Annons:
Etikettkattens-status
Läst 3906 ggr
Icna
2010-09-29 21:33

Veckans fråga! Hittelön?

Har tidigare funderat på hittelön, när det gäller upphittade katter, och undrar med tanke på en bi-diskusion som finns i en annan tråd.

Vad ni tycker om hitterlön och storlek på ev hittelön.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Annons:
Icna
2010-09-29 21:49
#1

Jag vet att man förspråkar hittelön för att motivera att andra ska engagera sig. Men jag tycker att man ska ha så pass medkänsla att man gör det för kattens skull och inte för pengarnas skull, där har jag svårt att tänka mig att ta emot hittelön för en sån sak. Vilket sedan leder till att jag tycker det är fräckt när folk mailar och frågar om hittelön och undrar om man kan få 500 000 kr i hittelön (antar de menade 500 kr), när jag hade en annons på en bortsprungen katt.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

martdat
2010-09-29 21:56
#2

beror på omständigheterna, man kan gott ge en slant om en okänd hittar katten och engagerar sig, men hittar min granne min bortsprungan katt på trappen  den så känns det inte lika självklart, sen har vi alla olika storlek på plånboken,. men att ge hittelön uppmuntrar ju andra till att engagera sig,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Puma77
2010-09-29 22:06
#3

Jag håller med martdat. sen om det vore jag själv som hittade en katt och blev erbjuden hittelön så skulle jag tacka nej och be dem ge till ett katthem istället för en god sak.

 

//Pia

Camillhe
2010-09-29 23:14
#4

Jag valde 1000-1500, tycker absolut man ska ge hittelön, tycker det är en fråga om kattens värde. Om min hund sprang bort skulle jag lätt ge de pengarna i hittelön och troligen mer, och tycker katter ska ha lika "vilkor".

Icna
2010-09-29 23:30
#5

fast jag tycker likadant oavsett vilket djur det gäller katt, hund, häst,  fågel eller kanin, gör verkligen ingen skillnad mellan djur.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Lena
2010-09-30 01:18
#6

Jag brukar rekomendera kattägare vars katt sprungit bort att utlova hittelön. Det brukar engagera barn och ungdomar som dessutom ofta är goda observatörer. Tycker att 500:- och uppåt kan vara en lämplig summa. Om jag själv skulle bli erbjuden hittelön skulle jag ta emot den och sedan lämna vidare till något katthem eller annan insamling.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Tizzla
2010-09-30 01:47
#7

Skulle jag någon gång bli erbjuden hittelön skulle jag skänka den till någon förening (eller säga till ägaren att göra det istället för att ge mig). Tycker det är en självklarhet att hjälpa till om jag kan och förväntar mig inget för det.

Skulle jag "tappa bort" en katt skulle jag nog tycka att hittelönen beror på omständigheterna.

Har någon handgripligen räddat livet på katten…ur en isvak eller liknande…eller tagit den till veterinär pga något akut så är det värt mer i mina ögon än om de har sett en skymt av katten och sett en lapp jag satt upp och "bara" ringt mig…

Det andra scenariot kan ju lika väl ha räddat livet på katten…hypotetiskt…men ansträngningen har ju varit betydligt mindre…

När jag var liten hittade jag hundar lite då och då…och då tyckte jag att det var självklart med hittelön…inte för att det var hundar utan för att jag var barn…jätteroligt att få tjäna lite egna pengarTyst

Icna
2010-09-30 08:22
#8

har ofta hittat/fångat upp hundar på lösen, och häst med för den delen, har aldrig en blivit erbjuden hittelön och faktiskt inte reflekterat över det. En katt som jag trodde var bortsprungen fast hon var "bara" vanvårdan, henne tog vi i "hittelön". Med katter är det ju svårt eftersom man inte alltid kan se på katten om den är bortsprungen.

Men jag måste nog hålla med Tizzla, om katten blir räddad eller tas till vet så är det en helt annan sak och då tycker jag nog man ken ge nått för besväret och absolut minst stå för omkostnaderna.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

tuska
2010-09-30 08:40
#9

 Jag åkte nog till upphittaren med ett fång rosor.

Vore det ett barn som hittat min katt så blir nog pengar det som glädjer dem mest, summan beror på omständigheterna men jag tömde nog plånboken och hoppades att det den dagen fans en rejäl summa.

Alexej
2010-09-30 10:28
#10

Jag tycker det är bra med hittelön. Brukar alltid ge nåt, flaska vin, 100 kr eller blommor oavsett om det gäller en katt eller en cykel. Tycker det är snällt när folk engagerar sig och varför inte visa det?

För några år sedan kom en hund bort i Skara och det var rätt så mycket hittelön. Min son och hans kompisar sökte hela dagen och hoppades på att få pengarna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Naquita
2010-09-30 11:36
#11

jag brukar inte få pengar när jag hittar ägare, men har fått kakor, rosor, blomma, foder etc som tack. Oftast inget alls.

Nu sist när jag hittade lilla kattungens ägare kom de med rosor och en chokladask för de var så glada! Sånt gör en så glad med:)

Sidentass
2010-09-30 22:05
#12

Jag utlovade 500kr  i hittelön när Bamse var borta i flera dagar. Men det var för flera år sedan..men någonstans mellan 500-1000 kr skulle jag lägga det på..tyvärr kan man ju inte trolla fram pengar även om det är ovärderligt att få sin katt tillbaka..dagens ros i tidningar är något jag brukar använda mej av också.

Lena
2010-10-01 16:11
#13

Gör om Icnas fråga om Hittelön till Veckans Fråga. Tycker att den passar utmärkt som en sådan nu när vi brottas med problemet katter på rymmen i flera olika trådar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
SaraC
2010-10-02 22:54
#14

Vi utlovade endast "Hittelön" när vår Gottfrid var borta, ingen specificerad summa. Nu blev det så att vi fick in honom på egen hand, men vi valde ändå att köpa varsin trisslott och lägga i kuvert tillsammans med en liten julhälsning (Gottfrid kom hem dagen före julafton) till dem som verkligen engagerat sig för att hjälpa oss.

Nu vet inte jag vad den här diskussionen om hittelöns vara eller icke vara grundade sig i, men personligen hade jag gladeligen betalat alla pengar jag hade för att få tillbaka min Gottfrid. Då menar jag inte att man ska sätta ut en enorm summa pengar, men det finns ju faktiskt personer som tar in katter och sen inte vill släppa dem ifrån sig. En hittelön ökar nog chansen att få tillbaka katten om så är fallet.

Jag tycker det är bra med hittelön. Oavsett vad man tappat bort. Samma sak som när någon gör mig en tjänst, jag vill gärna ge något tillbaka.

#6 När vår Gottfrid var borta pratade vi med alla i grannskapet och då bland annat en familj som går mycket med hundarna här. Strax därefter såg vi att deras dotter i 10-12 årsåldern började gå runt och hjälpa oss att leta! Mitt i vintern, mörkt ute, svinkallt och helt utan att vi nämnt något om några hittelöner eller inte. Helt underbar unge!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

anebit
2010-10-03 00:37
#15

Vi utlovade 1000:- i hittelön när min dotters ena katt var borta.

Tyvärr blev han överkörd av tåget. :-(

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Icna
2010-10-03 18:58
#16

om man nu har utlovat en hittelön, var går gränsen för att den utbetalas? Om de fångat in katten, eller talar om vart de sett katten i området för ett tag sedan osv

Vad skulle ni säga om någon förhandlar om hittelönen utan att antyda att de har sett katten?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Icna
2010-10-03 18:58
#17

om man nu har utlovat en hittelön, var går gränsen för att den utbetalas? Om de fångat in katten, eller talar om vart de sett katten i området för ett tag sedan osv

Vad skulle ni säga om någon förhandlar om hittelönen utan att antyda att de har sett katten?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Mari
2010-10-03 19:03
#18

#17 Hittelön tycker jag utbetalas till den som hittat katten, eller kan ge sådant bra tips så att man själv kan få tag på katten.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Denna kommentar har tagits bort.
Starfall
2012-01-19 18:45
#20

Om jag själv hittar en katt så skulle jag inte ta emot hittelön, jag vill ju bara att katten ska få komma hem till sin familj igen. Om familjen ändå vill ge pengar så kommer jag säga att dom gärna får bidra med en slant åt ett katthem istället.

Om en av mina katter försvann, då skulle jag definitivt vilja ge hittelön. Hittelön skulle jag ge om jag fick katten direkt i famnen eller om jag fick sådan information som gjorde att jag fick tillbaka min katt. Hittelönens storlek beror nog på hur mycket pengar jag har just då, men 1000 kronor skulle jag lätt kunna ge.

Jag och en kompis hittade 4 hundar mitt ute på vägen för ett par år sedan. Valparna var av en större ras och ca 6 månader gamla. De hade rymt från uppfödaren, och hade inga halsband på sig. Vi tog in hundarna i bilen och åkte runt för att leta rätt hus. Tur att detta var på landet, då fanns inte så många hus att välja på. Som tur var så körde vi förbi en trädgård där det var en hundgård rätt nära vägen och vi såg att det var ett stort hål i gallret. Så vi misstänkte att hundarna kom därifrån. Vi knackade på och det visade sig att det var deras valpar som hade rymt. Vi fick ingen hittelön, men ägarnas glädje över att få tillbaka sina valpar gjorde oss väldigt glada :)

Annons:
Debattia
2012-01-20 18:53
#21

Jag tycker det ger mer respekt åt katten om man utlovar hittelön. Själv tror jag inte jag hade tagit emot det,i så fall till hjälp till mina övriga katter ???

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

[sarasvati]
2012-01-21 01:36
#22

Tror det är jätteviktigt att utlova hittelön. Det ger motivation att hjälpa till i sökandet efter katten, inte minst för barn/ungdomar. Så är det bara. Och den (=hittelönen) bör vara ordentligt tilltagen, svarade 1000-1500 till en början, tror jag.Går gärna upp. Men tror inte att möjligheten att återfinna går upp i samma takt …

Skulle aldrig för egen del ta ett endaste öre för en upphittad misse. Bara vara jätteglad om villig ägare fanns. Har aldrig upplevt det dock.

Delfinen
2012-01-21 12:10
#23

Tycker att man skall kunna engagera sig utan hittelön. Varför skall folk engagera sig enbart om dom kan tjäna pengar?  Blir med andra ord  inga pengar inget engagemang.

Risken finns också att den som inte har möjlighet att ge hittelön för sin katt inte efterlyser den om mentaliteten skulle vara hittelön=sökande efter ett djur.

Tycker att det handlar om rent folkvett att om man hittar ett djur så söker man efter ägaren. Att det räcker med ägarens glädje och tacksamhet. Ett livs värde skall inte värderas i pengar i form av hittelön.

Lena
2012-01-21 22:47
#24

#23 Så kan man naturligtvis tycka. Dock får hittelönen folk att engagera sig som inte skulle ha gjort det annars, vilket ändå är bra för katten och dess ägare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Geru
2012-01-21 22:53
#25

#23 Och du har helt fullt rätt att tycka så. Men samtidigt så finns det människor där ute som tycker att dom ska få betalt när dom tar på sig andras ansvar. Vilket också, är helt rätt.

Jag, lat som jag är, skulle nog inte jaga efter ett djur om det inte var någon hittelön på det. Varför lägga ner energin? Djuret betyder ju uppenbarligen inte nog för dom för att ens sätta en hittelön på djuret.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Selma99
2012-01-21 23:49
#26

#25 Jag kan nog också kalla mig lat emellanåt men jag skulle ALDRIG strunta i att tex.fånga in en bortsprungen katt även om det inte var någon hittelön på den. Det är liksom inte det som är det viktiga i sammanhanget, men där tänker vi väl olika.

Geru
2012-01-22 03:21
#27

#26 Jag kan säga var jag sätt den osv, men jag orkar inte jaga efter en katt som inte känner mig. Det är SJUKT jobbigt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
johnnys girl
2012-01-22 12:39
#28

#25  Du har inte funderat på att djuret kan råka väldigt illa ut. Att du genom att fånga in djuret faktiskt räddar det från att bli påkört, frysa eller svälta ihjäl? Kan inte det vara värt något för dig?

Eller ska djuret råka illa ut bara för att det har en snål ägare? Och vem vet, det kanske blir en hittelön även om det inte utlovats någon i efterlystannonsen.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Lena
2012-01-22 14:46
#29

#27 Ja det är olika hur man tänker det där. Personligen skulle jag bry mig om katten och göra vad jag kunde för att hjälpa den. Det hade varit lön nog för mig. Det hade varit mycket jobbigare att låta bli.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Geru
2012-01-22 15:53
#30

#28 Seriöst nu så finns det människor runt om i världen som har bättre användning av min hjälp i så fall, men jag ser varken dig eller mig springa till deras undsättning. Eller alla andra saker i världen som man kan förändra, om man verkligen sätter sig ner och gör det men som ingen gör. Så nej, jag tänker inte ta illa upp av mitt tänkande.

#29 Men precis:) Det är lite olika tänk där. Jag har hjälpt en granne att försöka hitta sin katt, men det är skillnad på det och en okänd katt. Jag känner ju faktiskt min granne.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Highonbluetomorrows]
2012-01-22 18:16
#31

Funderade på vad jag själv hade tagit emot om jag hittat någons bortsprungna katt. Skulle inte tagit mer än 100. Dock tycker jag nog att man bör erbjuda i alla fall en symbolisk summa för att en okänd människa brytt sig överhuvudtaget. Så mitt svar blir en symbolisk summa på 50 eller 100 kronor, även om det inte fanns bland alternativen. Givetvis kan detta bytas ut mot trisslotter eller en ask choklad som någon annan sa.

Att ge över 500 kronor känns rätt märkligt. Det skulle vara om de letat staden runt efter den och kanske gjort ett infångande med håv eller fälla, det vill säga, inte så att katten bara satt utanför deras altan en dag. Och har de lagt ut pengar för att få in eller behandla katten ska de givetvis få detta tillbaka med råge.

Delfinen
2012-01-22 23:49
#32

Att tänka att man inte orkar, har lust, eller tid att bry sig om ett liv som sitter hungrig, frusen, kanske redan skadad eller riskerar bli skadad bara för att den har en okänd ägare som inte har annonserat ut hittelön. Även om det "bara" råkar vara en katt så är det ett liv. Undra om folk som tänker i dessa banor tänker lika dant om det skulle gälla ett litet barn som smitit eller gått bort sig bara för att dom inte känner det. Eller krävs hittelön där också för att orka bry sig?

Geru
2012-01-23 00:29
#33

#32 Katter klarar sig själv otroligt bra för det mesta. Människor är dessutom samma ras som mig själv, vilket gör att jag tar på mig det. Jag skulle antaligen ta på mig en katt med, men det ligger en "måste" sentimentalitet över tråden och forumet, vilket gör det till ett tvång.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Delfinen
2012-01-23 01:13
#34

hmmm undra varför det är sånt behov av katthem och jourhem om nu katter klarar sig så otroligt bra själva. Varför det finns så många magra, utsvulta katter. Varför så många fryser och svälter till döds. Dom klarar sig så otroligt bra själva.

Tänker avslutade deltagandet här innan jag säger för mycket och bryter mot Skrivregler.

Annons:
Geru
2012-01-23 01:26
#35

#34 Jag säger att många gör det. Inte alla. Och jag tycker det är underbart att det finns katthem och jourhem för djur som blivit övergivna.

Du får tycka vad du vill. Men du har ingen rätt att tycka illa om människor för att dom känner att dom ska få någon form av belöning att hjälpa någon annan. Hela vår värld består av människor som tycker och tänker olika, men det verkar ju inte gå in alls, eller respekteras.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Delfinen
2012-01-23 01:45
#36

*35 Jag har inte någon stans sagt att jag tycker illa om varken den som vill ha hittelön eller ger hittelön. Det jag har skrivit om är MIN åsikt och MIN inställning till detta med hittelön vara eller icke vara.

Självklart har alla rätt till sin åsikt och gör vad som känns rätt och bäst för just denne.

Sen vad som går in och inte går in har du inte den blekaste aning om. Det är något du bara kan spekulera i. Men troligen går det in betydligt mycket mer än vad du har en aning om.

Att något inte går in hos en person betyder att personen är korkad, dum, bakom flötet etc. Så jag tycker inte du skall yttra dig om saker som respekt för du verkar lida brist på den vara själv med tanke på hur du vräker ur dig.

Tycker det börjar gå över styr så jag bockar ur denna tråden och tänker inte följa den. Så några svar på vidare inlägg blir det inte för mig.

Geru
2012-01-23 02:13
#37

#36 Skillnaden är att jag är respektlös mot alla:)

Och helt seriöst nu, så skrev du att du höll på att tappa kontrollen och skriva något dumt. Det fungerar lika bra som att faktiskt skriva något dumt.

Tydligen gick det inte in. Jag har inte sagt att någon är dum för att det inte går in. Det är inte ens i närheten på samma sak, det är du som säger det i den mening när du nu skrev det.

Då säger jag adjö, och tack för iallafall hyfsat trevlig disskution.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

flis
2012-01-23 16:19
#38

Om min katt smet ut och försvann skulle jag gladeligen betala 3,4,5 tusen för att få den tillbaka. Pengar kan få fler människor att hålla ögonen öppna.

Men om jag hittade en katt skulle jag inte vilja ha hittelön, glädjen att någon får tillbaka sin katt skulle räcka som belöning. Om ägaren vill och har råd skulle jag vilja att pengen går till behövande katter på ett katthem.

anebit
2012-01-23 16:27
#39

Jag personligen skulle inte ta emot ett öre om jag letade/hittade en katt vilket jag också gjort ett par ggr.

Däremot skulle jag gladeligen betala flera tusen om mina katter var bortsprunga.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
2012-01-23 18:36
#40

#39 Ja det är lite så jag tänker med.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Debattia
2012-01-29 18:23
#41

Om en katt försvinner i samma område där man bor och man vet om det så handlar det väl om att kunna känna empati för katten och ha förståelse över vad den kan råka ut för. Har man empati och är djurvän så hjälper man väl till att leta efter den oavsett det är hittelön eller inte.Det är katten i första hand som det hamndlar om. Man kan själv råka ut för samma sak och då  hoppas man väl det finns medmänniskor som är djurvän och har empati för katten och dess ägare.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: