Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 8833 ggr
Alexej
3/2/11, 8:14 PM

Blind katt ute, Angered, Göteborg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 1 mars 2011 fick vi in en anmälan om en förmodligen hemlös och blind katt som håller till vid Saffransgatan, Angered (Gårdstenområdet).

Anmälaren beskriver situationen såhär: "Den gick alldeles precis bredvid mig utan att jag märkte men när jag gjorde det så försökte jag locka på den och den ignorerade mig helt, den verkade försöka undersöka sin omgivning men det verkade inte gå så bra… jag tror den var blind, jag hukade m…ig rakt framför den och ögonen var helt tomma, dom bara stirrade rakt ut i luften utan att fokusera på något. Den enda gången den reagerade alls var när jag tog på den, då sprang den snabbt iväg. Den var riktigt riktigt mager, verkligen hjärtskärande."

** Har du sett katten (se bild), bor eller jobbar du i området och kan tänka dig leta efter katten eller kan du hjälpa till på annat sätt? Hör av dig till info@goteborgskatthjalp.com **

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
maggan47
3/2/11, 8:18 PM
#1

men så fruktansvärt, har ju själv en blind katt, och får ibland hjälpa henne på traven till matskålen, och då är hon ändå inne, hoppas någon ser denna katt, innan den svälter ihjäl, vore så hemskt

Maggan47

Jourhemmet
3/2/11, 8:19 PM
#2

Snälla kan någon hjälpa GråterGråter

Hawknestgrove
3/2/11, 8:20 PM
#3

ja hoppas någon kan hjälpa till inne i Göteborg…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sherwood
3/2/11, 8:26 PM
#4

Ja, någon i Göteborg eller dess närhrt.

maggan47
3/2/11, 8:39 PM
#5

var är alla Göteborgare, kan inte vara så svårt att lokalisera denna katt

Maggan47

Luecca
3/2/11, 9:13 PM
#6

Vi kan inte ta in den men har erbjudit transporthjälp och vi har fälla men det är visst någon som satt upp fällor i området (stod det på Facebook)…

Jag vet inte riktigt var det är men det är ganska nära oss. Det var visst någon som bodde på den gatan som skulle hålla utkik, Mycket tragist om den nu är blind, stackars liten :(

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Annons:
persikahallon
3/2/11, 9:23 PM
#7

nähä, mitt inlägg försvann. jag tipsade om att ställa ut luktande, gärna varm mat i en lugn vrå och hålla utkik. sen undrar jag om fällorna är bevakade, för obevakade fällor kan sluta tragiskt, särskilt i gårdsten.

[DjurArken]
3/2/11, 9:52 PM
#8

Vill bara upplysa om att vi (gbgs katthjälp) har fått tips om att fällor står utställda för att fånga in hemlösa katter men att vi inte vet vem som äger dessa. Vi försöker ta reda på vem/vilka det är som har ställt ut de.

Länk till facebook-sida:

http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=204712389539195

UlrikaD
3/2/11, 9:59 PM
#9

Bor ju i Göteborg, men en blind katt skulle inte funka att sätta in bland illrarna. Den skulle bli jätterädd.

Hoppas verkligen någon kan hjälpa den.

Sidentass
3/2/11, 10:03 PM
#10

Men stackars kisse som lever så farligt där ute när den inte kan se…måtte någon som bor i trakterna kunna fånga in den, stackarn..

persikahallon
3/2/11, 10:10 PM
#11

#8 det låter inte seriöst att lämna obevakade fällor där. hoppas att ni får reda på vem som satt ut dem och varför.

persikahallon
3/2/11, 10:20 PM
#12

hör förresten med berört bostadsbolag, det förekommer att de anlitar "saneringsbolag" som sätter ut omärkta fällor även om det ej är tillåtet.

[DjurArken]
3/2/11, 10:41 PM
#13

# 9 vi söker inget jourhem, det är fixat, men däremot folk som bor i området som kan hjälpa till med att lokalisera och fånga in katten.

Ni som kan hjälpa, gå gärna in på FB sidan i länkan i inlägg # 8

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
3/3/11, 12:06 AM
#14

Oj, vad skönt att misse har plats som väntar så fort den blir infångad

Roslyn
3/3/11, 1:45 AM
#15

Usch det låter som det är ett "saneringsuppdrag" om det står många fällor. Har ni kollat om ärendet finns hos LST? Någon som vet hur fällorna ser ut. Fällorna de fångade Torslandakissarna  i var svarta träfällor och det var skyddsjakt i Väst som hade uppdraget att fånga.

Hoppas jag har felRynkar på näsan

Roslyn
3/15/11, 12:20 AM
#16

Hur har det gått för den blinda katten?

Mvh Anette

Sherwood
3/15/11, 1:39 PM
#17

Hoppas verkligen att det har ordnat upp sig för kissen, för kan tänka mig vilket elände  det skulle  vara att hamna ute i vishan någonstans och vandra i evigt mörker.

Hawknestgrove
3/15/11, 10:32 PM
#18

#15 var det godkända fällor?  Låter inte som det…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Gunlog
3/15/11, 10:54 PM
#19

Så som det ser ut på bilden så är kissekatten blind, ja. Foton på Pinnen min, hon som endast kunde se i periferin, så såg hennes ögon lika vita och "döda" ut. Ingen reflektion alls som man kan se annars på katter som har synen kvar.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

maggan47
3/18/11, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

hur har det gått med kissekatten, blindheten kan också vara stora pupiller som täcker hela iris, min blinda perser Beata har så, och alla tror att hon ser, eftersom hon inte har någon hinna över ögonen, lätt att kolla om en katt är blind, kolla pupillerna med en liten lampa, så ser man genast om pupillerna ändrar form, hoppas någon får syn på lilla kissen

en bild på Beata, lite suddig tyvärr, där man ser hennes förstorade pupiller

Maggan47

Annons:
[DjurArken]
3/18/11, 8:53 AM
#21

Ingen katt hittat ännu… trots att det finns en hel del folk inblandat i letandet. Det konstiga är att ingen i området som vi har pratat med verkar känna till katten. Inte heller har det kommit in info om katten genom uppsatta lappar. Skumt.

annebeate
3/18/11, 2:09 PM
#22

#21 Mycket märkligt. Har det inte gått att få fram något om fällorna? Finns de kvar, vem äger dem? Känns definitivt inte bra. Kan kissen ha fångats in månne?Gråter

[DjurArken]
3/18/11, 9:55 PM
#23

# 22 Fällorna ägs av Skyddsjakt i väst, länsstyrelsens "samarbetspartner" när det gäller "omhändertagande" av skygga/förvildade katter…

[DjurArken]
3/18/11, 10:02 PM
#24

Missade svara på andra frågan, fällorna var redan borta när anmälan om den blinda katten kom in.  Skyddsjakt i Väst har fångat katter i området mellan 24/1 och 6/2.

Roslyn
3/18/11, 11:49 PM
#25

Ja då är det färdigt för dem. Det var som jag misstänkte.Gråter

Undrar om de gått ut med information om att de ska "omhänderta katter i området"?

Hawknestgrove
3/20/11, 12:39 PM
#26

mig veterligt är träfällor inte tillåtna för infångande av katter mer?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lena
3/20/11, 1:36 PM
#27

Dessa bedrövliga skyddsjakter som Lst tagit till sitt bröst gör ingen människa glad. Inte bra om de dessutom använder otillåtna fällor när de jobbar på uppdrag av myndigheten. Det borde ju anmälas. Lst som är så pigg på att allt går till enligt regelverket i andra fall kan väl inte se mellan fingrarna när det gäller dem de själva anlitar.

Knepigt med katten som ingen har sett? Undrar vad som hänt den?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[DjurArken]
3/20/11, 2:04 PM
#28

#26 jag vet faktiskt inte om träfällor är tillåtna eller inte?

Det enda krav som finns på kattfällor i Föreskriftera för hållande av hund och katt är storleken på de.

Hawknestgrove
3/20/11, 3:15 PM
#29

hör med JBV…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
3/20/11, 3:57 PM
#30

ja jag kan ju ha jättefel, men jag har för mig något om att träfällor inte är tillåtna. MEn rätta mig om jag har fel……KAn ha drömt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: