Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 5674 ggr
Lena
12/11/10, 12:44 PM

Din syn på Hittekattsarbete

Då den här gamla tråden fått funktionsfel har jag startat en ny tråd där alla alternativen är med. Hänvisar till den istället. // Lena - Sajtvärd

Mottot för Hittekatter iFokus är: "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något".

Vilken syn har du på hittekattsarbetet?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Lena
12/11/10, 12:48 PM
#1

Hänvisar till en artikel: Vad kan just du göra för Hittekatterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
12/11/10, 1:14 PM
#2

Jag svarade nr 3, men hade velat svara nr 4 också.

Det är viktigt att vi agerar både för de katter som är hemlösa, men minst lika viktigt är att vi arbetar förebyggande med information, information och mer information. Detta för att medvetandegöra för den stora allmänheten att vi alla har ett ansvar och att det bästa sättet att på sikt minska problematiken med hemlösa och förvildade katter är att vi kastrerar alla katter. Och med alla menar jag inte bara huskatter utan även raskatter. Om vi gör det under en period på 10-15 år så kan vi sannolikt få stopp på den explosion av oönskade, oälskade katter som vi ser. En raskattunge tar en plats som kunnat gå till en redan född hemlös katt. Men vi måste också arbeta för att få myndigheterna att förstå att det finns en problematik med hemlösa katter OCH att lösningen på problemet inte är avskjutning.

Här har vi en gigantisk pedagogisk utmaning. Men om en droppe kan urholka en sten så kan vi tillsammans få det att ske. Om vi inom hittekattssfären förmår att hålla sams och inte hoppa på varandra för att vi inte alla arbetar efter exakt samma mall. Att vi gör något konstruktivt är viktigare än hur vi gör det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
12/11/10, 1:21 PM
#3

#2 Visst är det så. Ofta kommer det förebyggandet arbetet lite i skym undan. All tid och ork går liksom åt till alla nödlidande kissar som akut knackar på dörren. Det blir lätt en ond cirkel. Men utan bättre tag i det förbyggande kommer det aldrig att bli bättre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
12/11/10, 2:17 PM
#4

#3 Alla är inte heller rustade för att vara ute i verkligheten. Det är ett arbete där du får se väldigt mycket du önskade att du inte behövde se. Utan ett starkt psyke, oerhört stark vilja att lyckas och dessutom  tillgång till människor omkring dig som du kan använda för debriefing så ska man nog inte ge sig in i fältarbetet.

Genom att vara stödhem, volontär på katthem, propagera för hemlösingars rätt, samla in pengar genom att 'skaka bössa', delta i marknader osv så utför du ett lika viktigt arbete för katternas sak.

Den samlade effekten av allt det som görs är det som leder till resultat!

Medarbetare Hittekatter iFokus

lillmymlan
12/11/10, 2:49 PM
#5

Jag svarade nummer 5 men jag kunde lika gärna ha skrivit nr 3 och 4, för det är viktigt med kombinationen av detta när man jobbar med katter.

Förebyggande arbete är A och O och superviktigt.

Ja, det är en kombination av allt som för mig är viktigt! Flört

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Alexej
12/11/10, 4:12 PM
#6

Ja, 3,4 och 5 så klart. Alla insatser räknar och alla insatser är värdefulle. Får någon i bekantskapskretsen att kastrera katten är det lika värdefullt som när folk sedan måste plocka in katten och deras ungar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
majvi
12/11/10, 4:35 PM
#7

3,4 och 5 .

Kastreringar är viktigast och att få in lite kattvett i skallen på folk.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

catfoot
12/11/10, 6:59 PM
#8

Svarade 3, men även 4,5 skulle jag vilja svara…Allt arbete, från alla håll, med jobb ute på fältet, info, till allmänheten om vikten att kastrera sina katter..Att katters status måste höjas…Alla som gör en insats i hittekattsvärlden är viktig..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

anebit
12/11/10, 7:54 PM
#9

Samma här, svarade nr 3 men hade velat kunna svara på 4 och 5 också.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Gullimat
12/11/10, 9:29 PM
#10

Svarade 5 men vill svara 4 o 5 också

precis som någon skrev att vara ute på fältet och se alla lidande sjuka katter är svårt, och alla klarar inte detta, men det är viktigt att upplysa vanligt kattfolk och allmänheten hur verkligheten ser ut, som vi ibland ser foto på här

brutt
12/12/10, 12:10 AM
#11

Svarade 4 men hade velat kunna svara 3 och 5 samtidigt.

4 därför att jag sett konsekvenserna för katter av att inget förebyggande arbete gjorts i en stor koloni där ingen katt var kastrerad-och ytterligare en stor koloni där hemskt nog så gott som alla skjutits innan den blev känd av allmännheten. Med förebyggande arbete menar jag då ta in och omplacera kattungar som redan finns och katter som man hittar för dem passande hem till- Under tiden låta utföra kastrering och även vaccinering(om veterinären anser tillrådligt)på de katter som man måste låta gå kvar ge dem skydd och mat, vatten och veterinärvård vb.Informera upplysa tjata om vikten av kastrering och Id märkning och att katter faktiskt kan ha ont precis som vi människor och må dåligt både fysiskt och psykiskt.(Låter löjligt att jag skrev det sista men tyvärr finns det människor som tror att katter är leksaker utan känsel)

Avskjutning av katter ser jag inte som ett förebyggande arbete.Det är ett jättestort misslyckande i att utföra ett förebyggande arbete istället.

Lena
12/12/10, 1:26 PM
#12

Puttar upp för flera synpunkter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
12/13/10, 10:16 PM
#13

-3 fick bli mitt val. Som det heter "många bäckar"….och ofta kan det ena leda till det andra..ett tips på vägen..ett bidrag om än så litet..ett liten vrå som upplåtes hemma som en mellanlandning på väg till ett stödhem..ett tips ..en uppmuntrande kram..

Annons:
Debattia
12/13/10, 11:44 PM
#14

Alla som har ett stort hjärta för djuren och som hjälper till på olika sätt ,det må vara bidrag,hem, mat ,körning,mm. Alla behövs oavsett om man gör något stort eller litet och alla är lika viktiga… Det behövs många fler bara, inte minst som arbetar förebyggande .Tror man får börja på dagis och mer REDE i skolorna..

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Lena
12/18/10, 5:29 PM
#15

#14 Ja det tror jag på att börja redan på ett tidigt stadie. Debattia var det inte du som skulle pröva med att gå ut i skolorna och tala om katter via REDE projektet?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ingvarisbjorn
12/18/10, 5:46 PM
#16

#14 & 15: Vad är REDE för något? (ber om ursäkt för OT)

anebit
12/18/10, 5:48 PM
#17

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
12/18/10, 7:50 PM
#18

#16 Jättebra att du frågar. Det är inte alla som vet vad REDE är.

Det är ett utbildningsprogram för barn/ungdom som Djurskyddet Sverige har tagit fram. Handlar om synen på djur, att förbättra den. Rede står för Respekt Emapti Djur Etik.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martaskatthem
2/2/11, 9:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

svarade 5 men 3 och 4 är också viktiga,jag och min svägerska har ett katthem i Bromölla sedan 3 år och omplacerar via Kks ,men pengarna är det som styr vi matar 15 i skogen sedan 4 år och har just nu 11 st katter här 6 st skyggisar som bott hos os hela tiden sedan kommer det och går katter ut och in. vi ligger ute med mycket pengar och får bara in pengar när vi säljer någon katt och donatioener ibland . man skulle vilja göra mer och att fler ville hjälpa till att mata dom i skogen,men ingen på kks rör ett finger ,det är sorgligt eftersom kks kastrerat alla för 4 år sedan och sen inte bryr sig.

man kan ju inte sluta mata dom då dom är vana nu att få mat en gång om dagen.

Vad gör man?

Lena
2/2/11, 9:33 PM
#20

#19 Det låter som att ni bedriver ett TNR projekt. Jättebra att katterna blivit kastrerade, men de behöver ju hjälp även fortsättningsvis. Det går inte att sluta mata när man väl börjat.

Ni kan säkert få stöd och goda råd från andra som jobbar med TNR här på sajten. Göteborgs Katthjälp har stor erfarenhet och nu har vi ett projekt som heter Stora Sundby som sköts mycket framgångsrikt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Gullimat
2/2/11, 9:49 PM
#21

#19

Det är det som är faran med TNR någon måste fortsätta mata för alltid.

martaskatthem
2/3/11, 10:58 AM
#22

vi matar på tre ställen i skogen och det hade varit till hjälp om någon kunde ta ett av dom eller mata varannan dag eller något som det nu är finns ingen som kan hjälpa det är bara tvinga sig för dom små liven väntar varje dag en del rätt tama man lär ju känna varandra och dom litar på en

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
4/7/12, 2:16 PM
#24

Puttar upp den här aktuella frågan!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Delfinen
4/8/12, 10:39 AM
#25

Svarade 5 men skulle även vilja svara 3 och 4 samtidigt.

Lena
4/8/12, 10:51 AM
#26

Oj jag ser att det har fallit bort flera alternativ i den här omröstningsfrågan. Gissar att något skumt har hänt när de konverterade om iFokus till den nya verisionen. Gör därför en ny fråga om detta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: