Annons:
Etikettsajten
Läst 4848 ggr
UlrikaD
11/30/10, 12:29 AM

Flest hemlösa katter?

När man läser alla inlägg så verkar det som om det finns mest hemlösa/utekatter i Skåne-trakten.

Stämmer det eller är det så att det är flest folk från den delen av Sverige som är aktiva på forumet?

Annons:
Issa
11/30/10, 12:33 AM
#1

Det är nog så att det finns lika mycket överallt men eftersom det är fler aktiva söderöver så är det ingen idé att skriva om kissar längre norrut. Vi har mängder med anmälningar, ungefär 3 st per dag kommer in året runt. Vi kämpar fortfarand emed små kattungar ute i snön.

Josefa
11/30/10, 10:46 AM
#2

#1

Nä det finns nog flest hemlösa i Skåne, eftersom vädret vanligtvis är lite mildare, vilket medför fler kullar med fler överlevande katter.

Alexej
11/30/10, 10:55 AM
#3

Tror också att det finns mycket mer hemlösa katter i södra Sverige. Katter överleva lättare där men sedan finns det mer människor där än i norra Sverige som missköter sina katter, jag menar det bor mer människor där.

Samtidigt finns det också mycket människor i Västra Götaland men vi har inte samma problem med kattkolonier som det finns i södra Sverige. Vet inte varför.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
11/30/10, 11:35 AM
#4

#3 Hm kanske fördom, men det finns väl fler bönder i Skåne.

Alexej
11/30/10, 12:04 PM
#5

Kanske finns det ett samband mellan SD och hemlösa katter?Tyst

Folk som är otoleranta mot andra människor kanske lättare missköter sina katter? Kanske det finns samband mellan hjärnsubstans hos människor och antalet hemlösa katter?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
11/30/10, 12:24 PM
#6

#5

Nä men det stämmer inte. SD är väl det enda partiet som vill göra något för de hemlösa katterna. Kan isf tänka mig att de Skåne som ser eländet med katterna röstar på SD.

Annons:
gulliver
11/30/10, 4:16 PM
#7

Intressanta "spekulationer". vad vill SD göra för de hemlösa katterna?

majvi
11/30/10, 4:44 PM
#8

Det finns relativt många katthem i Stockholm och alla har fullt upp.

Jag tror jag har läst något om 10.000 hemlösa katter där, kan vara 20.000 ingen vet väl säkert.

På Samvetets sida står det c:a 2000 hemlösa katter i Uppsala dvs samma antal som vid starten 2004.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Josefa
11/30/10, 5:33 PM
#9

#7 Bla att staten ska hjälpa till att finansiera katthem

Katthemsmatten
11/30/10, 5:44 PM
#10

#9 Låter ju bra, men vilka ska få bo i dessa katthem? Har en känsla att det inte blir de som behöver det allra mest, för de blir ju oftast kvar länge innan de får ett eget hem. Obestämd

(Skulle trots det aldrig rösta på SD!)

Medarbetare Hittekatter iFokus

martdat
11/30/10, 7:05 PM
#11

#10 åtminstone den motionen som lämnats in i växjö avser hemösa, det vet jag aldeles säkert för det var jag som tog tag i politikern som skrev det, emn även hellsingborg har lämnat in motion om detta, komunala djurhem,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
11/30/10, 7:15 PM
#12

Kommunala katthem borde vara en självklarhet. Hemlösa katter är ett sällskapsproblem.

Det jag skrev innan här beror mer på att jag anser att människor som har en empatilös inställning till andra människor bara för att de råka ha en annan husfärg inte heller kan ha empati för djur som inte passar i systemet. För mig hänger det ihop. Medlidande och förståelse för andra.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

chanekatt
12/1/10, 1:43 AM
#13

#12 Din förklaring tror jag inte på,varför är det så många invandrare som är elaka mot djuren?

Man läser i tidningen om djurmisshandel, sen kollar man upp det hela så är det flesta fallen är det invandrare som står för det.

Annons:
kattarina
12/1/10, 2:14 AM
#14

ett ställe i gbg där ja bodde för några år sen..där fanns de missar.åh nässtan dagligen så va jusst utlänningar stygga vid katterna.SkrikandesGråterfastighets skötarn va så vansinnig på detta ..man läser mycke om de i tidningen

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

hairballs
12/1/10, 8:59 AM
#15

Var det Backa du bodde i Kattarina? För jag jobbade där för ca 10 år sen och det var första gången jag såg en kattkoloni. Det jag såg och hörde då fick mig att må väldigt väldigt dåligt. Katter som sökte efter värme nere i kulvertar, fastnade och svalt ihjäl. Tror denna koloni fortfarande finns kvar och jag har för mig att Göteborgs katthjälp försökt hjälpa till.

Överlag har nog många invandrare en annan syn på katter och andra djur, och att det är kultur och uppfostran som är orsaken. Hur såg vi på katter för 50 år sen här? Min mamma är uppväxt med att kattungarna avlivades som nyfödda för att hålla nere kattpopulationen och att det ansågs normalt och okej på den tiden. Som tur är utvecklas vi människor och lär oss nytt hela tiden.

Jag tror på vädret mer som en stor orsak till att det verkar finnas så många hemlösa katter i Skåne, mildare vintrar ger mer och fler kullar som överlever.

Martina747
12/1/10, 9:35 AM
#16

#13 hur många fall har du kollat upp och genom ditt resultat kommit fram tills detta?

Alexej
12/1/10, 10:40 AM
#17

Jag vet att det finns många invandare som inte har tillräkligt med kunskaper om sällskapsdjur. Men jag tror att just djurmisshandel och vanvård, fall som hamnar i tidningen, utförs mest av svenskar.

Det är skillnad mellan okunnskap och illvillja.

Okunskap går att ändra på. Fisksätra katthem i Stockholm jobbar tex mycket med barn och ungdomar i bostadsområdet omkring. jag är dubbelt noga när vi förmedla en katt till en invandare för att kolla hur mycket de kan och vet om katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gullimat
12/1/10, 11:10 AM
#18

Tror på #2 o #4 och att det är därför som det är svårt att få stödhem i Skåne, helt enkelt för många hemlösa. Även härinne känns det som att många som erbjuder sin hjälp just nu, bor högre upp i landet.

Misan
12/1/10, 11:29 AM
#19

Tror snarare att det handlar om att vi har ett större nätverk utanför detta forum än de flesta i ex skåne har. vi har flera katthem och nu även djurpoliser.

Jag skulle t.ex aldrig be om hjälp här för jag vet sedan tidigare att jag inte får någon hjälp, jag får knappt något svar i mina inlägg så då är det ingen idé.

Imasy
12/1/10, 11:32 AM
#20

Fick Djurskyddets tidning igår, och i en artikel stog det att Skåne är landets djurtätaste län.

Annons:
kattarina
12/1/10, 3:12 PM
#21

15.ja bodde där 2år..inget ställe som jag längtar tillbaka till precis.

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Alexej
3/7/13, 8:37 AM
#22

putt

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Backarödbo
3/7/13, 9:33 AM
#23

Hairballs och Katarina,

Jag jobbar som volontär med katterna i Backa som ni berättar om. Kan säga att vi även har invandrare i volontärgruppen och att det finns en hel del svenskar där som har okastrerade katter… så jag tycker inte att det är rättvis att lägga "skulden" på invandrarna.

Idag finns det ett mycket bra samarbete med Poseidon för katternas skull: http://backakatterna.goteborgskatthjalp.com/
Katthjälpen har inte bara "försökt hjälpa". De har lyckats ganska bra! :)

Upp till toppen
Annons: