Annons:
Läst 24568 ggr
Granadina
2/12/11, 1:00 AM

Lises Skyddslingar i Spanien

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag heter Lise och har arbetat sedan hösten 2009 med en grupp hemlösa katter i Spanien. Det hela började när vi flyttade in i vârat hus med tillhörande "Skyddslingar". En grupp katter pâ 4 honor och 7 hanar samt 3 kattungar.

Tyvärr kantades första vâren av stora problem med förgiftningar och sjukdomar sâ av dessa katter finns nu  2 honor samt 5 hanar kvar. Dock har det tillkommit nya sâ det totala antalet behövande katter är just nu 12 st, alla boende hemma hos mig. 7 katter är fortfarande ovaccinerade, 5 hanar  samt en ung hona väntar pâ kastrering. För hanarnas del gäller "TNR-projekt" dâ de inte är handtama utan bor pâ tomten som jag planerar att hägna in.

Pâ katternas hemsida Lises Skyddslingar kan ni läsa mer om katterna, bakgrund, arbetet och framtidsplaner och hur ni kan kontakta mig pâ annat vis än här. Flera av katterna har faddrar som ger visst stöd till foder och vaccineringar men inte alla. Pâ Skyddslingbloggen kan man följa alla vardagliga händelser.

VI BEHÖVER STÖD

Jag stâr ganska ensam i kampen för dessa katter. Det finns djurhem i Spanien men de är överfulla och kan inte hjälpa oss, varken med omhändertagande eller ekonomiskt stöd. Dock har jag fâtt till ett visst samarbete med Amigos de los animales. Vi fâr kastrera hos dem vilket kommer sänka dessa kostnader avsevärt.

Vad katterna behöver:

  • Ekonomisk hjälp till främst kastreringar, vaccineringar, behandling mot ohyra samt veterinärvârd. Loppor är ett bekymmer dâ de sprider smitta och effektiv behandling av alla katter är kostsam.
  • Materiell hjälp som t ex avmaskningsmedel, sârbehandlingsmaterial, desinfektionsmedel, leksaker, sovbäddar etc.

Alla bidragsgivare presenteras pâ websidan.

Specifika behov kommer jag uppdatera i trâden dâ de varierar.

Tack för visat intresse för oss i Spanien. Jag vet att ni gâr pâ knäna där "hemma" och ni har mitt emotionella stöd och om situationen här blir bättre, även mitt ekonomiska.

Vänliga hälsningar Lise med Skyddslingar

Annons:
Granadina
2/12/11, 1:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Just nu har vi störst behov av hjälp till Sushi som är sjuk i Mycoplasma haemofelis samt haft svâra karies angrepp. Hon är under vârd men jag har skulder till veterinären och fler besök väntar…

Utöverdetta har vi loppangrepp och Smilla som behöver vaccineras.

kattassen
2/12/11, 9:29 AM
#2

Puttar för våra spanska vänner!

Insamlingen är godkänd och kommer att läggas in under godkända insamlingar

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[sarasvati]
2/13/11, 2:34 PM
#3

#0 "Jag står ganska ensam i kampen för dessa katter"

Och du gör ett underbart jobb!! Go'a hittekatter.ifokus också som godkänt insamling. Överför en slant till veterinärhjälp på störten.

Hur gammal är förresten Smilla, ungefär? Kastrering brådskar, eller?

*tröst- och styrkekramar* till er alla!

Granadina
2/13/11, 3:09 PM
#4

Tack snälla Sarasvati….tycket har ökat här när jag precis trodde att det skulle bli lugnare Rynkar på näsan

 Smilla är ca 5 mânader. Hon fick sista vaccinationssprutan i fredags. Veterinären frâgade om hon hade löpt medans hon klämde pâ magen, när jag svarade nej sâ sa hon att det kommer hon göra när som helst :-o Visste inte ens att man kunde känna det, eller sâ hade det inte alls med klämmandet att göra.

Just nu är det lite panik här. Utgifterna sedan ârsskiftet har varit ca 600 euros, och jag har skulder. Esmeralda har blivt sjuk. Kräks och kan inte bajsaRynkar på näsan Kommer blodblandat slem i bâda ändar men endast svagt rosa sâ ingen mägnd. Misstánker att hon har svalt nàgot men dâ jag stàr pâ minus har jag ingen möjlighet att gà nâgon annastans än till min vanliga vet och de har inga jourtider :-( Hon är pigg i alla fall sà till imorgon ska hon vál klara sig. Hoppas kunna lâna igen, men jag vet inte. Har 3000 kr kvar att betala av hunden som höll pâ att kolavippa. 1500 till veterinären och nu dettaRynkar på näsanDet tar banne mig aldrig slut Skrikandes Sambon lever i ovisshet. Han skulle strypa mig….ja inte ordagrant, men glad skulle han inte bli.

destiny
2/14/11, 12:59 AM
#5

Som sagt när jag vinner 95 miljoner… Flört Hoppas du klarar ut allt.

Alexej
2/14/11, 9:52 AM
#6

Såg att det finns flera tyska djurhem som jobbar med spanska djurhem och försöker hjälpa djur också i Granada.

Tyska djurhem har ibland bra kontakter och pengar. Kanske en kontakt med de?

http://www.google.com/

Jag kan hjälpa till att hitta lämpliga adresser så att du kan kontakta de på engelska om du inte kan tyska.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Alexej
2/14/11, 10:15 AM
#7

Katter-Granada

Kontakt:

http://www.tierheim-kronach.de/

Tierheim Kronach
Ottenhof 2
96317 Kronach
Telefon: 09261 / 20 111
Mobil: 0171 / 376 06 32
Fax: 09261 / 500918
E-Mail: tsvkc@gmx.de

------------------------

Tyska Djurhem i Spanien

http://www.abc-tierschutz.de/tierheime/spanien.htm

--------------------------------------------------

Aktiv med katter:

http://www.malaga-tiere.de/KatzenEsperanza.html

Kontakt:

http://www.malaga-tiere.de/KontaktEsperanza.html

--------------------

Tyska föreningar i Spanien, mest hundar men också katter

http://www.spanischehunde.de/

-------------------------------

Här är en intressant kattförmedling för spanska katter:

http://www.hilfefürspanischefellnasen.de/katzen2.html

Lycka till!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Granadina
2/14/11, 1:37 PM
#8

Alexej, just länken katter-Granada är frân det djurhemmet jag precis har lyckats fâ ett visst samarbete med. Även den sista länken verkar vara flera katthem pâ gemensam sida, känner flera va de katterna pâ det hemmet. Jag fâr kastrera där till billigare pris, men de har ingen möjlighet till akut sjukvârd och sâ. Ekonomiskt har de inte heller möjlighet/vilja att hjälpa. Jag vet inte vilket men situationen här är katastrofal. De mâste dra gränsen nâgonstans. Sâ deras ekonomiska stöd gâr bara till djuren inom hemmet. Jag känner ingen bitterhet mot dem. Och att lämna katter hos dom är inget alternativ, dels har de fullt och sedan kan jag inte ens säga att det är "bra" där. De har ett 30-tal katter i samma inhägnad pâ ca 20 kvadratmeter. Icke tama katter har de ingen mojlighet att ta in alls(som jag har 5), det säjer sig självt.

Jag har ju även försökt fà hjälp här i Spanien via spansk hemsida, talat med kommunen men katter är inte värda ett skvatt här. Kanariefâglar har 100 gânger sâ högre värde. Jag ger mig inte, kontakatr hemsidor titt som tätt om jag hittar nâgot nytt men har hittills aldrig fâtt svar :-( Telefon har de bara med svarae, de váler själva vilka de ringer tillbaka till. vad ska man säga? "Mina" katter är för välmâende för att de sak fâ hjälp här i Spanien tyvärr.

Tack för ditt engagemang jag ska komma vidare bland länkarna även om jag inte förstâr ett ord tyskaGlad

Hawknestgrove
2/14/11, 1:51 PM
#9

putt… kommer en liten slant, jag lovar, när mina pengar kommer på fredag….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
2/14/11, 2:22 PM
#10

#3, #9 Vad gulliga ni ärKyss Skyddslingarna tackar :-)

Granadina
2/15/11, 9:06 PM
#11

Tyvärr förlorade vi Sushi idagGråter Hon dog framför ögonen pâ mig och barnen i en plötslig hjärnblödning. De katter som finns kvar är fortfarande i behov av hjälp. Främst genom kastreringar men även grundvaccination.

Hawknestgrove
2/16/11, 5:08 PM
#12

och jag har en kanelbulle i lilla forumet till dig till att börja med!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
2/16/11, 11:39 PM
#13

Hawknestgrove: Ursäkta jag blir full i skratt, men jag stâr som ett frâgeteckenSkrattandeKanelbulle i lilla forumet vad ska det betyda?Tungan ute

Vi har haft fullt upp idag sâ jag har lyckats hâlla târarna i schack. En väninna undrade om jag hade fâtt ögoninflammationSkämsJa, jag har en förmâga att grâta mig sönder och samma och inte kunna gâ ut bland folk pâ flera dagar. Det känns tröstande med de andra skyddslingarna och att de ser sâ friska och sunda ut. Det har varit en hel del turer med Sushi, ständiga infektioner och jag har alltid varit orolig för henne trots att hon varit symtomfri i längre perioder. Nu är den oron bortbytt mot saknad. De är mânga katterna som gâtt förlorade senaste âret. Jag hoppades sâ att Sushi inte skulle vandra med dem mot regnbâgsbron men livet och döden kan jag inte râda över hur gärna jag än villRynkar på näsan

Annons:
Josefa
2/17/11, 12:56 AM
#14

Sov gott lilla Sushi.
Och kämpa på Granadina.

Hawknestgrove
2/17/11, 2:14 PM
#15

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
2/17/11, 4:01 PM
#16

#15 jag letade men jag har inte sett aktionerna tidigare hihiGlad Blir ju sugen pâ att köpa den själv, ser riktig smarrig utTungan ute

Hawknestgrove
2/17/11, 4:03 PM
#17

haha ja jag kan tala om att den förra gick för en hundring……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2/18/11, 7:36 PM
#18

och här kom min utlovade slant

Omgående Lise-Ann … 8270-1,4 667 787-8 hawknestgr 100,00

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2/18/11, 7:37 PM
#19

ok bjud på min bulle nu då!!!Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

kattassen
2/18/11, 7:42 PM
#20

Lite generat måste jag erkänna att jag aldrig har nyttjat insamlingsforumetSkäms Hur gör jag för att buda på bullen?

(Ursäktar mig med att man har många bäckar som man vill skall flyta och då har liksom detta forum fått stå tillbaka)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Hawknestgrove
2/18/11, 7:46 PM
#21

antingen så ber du om att bli medlem och bjuder direkt därinne. det är ju Pumas forum hon godkänner nya medlemmar. Elelr om du bara går in som gäst och bjuder och skriver att det är kattassen. Vi vill ha många medlemmar Blink, blink! Fördelen är ju, att inte en spänn går ju till provision här!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

kattassen
2/18/11, 8:02 PM
#22

#23 Aha då skall jag göra ett försökFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Granadina
2/18/11, 11:21 PM
#23

oj, är det redan fredag? Tack hawknestgrKyss. Jag fâr nog annonsera auktionenSkrattande. Hade jag haft pengar hade jag budat själv men dâ hade vi inte heller behövt hjälpTungan ute I framtiden kan jag säkert fâ möjligheten att köpa ett tjugotal-bullar, en till varje skyddslingFlört

destiny
2/19/11, 11:59 AM
[sarasvati]
2/20/11, 3:10 AM
#25

Väldigt ledsen för Sushi.

Men som sagt #4, Smilla måste kastreras. NU. Antar eventuella bidrag du får in går till hålen i veterinärräkningarna, men jag skulle ändå vilja betala just Smillas kastrering. Vad kostar det nu igen?

Granadina
2/20/11, 12:42 PM
#26

Jag vet inte säker Sarasvati. Jag tror att katthemsveterinären tar 20-30 euros, men den kan man inte boka utan hon kommer med jämna mellanrum sâ jag vet inte när det kan bli. Den vanliga vetten tar ju 130 eurosFörvånad med viss rabatt för mig dock sâ det brukar bli lite billgare trots medicinerna de fâr utöver. Fördelen med Smilla nu är att hon inte har nâgon fertil hane inne som det blev med Samba dâ hon började löpa, jag hade ju även Tango okasterard dâ. Dessutom är Samba den minst tama förutom de vildfödda hanarna(Frida är MYCKET tamare!!) Sâ smet hon ut kunde jag inte fânga henne och det kan jag med Smilla. Jag är inte sâ orolig. Jag tror jag kan kontrollera henneFlört

Granadina
2/22/11, 11:44 AM
#27

Smilla har börjat löpa, hon är "kontrollerad" sâ det finns inte risk för parning om inget dramatiskt uppstâr men jag hoppas ju att hon aldrig ska behöva löpa merSkäms Känns lite som jag tabbat mig men jag(läs vi dâ flera hjälper till) har inte haft râd :-( Ja ja, ett löp inget löp eller? Skäms. Senaste informationen är att kostanden för honkastrering är 20 euros och hankastrering 10 euros, det innebär en kostnad pâ 70 euros totalt. Halva priset mot att gà med en hona till den "vanliga" veterinären. Med dom siffrorna kan jag inte ens med att använda eventuella bidrag till kastrering hos den vanliga veterinären.

Just nu ser jag att Gosan och Trelleborgskatterna har akut behov av hjälp. I och med Sushis bortgâng sâ stâr jag "endast" med skulder och de framtida kastreringarna men dâ jag inte vet när det kan komma att bli sâ ser jag gärna att eventuella bidrag gâr till dessa katter dâ jag själv inte kan hjälpadem hur garna jag än vill. Vi hankar oss fram som vi alltid gjort. Skulle de bli mindre tryck i framtiden är vi tacksamma för all hjälp vi kan fâ. Mina skyddslingar har ju inga andra hem som väntar nàgonsin sâ kostanderna här är konstanta, men just nu grâter jag för Gosan och Trelleborgskatterna sâ jag avsäger mig gärna hjälp just nu till deras fördel.

Annons:
Hawknestgrove
2/22/11, 7:22 PM
#28

Men gulliga dig…… men min slant sitter där den sitter i alla fall och när månadsskiftet har kommit, så får jag se om jag kan avvara mera…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
3/1/11, 8:37 PM
#29

Idag tog jag Smilla till veterinären och gav henne en p-spruta. Det är inte det bästa men bättra än att hon eventuellt ska bli parad med alla risker och eventuella ungar som kan följa. Hon är ju testad negativt för bâde FIV och FeLV sâ det kändes bäst sâ här. Denna mânaden mâste jag betala skulden pâ 1500kr, sâ en kastrering till ordinarie pris var inte att tänka pâ. Hon är välkommen Smilla men hon kom mitt i en massa utgifter sâ tyvärr kan jag inte satsa som jag skulle vilja nu.

Hawknestgrove: Din slant är öronmärkt till kastrering

Hawknestgrove
3/1/11, 8:59 PM
#30

Ok då får vi hoppas att nån bjuder bra på kanelbullarna

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
3/10/11, 6:40 PM
#31

Jag har har lyckats med konststycket att förlägga de senaste kastreringskvittona. Jag betalade i tisdags men natten till onsdagen drabbades vi av en katastrof. Jag har marsvin boendes ute hela âret utom den kallaste tiden och under natten kom det ett oväntat skyfall och 2 stycken druknade. Det är sâ hemskt att jag helt tappat fattningen, jag bara grâter och vill försvinnaGråter.

Jag redovisar kvittona sâ fort jag hittar dem…..

Lena
3/10/11, 6:51 PM
#32

#31 Men vad hemskt! Förstår att du har det jobbigt. Vet att det kan komma helt ofattbara skyfall i medelhavsområdet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
3/14/11, 2:09 PM
#33

Datorn vill inte lägga upp bilagot sâ jag länkar till hemsidan där kvitton finns redovisade. Har bara redovisat för utgifterna ännu pga av tidsbrist. Hjälp frân detta forum har varit 500 kr i form av 2 bidrag. Tack Sarasvati och HawknestgroveKyss

http://lisesskyddslingar.webs.com/redovisningar.htm

Granadina
3/14/11, 2:09 PM
#34

Datorn vill inte lägga upp bilagot sâ jag länkar till hemsidan där kvitton finns redovisade. Har bara redovisat för utgifterna ännu pga av tidsbrist. Hjälp frân detta forum har varit 500 kr i form av 2 bidrag. Tack Sarasvati och HawknestgroveKyss

http://lisesskyddslingar.webs.com/redovisningar.htm

Annons:
Hawknestgrove
3/14/11, 3:15 PM
#35

OCh det är väl en kanelbulle till dig va? på lilla Forumet? Den auktionen går ut i morgon

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
3/14/11, 3:16 PM
#36

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
3/14/11, 11:08 PM
#37

Jo dâ, kanelbullen ligger pâ jäsning ocksâ Skrattande

Hawknestgrove
3/15/11, 11:05 PM
#38

ja, i dag är jag för trött att kolla. Båda bullarna är vunna nu. Besked ges i morgon…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
3/16/11, 11:47 AM
#39

Smilla har fâtt flytningar :-( Veterinärenmisstänker inflammation/infektion. Imorgon har vi tid hos veteinären. Jag har redan bestämt mig att det nog fâr bli en kastrering där trots kostnaden. Vad det än ár känns det inte bra i min redan stressade själ efter amânadens senaste förluster.  Jag fâr sätta mig i skuld igen helt enkelt. Inget mer att göraRynkar på näsan 

Hanarna Zorba och Bismarck har inte setts pâ ett tag. Bismarck har jag inte sett pâ över en vecka. Jag hoppas som vanligt att de bara är pâ äventyr. Det kan ju försvinna ett tag ibland även om det ár ovanligt med sâ mànga dagar.

Granadina
3/16/11, 11:47 AM
#40

Smilla har fâtt flytningar :-( Veterinärenmisstänker inflammation/infektion. Imorgon har vi tid hos veteinären. Jag har redan bestämt mig att det nog fâr bli en kastrering där trots kostnaden. Vad det än ár känns det inte bra i min redan stressade själ efter amânadens senaste förluster.  Jag fâr sätta mig i skuld igen helt enkelt. Inget mer att göraRynkar på näsan 

Hanarna Zorba och Bismarck har inte setts pâ ett tag. Bismarck har jag inte sett pâ över en vecka. Jag hoppas som vanligt att de bara är pâ äventyr. Det kan ju försvinna ett tag ibland även om det ár ovanligt med sâ mànga dagar.

[sarasvati]
3/16/11, 4:14 PM
#41

Håller med, bäst att få det gjort. Är det ok att kastrera Smillan under pågående inflammation/infektion? Kan p-sprutan ha inverkat? Du kan väl inte veta förrän efter veterinärbesöket imorgon, men hur som, jag lovar bidra till kostnaderna. Gott mod, och alla tummar och tassar för Smillan!

Annons:
Granadina
3/16/11, 7:54 PM
#42

Ja, vi vet ju inte hur det ligger till och vad det är innan vet har sett henne. Jag hade en hona som hade sâ vid början av löp sâ jag har en misstanke om att det har med sprutan att göra eller att den kanske rent ut av inte gett önskad effekt. Hon har haft lite löp rop och Bailys har sjungit seranad för henne. Om de kan kastrera eller ej om det är inflammation/infektion beror pâ allmänhälsan men hon är som vanligt sâ jag tror inte att hon är speciellt dâlig. Jag har även klämt lite pâ magen för att se om hon reagerar men ingenting. Annrs fâr hon antibiotika innan.

Hawknestgrove
3/18/11, 2:35 PM
#43

ok här är från Sherwood

Omgående

Lise-Ann …

8270-1,4 667 787-8

sherwood

70,00

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
3/19/11, 11:58 AM
#44

Tack Glad Skulle ha skrivit tidigare men iFokus har inte velar visa mig sidanTungan ute

Nu behövs det härRynkar på näsan Smilla mâste kastreras. Det var ingen fara med henne men det verkar som p-sprutan inte haft effekt tyvärr sâ hennes problem är löprelaterade. Jag vill inte riskera ev parnigar. Inte just pga av dräktighet. Skulle det ske en parning sâ kastererar jag direkt  men hon är ju testad negativt för bâde FIV och FeLV, vaccinerad mot FeLV, men jag är orolig för smitta dâ det vore en katastrof att fâ in det här.

Som om inte det vore nog har Esmeralda drabbats av kala fläckar. Är orolig att det kan vara foderallergi, ser ut som typ atopiskt eksem. Har ju redan en misse med foderallergi och det ger ju ganska höga mânadskostnader just vad gäller maten. Det är ju tufft när man är arbetslös och tar hand om mânga katter. Det blir till att âka till veterinären nästa vecka igen.

Lena
3/19/11, 12:46 PM
#45

#44 Kopierar in vad jag just skrev i en annan tråd med katt som hade samma problem:

Svårt att säga så här på rak arm vad de kala fläckarna kan bero på. Det finns dock en åkomma som kallas slickdermatit och som är stressbetingad.

Uppkommer av att katten börjar slicka sig av nervösa skäl - ungefär som när människor biter på naglarna. Det blir en ovana som sedan gör att det uppkommer hårlösa fläckar där huden blir irriterad och drabbas av eksem pga det överdrivna slickandet. Hudirritationen gör att katten slickar sig ändå mer - det blir en ond cirkel.

Behandlingen är både symtomatisk med kortison men det gäller samtidigt att komma på vad som utlöst stressen. Kortisonet tar bårt klådan och gör att katten slutar slicka sig. Bäst effekt hr kortisininjektioner. Effekten av en injektion varar i ca 3 veckor.

Katter kan även få kala fläckar av hormonella skäl. Men då är inte skinnet irriterat och de har ingen klåda.

Andra orsaker är allergier eller angrepp av parasiter som pälsätande löss, loppor eller pälskvalster.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
3/19/11, 1:43 PM
#46

Jag tror att det kan ha mycket med slickande att göra… dock vet jag inte om det kliade innan och hon slickar pga av det eller om det ár slickandet i sig. Loppor har de blivit behandlade mot nyligen. Detta har kommit i samband med att jag har tvingat henne att vara inne nattetid sâ det kan mcket väl vara stress. Hon har inte gillat det innan men dâ hon försvann under 2 veckor vll jag inte ha henne ute just pâ natten dâ jag inte har nàgon koll allsRynkar på näsan

Granadina
3/20/11, 1:25 PM
#47

Nej nu börjar det bli prolem här Rynkar på näsanEsmeraldas fläckar växer och blir fler pâ bara ett par dagar och Smilla har fâtt flytningar igen men denna gângen brunaktiga/blodblandade Rynkar på näsanSka ringa veterinären imorgon när de öppnar. Jag kan bara âka dit pâ morgonen imorgon tyvärr :-( Jag kan inte gà till veterinären här i byn för jag har inte pengar att lägga ut för bàda damerna utan det mâste bli där jag kan fâ ta det pà avbetalning Rynkar på näsan Det känns helt galet. Det är nâgot precis hela tiden.

Hawknestgrove
3/20/11, 1:28 PM
#48

stackare dig….. Putt för din insamling i alla fall, så du får lite hjälp….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Lena
3/20/11, 1:31 PM
#49

Fy vad tufft du har det! Himla otur att flera kissar blivit sjuka!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sarasvati]
3/20/11, 8:13 PM
#50

Aj så jobbigt! Bidrag är på väg. Det var tänkt till Smillans kastrering men du gör så som du måste och finner bäst förstås. Alla tummar och tassar för Smillan och Esmeralda! Och matte … Gråter

Granadina
3/20/11, 10:42 PM
#51

#49.  Ja, det är mânga katter jag har fâtt under mina vingar pâ bara ett âr, sammalagt 12 st (samt 3 "egna") som fortfarande är i livet.Förra vâren var mycket värre. Dâ dog de som flugor här, förgiftade och sjuka. Det senaste âret at varit kantat av skottskada, snuvor, mycolplasma i flera former, flera loppangrepp och försvinnanden. Antalet som dukat under är okänt men 7 som jag vet är döda och 4 som försvunnit spârlöst. Det positiva vi âstakommit är 7 kastreringar samt grundvaccinering av 5 katter i alla fall. Som sagt 6 katter finns kvar som väntar pâ kastrering och en tjeja behöver vaccineras(ja 5 till men de är ju inte alls tama sâ det fâr bli när det blir om det blir)

#De kommer komma till samma veterinär sâ alla slantar gâr det oavsett. De är tvâ kvinnliga veterinärer som driver denna klinik och de är fantastiska som lâter mig ta mina katter dit utan att alltid kunna betala, bland inte pâ flera mânader.

[sarasvati]
3/21/11, 1:52 AM
#52

#51 Tror att sista paragrafen i ditt inlägg #51 är riktad till mig? Så alla bidrag som kommer till ditt insamlingskonto går till samma veterinär, alldeles oavsett katt eller behandling - finns ingen möjlighet att rikta. Är det så? Helt ok, vill alla dina katter väl liksom du. Ville bara i första hjälpa med kostnad så att Smilla kan kastreras, OM och NÄR det är rimligt och möligt (med eventuell pågående infektion/inflammation?). Och för att undvika ytterligare framtida problem, för Smilla, och dig. Som också blir dyra.Och plågsamma. 500:- är iaf överförda.

Granadina
3/21/11, 12:58 PM
#53

#52. Ja det var som svar till dig Glad Nja, ger man pengar till ett speciellt ändamâl sà gâr det till det. Men i och med dessa hjälpsamma veterinärer sâ behöver aldrig mina katter vänta pâ vârd utan jag fâr det pâ avbetalning. Ev skuld är i en klumpsumma och inte utifrân katt, och dâ spelar det ingen roll egentligen vilken katt som behandlats för vad. Snurrar jag till det nu? Ser att jag inte uppdaterat riktigt korrektSkäms, blir sâ när man skriver pâ flera ställen. Smillas tillstând har förvärrats. Hennes flytningar har kommit tillbaka och nu bruna/blodblandade sâ det kan bli en kastrering snarast och om inte annat antibiotikabehandling och sedan kastrering. Därför skrev jag att alla slantar gâr till samma veterinär i just detta fallet dâ ingen av de 2 kan vänta pâ vârd. Din hjälp gâr till Smilla som det är sagtGlad

Granadina
3/22/11, 12:07 PM
#54

Smilla kastreras pâ torsdag och Esmeralda ska ocksâ undersökas dâ. Jag ska även pâ en anställningsintervju den förmiddagen sâ hâll tummarna. Att vara arbetslös i Spanien ger 0 kr i inkomst, finns inga bidrag dâ vi ases vara för välbárgade med sambons inkomst pâ 1250 euros i mânaden. Detta skulle göra STOR skillnad för mig, min familj och vâra skyddslingar. Börjar bli sâ nervös att jag har magont. Ja ja, fâr jag det inte kan jag i alla fall âka till Sverige i sommarTungan ute annars mâste den resan avbokas(mâste intala mig att ett jobb inte är hela världenObestämd)

Granadina
3/25/11, 11:48 AM
#55

Smilla är nu kastrerad. Hon hade en livmoderinflamation trots allt och en rejäl sâdan. Veterinären kunde inte förstà hur hon kunde mâ "bra" trots den. Idag skulle hon fâ sin medicin och som vanligt trilskar mina katter. Hon blev helt galen och for runt som en gräshoppa här en bra stund med fradgan sprutandes. Pillret âkte ut sâ jag försöker om en stund igen med henne i handduk.

Pâ Esmeralda fanns inga tecken pâ varken parasiter eller svamp. Symptomen liknar främst allergi och i sâ fall förmodligen kontakt eller säsongsallergi. Dâ Smilla kastrerades samtidigt sâ kollade de upp Esme gratis. De gjorde en skarpning av huden, och andra smâ "test". Hon ska nu ha krage och fâ kortison.

Annons:
Hawknestgrove
3/25/11, 9:13 PM
#56

lilla Gumman…. skramlar även för dessa kissar……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
3/25/11, 9:58 PM
#57

Antibiotikan gâr bra att fà i Smilla. Den andra tabletten var smärtstillande sâ jag skippar den. Hon visa inga tecken pâ smärta alls sâ det ska inte vara nâgra problem.

Jag sâg idag att jag satt mitt konto pâ minus med 0,22 euros. Ja ja, inga skulder till vet i alla fall.

Granadina
3/30/11, 10:53 PM
#58

Jippie!! Jag har fâtt ett jobbSkrattande Efter över 4 ârs arbetlöshet!! Nu ska här budas pâ bullar Flört Skämt âsido, jag börjar den 3 maj och det är först en provanställning pâ 6 mânader. Tack vare hjälpen här kunde i alla fall Smilla kastreras omgâende. Inga akuta problem här. Väntar pà kastreringar av hanarna men de ska jag nog klara av själv om jag fâr komma till katthemsveterinären. Ska göra en sammanfattning av in och ugifter inom kort. Bara jag fâr in bilagorSkrikandesFlört

[Mimsynims]
3/30/11, 10:57 PM
#59

Nämen va kul! Grattis! Skrattande

Hoppas att du får förlängt sen också då..Flört

destiny
3/30/11, 11:08 PM
Hawknestgrove
3/31/11, 3:16 PM
#61

verkligen kul!!!!! Grattis!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
4/27/11, 9:54 PM
#62

Nu har vi haft oturen framme. Fred har varit i slagsmâl och màste till veterinären. En varböld som spruckit ser det ut som. Jag har lyckats fânga honom och hoppas i och med det att jag även ska kunna passa pâ att kastrera honom. Tyvärr kan inte detta ske pâ fredag dâ vi har tid för omplâstring. Jag har ju inte börjat mitt arbete heller sâ ekonomin är tyvärr begränsad fortfarande. Om nàgon kan tänka sig att hjälpa denne herre sâ vore vi väldigt tacksamma. I sâ fall kan jag behâlla honom instängd lite längre för kastrering. Risken är ju att hans förtroende fâtt sig en törn i och med infângandet och det kommer inte vara lika enkelt nästa gâng.Rynkar på näsan

Annons:
Hawknestgrove
4/27/11, 10:01 PM
#63

oj putt för Linas skyddsling!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
4/29/11, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Fred har fângats och rymt. Vi missade veterinärtiden idag men hoppas att vi kan âka imorgon. Annars blir det en antibiotika kur här hemma i avvaktan. Jag har inte râd att âka pâ jourtid och veterináren tyckte inte heller att det var növändigt utan jag kan behandla själv till vi fâr en tid.

Karantänstummet har rymninssäkrats sâ nu ska han inte kunda ta sig nàgonstans nár han väl är pâ plats.

Hawknestgrove
4/29/11, 7:53 PM
#65

vad bra……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
5/28/11, 1:00 PM
#66

Uppdatering efter en tids tystnad.

Nu har "Projekt Hanarna" startat. först ut är Fred som har en tid pâ torsdag 2/6 för kastrering, kontroll av tänder, testning av FIV/FELV, vaccinering, avmaskning och avlusning. Mr Bean är i stort behov att komma iväg han med men jag har inte fâtt hel lön denna mânaden(min första mànad pâ arbetet) och mâste betala en hel del till CSN sâ jag fâr se om jag har râd Mr Bean har magrat väldigt sista tiden och jag är orolig för honomGråter.

Nästa blir Bailys i juli sedan fâr vi se med nykommlingarna. Zorba är ute pâ vift just nu och dyker han upp i juli sâ hoppas jag kunna ta honom ocksâ. Han är dock den som är i absolut bäst kondition just nu sâ jag mâste tyvärr prioritera utifrân störst behov(och andra faktorer som infângandet :shock: ) :-( .

Frida har behov av vaccinering men jag vill helst testa henne igen innan sâ det blir att ta henne till vet trots allt. Hon kan ändâ behöva en check av tänder hon med sâ det är lika bra. Hoppas att jag ska kunna ta det i juli.
Det kommer rulla pâ nu fram till december känns det som dâ alla "tamis"skyddslingar har sina vaccineringar under hösten.

Gâ gärna in pâ hemsidan där jag nog uppdaterar mer frekvent.
http://www.lisesskyddslingar.webs.com/

Ska bara tillägga att jag inte lyckas fâ besked andgâende den "billiga" veterinären pâ katthemmet. Jag anser att situationen här är för "akut" för att jag ska kunna vänta mer. Det positiva trots allt är att jag nu ocksâ kan fâ mer gjort vid ett och samma besök. Det fâr kosta det det kostar helt enkelt. Dessa katter är mig alldeles för kära för att jag ska vâga riskera nâgot pga att jag väntat för länge pga av möjligheten till mer ekonomiska alternativ. Att ta allt pâ en gâng är en omöjlighet men nu är vi igâng i alla fall.

Nu vet ni lite om vad som händer härGlad

Granadina
6/2/11, 7:58 PM
#67

Idag har Fred kastrerats. Sâ fort jag kan ska jag fânga in nästa hane, Mr Bean. Tyvärr verkar vi ha ett stort lopp-och fästing problem här{#emotions_dlg.frown}

Att avlusa kostar ca 100 kr per katt, här finns 16 katter….. Vi vore väldigt tacksamma om nâgon ville hjälpa med en pipett som kostar ca 80 kr.Utöver det mâste det sprejas bâde ute och inne där av 100 kr per katt.

Hawknestgrove
6/2/11, 9:30 PM
#68

Oj putt för Lisas kissar!!!!!! i morogn ska jag gå igenom de vackra smyckena som KAjsa K har gjort… Om jag tar och lägger ut dem på vårt lilla auktionsforum här inne, så kanske  folk vill få vackra saker till sig och hjälpa dig samtidigt? Tradera är ingen höjdare att lägga smycken på. Ni som vill kan ju redan nu gå in och kolla….. har ju en del bilder….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
6/2/11, 9:47 PM
#69

#68. Ja det vore en välgärning. {#emotions_dlg.kiss}

Annons:
Hawknestgrove
6/2/11, 10:01 PM
#70

ja för de var avsedda för Vår förening och gubbens kulpåse, men då kan du få vår del…..Du behöver det bättre än vi just nu. Så ni som är sugna, gå in på lilla auktionsforuemt och kolla!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Mimsynims]
6/2/11, 10:17 PM
#71

Har satt över 100:-, är ju inte mycket men många bäckar små…räcker till pipetten iaf?

(Kolla sen så att det gått in, nollan i kontonumret "försvann" när man la in det i internetbanken, men jag gissar att det inte är något konstigt.. {#emotions_dlg.tongue_out} Men du får väl hojta om det fortfarande inte kommit in nåt om några dagar).

Hawknestgrove
6/3/11, 7:44 PM
#72

i dag har jag fotat och noterat alla vackra smycken….Så nu läggger jag in dem på min hårddisk så länge. Stänger av datorn nu, är tämligen trött.. MEn tar tag i detta på söndag!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
6/4/11, 11:01 AM
#73

#67 Förstår att ni har mycket värre problem med olika typer av smittsamma sjukdomar och ohyra än vad vi har här i kalla norden. Det är slitsamt för dig och en ära att du envist jobbar vidare!  Toppen att du fått så bra samarbete med dessa veterinärer. Det är guld värt i den här situationen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
6/4/11, 12:56 PM
#74

#71- Ja bäckar smâ är vi tacksamma förGlad 

#72 Vi är ensormt tacksamma för din insats för oss

Idag har jag lagt ut ca 1500 kr pâ ohyresmedelRynkar på näsan Det sâ in i bänken kostsamt tyvärr. Och det är sâdant som kostar för veterinären med sâ även om jag fâr rabatt sâ blir det en rejäl slant.

#73 Tyvärr är det sâ, speciellt med loppor. I âr är det ännu värre dâ det regnat mycket och med det kommer fästingarna.

Granadina
6/4/11, 9:28 PM
#75

Minsynims: Slanten har kommit fram och mina skyddslingar tackar sâ mycket. Jag med förstâsGlad

[Mimsynims]
6/4/11, 9:44 PM
#76

#75 Skönt att höra! Glad Så lite så, hoppas det går bra med avlusningen!

Annons:
Alexej
6/4/11, 10:03 PM
#77

Blir det fler bullar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
6/5/11, 10:39 AM
#78

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
6/5/11, 10:41 AM
#79

om ni klickar på bilderna, så blir de stora!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
6/7/11, 7:38 PM
#80

Nu har de allra flesta katter fâtt sin avlusningsdos.De är ett par hannar jag inte lyckats fâ pâRynkar på näsan De är ju väldigt skygga flera sâ man fâr ju inte komma nära alls tyvärr. Pâ torsdag bär det av med katten Mr Bean till veterinären. Han har varit här i minst 2 âr(vi flyttade hit för snart 2 âr sedan). Ett elánde att det ska ta sâdan tid att fâ missarna kastreradeRynkar på näsan Kostnaderna som bromsar, och sâ màste honor och ungar prioriteras tyvärr. Men nu sâ ár det hanarnas tur även om det kommer dröja nâgra mânader innan det är klart.

Hawknestgrove
6/7/11, 7:42 PM
#81

och snälla kolla de vackra smyckena, som 50% av går till Lises kissar!!! Gör en god gärning nu!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
6/16/11, 3:51 AM
#82

Senaste nytt är ganska blandat. Mr Bean blev kastrerad och vaccinerad(tastad neg för FIV och FELV) för en vecka sedan. Han màr bra, gàr pâ antivbiotika pga av en infektion i tandköttet men annars ingen fara med honom vad de kunde se. Loppbehandlingen verkade ha haft efffekt för de hittade inga loppoer pâ honom.

Själv är jag alldeles skakis. Det har skjutits här i nattRynkar på näsan Har varit ute och pratat med polisen som kom. Har ju en granne som är kánd för att skjuta katter även om jag själv inte sett nâgot som kan binda honom vid brott. Kollat alla katterna,och har sett alla utom Fred. Efter att Freds mamma Frida blev skjuten förra âret har det varit lugnt men inatt sâ brann det av 8 skott skulle jag tro. Usch, jag har velat bygga ett hägn sâ länge men med alla andra omkostnader med katterna har det fortfarande inte varit möjligt. Hoppas att det ska finnas pengar nu i juli till det, bara det inte är försent för FredGråter Han är den som brukar närma sig skottlossningomrâder mest. Samtidigt som han är den skyggaste sâ jag vill verklgen inte tro att de kan ha fâtt honom pâ kornet. Fan ocksâ!!! Nu ska man inte ens kunna fâ sova utan att vara pâ spänn för vad sattyg. Men jag kan bara inte tro att Fred som precis blivit kastrerad ska râka ut för detta öde?? Nej, det fâr bara inte vara sâ. gubben kan ju likväl ha skjutit pâ ràttor. Mer troligt, eller hur??

Hawknestgrove
6/16/11, 6:08 PM
#83

och jag vädjar, snälla rara, jag har lagt ut så fina saker på lilla forumet där Lises skyddslingar får hälften! Får vi allt sålt, så blir det ju jättemycket pengar åt både Lise och Kattkedjan!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Granadina
6/16/11, 11:13 PM
#84

Jag har goda nyheter i alla fall. Ingen katt har kommit till skada efter nattens bravader. Kan ju finnas nâgon anna stackare som râkat illa ut men alla mina skyddslingar mâr bra. Nu hoppas  jag bara att det inte kommer skjutas mer härSkrikandes

Hawknestgrove
6/16/11, 11:15 PM
#85

Putt för smycken som är till oss och till Lise!! De är så vackra!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
6/22/11, 5:06 PM
#86

Ok, puttr upp för de vackra smycken, Lises katter får hälften, den andra hälften går till Kattkedjan…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
6/23/11, 11:31 AM
#87

Du är sâ flitig och puttar du Hawknestgrove. Själv väntar jag fortfarande pâ kvittona för Fred som jag ska redovisa. Det var en och 2 mânader sedan vi var till vet och han har glömt det varje gàng(de har 2 kliniker och kvittona kan bara skrivas ut pà den i andra byn)

Hawknestgrove
6/23/11, 5:05 PM
#88

ja jag önskar så, att någon ville ta sig en titt på de vackra smyckena!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
7/17/11, 9:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Gör en sista putt här. Jag har 4-5 hanar hanar(antalet osäkert dâ en under väntan försvunnit men kan ju komma tillbaka) som nu väntat ca 1 àr pâ sin kastrering/vaccinering. Varför det gâr làngsamt? Jo jag har lyckats kastrerera 7 honor och 3 andra hanar, tester för FIV/FELV, vaccineringar samt behandlingar för sjukdom och skador. Som jag ser det nu sâ kommer jag max kunna ta en kastrering i mânaden och tyvärr tidigast i september/oktober med de utgifter jag har just nu. Jag har ett visst samarbete med ett djurhem men de har inte haft nàgon kastreringsraid sedan februari. De har överfullt och har inte tagit emot djur pâ länge. Dâ alla mina kvarvarande hanar är vildfödda sâ har jag ocksâ svàrt att fâ in dem till ett speciellt datum. Fälla ár inget alternativ. Det är totalt 15 katter här (dâ omplaceringar och jourhem inte ár att tänka pà i detta land).

All hjälp mottages tacksamt. Jag ska även fotografera de kvitton jag fàtt den senaste tiden. Väntar fortfarande pâ ett par som veterinären glömt skicka.

Jag presenterar hanarna det gäller med bilder nedan.

Jag börjar med Tristan, en relativt ny katt här. En ung hane som är mellan 8-12 mânader. Han är jätte skygg men pâ de 3 mânader han varit här har han utvecklats enormt och kommer t om in ibland.

Granadina
7/17/11, 9:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Detta är Bailys. Han var vuxen när vi kom hit för 2 âr sedan sà han är minst 3 âr. han ahr varit halt ett tag men ahr nu blivit bra. En katt som tackoch lov annsrs varit bâde skade-och sjukdomsfri. En riktig fräsis men tror inte han menar allvarFlört

Annons:
Hawknestgrove
7/17/11, 9:14 AM
#91

Snälla, bjud på de vackra smyckena inne på lilla forumet. De går nu oavkortat till Grenadinas katter. Tänkte att de ligger bättre där, då man slipper provision som Tradera tar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
7/17/11, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Det här är Murre. Han har varit här nu i ca 6 mànader. Precis som mina andra skyddslingar dök han upp har och beslöt sig för att stanna. Murre är relativt tam, jag kan klappa hoonom men jag har ännu inte försökt ta upp honom eller sâ.

Granadina
7/17/11, 9:27 AM
#93

Zorba är en bruntabby hane ca 3 âr. Kan gâ in i huset ibland och är inte speciellt skygg men vill inte bli klappad eller sâ.

Jag lyckas tyvárr inte fâ in bilden sâ jag testar att länka.

http://i827.photobucket.com/albums/zz198/lisesoderman/SAM_0178.jpg

Det är dessa 4 hanar som främst väntar pâ kastrering. Dâ de som sagt inte är tama sâ behöver allt annat som tester och vaccinering ske samtidigt. Kostnaden totalt rör sig om ca 180 eurosRynkar på näsan per katt(Kastrering 85 euros-test FIV/FELV 38 euros- vaccinering 45 euros-antibiotika ca 10 euros). Kanske jag kan lyckas pruta lite dâ de är flera.

Hawknestgrove
7/17/11, 9:41 AM
#94

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
7/26/11, 10:26 PM
#95

Skyddslingarna tackar Alexej för hjälp pâ vägen Glad

Hawknestgrove
7/26/11, 10:38 PM
#96

flera saker finns till grenadinas kissar…….Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
7/26/11, 10:46 PM
#97

Vilka godingar! Du gör ett jättejobb tycker jag. Förstår att det är tufft med ekonomin och allt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Hawknestgrove
7/26/11, 10:57 PM
#98

Ok,  passa på  nu , innan jag lägger dessa grejer på Tradera. På lilla forumet, så är det rena slantar rätt tilll Grenadina! Inget går iväg till Provision!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
8/21/11, 12:11 PM
#99

Ok, de fina smycken är kvar på  lilla forumet. ÄR det verkligen ingen som kan tänka sig att köpa och stötta Grenadina? Alltså, ingen auktion här. Fasta priser och i och med att det går via lilla forumet, så är HELA nettobehållningen oavkortat till Spanienkissarna än så länge! Strömstads marknad kommer ju nu i nästa helg, tar med mig smyckena då med, men då blir det  annan fördelning….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
8/22/11, 1:48 AM
#100

Du är ihärdig du HawknestgroveGlad

Här är det kämpigt just nu och jag tar mig friheten att ventilera mina tankar och dâliga samvete man har av att aldrig kunna göra tillrácligt och tillräckligt bra:

En misse frân en skyddslingkull född 31 maj förra âret har försvunnit. Han brukade aldrig lämna tomten, knappt huset och nu är han borta sedan flera dagar. Sambon kom pâ idag att han sâg en överkörd svartvit katt inte lângt här ifrân. Kanske Tango gett sig ut pâ ett äventyr och det slutat illa?GråterJag kommer aldrig veta vad som hänt om han inte kommer hem.

Jag fàr leva med det. Det dâliga samvetet att jag inte kan skydda mina missar till 100% dà jag inte kan ha dem som innekatter. Drömmen är ju ett hägn men det kostar att hägna en hel tomt in för 18 katter. Jag funderar ocksâ ibland pâ om det ens ár nàgon idè? Bara i àr har det kommit 4 nya katter, 1 har gàtt bort(i värsta fall 2 med Tango som är borta). Hur mânga katter kan jag ha?? är inte TNR mer realistiskt? Men sâ händer saker som med Tango och jag känner det som att jag är den som vâllat hans eventuella dödGråter

Vi var och handlade möbler i helgen. Vi har levt med 2 garderober, utan dörrar dessutom, nu skulle äntligen köpa garderoper sâ vi slipper ha kläderna förvarade i ett berg pâ en säng. Vi är 4 personer, 2 vuxna, 2 smâ barn, mycket som behöver förvaras. Nu skulle vi handla och fâ ordning inomhus. Kunna bjuda hem vänner utan att skämmas…Vi har fortfarande sladdar med glödlampor kopplade i taket  efter 2 âr i huset snart. Idag kan jag inte ens glädje mig ât det vi köpt. Jag tänker att om jag levt snâlare hade kanske hágnet funnits pà plats och Tango hade inte kommit till skada?

Leva snâlare?' Jag har inte haft râd till tandläkaren pâ över 5 âr. Inte handlat kläder till mig själv pâ 2 àr. Jag klipper hâret max 2 gânger per âr. ALLT gâr till katterna. Precis allt! och ändâ känns det som mitt fel att de gâr förlorade dâ jag inte kan skydda dem till 100%.

Det är inte lätt att ta hand om 18 katter pâ egen hand. Jag läser sâ mânga trâdar här. Alla kämpar pà; kollonier, kastrering, vaccinering, jour hem och sedan fast hem. I mitt fall är  jag allt. Jag fàr ställa upp i alla steg. Här finns inga jourhem, inga fasta hem som väntar. Antingen tar jag hand om katten som kommer i min väg eller sâ fâr blir den hemlös resten av sitt liv hur lange nu det skulle vara?.

Nu vet ni lite mer om hur det ser ut här. Vi klarar oss. Fram till i maj hade vi ca 12000/mânad att leva pâ 2 vuxna, 2 smâ barn och alla missar samt 500 kr i mânaden som vi fick frân faddrar. Nu har vi mer efter att jag fick jobb. Vi klarar oss men jag fàr leva med att det tar tid och att kattenas säkerhet fâr stâ tillbaka för att jag ska kunna hjälpa alla. Jag vet, utan  mig hade de flesta inte överlevt alls. Sâ varför känns det dâ som mitt fel när nâgon förvinner? Jag väljer ordet försvinna för dör de utanför tomtens gränser fâr jag ändâ aldrig veta det. Här kollas inga chip och ingen fràgar för katten är ju inte värd ett skit ändâ…

Hawknestgrove
8/22/11, 12:53 PM
#101

Ja snälla, finns ingen som  har lust att kolla på de vackra smyckena?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
9/3/11, 9:57 AM
#102

Hawknessgrove:

Tack för slantarna som kommit inGladKommer väl till pass nu dâ ett antal vaccineringar väntar, totalt 6.

Hawknestgrove
9/4/11, 5:42 PM
#103

Smycken finns kvar…. på lilla forumet. INGen som vill titta och köpa?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
9/4/11, 11:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Här ökar kattantalet.

Senast idag dök en liten skrutt upp här, sâ nu ahr jag 2 smâ kattungar som behöver sitt :-( Denna lilla var livrädd menjag fick in den i karantänsrummer genom att slänga en handuk över den. Merengue som nu varit här nâgon mânad är fortfarande sâ skugg att hon drar sâ fort jag närmar mig.

Kosrnaderna här just nu ser ut som följande:

-5 vuxna hanar som behöver kasteras samt vaccineras

-ârlig vaccinering för 5 skyddslingar

-nyvaccinering samt framtida kastrering för 2 kattungar.

Bifogar kopia pâ senaste kastrering/vaccinering i juni för Mr Bean

Annons:
Hawknestgrove
9/5/11, 4:09 PM
#105

Snälla söta, gå och och titta på de vackra sakerna inne på lilla forumet, som  ligger där för Lises skull!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Granadina
10/6/11, 11:14 PM
#106

Idag har det varit sorgligt. För en vecka sedan kom en katt hit i enormt dâligt skick. Jag har inte lyckat fânga den och fâ den till vet tidigare men idag gick det. Han hade ett öga som var punkterat och skulle ha kunnats opereras bort men hans allmäntillstând var sâ illa och utgângen sâ oviss sâ misse fick somna in.

Katten var ingen av de fasta skyddslingarna. Jag skulle kastrera Tristan denna mânaden men nu blev det en avlivning sâ jag fâr se om jag har râd. Listan är lâng pâ vad som behöver göras här….

Lena
11/5/11, 4:16 PM
#107

#106 Hur går det för dig och katterna i Spanien? Tufft det där när katter kommer in i så dåligt skick!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
11/12/11, 1:23 PM
#108

Hej hej, har haft problem med internet en längre tid.

Det gâr ganska bra, inga olyckor sedan den sjuka missen. Avslusning har skett samt planerar avmaskning. Det är sâ mânga katter att jag màste beställa om jag mâste använda annat än pipetter.

En subvensionerad kastrering planerad den 28 november. Sparar själv till de smà honorna jag hoppas kunna ta i janauari. Bara vet inte tycker det är för tidigt Rynkar på näsan Jag vet ju inte hur gamla de är och hár finns ingen tidig kastrering tyvärr.

Det kommer komma en àrsredovisning av hela verksamheten nu i december. Det innebär faddrar hjälp, samt enskilda bidrag genom hemsidan samt bidrag kopplat till hitte.katter i fokus.

Tyvärr har jag inte fâtt kvitton pâ allt men det har ocksâ bekostats av mig själv samt fadder sâ lyckas jag inte fâ kvitton till redovisningen skriver jag om det i en parantes.

Lena
11/12/11, 2:42 PM
#109

#108 Kul att höra om katterna och hur det går! Så bra att du kämpar på envist och målmedvetet trots diverse motgångar. Skönt att höra att det har lugnat ned sig lite på det områder i alla fall.

När det gäller honkatter kan man (utan att det räknas som tidig kastrering) göra det från 6 månaders ålder.

Det blir kanon om du redovisar i december! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
1/30/12, 1:01 AM
#110

Har gjort en ârs rapportering men lyckas inte ladda upp filenRynkar på näsan Nàgot tips?

Annars är det bra med missarna. Har 2 unga nykastrerade damer i gästrummet. De tycker snarare det är ett fängelse men de ska inte klaga Glad Vär,me, mat och säng.

Lena
1/30/12, 8:59 PM
#111

#110 Så bra att du fortsätter att kämpa för katterna!

Vilken typ av fil är det du har lagt redovisningen på? Pdf brukar fungera.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Granadina
1/30/12, 10:40 PM
#112

Ok, jag har ett zippat word dokument men dâ ska jag testa pdf istället. Men det fâr bli imorgon dâ jag ahr det pâ en annan dator :-)

Granadina
2/5/12, 12:05 PM
#113

Ibigogad fil finns ekonomisk redovisning frân Lises Skyddslingar jan 2011-jan 2012.

Alla frâgor och funderingar besvarasGlad

Under 2012 som kommer har jag som det ser ur nu 3-6 hankastreringar(3 hanar som inte är speciellt bofasta). vaccineringar kan bli allt frân 10-19 dâ "vildisarna" är osäkra kort med tanke pâ infâgning och sâ. Avlusning och avmaskning gâr pâ ca 7000 kr per âr om jag ska hâlla efter pâ bästa sätt.

Alla honor här är nu kastreradeSkrattandedâ jag fick in bâde Lillan och Merengue nu i januari. De senaste 2 âren har vi kastrerat 9 honkatter. När sambon klagar över kostnagerna sâ svarar jag att om det inte gjorts hade vi lätt haft 50 katter utöver Förvånad de 20-tal som är här idag och dâ är han tyst. Kastreringar "rules"!!

VH

Lise med Skyddslingar

Granadina
2/8/12, 11:32 PM
#114

Tipsar om försäljning till förmân för Skyddslingarna

http://insamlingsauktioner.egetforum.se/katter-f25.html

Granadina
3/9/12, 9:48 PM
#115

Det är tungt i Spanien just nuRynkar på näsan 5 katter som behôver vaccineras men pga av sjukdomar ligger vi efter.

Strumpan har fâtt en allvarig ôroninflamamtion som pâverkat balanassinnet. Vi vet inte hur det ska gâ och om hon nâgonsin ska kunna gâ klokt igen. Esmeralda och Samba behöver ocksâ sjukvârd. Esme med ögoninflammation och Samba med problem i munnen. Hade sparat till vaccineringar men min hund blev akut skadas sâ vi ligger efter Rynkar på näsan

Lena
3/9/12, 11:21 PM
#116

#115 Vad tufft ni har det i Spanien! Inte lätt när det kommer oförutsedda utgifter på det där viset! Hoppas vovven blir återställd!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
4/21/12, 4:23 PM
#117

Då denna insamling inte har uppdaterats på en dryg månad kommer vi att ta bort den som en aktiv insamling. Vi har flera nya insamlingar på ingång vilket gör att vi måste ställa krav på att de som ligger i godkända insamlingar är aktiva enligt de regler som gäller.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
4/24/12, 11:57 AM
#118

hur gårallting?

Annons:
Granadina
5/6/12, 9:01 PM
#119

Hej Helenaal, tackar som frâgar.

Vi har haft det riktigt tufft den senaste tiden och det verkar fortsätta. En misse med kattsnuva som behandlats i över en mânad nu, Strumpans öroninfektion som förmodligen är en missahandelskada och hon blir aldrig âterställd igen. Nu verkar hon även râkat ut för en urinvägs infektionsâ set blir veterinär besök i veckan.

Hej Lena, jag vet inte om jag kommer kunna uppdatera varje mânad framöver. Dels är det mycket nu med katterna och själv har jag gâtt och blivit oplanerat gravid och är inne i västa illamâendes och trötthetsperioden. Om andra behöver hjälp sâ ta bort mig. Intresset är inte sâ stort för oss i Spanen sâ kan nâgon annan kan t avâran plats och fâ chansen till hjälp är jag mer än glad :-) Vi hankar oss fram här som vi alltid gjort :-)

[sarasvati]
5/6/12, 11:06 PM
#120

Hej Granadina! Glad att höra från dig. Du gör ett elefantjobb där i Spanien!! Oplanerat gravid är tufft - med illamående och trötthet därtill. Vi "vet" ju hur det är för hittemissarna Obestämd

Och vet att du gör mycket mer än hankar dig fram med hemlösingarna, där så många fått hem och vård och ett chans till ett gott liv hos dig trots alla dåliga odds. Du är en ängel och varje års hjältinna! Och det är sant att intresset här (eller annorstädes) inte varit så stort för er i Spanien. Det är också förståeligt. Det vet du. Stora kramar och lyckönskningar till Dig och missarna !!! + pm:ar.

Lena
5/6/12, 11:21 PM
#121

#119 Tack för svar! Förstår att det är tufft med illamående och graviditet! Du är alltid välkommen att starta en ny insamling längre fram. Hoppas kissarna kryar på sig! Jobbigt med så många sjukdomar/skador som slår till på en gång. Håller tummarna!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
5/7/12, 12:59 AM
#122

Sarasvati: Oj, "intresset inte sâ stort" vad fel det blev, och inte alls menat som kritik, som det kanske ser ut som nár jag läser i efter hand.  Jag menade mer att det inte är sâ mycket liv i denna insamling sà vore det ju bra om den backade ur för att ge plats till andra behövande pâ närmare hâll GladMina skyddlinagr har ju ett hem och det finns mânga dár ute som inte har det och behöver hjälpen bättre i mina ögon. Vi ár sâ tacksamma för det stöd vi fàtt när vi hade som störst behov och ár glada att andra kan fâ samma chans.

Hankar oss fram jaGlad I spanska mâtt lever mina skyddlingar som kungligheter.

Lena: Det blir nog bra med missarna även om det ár psykiskt pâfrestande just nu. Kanske i mitt "eget " tillstând som spökar ocksâ :-) Katterna verkar i alla fall pigga och glada trotts krämpor och handikapp och det ár det viktigaste. Att jag sedan ororar mig i tid och otid finns det mindre bot för. Som den natten jag for ut att leta efter Strumpan som ár halvdöv med dâlig balans. Jag gick i morgonrock pâ gatan och ropade med 6 skyddslingar i släptâg och sâ kom det folk gâendes mot oss. De fick sig en syn men Strumpan kom in och jag kunde sova gâttSkrattande

Lena
5/7/12, 6:46 PM
#123

#122 Du får fortsätta att hålla oss uppdaterade över hur du och katterna har det. Det är spännande att följa tycker jag och säkert många med mig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
5/10/12, 11:05 PM
#124

Ja, idag har jag tagit en katt till vet för avlivning. Ingen av skyddslinagrna. Jag höll precis pâ att packa in mina sjuklingar när en granne undrade om en orange katt som satt pâ hans gârd var min? Nej, min sitter här sa jag och visade Houdini i trappen. -Ja, denna katt är illa tilltugad. Vet inte vad jag ska göra.Kan du ta en till frâgar grannen. Vi gick dit och det aavr en fruktansvärd syn. Ena Ñoga bota med rinnande var, ur munnen rann var nosen var helt igen torkat av nâgot svat. Blod, snor??? Jag fick med misse till vetten och där konstaterades bara att avlivning var det enda. en fraktur pâ káken ahde katten uppen abrligen dessutom samt misstanke om blödning ur öronen. Fy sâ eländigt. Ja ja 370 kr gick avliviningen pâ, kroppen tog de hand om utan kostnad.

Annars gâr det upp och ner här. Samba med kattsnuvan har inte blivit bättre sedan besöket hos vet för 10 dagar sedan, sâ det känns oroligt.

Den oplanerade graviditeten har slutat med missfall som inte beter sig som det ska sâ imorgon ska jag till sjukhuset igen(började i tisdags). Jag som skulle njuta av vâren…Kanske jag fâr njuta av sommaren i lugn och ro…

[sarasvati]
5/11/12, 12:45 AM
#125

Så förförligt ledsamt, alltsammans. Tack för att du fick med misse till vetten. Du gör vad du kan, mer kan ingen göra. Och hoppas på en sommar av lugn för dig … Kram!

Annons:
Lena
5/12/12, 12:04 PM
#126

#124 Men så jobbigt för dig med så mycket tuffa saker på en gång! Vi får hoppas att det lugnar ned sig nu framöver med allt.

När det gäller kattsnuvaär det ofta bakteriella följdsjukdomar som ställer till det. För att få bukt på dem brukar man behöva en lång antibiotikakur. Typ 4 veckor. Skulle därför tippa på att medicineringen behöver fortsätta ytterligare en tid.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
5/12/12, 3:59 PM
#127

Lena: Ja som det verkar nu sâ är problemet att hon fâr kortison för att behandla reaktionen pâ snuvan. Hon är ju angripen i munnen. Och dâ frodas bakterierna som  ger hennes de svâra problemen. Hon äter ju och beter sig normalt sâ hon är ju inte sjuk i den bemäkelsen. Vi kämpar pâ :-)

Vad gäller mitt egna problem kommer det ingen vart heller sâ i vársta fall blir jag inlagd för ârgärd. Grrr…när ska man njuta av livet? Har planterat en kryddträdgârd i alla fall :-D

Granadina
6/2/12, 3:33 PM
#128

Samba har provat sin 3:e antibiotika nu som hon tagit ett tag nu och det fungerar bra om jag blandar ui i mjölk och sedan i burkmaten och tonfisk spa som pricken över i´t.

Med övriga katter är det bara bra just nu.

Lena
6/2/12, 10:43 PM
#129

#128 Skönt att höra att det har bättrat sig med Samba och att de andra katterna mår bra!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
8/13/12, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

Det var ett tag sedan.

Lilla Samba som varit Ok med sin sjukdom hittades igâr död. Jag vet inte om kroppen bara la av eller om nâgot hänt henne. Grannen hittade henne och enligt hans fru, som sa det, hade maken slängt henne i soporna. Varför dâ? jag blev sâ paff sâ jag bara sa ja ha ja ha och gick och började rota i sopcontainrarna utan framgâng. Jag har grâtit hejdlöst, det känns sâ overkligt. Hon var hemma och ât precis som vanligt i fredags. I lördags hjälpte jag till i en räddning aktion gällande 2 riktigt dâliga 5 veckors kattungar och kom hem sent men undrade varför hon inte var hemma, Dock händer det att hon är borta nàgot dygn.

I natt kom hon i en dröm. Hoppade in genom det soldränkta fönstret hon alltid kom in genom och lät mig klappa henne en stund. Hon har aldrig velat bli klappad. Sedan ât hon sin portion burkmat och hoppade ut igen. Kom hon och tog farväl?

Tom en skyddsling jag inte sett pâ ett âr kom hit. Slumpen eller ville han trösta mig och ocksâ ta farväl av Samba?

Lena
8/13/12, 11:03 PM
#131

#130 Men så sogligt att hon bara har dött den fina lilla Samba! Förstår att du är ledsen!

Egendomlig dröm du hade! Det verkar ju nästan som om hon sade adjö till dig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
8/13/12, 11:42 PM
#132

Lilla Samba, så sorgligt att du mist henne.Gråter Det du upplevde i natt ser jag som ett sätt för Samba att visa sig för dig, visa sin tacksamhet mot dig  och vara någon form av farväl. Om det är för alltid det vet vi inte. Det är så mycket som vi människor trots allt inte kan förklara även om vi oftast tror vi vet allt. Det finns säkerligen en tanke bakom det du upplevde  det är jag övertygad om. Även att en skyddsling du inte sett på ett år plötsligt kommer till dig just  i denna stund tror jag inte är en slump.

Annons:
[sarasvati]
8/15/12, 12:12 AM
#133

Så oerhört ledsamt med lilla Samba! Gråter

Nu tror jag inte på själar, andar, regnbågsland etc - eller demoner heller för den delen, bara de alldeles egna. Och ser din dröm som din egen övertygelse att du gjort allt du kan, och lite mera, och att du vet att Samba visste. Det är sant, och tröst nog.

Glad över skyddslingens återkomst! Du ser, du gör skillnad. Kyss

Granadina
8/16/12, 10:34 PM
#134

Nog gjorde jag allt för Samba och det känns skönt att veta. Idag har det känts OK. Att inte veta vad som hände egentligen känns frustrerande, men Samba levde ett bra liv den tid hon fick. Jag fâr ta det positiva till mig, ett mâste nár man engagerar sig i de svaga och oönskade.

Idags läget tar hundar över mina bekymmer. En "hemlös" tik har fött valpar i omrâdet. De var 10 men nu 2 dygn efter finns 8 kvar. Oj Oj :-( Tiken ska jag kastrera och om jag själv fick välja hade jag tagit hand om en valp men sambon vill inte. Det blir att leta hem. 7 tikar och en hane…suck och pust!

Granadina
8/19/12, 12:30 AM
#135

Oj oj,  nu har jag 10 hundar :-( Igâr sâg jag att mamman hade tagit in kullen i ett ca 10 meter lânt rör i vinkel som används till att leda bevattningsvatten. Jag var orolig och sa till sambon att tänk om de börjar vattna?? Idag gjorde dem det. Det blev en kamp under 3 timmar. jag öste och byggde vallar, ledde om och hit och dit. Till slut insâg jag att jag kunde inte hâlla pâ sâ, jag ahde suttit sär ännu! Jag har ett liv och kan inte vakta alla vattningsdagar 24 timmar, sâ jag lät vattnet börja sippra in för att tvinga mamman att ta ut valparna. Det gjode hon ocksâ och jag tog alla i tröja och sprang hem för att tvätta torka och värma. Mamma kom in och det har gâtt bra :-) en liten har somnat in men den var svag, uttorkad och undernárd sâ det var inte pga av vattnet. Sà nu har jag mina 2 hundar samt mammahund med 7 valpar. Ett 20-tal skyddslingar i katt och hund format. Jag behöver en drink tror jag…

Lena
8/19/12, 9:45 AM
#136

Isses vilket hästjobb! Sånt händer inte i Sverige att det dyker upp hemlösa hundar med valpar på det där sättet. Då blir det fullt upp nu med andra ord. Hur är det med hundar i Spanien? Har de högra status än katter eller står de på samma nivå? Hur ser hundarna ut? Det är ju lättare att adoptera dem till Sverige nu när de ändrat reglerna för införsel. Lägg gärna ut foton på dem här. Det finns en sajt som heter Blandrashundar iFokus.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
8/19/12, 12:56 PM
#137

Hundar har här unjefär samma status som katten i Sverige.

Det stora problemet här tycker jag är människornas likgiltighet. Den stora massan brys sig inte ett skit. I Sverige tycker jag i alla fall att mânga ser övergivna djur som ett problem, även om alldeles för fâ är cilliga att dra till strâ till stacken. Här ser man det mer som ett problem för egen del, att de smutsar ner och ser illa ut, inte att djuren lider och har det svârt. Fast sâ tánker ju mânga i Sverige med…

Valparna ser mest ur som korvar just nuSkrattande De är bara 5 dagar gamla. Mamman âr världens snällaste. Har plockat ett 50-talfästingar sedan igàr och hon bara sitter tyst och väntar pâ att fà gâ.

Katterna känner hunden sâ det fungerar bra.

Lena
8/19/12, 1:27 PM
#138

#137 Om det är svårt hitta goda hem i Spanien åt dem kan det vara en idé att adoptera dem till Sverige. Det finns flera organisationer som jobbar med detta. Jag kan luska lite om du vill.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Procat
8/19/12, 2:20 PM
#139

Skickade en liten summa från Finland till förmån av valparna och deras mamma Cool.Hoppas den kommer fram.

Du är en underbar människa, Granadina, som hjälper de hemlösa katterna i Spanien, och även hundar!

De hemlösa katterna har det så tufft i Spanien, jag vet det. Det är ett enormt problem som aldrig tar slut. Min ena katt är en fd spansk hemlös katt, som jag träffade under min semester och hämtade hem lite senare.

Annons:
Granadina
8/19/12, 6:10 PM
#140

Procat: Âh vad snällt av dig! Ja katter anses ju, enligt lagvara, ohyreangrepp  i stora grupper i detta land. Det säger ju allt.

Tur i oturen med valpar är att de är billigare att vaccinera än katter och att hundar har ett lättare lynne. Vilken skillnad att fâ in en skyggistik mot en skyggis hona. Men svàrare med hundar i lânga loppet.

Lena: Det vore jäte snallt om du kunde luska lite. Jag satt i natt och kolla olika hundhem, men de som hade en e-mail adress gick mailen inte fram till och de andra hade bara uppgifter för att sätta in pengar til demRynkar på näsan

Vem vet…kanske det blir en sváng till Sverige i december/januari för att leverera valpar Flört

Lena
8/19/12, 9:25 PM
#141

Jag kollar runt lite och återkommer. Bilder vill folk gärna ha både på mor och barn. Så det är en bra idé att fota dem lite! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
8/22/12, 1:27 AM
#142

Har redan fotat massor :-) Ska bara ladda upp ska ni ocksâ fâ se :-)

Granadina
8/23/12, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Nu kommer lite valp foton, fel forum jag vet, men men….

Granadina
8/23/12, 10:01 PM
#144

hmm skulle ladda upp fler men det vill sig inte…

Granadina
8/23/12, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

smâttingar

Granadina
8/23/12, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

en brun en…

Annons:
Granadina
8/23/12, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

hela familjen

Granadina
8/23/12, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

2 av 4 svarta med vitt

Lena
8/23/12, 10:38 PM
#149

Ohh vad fina de är! Hur stor är mamman ungefär?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
8/23/12, 10:47 PM
#150

Nu har jag startat en tråd inne på Blandrashundar iFokus om dina vovvar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kalli
8/23/12, 11:03 PM
#151

#150: Tycker mammahund ser helt underbar ut, skulle gärna hundnappat henne om jag inte redan hade fullt hus. Angående att placera hundarna i Sverige så beredd dig/er på att det finns risk för en del negativa kommentarer. Men hoppas att ni även får hjälp att hitta de små underbara hem.

Granadina
1/11/13, 9:09 PM
#152

Oj vad länge sedan jag skrev här. Kan tala om att missarna mâr bra allihop. Hundarna mâr ocksâ bra, mamma och 2 valpar finns kvar. Hinner inte alls med allt men en halvdan matte är väl bättre än ingen antar jag.

Hoppas kastrera 2 hanar under vâren och sâ ska minst 3 katter fâ tänderna genomgângna.

Lena
1/11/13, 11:22 PM
#153

#152 Fick vovvarna hem i Spanien sedan?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Granadina
1/14/13, 8:55 PM
#154

Hej Lena,

De valpar som fâtt hem har fâtt hem här i Spanien. Fâr se hur det blir med de som är kvar…

Lena
1/15/13, 8:58 PM
#155

#154 Bra att det har löst sig för några av dem! Håller tummarna för resterande!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
8/24/13, 9:48 PM
#156

Hej,

Vill bara uppdatera lite om hur vi har det i Spanien. Jag har nu nästan alla katter kasterarde. Endast en hane som varit här hela tiden är okastererad och det är för att det inte gâtt att fânga honom.

Vi har haft ett ganska lugnt âr pâ kattfronten tills förra helgen. Jag kom hem frân Sverige pâ natten till mândagen. Maken hade hittat en mager ca 4 veckors kattunge pà garage uppfarten som var snuvig men ât OK. Jag tog henne till vet direkt pâ morgonen och vi hoppades pà det bästa med medicin, och just för att hon ât. När jag kom hem frân jobbet pâ kvällen hittade jag skyddslingen Lillen i ett berövligt skick. Han ville inte röra sig, hade kissat ner sig och han dräglade lätt och flämtade. Det blev ilfart till veterinären men han gick inte att rädda. Inre skador och blödningar, förmodligen pâkörd. Det var fruktansvärt, blödningen var sâ stor att det inte ens gick att avliva pâ vanigt vis. Det gick inte att hitta âdror sâ vet var tvungen att injecera direkt i hjärtat. Förkrossad kom jag hem och skulle titta till den lilla. Jag sâg direkt att maten var i stort sätt orörd och mycket riktigt, även hon hade somnat in. Usch, det kándes sâ hemskt att hon dött ensam. Pâ förmiddagen hade hon klättrat pâ mig och varit sâ kontaktsökande och verkade pigg, sâ jag trodde aldrig att det skulle vända sâ snabbt.

 Tvâ missar fick jag begrava dagen därpâ. Jag la Lillen och Pelusa, som jag kallade kattungen, tillsammans i ett kuddfodral. Jag begraver alla min katter i kuddfodral dâ lâdor inte brukar finnas till hands och jag vill inte lägga dem direkt i pâ jorden. De sâg sâ lugnt och fridfullt ut, som om de levde och egentligen sov tillsammans. Jag önskade sâ att de fâtt leva vidare. Jag har varit med om mânga dödsfall genom âren men aldrig tvâ samma dag och sâ oväntat. Detta är det värsta och tyngsta jag varit med om sedan detta började. Men vi är starka, vi kämpar vidare. För Lillen, Pelusa och alla andra som lämnat oss. För skyddslingarna som finns kvar och för nya som kommer hit. För det kommer alltid nya när vi minst anar. Precis som när Lillen som kattunge dök upp i fönstret eller Pelusa som satt pâ uppfarten, förmodligen dumpad av nâgon.

carlas
8/25/13, 12:22 AM
#157

Små missar! Du kämpar väl Granadina. Alltid!! 🌺

I Sverige ser det likaså illa ut. Har du  möjlighet att stödja kampanjen för att göra det bättre djurskyddsmässigt, så snälla ge ett knapptryck till namninsamlingen. Finns även på kattforum.se, här http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=13&t=219949 , där det verkligen behövs stöd 💔 En liten påminnelse där, uppmuntran, whatever? (är säker på att du redan skrivit på själv ;) men katterna behöver så många flera).

Gott mod ❤️

Lena
8/25/13, 11:01 AM
#158

Så ledsamt och svårt med de båda småttingarna vars liv inte gick att rädda. Du kämpar på riktigt bra med djuren som kommer i din väg Granadina! Ibland vill det sig inte hur mycket man än försöker och vad men än gör. 

Här är den livsviktiga namninsamlingen som vi jobbar med just nu. Djurskyddet i Sverige är tyvärr inte heller vad det borde vara. Skriv gärna under!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
8/25/13, 4:29 PM
#159

Så tragiskt Granadina. Du kämpar på så väl för dina skyddslingar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Granadina
8/26/13, 9:14 AM
#160

# 158 Har redan skrivit pâ Lena och delat pâ FB. 

Nu nästan en vecka gâtt och jag börjar se det positiva jag gjode för Lillen. Jag tänker alltid att för en katt ár kvalitet viktigare en kantitet. Lillens liv blev kost men han kom frân gatan och fick ett fint liv i ett hem som kastrat den tid det varade. Mer än vad sâ mànga andra fâr. Pelusa fick inte mer än en chans men hon dog inte pâ gatan utan fick mat och en tryggplats att somna in pâ. Jag har gjort allt jag kan och det fâr jag vara nöjd med och hoppas att missarna ocksâ är, var de nu befinner sig.

Annons:
Lena
9/1/13, 10:45 AM
#161

#160 Tusen tack Granadina för att du skrivit på och delar! Nu är vi nära 8500 namn! 

Det är viktigt att tänka så - se det positiva och värdet i vad man gör. Som du skriver gjorde du skillnad i båda dessa kissar liv. Det är stort och något att vara stolt över. 🌺❤️✨

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
10/1/13, 9:59 PM
#162

Idag har Fino fâtt somna in. Fino betyder "finlemmad". Han kom hit med i vâras och var smal och hade snuva. Trots behandling och kastrering sâ har han magrat av och idag kom domen. FIV. Jag tog beslutet att han fick somna in direkt. Nu kommer kyla, och utan hull sâ skulle han garanterat frysa, och säkert bli "sjuk"och inte bara mager som var hans symptom. 

FIV är läskigt och vi kan inte skydda oss mot det. De flesta skyddslingar är testade och fria, endast Fino har visat positivt av katterna som testats. Vet dock inte inte säket om alla har testats🤔 Minnet tryter. Dà all information menar att annan smittväg än slagsmàl(saliv och blodblandning) nästan inte är pâvisbar hoppas jag att de friska inte smittas sà länge de som mest kan använda samma vattenskâl eller äta frân samma skäl. 

Jag tog förlänge sedan beslutet att inte avliva en "frisk" katt med FIV diagnos. Dels pâgrund att de inte bôr smitta sâ som mina skyddslinagr träffas, men ocksâ fôr att det finns sâ mànga andra katter här som inte är mina och kan sprida smitta likaväl dom. 

Fino var inte frisk. Han hade tacklat av och med vinterns intâgande var det bäst sâ här. Tänk om han valt att gâ undan och dött pâ okänd plats i plâgor? Tràkigt att hans sista stund skulle ske pâ en klinik där han inte kände sig trygg men alternativen till ett värdigt slut för en skyggis är fâ tyvärr😢

Katthemsmatten
10/3/13, 11:31 AM
#163

#162 Jag tycker att du resonerade alldeles rätt. Fino var uppenbart sjuk och en fuktig, kall spansk vinter är inte mycket bättre än den som vi står inför här i Norden. I det läget är det ganska lätt att fatta beslutet att låta en kisse få somna in. Att du inte avlivar FIV-smittade katter som inte insjuknat sympatiserar jag i allra högsta grad med. De lär inte smitta varandra via dricksvattnet och om de inte slåss är risken minimal för att de ska smitta varandra.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Djurälskaren87
10/3/13, 12:54 PM
#164

162# tack för uppdateringen! kan man sätta in en summa till dig? tycker du gör så fint jobb åt missarna! hur bor alla missar? i ditt hus?

Lena
10/3/13, 6:13 PM
#165

#162 Tycker också du hanterat det hela på ett klokt och bra utifrån rådande omständigheter. Kissen har fått leva tills han började få men av sin sjukdom. Och nu fick han somna in innan det blev värre. FIV är en hemskt sjukdom som man inte ju inte har något att sätta emot när det väl börjar gå påtagligt utför. Tuffa beslut och situationer det där.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
10/3/13, 10:57 PM
#166

#163 av Katthemsmatten: Ja det fanns ingen tvekan i beslutet.  Ändâ känns det alltid sâ tungt.  När det gäller Fino sâ känns det sâ sorgligt att han fick sâ kort tid här med omsorg. Jag önskar att han kunde fâtt mer av den fina tiden men nu blev det inte sâ tyvärr. Har ju haft 2 andra som inte ens fâtt detta, som kommit i sâdant skick att de varit tvungna att avlivas omgânde och de mâste ha lidit oerhört. Jag är tacksam att jag fick möjligheten att skydda Fino frân det i alla fall och jag fâr väl nöja mig med det även om jag svär över alla orättvisor här i världen.

Slâss gör inte katterna, de gjorde de inte inom gruppen ens som okastrerade, sà peppar peppar, jag tror och hoppas att ingen som finns här nu ska ha smittats. De flesta har testats för bâde FIV och FELV vid kastrering och de har alla varit negativa sâ gruppen borde bara till minst 85% fri i alla fall.

#164 av Djurälskaren87: Vi har ett svenskt konto som man kan hjälpa via, det finns pâ vâr hemsida http://lisesskyddslingar.weebly.com/. Vi hade insamling här tidigare men vi gav vàr plats till de svenska projekten dâ deras situation är mer akut och vi är en ganska stabil situation och mer underhâllskostnader än akuta utgifter. 

Katterna bor lite olika. 7 stycken kommer in i huset och är helt tama. Sedan har jag "skyggisarna" som är 8 st. Dessa vill inte komma in och alla utom en är utefödda vad jag vet. Dessa kommer hit och äter och och har skydd om de vill i ett uthus vi har. De har även skydd hos 2 olika grannar sâ de har skapat sig lite skilda revir kan man säga. Mr Bean som bara har 3 tassar och svârt att ta sig fram är bofast pâ tomten dâ han är helt trygg här, speciellt för hundar som pringer löst. Här är det neutral mark och inga brâk om ingen grannkatt kommer fôr dâ motas den bort. 

#165 av Lena: Man mâste vara klok och stark och inte lâta känslorna styra. Jag har en arbetskamrat som säger att jag inte ska ta hand om djuren för jag blir bara ledsen när de gâr bort. Det hon inte kans förstâ är att jag inte har djur av egoistiska skäl. Jag skulle aldrig välja bort att gà igenom dessa förluster med följd att dessa katter (och hundarna) istället skulle fortsatt som okastrerade, förökat sig ohejdat och dö ensamma av sjukom och i plâga som de flesta hemlôsa gör. Om jag fick välja skulle jag ha 3 katter som innekatter och med kattgàrd, kunna unna mig att ha djur för att jag VILL HA, enbart av egoistiska skäl. Jag "vill inte" ha skyggisar av den enkla anledningen att jag önskar att ingen katt skulle behöva födas till skyggis men nu gör dom det och dessa djur behöver mig/nâgon. Att kunna ge dessa djur nàgot bra och förändra är ju förstâs en glädje för oss som sysslar med detta men vi önskar ju alla att detta inte skulle behövas. Denna empati är nâgot som de flesta tyvárr inte delar och därför har vi dessa problem med övergivna djur, men min arbetskamrat kan inte se kopplingen precis som de flesta andra här i välden 😕

Ne men,  det blev en massa tankar här…det var inte meningen 😊

carlas
10/4/13, 12:23 AM
#167

#166, citerar (minA fetingar etc):

Om jag fick välja skulle jag ha 3 katter som innekatter och med kattgàrd, kunna unna mig att ha djur för att jag VILL HA, enbart av egoistiska skäl. Jag "vill inte" ha skyggisar av den enkla anledningen att jag önskar att ingen katt skulle behöva födas till skyggis men nu gör dom det och dessa djur behöver mig/nâgon. Att kunna ge dessa djur nàgot bra och förändra är ju förstâs en glädje för oss som sysslar med detta men vi önskar ju alla att detta inte skulle behövas. D

Kan inte instämma mer, Granadina. Dina tankar är värdefulla. Och alldeles vad som behövs. 🤗

By the way. Det här får mig att undra, hur ser djurskyddslagstiftningen ut i Spanien vad gäller "ägarlösa katter", i teorin då? Och hur ser det ut i praktiken, myndighetspraktiken då? Har du sett länsstyrelsens i Västra Götaland skriftliga rutiner till djurskyddskontrollanterna etc (här http://hittekatter.ifokus.se/discussions/5246d32ece12c405be000993-lst-vg-rutiner-avseende-overgivnaforvildade-katt ). Kan det vara liknande i din del av Spanien, Granada?

Avser inte ge dig mera bekymmer, viktigast är DU ÄR BÄST ❤️

Annons:
Granadina
2/11/15, 8:34 PM
#168

Hej.

Ser att det var väldigt länge sedan jag uppdaterade. Mycket med jobb, barn, skola, katter, hundar mm mm. 

Hur som helst rullar det pâ här med alla djur. Flera katter har kommit till, bl a en hona med 3 ungar som nu närmar sig âret. Mamma och en av ungarna har kastererats men 2 är helt omöjliga att fânga. men jag ger mig inte. Just nu har jag en hembyggd fälla men de gâr inte in ännu, men snart sâ…skam den som ger sig.

Vi har haft en släng av snuva och herpes bland skyggisarna men de är sâ bofasta nu sâ jag kan medicinera vid matstället.

Alla hundarna finns ocksâ kvar sâ ja, tid för forum har jag inte haft precis :-)

Kram pâ er kattfolk!

Katthemsmatten
2/12/15, 11:35 AM
#169

Kul att få en uppdatering, Granadina! Du gör verkligen ett enormt jobb alldeles själv. 🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
2/12/15, 7:48 PM
#170

var i spanien er dette, kan kanskje komme ner/ forbi med lite greier….leksaker, bädd avmaskningsmedel (vet dock ei om avmaskningsmedelet får passere gjennom tullen

en stor eloge til deg

Katthemsmatten
2/13/15, 10:41 AM
#171

Skulle tro i närheten av Granada, men tanke på Lises signatur.😉

Medarbetare Hittekatter iFokus

Granadina
2/23/15, 10:55 PM
#172

Precis, vi finns i en by 8 km från Granada stad. Avmaskningsmedel och loppmedel har en vän från Vitryssland tagit med till mig så det kan man ta över gränsen vad jag förstår. Saker till katterna har vi också dåligt med men de har regn och vindskydd även om det mest ser ut som en kåkstad😱 Det är över 20 katter och alla slantar går till mat och veterinär. Värst är nog loppmedel… I lördags kastrerades ytterligare en hona härifrån samt en som hållt till vid mitt jobb i centrala Granada. Nu har jag en kvar som jag kämpar med…hon har gått i 3 "fällor" men lyckats ta sig ut alla gånger 😬

Upp till toppen
Annons: