Har åldern någon betydelse?

Hon undrar om katter på 8 år klarar av en kasrteringg?

Jag sa att jag tror det men ni som vet får gärna berätta,tack!

Imasy
3/1/10, 11:29 PM
#23

Ja, en 8 årig katt klarar att bli kastrerad om de har hälsan i behåll i övrigt. När jag varit hos vet brukar de lyssna på hjärta mm för att se eventuella risker.

[hamsternlukas]
3/2/10, 12:34 AM
#24

ok tack..

[Gisele]
3/2/10, 9:24 AM
#25

Ja Imasy har rätt. Min hona togs in när hon var 12 år gammal och kastrerades då, och klarade det utmärkt. Hon mår jättebra idag!

(Om du vill ha ett exempel att ge din kompis).

Imasy
3/2/10, 10:54 AM
#26

Och en kompis till mig kastrerade sin honkatt för ett par veckor sedan, och hon är i 10 års åldern ;)

Ankie
3/2/10, 11:08 AM
#27

puttar å jag hoppas att hon tänker kastrera de. Vad sa hon om länken det om specialpriserna på kastering?

Annons:
Sidentass
3/2/10, 1:41 PM
#28

Det blir ju än mer kostsamt om någon av missarna skulle smita ut under löpperioden och bli dräktig..det är mäkta kostsamt att föda upp en kull ungar, samt utfodra en havande/digivande mamma som kräver mångt dubbelt med foder i de tillstånden…och som det redan står skrivet, kostar det också att avliva..

Firinella
3/2/10, 3:55 PM
#29

Säger bara en sak… en katt som inte ska gå i avel SKA kastreras och helst innan den löper första gången. Det mår katten bäst av. Skaffar man katt så vet man väl om alla utgfter som då tex kastrering. Avlivning är väl onödigt för katterna har ju många år kvar att leva. Att använda p-piller under så många år är definitivt inget bra utan ökar risken för livmoderinf. T.o.m vi uppfödare är restriktiva med att ge våra katter p-piller. Tycker synd om katterna faktisk som enligt inlägg nr 4 löper då och för hon glömmer att ge p-piller. Ja jag verkar kanske lite "hård" men om man verkligen älskar sina katter så gör man väl ALLT för de eller hur…/Laila

[hamsternlukas]
1/16/13, 11:24 PM
#30

Oj hittade min gamla tråd nu och kan passa på att berätta hur det slutade.

Hon avlivade den ena av katterna Rynkar på näsan, som hon trodde var den skyldiga till allt besvär med kisseri mm., men det fortsatte att kissas en del men visst det blev säkert lite enklare och bekvämare i vardagen med bara en…Förvånad

Enda trösten är att lilla missen fick slippa leva i den miljön mer.

Idioter finns det gott om, case closed.

Sov gott lilla Skrållan.

Katthemsmatten
1/17/13, 10:45 AM
#31

Fy för din kompis!! Komplett jubelidiot och dessutom oansvarig Skrikandes

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
1/17/13, 12:18 PM
#32

Galet…

Lättare att avliva än att försöka ta tag i problemet. Dumt. Där jag bor kostar det lika mycket att kastrera en honkatt som att avliva den. VArför inte ens ge det ett försök då? Och stackars andra missen som har fått leta efter sin kompis…usch. Dumma.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Rafflan
1/17/13, 5:09 PM
#33

Dumt, på våren har ju många veterinäre kliniker kastrerings kampanjer då det ibland kan vara billigare….

Lena
1/17/13, 7:06 PM
#34

Att avliva en katt för att man inte gitter kastrera den finner jag helt occaptabelt. Tyvärr är din kompis inte den enda som löser ett problem som en kastrering skulle ha löst med "dödsstraff".

Idag har priset för avlivning gått upp och ligger på nästan samma nivå som kastrering. Det tycker jag är bra. Avlivning ska inte tas som en bekväm metod. Det är ju trots allt levande djur vi talar om som har rätt till sina liv.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
viktoria91
1/18/13, 4:08 PM
#35

Vad gör hon om barnet/barnen kissar i sängen? Avlivar den också? Idiotk*rring! Har man jur har man lika mkt ansvar, om inte mer, som när man har barn!

Upp till toppen
Annons: