Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 5354 ggr
Mitchika
12/18/11, 7:29 AM

Upphittad kisse (Esmeralda?)

För några veckor sedan stötte jag på något jag reagerade lite på när jag var ute. En svanslös katt. Eller, liten svans har hon men inte mycket. Hon verkade halvskygg, men samtidigt villig till kontakt. Jag hälsade lite, fick klappa efter en stund och kände lite på svansspetsen för att se om den kanske blivit av med svansen på något sätt. Nej då, verkade läkt och fint och kanske medfött.

Jag gick in den dagen och tänkte inte mer på det, bortsett från hur fin katten varit och hur ovanligt det är att se en svanslös.

Hur som haver, nu imorse var min bästis ute och slängde sopor och stötte då på sagda katt igen. Katten verkade hungrig och försökte sen följa efter henne in. Då den fick syn på min hund så stannade den och backade undan en bit. Den jamade, men väldigt lågt och ibland öppnade den bara munnen och inget ljud verkade komma.

Efter flera om, men och tvekan över vad vi skulle göra lyckades bästisen se att katten var öronmärkt. Vi bestämde oss då för att ta in henne, kolla ID-märkningen och sen gå efter det.

Kissen togs in i mitt rum, som vi då stängde hunden ute från för stunden och har sedan dess bara suttit på min säng. Ligger på sina tassar och småspejar lite, men verkar rätt fridfull om än osäker på miljön. Katten är långhårig och vi har svårt att se om den är undernärd eller inte.

Min bästis försökte läsa numret i örat och tyckte sig se att det stod: 07CG. När jag slog upp det på SKK:s ägarregister fick jag fram följande information, vilket jag tror kan stämma.

Kattnamn: Esmeralda
Tatuering: 07CG
Chip-nr: ---
Ras: Huskatt
Kön: Hona
Kastrerad: Nej
Födelseår: 1999
ID-märkningsår: 2002
Hårlag: Långhårig
Färg: Sköldpaddsfärgad

Det är en långhårig sköldpaddsfärgad katt, långa klor, vi har ännu inte kollat om det är en hona eller hane. Det som förvånar mig är födelseåret. Jag hade aldrig gissat att den skulle vara så gammal.

Tyvärr fanns inte ägarens uppgifter skrivna på sidan… Det tycker jag är otroligt synd, då det kanske hade kunnat hjälpa oss att få tag i dom.

Enligt uppgifter där så står det att orten hon finns på är Kolsva. Det är en bit ifrån Bålsta, där jag bor och hittade henne/honom(?). Så nu sitter vi här, villrådiga och jätteallergiska denna fjärde advent och undrar vad vi ska göra..

Vilket nummer ringer man på en söndag för att kunna få tag i kontaktuppgifter till kattens ägare? Vi är trötta och lite villrådiga för stunden..

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Jourhemmet
12/18/11, 9:18 AM
#1

Anmäl till polisen på 114 14, dessa har ett register. Lappa området. Och ring katthemmen runt er för att se om dom möjligtvis kan sätta upp henne på kö men då behövs ffa en polisanmälan först.

Mitchika
12/18/11, 9:20 AM
#2

#1 Tusen, tusen tack! Vi ringer på en gång.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
12/18/11, 9:35 AM
#3

Vi kan ha hittat en ägare, men numret som hon hade angett ledde bara till en ICAbutik… Det var nio år sen katten registrerades så det är väldigt troligt att numret inte gäller längre.

Killen jag pratade med var jättetrevlig och skulle kolla upp om man inte kunde få tag i ägaren eller vem som nu kan tänkas ha katten.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Jourhemmet
12/18/11, 10:15 AM
#4

Vad mycket lättare allt skulle vara om alla registrerade sig på sin katt. Hoppas kissen hittar hem Skrattande

Mitchika
12/18/11, 10:33 AM
#5

TOTAL LYCKA!!!

Dom ringde alldeles nyss från polisen igen! Matte hade bytt efternamn, men dom hade lyckats få tag i henne. Dock svarade hon inte på telefon, så jag fick numret och jag skulle försöka ringa under dagen.

Jag ringer, väntar utan större förhoppning och får svar av just personen som vi letat efter. Jag frågar om hon har en katt och hon svarar nej. Då sjunker hoppet lite och jag berättar om att hon stod registrerad som ägare till en katt som vi nu hade hittat. Hon frågar då om det är Esmeralda.

Lilltjejen har varit borta i TRE år!!

Esmeralda försvann i Norrtälje för tre år sedan och slutade upp här! Matte började gråta av glädje och kommer och hämtar sin kisse så fort dom bara är klara med frukosten hemma. :')

Jag är så glad att jag inte vet vad jag ska ta mig till! :'D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

destiny
12/18/11, 10:39 AM
#6

Sån härlig läsning! SkrattandeKyss

Annons:
anebit
12/18/11, 10:39 AM
#7

#5  Å, jag gråter av glädje när jag läser ditt senaste inlägg.  Bor matte fortfarande i Kolsva?

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Mitchika
12/18/11, 10:47 AM
#8

#6 Vi är alldeles lyriska här hemma! :D

#7 GladGlad Nej, enligt polisen så hade hon flyttat till… Saltsjö Boo, tror jag han sa… Kan inte stava… Kan inte geografi heller för den delen…

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

emjon
12/18/11, 11:04 AM
#9

Underbar solskenshistoria och stort tack till er som engagerade er och ville hjälpa kissen.

Vilken härlig lycka för matte som gett upp hoppet men nu får tillbaka sin kisse tack vare ID-märkning och personer som har ett varmt hjärta.

Helt underbart………..

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Sagolika
12/18/11, 11:14 AM
#10

Härlig solskenshistoria! Glad

Selma99
12/18/11, 11:47 AM
#11

Glad

Sådana härligt historier behöver vi mera av. Och vilken lycka för matte som får tillbaka sin katt efter 3 år.

Bra jobbat av er som tog er an katten och gjorde vad ni kunde för att hitta ägaren. Vilken julklapp för både kisse och matte.

Marga
12/18/11, 12:23 PM
#12

Underbart Skrattande! Tänk vad viktigt det är att märka sin katt! Hoppas verkligen att det blir lag på det!

Liz-arden
12/18/11, 12:57 PM
#13

Va härligt!

Bra jobbat av er att kolla upp kissen och leta tag i ägaren! Vilken underbar julklapp för alla inblandade. Skrattande

Annons:
Mitchika
12/18/11, 2:18 PM
#14

Den som ska ha störst tack ändå tycker jag är polisen vi fick kontakt med då vi ringde. Peter, jag är säker på att det var hans namn! Det har varit en så rörig dag att allt är ett enda virrvarr i huvudet. Är det fel namn så ber jag honom miljoner gånger om ursäkt och skriver det rätta.

Jag trodde aldrig vi skulle få en så engagerad person på tråden när jag ringde. Han sökte rätt på mattes nya efternamn och hemort, telefonnummer och fortsatte försöka nå henne även efter att jag fick numret och skulle ta hand om det. Sen blev han överförtjust då matte svarade och berättade att dom var på väg för att hämta henne. :)

Och nu är Esmeralda på väg hem, med matte och lillmatte. :D
På en halvtimme lyckades matte göra det som min bästis och jag inte lyckades med på ca fem timmar. Få Esmeralda riktigt lugn och avslappnad.

Så nu önskar jag dom alla allt gott och hoppas dom får en underbar jul tillsammans igen, efter alla jular som dom missat ihop. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Gullimat
12/18/11, 2:30 PM
#15

Vilken Julklapp för matte och EsmeraldaSkrattande

Jourhemmet
12/18/11, 2:31 PM
#16

Å vad glad jag blir. Och hoppet är inte ute för alla poliser tydligen Skrattande

Gullimat
12/18/11, 2:36 PM
#17

Tänkte på, hon har väl inga ungar någonstans, står att hon är okastrerad

Katthemsmatten
12/18/11, 2:37 PM
#18

Runt Stockholm finns en mängd engagerade poliser. Vi har tur och hoppas att inställningen sprids ut i landet.

Mitchika, vilken tur att katten träffade dig! Bra jobbat!!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
12/18/11, 2:41 PM
#19

Uuh, pinsamt att jag blir snyftig av sånt här.Glad Bra jobbat!

Mitchika
12/18/11, 2:48 PM
#20

#15 Ja, verkligen! :D

#16 Nej, inte riktigt alla. Jag blev så glad över hans engagemang.

#17 Det är faktiskt ingen fara med det, då registret inte har blivit uppdaterat sen hon först registrerades. Esmeralda hade tydligen hunnit bli steriliserad bara ett år eller så efter registreringen om jag hörde matte rätt. Så inga ungar att oroa sig för.

#18 Jag märkte det! :D Jag håller tummar och tår för att inställningen sprids, precis som du sa.

Tack så mycket, allihopa. Det känns skönt att ha kunnat medverka i att en familj återförenades igen vid juletid. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
anebit
12/18/11, 2:55 PM
#21

Å. en sån underbar jul för Esmaralda och hennes familj.  Jag blir så lycklig av att läsa detta.

En sån tur att hon höll till utanför er och att ni tog in henne.  En stor eloge till er!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Gullimat
12/18/11, 4:56 PM
#22

Bra jobbat, trägen vinner, säger man välGlad

Labolina_73
12/18/11, 7:23 PM
#23

men vad roligt,,,, :-) vad förvånad och underbart glad man skulle bli.. :-D

//L

UlrikaD
12/18/11, 7:26 PM
#24

Snacka om julklapp!!Skrattande

Mona22
12/18/11, 8:10 PM
#25

De första ägarna måste vara jätteglada att de fått hem sin katt men jag kan inte låta bli att undra om det är någon annan som tagit katten till sig och haft den som sin. nu kanske de letar efter sin katt? Hon måste ju varit matad av någon då hon överlevt så länge.

Mitchika
12/18/11, 8:32 PM
#26

#25 Det tror jag det skulle kunna vara, mycket väl. Dock vet jag inte om hon haft en familj/person som tagit hand om henne nyligen då hon hade väldigt, väldigt långa klor, tufsig päls, mask och var både skygg och skraj.

Jag ska ha ögon och öron öppna här omkring och se om någon sätter upp lappar, frågar efter henne o.s.v. Blev hon hittad så borde ju dom nya ägarna ha försökt hitta en riktig ägare då hon trots allt var både öronmärkt och steriliserad.

Men samtidigt kan dom ju ha fått kontakt med en otroligt oengagerad person som inte alls var intresserad av att hjälpa dom när/om dom försökte. Som sagt, jag kan bara spekulera. Det enda jag kan göra är att vara lite alert och se om någon frågar efter henne.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[sakring]
12/18/11, 10:25 PM
#27

Där ser man vad en id-märknng har för nyttaGlad

Annons:
Katthemsmatten
12/19/11, 9:51 AM
#28

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gullimat
12/19/11, 12:14 PM
#29

Hade varit roligt om ägaren kunde skriva några rader härinne och forsätta denna glada tråden med ytterligare glädjeSkrattande

PuttesVänner
12/19/11, 12:27 PM
#30

Nu har nyheten även hittat in på Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14096740.ab

Labolina_73
12/19/11, 1:03 PM
#31

det är en så fantastisk historia detta.. :-)

//L

Mitchika
12/19/11, 5:33 PM
#32

#28 Matte berättade för mig att hon pratat lite med andra tidningar och även polisen, som ringt och undrat. Så en länge sedan försvunnen katt som kommer hem verkar beröra alla. :)

#29 Jag kan alltid fråga henne om hon har lust till det. :D

#30 Jösses.. Ja, mina föräldrar ringde Aftonbladet, som tyckte det var en jättesöt historia. Fotografen hann hit före matte gjorde det. Det blev en lite hektisk dag, men vi hade trevligt allihopa när vi satt och pratade. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

martdat
12/19/11, 5:46 PM
#33

grät faktiskt en skvätt när jag läste i aftonbladet, underbart!!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

emjon
12/19/11, 7:01 PM
#34

Jag såg det även på regionala nyheterna på SVT1 och det skulle komma mera 19.15 sändningen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Annons:
Esmeralda2011
12/19/11, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Hej alla engagerade och otroliga människor!

Det här är Linda, Esmeraldas Matte :) Jag kan meddela att hon mår prima! Hon äter, tvättar sig, jamar, spinner och gosar med oss i soffan hur mycket som helst! Hon kommer springande när vi ropar hennes namn och det känns som tiden stått stilla… Det är precis samma katt jag fått tillbaka. Och ingen kan vara lyckligare än jag!

Det har blivit en enorm mediabevakning av detta och hon finns med i tidningar som DN, Expressen, Aftonbladet, Uppsala Nya Tidning, Norrtälje tidning, Enköpingsposten, ikväll är hon med på nyheterna (Svt 1, ABC kl 19.15), imorgon ska jag göra en radiointervju med Lotta Bromé… Ja, detta har engagerat människor på alla plan.

Jag har även registrerat alla mina uppdaterade uppgifter på SKK så nu finns allt där. Och jag kan inte påpeka nog hur viktigt det är med märkning!

Dessutom vill jag skänka tusen och åter tusen tack till Caroline som gett mig min katt åter!

/Linda

UlrikaD
12/19/11, 7:18 PM
#36

Det här är ju helt klart en av årets bästa trådar.Skrattande

Engla
12/19/11, 7:18 PM
#37

Underbart! Mer sånt här, tack! Skrattande

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Mitchika
12/19/11, 7:21 PM
#38

#35 Åh, vad kul att se dig här, Linda! :D (Det är Caroline :))

Och vad bra lilla Esmeralda ser ut att må nu hemma igen. Underbar bild på henne.  Kyss

Anna och jag är jätteglada över att det slutade så bra. Du får jättegärna uppdatera efter att hon varit hos veterinären och blivit undersökt.

Vi är båda jätteglada över att ha kunnat hjälpt Esmeralda hem. Det är en underbar katt ni har, men det vet ni förståss redan. :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
12/19/11, 7:29 PM
#39

Och nu såg jag nyss Linda och Esmeralda på TV! Skrattande

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
12/19/11, 9:10 PM
#40

Nu är lite av mysteriet löst angående Esmeralda!

Jag pratade nyss i telefon med en kvinna här i Bålsta som hade tagit hand om Esmeralda för några år sedan. Vad jag förstod hade ett par i Norrtälje hittat henne och dom hade försökt spåra ägarna via register och polisen men utan att lyckas.

Så Esmeralda har haft det riktigt bra dom här åren hon varit försvunnen. Esmeralda hade dock vandrat ett par kilometer från sitt hem i Bålsta hit där jag bor. Kvinnan var glad över att Esmeralda lyckats hitta tillbaka till sitt ursprungshem, samtidigt som hon var såklart ledsen över att ha förlorat en så härlig misse.

Jag gav henne numret till Linda (hoppas det var okej, Linda) så hon kunde ringa och berätta att Esmeralda haft det bra och vart hon varit under alla dessa år.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Selma99
12/19/11, 11:35 PM
#41

Man blir varm i hjärtat av en sådan här historiaGlad. Jag förstår mediaintresset - vi behöver lite glada nyheter bland allt elände som sker i världen.

Annons:
dermot
12/20/11, 12:37 AM
#42

Sitter faktiskt och är på väg att storböla nu! Gud vilken historia!

Jag har själv mist en katt som vandrat iväg… Jag hoppas till tusen att han ska hitta hem igen! Vi hade tänkt märka honom, men vi sköt upp det hela tiden… Och nu ångrar jag det djupt!!

Sån lycka du måste kännt Linda! Hoppas ni får många otroliga år tillsammans!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Sherwood
12/20/11, 5:02 AM
#43

Vilken härlig historia som slutade så här lyckligt. Jag hade en katt för ett par år sedan, som jag tog med mig ut på landet och det var första gången jag gjorde den utflyckten med missen när hon var 1.5 år, men när vi väl kom fram så var hon så pass skärrad av bilfärden att hon sprang till skogs, utan att vi fann henne sedan. Åkte ut dagligen under en veckans tid och till slut fann jag henne tryckande under ett hus där det var ett stort hål där under. Så detta får man tänka på att katter kan reagera så olika, på vissa saker som kan bli ödesdigra många gånger. Men detta med Esmeralda gör att man blir glad och alldeles upprymd av glädje.

Upp till toppen
Annons: