Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 23002 ggr
Svea-
9/1/10, 9:11 PM

kattkiss..tips...

Jag önskar få tips på hur man får bort kattkiss på ALLA sorters tänkbara möbler,skinn,tyg osv osv.

Hur man kan tvätta bort kattkiss + lukten ifrån kläder,täcken m.m.

Jag vill helst ha korta tips på vad man köper,vart man köper det och hur man bäst städar/tvättar bort det.

Tack på förhand.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Annons:
Lena
9/1/10, 10:04 PM
#1

Det finns en mycket effektiv spray som heter Piss-Off. Det köper man på välsorterade Zoobutiker. Kostar runt 100:- för en ganska stor flaska.

Ättika är ett gamalt beprövat medel. Dock lite svårt på vissa möbler då det kan skada underlaget.

Sedan finns det ett rengörningsmedlem som kallas Dettol. Det brukar finnas i butiker som säljer exotiska livsmedel.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
9/2/10, 12:27 AM
#2

Ta ättika istället för sköjmedel. Jag häller ckså ättika efter kisspöar på golvet. Och Klorin i kattlådan

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

xray
9/2/10, 1:11 PM
#3

Urine off. Finns både som spray och möbelstift. Dom flesta djuraffårer har det.

Hawknestgrove
9/2/10, 3:02 PM
#4

Citronarom, sån du använder i bakverk, tar även bort lukt och gör att katterna inte går dit.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ChanelBM
9/2/10, 3:03 PM
#5

Gammalt husknep som jag använder o som funkar!

Man kan blanda i bakpulver i kattsanden. Det neutraliserar doften o då kan de gå ofta på lådan utan att få tuppjuck o kissa bredvid pga att de anser att den är oren. det är helt ofarligt för kissarna. de dyra medlena man kan köpa i djuraffären innehåller faktiskt till stor del bakpulver!

bakpulvret kan man även hälla på platser där kissarna kissat o där man gjort rent o det är torrt o fint. Häll på ett rejält lager o låt det ligga på nån timme. Dammsug sedan bort det.

Chimney
9/2/10, 6:45 PM
#6

Använd Dettol. Det är ett antiseptiskt medeln som tatuerare använder, men dom tar bort kattlukt. häll i lite i en maskintvätt / när du tvättar golv så försvinnr lukten där iaf.

Annons:
Svea-
9/2/10, 7:35 PM
#7

Jag tackar så jättemycket för alla bra råd.Ska skriva av dom och ha till hands.Har 3 egna katter,men det var en annan katt som gått in till oss och kissat ner hela lägenheten.Därefter kom mina katter och kissade över denna främmande katts urinmarkeringar.Det tokstinker kattpiss överallt och den främmaden katten som var en okasterad hane var väldigt dominat ( tror jag ) så han kissade verkligen överallt och på allting.

Så nu hoppas jag att jag får tid i tvättstugan och kan tvätta allt och lite till.Samt att vi får ha en städ & saneringshelg här hemma.

Jag får även se till att köpa nya "lås" till fönsterna så detta inte inträffar igen.Vädringsfönsterna behöver kunna öppnas utan att nån katt kan öppna som utifrån/innefrån.Men det får bli nästa problem & utgift.Nu ska jag i väg och handla allt i kattsaneringsväg ni har föreslagit.

TACK SÅ JÄTTEMYCKET!!KRAM PÅ ER ALLA!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Alexej
9/2/10, 8:01 PM
#8

Vems är katten? Är han hemlös ska han kastreras och omplaceras. Har han en ägare kräv att denne kostar på sig en kastrering. Det ska inte finnas okastrerade katter ute!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Maxima06
9/2/10, 8:30 PM
Hawknestgrove
9/2/10, 9:26 PM
#10

ja det har jag också hört att det ska vara bra. Men prova de billigaste altetrnativen först. Ättika är ju inte dyrt och Detol på rätt ställen i inköp kostar inte mer än ca 40 kr för en flaska och det är väldigt drygt…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Svea-
9/3/10, 3:05 PM
#11

# 8

vi vet ej vems katten är ännu.försöker få reda på det.tror dock ej att vi kommer få reda på det.bor i ett område med många katter.och tyvärr många som ej kastrerar sina katter så det blir många nya katter varje år. :0(

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Hawknestgrove
9/3/10, 7:07 PM
#12

Så trist…. du kan  prata med Länsstyrelsen om problemet och även hyresvärdarna. det ligger i deras intresse, att djuren mår bra och inte förökar sig och inte stör andra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Svea-
9/3/10, 7:30 PM
#13

Kan hyresvärden kräva att katterna ska vara kastrerade?..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Annons:
Atiz
9/3/10, 7:38 PM
#14

Dettol..  Finns inget bättre. 1-2 kapsyler ihop med tvättmedlet i maskinen. enner utspätt i en sprayflaska. kan användas på allt… du kan t.o.m bada i det. Super effektivt… använder det i min tvätt även nar katterna inte kissat på den… tycker tvätten blir fräschare.

Du hittar Dettol i invandrar affärer.

Svea-
9/11/10, 9:36 PM
#15

Hallå alla snälla människorna!!

Är det nån som kan ge mig mer " mått" på hur jag ska spä ut dettol,bakpulver,citromarom?

1-2 kapsyler ihop med tvättpulvret har jag lagt på minnet.

I sprayflaskan då..hur mkt dettol och hur mkt vatten?

Och det här med bakpulver då?om jag strör ut ett lager bakpulver i tex soffan där katten kissat,ska det då ligga där i nån timme?sen ska det då,suga upp fukten?även om kisset hunnit sjunka långt ner i soffan?och hur mkt bakpulver ska jag ha i en kattlåda?

och citromarom…hhhmm..hur använder jag det? och kan jag på nått sätt använda denna citronarom eft jag tex haft bakpulvret i soffan och dammsugit upp och bort det?

Har nästan ej gjort annat än tvättat i våran tvättstuga så fort jag fått tvätt-tid(vilket är jättesvårt,tyvärr)Sen har jag tokstädat snabbt igenom lägenheten för att vi ens ska kunna vara här.Jag fick ett migränanfall som varade i 2 dagar pga denna oerhört starka kattkisslukten.Sen mår jag väldigt dåligt i ett par dagar eft ett sånt migränanfall.Nu är jag mer än slut på alla sätt och vis på att tvätta och städa på detta sätt.Men nu får jag försöka hitta orken till att grovstäda ett rum i taget.

Ena katten vi har är väldigt upprörd fortfarande och jamar mkt mera nu,är smårädd och misstänksam,samt att han vart och kissat över den andra kattens kiss i soffan igen.Känna en aningen tröstlöst just nu.

Tack för all hjälpen igen.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Sagolika
9/11/10, 9:45 PM
#16

DAX Ytdesinfektion från Apoteket.

ChanelBM
9/13/10, 1:00 PM
#17

Bakpulver i lådan?

Strör ett lager i botten på lådan när jag skurat rent den. Så det blir lite vitt. Sen häller jag ovanpå efter en vecka o rör om. Blir väl en matsked eller två. Luktar nu lika lite om lådorna som innan när jag körde med dyra medlet från zoo-affären…

På fläcken, fuktig, låt det ligga tills det torkar. Dammsug bort. Tvätta sedan med valfritt medel. Jag har en soffa hemma som luktade rök. Hällde bakpulver på den lite då o då. Efter nån vecka var den luktfri.

linden
10/8/13, 2:34 PM
Issa
10/8/13, 7:13 PM
#19

På skinn har jag använt Asolsprit som dunstar och sedan kan man tvätta efter med något med godare doft.

Mari
10/8/13, 7:43 PM
#20

Lånar tråden och frågar om någon vet om det går att få bort kissfläckar på parkettgolv? 

Det har blivit mörka fläckar, är en hyreslägenhet så vore fint om det gick att få bort eller iaf få ner fläckarna lite.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Lena
10/8/13, 7:49 PM
#21

#18 Tanken med Dettol - om man nu använder det - är att ta bort lukt från tvätt etc. i samband med tvätt i maskin. Inte att använda outspädd eller så katten kommer åt det. Säkrare kort är dock att köpa Piss Off eller något annat liknande medel i Zoo-affär som är avsätt för djur.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
10/9/13, 11:19 AM
#22

Många bra tips i den här tråden som jag ska använda om det blir aktuellt. Just nu har jag två missar som inte gör saker där de inte borde, men gruppen förändras med udda mellanrum och snart är jag kanske i den situationen igen att jag behöver goda tips. Ska bokmärka den här tråden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: