Annons:
Etiketttips-råd
Läst 26795 ggr
kattarina
2/19/11, 6:53 PM

Hjälp mot hårbollar hos katt

Hur kan man hjälpa katten att få upp hårbollar ?

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Annons:
Gullimat
2/19/11, 7:45 PM
#1

kattgräs kanskeObestämd

kattarina
2/19/11, 7:47 PM
#2

Jag fick detta av en vän

Har din katt problem med hårbollar? Kattmalt finns att köpa på djuraffärer och kostar väl runt eller under 100-lappen. Detta smöjer tarmarna så hårbollarna lättare ska åka genom systemet istället för att komma upp igen.

Sist när jag var hos veterinären tipsade hon om att man också kan ge olja i maten. Mat-, raps- eller olivolja spelar ingen roll. Inte mycket men någon tesked kanske. Och jag testar nu detta och vi har itne haft några problem med hårbollar nu! Inga problem med att äta heller, han äter som vanligt. Jag häller lite rapsolja i blötmaten och blandar/mosar.

**Mat-, raps- eller olivolja är naturligt och tas samtidigt upp av kroppen. Oljan är bra för pälsen så i samband med olja kan pälsen bli finare! :)

**Olivolja skippar iallafall jag pga denna olja kan ha en besk smak. Raps olja hade jag hemma och det fungerade kanon! Parfinolja kan med ges, men detta tas inte upp av kroppen utan lägger sig runt i tarmarna så det blir mer "glid

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

kattarina
2/19/11, 7:52 PM
#3

De flesta katter brukar spy upp hårbollar med jämna mellanrum. Det är jättebra att du låter dem äta gräs. Du är nog duktig på att kamma och borsta så att de inte får i sig så mycket lös päls när de tvättar sig. Om man vill hjälpa katten att få upp hårbollar så kan man koka upp ett par dl vatten med några matskedar linfrö i, sila av och låt svalna, ge katten utav linfröslemmet med en lite spruta i munnen, en del katter gillar det och kan lapa i sig det direkt från ett fat. Man ger 1-2 ml åt gången 2 gånger per dag i typ 3 dagar.

Detta är ett tips mot hårbollar

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Upp till toppen
Annons: