Annons:
Etiketttips-råd
Läst 3208 ggr
bymaruska
3/1/11, 10:12 AM

Foder tips!

Jag behöver hjälp med vad jag ska använda för foder till Wille o Kajsa Kavat.

Det måste funka för båda. Wille är lite för tjock och Kajsa Kavat måste växa till sig. Vad köper jag och hur mycket ska en katt äta? Det här med fri tillgång funkar inte riktigt bra dom bara äter o äter.

Ett bra kvalitets foder som är komplett och smarrigt.

//M-H

Annons:
brutt
3/1/11, 5:11 PM
#1

Det verkar som om de här två katterna skiljer sej  ganska rejält åt i fråga om näringsbehov.Den ena är en lite äldre något korpulent kastrerad hankatt och den andra en ung hona som behövde växa till sej.Skulle nog iaf satsa på att ge den lilla tjejen lite extra med kattungemat vilket kvalitetsfoder du än väljer tex. Hills,Eukanuba eller Royal Canin.

Sagolika
3/1/11, 6:05 PM
#2

Eller Bozita mjukmat.

sagan
3/1/11, 7:01 PM
#3

Mjau i konserv eller Mjau tetrapaté (ej i gelé). Innhåller inget socker eller spannmål. Så den tjocka äter det han behöver och den smala kan gå upp med lite mer mängd. Mänden mat är så olika. Och man ska inte stirra sig blind på vad som står på förpackningarna. Läste på Barf i fokus att ca 10g torrfoder motsvarar ca 60gram mjukmat. Men inte sagt att det stämmer helt och fullt. Då det skiljer sig i näring och innehåll beroende på vad man ger för mjukmat. Hur mycket väger Wille och hur mycket väger Kajsa? Att banta en katt är inte det lättaste. Samt att viktnergången ska gå långsamt. Vet inte exakt hur mycket i månaden det rör sig om som är hälsosamt. Någon annan som vet? Men jag kan tänka mig att inte mer än 100g/månad tills man nått sitt mål.

Cindy
3/1/11, 7:35 PM
#4

Iams Multicat och Porta 21 Sensible är bägge bra foder till hem med katter av olika hull och ålder. Finns t.ex på www.zoo.se

Vänliga hälsningar
Cindy

bymaruska
3/1/11, 8:47 PM
#5

Tack för goda ideér! det är faktiskt ett gissel Kajsa är tunn och behöver äta upp sig lite. Hon är liten i sig själv men lite behöver hon lägga på sig. Wille är en riktig tjockis…

Jag har gjort så här nu så får vi se om det håller. Kajsa Kavat för ett kattungefoder från lams och Wille får ett light foder också från lams.

Dom får äta separat tillsvidare, just nu sitter Wille o tjuter för att han inte får äta kattungematen…….

Wille klarar sig men det är viktigt att fröken Kavat växer till sig.

Vi får se hur det går!!

//M-H

sagan
3/1/11, 9:26 PM
#6

Light foder är en massa fibrer i som inte ger katten det den ska ha. Katter ska ha proteiner och inte spannmål. Ju mer spannmål/fibrer desto fetare katter tyvärr. Det är tillverkarna som säger att light foder är bra när det egentligen inte är det. Se vad en katt får i sig i vilt tillstånd. En mus, en fågel, insekter m.m och däri finns varken torrt eller spannmål i den utsträckningen som finns i foder.  Men det är som sagt ditt beslut vad du väljer. En katt ska äta kött, ben och fett inget annat Glad

Annons:
bymaruska
3/1/11, 9:48 PM
#7

#6 Fodret till Wille är light med extra mycket proteiner och bra fetter lite kolhydrater och fibrer.

Jag som varje vår "måste" snygga till mig lite innan bikini säsongen kör lite GI och tänkte att det funkar nog på Wille med. Just lams har den typen av light foder. Jag har botaniserat i innehållsförteckningen på många foder paket i dag. Så nu hoppas jag att det ska göra någon nytta. Tyvärr så vill ingen av katterna ha maten ännu.

Skit katter!!!!!!!

sagan
3/1/11, 11:00 PM
#8

#7 Läs vad en katt som har diabetes  ska äta. Ge sen dina det så ska du se att den ena går ner och den andra får hull. Fibrer och kolhydrater är inte bra för katter, oavsett mängd. Och den dagen en katt får tag på torrfoder själv ute kommer jag börja ge mina det Tungan ute

Upp till toppen
Annons: